De nieuwe variabele (de schaal) moet altijd worden samengesteld uit gelijk gedefinieerde items.quote:Op woensdag 21 juli 2010 03:17 schreef Wrigkey het volgende:
Ik heb ook een SPSS vraag, geen idee of ik mijn gegevens op de juiste wijze analyseer.
Heb een enquête gehouden met vragen op een 5-punts likert scale.
Een bepaald aantal vragen meten een positieve ervaring en een bepaald aantal vragen meet een negatieve ervaring. Deze ervaringen wil ik samen vergelijken. Hiervoor kan ik het beste Cronbachs Alpha gebruiken maar moet ik de negatieve ervaringen dan een - poling toekennen in SPSS?
Wanneer Cronbachs Alpha voldoende is (hoger dan 0.6) kan er met compute een nieuw variabele gemaakt worden denk ik. (MEAN(Variabele1,Variabele2,Variabele3))
En wat kan ik dan doen met die nieuwe variabele? Anova?
Alvast bedankt.
binaire logistische regressiequote:Op donderdag 22 juli 2010 13:50 schreef L.J.V. het volgende:
Hallo,
ik probeer met mijn scriptie werkprestatie te voorspellen dmv persoonlijkheid.
Daarbij heb ik onder andere als criterium "target gehaald ja/nee"
Stel, ik heb 5 persoonlijkheidstrekken, en ik wil kijken of en hoeveel deze trekken dat criterium voorspellen, hoe moet ik dat dan doen?
Ik zit dus met het ja/nee aspect... want als ik een mra doe, dan komt er troep uit, aangezien ik alleen een 0(nee) en 1 (ja) heb..
Dankje!quote:
ik heb hier geen spss maar er zou binary logistic tussen moeten staan?quote:Op donderdag 22 juli 2010 14:39 schreef L.J.V. het volgende:
[..]
Dankje!
Maar als ik bij regression kijk kan ik kiezen uitLinear Curve estimation partial least squares ordinal
Heb ik een verkeerde versie spss ofzo (17.0)? Omdat logistic er niet bij staat.. of zie ik iets over het hoofd.
Het staat er niet tussenquote:Op donderdag 22 juli 2010 14:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ik heb hier geen spss maar er zou binary logistic tussen moeten staan?
dat is echt heel erg vreemd. Vooral omdat ik zeker weet dat 14 en of 17 of 18 (weet zo uit mn hoofd niet welke op de uni staat) het wel hebben. Misschien even zoeken in de help-functie?quote:Op donderdag 22 juli 2010 14:47 schreef L.J.V. het volgende:
[..]
Het staat er niet tussen
Hopelijk ligt dat dan aan mijn versie spss en hebben ze het op de universiteit wel.
dankjewel voor je hulp!
quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:39 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
dat is echt heel erg vreemd. Vooral omdat ik zeker weet dat 14 en of 17 of 18 (weet zo uit mn hoofd niet welke op de uni staat) het wel hebben. Misschien even zoeken in de help-functie?
Tis echt een van de meest standaard analyses, ik weet bijna zeker dat het ergens verstopt moet staan.
dan moet je ook niet zomaar wat downloaden van het internet. Ik ken dit geintje van anderen die hetzelfde probleem hadden.quote:Op donderdag 22 juli 2010 15:54 schreef L.J.V. het volgende:
[..]
Nog vreemder is dat ik logistic regression wel kan vinden in het Help gedeelte, en daar word ook gezegd dat het onder analyze>regression staat. Maar dat is dus niet zo.
16.50 incl. verzendingquote:Op vrijdag 23 juli 2010 02:35 schreef Frith het volgende:
[..]
dan moet je ook niet zomaar wat downloaden van het internet. Ik ken dit geintje van anderen die hetzelfde probleem hadden.
Het is echter onzinnig, aangezien de volumelicensie via de uni (of hbo) iets van 15 euro is en vervolgens jaren geldig, dus je hebt er niets aan om het te downloaden.
Overigens is je model letterlijk een voorbeeldvraag van het hoofdstuk over logistische regressie in 'learning statistics with SPSS' van Andy Field. De antwoorden daarvan (en uitleg) zijn zelfs te downloaden op de bijhorende site.
hoe bedoel je vaker voorkomt als elke ppn elke campagne heeft beoordeeld/ingevuld?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 16:41 schreef aarstulp het volgende:
Het probleem is als volgt: Heb 6 soorten campagnes als onafhankelijke variabelen en consumptie als afhankelijke. De 6 campagnes worden met ieder 5 vragen gemeten (5-punts Likert). Heb door wat rotte appels te verwijderen mooie Cronbach's Alphas verkregen. Nu ga ik iedere campagne aan consumptie linken met een regressie analyse, dat moet lukken hoop ik. Maar allereerst wil ik gewoon het verschil tussen de campagnes meten. Mijn begeleider had het over een t-test of ANOVA. Maar bij een t-test krijg je gewoon de gemiddelden, standaardafwijkingen, vrijheidsgraden en de p-waarde. Ik bedoelde eigenlijk meer van welke vaker voorkomt. Uiteraard weten jullie niet wat mijn begeleider bedoelt, maar vanuit een kennersoogpunt, ben ik nou goed bezig of heb ik de verkeerde analyse te pakken?
Ik raak heel erg verward dat je campagnes zowel de independent variable / manipulatie zijn als de afhankelijke?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 17:52 schreef aarstulp het volgende:
Stel: zes soorten campagnes waar wordt ingespeeld op persoonlijkheden. Sportief, upperclass, ruig, mannelijk, vrouwelijk, hip. Dit zijn de IV's en zijn opgebouwd door bij ieder construct 5 items samen te voegen middels compute variable. De items werden gemeten op 5-punts Likert en het construct is een gemiddelde van de items (Ordinaal). De DV is de consumptie in aantallen, dus scale.
Heb onvolledige surveys verwijderd, dus alles is compleet wat dat betreft.
Na even gedacht te hebben, gewoon voor ieder construct een t-test doen en mean&std dev in een tabelletje zetten? Ik denk dat mijn begeleider gewoon een soort algemeen statistiekje wil zien van de data ofzo.
Ik snap dat het niet duidelijk is wat ik bedoel, dat snap ik zelf ook niet. Hoop toch dat je hier nog wat mee kan.
quote:Op donderdag 22 juli 2010 14:43 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
ik heb hier geen spss maar er zou binary logistic tussen moeten staan?
sorry ik begrijp echt niet wat je wilt precies. Is het een soort manipulatiecheck? Je manipuleert(?) campagne en kijkt naar het effect op consumptie. maar als je campagne manipuleert valt er weinig aan te meten toch? Of meet je slechts campagne en heb je dus een andere IV die je nog niet genoemd hebt?quote:Op vrijdag 23 juli 2010 18:07 schreef aarstulp het volgende:
Had 6 hypotheses die betrekking hadden op de relatie tussen de campagne(IV) en de consumptie van die persoon(DV). Toen heeft mijn begeleider gezegd: maak daar H2a - H2f van en in mn aantekeningen staat: "nieuwe H1: verschil in campagne (t-test / ANOVA?)". Omdat ik pas maandag weer contact met hem kan hebben dacht ik misschien begrijpt een SPSS-er wat er bedoeld wordt zodat ik dit weekend door kan.
Kan voorlopig nog met die regressies aan de slag dus lukt het niet, dan lukt het niet. Bedankt iig!
edit: bij de nieuwe H1 is er dus geen sprake van IV/DV maar het is meer iets van: is dit aanwezig of niet ofzo. moeilijk uit te leggen als je zelf niet weet wat je pccs bedoelt
quote:Op vrijdag 23 juli 2010 16:41 schreef aarstulp het volgende:
Het probleem is als volgt: Heb 6 soorten campagnes als onafhankelijke variabelen en consumptie als afhankelijke. De 6 campagnes worden met ieder 5 vragen gemeten (5-punts Likert). Heb door wat rotte appels te verwijderen mooie Cronbach's Alphas verkregen. Nu ga ik iedere campagne aan consumptie linken met een regressie analyse, dat moet lukken hoop ik. Maar allereerst wil ik gewoon het verschil tussen de campagnes meten. Mijn begeleider had het over een t-test of ANOVA. Maar bij een t-test krijg je gewoon de gemiddelden, standaardafwijkingen, vrijheidsgraden en de p-waarde. Ik bedoelde eigenlijk meer van welke vaker voorkomt. Uiteraard weten jullie niet wat mijn begeleider bedoelt, maar vanuit een kennersoogpunt, ben ik nou goed bezig of heb ik de verkeerde analyse te pakken?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |