abonnement Unibet Coolblue
  maandag 26 april 2010 @ 12:39:56 #201
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80724127
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:10 schreef XL het volgende:

[..]

witbrood gaan halen in Nederland kan echt niet, je woont in de broodhemel man!
tja, brood met smaak is eng
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 april 2010 @ 12:57:39 #202
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80724609
tja, m'n sneetje gewoon bruin voor op het werk haal ik ook echt wel in NL. Het duitse brood is zowieso niet echt houdbaar, en het is me ook nog eens te duur...
pi_80729976
Ik ben juist gek op duits brood. Het is inderdaad niet erg goedkoop maar het is veel voedzamer dus we eten er veel minder van dan van die kleffe hollandse boterhammen. Als ik het per week uitreken maakt het dan niet zoveel meer uit. Ik vind het langer eetbaar dan nederlands brood, dat vond ik ik de volgende dag echt niet smakelijk meer terwijl ik duits brood 2 dagen later nog eet, maar dat is gewoon een kwestie van smaak.
Wel haal ik in nederland hagelslag en pindakaas, ik heb 1x een potje duitse ednusscreme geprobeerd maar dat was echt vies en hagelslag kennen ze hier enkel als taartdecoratie en ide smaakt op brood ook niet zo lekker.
pi_80732385
Ik hou gewoon niet van dat zurige, dan kom je niet zo uit met Duits brood. Broodjes zijn natuurlijk wel heerlijk, en alle overige baksels...
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  maandag 26 april 2010 @ 16:52:01 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80732503
quote:
Op maandag 26 april 2010 16:48 schreef elvhenk het volgende:
Ik hou gewoon niet van dat zurige, dan kom je niet zo uit met Duits brood. Broodjes zijn natuurlijk wel heerlijk, en alle overige baksels...
Slechts een minderheid van het duitse brood is zuur.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80732597
Ik heb er al veel geprobeerd, gesneden brood bedoel ik dan, en het blijft zuur. Ik gok zeker steeds verkeerd. Eén sneetje lust ik daar wel van maar niet de hele tijd. Doe mij maar nederlandsch volkoren oid, dat gooi dan wel in de diepvries.
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 26 april 2010 @ 17:08:47 #207
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80733080
Wiij halen ook brood in NL, maar dan wel bruin. Ik eet niet zoveel brood en qltel vindt het NL brood lekkerder.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 26 april 2010 @ 18:09:22 #208
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80734983
Je hoeft echt niet exotisch te gaan, maar zo'n slappe boterham die met de boter kapot smeert.... dan kun je toch niet vergelijken met een lekker snee graubrot
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 26 april 2010 @ 18:23:38 #209
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80735409
Wat ik erg lekker vind is lijnzaadbrood (in het ziekenhuis leren kennen). Soort roggebrood met lijnzaad erin. Voordeel van het Duitse roggebrood is ook dat de sneetjes groter zijn
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 26 april 2010 @ 18:26:13 #210
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80735482
quote:
Op maandag 26 april 2010 18:23 schreef Rewimo het volgende:
Wat ik erg lekker vind is lijnzaadbrood (in het ziekenhuis leren kennen). Soort roggebrood met lijnzaad erin. Voordeel van het Duitse roggebrood is ook dat de sneetjes groter zijn
Bedoel je met roggebrood pompernickel?
Er is in Duitsland namelijk heel veel brood dat meer of mindere mate rogge bevatten, dat is ook de reden van het zuurdesem, dat heb je nodig om een brood met roggemeel te laten rijzen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 april 2010 @ 18:27:37 #211
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80735521
quote:
Op maandag 26 april 2010 18:09 schreef XL het volgende:
Je hoeft echt niet exotisch te gaan, maar zo'n slappe boterham die met de boter kapot smeert.... dan kun je toch niet vergelijken met een lekker snee graubrot
idd, heb van het weekend ook weer een stuk van zo een reusachtig brood gekocht in de houtoven gebakken.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 april 2010 @ 20:33:27 #212
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80740671
quote:
Op maandag 26 april 2010 08:49 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

De stadsbrouwerij bij het station heeft aardig bier
hmmzz, dan daar ook maar eens heen Jij woont ook in Bocholt?


EN grillen hadden wij al gedaan (in de keuken en elektrisch )

Van het weekend bij mijn ouders op houtskool gebbq'd en gister dan thuis de resten op de elektrische BBQ
  maandag 26 april 2010 @ 20:39:36 #213
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80740912
quote:
Op maandag 26 april 2010 20:33 schreef gateway het volgende:

[..]

hmmzz, dan daar ook maar eens heen Jij woont ook in Bocholt?
Nee, maar kom er regelmatig. Een aantal jaren terug zat ik op vrijdag regelmatig in de stadsbrouwerij omdat mijn partner daar in de buurt werkte en we ons daar troffen.
Als je trek hebt in goed grieks eten kan ik je Mythos aanraden, Langenbergstraße 44.
Mijn lievelings voorgerecht daar is de gegrillde babycalamaris op salade.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker maandag 26 april 2010 @ 21:17:59 #214
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80742502
quote:
Op maandag 26 april 2010 18:26 schreef Pietverdriet het volgende:
Bedoel je met roggebrood pompernickel?
Er is in Duitsland namelijk heel veel brood dat meer of mindere mate rogge bevatten, dat is ook de reden van het zuurdesem, dat heb je nodig om een brood met roggemeel te laten rijzen.
Ik bedoel wat we in NL roggebrood noemen.

Dit idee:

Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  maandag 26 april 2010 @ 21:25:40 #215
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80742887
quote:
Op maandag 26 april 2010 21:17 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Ik bedoel wat we in NL roggebrood noemen.

Dit idee:

[ afbeelding ]
Jep, Pumpernickel, erg lekker, maar ik krijg er helaas het zuur van.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  maandag 26 april 2010 @ 21:30:27 #216
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80743103
quote:
Op maandag 26 april 2010 20:39 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, maar kom er regelmatig. Een aantal jaren terug zat ik op vrijdag regelmatig in de stadsbrouwerij omdat mijn partner daar in de buurt werkte en we ons daar troffen.
Als je trek hebt in goed grieks eten kan ik je Mythos aanraden, Langenbergstraße 44.
Mijn lievelings voorgerecht daar is de gegrillde babycalamaris op salade.
ben niet zo van grieks
  maandag 26 april 2010 @ 22:27:05 #217
183415 Waldheini
auw banaan!
pi_80745990
Een deel van de boodschappen haal ik meestal direct na mijn werk in NL. Een van de dingen die ik nog niet in de lokale supermarkten ben tegengekomen is bijv. witte bonen in tomatensaus. En koffie loont zich ook altijd wel om in NL te kopen. En ik vrees dat ik ook bij de groep behoor die in NL zijn brood haalt, maar ik doe me wel moeite (nou ja moeite, kwestie van 1 minuut lopen en dan kan ik kiezen uit 4 bakkerijen) om op zondagochtend frische Brötchen te halen.
  maandag 26 april 2010 @ 22:30:37 #218
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80746161
Als je eens een Duitser over zijn nek wil zien gaan, dan moet je er eens een zo'n zacht bolletje uit Nederland geven
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_80746259
quote:
Op maandag 26 april 2010 22:30 schreef XL het volgende:
Als je eens een Duitser over zijn nek wil zien gaan, dan moet je er eens een zo'n zacht bolletje uit Nederland geven
Nicht van Timmetjuh. doet altijd ontbijten met haar verjaardag en heeft dan ook gewoon witte bolletjes .
Dus dat valt volgens mij wel mee?
pi_80746325
Ik heb trouwens inderdaad weer spijt van mijn aankoop van brood bij de Penny-Markt.

Brrr. Ik denk dat ik het maar weg gooi.
  maandag 26 april 2010 @ 22:44:13 #221
63722 z80
I fink you freaky
pi_80746969
suppermarktbrood
maakt niet uit Duits of NL.
haal mijn brood bij een bakker.
wel in NL, dat dan weer wel.
maar af en toe een lekkere zuurdesem brood sla ik niet af.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_80747114
De supermarkt in Nederland heeft meestal wel een brood-afdeling waar het brood ook gewoon vers gebakken wordt? Het brood van de Jan Linders overleeft het in ieder geval het langst van allemaal (langer dan het brood van de bakker in ieder geval).
pi_80754894
Hebben jullie ook Maibaumfest komend weekend of iets dat weer iets regionaals hier?
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 08:34:22 #224
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80754959
Wij halen een stel broden tegelijk en vriezen die in. Dan heb je geen last van oud brood Werkt ook met overgebleven Brötchen trouwens. Die halen wij ook weleens 's zondags
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 08:35:00 #225
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80754966
Maibaumfest is overal volgens mij, annie. Hier wel in elk geval.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 27 april 2010 @ 08:43:38 #226
63722 z80
I fink you freaky
pi_80755123
hier gaat het brood ook de vriezer in.
gaat goed.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
  dinsdag 27 april 2010 @ 09:10:55 #227
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80755723
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 08:29 schreef annie.m het volgende:
Hebben jullie ook Maibaumfest komend weekend of iets dat weer iets regionaals hier?
hmmmm, goed dat je het zegt...

Geloof dat een aantal buurmannen morgenavond laat even ergens een berk gaan zoeken die gekapt gaat worden...
(er worden er zowieso 2 gekapt, de eerste is een proefkap... )
pi_80755971
quote:
Op maandag 26 april 2010 22:33 schreef Anne het volgende:
Ik heb trouwens inderdaad weer spijt van mijn aankoop van brood bij de Penny-Markt.
De penny in Kranenburg heeft sinds de laatste verbouwing een eigen bakkery waar ze diverse verse broodjes en stokbroden (af)bakken.
Tevens zit er bij de ingang een bakker Derks.
Wanneer je onbelegde broodjes wilt zijn die verse van de penny een stuk goedkoper dan die van Derks.
pi_80759882
Jaa Maibaumfest! Leuk! Ben er alleen dit jaar voor het eerst in 3 jaar niet bij Mijn vader wordt 60 dus ik ben in NL dit weekend. Maar ik mis Koninginnedag ook nog omdat we pas zaterdag vliegen. Lekkere planning
pi_80762287
@ Elvhenk: aangezien we je niet gewaarschuwd hadden dat op Hemelvaartsdag alles hier dicht is, zaterdag is het 1 mei en dan is ook vrijwel alles dicht hier he
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 14:32:08 #231
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80766724
En op 30 april is het loeidruk omdat dan alle Hollanders die niet over de vrijmarkt lopen hier boodschappen komen doen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_80767500
Ik lees net in de Telegraaf een nieuw woord voor ons nederduiters: villavluchtelingen.
Omdat inburgeren slecht lukt schijnen heel veel mensen hun kinderen nu terug naar een nederlandse school net over de grens te sturen.
Mijn kinderen gaan wel gewoon in duitsland naar school maar ik ben op een gunstige leeftijd met ze naar duitsland gegaan zodat de oudste nog precies een half jaar naar de kindergarten kon en daar goed duits kon leren voor ze naar de grundschule moest. Ik kan me voorstellen dat het met een kind dat al een paar in nederland naar school gaat een stuk moeilijker is om te aarden in het duitse onderwijs.
Wel heeft mijn dochter 1 middag per week nederlandse les om ook goed nederlands te leren lezen en schrijven.

Hoe doen degene met kinderen hier dat met het onderwijs? Nederlandse of duitse school?
pi_80767567
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 12:34 schreef annie.m het volgende:
@ Elvhenk: aangezien we je niet gewaarschuwd hadden dat op Hemelvaartsdag alles hier dicht is, zaterdag is het 1 mei en dan is ook vrijwel alles dicht hier he
LOL dank je! Ik had nu al zo'n donkerbruin vermoeden. Maar ik wist niet dat er festiviteiten waren met een meiboom.
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 27 april 2010 @ 15:03:10 #234
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_80767814
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:54 schreef annie.m het volgende:
Hoe doen degene met kinderen hier dat met het onderwijs? Nederlandse of duitse school?
Christan gaat gewoon naar een Duitse school, Wel naar een tweetalige, omdat hij nog geen woord Duits kende voordat we verhuisden en hij daar ook Nederlandse les krijgt.

Volgend jaar gaat hij gewoon naar het gymnasium in Goch. En hij voetbalt ook hier, net zoals wij ook beiden naar Duitse les zijn geweest (en ik trouwens nog steeds ga). We wonen hier dan ook omdat het hier fijn wonen is en er hier leuke mensen wonen en het een fraaie omgeving in een leuk land is, en niet specifiek omdat de huizen hier goedkoper zijn dan net aan de andere kant van de grens. Ik voel me dus ook geen villavluchteling,.
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 27 april 2010 @ 15:04:37 #235
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_80767865
Overigens, mocht ik wartaal typen of andere onsamenhangende dingen. Dankzij een oogontsteking ben ik voor een paar dagen slechtziend.. Ik mag m'n lenzen niet in en ben daardoor nogal beperkt in m'n zicht..
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 15:11:07 #236
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80768128
Ik merk geen verschil met je normale wartaal, lieverd
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_80768175
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:11 schreef Rewimo het volgende:
Ik merk geen verschil met je normale wartaal, lieverd
+1 inkopper!
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
pi_80768373
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:03 schreef qltel het volgende:

[..]

Christan gaat gewoon naar een Duitse school, Wel naar een tweetalige, omdat hij nog geen woord Duits kende voordat we verhuisden en hij daar ook Nederlandse les krijgt.

Volgend jaar gaat hij gewoon naar het gymnasium in Goch. En hij voetbalt ook hier, net zoals wij ook beiden naar Duitse les zijn geweest (en ik trouwens nog steeds ga). We wonen hier dan ook omdat het hier fijn wonen is en er hier leuke mensen wonen en het een fraaie omgeving in een leuk land is, en niet specifiek omdat de huizen hier goedkoper zijn dan net aan de andere kant van de grens. Ik voel me dus ook geen villavluchteling,.

Ik herken mezelf ook niet zo in het woord villavluchteling. Ik moest eerder aan de nederlandse wijken in Kranenburg denken, waar ze nu zelfs straten vernoemen naar nederlandse verzetstrijders die in de oorlog door duitsers vermoord zijn?

Wij proberen inderdaad ook zo veel mogelijk alles gewoon in Duitsland te doen, zwemles, blokfluitles.
De reden dat ik hier ben komen wonen was dat ik een relatie kreeg met een villavluchteling .
Ik moet er nu al niet meer aan denken om terug naar nederland te moeten, bevalt me zo goed hier!
  dinsdag 27 april 2010 @ 15:44:34 #239
63722 z80
I fink you freaky
pi_80769364
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:11 schreef Rewimo het volgende:
Ik merk geen verschil met je normale wartaal, lieverd
heeft je nick niet een verkeert kleurtje?
en klopt het vlaggetje wel?
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_80770240
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:17 schreef annie.m het volgende:

[..]

Ik herken mezelf ook niet zo in het woord villavluchteling. Ik moest eerder aan de nederlandse wijken in Kranenburg denken, waar ze nu zelfs straten vernoemen naar nederlandse verzetstrijders die in de oorlog door duitsers vermoord zijn?
Meen je dat nou? Dat vind ik wel erg ongepast.
quote:
Wij proberen inderdaad ook zo veel mogelijk alles gewoon in Duitsland te doen, zwemles, blokfluitles.
De reden dat ik hier ben komen wonen was dat ik een relatie kreeg met een villavluchteling .
Ik moet er nu al niet meer aan denken om terug naar nederland te moeten, bevalt me zo goed hier!
Wij oriënteren ons ook zoveel mogelijk op Duitsland, school is niet van toepassing, maar ik zal niet op een Nederlandse vereniging gaan oid.
Villavluchteling, ja het bekt wel lekker natuurlijk, maar ik herken me er ook niet in.

[ Bericht 3% gewijzigd door elvhenk op 27-04-2010 16:59:55 ]
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  dinsdag 27 april 2010 @ 16:13:09 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80770584
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:32 schreef Rewimo het volgende:
En op 30 april is het loeidruk omdat dan alle Hollanders die niet over de vrijmarkt lopen hier boodschappen komen doen
Altijd leuk dat soort dagen
Kom je altijd zo een stelletje tegen die dan stomverbaasd zijn over de supermarkt prijzen in Duitsland omdat ze altijd naar de AH gaan.
Zij met een paar joghurtjes in de hand: Hier moet je zien, Almhof voor maar 19 cent, zullen we een paar meenemen?
Man pakt 2 tray's : Natuurlijk!
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 16:54:12 #242
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80772287
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:44 schreef z80 het volgende:
heeft je nick niet een verkeert kleurtje?
en klopt het vlaggetje wel?
Eh... 44 jaar in Nederland laat z'n sporen toch na hè
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_80773140
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:05 schreef elvhenk het volgende:

[..]

Meen je dat nou? Dat vind ik wel erg ongepast.
[..]


Echt waar, Kranenburg heeft tegenwoordig een Titus Brandsmastraße, verzetsstrijder in de oorlog en ter dood gebracht in een concentratiekamp, hoe verzin je het he!
pi_80773285
Belachelijk!
Mooie edelsteenkralen, zoetwaterparels, zilver en swarovski bij Kralenkwarts * Armande.net
  Moderator / FOK!Fotograaf dinsdag 27 april 2010 @ 17:21:07 #245
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_80773350
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 16:54 schreef Rewimo het volgende:

[..]

Eh... 44 jaar in Nederland laat z'n sporen toch na hè
Geen zorgen lieverd, ik compenseer het wel voor je.. ( Hup, Duitsland Hup. Laat de Adelaar niet in z'n hempie staan! )
  Redactie Frontpage / Spellchecker dinsdag 27 april 2010 @ 17:22:58 #246
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80773409
Ga jij met een Duitse vlag wapperen
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  dinsdag 27 april 2010 @ 17:24:17 #247
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80773455
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 17:15 schreef annie.m het volgende:

[..]

Echt waar, Kranenburg heeft tegenwoordig een Titus Brandsmastraße, verzetsstrijder in de oorlog en ter dood gebracht in een concentratiekamp, hoe verzin je het he!
Titus Brandsma was geen verzetsstrijder in de zin van strijden, hij verzette zich in publicaties en tegen het verwijderen van joodse leerlingen, en zorgde dat NSB niet kon adverteren in Katholieke publicaties.
Hij publiceerde en schreef, maar hij blies geen bruggen op of stak burgerlijke stands archieven in de fik.
De man is zalig verklaard en is internationaal veel bekender dan in NL. Waarschijnlijk omdat hij een van de weinige katholieke hoogwaardigheidsbekleders was die zich wel verzette tegen het nationaal socialisme en fascisme. In Duitsland en Italie zijn er films gemaakt over zijn leven. Hij was hoogleraar aan de filosofie faculteit waar ik studeerde, vandaar dat ik het weet.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80775731
Titus Brandsma was familie van mijn oma.
pi_80775782
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 09:21 schreef aegir_de_viking het volgende:

[..]

De penny in Kranenburg heeft sinds de laatste verbouwing een eigen bakkery waar ze diverse verse broodjes en stokbroden (af)bakken.
Tevens zit er bij de ingang een bakker Derks.
Wanneer je onbelegde broodjes wilt zijn die verse van de penny een stuk goedkoper dan die van Derks.
Ik kom nooit in Kranenburg . Ik zoef er alleen heel hard langs.
  dinsdag 27 april 2010 @ 18:37:12 #250
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80775913
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 18:31 schreef Anne het volgende:
Titus Brandsma was familie van mijn oma.
Gefeliciteerd, daar mag je trots op zijn. De man was zeer integer en een held.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:42:44 #251
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80778383
maibaumfest? dat ken ik niet (niet van gehoord nu, maar ook niet in de 8 jaar dat ik mijn vriendin al ken)

En dan op 1 mei alle duitsers in NL omdat ze vrij zijn
pi_80778429
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:42 schreef gateway het volgende:
maibaumfest? dat ken ik niet (niet van gehoord nu, maar ook niet in de 8 jaar dat ik mijn vriendin al ken)

En dan op 1 mei alle duitsers in NL omdat ze vrij zijn
Dit ken je ook niet?

  dinsdag 27 april 2010 @ 19:44:48 #253
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80778474
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:42 schreef gateway het volgende:
maibaumfest? dat ken ik niet (niet van gehoord nu, maar ook niet in de 8 jaar dat ik mijn vriendin al ken)

En dan op 1 mei alle duitsers in NL omdat ze vrij zijn
Tanz in den Mai, ook in Bocholt vieren ze dat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 april 2010 @ 19:47:07 #254
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80778563
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 19:43 schreef Anne het volgende:

[..]

Dit ken je ook niet?

[ afbeelding ]
Na, het opzetten van de meiboom is regionaal nogal verschillend. In Beieren bijvoorbeeld is het een heel belangrijk feest, net als de traditie elkaars meiboom te gappen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:10:57 #255
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80779563
weleens gezien, maar in NL is dat bij het bereiken van het hoogste punt bij de bouw, en dus niet een dag in het jaar?
pi_80779611
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:10 schreef gateway het volgende:
weleens gezien, maar in NL is dat bij het bereiken van het hoogste punt bij de bouw, en dus niet een dag in het jaar?
Huh In NL hangen ze dan toch gewoon de Nederlandse vlag op?
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:16:33 #257
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80779785
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:11 schreef Anne het volgende:

[..]

Huh In NL hangen ze dan toch gewoon de Nederlandse vlag op?
hier in de achterhoek staat er dan een boom met vlaggen of een krat bier oid
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:18:07 #258
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80779840
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:10 schreef gateway het volgende:
weleens gezien, maar in NL is dat bij het bereiken van het hoogste punt bij de bouw, en dus niet een dag in het jaar?
Nee, dat is een andere traditie
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80779916
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:16 schreef gateway het volgende:

[..]

hier in de achterhoek staat er dan een boom met vlaggen of een krat bier oid
Krat bier inderdaad ook .
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:21:31 #260
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_80779977
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:18 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Nee, dat is een andere traditie
maar in NL zegt men toch ook "een meiboom plaatsen" ?

maar das dus heel wat anders. Wat viert men dan met het maibaumfest??
  dinsdag 27 april 2010 @ 20:42:44 #261
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80780821
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:21 schreef gateway het volgende:

[..]

maar in NL zegt men toch ook "een meiboom plaatsen" ?

maar das dus heel wat anders. Wat viert men dan met het maibaumfest??
Hier staat het een en ander.
http://de.wikipedia.org/wiki/Maibaum
Zover ik het destijds in Beieren begrepen heb gaan de ongetrouwde mannen van het dorp het bos in, halen een boom om (en dat zijn geen kleintjes) en halen hem naar het dorp, met hooguit paarden als hulp, geen gemotoriseerde hulp. Die wordt dan schoongemaakt, geschilderd, en versiert, opgezet en er op de avond voor de eerste mei en op de eerste mei omheen gedanst. Historisch de plek om een dame te scoren.
Sport in Beierse dorpen is de boom in bewerking (die nog niet is opgezet) te gappen van het andere dorp. Daarom worden de bomen bewaakt en daar drinkt men bier bij (gelijk een prachtige smoes om het huis uit te komen en te zuipen met vrienden)
Hoorde de nodige dorpslegendes over wat daar in de regio zoal aan stunts waren uitgehaald.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  woensdag 28 april 2010 @ 12:31:00 #262
291167 OMGitsNoelle
Globally known :)
pi_80800738
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:10 schreef XL het volgende:

[..]

witbrood gaan halen in Nederland kan echt niet, je woont in de broodhemel man!
Zoals Igen zei, wit tijgerbrood... Met boter + kaas of hagelslag, of een eitje... Yup. Ik eet ook wel graag brötchen uit de oven maar toch blij dat ik NLs brood makkelijk kan kopen hier. Gesneden Duits brood vind ik echt niet lekker. En: wat is er mis met zacht wit brood - als dat kapot gaat wanneer je boter erop smeert, dan bewaar jij je boter zeker in de ijskast en smeert het er gelijk op? Mijn boter moet zacht zijn voor het erop gaat. Moet wel smeerbaar zijn... Njammie...
Geek is the new Chique
  woensdag 28 april 2010 @ 18:07:44 #263
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80812479
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 20:42 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Hier staat het een en ander.
http://de.wikipedia.org/wiki/Maibaum
Zover ik het destijds in Beieren begrepen heb gaan de ongetrouwde mannen van het dorp het bos in, halen een boom om (en dat zijn geen kleintjes) en halen hem naar het dorp, met hooguit paarden als hulp, geen gemotoriseerde hulp. Die wordt dan schoongemaakt, geschilderd, en versiert, opgezet en er op de avond voor de eerste mei en op de eerste mei omheen gedanst. Historisch de plek om een dame te scoren.
Sport in Beierse dorpen is de boom in bewerking (die nog niet is opgezet) te gappen van het andere dorp. Daarom worden de bomen bewaakt en daar drinkt men bier bij (gelijk een prachtige smoes om het huis uit te komen en te zuipen met vrienden)
Hoorde de nodige dorpslegendes over wat daar in de regio zoal aan stunts waren uitgehaald.
Hier geldt ongeveer hetzelfde verhaal. Op de nacht van Koninginnedag ga je naar het bos en kap je zo'n meiboom (bos takken). Die bindt je samen en versier je en daarna fiets je ermee naar de woning van het meisje waar je verliefd op bent en daar bevestig je die boom aan de schoorsteen!

Je kunt hier dus beter geen knappe dochters hebben, anders heb je de hele nacht bezopen mannen op je dak die meibomen aan je schoorsteen binden.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 28 april 2010 @ 18:10:19 #264
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80812557
quote:
Op woensdag 28 april 2010 03:11 schreef currie het volgende:
iemand hier in de omgeving van Munchen. Zit daar langere tijd voor een project en zoek goede restaurants en stapgelegenheden.
Er zitten hier 2 man uit munchen die in de laatste paar delen tips gegeven hebben, omdat ik er ook een project ging doen. Helaas ben ik tot op heden weinig bij dat project betrokken geweest en kom ik alleen af en toe even Duits praten.... want door capaciteitsgebrek hebben we het project door Amerikanen laten doen en dat is toch wennen voor Otto Normalverbraucher.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  woensdag 28 april 2010 @ 18:12:28 #265
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80812623
quote:
Op woensdag 28 april 2010 12:31 schreef OMGitsNoelle het volgende:

[..]

Zoals Igen zei, wit tijgerbrood... Met boter + kaas of hagelslag, of een eitje... Yup. Ik eet ook wel graag brötchen uit de oven maar toch blij dat ik NLs brood makkelijk kan kopen hier. Gesneden Duits brood vind ik echt niet lekker. En: wat is er mis met zacht wit brood - als dat kapot gaat wanneer je boter erop smeert, dan bewaar jij je boter zeker in de ijskast en smeert het er gelijk op? Mijn boter moet zacht zijn voor het erop gaat. Moet wel smeerbaar zijn... Njammie...
Die boter was vroeger een probleem ja. Smeren ging prima en dan was hij plots op, moest de nieuwe boter uit de koelkast komen en dan was je boterham helemaal naar de kloten. Tegenwoordig is het brood lekker en zo'n goede boterham kan een beetje harde boter prima hebben als hij onverhoopt weer uit de koelkast moet komen
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
  donderdag 29 april 2010 @ 06:51:28 #266
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80830923
moin'....

even snel:


Lenthe is 1 jaar!!!!

Haar eerste jaar zijn we eigenlijk in een roes doorgevlogen, wat feitjes:
in totaal 24 weken in 3 ziekenhuizen, 11 opnames, 4 operaties en tal van onderzoeken....
We zijn er nog lang niet, het gaat nu goed en we hopen dat vooral Lenthe komend jaar iets meer rust krijgt!

Vanochtend nog even druk, maar vanmiddag samen lekker in de tuin genieten van de rust en het mooie weer...

wat oudere foto, maar wel mooi.


tschüssieeeeeeeeee
  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 april 2010 @ 07:40:42 #267
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80831132
Gefeliciteerd met je mooie meiske!

En ik hoop ook dat het komende jaar wat rustiger verloopt voor haar - en voor jullie
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_80835337
Gefeliciteerd! Geniet maar lekker van deze mooie zonnige (naja hier in Bayern in ieder geval) dag!

En wat een leuke foto
pi_80836254
Leuk en ook van mijn kant gefeliciteerd met de 1 jaar.

Ik denk dat de kleine daar in Duitsland geen last zal
hebben van een te kort aan lekker eten want dat hebben
ze daar wel en veel!

Ik voorspel een lekker gezond en blakend kind voor
jullie met lekkere appelwangetjes van de vele bratwurst.
75 topics = FIN
  donderdag 29 april 2010 @ 12:27:14 #270
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80838517
Dank allen!!!!
quote:
Op donderdag 29 april 2010 11:30 schreef FP128 het volgende:
Ik denk dat de kleine daar in Duitsland geen last zal
hebben van een te kort aan lekker eten want dat hebben
ze daar wel en veel!
aan onze zoon Thijs is dat enigszins wel te zien...

Zoals de buurvrouw laatst zei: Er ist ja fast ne echt'n duutser meh zien dik'n boek...
  donderdag 29 april 2010 @ 12:37:44 #271
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80838867
quote:
Op donderdag 29 april 2010 12:27 schreef ueberduitser het volgende:
Dank allen!!!!
[..]

aan onze zoon Thijs is dat enigszins wel te zien...
[ afbeelding ]
Zoals de buurvrouw laatst zei: Er ist ja fast ne echt'n duutser meh zien dik'n boek...
Je woont bij Arnhem over de grens zeker?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 29 april 2010 @ 13:18:33 #272
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80840030
Als je even in de OP kijkt, zie je dat ik in Ringe woon, dat is bij Coevorden de grens over....
Het platduuts is hier geweldig, af en toe weet ik niet of er nu een Drenth praat of een duitser...
  donderdag 29 april 2010 @ 13:34:13 #273
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80840518
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:18 schreef ueberduitser het volgende:
Als je even in de OP kijkt, zie je dat ik in Ringe woon, dat is bij Coevorden de grens over....
Het platduuts is hier geweldig, af en toe weet ik niet of er nu een Drenth praat of een duitser...
Dat is het bij de achterhoek over de grens ook, in het plat hoor je nauwelijks van welke kant van de grens mensen komen.
Woorden als bokse voor broek, en uitdrukkingen als het raam los doen ipv open zijn ook van die dingen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  donderdag 29 april 2010 @ 13:48:21 #274
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80840994
quote:
Op donderdag 29 april 2010 13:34 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat is het bij de achterhoek over de grens ook, in het plat hoor je nauwelijks van welke kant van de grens mensen komen.
Woorden als bokse voor broek, en uitdrukkingen als het raam los doen ipv open zijn ook van die dingen.
geweldig he! Een Fahrrad gebruiken ze hier ook niet, ze bent allemaal op fietse!

Goede dagen allemaal, ik meld me na het weekend denk ik wel weer!

  Redactie Frontpage / Spellchecker donderdag 29 april 2010 @ 15:17:54 #275
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80844175
Ja, dat zeggen ze hier ook, mit dem Fiets

Het dialect hier lijkt op plat-Limburgs.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_80848247
haha heel herkenbaar allemaal!
Dat Öcher Platt is ook een geweldig taaltje. Valt me trouwens ook op dat ik hier uitdrukking tegenkom, die ik voorheen alleen maar in oostelijk Zuid-Limburg tegenkwam. Geweldige vind ik nog altijd: leck mich amoka!


Overigens, dit vind ik een geweldige site:

http://www.stupidedia.org/

Zoek maar eens voor de gein op 'Holland'.
  donderdag 29 april 2010 @ 21:22:42 #277
63722 z80
I fink you freaky
pi_80856250
quote:
Op donderdag 29 april 2010 15:17 schreef Rewimo het volgende:
Ja, dat zeggen ze hier ook, mit dem Fiets

Het dialect hier lijkt op plat-Limburgs.
plat gogh's is bijna plat Groesbeeks.
er zijn wat kleine verschillen in uitspraak.
Go away or i will replace you withe a very small shell script.
Der Gesunde weiß nicht, wie reich er ist.
If you torture the data long enough, it will confess to anything.
pi_80860318
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 14:54 schreef annie.m het volgende:
Mijn kinderen gaan wel gewoon in duitsland naar school maar ik ben op een gunstige leeftijd met ze naar duitsland gegaan zodat de oudste nog precies een half jaar naar de kindergarten kon en daar goed duits kon leren voor ze naar de grundschule moest. Ik kan me voorstellen dat het met een kind dat al een paar in nederland naar school gaat een stuk moeilijker is om te aarden in het duitse onderwijs.
Wel heeft mijn dochter 1 middag per week nederlandse les om ook goed nederlands te leren lezen en schrijven.

Hoe doen degene met kinderen hier dat met het onderwijs? Nederlandse of duitse school?
Onze kinderen waren 11 en 13 toen we verhuisden. Ze zijn gewoon meteen hier naar het Gymnasium gegaan. Ze spraken geen woord duits.

Nu, 5 jaar later zitten ze in de 10e en 12e en het gaat prima met ze.

Kinderen leren nu eenmaal heel snel en zijn heel flexibel. Ze hebben het hier reuze naar hun zin, hebben heel veel vrienden en vriendinnen.

Het enige probleem is nu, waar willen ze studeren?

Duitsland ergens in de buurt, luxe uni in NL of spannend in Oostenrijk????
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 30 april 2010 @ 09:11:53 #279
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80865667
Onze zoon kwam in klas 2 van de Grundschule, hij had er toen al 3 jaar in NL opzitten. Omdat het een tweetalige school was, leverde het eigenlijk geen problemen op. Hij is nu 9 en gaat volgend schooljaar naar het gymnasium in Goch. Dan krijgt hij voorlopig alleen Engels en Duits, geen Nederlands meer.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
pi_80874840
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 09:11 schreef Rewimo het volgende:
Onze zoon kwam in klas 2 van de Grundschule, hij had er toen al 3 jaar in NL opzitten. Omdat het een tweetalige school was, leverde het eigenlijk geen problemen op. Hij is nu 9 en gaat volgend schooljaar naar het gymnasium in Goch. Dan krijgt hij voorlopig alleen Engels en Duits, geen Nederlands meer.


Ik heb voor mn vertrek naar Duitsland hard getwijfeld of ik ze naar de 2talige school in kranenburg ging doen of gewoon op de dorpsschool hier in Hassum. Omdat ze nog een halfjaartje kindergarten had voor ze naar de Grundschule moest heb ik uiteindelijk toch voor de dorpschool gekozen omdat ze nu met de buurtkinderen in 1 klas zit, mijn dochter was in nederland niet het meest sociale meisje en ik was een beetje bang dat ze als ze ook nogeens op een andere school zat een beetje een buitenbeentje zou blijven.

Toen we eenmaal verhuisd waren vond ze het helemaal geweldig om duits te leren op de kindergarten, op de kleuterschool in nederland moest ze flink haar best doen om mee te komen en hadden we al gesprekken of ze misschien een jaartje extra kleuterschool zou moeten doen. Hier ging het meteen stukken beter en in 2 maanden sprak ze echt goed duits. Omdat het voor haarzelf zoveel plezieriger was ontpopte ze zich ook opeens van het stille terughoudende meisje naar een zelfverzekerde bijdehante tante die overal op af stapt en maakte heel snel vriendjes en vriendinnetjes hier.
Mn zoontje was een stuk koppiger , sinds augustus gaat hij naar kindergarten en heeft de eerste 2 maanden geprobeerd om de rest van de klas nederlands te leren. Na 2 maanden heeft hij de moed toch maar opgegeven en is toch zelf maar duits gaan praten. Bij hem moet ik er nu echt op letten dat hij niet krom-nederlands gaat praten, zeker met zinsopbouw gaat het regelmatig mis.
Woensdag had hij een taaltest die alle kinderen, ook de duitse, krijgen in het 1e jaar kindergarten en hij scoorde een dikke voldoende en heeft geen ondersteuning nodig. Dan bent je toch wel even trots dat ze het zo snel onder de knie hebben (en jaloers dat ze dat ze snel oppikken terwijl het mij toch heel wat studieuurtjes gekost heeft.)
  Redactie Frontpage / Spellchecker vrijdag 30 april 2010 @ 16:34:04 #281
13151 crew  Rewimo
Nederduitse/Mevrouw qltel
pi_80876213
Ja, ze pikken het echt snel op Wat fijn voor je dochter dat ze er zo door opgebloeid is En je eigenwijze zoontje, leuk om te lezen. Kinderen hebben over het algemeen geen moeite met het leren van de taal. Al zal het voor Christan soms wel even lastig zijn als hij straks alleen nog maar in het Duits terecht kan. Maar dat zal ook wel weer wennen.
Most people don't listen with the intention to understand, they listen with the intention to reply.
<a href="http://bijenzonderzorgen.nl/" target="_blank" rel="nofollow">http://bijenzonderzorgen.nl/</a> beslist geen BIJ-zaak!
  vrijdag 30 april 2010 @ 21:17:19 #282
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80884207
quote:
Op donderdag 29 april 2010 23:15 schreef annavankleef het volgende:

Het enige probleem is nu, waar willen ze studeren?

Duitsland ergens in de buurt, luxe uni in NL of spannend in Oostenrijk????
Wat ze zelf willen is natuurlijk het belangrijkste. Desondanks is mijn vriendin er heel duidelijk over. Zelf is ze Duits, maar met ervaring in opleidingen in Nederland en Duitsland in Nederlands, Engels en Duits. Ze werkt als docente op een HBO in Nederland aan een Duitstalige opleiding en hoger onderwijs is volgens haar in Nederland heel veel beter (en ze heeft dus de nodige ervaring).
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_80888940
Ja, daar ligt dan ook een deel van het probleem. Een nl vriendinnetje studeert in Münster en vindt dit veel beter dan de Uni in Utrecht waar ze studeerde.

Het meisje waar ik duits van krijg studeert Duits in Nijmegen, omdat ze dat veel beter vindt dan de opleidingen in Duitsland.

2 Docenten van de school van de kinderen die in Nl gestudeerd hebben: de ene vindt dat fijn, de ander heeft spijt en vindt het duitse systeem veel beter.

Omdat er in Nederland niet zo gewerkt wordt met de numerus fixus (eindcijfers) als in Duitsland, wordt door veel werkgevers een duitse studie als beter gezien. Maar sommige anderen denken daar weer anders over omdat de studiegroepen in nl over het algemeen veel kleiner zijn dan in Duitsland.

Al met al, niet zo'n makkelijke keus. Maar wel erg leuk natuurlijk, dat ze zo'n grote keuze hebben. Maar aangezien dochterlief nog niet weet wat ze wil studeren en zoonlief nog niet weet of hij wel wil studeren, hebben ze nog heel wat hoofdbrekers.

En dat ze moeten studeren waar ze willen, natuurlijk. Ik kan die keuze niet maken als mijn dochter volgend jaar naar de uni gaat. Ze is dan bijna 20!!
  zaterdag 1 mei 2010 @ 08:04:33 #284
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80895199
quote:
Op vrijdag 30 april 2010 23:11 schreef annavankleef het volgende:
Ja, daar ligt dan ook een deel van het probleem. Een nl vriendinnetje studeert in Münster en vindt dit veel beter dan de Uni in Utrecht waar ze studeerde.

Het meisje waar ik duits van krijg studeert Duits in Nijmegen, omdat ze dat veel beter vindt dan de opleidingen in Duitsland.

2 Docenten van de school van de kinderen die in Nl gestudeerd hebben: de ene vindt dat fijn, de ander heeft spijt en vindt het duitse systeem veel beter.

Omdat er in Nederland niet zo gewerkt wordt met de numerus fixus (eindcijfers) als in Duitsland, wordt door veel werkgevers een duitse studie als beter gezien. Maar sommige anderen denken daar weer anders over omdat de studiegroepen in nl over het algemeen veel kleiner zijn dan in Duitsland.

Al met al, niet zo'n makkelijke keus. Maar wel erg leuk natuurlijk, dat ze zo'n grote keuze hebben. Maar aangezien dochterlief nog niet weet wat ze wil studeren en zoonlief nog niet weet of hij wel wil studeren, hebben ze nog heel wat hoofdbrekers.

En dat ze moeten studeren waar ze willen, natuurlijk. Ik kan die keuze niet maken als mijn dochter volgend jaar naar de uni gaat. Ze is dan bijna 20!!
wat is in Muenster beter volgens haar?
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_80896803
Het hangt ook van de opleiding af.

Wiskunde wordt bijvoorbeeld in NL slechts als aanhangselstudie, als zijspoortje van Natuurkunde behandeld, vanwege het lage aantal inschrijvingen overal. Als je dus niet echt geïnteresseerd bent in de praktijktoepassing van wiskunde binnen de natuurkunde (maar bijvoorbeeld echt de theoretische wiskunde in wilt) dan kun je echt veel beter naar Duitsland gaan, waar het vak bij veel universiteiten wel een volwaardige positie heeft. Om maar eens een voorbeeld te noemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2010 10:56:59 ]
pi_80896867
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 10:56 schreef Igen het volgende:
Het hangt ook van de opleiding af.

Wiskunde wordt bijvoorbeeld in NL slechts als aanhangselstudie, als zijspoortje van Natuurkunde behandeld, vanwege het lage aantal inschrijvingen overal. Als je dus niet echt geïnteresseerd bent in de praktijktoepassing van wiskunde binnen de natuurkunde (maar bijvoorbeeld echt de theoretische wiskunde in wilt) dan kun je echt veel beter naar Duitsland gaan, waar het vak bij veel universiteiten wel een volwaardige positie heeft. Om maar eens een voorbeeld te noemen.
Da's meer het geval op de technische universiteiten hier. In Leiden kun je wel echt een volwaardige studie wiskunde doen. Dat in Duitsland de studentenaantallen hoger liggen komt doordat de universiteiten daar ook de lerarenopleiding aanbieden, in Nederland hebben wij daar het HBO voor.
pi_80897354
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:00 schreef thabit het volgende:

[..]

Da's meer het geval op de technische universiteiten hier. In Leiden kun je wel echt een volwaardige studie wiskunde doen. Dat in Duitsland de studentenaantallen hoger liggen komt doordat de universiteiten daar ook de lerarenopleiding aanbieden, in Nederland hebben wij daar het HBO voor.
Leiden ken ik niet.

Maar ik weet wel dat er in Nederland in totaal net zo veel inschrijvingen voor wiskunde zijn als in een stad als Bochum op één universiteit. En ik weet ook dat een specialistisch vak als topologie, waar in Bochum genoeg faculteitsinterne belangstelling voor was, in Nederland nergens intern genoeg draagvlak heeft waardoor universiteiten in een vakkencaroussel de vakken verdelen en dan voor alle Nederlandse wiskundestudenten organiseren, zodat studenten stad en land af moeten reizen om het vak van hun keus te volgen.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2010 11:29:43 ]
pi_80897441
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:28 schreef Igen het volgende:

[..]

Leiden ken ik niet.

Maar ik weet wel dat er in Nederland in totaal net zo veel inschrijvingen voor wiskunde zijn als in een stad als Bochum op één universiteit.
Zoals ik al aangaf komen die hoge studentenaantallen in Duitsland dat doordat Duitse universiteiten lerarenopleidingen aanbieden. Als je gaat kijken naar het aantal `echte' studenten, dan valt het behoorlijk tegen. Promovendi moeten veelal uit het buitenland worden gehaald, omdat ze er in Duitsland niet genoeg van hebben.
pi_80897488
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:32 schreef thabit het volgende:

[..]

Zoals ik al aangaf komen die hoge studentenaantallen in Duitsland dat doordat Duitse universiteiten lerarenopleidingen aanbieden. Als je gaat kijken naar het aantal `echte' studenten, dan valt het behoorlijk tegen.
Daarom schreef ik ook de rest van die post. Studenten die topologie volgen doen echt niet de Zwei-Fach-Bachelor, en dan nog had je in Bochum meer wiskundestudenten die topologie als keuzevak volgden dan dat bijvoorbeeld Groningen überhaupt aan eerstejaars-inschrijvingen had.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2010 11:36:04 ]
pi_80897712
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:35 schreef Igen het volgende:

[..]

Daarom schreef ik ook de rest van die post. Studenten die topologie volgen doen echt niet de Zwei-Fach-Bachelor, en dan nog had je in Bochum meer wiskundestudenten die topologie als keuzevak volgden dan dat bijvoorbeeld Groningen überhaupt aan eerstejaars-inschrijvingen had.
Groningen is op wiskundig gebied natuurlijk gewoon but. Maar ja, zoals Bochum topologie als specialisatie heeft, zo heeft elke universiteit z'n speerpunten, het hangt er maar net van af wat voor onderzoeksgroepen er zitten. Het lijkt me dat als je in Bochum getaltheorie wilt doen, dat je dan ook niet aan je trekken komt.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 11:54:19 #291
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80897942
Nederland onderscheidt zich natuurlijk ook door idiote non-studies, waar je heel breed niks leert. Dat kent men in Duitsland niet, als die opleidingen er in Nederland niet waren had je ook in Nederland vakstudies.
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_80898227
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 11:43 schreef thabit het volgende:

[..]

Groningen is op wiskundig gebied natuurlijk gewoon but. Maar ja, zoals Bochum topologie als specialisatie heeft, zo heeft elke universiteit z'n speerpunten, het hangt er maar net van af wat voor onderzoeksgroepen er zitten. Het lijkt me dat als je in Bochum getaltheorie wilt doen, dat je dan ook niet aan je trekken komt.
Tsja, ik weet maar vaag wat getaltheorie inhoudt. Ben overigens ook voortijdig met de studie gestopt, want wiskunde is toch eigenlijk niet mijn ding.

Maar voor wat het waard is: in Bochum hebben ze jaarlijks een collegereeks getaltheorie en een collegereeks algoritmische getaltheorie, beide ook met aansluitend seminarreeks. En met expliciete mogelijkheid om binnen dit vakgebied de bachelorscriptie te schrijven.

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 01-05-2010 16:56:48 (Niet slechts één college natuurlijk.) ]
pi_80905391
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 08:04 schreef XL het volgende:

[..]

wat is in Muenster beter volgens haar?
De begeleiding, de sfeer, de medestudenten, de stad, de kosten van levensonderhoud en het studieniveau. Dat is toch wel aardig wat lijkt me zo.
  zaterdag 1 mei 2010 @ 17:18:57 #294
13546 XL
In de zin van Extra Lars
pi_80906270
Nogal. Ik vind zelf Muenster ook een leuke stad, levenskwaliteit is wat mij betreft in Duitsland onmiskenbaar hoger. Ik hoor van vrienden echter verschillende verhalen over de universiteit. Het is er waarschijnlijk ook per studie verschillend. Utrecht vind ik overigens ook een leuke stad, als je dan toch in een Nederlandse grote stad wil wonen....Utrecht is geen verkeerde
Die Scheiße bleibt gleich, nur die Fliegen ändern sich| Kurt Cobain sagte mir, Ich soll kommen wie ich bin
en de kikker zei: "Je moet me nog kussen!" en ik stak de kikker terug in mijn binnenzak en zei: "Nee, ik heb veel liever een babbelende kikker!"
pi_80912252
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 17:18 schreef XL het volgende:
Utrecht vind ik overigens ook een leuke stad, als je dan toch in een Nederlandse grote stad wil wonen....Utrecht is geen verkeerde
Ik heb er bijna 25 jaar gewoond, en vind het ook een geweldige stad
  maandag 3 mei 2010 @ 09:57:05 #296
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80959355
Moin' alle!!!!

Fantastische verjaardag van Lenthe gehad, de maibaum vlak voor ons huis opgericht en mooi opgeschoten met het metselwerk. Een superweekend dus!

De foto's....



De maibaum was weer een happening hoor, geweldig. Even na vijfen met de mannen op de trekker naar een afgelegen bosje gereden, berkje uitgezocht en hoppa de bijl erin...
Eenmaal terug hebben de vrouwen de boom versierd en wij hem opgesteld.
Daarna ging de grill aan, vuurtje aan en bier en zelfgemaakte Nobel erbij...
Het was weer uitermate gezellig, zoals altijd eigenlijk...

  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 3 mei 2010 @ 10:03:15 #297
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_80959474
He, een eigen maibaum? Hier staat er maar 1 volgens mij, van heel het dorp..

Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Lenthe!
  maandag 3 mei 2010 @ 10:10:26 #298
245087 ueberduitser
grootgrondbezitter
pi_80959646
quote:
Op maandag 3 mei 2010 10:03 schreef qltel het volgende:
He, een eigen maibaum? Hier staat er maar 1 volgens mij, van heel het dorp..

Nog gefeliciteerd met de verjaardag van Lenthe!
Jup, bijna elke buurt heeft er hier wel 1!

Ik voorzag eerst nogal flink wat lol, want de buurt naast ons kwam even triomfantelijk door de straat rijden met een mega-aanhanger met daarop een mega-berk. Ik zag het dus al zo gebeuren dat onze mannen dat wel even beter zouden kunnen doen, door een nog grotere berk te vellen.... Viel gelukkig mee, de onze is nog niet de helft van die van hun....

Dank voor de felicitaties!
  Moderator / FOK!Fotograaf maandag 3 mei 2010 @ 11:12:59 #299
11389 crew  qltel
Meneer Rewimo
pi_80961332
quote:
Op maandag 3 mei 2010 10:10 schreef ueberduitser het volgende:

[..]
Ik voorzag eerst nogal flink wat lol, want de buurt naast ons kwam even triomfantelijk door de straat rijden met een mega-aanhanger met daarop een mega-berk. Ik zag het dus al zo gebeuren dat onze mannen dat wel even beter zouden kunnen doen, door een nog grotere berk te vellen.... Viel gelukkig mee, de onze is nog niet de helft van die van hun....
Hm, zo eens even kijken of alle berken nog in de tuin staan..
  maandag 3 mei 2010 @ 14:37:12 #300
183415 Waldheini
auw banaan!
pi_80968892
Prachtige traditie die Maibaum. In Aken liepen 's nachts veel jongens met zo'n boom rond. Sommige reden met de auto, traktor, busje, etc door de stad. Veelal met luide muziek. En zaterdagochtend zag je op de meest onmogelijke plaatsen versierde berkenbomen staan. Prachtig gewoon!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')