Ben jij sportief? Volg je alles wat met sport te maken heeft? Of heb je gewoon iets te melden of te vragen over een sport? Dan is dit het forum waar je zijn moet.
Komend weekend staat al weer de derde race van het Formule 1-seizoen 2010 op het programma. De coureurs zullen na de spannende race in Australië nu hun ronden rijden in Maleisië waar het altijd warm en vochtig is. Wat kan Lotus in haar thuis Grand Prix laten zien en kan Sebastian Vettel eindelijk afrekenen met de pech en naar de overwinning rijden? Komende zondag zullen we het weten.
Het circuit in Maleisië staat sinds 1999 op de Formule 1-kalender. Sepang is sindsdien niet meer weg te denken van de kalender. De baan kent naast twee lange rechte stukken een serie van snelle en langzame bochten waar een foutje snel gemaakt is. Sinds vorig jaar wordt de race om 16:00 uur lokale tijd verreden, wat de kans op regenval vergroot.
Circuit lengte: 5,543 km Aantal Ronden: 56 Race afstand: 310,408 km Ronde record: 1:32,223 (Juan Pablo Montoya BMW-Williams FW26, 2004)
Coureus:
Pos.
Rijder
Team
Punten
1
Fernando Alonso
Ferrari
37
2
Felipe Massa
Ferrari
33
3
Jenson Button
McLaren-Mercedes
31
4
Lewis Hamilton
McLaren-Mercedes
23
5
Nico Rosberg
Mercedes GP
20
6
Robert Kubica
Renault
18
7
Sebastian Vettel
RBR-Renault
12
8
Michael Schumacher
Mercedes GP
9
9
Vitantonio Liuzzi
Force India-Mercedes
8
10
Mark Webber
RBR-Renault
6
11
Rubens Barrichello
Williams-Cosworth
5
12
Jaime Alguersuari
STR-Ferrari
0
13
Pedro de la Rosa
BMW Sauber-Ferrari
0
14
Adrian Sutil
Force India-Mercedes
0
15
Heikki Kovalainen
Lotus-Cosworth
0
16
Nico Hulkenberg
Williams-Cosworth
0
17
Karun Chandhok
HRT-Cosworth
0
18
Sebastien Buemi
STR-Ferrari
0
19
Jarno Trulli
Lotus-Cosworth
0
20
Timo Glock
Virgin-Cosworth
0
21
Lucas di Grassi
Virgin-Cosworth
0
22
Bruno Senna
HRT-Cosworth
0
23
Vitaly Petrov
Renault
0
24
Kamui Kobayashi
BMW Sauber-Ferrari
0
Constructeurs:
Pos.
Team
Punten
1
Ferrari
70
2
McLaren-Mercedes
54
3
Mercedes GP
29
4
Renault
18
5
RBR-Renault
18
6
Force India-Mercedes
8
7
Williams-Cosworth
5
8
STR-Ferrari
0
9
BMW Sauber-Ferrari
0
10
Lotus-Cosworth
0
11
HRT-Cosworth
0
12
Virgin-Cosworth
0
Vanaf 1999 doen de Formule 1 Maleisië aan en sinds die tijd zijn er al vele races geweest waarover lang nagepraat zal gaan worden. Zo keerde in het beginjaar Michael Schumacher terug in de Formule 1-wereld en pakte meteen poleposition. De Duitser zou de race niet winnen, want die eer was voor zijn om de wereldtitel strijdende teamgenoot Eddie Irvine. De Ferrari's werden na die race aanvankelijk gediskwalificeerd omdat de bardgeboards niet in orde waren, maar na een beroep werd deze straf teruggedraaid.
In het jaar 2001 zorgde regen ervoor dat de hele race op zijn kop werd gezet. Jos Verstappen reed met zijn inferieure Arrows Asiatech in de eerste ronde op een toen nog droge baan van plaats achttien naar plaats zes. Daarna barstte de regen al snel los en gleed zelfs de Ferrari van Schumacher van de baan. Verstappen klom op naar plaats twee achter David Coulthard, maar viel uiteindelijk toen de baan droger werd terug naar plaats zeven en daarmee net buiten de punten. Na afloop van de race prees Schumi de daden van zijn voormalige Benetton-teamgenoot die hem in zijn opmars terug naar voren nog lang op had weten te vangen.
Het jaar 2003 betekende een record in de Formule 1. Fernando Alonso pakte zijn eerste polepostion en leidde de eerste ronden van de race, waarmee hij tot dan toe de jongste coureur ooit werd die een race leidde. Hij won de race niet, want Kimi Räikkönen pakte zijn eerste overwinning in de F1.
In 2009 was Jenson Button oppermachtig. De Brit pakte met zijn Brawn GP niet alleen poleposition, maar won ook de race op overtuigende wijze. In de kwalificatie reed Jarno Trulli naar plaats twee, voor Sebastian Vettel die tien plekken teruggezet werd op de grid. De Duitser had namelijk in Australië Robert Kubica aangereden en dit werd beoordeeld als vermijdbare crash.
De start van de race was voor Nico Rosberg die vanaf plaats vier de leiding wist te pakken. Hij werd op de voet gevolgd door Trulli, Fernando Alonso en Button. Laastgenoemde kende een slechte start, maar wist zich te herstellen en Alonso al in de eerste ronde weer te verschalken, waarna hij door later te stoppen ook Trulli en Rosberg wist te pakken. Verder naar achteren liet Ferrari zich gelden door Kimi Räikkönen - omdat er regen voorspeld was - op regenbanden naar buiten te sturen terwijl het nog droog was.
Toen de regen wel losbarstte had de Fin zowel veel tijd verloren als versleten banden, waardoor hij alsnog naar binnen moest voor nieuw rubber. De coureurs haalden regenbanden, terwijl Timo Glock op zijn intermediates veel tijd pakte en naar plaats drie reed. Na 31 ronden werd de regenval zo hevig dat de coureurs de volledige regenbanden haalden en klaagden over het feit dat de baan niet meer te berijden was.
De race werd twee ronden later afgevlagd en uiteindelijk, na een uur pauze, wegens invallende duisternis niet meer herstart. De stewards besloten dat de stand in de 31e ronde de raceuitslag was. Hierdoor won Button voor Nick Heidfeld en Glock. Omdat niet 75% van de raceafstand was voltooid kregen de coureurs halve punten.
Vrijdag 2 april 2010 04:00 - 05:30 vrije training 1 08:00 - 09:30 vrije training 2
Zaterdag 3 april 2010 07:00 - 08:00 vrije training 3 10:00 - 11:00 kwalificatie
Zondag 4 april 2010 10:00 2010 Formula 1 Petronas Malaysian Grand Prix
I killed. But I didn't just kill fifty, I didn't kill a hundred. I killed TEN thousand! And I was good at it. It wasn't for vengeance, it wasn't for greed. It was because...I liked it Let us leave, no trace of tears upon our dead faces