abonnement Unibet Coolblue
pi_79929475
quote:
Tientallen boetes tijdens treincontroles
Uitgegeven: 4 april 2010 12:03
Laatst gewijzigd: 4 april 2010 12:15
DRIEBERGEN - Tijdens een grote controle in de treinen tussen Rotterdam en Den Haag heeft de spoorwegpolitie in de nacht van zaterdag op zondag tientallen passagiers beboet en enkelen aangehouden.


© ANP
Dat heeft het Korps landelijke politiediensten (KLPD) bekendgemaakt.
De politie hield twee personen aan omdat ze niet mee wilden werken aan hun staandehouding in de trein. Zij moesten mee naar het bureau om hun identiteit vast te stellen.

Een van hen kreeg een proces-verbaal, de ander moest een nacht doorbrengen in de cel.
Roken
De politie gaf 38 keer een bekeuring wegens roken in de trein, voeten op de bank, geluidsoverlast, openbare dronkenschap en het niet tonen van een identiteitsbewijs.
Ook betrapte de politie vier personen die nog een straf hadden openstaan bij justitie. Verder kregen 83 zwartrijders een boete.
Acht politiemensen hielden de controles tussen tien uur 's avonds en vijf uur 's ochtends. In totaal controleerde de politie zestien treinen.
Nu.nl

Openbare dronkenschap is wettelijk gezien misschien terecht, maar moeten deze mensen dan maar in de auto stappen? Dat is toch de hele reden dat ze in de trein stappen?

En sinds wanneer mag de politie zonder reden je ID kaart vragen, en als je dat weigert je bekeuren? Dan moet je toch eerst van een misdrijf verdacht worden
pi_79929553
Politie -ik weet niet of dat hier het geval is- gaan er, mijn ervaring, wel een beetje vanuit, ja, dat je je ID gewoon maar even moet tonen. Terwijl, zoals jij zegt, er eerst sprake moet zijn van een overtreding... maar ja, mensen met macht, he.
  zondag 4 april 2010 @ 13:02:56 #3
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_79929600
Misschien moesten ze gewoon hun boetequotum halen.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_79929654
tegenwoordig is er gewoon id-plicht, en daar mogen ze volgens mij om vragen tegenwoordig.
en misschien was de openbare dronkenschap in combinatie met overlast op andere reizigers.
maar goed, soms moeten ze inderdaad even wat boetes schrijven en dan is het het makkelijkst om gemakkelijke slachtoffers te zoeken.
  zondag 4 april 2010 @ 13:06:58 #5
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_79929706
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:05 schreef het_fokschaap het volgende:
tegenwoordig is er gewoon id-plicht, en daar mogen ze volgens mij om vragen tegenwoordig.
Er moet volgens mij wel een aanleiding zijn. Zomaar uit het niets naar vragen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik meende dat er sprake moest zijn van een verdenking o.i.d.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  zondag 4 april 2010 @ 13:09:00 #6
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_79929765
ID mogen ze alleen om vragen met een geldige reden.
Als ze je al verdacht vinden van iets, of ze willen je beboeten dan moet je hem kunnen tonen.
Ze mogen je inderdaad niet zomaar op straat aanspreken en dan vervolgens om je ID vragen
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_79929816
Waar staat dat ze het ID zonder geldige reden gevraagd hebben, dan
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_79929837
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:10 schreef Five_Horizons het volgende:
Waar staat dat ze het ID zonder geldige reden gevraagd hebben, dan
De mensen werden meegenomen omdat ze geen ID kaart wilde tonen, niet omdat ze op de bank zaten te poepen en er een vlaggetje in staken, en vervolgens niet hun ID kaart konden laten zien.
pi_79929860
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De mensen werden meegenomen omdat ze geen ID kaart wilde tonen, niet omdat ze op de bank zaten te poepen en er een vlaggetje in staken, en vervolgens niet hun ID kaart konden laten zien.
Maar dat zegt nogal weinig over de reden van het vragen om het ID
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_79929884
Ik denk eerder dat die boete bovenop een andere boete gelegd is in plaats van dat ze zomaar iemand om zijn id vragen en diegene het niet kan tonen.
pi_79929898
Als ze mensen gaan aanhouden voor openbare dronkenschap in het OV... tja... dan is dus de boodschap. Je mag wel uitgaan, maar niet dronken worden. Terwijl dus al tientallen jaren de boodschap was: glaasje op laat je rijden!

Als die dronken mensen voor overlast zorgden (wat niet ondenkbaar is), dan moet je ze daarvoor oppakken of beboeten en niet voor het dronken zijn an sich...
Niets van dit alles is een wezensvreemde ontmoeting tussen een jij en een ik, zodat we nooit of te nimmer zullen weten wie die jij is en wie die ik.
pi_79929978
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:14 schreef Injetta het volgende:
Als ze mensen gaan aanhouden voor openbare dronkenschap in het OV... tja... dan is dus de boodschap. Je mag wel uitgaan, maar niet dronken worden. Terwijl dus al tientallen jaren de boodschap was: glaasje op laat je rijden!

Als die dronken mensen voor overlast zorgden (wat niet ondenkbaar is), dan moet je ze daarvoor oppakken of beboeten en niet voor het dronken zijn an sich...
ja ik begrijp er ook niks meer van.. straks moet je verplicht een dure taxi nemen terwijl je veel goedkoper met de trein kunt.. wat willen ze nou?
  zondag 4 april 2010 @ 13:16:51 #13
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_79929981
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:11 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

De mensen werden meegenomen omdat ze geen ID kaart wilde tonen, niet omdat ze op de bank zaten te poepen en er een vlaggetje in staken, en vervolgens niet hun ID kaart konden laten zien.
Staat er inderdaad niet bij, maar dat wil niks zeggen.
Tics van je petten.
pi_79929997
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:06 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Er moet volgens mij wel een aanleiding zijn. Zomaar uit het niets naar vragen lijkt me niet helemaal de bedoeling. Ik meende dat er sprake moest zijn van een verdenking o.i.d.
nou ja, de aanleiding zal hier zijn, mogelijke ordeverstoring. voor details denk ik dat je even contact op moet nemen met de politie ter plaatse.
pi_79930081
Tsjonge jonge, zijn jullie heir nou echt allemaal zo dom ? =s

In Nederland geldt er gewoon een identificatieplicht. Een politie agent mag, zonder reden, om je ID vragen, ja. En als je die niet bij je hebt, ben je strafbaar. Ieder persoon boven de 14 jaar moet zich ten alle tijden kunnen identificeren.
pi_79930173
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:20 schreef Ch3cker het volgende:
Tsjonge jonge, zijn jullie heir nou echt allemaal zo dom ? =s

In Nederland geldt er gewoon een identificatieplicht. Een politie agent mag, zonder reden, om je ID vragen, ja. En als je die niet bij je hebt, ben je strafbaar. Ieder persoon boven de 14 jaar moet zich ten alle tijden kunnen identificeren.
Nee, een agent mag niet zonder reden je ID vragen.

Jij bent precies de burger zoals de regering ze het liefst heeft.
Dom en meewerkend. Goed voor jou
pi_79930174
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:16 schreef mug89 het volgende:

[..]

ja ik begrijp er ook niks meer van.. straks moet je verplicht een dure taxi nemen terwijl je veel goedkoper met de trein kunt.. wat willen ze nou?
Je mag gewoon niet dronken zijn in het openbaar. In de trein, in de taxi, op straat, oftewel : in het openbaar. Wat je in je eigen huis doet, moet je zelf weten. Buiten in het openbaar mag je niet dronken zijn, en kan je daar dus een boete voor krijgen.
  zondag 4 april 2010 @ 13:24:12 #18
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_79930181
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:20 schreef Ch3cker het volgende:
Tsjonge jonge, zijn jullie heir nou echt allemaal zo dom ? =s

In Nederland geldt er gewoon een identificatieplicht. Een politie agent mag, zonder reden, om je ID vragen, ja. En als je die niet bij je hebt, ben je strafbaar. Ieder persoon boven de 14 jaar moet zich ten alle tijden kunnen identificeren.
Nee.. Dat is dus niet zo. Je hebt de plicht om hem bij je te dragen, niet om hem te kunnen tonen wanneer de politie dat maar wil
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
pi_79930213
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:23 schreef Refragmental het volgende:

[..]

Nee, een agent mag niet zonder reden je ID vragen.

Jij bent precies de burger zoals de regering ze het liefst heeft.
Dom en meewerkend. Goed voor jou
Zucht. OK. Dus inderdaad echt dom.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm

Voor de luie mensen :
quote:
Artikel 2

Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.
  zondag 4 april 2010 @ 13:25:21 #20
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_79930225
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:17 schreef het_fokschaap het volgende:

[..]

nou ja, de aanleiding zal hier zijn, mogelijke ordeverstoring. voor details denk ik dat je even contact op moet nemen met de politie ter plaatse.
Ik heb in het laatste halfjaar wel genoeg contact gehad met de plaatselijke politie eigenlijk, ben ze een beetje zat.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
pi_79930332
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:25 schreef Ch3cker het volgende:

[..]

Zucht. OK. Dus inderdaad echt dom.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm

Voor de luie mensen :
[..]
Lees nou even wat er staat....

Ja, je moet het kunnen tonen op het moment dat een bevoegd ambtenaar het vraagt, maar nee: een ambtenaar heeft niet zonder meer het recht het je te vragen...
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
  zondag 4 april 2010 @ 13:29:00 #22
157634 Civilian
Better safe than Sony
pi_79930341
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:25 schreef Ch3cker het volgende:

[..]

Zucht. OK. Dus inderdaad echt dom.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm

Voor de luie mensen :
[..]
En lees dan ook even die politiewet door:
quote:
Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak.
Redelijkerwijs noodzakelijk voor het uitoefenen van een politietaak is dus niet willekeurig vragen naar een ID
I'm not good with advice.. Can i interest you in a sarcastic comment?
  zondag 4 april 2010 @ 13:29:51 #23
177582 Ryon
Alle neuzen naar rechts
pi_79930373
Ah, controles in de nachttrein.. Om maar even makkelijk te gaan lopen scoren. met name die boete voor geluidsoverlast ( !) is wel mooi.
For every complex problem there is an answer that is clear, simple, and wrong.
--
Mijn meningen zijn gewoon feiten. Ik heb gelijk en anderen hebben ongelijk - TB / Ryon
  zondag 4 april 2010 @ 13:29:55 #24
166093 nattermann
Waereldsjtad Gelaen
pi_79930374
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:25 schreef Ch3cker het volgende:

[..]

Zucht. OK. Dus inderdaad echt dom.

http://www.st-ab.nl/wette(...)icatieplicht_WID.htm

Voor de luie mensen :
[..]


Als je toch zo goed wilt zijn, kijk dan ook even verder:
quote:
Artikel 8a

1. Een ambtenaar van politie aangesteld voor de uitvoering van de politietaak, is bevoegd tot het vorderen van inzage van een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht van personen, voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van de politietaak .
Tics van je petten.
pi_79930386
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:28 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Lees nou even wat er staat....

Ja, je moet het kunnen tonen op het moment dat een bevoegd ambtenaar het vraagt, maar nee: een ambtenaar heeft niet zonder meer het recht het je te vragen...
Dat staat er dus wel : Iedereen die de leeftijd van 14 jaar is gepasseerd moet aan een bevoegd ambtenaar ten alle tijden zich kunnen identificeren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')