Nou, parametrische toetsen hebben een lagere power, gevolg is dus dat je vooral bij lage n minder snel significante resultaten zult vinden, ook al zijn die er wel als je een non-parametrische toets doet.quote:Op donderdag 12 mei 2011 08:30 schreef Coacheling het volgende:
Hmm, vaag.... Ik moet sommige toetsen juist non-parametrisch doen omdat ik een kleine n heb uit een populatiesteekproef omdat ze anders niet betrouwbaar zouden zijn :-S Ga vanmiddag eerst op school eens even de oren van het hoofd zeuren. Dit is echt ontmoedigend. Laat wel weten wat ze daar zeggen.
@dutchie, natuurlijk durf je volgende keer nog!
Ik heb 2x nominal (schooltype, instructie type) en 1 ratio variable (test scores), en de boeken die ik gebruik geven aan dat je dan een non-parametrische test moet doen. Dus daar ben ik maar op afgegaan, aangezien mijn statistische kennis (heel wat) te wensen overlaatquote:Op woensdag 11 mei 2011 21:05 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Maar waarom zou je een non-parametrische toets doen als je gewoon een parametrische kunt gebruiken?
Non-parametrische zijn "slechtere" toetsen die je doet wanneer je data niet aan de assumpties van b.v. anova's voldoen...
(Overigens zijn non-parametrische testen juist niet geschikt bij een kleine n omdat ze veel minder power hebben)
Dan heb je een heel erg verkeerd boek (of misschien niet zo goed gelezen?).quote:Op vrijdag 13 mei 2011 17:36 schreef Dutchie11 het volgende:
[..]
Ik heb 2x nominal (schooltype, instructie type) en 1 ratio variable (test scores), en de boeken die ik gebruik geven aan dat je dan een non-parametrische test moet doen. Dus daar ben ik maar op afgegaan, aangezien mijn statistische kennis (heel wat) te wensen overlaat
Maakt dat dan niet zoveel uit als de data wél aan de assumpties voldoet?
Net terug uit het ziekenhuis na operatie, dus ik snap het nog minder dan als ik wel helder ben...
Dan ga ik dat nog eens goed nakijken. Bedankt!quote:Op vrijdag 13 mei 2011 17:54 schreef oompaloompa het volgende:
[..]
Dan heb je een heel erg verkeerd boek (of misschien niet zo goed gelezen?).
Als de data wel aan de assumpties voldoet, is de kans vrij groot dat je sterkere resultaten zult krijgen uit b.v. een regressie omdat je met minder ruis rekening hoeft te houden.
& beterschap / herstel ze!
Die Chi2 snap ik ook niet, ik weet alleen dat df staat voor 'degrees of freedom'. Heb Kruskal Wallis ook gedaan, maar idd heel lastig te vinden wat de uitkomst nou betekent.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:30 schreef Coacheling het volgende:
En daar zijn we weer, dit keer met de Kruskal-wallistoets.
Dit komt eruit:
Gemiddelde deskundigheid
N Mean rank
School 1 11 23.32
School 2 15 19.23
School 3 11 14.36
Chi2 = 3.817
df = 2
Asymp.Sig. = 0.148
Ik begrijp dus dat de uitkomst niet significant is, er is 15% kans dat de uitkomst niet klopt.
Maar, wat zegt die Chi2, die 3.817 ? Ik kan er niet op komen en ik kan het ook niet makkelijk terug vinden.
3.817 is de waarde van de toetsingsgrootheid die blijkbaar onder de nulhypothese een chi-kwadraat verdeling volgt met 2 vrijheidsgraden.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 17:29 schreef Coacheling het volgende:
Wat het totaal betekend weet ik wel, hoe het zo komt begrijp ik ook inmiddels (die rank valt nog niet helemaal maar wel ver) en significantie en df is ook geen probleem, alleen die Chi2 kan ik niet plaatsen
de chi-square is gewoon een verdelingsmaat. Hetzelfde als een F bij een anova of een T bij een t-toets. De combinatie toets-waarde (in dit geval chi-square) en df leidt tot de sig.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 16:30 schreef Coacheling het volgende:
En daar zijn we weer, dit keer met de Kruskal-wallistoets.
Dit komt eruit:
Gemiddelde deskundigheid
N Mean rank
School 1 11 23.32
School 2 15 19.23
School 3 11 14.36
Chi2 = 3.817
df = 2
Asymp.Sig. = 0.148
Ik begrijp dus dat de uitkomst niet significant is, er is 15% kans dat de uitkomst niet klopt.
Maar, wat zegt die Chi2, die 3.817 ? Ik kan er niet op komen en ik kan het ook niet makkelijk terug vinden.
Nou ja ik ookquote:Op zaterdag 14 mei 2011 20:48 schreef Coacheling het volgende:
Fontys, maar het zal wel aan mijn verwoording van de situatie liggen. Zij heeft ervoor gestudeerd, ik niet...
Dat post ik liever niet zo op het internet, kan je wel pm-en als je wilt?quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:30 schreef Coacheling het volgende:
Ik zat net te kijken bij de voorwaarden voor een ANOVA. Een van de voorwaarden is per niet gekoppelde steekproef minimaal 25 proefpersonen, die heb ik niet dus dan houdt het op...
Het was niet mijn bedoeling je voor het hoofd te stoten hoor, ik ben ontzettend blij met je hulp!
Het is inderdaad voor mijn scriptie...
Met jouw vraag kan ik je absoluut niet helpen, het klinkt wel heel logisch, maar ik ken echt een minimaal aantal testen Wat doe je voor onderzoek? Ben verder niet nieuwsgierig hoor
(Bron: http://www.gmw.rug.nl/~methodologiewinkel/index?id=265)quote:Als voorbeeld wordt gebruik gemaakt van een 7-puntsschaal. Ompolen doe je bij Transform/Recode/Into Different Variables. Je selecteert de om te polen variabelen, geeft hen een iets gewijzigde naam bij Output Variable (afstand wordt bijvoorbeeld afstand1) en vult bij old en new values de volgende transformaties in: 1 wordt 7, 2 wordt 6, 3 wordt 5, 4 wordt 4, 5 wordt 3, 6 wordt 2 en 7 wordt 1. Nadat je op OK hebt gedrukt, moet je nog een keer op Change drukken, en dan nog een keer op OK. In je dataset zie je dat er aan de rechterkant een kolom is
bijgekomen met je nieuwe variabele.
Nog een keer op "change" drukken kan niet. Op OK klikken kan wel.quote:Nadat je op OK hebt gedrukt, moet je nog een keer op Change drukken, en dan nog een keer op OK
Kun je je syntax posten?quote:Op dinsdag 17 mei 2011 20:02 schreef Pinklady89 het volgende:
Oke, ik maak wss een hele domme fout, maar is er iemand die me vertelt wat ik verkeerd doe en nog belangrijker: hoe ik het goed doe?
Ik wil een x aantal vragen ompolen. Nu heb ik de volgende "handleiding" opgevolgd:
[..]
(Bron: http://www.gmw.rug.nl/~methodologiewinkel/index?id=265)
Dat gaat tot op zekere hoogte goed, want ik krijg een nieuwe kolom erbij.
[..]
Nog een keer op "change" drukken kan niet. Op OK klikken kan wel.
Maar dan het resultaat: in mijn 'variable view' staat dan 'values' en 'missing' niet ingevuld. Bij 'columns' staan "vreemde" getallen (10, 12, 20, etc.; bij de andere variabelen staat 8). Het meest aparte is dus: als ik dan iets bij de oorspronkelijke variabele invul, dan staat er dus niets bij de omgepoolde variant.
Ik heb versie 17.0 (maakt dat iets uit?).
Begrijpt iemand hier wat er verkeerd gaat?
1 2 | RECODE variabelenaam1 variabelenaam2 (1=5) (2=4) (3=3) (4=2) (5=1) INTO Rvariabelenaam1 Rvariabelenaam2 . |
God heb ik me dus echt kapot lopen staren op hoe dat fout heeft kunnen gaanquote:Op dinsdag 17 mei 2011 22:13 schreef crossover het volgende:
Syntax zou er zo ongeveer uit moeten zien:
[ code verwijderd ]
betrokkeheid moeder - betrokkenheid vaderquote:Op woensdag 18 mei 2011 12:44 schreef Ananajasje het volgende:
Ook ik kom er even niet uit...
Het gaat om ouderlijke betrokkenheid bij het kind en het verschil tussen vader en moeder uit gescheiden gezinnen.
Ik heb een variabele familiestructuur (codes: 1 = intacte gezin, 2 = gescheiden gezin). Een variabele 'betrokkenheid van moeder' (gemiddelde score per respondent) en een 'betrokkenheid van vader'. Nu wil ik alle 'gescheiden moeders' apart en alle 'gescheiden vaders' apart. Zodat ik later deze met een t-test kan vergelijken.
Hoe maak ik nou die nieuwe variabelen?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |