abonnement Unibet Coolblue
pi_80083872
quote:
Cabaretier Javier Guzman was jarenlang verslaafd aan alcohol en dronk twee flessen wodka per dag. Sinds vier jaar is hij afgekickt maar hij vraagt zich wel af of zijn hersenen door zijn overmatige drankgebruik zijn beschadigd. Bentveld is een matige drinker, maar wil ook weten wat alcohol met het lichaam doet, aangezien zijn twee kinderen straks de puberteit in gaan.

Guzman ondergaat allerlei tests en hersenscans. Hij ontdekt dat hij de hersenen heeft van een typische verslaafde. Weliswaar gebruikt hij al 4 jaar geen alcohol meer, maar lijkt hij zeer gevoelig voor allerlei andere verslavingen.

Menno Bentveld gaat naar Engeland. Hij test daar als eerste Nederlander een experimentele pil: de synthetische alcoholpil. Deze pil zou in de toekomst alcohol kunnen vervangen zonder de schadelijke bijwerkingen van alcohol.

Bentveld: “Ik ben echt geschrokken van de schade die alcohol veroorzaakt”.
bron: omroep vara
Ben zeer benieuwd naar deze aflevering. Vanavond om 9uur op VARA (NED 3)

Aangezien ik uit west-friesland kom en hier is het een gewoonte is om in het weekend 2a3 avonden +70euro uit te geven aan muntjes voor drank.

Wat voor conclusie zullen zij gaan trekken? Aangezien ze het wetenschappelijk benaderen met hersenscans e.d..

De informatie dat op dit moment op het internet staat over alcohol vrij onduidelijk is. Iedereen weet dat alcohol slecht is, maar op wat voor manier is het slecht? Je komt overal wel hapjes cliche informatie tegen, maar dit is vaak niet onderbouwd met wetenschappelijke onderzoeken (zover ik heb kunnen vinden op Nederlandse voorlichtingsites m.b.t. alcohol). Ik vraag me dan ook echt af wat voor schade alcohol aan kan aanrichten. De een zegt dat je hersenen afsterven, de ander zegt dat het de spier ontwikkeling tegen gaat en zo heb je nog meer aannames.

Als ik mij niet vergis gaf de Quest laatst aan dat Alcohol helemaal geen hersencellen vernietigd. Echter kan ik dat artikel niet meer vinden, dus ik kan daar niet veel over zeggen (weet iemand anders dat artikel nog te vinden?). En wat betreft de ontwikkeling van je lichaam en dan met name spier ontwikkeling. Wat ik wel te weten ben gekomen is dat alcohol geen spiermassa afbreekt. in dit artikel wordt dit netjes besproken. Zolang je alcohol consumptie geen invloed heeft op je dagelijkse training/functioneren, dan zal er ook niks verloren gaan. Maar als je kater zo erg is dat je de hele dag niks eet, dan heeft dat idd invloeg op je herstel/groeien.

Dusja, zal alcohol echt zo erg zijn als ze zeggen, of worden we toch beetje opgeschrikt? Ik ben benieuwd naar de aflevering van vanavond.

[ Bericht 2% gewijzigd door Dark0z op 08-04-2010 14:59:08 ]
  donderdag 8 april 2010 @ 14:57:19 #2
274528 Twizu
Is al zindelijk!
pi_80084327
Hmm.. klinkt wel interessant. Ik ga het kijken, als ik er aan denk.
Kiva FOK-team #8 Waar geld echt goed doet!
[b]Op zaterdag 26 juni 2010 18:48 schreef vosss het volgende:[/b]
6 eien
  donderdag 8 april 2010 @ 15:01:03 #3
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_80084479
Volgens mij lust jij wel een paar biertjes en zoek je naar een verantwoording om je geweten te sussen.

De truuk zit hem, zoals bij alle verdovende middelen in de kreet " met mate"....
  donderdag 8 april 2010 @ 15:02:15 #4
135890 Bootje84
Bewuste taalnazi
pi_80084514
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:57 schreef Twizu het volgende:
Hmm.. klinkt wel interessant. Ik ga het kijken, als ik er aan denk.
Ik geloof dat vergeetachtigheid ook een gevolg is
Leer spaties gebruiken!
Op donderdag 16 december 2010 20:05 schreef craftyvirus het volgende:
Bootje84 is een westlander waar ik respect voor heb :@ :P
pi_80084607
Ik wil het ook kijken.
I wonder if the stars sign, the life that is to be mine. - Enya
pi_80084853
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:01 schreef robber57 het volgende:
Volgens mij lust jij wel een paar biertjes en zoek je naar een verantwoording om je geweten te sussen.

De truuk zit hem, zoals bij alle verdovende middelen in de kreet " met mate"....
gelijk heb je. Ik ben benieuwd of ik met 10 jaar drinken echt mezelf de afgrond aan het inwerken ben of niet. Want echt duidelijke informatie over de effecten/gevolgen van langdurig drinken vind je niet. Alles is zo algemeen en cliché achtig.

Ik denk dat in de tijd dat roken hip was men ook wel benieuwd was naar de geruchten over asbest die in de net nieuwe filters zaten (om roken toch wat gezonder te maken ). En of asbest ook daadwerkelijk schade aan het lichaam kon brengen en in wat voor mate. Die rookte het dan ook al jaren en als je dan pas bessef dat het schadelijker is dan gedacht, dan ga je toch wel nadenken. Net zoals asbest overal in producten werd verwerk. In het begin was wel duidelijk dat het niet goed was voor je, maar niet hoe erg. Achteraf blijkt dat je hiervan redelijk snel kanker kon krijgen. En zo zijn er wel meerdere producten waarvan eerst vernomen werd dat het niet goed was en dat pas na onderzoek bleek wat de precieze schade kan zijn
  donderdag 8 april 2010 @ 15:13:55 #7
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_80084984
Ik zie nog steeds als kenmerk van harddrugs de verslaving niet een optie is, maar (voor bijna alle gebruikers) een garantie, ook na kortstondig/licht gebruik. Dus, dat je na een paar keer gebruik in een spiraal komt waarin je steeds meer nodig hebt om nog het effect te bereiken, en dat het uiteindelijk je functioneren als normaal mens verstoort.

Als je deze definitie volgt geldt dat niet voor alcohol. De meeste gebruikers kunnen jaren, tot hun hele leven, op een beperkte dosering doorgaan, en kunnen zonder problemen langere tijd zonder de voor hun gebruikelijke dosering. Wat dat betreft is roken nog verslavender.

Dat zal een van de vragen zijn die de documentaire eerst zal moeten beantwoorden : wat zijn de criteria voor "harddrug" waaraan ze alcohol toetsen ?
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 8 april 2010 @ 15:18:51 #8
61660 Lariekoek
Zo, jij bent echt grappig.
pi_80085176
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:13 schreef mvdejong het volgende:
Dat zal een van de vragen zijn die de documentaire eerst zal moeten beantwoorden : wat zijn de criteria voor "harddrug" waaraan ze alcohol toetsen ?
Volgens Wikipedia:
quote:
Alcohol is volgens sommigen een harddrug, hoewel deze stof in de meeste landen niet verboden is. Het gebruik van alcoholhoudende drank is diep geworteld (en algemeen geaccepteerd) in de westerse cultuur. Overigens wordt alcohol ook in veel oosterse landen al eeuwenlang op grote schaal gebruikt. Zo is het voor velen een verrassing om te horen dat Sri Lanka het land is met het grootste percentage alcoholisten ter wereld.

Andere mensen beweren juist dat alcohol geen harddrug is. Alcohol staat in de Opiumwet ook niet omschreven als een harddrug. Toch voldoet alcohol duidelijk aan de eisen om te classificeren als harddrug. Alcohol is zowel geestelijk als lichamelijk verslavend, en bij frequent dagelijks gebruik schadelijker dan sommige andere harddrugs. [1].

Wat betreft het lichamelijke (en ook het psychische) effect (verslaving) kunnen ook worden genoemd:

Nicotine
Cafeïne
Deze twee stoffen hebben echter een veel mildere uitwerking dan de gemiddelde harddrugs. Zij zijn dan ook niet verboden in kleine hoeveelheden volgens de Opiumwet. Zowel nicotine als cafeïne, maar ook heroïne en cocaïne behoren tot een groep chemische stoffen van plantaardige oorsprong die alkaloïden genoemd worden. De werking van heroïne is bijvoorbeeld wel vele malen sterker dan alcohol, en men spreekt dan ook wel van een snelverslaver. Na een paar keertjes gebruiken van Heroïne kan men al verslaafd raken, terwijl dit bij alcohol niet het geval is.
la·rie·koek (de ~ (m.)) 1 onzin
pi_80085204
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:13 schreef mvdejong het volgende:
Ik zie nog steeds als kenmerk van harddrugs de verslaving niet een optie is, maar (voor bijna alle gebruikers) een garantie, ook na kortstondig/licht gebruik. Dus, dat je na een paar keer gebruik in een spiraal komt waarin je steeds meer nodig hebt om nog het effect te bereiken, en dat het uiteindelijk je functioneren als normaal mens verstoort.

Als je deze definitie volgt geldt dat niet voor alcohol. De meeste gebruikers kunnen jaren, tot hun hele leven, op een beperkte dosering doorgaan, en kunnen zonder problemen langere tijd zonder de voor hun gebruikelijke dosering. Wat dat betreft is roken nog verslavender.

Dat zal een van de vragen zijn die de documentaire eerst zal moeten beantwoorden : wat zijn de criteria voor "harddrug" waaraan ze alcohol toetsen ?
Verslaving is erg persoonsgebonden. De een is meteen verkikkerd aan xtc/speed en wilt het elk weekend doen en de ander doet het eens in de maand/jaar.

Ik kan makkelijker met mijn poten van de speed/coke afblijven dan van de drank. Als iemand met een pakje speed/coke voor mijn neus staat kan ik zo nee zeggen - en als het een biertje betreft, dan krijg ik het toch vrij moeilijk

[ Bericht 0% gewijzigd door Dark0z op 08-04-2010 15:32:22 ]
pi_80085400
Interessant, tvp!
  donderdag 8 april 2010 @ 15:27:23 #11
128015 BONG4002
Account gesloten.
pi_80085514
Lijkt me erg informatief

Ter info ook gelijk even een omschrijving van NOS-TT:

Dit account heb ik opgeheven en ga verder onder een andere naam.
  donderdag 8 april 2010 @ 15:33:43 #12
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80085812
TVP
Intelligent, but fucked up.
pi_80098411
Ik ga zo kijken, ben benieuwd.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_80099671
Ik kijk. Wat interessant. En wat is alcohol schadelijk
Dat wist ik natuurlijk wel, maar nu wordt het ook echt aangetoond. Je ziet ook echt op een scan van de hersenen van een alcoholist dat delen van de hersenen afgestorven zijn.
pi_80100107
uiteraard hebben mensen met een neiging tot verslaving een ander soort hersenen dan degene die dat niet hebben.

dus ja, of je nou verslaafd raakt aan alcohol of coke, de basis ligt al in je hersenen, de gebruikte drugs is slechts een uiting hiervan.
▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲ ▲
▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼ ▼
pi_80100970
Ik had meer verwacht van die aflevering...

Wat ze zeggen:

alcohol is gevaarlijk! Maar ik vraag me af wat is er nu zo gevaarlijk is aan alcohol? Want die carbetier die dronk elke dag een paar flessen wiskey/wodka oid en die had totaal geen schade aan zijn koppie. Of is hij pas op later leeftijd begonnen wanneer zijn hersenen wel goed waren ontwikkeld? Wat ik mij afvraag is hoeveel die alcoholist van de voorbeeld hersenscan had gedronken en voor hoe lang.

Alcohol remt de ontwikkeling van een aantal hersenactiviteiten. Maar in wat voor mate? OP jonge leeftijd zijn ze nog in ontwikkeling, maar als je begint met drinken, hoever rem jij die ontwikkeling dan af? Er zijn zat mensen die vroeg begonnen zijn met drinken,coma zuipen, black outs en gewoon universiteit afgerond hebben. En wat als je wel een flinke remming hebt veroorzaakt op die ontwikkeling, wat zijn de gevolgen daarvan? Kan je ineens mongool worden, of krijg je gewoon ietsjes meer moeite met concentreren?

Wat betekent het voor mij. Ik begon op mijn 12e/13e en ben ondertussen 22 en drink nog steeds vrij veel. Echter ben ik wel bijna HBO afgestudeerd. Is mijn ontwikkeling in de hersenen ook geremd en hoe merk ik dat?

En werd er nou ook gezegd dat je met harddrugs 80 kon worden en met alcohol niet ofzo? BIj dat stukje lette ik niet zo goed op :p zat al te denken van wat een onzin maargoed.... ik zal uitzending gemist even kijken.

Maar waar ik nou benieuwd naar ben is de lange termijn gevolgen van alcohol. Ik wil graag harde bewijzen hebben. Dit programma is weer een aanvulling op hetgene wat al tig jaar verteld wordt, maar nooit wordt aangetoond (zover ik gezien heb op voorlichtingen sites). Laat mensen zien die hersendood zijn, of een afgeragd lichaam door alcohol, of zelf weten dat zij dankzij alcohol amper dingen kunnen onthouden en het kunnen vertellen.

Ik vind het nog steeds een zweverig onderwerp.
  donderdag 8 april 2010 @ 23:26:34 #17
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_80106471
Zo zweverig is het niet hoor, probeer eens in contact te komen met familieleden /vrienden van een alcoholist en je krijgt precies te horen waar het toe leid.

Ik heb een oom die ondertussen een dikke 40 jaar alcoholisch veel gebruiker is alhoewel dat niet helemaal de lading dekt; in zijn jonge jaren zoop ie het behang van de muur en dat is op een goed moment afgezakt tot het niveau van zeg een halve liter a 1 liter gedistilleerd per dag, hij is nu een jaar of 60 maar als je hem ziet krijg je sterk de neiging om 112 te gaan bellen want hij ziet er uit of hij elk moment dood neer kan vallen.
Mager, ingevallen gezicht, rotte tanden(wolf), stamelend en haperend praten enz enz.
En dat is dan wel iemand die, tot op vandaag, wel nog steeds iedere dag naar zijn werk gaat(10 kmx2) op de fiets en zo verder redelijk fit blijft.
Feitelijk kan je van zo'n iemand zeggen dat hij al 40 jaar dronken is en een kater van 40 jaar heeft en wat voor effect dat heeft zie je dus wel aan zo iemand, daar hoef je geen dokter voor te zijn.
Zijn broer had een tweelingbroer kunnen zijn zo goed leken ze ooit op elkaar maar die broer drinkt niet en ziet er ongeveer uit als je van een 60 jarige verwacht, hij ziet er gewoon 30 jaar ouder uit.

De truuk bij middelen is de rest van de omstandigheden.
Met een heroine of cocaine verslaving is ook goed te leven en dat is ook al heel lang bekend, zolang je maar gewoon dagelijks blijft werken,eten,slapen ,je rekeningen betaald en de dosering vast houd kan het heel lang aan, het zijn doorgaans de omstandigheden die je nekken.
Je geld gaat op aan de dope,je betaald je rekeningen niet meer, je gaat slechter eten en voor jezelf zorgen enz enz en dat nekt je vroeger of later.
Als je die zaken goed onder controle hebt kan het heel lang weinig tot geen problemen geven even afgezien van wat het effect is op je hersens op zeer lange tijd en dat is, verwachtbaar, niet veel goeds.
Mooi voorbeeld: Herman Brood was een alcoholist die zijn alcoholisme in evenwicht hield met speed waarvan over het algemeen word gezegd dat het niet echt verslavend is zoals heroine.
Van de alcohol word je lekker los maar ook slap, de speed kickt je hoofd recht, net zoals coke en drank.
Hij is uiteindelijk behoorlijk oud geworden met die "speedverslaving" en had misschien nog veel ouder kunnen zijn als hij niet zo fucked up was geweest door de slopende werking van de alcohol.

In pure vorm is het een prima oplosmiddel waarmee je oude verf kunt strippen en motorblokken mee kunt reinigen.....

Ik heb vroeger aan motorracen gedaan, 80 cc en 250 cc nationaal.
Toen ik op een goed moment niet verder kwam kwa rondetijden heb ik eerst de drank opgegeven, dat leverde na een kleine maand consequent zo'n 1,5 seconde verbetering op van mijn rondetijden, daarna ook gestopt met blowen---> 2 a 3 seconden erbij, dat is bij elkaar het verschil tussen eindigen als laatste of eindigen in de top 10.....

[ Bericht 7% gewijzigd door robber57 op 08-04-2010 23:33:30 ]
pi_80112618
quote:
Op donderdag 8 april 2010 23:26 schreef robber57 het volgende:
Ok, bij langdurig zwaar gebruik kan het idd fucked up werken. Ik ben ook wel mensen tegen gekomen die flink wazig zijn door de drank. Maar die drinken het ook bijna puur weg en de hele dag door. Als ik dat doe, dan ga ik zeker knock-out.

Maar in jou geval, je dronk en je blowde op jongere leeftijd. Je stopte ermee en je tijden qua racen verbeterde. Als ik de aannames van wetenschappers voor waar neem, dan remt alcohol de ontwikkeling van je hersenen en moet je pas beginnen na je 40ste. Het advies voor een man is om maar 2 alcoholische consumpties te nemen per dag. En op 1 gelegenheid max 4 tot 7 (1x in de week). Als je meer dan dat doet wordt het schadelijk oid. Waarom ben jij er dan op vooruit gegaan na het stoppen van alcohol? Want de wetenschappers zeggen dat het een onomkeerbaar proces is.

in het geval van die carbetier die 2 flessen wiskey dronk, die had totaal geen schade. Dit gaat weer tegen het verhaal van de wetenschappers in.

Dus ik ben echt benieuwd met welke hoeveelheid alcohol per dag je schade kan oplopen aan je hersenen/lichaam. Krijg je schade als je b.v. 30 glazen wegwerk 8uur.
pi_80114105
Ik vond het behoorlijk heftig om te zien!! Vooral die foto´s van die hersenen met die gaten erin
Mijn vader drinkt al jaren veel te veel. Geen sterke drank, eigenlijk alleen bier en af en toe een wijntje. Al met al zit ie op zo´n 10 glazen per dag, en dan ga ik uit van een week zonder feestjes... Dit gaat allemaal buiten werktijd om. Het vreemde is dat hij nog altijd prima functioneert!! Zover ik me kan herinneren, heeft hij dit altijd gedaan, zo lang ik leef. Het is in de loop der jaren wel meer geworden, zo´n 25 jaar geleden was het ongeveer 5 glazen per dag.
Zelf vind ik dus echt dat hij een verslaving heeft, maar hij ontkent dat omdat hij niet op de dag drinkt enzo. Ik had mijn stiefmoeder ook gevraagd gister om dit programma te kijken met mijn vader. Hoop dat ze dat ook gedaan heeft en dat het mijn vader zijn ogen geopend heeft. Ben gewoon zo bang dat hij hier toch een keer echt last van gaat krijgen. Zijn lever, zijn hersenen, whatever, maar het kan natuurlijk nooit goed zijn.

Heeft iemand een verklaring hoe het mogelijk is dat hij nog altijd zo goed functioneert?? Ik ben daar namelijk regelmatig verbaasd over. Hij heeft een goedlopend bedrijf. Sport regelmatig. Het gezin draait gewoon goed. Hij eet prima. Enzovoorts, enzovoorts.
pi_80117397
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 09:57 schreef mirannie het volgende:

Heeft iemand een verklaring hoe het mogelijk is dat hij nog altijd zo goed functioneert?? Ik ben daar namelijk regelmatig verbaasd over. Hij heeft een goedlopend bedrijf. Sport regelmatig. Het gezin draait gewoon goed. Hij eet prima. Enzovoorts, enzovoorts.
Mijn moeder idem dito, ze is een highfunctioning alcoholic > klik
pi_80118156
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:38 schreef Miracle_Drug het volgende:

[..]

Mijn moeder idem dito, ze is een highfunctioning alcoholic > klik
Ook bij Bol.com te koop zie ik net
pi_80119275
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 09:57 schreef mirannie het volgende:
Heeft iemand een verklaring hoe het mogelijk is dat hij nog altijd zo goed functioneert??
In het programma was ook te zien dat de cabaretier geen schade aan zijn hersenen had, ondanks dat hij paar flessen sterke drank weg tikte per dag.

Ik vraag mij dan ook echt af hoeveel die persoon heeft gedronken van de hersenscan waar die zwarte gaten zaten.
pi_80119389
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 12:29 schreef Dark0z het volgende:

[..]

In het programma was ook te zien dat de cabaretier geen schade aan zijn hersenen had, ondanks dat hij paar flessen sterke drank weg tikte per dag.

Ik vraag mij dan ook echt af hoeveel die persoon heeft gedronken van de hersenscan waar die zwarte gaten zaten.
Ja, maar dat was over een periode van 4 jaar... Mijn vader drinkt al zeker 30 jaar, waarvan de laatste 20 jaar gemiddeld 10 glazen per dag.
pi_80119541
Ik durf wel te stellen dat alcohol niet vrij verkrijgbaar zou zijn als het nu werd uitgevonden. Natuurlijk is het ook zo dat door maatschappelijke acceptatie de gevaren verminderen, maar objectief gezien is het gewoon een zeer verslavende gevaarlijke drug.
Geen referral hier.
pi_80122387
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:56 schreef mirannie het volgende:

[..]

Ook bij Bol.com te koop zie ik net
Oh dat wist ik niet eens, wat leuk (ik ken de schrijfster).

Mijn moeder trouwens ook al zo'n 20 jaar denk ik, zo niet langer.
  vrijdag 9 april 2010 @ 14:02:17 #26
198417 Lastpost
Rotterdammert!
pi_80122540
Ik vond het wel interessant, zelf voorheen ook nogal flink aan de drank gezeten en al weet je wel van de gevaren die eraan kleven, als je dan ineens die foto's ziet van die gaten in die hersenen, oei.
Het had van mij wel iets meer diepgang mogen hebben, maar je kunt niet alles hebben in die korte tijd die ervoor staat natuurlijk.
pi_80124289
quote:
Op donderdag 8 april 2010 15:13 schreef mvdejong het volgende:
Ik zie nog steeds als kenmerk van harddrugs de verslaving niet een optie is, maar (voor bijna alle gebruikers) een garantie, ook na kortstondig/licht gebruik. Dus, dat je na een paar keer gebruik in een spiraal komt waarin je steeds meer nodig hebt om nog het effect te bereiken, en dat het uiteindelijk je functioneren als normaal mens verstoort.

Als je deze definitie volgt geldt dat niet voor alcohol. De meeste gebruikers kunnen jaren, tot hun hele leven, op een beperkte dosering doorgaan, en kunnen zonder problemen langere tijd zonder de voor hun gebruikelijke dosering.
Wat een complete onzin kraam je uit. Keurig geleerd door papa en mama en de overheid. "Drugs zijn slecht, want verslavend en levensgevaarlijk. Als je één keer gebruikt ben je verslaafd en kom je er nooit meer af". Dat is zo niet waar gewoon. Het verschilt, net als bij alcohol, gewoon per persoon.

Ik gebruik regelmatig drugs, eigenlijk alle 'bekende' drugs, op heroïne na. Maar van een verslaving kun je niet spreken hoor.

Kijk alsjeblieft deze documentaire eens en vorm dan nogmaals je mening "BBC Horizon: Is alcohol worse than ecstasy: http://video.google.com/videoplay?docid=6108672696241807159#
pi_80125868
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 14:53 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Wat een complete onzin kraam je uit. Keurig geleerd door papa en mama en de overheid. "Drugs zijn slecht, want verslavend en levensgevaarlijk. Als je één keer gebruikt ben je verslaafd en kom je er nooit meer af". Dat is zo niet waar gewoon. Het verschilt, net als bij alcohol, gewoon per persoon.

Ik gebruik regelmatig drugs, eigenlijk alle 'bekende' drugs, op heroïne na. Maar van een verslaving kun je niet spreken hoor.

Kijk alsjeblieft deze documentaire eens en vorm dan nogmaals je mening "BBC Horizon: Is alcohol worse than ecstasy: http://video.google.com/videoplay?docid=6108672696241807159#
Mja, mensen die recreatief "alle" drugs gebruiken heb ik ook niet zo hoog zitten.

Geeft toch wel wat aan over je persoonlijkheid.
Geen referral hier.
pi_80126751
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 15:35 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Mja, mensen die recreatief "alle" drugs gebruiken heb ik ook niet zo hoog zitten.

Geeft toch wel wat aan over je persoonlijkheid.
Omdat?

Ik heb een opleiding, een baan, een leuke vriendin, een huis en af en toe ga ik even lekker van het padje af. Wat is daar mis mee? En wat zegt dat over mijn persoonlijkheid?

Het zegt eerder iets over jouw redelijk bekrompen persoonlijkheid als je daar een probleem van maakt.
pi_80127147
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 15:56 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Omdat?

Ik heb een opleiding, een baan, een leuke vriendin, een huis en af en toe ga ik even lekker van het padje af. Wat is daar mis mee? En wat zegt dat over mijn persoonlijkheid?

Het zegt eerder iets over jouw redelijk bekrompen persoonlijkheid als je daar een probleem van maakt.
Ik maak daar geen probleem van, ik keur het slechts af.

Elke keuze die je maakt zegt iets over je persoonlijkheid, dat jij ervoor kiest om door drugs een andere belevingswereld te ervaren is keuze die ik zelf nooit zou maken.
Geen referral hier.
pi_80127466
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 16:06 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Ik maak daar geen probleem van, ik keur het slechts af.

Elke keuze die je maakt zegt iets over je persoonlijkheid, dat jij ervoor kiest om door drugs een andere belevingswereld te ervaren is keuze die ik zelf nooit zou maken.
Maar je drinkt wel alcohol?
pi_80128780
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 16:13 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Maar je drinkt wel alcohol?
1 glas per jaar, tijdens de jaarwisseling.

Niet omdat ik het niet doe uit principe overigens, maar omdat ik het gewoon niet lekker vind smaken.
Geen referral hier.
  vrijdag 9 april 2010 @ 16:59:15 #33
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80129220
Prima toch?

Maar wat zegt het gebruiken van drugs nou over iemands persoonlijkheid, want daar ben ik wel benieuwd naar
Intelligent, but fucked up.
pi_80131345
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 16:59 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Prima toch?

Maar wat zegt het gebruiken van drugs nou over iemands persoonlijkheid, want daar ben ik wel benieuwd naar
Ik ook. Volgens mij zegt het namelijk 0,0.
  vrijdag 9 april 2010 @ 17:59:09 #35
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_80131514
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 16:59 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Prima toch?

Maar wat zegt het gebruiken van drugs nou over iemands persoonlijkheid, want daar ben ik wel benieuwd naar
Verslavingsgevoeligheid?
The love you take is equal to the love you make.
pi_80131607
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 17:59 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Verslavingsgevoeligheid?
Het gaat om het GEBRUIKEN van drugs. Wat zegt DAT over je persoonlijkheid.
  vrijdag 9 april 2010 @ 19:01:26 #37
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_80133484
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 18:01 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Het gaat om het GEBRUIKEN van drugs. Wat zegt DAT over je persoonlijkheid.
Dat heeft volgens jou niks met verslavingsgevoeligheid te maken, begrijp ik? En waarom dan wel niet?
The love you take is equal to the love you make.
pi_80134346
Nouja, het grotendeel van de bevolking drink cafeïne, dat is ook een stimulerend middel en dus ook eigenlijk drugs...
pi_80134349
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat heeft volgens jou niks met verslavingsgevoeligheid te maken, begrijp ik? En waarom dan wel niet?
Je hebt drugs gebruiken en verslaafd zijn aan de drugs.
pi_80134409
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:24 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Je hebt drugs gebruiken en verslaafd zijn aan de drugs.
Wat ik eerder al aanhaalde, dat je blijkbaar middelen nodig hebt die je waarneming verandert om "even van het padje af te kunnen". Dat zegt heel veel over je waardering van het normale leven lijkt me.
Geen referral hier.
pi_80134806
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:26 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Wat ik eerder al aanhaalde, dat je blijkbaar middelen nodig hebt die je waarneming verandert om "even van het padje af te kunnen". Dat zegt heel veel over je waardering van het normale leven lijkt me.
Lijkt jou ja.

Het is gewoon fijn om af en toe even goed los te gaan. Dat heeft TOTAAL NIETS met mijn waardering voor het normale leven te maken
pi_80134869
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:36 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Lijkt jou ja.

Het is gewoon fijn om af en toe even goed los te gaan. Dat heeft TOTAAL NIETS met mijn waardering voor het normale leven te maken
Uiteraard, je weet dat elke verslaafde dat zo zou zeggen?
Geen referral hier.
pi_80135041
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:37 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Uiteraard, je weet dat elke verslaafde dat zo zou zeggen?
Jij vindt nu dat ik verslaafd ben?

pi_80135270
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:37 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Uiteraard, je weet dat elke verslaafde dat zo zou zeggen?
Heb je hem daar even tuk!!!
pi_80135288
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:42 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Jij vindt nu dat ik verslaafd ben?


Hey, ik ben niet diegene die zei dat ik zowat elke drug heb gebruikt.
Geen referral hier.
  vrijdag 9 april 2010 @ 19:50:55 #46
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80135397
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:01 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat heeft volgens jou niks met verslavingsgevoeligheid te maken, begrijp ik? En waarom dan wel niet?
Omdat het op geen enkel niveau met elkaar verbonden is, behalve dat een verslaafde inderdaad gebruiken zal.
Intelligent, but fucked up.
  vrijdag 9 april 2010 @ 19:51:59 #47
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80135422
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:26 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Wat ik eerder al aanhaalde, dat je blijkbaar middelen nodig hebt die je waarneming verandert om "even van het padje af te kunnen". Dat zegt heel veel over je waardering van het normale leven lijkt me.
Ik vind het wel iets toevoegen aan het leven soms. Van het padje zijn hoeft niet eens zozeer.

Andermans mening daarover laat me koud, aangezien ik toch doe waar ik zin in heb. Ook dat zul je me ongetwijfeld zwaar aanrekenen
Intelligent, but fucked up.
pi_80135477
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:47 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Hey, ik ben niet diegene die zei dat ik zowat elke drug heb gebruikt.
Nee, maar wel degene die beweerd dat iemand die drugs gebruikt dit doen omdat hij zijn leven niet leuk vindt en omdat hij verslaafd is Man, kom eens met valide argumenten dat drugsgebruik gelijk staan aan drugsverslaving.
pi_80135634
Gelukkig kan Phaelanx_NL wel een leuke avond hebben zonder drugs !
pi_80135701
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:26 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Wat ik eerder al aanhaalde, dat je blijkbaar middelen nodig hebt die je waarneming verandert om "even van het padje af te kunnen". Dat zegt heel veel over je waardering van het normale leven lijkt me.
Je beseft blijkbaar niet dat er middelen zijn die het normale leven kunnen verrijken, ookal is de directe werking reeds verdwenen.
pi_80135790
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 19:53 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Nee, maar wel degene die beweerd dat iemand die drugs gebruikt dit doen omdat hij zijn leven niet leuk vindt en omdat hij verslaafd is Man, kom eens met valide argumenten dat drugsgebruik gelijk staan aan drugsverslaving.
Dat heb ik überhaupt nooit aan elkaar gelijk gesteld, en dat staat ook niet aan elkaar gelijk.

Maar als ik iemand zie typen dat hij zoveel verschillende soorten drugs heeft gebruikt, en het feit dat hij een baan en vriendin aandraagt als zijnde bewijs dat hij er niet verslaafd aan is, zorgt ervoor dat ik daar graag een discussie over aanga.

Nogmaals, ik wil niemand voorschrijven wat hij/zij in zijn/haar lijf mag stoppen. Ik verbind er echter wel bepaalde persoonlijke opvattingen aan. Puur het feit dat iemand zijn gebruik financieel kan dragen en daardoor geen lichamelijk/geestelijke gevolgen ziet op de korte termijn doet daar niets aan af.
Geen referral hier.
pi_80136454
Phaelanx ik denk dat het probleem ook is dat jij dingen als alcohol en cocaine in het zelfde straatje zet als LSD en psilocine bijv.


owja en het feit dat je er niks vanaf weet.
  vrijdag 9 april 2010 @ 20:26:46 #53
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80136944
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 20:01 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Dat heb ik überhaupt nooit aan elkaar gelijk gesteld, en dat staat ook niet aan elkaar gelijk.

Maar als ik iemand zie typen dat hij zoveel verschillende soorten drugs heeft gebruikt, en het feit dat hij een baan en vriendin aandraagt als zijnde bewijs dat hij er niet verslaafd aan is, zorgt ervoor dat ik daar graag een discussie over aanga.

Nogmaals, ik wil niemand voorschrijven wat hij/zij in zijn/haar lijf mag stoppen. Ik verbind er echter wel bepaalde persoonlijke opvattingen aan. Puur het feit dat iemand zijn gebruik financieel kan dragen en daardoor geen lichamelijk/geestelijke gevolgen ziet op de korte termijn doet daar niets aan af.
Maar welke opvattingen verbind je er dan aan? Daar was ik net ook al benieuwd naar maar je gaf helaas geen antwoord.
Intelligent, but fucked up.
pi_80137017
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 20:26 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Maar welke opvattingen verbind je er dan aan? Daar was ik net ook al benieuwd naar maar je gaf helaas geen antwoord.
Dat het niet nodig is voor de meeste mensen om drugs te gebruiken, en dat zij blijkbaar iets te kort komen.

Of ik mis natuurlijk wat , tis maar hoe je het bekijkt.
Geen referral hier.
pi_80137064
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 20:01 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Dat heb ik überhaupt nooit aan elkaar gelijk gesteld, en dat staat ook niet aan elkaar gelijk.

Maar als ik iemand zie typen dat hij zoveel verschillende soorten drugs heeft gebruikt, en het feit dat hij een baan en vriendin aandraagt als zijnde bewijs dat hij er niet verslaafd aan is, zorgt ervoor dat ik daar graag een discussie over aanga.

Nogmaals, ik wil niemand voorschrijven wat hij/zij in zijn/haar lijf mag stoppen. Ik verbind er echter wel bepaalde persoonlijke opvattingen aan. Puur het feit dat iemand zijn gebruik financieel kan dragen en daardoor geen lichamelijk/geestelijke gevolgen ziet op de korte termijn doet daar niets aan af.
Ik haal die punten er alleen maar bij om te laten zien dat ik mijn leven prima voor elkaar heb. Als ik dan 1x per maand padje af ga, maakt mij dat geen drugsverslaafde of junk.

Er zit een wezenlijk verschil tussen een junk en een recreatieve gebruiker, alleen wil jij dat niet zien.
  vrijdag 9 april 2010 @ 20:31:50 #56
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80137174
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 20:28 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Dat het niet nodig is voor de meeste mensen om drugs te gebruiken, en dat zij blijkbaar iets te kort komen.

Of ik mis natuurlijk wat , tis maar hoe je het bekijkt.
Het is gewoon een keuze voor mensen die er enige ervaring mee hebben (vaak uit nieuwsgierigheid die ervaring opgedaan) en daarom geen grote drempel met bijbehorend moreel dilemma ervaren.

Net als dat op een feestje sommige mensen soms gewoon fris of water drinken in plaats van alcohol.

Het is geen kwestie van nodig hebben (al kan het dat altijd worden, dat ga ik niet ontkennen) maar een kwestie van prefereren op een specifiek moment.

Dus ik denk wel dat je beeld misschien wat eenzijdig is, maar ik denk eigenlijk niet dat dat vreemd is als je er zelf nauwelijks mee in aanraking komt.
Intelligent, but fucked up.
pi_80137218
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 20:31 schreef Fortune_Cookie het volgende:

[..]

Het is gewoon een keuze voor mensen die er enige ervaring mee hebben (vaak uit nieuwsgierigheid die ervaring opgedaan) en daarom geen grote drempel met bijbehorend moreel dilemma ervaren.

Net als dat op een feestje sommige mensen soms gewoon fris of water drinken in plaats van alcohol.

Het is geen kwestie van nodig hebben (al kan het dat altijd worden, dat ga ik niet ontkennen) maar een kwestie van prefereren op een specifiek moment.

Dus ik denk wel dat je beeld misschien wat eenzijdig is, maar ik denk eigenlijk niet dat dat vreemd is als je er zelf nauwelijks mee in aanraking komt.
Misschien dat het daar aan te "wijten" valt.
Geen referral hier.
  vrijdag 9 april 2010 @ 20:41:52 #58
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_80137630
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 08:57 schreef Dark0z het volgende:

[..]

. Het advies voor een man is om maar 2 alcoholische consumpties te nemen per dag. En op 1 gelegenheid max 4 tot 7 (1x in de week). Als je meer dan dat doet wordt het schadelijk oid. Waarom ben jij er dan op vooruit gegaan na het stoppen van alcohol? Want de wetenschappers zeggen dat het een onomkeerbaar proces is.

Ik ben er op vooruit gegaan na het stoppen omdat alcohol net zoals wiet effect heeft op de werking van je hersenen en dat effect werkt langer doorwerkt dan je denkt, alcohol vertraagd je denken en reactiesnelheid en wiet doet dat ook en dat is echt niet na 24 uur geheel weg, als je dus met regelmaat drinkt zoals bv iedere dag ontstaat feitelijk de situatie dat je hersens nooit meer helemaal nuchter hun werk doen want je bent eigenlijk permanent onder de invloed van alcohol.(!)
De medische wereld noemt dat "een spiegeltje opbouwen" , het is het effect dat als je gedurende een paar dagen met regelmaat een kleine hoeveelheid van een bepaald middel (bv paracetemol) tot je neemt (en dus weinig last hebt van de nadelige neven effecten) het pijnstillende effect beter werkt dan in ene een hele grote hoeveelheid met de daarbij horende neveneffecten, alcohol werkt net zo want als je iedere dag een paar glaasjes drinkt merk je van de nadelige effecten na een tijdje niets meer en lijk je gewoon te functioneren, pas als je stop voor een tijdje komt het gemis te voorschijn vooropgesteld dat je in eerste instantie wat miste.
Bij zoiets als reactie snelheid komt dat niet zo 1-2-3 aan het licht maar in mijn geval was het duidelijk merbaar doordat consequent mijn rondetijden beter werden.
In die tijd kon mijn monteur aan mijn rondetijden zien of ik het weekend daarvoor lam gegaan was....

Net zoals langzamerhand wel duidelijk word dat je van langdurig en dagelijks wietgebruik paranoia word omdat je hersens nooit rust krijgen, ik igg wel, en het duurt echt een behoorlijk tijdje voordat dat effect weer weg ebt.
Als je hersenen langere tijd onder invloed van een verdovend middel hun werk moeten doen dan wennen je hersens daar aan en kan het effect nagenoeg nihil lijken(en toch weldegelijk aanwezig zijn), als je dan stopt moeten je hersens weer een heel tijdje opnieuw wennen aan de nieuwe situatie.
Als je regelmatig en flink drinkt merk je van die hele subtiele effecten niet veel meer maar voor iemand die nooit drinkt is het wel degelijk merkbaar en als je stopt met drinken is het meetbaar dat daarna je algehele respons gewoon verbeterd.

Ik drink nu nagenoeg niet meer en als ik nu 1 flesje bier drink of twee glazen merk ik dat wel degelijk de volgende morgen bij het opstaan.
Niet in de zin dat ik een kater heb maar ik merk dat het allemaal net ff meer moeite kost dan normaal.
Nog simpeler? ; alcohol ontspant toch?, als ik om 5 uur na het werk 1 biertje drink kom ik meestal niet verder dan de helft (ongeveer 10 a 15 minuten)voordat ik , vrij plotseling, naar de wc moet om een neger op de boot te zetten
pi_80142518
Ik heb een vraag: Als je elke dag 1.5 tot 2 flessen vodka wegtikt zoals die caberatier, heb je dan niet non stop ontzettende koppijn?
How you play the cards you are dealt is all that matters.
pi_80142586
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:18 schreef Skazminko het volgende:
Ik heb een vraag: Als je elke dag 1.5 tot 2 flessen vodka wegtikt zoals die caberatier, heb je dan niet non stop ontzettende koppijn?
Lijkt me niet omdat je continu dronken bent.
Geen referral hier.
pi_80142729
Ik ben altijd een dag ziek (Geen eetlust, koppijn, misselijk, uitslapen tot een uur 's middags) als ik teveel (Maar dan ook écht veel te veel, +15 glazen, gedestilleerd, bier, mixjes, alles door elkaar) heb gedronken de avond ervoor, hebben ze ook geen last van?

Ik zie niet hoe een drankverslaving in combinatie kan met een "gewoon" leven, werk familie, ect.
How you play the cards you are dealt is all that matters.
  vrijdag 9 april 2010 @ 22:22:17 #62
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_80142733
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 12:38 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Ik durf wel te stellen dat alcohol niet vrij verkrijgbaar zou zijn als het nu werd uitgevonden. Natuurlijk is het ook zo dat door maatschappelijke acceptatie de gevaren verminderen, maar objectief gezien is het gewoon een zeer verslavende gevaarlijke drug.
Het zou wel verkrijgbaar zijn, maar dan op het zwarte circuit net zoals alle andere illegale drugs. Tabak hetzelfde verhaal. Het gaat er gewoon om dat er zoveel geld aan word verdiend dat het illegaal maken teveel geld zou kosten, dus blijft het legaal. Cola zou trouwens ook niet goedgekeurd worden als het nu zou worden uitgevonden.
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_80143227
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:22 schreef Skazminko het volgende:

Ik zie niet hoe een drankverslaving in combinatie kan met een "gewoon" leven, werk familie, ect.
Dat kan ook meestal niet.
pi_80143565
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:22 schreef MacorgaZ het volgende:

[..]

Het zou wel verkrijgbaar zijn, maar dan op het zwarte circuit net zoals alle andere illegale drugs. Tabak hetzelfde verhaal. Het gaat er gewoon om dat er zoveel geld aan word verdiend dat het illegaal maken teveel geld zou kosten, dus blijft het legaal. Cola zou trouwens ook niet goedgekeurd worden als het nu zou worden uitgevonden.
Je weet dat er in cola niets anders zit dan een beetje cafeïne?

Je weet ook dat er dagelijks drankjes worden gelanceerd die nog meer bevatten dan die cafeïne?

Daarnaast heb ik het over vrije verkrijgbaarheid van alcohol, het illegale circuit pakt alles op wat geld opbrengt, tot kinderprostitutie aan toe.
Geen referral hier.
pi_80143920
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:41 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Je weet dat er in cola niets anders zit dan een beetje cafeïne?
Als cafeïne vandaag uitgevonden zou worden, stond het ook gewoon op de lijst van verboden middelen hoor.
pi_80144301
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 22:51 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Als cafeïne vandaag uitgevonden zou worden, stond het ook gewoon op de lijst van verboden middelen hoor.
Waar baseer je dat op? Ik vind het nergens terug in de lijst van gevaarlijkste drugs namelijk.
Geen referral hier.
pi_80145817
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 23:00 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Waar baseer je dat op? Ik vind het nergens terug in de lijst van gevaarlijkste drugs namelijk.
Het is geen gevaarlijke drug, maar het is wel een middel waar mensen afhankelijk van kunnen worden. Het is ook een stimulerende middel en als je teveel naar binnen krijgt kan het gevaarlijk zijn. In Frankrijk hebben ze energy drink dan ook al verboden gemaakt.

Cafeine is klinkklare bende en ik probeer het zo min mogelijk te drinken. Ik heb een periode gehad dat ik 3 tot 6 red bull op een dag dronk. Uiteindelijk werd ik gewoon vaag van die troep en toen ben ik ermee gestopt. Caffeine begon bij mij averechts te werken. Als ik 1 blikje red bull dronk, dan viel ik zo in slaap.

Tot nu toe heb ik altijd een beste wel vaak een drang om caffeine te drinken... Als ik eenmaal cola drink, dan drink ik ook direct 3 tot 6 blikjes omdat ik mij er dan relax bij voel. Gewoon een verslavende middel waar veel landen flink van profiteren. Net zoals alcohol en roken.

effecten van Cafeine:
quote:
POSITIVE

* Reduces boredom [Loke 1988]
* Decreases depression
* Increased alertness when tired [Wesenten 2005, Kamimori 2005, Search PubMed]
* Willingness to consider alternative theories [Martin 2006]
* Increases physical stamina and reduces perceived exertion [McLellan TM 2004]
* May attenuate the response-slowing effect of alcohol [Roehrs 2004]
* Increases performance on boring, repetitive tasks [Smith 2002]

NEUTRAL

* Research has failed to show improved memory or improvement in complex cognitive tasks [Smith 2002]


NEGATIVE

* Increases anxiety and nervousness at high doses or in sensitive individuals [Lieberman 1992, Loke 1988]
* Insomnia, decreased ability to sleep [Smith 2002]
* Caffeine withdrawal can worsen mood [Schuh 1997]
* Caffeine withdrawal causes headaches, flu-like symptoms, feelings of lethargy and reduces motivation [Schuh 1997]
* Increases jaw tension and bruxism [Erowid Self Reports 2000, Ohayon 2001]


Addiction and Withdrawal

Caffeine is addictive according to several definitions of 'addiction'. It causes withdrawal symptoms after cessation of heavy use (most commonly headaches) and regular users develop tolerance and experience cravings when ceasing use. Regular users can also become emotionally and mentally dependent upon their daily caffeine (coffee, soda, etc).

Withdrawal Symptoms
Caffeine has the potential to produce tolerance, which means that increased amounts of the drug are needed to achieve a consistent effect. Withdrawal symptoms can occur when use of caffeine is stopped abruptly. Users may experience fatigue, and most commonly, headaches. Primary withdrawal effects last for only a few days though mild withdrawal effects can last as long as a week or two.

* craving
* tiredness, lethargy
* confusion and inability to focus
* headaches, which may not respond to painkillers, but may abate with the intake of caffeine

wat hierboven staat zijn echt allemaal punten waar mensen aan verslaafd kunnen worden. Reken maar dat het niet goed voor je barst is als je elke dag zo'n oppepper krijg


sorry hoor :p maar als deze punten vergelijk met verschillende soorten drugs, dan vind ik dit best in het rijtje drugs passen

[ Bericht 12% gewijzigd door Dark0z op 09-04-2010 23:41:01 ]
pi_80146260
Een glas cola drink ik heel sporadisch, maar ik heb dan na één glas ook wel weer genoeg, en merk ook weinig van opwekkende eigenschappen.

Maar dat het nu verboden zou worden, lijkt me stug eerlijk gezegd, alhoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen.

Over het profiteren: Op cola/koffie/redbull wordt geen accijns geheven, enkel gewoon btw, het brengt dus niet meer op dan bijvoorbeeld een fles bronwater.
Geen referral hier.
pi_80146831
Dat cafeine verslavend kan zijn wist ik al. Heb er zelf ook last van. Drink eigenlijk alleen op mijn werk koffie. Dinsdag en woensdag ben ik altijd vrij en heb vrij regelmatig heftige hoofdpijn op woensdag. Maar je kickt ook zo weer af. Als ik vakantie heb, heb ik toch echt nergens last van en denk ik niet eens aan koffie. Dus vind het nogal overdreven om het een drug te noemen. Zo kan je wel heel veel dingen bedenken. Als ik een tijdje geen suiker eten, kan ik me ook echt ziekig voelen, dus zullen we suiker dan ook maar tot een drug benoemen? Schei uit, overdrijven is ook een vak!!
pi_80146946
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 23:42 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Een glas cola drink ik heel sporadisch, maar ik heb dan na één glas ook wel weer genoeg, en merk ook weinig van opwekkende eigenschappen.

Maar dat het nu verboden zou worden, lijkt me stug eerlijk gezegd, alhoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen.

Over het profiteren: Op cola/koffie/redbull wordt geen accijns geheven, enkel gewoon btw, het brengt dus niet meer op dan bijvoorbeeld een fles bronwater.
Besef wel dat in cola ERG weinig caffeine zit he! Inderdaad niet merkbaar voor de meesten.

Mirannie suiker is ook een drug, heeft niks met overdrijven te maken. Het is ook zeer zeker ERG verslavend.

En mirannie jou voorbeeld over op vakantie zijn is wel grappig, als je in een andere omgeving bent heb je inderdaad minder zin in je DOC<drugofchoice>! Als ik veel zou blowen elke dag en dan kan kiezen tussen een week op vakantie(ander land ofzo) en niet blowen of thuis een week niet blowen, dan is het op vakantie sowieso veel makkelijker!
pi_80147728
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 23:59 schreef Jonkowise het volgende:

[..]

Besef wel dat in cola ERG weinig caffeine zit he! Inderdaad niet merkbaar voor de meesten.

Mirannie suiker is ook een drug, heeft niks met overdrijven te maken. Het is ook zeer zeker ERG verslavend.

En mirannie jou voorbeeld over op vakantie zijn is wel grappig, als je in een andere omgeving bent heb je inderdaad minder zin in je DOC<drugofchoice>! Als ik veel zou blowen elke dag en dan kan kiezen tussen een week op vakantie(ander land ofzo) en niet blowen of thuis een week niet blowen, dan is het op vakantie sowieso veel makkelijker!
Ik zei niet op vakantie zijn, maar als ik vakantie heb. Dus gewoon een weekje tussendoor thuis. En dan heb ik er dus echt geen last van.
Tja, ik vind het gewoon overdreven om suiker en cafeine ook tot een drug te gaan benoemen.

Overigens ging dit topic over alcohol en wat voor heftige drug dat eigenlijk is...
pi_80147894
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 00:21 schreef mirannie het volgende:

[..]

Ik zei niet op vakantie zijn, maar als ik vakantie heb. Dus gewoon een weekje tussendoor thuis. En dan heb ik er dus echt geen last van.
Tja, ik vind het gewoon overdreven om suiker en cafeine ook tot een drug te gaan benoemen.

Overigens ging dit topic over alcohol en wat voor heftige drug dat eigenlijk is...
Ja het niet een drug "vinden" is net zoiets als een smart geen auto "vinden". Slaat gewoon nergens op, iets heeft een psychoactieve werking of niet.
pi_80148055
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 00:26 schreef Jonkowise het volgende:

[..]

Ja het niet een drug "vinden" is net zoiets als een smart geen auto "vinden". Slaat gewoon nergens op, iets heeft een psychoactieve werking of niet.
Net zoals uitdroging zorgt voor hallucinatie, dus dan kunnen we water ook als psychoactief middel gaan aanmerken aangezien het ons beschermt tegen die hallucinaties?
Geen referral hier.
pi_80151008
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 00:31 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Net zoals uitdroging zorgt voor hallucinatie, dus dan kunnen we water ook als psychoactief middel gaan aanmerken aangezien het ons beschermt tegen die hallucinaties?
Lees nou even wat je zelf zegt

FYI: "Uitdroging" is geen stof.
Jij vind water psychoactief omdat als je het niet zou toedienen het voor hallucinaties zorgt ?

Goed man.
pi_80151535
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 20:28 schreef Phaelanx_NL het volgende:

[..]

Dat het niet nodig is voor de meeste mensen om drugs te gebruiken, en dat zij blijkbaar iets te kort komen.

Of ik mis natuurlijk wat , tis maar hoe je het bekijkt.
Waarom zou je iets te kort komen? Er is een groot verschil met die junkie achter het station, de junkies op tv/films en de gewone huis tuin en keuken gebruiker. Met drugs kan je het gewoon leuk hebben op een manier dan het normaal mogelijk is.
  zaterdag 10 april 2010 @ 09:25:50 #76
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_80152458
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 23:42 schreef Phaelanx_NL het volgende:
Een glas cola drink ik heel sporadisch, maar ik heb dan na één glas ook wel weer genoeg, en merk ook weinig van opwekkende eigenschappen.

Maar dat het nu verboden zou worden, lijkt me stug eerlijk gezegd, alhoewel ik het niet met zekerheid kan zeggen.

Over het profiteren: Op cola/koffie/redbull wordt geen accijns geheven, enkel gewoon btw, het brengt dus niet meer op dan bijvoorbeeld een fles bronwater.
In sommige landen staat red bull officieel te boek als medicijn en is het verboden.

Maar caffeine is zo'n ramp niet hoor.
Intelligent, but fucked up.
pi_80153460
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 02:57 schreef Jonkowise het volgende:

[..]

Lees nou even wat je zelf zegt

FYI: "Uitdroging" is geen stof.
Jij vind water psychoactief omdat als je het niet zou toedienen het voor hallucinaties zorgt ?

Goed man.
Uitdroging is wel een gebrek aan een stof, noem het ontwenningsverschijnselen. Overigens is een overdosis water ook mogelijk.
Is het dan een drug, nee, want het verschil is dat er geen keuze is.

Goed man.
Geen referral hier.
  zaterdag 10 april 2010 @ 11:44:34 #78
72691 T3rr0r
Technoofsow!
pi_80154877
Mooie discussies altijd met die straight edgers..

Phaelanx, begrijp ik nou goed dat jij werkelijk niets gebruikt wat je bewustzijn op enige manier veranderd? Geen alcohol, geen koffie, geen cola, geen sigaretten, etc?
It's about being boss, not being the boss...
pi_80155548
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 11:44 schreef T3rr0r het volgende:
Mooie discussies altijd met die straight edgers..

Phaelanx, begrijp ik nou goed dat jij werkelijk niets gebruikt wat je bewustzijn op enige manier veranderd? Geen alcohol, geen koffie, geen cola, geen sigaretten, etc?
Niets behalve af en toe een glas cola, maar zelfs dat vrij weinig. Verder alleen chocola .

Heeft niets te maken met een ideologische grondslag. Het gaat puur om de smaak van al die dingen, die kan ik echt niet hebben.
Geen referral hier.
pi_80155608
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 14:02 schreef Lastpost het volgende:
Ik vond het wel interessant, zelf voorheen ook nogal flink aan de drank gezeten en al weet je wel van de gevaren die eraan kleven, als je dan ineens die foto's ziet van die gaten in die hersenen, oei.
Iedereen heeft het over hersenen met gaten erin, maar dat is gewoon het ventrikelsysteem zoals iedereen dat heeft. Het ventrikelsysteem bij alcholisten is alleen groter doordat het omringende hersenweefsel atrofieert, je krijgt dan een zogenaamde hydrocephalus ex vacuo. Er vallen dus géén gaten in je hersenen

Bovendien wijst die ene sjaak niet de hippocampus aan maar de thalamus

[ Bericht 1% gewijzigd door starla op 10-04-2010 12:17:17 ]
I feel kinda Locrian today
pi_80163473
Ik geloof wel dat alcohol je hersenen voor een tijdje in de war brengt zodat je vergeetachtig word. Ik dronk vanaf mijn 19e tot mijn 26e vrijwel ieder weekend redelijk wat alcohol tijdens het uitgaan. Nu, 2 jaar later is dat af en toe. Maar dan wel meteen genoeg om flink aangeschoten te zijn. Je merkt als je ouder word, dat je je steeds maar verrotter gaat voelen van genotsmiddelen zoals alcohol.
Een paar glazen gaat nog, maar mezelf lamzuipen.. nee dat is het niet waard, de volgende morgen..
pi_80198431
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 17:54 schreef kikoooooo het volgende:

[..]

Ik ook. Volgens mij zegt het namelijk 0,0.
Ik denk dat het wel iets zegt, vooral als je rekening houdt met welke drugs iemand precies gebruikt. Recreatieve gebruikers zijn vaak toch wat avontuurlijker ingesteld, zijn bereid meer risico's te nemen en vaak ook meer openminded. Dit geldt waarschijnlijk vooral voor psychonauten, mensen die alleen maar aan de pillen en het bier zitten zullen eerder hedonisten zijn.

Overigens weet ik nooit echt wat ik aanmoet met hersenscans vol zogenaamde gaten die de schade van een bepaald middel zouden moeten aantonen. Ik heb -net als iedere andere leek- niet de expertise om zo'n scan te kunnen beoordelen en sinds die hoax-scan over gaten in je hersenen na xtc-gebruik vertrouw ik ze al helemaal niet meer.

[ Bericht 20% gewijzigd door StormWarning op 11-04-2010 20:14:31 ]
pi_80198684
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:04 schreef StormWarning het volgende:

[..]

Ik denk dat het wel iets zegt, vooral als je rekening houdt met welke drugs iemand precies gebruikt.
Als ik nou zeg dat ik op recreatieve basis onder andere wel eens Cocaine, speed, xtc, paddo's, 2cb, ghb, en hasj gebruik, wat zegt dat dan? Laatste keer dat ik iets heb gebruikt heb was met oud en nieuw.
pi_80198949
Wat ik al zei dus: dat je waarschijnlijk wat avontuurlijker, minder risico-mijdend en meer openminded bent ingesteld dan de gemiddelde persoon.
pi_80199497
quote:
Op donderdag 8 april 2010 14:46 schreef Dark0z het volgende:

[..]
Aangezien ik uit west-friesland kom en hier is het een gewoonte is om in het weekend 2a3 avonden +70euro uit te geven aan muntjes voor drank.
Dat soort gastjes verdient wel een beschadigd brein imo.
pi_80202315
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:26 schreef 16meter het volgende:

[..]

Dat soort gastjes verdient wel een beschadigd brein imo.
En waarom dan wel? Dus rokers die een pakje per dag wegroken verdienen kk ofzo? Ik vind het maar een domme kreet wat je daar uitslaat.
pi_80208739
quote:
Op zondag 11 april 2010 21:13 schreef Dark0z het volgende:

[..]

En waarom dan wel? Dus rokers die een pakje per dag wegroken verdienen kk ofzo? Ik vind het maar een domme kreet wat je daar uitslaat.

Iedereen die bij de leeftijd in de buurt komt dat je alcohol mag drinken weet dat te veel alcohol slecht voor je is. Als je dan ook nog eens 70 eu per week aan drank door je lichaam knalt, dan zit er toch ergens een schroefje los. En dat andere mensen een pakje sigaretten per dag wegroken, maakt het jezelf kapotdrinken niet ineens goed hoor.

West-Frieland, gaat het hier dus om drankketen?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')