abonnement Unibet Coolblue
pi_79899975
Zijn er ook banken waar je niet percee de hypotheek bij diezelfde bank moet afsluiten om te kunnen banksparen. In ons geval is de hypotheek van een niet-financiele instelling, vandaar de vraag.. Mijn vermoeden zegt van niet, maar hoe zouden we dan een bedrag opzij kunnen zetten voor de aflossing. (met een acceptabele rente dus in ieder geval boven de 3.5%) Het liefst ook nog fiscaal voordelig, maar ja dat zal allemaal wel niet kunnen
pi_79900201
[stokpaardje] Je bent op de hoogte van de eventuele nadelen van banksparen?[/stokpaardje]

Banksparen kan overal, alleen wordt de bijbehorende hypotheekrente (als je dus gaat sparen, in plaats van beleggen) niet hetzelfde als de rente op de hypotheek.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_79907556
ja mag officieel. Maar tussen iets officieel mogen en het ook voor elkaar krijgen ligt een wereld van verschil. Tevens zal de rente niet gelijk zijn aan de hypotheek rente. Het is dus totaal niet interessant om dat te willen en daarbij komen nog de nadelen van banksparen ook.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_79908180
Ben er ook bang voor dat het met die banken niet gaat lukken.
Ik zou toch wel graag met behoud van renteaftrek willen aflossen (lees vermogen opbouwen voor aflossing) zonder een annuiteiten of liniaire hypotheek met de geldverstrekker af te spreken zodat er zoveel mogelijk voordeel wordt genoten van de renteaftrek.

Iemand nog suggesties voor een dergelijke constructie?
pi_79908555
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 17:48 schreef kluskampioene het volgende:
Ben er ook bang voor dat het met die banken niet gaat lukken.
Ik zou toch wel graag met behoud van renteaftrek willen aflossen (lees vermogen opbouwen voor aflossing) zonder een annuiteiten of liniaire hypotheek met de geldverstrekker af te spreken zodat er zoveel mogelijk voordeel wordt genoten van de renteaftrek.

Iemand nog suggesties voor een dergelijke constructie?
Die aftrek krijg je alleen maar omdat je rente betaalt.
Rente betalen is sowieso geen voordeel dus kan je beter aflossen.
Dat je dan minder rente kan aftrekken is een logisch gevolg.
pi_79925318
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 13:42 schreef Five_Horizons het volgende:
[stokpaardje] Je bent op de hoogte van de eventuele nadelen van banksparen?[/stokpaardje]

Banksparen kan overal, alleen wordt de bijbehorende hypotheekrente (als je dus gaat sparen, in plaats van beleggen) niet hetzelfde als de rente op de hypotheek.
Welke nadelen zijn er dan van banksparen?
pi_79925493
quote:
Op zondag 4 april 2010 09:20 schreef DarkerThanBlack het volgende:

[..]

Welke nadelen zijn er dan van banksparen?
- Bij overlijden valt het opgebouwde tegoed in de nalatenschap. Het kan dus zijn dat er successierechten over betaald moeten worden (dit heb je bij een verzekering niet, zoals een spaarhypotheek)
- Je kunt alleen maar in box 1 opbouwen (banksparen zit verplicht in box 1)
- Er moet tijdens de hele looptijd een koopwoning aanwezig zijn. Tijdelijk een woning huren kan dus niet, tenzij je het niet erg vindt dat de fiscus langskomt om een deel van je opgebouwde tegoed te innen.

Dit zijn de grootste nadelen (t.o.v. een spaarhypotheek). Je neemt met het nemen van een bankspaarproduct een besluit voor een periode van minimaal 20 jaar. Ik weet niet eens hoe ik er over 5 jaar bij zit, laat staan over 20 of 30 jaar.
A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?
pi_79929526
spam

[ Bericht 99% gewijzigd door Five_Horizons op 04-04-2010 13:04:39 ]
pi_79929695
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 13:33 schreef kluskampioene het volgende:
Zijn er ook banken waar je niet percee de hypotheek bij diezelfde bank moet afsluiten om te kunnen banksparen. In ons geval is de hypotheek van een niet-financiele instelling, vandaar de vraag.. Mijn vermoeden zegt van niet, maar hoe zouden we dan een bedrag opzij kunnen zetten voor de aflossing. (met een acceptabele rente dus in ieder geval boven de 3.5%) Het liefst ook nog fiscaal voordelig, maar ja dat zal allemaal wel niet kunnen
Zover ik weet zijn er "slechts" twee partijen zonder verplichte winkelnering, te weten abn amro met de uitgestelde hypotheek aflossing en brand new day met aflossing eigen woningschuld. Bij BND kan je alleen beleggen en niet sparen. Bij ABN kan je beide, de rentevergoeding is nu 2.8%. (4-4-2010)

[ Bericht 1% gewijzigd door daytrader op 04-04-2010 13:31:58 ]
pi_79930167
Edit: als je problemen hebt, kun je je melden in het feedback-topic. Klaar nu.

[ Bericht 95% gewijzigd door Five_Horizons op 04-04-2010 13:25:40 ]
pi_79941803
quote:
Op zondag 4 april 2010 13:06 schreef daytrader het volgende:

[..]

Zover ik weet zijn er "slechts" twee partijen zonder verplichte winkelnering, te weten abn amro met de uitgestelde hypotheek aflossing en brand new day met aflossing eigen woningschuld. Bij BND kan je alleen beleggen en niet sparen. Bij ABN kan je beide, de rentevergoeding is nu 2.8%. (4-4-2010)

...2.8%? Das belachelijk laag, dan wordt het een combinatie van zelf sparen en beleggen. Thx voor de info
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')