abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 14 april 2010 @ 08:59:43 #1
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80293720
Hoi allemaal,

Ik lees al een hele poos mee op het forum, post af en toe een reactie maar heb nog niet eerder een topic gestart. We hebben sinds 15 januari een woning gekocht en zijn toen direct begonnen met een verbouwing. Dit hebben we met een aannemer gedaan, omdat we beiden fulltime werken leek ons dat het verstandigst.

Ik ben nog geen topic begonnen over de verbouwing simpelweg omdat ik de tijd er niet voor kan vinden en omdat er dusdanig veel fout gaat , dat het een enorm zeurtopic (vanuit mij) zou worden en daar zit vast niet iedereen op te wachten :p

Om even tot mijn punt te komen. Morgenavond hebben wij een gesprek met de aannemer hij heeft ons een meerwerklijst gemaild waar we het absoluut niet mee eens zijn (met name niet met de bedragen), daar hebben we dus ook een volledige weerlegging voor klaar liggen met argumenten.

Nu zitten we met een ding waar we gewoon niet voldoende verstand van hebben om het goed te onderbouwen.

Gisteren sprak ik de electricien even nadat de aannemer weg was. hij is onderaannemer, werkt voor zichzelf en kwam er na een beetje kletsen (dat is soms verstandig ) eerlijk voor uit dat er veel mis is met de elektra in ons pand. Nu is mijn vraag hoe mis is mis.

Het is nu als volgt, er is een nieuwe groepenkast opgehangen, veel is heel netjes ingedeeld, een heeft de electricien ook zelf gedaan. één deel is echter voorbereid door de tja hoofdklusser ofzo van de aannemer. Wat de electricien begreep is dat de aannemer er niet meer geld voor kwijt wilde en nu is dus alles vanuit beneden doorgelusd naar boven, ipv boven vanuit de centraalpunten naar de WCD's gefreesd.

Op 1 groep (groep 7) zit nu: de koel-/vriescombi in de keuken, de volledige benedenverdieping op keuken en gashaard na, de volledige bovenverdieping excl badkamer. (dit zijn in totaal 3 tv's en tja de overige stopcontacten zijn voornamelijk lampen enzo.. dus niet echt heftige dingen aan stroomtrekkers) in één slaapkamer komt nog de PC enzo te staan, beneden is daar wel een aparte groep voor gemaakt (in de werkhoek)

In twee slaapkamers zit de centrale lamp op een andere groep dan de rest (nml op groep 9) op de derde slaapkamer zit die centrale lamp wel weer op groep 7.

De electricien gaf aan dit zelf nooit zo te doen, maar dat hij na het een paar keer geprobeerd te hebben te weerleggen het werk toch heeft uitgevoerd, omdat hij geen problemen wil met de aannemer die hem toch wel veel klussen geeft. Hij zou alle kamers op een aparte groep zetten of meerdere slaapkamers boven maar dan in elk geval het centraal punt (lamp) wel op de zelfde groep als de WCD's in die kamer.

Sorry voor het enorme verhaal: voor de mensen met weinig tijd

Conclusie mag onderstaande? en is dat verstandig?

Op 1 groep (groep 7) zit nu: de koel-/vriescombi in de keuken, de volledige benedenverdieping op keuken en gashaard na, de volledige bovenverdieping excl badkamer. (dit zijn in totaal 3 tv's en tja de overige stopcontacten zijn voornamelijk lampen enzo.. dus niet echt heftige dingen aan stroomtrekkers) in één slaapkamer komt nog de PC enzo te staan, beneden is daar wel een aparte groep voor gemaakt (in de werkhoek)

In twee slaapkamers zit de centrale lamp op een andere groep dan de rest (nml op groep 9) op de derde slaapkamer zit die centrale lamp wel weer op groep 7.

Wellicht dat Vonkenboer een antwoord weet? Of iemand anders uiteraard!
  FOK!fotograaf woensdag 14 april 2010 @ 09:54:13 #2
17893 Forno
pi_80294906
Een (goedbedoelde) wellus nietus discussie op dit forum lost niets op. Indien mogelijk de geschillencommissie inschakelen of anders juridisch advies opvragen. Kijk hier eens voor advies wat te doen bij ruzie:

http://www.consuwijzer.nl(...)d_over_het_resultaat
pi_80295118
Vroeger schreven de regels voor dat er bij nieuwe aanleg maximaal 15 aansluitpunten per groep(uit mijn hoofd) mogen zijn.
Wat je moest tellen:
1 inbouwdoos voor stopcontact = 1 aansluitpunt (asp), ongeacht of er een dubbel stopcontact op gezet wordt
1 plafond/wanddoos voor lamp = 1 asp
Ga je in die groep 7 meer dan 15 asp's tellen, dan voldoet dit niet aan (oude)de regels.
Noot: ik heb geen NEN1010 bij de hand, dus het aantal asp's noem ik even uit mijn hoofd.

Tegenwoordig is dit een richtlijn, een hulp voor installateurs. NU mag elke groep tot het maximum volgeprikt worden qua vermogen. Daarbij neem je:
200Watt per stopcontact (dubbele uitvoering is ook 200W!)
100Wat per lichtpunt
Specifieke aansluitingen (waar je vooraf hebt verteld dat er een ventilator/pomp/diepvries komt, moet het vermogen van DAT apparaat geteld worden)
Zo mag je dan tot 3680Watt komen.

Dat de groepen door elkaar liggen, komt misschien wat onhandig over. Voor zover ik weet is er echter geen regel die het verbiedt om in 1 ruimte meerdere groepen te hebben. Dit is zelfs een voordeel omdat die ruimte dan niet snel helemaal stroomloos raakt als er 1 groep uitvalt.
Waar je wel op moet letten, is dat er nooit 2 afzonderlijke groepen door 1 buis mogen lopen. Hooguit voor je kookplaat mag dat, maar is aan regels gebonden.

Vanuit jouw standpunt als klant heb je zeker gelijk, maar de installateur moet alleen voldoen aan de minimale eisen. Hij mag dus gerust een half huis op 1 groep zetten, als hij niet boven met maximale vermogen/aantal asp uitkomt. Dat jij het graag anders had gehad, is heel begrijpelijk. Maar dat moet je vooraf afspreken. Iedereen neemt het werk aan tegen een zo laag mogelijke prijs, en doet dan concessies.

Kun je die elektricien uitspraken laten doen? Laat je anders door hem vertellen wat er wel/niet goed is, zonder hem als bron te noemen. Hou ook in dat gesprek morgenavond die elektricien zijn rug vrij!
Als ik al lees dat er minstens 9 groepen zijn, dan wil ik wel eens weten waar die andere voor gebruikt zijn.

Maar ik zie dit geregeld gebeuren. Klussen worden uitbesteed en achteraf is de klant niet tevreden. De klant dacht namelijk dat:
- Elke kamer/stopcontact/lamp zijn eigen groep kreeg
- Alle stopcontacten precies op die plek kwamen waar hij dat gedacht had
- Er in elke hoek een stopcontact kwam.
Men DENKT dat de installateur het precies zo gaat maken als de klant het DENKT te willen hebben. De installateur houdt zich aan de afspraken en gebruikt de minimale regels op punten waar geen afspraken gemaakt zijn. Achteraf is de klant ontevreden dat op onbesproken punten de minimale regels zijn gebruikt, dat had hij namelijk niet gewild! En zo ontstaat er wéér een conflict.

Kort en goed:
Tel in die groep 7 het vermogen (200w per stopcontact / 100w per lichtpunt), tel er de specifieke aansluitingen bij op.
Kom je boven de 3680Watt uit, dan moet de aannemer opnieuw aan de slag.
Blijf je onder de 3680Watt, dan moet je het maar zo nemen of de beurs trekken voor meerwerk.

[ Bericht 5% gewijzigd door Osramp op 14-04-2010 10:22:42 ]
  woensdag 14 april 2010 @ 10:41:47 #4
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80296310
@Osramp bedankt voor jouw reactie. hier kan ik wat mee. Ik ga vanavond even kijken hoe het zit, maar denk als ik het zo uit het hoofd uitreken dat het ver boven de 3680 watt komt.

beneden 9 stopcontactpunten (altijd 2 of meer (soms 5!) stopcontacten naast elkaar met één loze doos ernaast) ik reken dan dus 1 stopcontact als het een groepje is. Boven hebben we dan 8 stopcontacten.
= 17 x 200 = 3400
dan de lichtpunten (reken de schakelaar dus niet nog een keer mee) beneden 4 en boven 2 = 600
Totaal is dan al 4000 dan heb ik de koel-/vriescombi nog niet meegerekend!

Pfff, gaat lekker dus. Weer een punt dat hij niet goed heeft gedaan..

We hebben in totaal 13 groepen.
Uit mn hoofd, weet t dus niet zeker zo
1 PC hoek
2 Vaatwasser
3 oven/magentron (combi)
4 stoomoven
5 wasmachine en droger
6 haard
7 die hele lading van hierboven
8 PC hoek aan garagezijde + garage
9 badkamer, twee lampen in twee slaapkamers, CV ketel
10 vrij (!?)
11boiler in keuken
12 inductieplaat
13 inductieplaat

De volgorde klopt niet helemaal, want de boiler zat ergens in een groep onder de tien, de verdeling zo klopt wel. Dat weet ik wel zeker.

@Forno bedankt voor het linkje, we zijn al een hele boel mails verder over wat wij niet goed vinden en de aannemer probeert het wel steeds op te lossen, maar de fouten worden er over het algemeen alleen maar groter van. Voorbeeld, koof met indirect licht gemaakt in keuken, hij wist dat hieronder de afzuigkap kwam dus dat het recht moest zijn. Nu blijkt bij het hangen van de afzuigkap dat deze aan de ene kant er strak tegenaandrukt (van onder) en de andere kant 1,5 cm speling heeft. zijn oplossing, een houten lijstje rondom de afzuigkap dan zie je het niet.... ja daaag onze oplossing koof eraf en nieuwe poging wagen. (koof is ook niet waterpas enz) zijn oplossing koof extra aansmeren met stucwerk waardoor de onderkant waterpas wordt.... ja daaag dan heb je een koof met aan de ene kant een opstaande rand van 9,5 cm en aan de andere kant 12cm (hij is nu nml ook van boven al niet recht)... tja... lang verhaal zoals ik al zei
pi_80297763
Goodness.....12 groepen en een BEETJE onnodig wat ik zo zie. Elke PC hoek een aparte groep! Wie verzint zoiets onzinnigs? Begrijp me goed, het KAN en MAG wel. De zinnigheid ontgaat me echter volledig. Een PC gebruikt hooguit 600-700Watt, en dan heb je al heel wat staan. Op 1 groep kunnen er dus gerust 2 en dan kan er heus nog wel wat bij.
Waarop is de keuken aangesloten?

Controleer ook even of groep 12+13 samen geschakeld zijn. Als je het "lipje" van 13 omzet, dan moet die van 12 ook meegaan.

Je rekenmethode klopt prima. Een blokje van 4 stopcontacten naast elkaar is gewoon 200Watt samen.
  woensdag 14 april 2010 @ 11:33:43 #6
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80298121
Hoe bedoel je met waarop is de keuken aangesloten? Alles gewoon normaal op 230 volgens mij, alleen groep 12 en 13 dat is dan een ehh hoe heette dat ook alweer perilex? geloof ik?

Ik zal even checken of het geschakeld is.
De PC apart werd voorgesteld door de electricien, de bedoeling was 1 groep voor de PC omdat we nog over hadden en omdat die hoek eigenlijk aan de andere kant vd muur vd meterkast zit. Is het wel handig. Mocht er iets uitklappen dan is het of alleen de PC of juist niet de PC. PC is nogal heilig voor mn vriend staat nogal veel op en is ook zeer uitgebreid geval, we kijken straks (als de HDMI door ons is getroken naar één van die loze kastjes) via de PC films op de tv. Er zijn overal nieuwe (ook loze) leidingen gelegd omdat we de gehele cementdekvloer eruit hebben moeten halen, kon dat heel gemakkelijk, toen de elektra maar meteen web2.0 compatible gemaakt haha

Maar dus nog een groep in die hoek snappen wij ook niet, is eigenlijk de groep van de garge en ik denk dat het gemakzucht is geweest om de WCD's aan die kant er gewoon doorheen te boren ipv door te lussen uit de andere groep... vandaar de PC hoek met garage en een wcd in de pc hoek zonder garage gewoon in zn eentje...
pi_80298277
Samenvatting van de belangrijkste wijzigingen in de NEN 1010 :2007 + C1:2008

Hieronder staan enkele vervallen voorschriften, maar men vertrouwd op het
vakmanschap van de installateur dat deze de installatie veilig aanlegt.
Installaties moeten stelselmatig en overzichtelijk zijn aangelegd.
De belasting van drie- of vierleidingstelsels moeten zo gelijkmatig mogelijk over de
fasen zijn verdeeld.
Contactdozen, koppelcontactdozen, verbruikstoestellen en motoren mogen alleen deel
uitmaken van een eindgroep.
Buizen, metalen mantels en afschermingen van leidingen mogen niet als actief deel
zijn gebruikt.
Installaties moeten zo zijn ingericht en aangelegd dat een ongestoorde lichtvoorziening
is gewaarborgd.
Installaties met tweeleidingeindgroepen moeten aansluitpunten voor
verlichtingstoestellen over tenminste 2 eindgroepen zijn verdeeld. Deze bepaling geldt
niet indien het totale aantal aansluitpunten in de installatie niet meer dan negen
bedraagt.
Aantal aansluitpunten per groep

Aantal eindgroepen in de installatie
die (mede) voor verlichting dienen

1= Aantal aansluitpunten per eindgroep 9
2= Aantal aansluitpunten per eindgroep15
3= Aantal aansluitpunten per eindgroep18
4, 5 of 6= Aantal aansluitpunten per eindgroep 21
meer dan 6= alleen begrensd door maximale belasting, waarbij voor een lichtaansluitpunt 50 VA kan
worden aangenomen en voor een wandcontactdoos voor algemeen gebruik 200 VA
Er mogen niet meer dan 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar
  woensdag 14 april 2010 @ 11:43:32 #8
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80298494
@exlurker... ehh ben nu het spoor een beetje bijster..

Welke informatie is nodig om te kijken of wij aan bovenstaande voldoen?

bedankt !
pi_80298936
Voor jullie lijkt me dit wel het belangrijkste

Installaties moeten zo zijn ingericht en aangelegd dat een ongestoorde lichtvoorziening
is gewaarborgd.
Installaties met tweeleidingeindgroepen moeten aansluitpunten voor
verlichtingstoestellen over tenminste 2 eindgroepen zijn verdeeld
Aantal eindgroepen in de installatie die (mede) voor verlichting dienen meer dan 6
worden alleen begrensd door maximale belasting, waarbij voor een lichtaansluitpunt 50 VA kan
worden aangenomen en voor een wandcontactdoos voor algemeen gebruik 200 VA
Er mogen niet meer dan 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar
pi_80302078
quote:
Op woensdag 14 april 2010 11:43 schreef Suzanne- het volgende:
@exlurker... ehh ben nu het spoor een beetje bijster..

Welke informatie is nodig om te kijken of wij aan bovenstaande voldoen?

bedankt !
Wat exlurker met die info bedoelt, is dat de installatie veilig en betrouwbaar moet zijn, dat de verlichting over 2 groepen verdeeld is kun je al uit jouw tekst opmaken. De achtergrond van die verdeling is dat als je kortsluiting maakt in het achterhuis, dat je dan nog de groepenkast kunt vinden in het voorhuis.
Ik maak me weinig zorgen over de veiligheid, er is een zelfstandige elektromonteur bezig en hij kan dat best beoordelen of het wel/niet veilig is.
En dat stukje over "ongestoorde lichtvoorziening" heeft als doel dat groepen enigszins verdeeld worden en niet tot het maximale benut worden. Wat ik lees is de verdeling niet zo'n probleem, maar de maximale belasting. Denk dat je je daar op moet concentreren, de rest is op een forum zonder foto's onmogelijk te beoordelen.
Wat die belasting van de groepen betreft, zeggen exlurker en ik hetzelfde, alleen wijken we af op vermogen van de lichtpunten.

Copy/paste exlurker:
Installaties moeten stelselmatig en overzichtelijk zijn aangelegd. >>kunnen we van hieraf niet checken
--------
De belasting van drie- of vierleidingstelsels moeten zo gelijkmatig mogelijk over de
fasen zijn verdeeld. >>kunnen we van hieraf niet checken
--------
Contactdozen, koppelcontactdozen, verbruikstoestellen en motoren mogen alleen deel
uitmaken van een eindgroep. >>kunnen we van hieraf niet checken
--------
Buizen, metalen mantels en afschermingen van leidingen mogen niet als actief deel
zijn gebruikt. >>kunnen we van hieraf niet checken
--------
Installaties moeten zo zijn ingericht en aangelegd dat een ongestoorde lichtvoorziening
is gewaarborgd. >> Hier moet ter plekke naar gekeken worden, maar is wel in het gedrang in groep 7
--------
Installaties met tweeleidingeindgroepen moeten aansluitpunten voor
verlichtingstoestellen over tenminste 2 eindgroepen zijn verdeeld. Deze bepaling geldt
niet indien het totale aantal aansluitpunten in de installatie niet meer dan negen
bedraagt. >> Hier meer dan 9 asp, maar uit lijstje Suzanne zie je dat er 2 groepen verlichting hebben. Aan deze regel is dus voldaan, al zou ik persoonlijk de verdeling "iets" anders leggen (flink anders dus)
---------
Aantal aansluitpunten per groep
Aantal eindgroepen in de installatie die (mede) voor verlichting dienen ismeer dan 6 = alleen begrensd door maximale belasting (3680Watt dus), waarbij voor een lichtaansluitpunt 50 VA kan
worden aangenomen en voor een wandcontactdoos voor algemeen gebruik 200 VA >> identiek aan wat ik al schreef
---------
Er mogen niet meer dan 4 eindgroepen achter een aardlekschakelaar >> Dit is makkelijk te controleren, in de groepenkast MOETEN 3 of meer aardlekschakelaar zitten (dit wist ik ook niet)

[ Bericht 9% gewijzigd door Osramp op 14-04-2010 13:35:37 ]
  woensdag 14 april 2010 @ 13:35:28 #11
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80302517
heb net in mn pauze even snel een foto gemaakt van het overzicht waar wat op zit... alleen geen foto gemaakt van de kast. Die ziet er overigens prima uit, zover ik kan zien 4x aardlek, dus 1x voor de inductie en voor de overige groepen niet meer dan 4 per aardlek.. zal nog wel een foto posten, waarvan kan ik dat het beste doen, van de meterkast in elk geval, maar van nog iets?

Mijn schema klopte toch niet helemaal :S , het is als volgt:
1. PC
2. Combimagnetron
3. Stoomoven
4. Vaatwasser
5. Boiler in keuken
6. Ketel en droger (hij adviseerde de ketel aparte te doen en wasmachine en droger samen op een switch, dit gaan we dus nog doen).
7. Badkamer, lampen 2 slaapkamers + (wordt) ketel.
8. garage + zonnescherm en lichten buiten
9. beneden de wcd's en koel-/vriescombi en boven de wcd's we kwamen er net achter dat we boven veel meer wcd's hebben. we komen op (even een ongeveer) 11 en dan nog 2 lichtpunten (2 zitten op groep 7)
10.Vrij
11. PC garage muur
12. meterkast
13 en 14 zijn samen geschakeld: inductiekookplaat

We twijfelen dus ook niet aan de kwaliteiten van de electricien, maar aan de opdracht aan de electricien van de aannemer..
De lampen zijn dus verder niet verdeeld, we kunnen wel als de stroom uitvalt het lampje in de gashaard aanzetten.. en de lampen achter buiten ehh tja , moet toch nog eens goed kijken welke lampen op de keuken nu bij welke groep horen, want als dat ook allemaal bij groep 7 hoort, dan zien we dus niet zoveel als groep 7 problemen heeft.
pi_80302970
quote:
Op woensdag 14 april 2010 13:35 schreef Suzanne- het volgende:
Mijn schema klopte toch niet helemaal :S , het is als volgt:
1. PC
2. Combimagnetron
3. Stoomoven
4. Vaatwasser
5. Boiler in keuken
6. Ketel en droger (hij adviseerde de ketel aparte te doen en wasmachine en droger samen op een switch, dit gaan we dus nog doen).
7. Badkamer, lampen 2 slaapkamers + (wordt) ketel.
8. garage + zonnescherm en lichten buiten
9. beneden de wcd's en koel-/vriescombi en boven de wcd's we kwamen er net achter dat we boven veel meer wcd's hebben. we komen op (even een ongeveer) 11 en dan nog 2 lichtpunten (2 zitten op groep 7)
10.Vrij
11. PC garage muur
12. meterkast
13 en 14 zijn samen geschakeld: inductiekookplaat

We twijfelen dus ook niet aan de kwaliteiten van de electricien, maar aan de opdracht aan de electricien van de aannemer..
De lampen zijn dus verder niet verdeeld, we kunnen wel als de stroom uitvalt het lampje in de gashaard aanzetten.. en de lampen achter buiten ehh tja , moet toch nog eens goed kijken welke lampen op de keuken nu bij welke groep horen, want als dat ook allemaal bij groep 7 hoort, dan zien we dus niet zoveel als groep 7 problemen heeft.
Die groepenkast wil ik wel eens zien .....4x ALS en 14 groepen. Mehn, da's heftig. Ben ook wel eens benieuwd naar de hoofdzekering en de rest van het huis. Is geen klein stulpje denk ik zo.
Wat zit er op 12. meterkast? Los stopcontactje in de kast voor bel oid?

Dat de lampen niet verdeeld zijn, is waar/niet waar. Ze ZIJN verdeeld over minimaal 2 groepen. Praktisch gezien is het echter een onbruikbare situatie.

Wasmachine + droger op een switch werkt niet altijd goed met de moderne elektronische machines. Die starten vaak niet opnieuw nadat ze uitgeschakeld zijn. Als je een conventionele droger hebt met een "eierwekker" dan zal het wel lukken. Kun je testen door tijdens het draaien de stekker uit te trekken. Minuutje wachten, insteken en als de droger weer begint te draaien dan kan het wel. Bij ons staat wasmachine+droger op 1 groep van 16ampere. Je wast tegenwoordig toch op lage temperaturen (20-40graden) en de wm gebruikt dan bijna geen stroom zodat er zat ruimte is voor de droger. De maandelijkse 90graden schoondraaibeurt met soda doen we als de droger niet draait. Even op letten.

Wat ik zou aanvoeren in het gesprek:
- Verdeling lichtpunten gevaarlijk (groep 9 uit = 90% huis donker)
- Aangesloten vermogen groep 9 te hoog

Wat ik zou laten veranderen:
- Een lichtpunt bij groep 1 erbij laten zetten (indien handig/mogelijk), altijd licht in de woonkamer
- Groep 10 in de huidige groep 9 brengen. Huidige groep 9 in 2 delen hakken, 1 deel komt op 10, rest blijft op 9. Het zou nog iets meer verdeeld mogen worden, maar of je dat voor nop/schappelijk bedrag geregeld krijgt?
- Als garage tegen woonkamer/keuken ligt, daar evt enkele stopcontacten van aftakken.

Let er goed op dat er geen groepen door elkaar gemikt worden met wijzigen. Een inbouwdoos/centraaldoos/buis mag altijd maar 1 groep bevatten!!! Zelfs 2 stopcontacten onder 1 afdekraampje mogen niet op 2 verschillende groepen zitten (laatst zelf nog daardoor een optater gehad daardoor!)

[ Bericht 3% gewijzigd door Osramp op 14-04-2010 14:03:43 ]
pi_80303091
Eindverbruikers met een vermogen groter dan 2000W moeten op een aparte groep zitten
Als het nog mogelijk is zou ik voor de wasmachine en droger elk een aparte groep maken
groep 9 is inverhouding met de rest knap vol
groep 1 en 11 eventueel samen gevoegd worden
Ketel hoeft niet op een aparte groep
Verder geen aanmerkingen op de verdeelkast, neem aan dat er een hoofdschakelaar en bij 13 groepen er 4 aardlekschakelaars gemonteerd zijn
pi_80303258
Ik ga er van uit dat het een grote verbouwing is geweest. heeft men er ook rekening mee gehouden dat er volgens bouwbesluit rookmelders verplicht zijn bij renovatieprojecten?
pi_80303549
Copy/paste exlurker:
Eindverbruikers met een vermogen groter dan 2000W moeten op een aparte groep zitten
Als het nog mogelijk is zou ik voor de wasmachine en droger elk een aparte groep maken. >> Zou idd het beste zijn, maar moet maar net kunnen en levert mss een extra groep op.

groep 9 is inverhouding met de rest knap vol >> eigenlijk het enige dat echt aangepakt MOET worden, rest is alleen voor extra comfort (al heb je daar zeker gelijk in)

groep 1 en 11 eventueel samen gevoegd worden >> wil vriendlief niet, PC moet op eigen groep
Ketel hoeft niet op een aparte groep >> exacto, de reden waarom die aannemer / elektricien dat wil is me niet duidelijk.
Verder geen aanmerkingen op de verdeelkast, neem aan dat er een hoofdschakelaar en bij 13 groepen er 4 aardlekschakelaars gemonteerd zijn >> 4x ALS staat in de tekst
  woensdag 14 april 2010 @ 14:36:39 #16
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80304797
1 en 11 zouden opzich best samen kunnen want dan zit de PC nog op één aparte groep.

Meterkast is denk ik de bel en inderdaad daar een stopcontact, denk dat daar nog wel wat komt te staan, dus is wel handig. En om de auto te stofzuigen ofzo?

Ik betwijfel dus of we groep 9 zo kunnen verdelen, want dat vroeg ik dus aan de electricien, omdat 10 vrij was. Hij gaf toen aan dat dit niet ging, omdat alle draden via de koel-/vriescombinatie doorlopen naar de stopcontacten... ik snap niet helemaal hoe ik me dat moet voorstellen, maar het lijkt erop dat er vanaf de koelvriescombi alles is doorgelusd van stopcontact naar stopcontact...

We hebben wel foto's van alle leidingen voordat deze gevuld worden en we weten wat aan wat is aangesloten dmv loze leidingen, zodat we weten hoe we straks bijv de HDMI kunnen trekken.

Het is een relatief grote verbouwing, de aannemer vond het in eerste instantie en kleine klus, maar denk dat hij daar inmiddels wel van terugkomt, als hij nml een kleine klus al zo kan verkl*ten dan ben ik benieuwd hoe een grote klus van hem gaat. :p

Kort door de bocht is de benedenverdieping omgegooid, de keuken zat achterin de woning, daar zat een grote uitbouw, zonde dus. Daar hebben we nu de woonkamer en de keuken zit nu voorin de woning. Omdat in de uitbouw vloerbedekking lag en de rest tegels, is de hele vloer incl cementdekvloer, eruit gehaald (door onszelf pff wat een klus!) vervolgens is vanaf dat punt alles weer opgebouwd: leidingen, cementdekvloer, houtenvloer, muren zijn gestucd plafond is her en der aangeheeld en geschuurd, koven in de keuken.
Toilet is helemaal opnieuw gedaan (helaas zelfs 2x), het toilet beneden is nml 5 cm hoger geplaatst dan boven, ik kan dus niet met mn voeten bij de vloer als ik ga zitten, de oplossing vd aannemer: de vloer iets verhogen.. Daar zijn we uiteindelijk maar akkoord mee gegaan. En de badkamer is helemaal nieuw, de CV ketel is nieuw. tja dan zijn we er wel zo ongeveer + alles wat daarbij komt kijken.

Zijn dan brandmelders verplicht? Want daar is dus totaal niet naar gekeken.

Wat betreft de grootte van de woning, het is een gewone tweekapper, door de uitbouw is het beneden (incl toilet en hal enz) ong 65m2. dan de eerste verdieping (even groot minus trapgat) en dan de zolder met daarin nog een kleine vliering. (soort verlaagdplafond vd zolder). Dus het valt allemaal wel mee, maar omdat alles toch open was, dachten we laten we het meteen goed doen en zorgen voor voldoende wcd's en loze leidingen voor de toekomst.
pi_80307228
quote:
Op woensdag 14 april 2010 14:36 schreef Suzanne- het volgende:

Ik betwijfel dus of we groep 9 zo kunnen verdelen, want dat vroeg ik dus aan de electricien, omdat 10 vrij was. Hij gaf toen aan dat dit niet ging, omdat alle draden via de koel-/vriescombinatie doorlopen naar de stopcontacten... ik snap niet helemaal hoe ik me dat moet voorstellen, maar het lijkt erop dat er vanaf de koelvriescombi alles is doorgelusd van stopcontact naar stopcontact...


Zijn dan brandmelders verplicht? Want daar is dus totaal niet naar gekeken.
Het is maar een idee. Dat is ook alleen in het werk te beoordelen.
Ik zou 1 buis erbij leggen naar het laatste kwart van groep 9 en daar groep 10 aansluiten. Dan de oude groep 9 in het midden doorknippen en je hebt de verdeling. Er MOET dus minstens 1 buis bijgelegd worden. De elektricien dacht mss aan simpelweg bijtrekken van 2 draden, dat gaat heel zeker niet (technisch wel mogelijk, maar is tegen de regels en onveilig).

Overigens: laat sokken tussen leidingen (daar waar verlengd wordt, buizen zijn namelijk max 4 mtr lang) vastlijmen of de buis zelf goed beugelen. Vorige week weer iets uit elkaar gedrukt in een verlaagd plafond. De aannemer had een sok voor een te krappe bocht niet goed vastgezet en die drukte ik met de veer uit elkaar en dacht door de bocht heen te zijn. Veer kreeg ik niet meer terug, alleen vooruit. In dat huis ligt nu 20 meter veer op het verlaagd plafond.......niks aan te doen zonder veel schade. Of sokken goed beugelen voor en na, of lijmen met pvc lijm. Zelf lijm ik alle sokken die niet in de muur gaan of in het zicht blijven.

Exlurker schrijft over ROOKmelders, niet brandmelders. Rookmelders kun je gewoon los ophangen met een batterijtje. Niet zo'n probleem dus. Zelf heb ik er ook nooit van gehoord maar ben wel benieuwd naar die regelgeving daarbij.

[ Bericht 5% gewijzigd door Osramp op 14-04-2010 15:41:12 ]
  FOK!fotograaf woensdag 14 april 2010 @ 15:46:23 #18
17893 Forno
pi_80307628
Ja, rookmelders zijn verplicht in nieuwbouw en renovatie. (Dus niet met batterijtje zoals hierboven beweert wordt maar op 230V). Gezien de aard van je verbouwing valt dit onder het kopje renovatie en dus verplicht. Houd in dat je minimaal in de verkeersruimtes op iedere verdieping een rookmelder moet hebben. Daar wij geen inzage hebben in de afspraken tussen jou en je aannemer, kan hier weinig over gezegd worden. Meerwerk al dan niet.

Je verhaal is erg negatief, zijn er ook dingen goed gegaan?

Daarnaast mis ik ook zaken als de prijs van de opdracht. Is die een beetje schappelijk geweest? Zijn er tekeningen vooraf gemaakt? Is er een budget gemaakt voor alle onderdelen? Is er regelmatig overleg geweest tussen jou en de aannemer? Als dit alles vooraf goed is besproken, dan is de aannemer een prutser. Zo niet, dan moet je de hand in eigen boezem steken. Maar goed dat is allemaal gissen.
  woensdag 14 april 2010 @ 16:49:24 #19
291754 Suzanne-
-- Nil volentibus arduum --
pi_80310241
even een snelle reactie... dus niet op alles maar ok.

Er zijn in het begin best wel wat dingen goed gegaan (tenminste toen dachten we dat nog) er werd tempo gemaakt en het leek toen echt alsof ze 5 maart nog gingen halen. Toen is de 'hoofdklusser' (zo noemden we hem, hij deed van alles en hield alles en iedereen aan het werk) een week ziek geworden en de aannemer het spoor bijster geraakt. Hij heeft lukraak mensen neergezet zodat er af en toe nog wat gebeurde, wat er gebeurde was vaak niet volgens afspraak/tekening dus moest er dan weer uit en opnieuw enz.

De prijs, hij was absoluut niet de goedkoopste, maar we hadden een goed gevoel bij hem. Er zijn tekeningen gemaakt van de verschillende ruimtes, de keuken sowieso door de keukenleverancier, badkamer heb ik zelf tot in detail (ook 3d sommige delen om beter uit te leggen wat we bedoelden) uitgetekend. Alles hebben we in een grote map gedaan (alle gebruiksaanwijzingen overal zelfs van uitgeprint mochten ze ergens maten van nodig hebben ofzo) deze map op een centrale plaats in t pand gelegd, dan kon er niets fout gaan (hoe naief).

De verbouwing zou zoals ik al zei 5 maart af zijn. Hij is nu nog steeds aan het klungelen. We hebben inmiddels ook van verschillende onderaannemers begrepen dat hij het niet zo nauwkeurig neemt en wie daar niet in meegaat, doe zoekt maar een andere opdracht. Hij lult het vaak wel recht bij de opdrachtgever en met zijn gemoedelijke overkomen en tja hij lijkt heel behulpzaam, kan ik me voorstellen dat een leek daar volledig in trapt. Ook wij zijn er in het begin in getrapt. Helaas zijn we nu nog alerter en hebben we alles gedocumenteerd, van uren dat zijn onderaannemers gewerkt hebben tot een foto van alles wat niet goed/of twijfelachtig gedaan is.

Het is gewoon erg jammer en ook gewoon buitengewoon energievretend dat het zo moet lopen. Er zijn veel behoorlijk grove fouten gemaakt, zo is het bad niet gestut. Daar kwam ik achter toen ik in bad ging en het bad in zn geheel verzakte, alle kitranden los, wat hij dan voorstelt is nog even opnieuw te kitten. Allereerst had het gekit moeten worden toen er water in zat, ten tweede hebben wij ook weer wat geleerd, een bad moet gestut worden aan de muurzijdes anders beweegt dat ding gewoon op die kleine pootjes.. Erg jammer dat we er zo achter moeten komen....

Nou dat was weer een heel verhaal. Het huis is echt heel mooi geworden, alleen nog lang niet af.... helaas
pi_80310742
quote:
Op woensdag 14 april 2010 15:36 schreef Osramp het volgende:


Exlurker schrijft over ROOKmelders, niet brandmelders. Rookmelders kun je gewoon los ophangen met een batterijtje. Niet zo'n probleem dus. Zelf heb ik er ook nooit van gehoord maar ben wel benieuwd naar die regelgeving daarbij.
De regelgeving betrefd rookmelders is hier te vinden

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=16
pi_80311272
quote:
Op woensdag 14 april 2010 11:24 schreef Osramp het volgende:
Goodness.....12 groepen en een BEETJE onnodig wat ik zo zie. Elke PC hoek een aparte groep! Wie verzint zoiets onzinnigs? Begrijp me goed, het KAN en MAG wel. De zinnigheid ontgaat me echter volledig. Een PC gebruikt hooguit 600-700Watt, en dan heb je al heel wat staan. Op 1 groep kunnen er dus gerust 2 en dan kan er heus nog wel wat bij.
Waarop is de keuken aangesloten?

Controleer ook even of groep 12+13 samen geschakeld zijn. Als je het "lipje" van 13 omzet, dan moet die van 12 ook meegaan.

Je rekenmethode klopt prima. Een blokje van 4 stopcontacten naast elkaar is gewoon 200Watt samen.
hebben hier 9 normale en 1 krachtgroep liggen hoor :w

dus zo gek is dat 12 niet gezien bij ons de oven op de krachtgroep zit.. ( had anders op een kookgroep gemoeten die we niet hadden )
pi_80313904
quote:
Op woensdag 14 april 2010 17:00 schreef exlurker het volgende:

[..]

De regelgeving betrefd rookmelders is hier te vinden

http://www.euronorm.net/content/template2.php?itemID=16
Al sinds 2003! Hoe kan ik dat nou gemist hebben?
En het moeten rookmelders op netvoeding zijn, dat ook nog eens.

Wanneer is sprake van renovatie? Zwager is zijn 60-jaren appartementje helemaal aan het verbouwen. Zijn rookmelders nu verplicht?
pi_80315547
quote:
Op woensdag 14 april 2010 18:37 schreef Osramp het volgende:

[..]

Al sinds 2003! Hoe kan ik dat nou gemist hebben?
En het moeten rookmelders op netvoeding zijn, dat ook nog eens.

Wanneer is sprake van renovatie? Zwager is zijn 60-jaren appartementje helemaal aan het verbouwen. Zijn rookmelders nu verplicht?
pi_80316704
quote:
Op woensdag 14 april 2010 19:19 schreef exlurker het volgende:

[..]

F*ck! Zal die blij mee zijn.
Wat er "maar" gedaan is:
- Alle waterleidingen vernieuwd
- Geiser vervangen door boiler
- Alle afvoeren opnieuw gelegd tot aan hoofdleiding
- 95% van alle bedrading vervangen
- Alle muren gestuct, vensterbanken vervangen
- Nieuwe keuken, WC en badkamer
DAT is dus al een renovatie? Gewoon broodnodig onderhoud imho (was in 45 jaar tijd alleen geiser en stortbak WC vervangen, buitenkozijnen vernieuwd door VvE en 2-3x behangen over elkaar heen).
pi_80317201
quote:
Op woensdag 14 april 2010 19:45 schreef Osramp het volgende:

[..]

F*ck! Zal die blij mee zijn.
Wat er "maar" gedaan is:
- Alle waterleidingen vernieuwd
- Geiser vervangen door boiler
- Alle afvoeren opnieuw gelegd tot aan hoofdleiding
- 95% van alle bedrading vervangen
- Alle muren gestuct, vensterbanken vervangen
- Nieuwe keuken, WC en badkamer
DAT is dus al een renovatie? Gewoon broodnodig onderhoud imho (was in 45 jaar tijd alleen geiser en stortbak WC vervangen, buitenkozijnen vernieuwd door VvE en 2-3x behangen over elkaar heen).
- 95% van alle bedrading vervangen
- Alle waterleidingen vernieuwd
- Nieuwe keuken, WC en badkamer
Dat is al voldoende om in aanmerking te komen als renovatie
Misschien ook nog wandcontacten bijgeplaatst, schakelmateriaal en meterkast vervangen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')