abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79911354
Wij wonen in een woning die is aangesloten op stadsverwarming. Wij maken daar alleen geen gebruik van omdat het belachelijk duur is. We hebben het dus laten afsluiten. Als verwarming gebruiken we met name kaarsen en dat bevalt eigenlijk prima. Er komt ook nog een gelhaard, maar echt veel warmte geven die geloof ik niet.

Maar goed, ik heb de radiatoren in de woonkamer verwijderd. Gewoon, omdat die dingen spuuglelijk zijn en best veel ruimte kosten. Ik zou de buizen die uit de vloer komen, het liefst ter hoogte van de grond afslijpen, omdat een nieuw aan te schaffen vloer er dan gewoon overheen kan.

Kan dit, met het oog op eventuele toekomstige eigenaars van het appartement die wél weer gebruik willen gaan maken van de stadsverwarming? Kun je er dan makkelijk weer nieuwe buizen op aansluiten? Of is het toch raadzaam om een stukje buis over te houden?
pi_79911866
Je moet wel buis overhouden ja
En dan moeten de nieuwe bewoners toch nog een koppeling maken.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_79911905
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 19:48 schreef Ml-etje het volgende:
Je moet wel buis overhouden ja
En dan moeten de nieuwe bewoners toch nog een koppeling maken.
Ja, maar ik dacht dat je dan misschien een dunnere buis erin zou kunnen steken en ermee verlijmen ofzo.
pi_79912191
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 19:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ja, maar ik dacht dat je dan misschien een dunnere buis erin zou kunnen steken en ermee verlijmen ofzo.
uh.... nee lijkt me niet handig.

Maar lukt dat zonder radiatoren, ook afgelopen winter, lijkt me dat het dan toch snel onder de 10 graden wordt in je woning?
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_79912351
Nee hoor. Wij hebben het niet koud gehad, ook niet met dat hele koude weer. Het scheelt dat wij een tussenin-woning hebben. We hadden eerst een los elektrisch radiatortje, maar toen die kapot ging, hebben we de rest van de winter alleen (véél) kaarsen gebruikt en dat bevalt eigenlijk gewoon heel goed. En het scheelt ons zo'n ¤ 1.000,- op jaarbasis.

[/vrekkenkrant]
pi_79912452
Mijn Mr zegt net dat hij ze zou afdoppen en de nieuwe bewoner succes wensen
pi_79912540
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 20:06 schreef Ml-etje het volgende:
Mijn Mr zegt net dat hij ze zou afdoppen en de nieuwe bewoner succes wensen
Hmja, misschien gewoon zo kort mogelijk, maar nog net lang genoeg om een koppeling op aan te brengen. Ze steken nu zo'n 20 cm uit en dat is natuurlijk geen porum.
pi_79912673
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 20:09 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Hmja, misschien gewoon zo kort mogelijk, maar nog net lang genoeg om een koppeling op aan te brengen. Ze steken nu zo'n 20 cm uit en dat is natuurlijk geen porum.
Hoe warm krijg je het eigenlijk met die kaarsen?

20 cm dat steken de aansluitingen hier ook uit maar wij hebben ze alleen voor het geval de vloerverwarming het niet warm genoeg krijgt.
pi_79913808
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 20:12 schreef Ml-etje het volgende:

[..]

En hoe zwart is je plafond inmiddels? Kaarsen zorgen niet echt voor een gezond binnenklimaat.
pi_79913833
Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
pi_79916684
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 20:12 schreef Ml-etje het volgende:
Warm genoeg. Met die hele koude dagen brandden we 18 kaarsjes (gewone theelichtjes), anders 10. Woonkamer is zo'n 40 vierkante meter. We hebben wel standaard een dekentje op de bank liggen waar we gezellig onder gaan zitten voor de TV als het koud is. En je zou je echt verbazen hoe snel het opwarmt als je wat kaarsen aan doet. En mijn plafond is nog mooi wit.

Sowieso staan er hier altijd twee raampjes op kierstand, dus met dat binnenklimaat zal het ook wel meevallen.
  FOK!fotograaf zaterdag 3 april 2010 @ 23:20:51 #12
17893 Forno
pi_79918859
Gewoon laten zitten en ik raad je aan om de oude radiatoren te bewaren. Zodoende kun je ze in een dagje weer aankoppelen (bij verkoop). Inkorten levert een hele hoop werk op voor toekomstige bewoners. Tenzij je niets om een kleine waardedaling van je huis geeft?
pi_79919024
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:20 schreef Forno het volgende:
Gewoon laten zitten en ik raad je aan om de oude radiatoren te bewaren. Zodoende kun je ze in een dagje weer aankoppelen (bij verkoop). Inkorten levert een hele hoop werk op voor toekomstige bewoners. Tenzij je niets om een kleine waardedaling van je huis geeft?
Ik was wel van plan om de radiatoren te bewaren inderdaad. Een kleine waardedaling hoeft geen probleem te zijn. Het gaat in totaal om vier radiatoren.
pi_79919819
Volgens mij zitten de buizen los in het beton, alleen de toplaag van cement zit misschien vast aan de buizen. Dus als je een kruipruimte hebt kun je ze gewoon afslijpen. Als er ooit weer verwarming komt kan de koppeling in de kruipruimte gemaakt worden. Misschien willen de nieuwe eigenaars de buizen wel op een heel andere plaats naar boven laten komen.
Ik weet niet hoe het met roest zit in lege (of nog halfvolle) leidingen.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_79919844
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:48 schreef Adfundum het volgende:
Volgens mij zitten de buizen los in het beton, alleen de toplaag van cement zit misschien vast aan de buizen. Dus als je een kruipruimte hebt kun je ze gewoon afslijpen. Als er ooit weer verwarming komt kan de koppeling in de kruipruimte gemaakt worden. Misschien willen de nieuwe eigenaars de buizen wel op een heel andere plaats naar boven laten komen.
Ik weet niet hoe het met roest zit in lege (of nog halfvolle) leidingen.
Een kruipruimte in een tussenappartement? Was het maar waar, dan kon ik nog eens ergens een lijk kwijt.
pi_79920062
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:49 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Een kruipruimte in een tussenappartement? Was het maar waar, dan kon ik nog eens ergens een lijk kwijt.

Breng maar naar mij dan. Wel luchtdicht verpakken aub.
Some weasel took the cork out of my lunch...
pi_79927436
Het is maar waar je voor kiest, gezondheid of goedkoper uit zijn...........
Nu goedkoper uit zijn kan op termijn dus duurder uitpakken.......

Zie bijvoorbeeld deze, en laten we wel wezen, theelichtjes behoren dus tot de goedkope klasse.

Of deze:

Of deze:

En laten we wel wezen TS, een raampje open zetten voorkomt het echt niet.
pi_79928397
Ja, en van pindakaas krijg je ook kanker en van een open haard waarschijnlijk ook. Ik kan me er niet heel erg druk om maken.

Er wordt in die stukjes overigens nadrukkelijk gesproken over ongeventileerde ruimten.
pi_79928540
quote:
Op zondag 4 april 2010 12:16 schreef Isegrim het volgende:
Ja, en van pindakaas krijg je ook kanker en van een open haard waarschijnlijk ook. Ik kan me er niet heel erg druk om maken.

Er wordt in die stukjes overigens nadrukkelijk gesproken over ongeventileerde ruimten.
Natuurlijk maak je je er niet druk over, dat komt pas als het onbehandelbaar is geworden en je met pijn in je bed ligt weg te teren.

PS de kans dat je van pindakaas ook daadwerkelijk kanker krijgt is vele malen kleiner dan van goedkope kaarsen, maar dat wist je waarschijnlijk al.
pi_79928734
  FOK!fotograaf zondag 4 april 2010 @ 13:28:43 #21
17893 Forno
pi_79930334
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:25 schreef Isegrim het volgende:

[..]

Ik was wel van plan om de radiatoren te bewaren inderdaad. Een kleine waardedaling hoeft geen probleem te zijn. Het gaat in totaal om vier radiatoren.
Ik zou ze gewoon laten zitten die buizen. Zo enorm aanwezig zijn ze niet.

Anders ben je later honderden euro's kwijt, om acht buiseindjes te repareren. En dat elektrische kacheltje wat je hebt gebruikt, is ook niet bepaalt zuinig. En dan is stadsverwarming te duur?
pi_79930457
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:28 schreef Forno het volgende:

[..]

Ik zou ze gewoon laten zitten die buizen. Zo enorm aanwezig zijn ze niet.

Anders ben je later honderden euro's kwijt, om acht buiseindjes te repareren. En dat elektrische kacheltje wat je hebt gebruikt, is ook niet bepaalt zuinig. En dan is stadsverwarming te duur?
Stadsverwarming is héél wat duurder dan dat elektrische kacheltje (al was het maar vanwege het vastrecht van enkele honderden euro's ). Al hadden we dat kacheltje elke dag acht uur lang aan gehad gedurende de hele winter, dan nog waren we goedkoper uit geweest dan met stadsverwarming (en ja, dat hebben we uitgerekend). Maar goed, dat kacheltje hebben we uiteindelijk maar een maand of twee in gebruik gehad.

Ik heb voor in de woonkamer al een alternatief verzonnen, namelijk het gebruiken van de ruimte onder de vensterbanken om kastjes van te maken voor CD's en DVD's e.d. Dan onttrek ik de buizen ook aan het zicht.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 4 april 2010 @ 13:36:41 #23
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_79930600
Dit topic
pi_79930693
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 23:25 schreef Isegrim het volgende:

[..]

De radiatoren bewaren heeft vaak vrijwel geen enkel nut, beter kun je ze dan gewoon gelijk weggooien en tegen de tijd dat je eruit gaat 4 nieuwe of tweedehands radiatoren kopen en die monteren.
Wel even op letten dat je ongeveer hetzelfde vermogen terug hangt, maar met dezelfde afmeting en type is dat vrijwel geen probleem.

Een tweede mogelijkheid is om je huidige radiatoren te laten conserveren zodat ze niet alsnog lek raken, zijn ze echter al een geruime tijd verwijderd dan kun je dat ook vergeten.
pi_79930732
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:39 schreef klipper het volgende:

[..]

De radiatoren bewaren heeft vaak vrijwel geen enkel nut, beter kun je ze dan gewoon gelijk weggooien en tegen de tijd dat je eruit gaat 4 nieuwe of tweedehands radiatoren kopen en die monteren.
Wel even op letten dat je ongeveer hetzelfde vermogen terug hangt, maar met dezelfde afmeting en type is dat vrijwel geen probleem.

Een tweede mogelijkheid is om je huidige radiatoren te laten conserveren zodat ze niet alsnog lek raken, zijn ze echter al een geruime tijd verwijderd dan kun je dat ook vergeten.
Ik heb ze gisteren verwijderd.

Je bedoelt dat bewaren geen nut heeft omdat ze dan gaan roesten?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')