abonnement Unibet Coolblue
pi_80344432
haha ik was sneller met het halve antwoord en die isoweekfunctie pik ik ook ff lekker mee.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_80345214
quote:
Op donderdag 15 april 2010 14:34 schreef Deetch het volgende:
haha ik was sneller met het halve antwoord en die isoweekfunctie pik ik ook ff lekker mee.
Knap hoor! Heel goed jongen
En whatever, is toch niet van mij
pi_80345265
Jouw oplossing klopt toch niet want er staat duidelijk "31.12.9999" en niet "31/12/9999"
pi_80356099
Hallo.

Ik ben in Excel een lijst te maken om een aantal dingen te inventariseren.
Om dit wat makkelijker te maken hetb een aantal rubrieken een code gegeven zodat excel dn de tekst kan aanvullen.

Het idee is om bv in kolom B "1" te vullen en dat er in kolom C "stempel" wordt getoond. Wordt in kolom B "2" ingevuld dan in kolom C "stofsmering" enz.

Nu los ik dat op door ALS;Waarde te gebruiken.
bv: =ALS(B2=2;"Stempel")

Hiermaal kan ik maximaal 7 variabelen gebruiken en dat werkt op zich prima.

Alleen ben ik inmiddels meer dan 7 (ong 10) variabelen nodig en dat gaat niet.

Hoe los ik dat een beetje eenvoudig op.

Ik had al rondgekeken om het met VB te gaan doen, maar de laatste keer dat ik met Basic in aanraking ben gekomen was in de tijd van de ZX-81. Dat gaat dus niet zo vlot meer lukken.

Ik ben ook al iets tegengekomen met zoeklijsten, maar hoe precies....


Wie kan me hiermee helpen
Ik gebruik Excel 2003 nl.

Gr,
Richard
pi_80361591
quote:
Op donderdag 15 april 2010 14:55 schreef DaFan het volgende:
Jouw oplossing klopt toch niet want er staat duidelijk "31.12.9999" en niet "31/12/9999"
kak!!!!
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_80361740
quote:
Op donderdag 15 april 2010 19:54 schreef Richard-G het volgende:
Hallo.

Ik ben in Excel een lijst te maken om een aantal dingen te inventariseren.
Om dit wat makkelijker te maken hetb een aantal rubrieken een code gegeven zodat excel dn de tekst kan aanvullen.

Het idee is om bv in kolom B "1" te vullen en dat er in kolom C "stempel" wordt getoond. Wordt in kolom B "2" ingevuld dan in kolom C "stofsmering" enz.

Nu los ik dat op door ALS;Waarde te gebruiken.
bv: =ALS(B2=2;"Stempel")

Hiermaal kan ik maximaal 7 variabelen gebruiken en dat werkt op zich prima.

Alleen ben ik inmiddels meer dan 7 (ong 10) variabelen nodig en dat gaat niet.

Hoe los ik dat een beetje eenvoudig op.

Ik had al rondgekeken om het met VB te gaan doen, maar de laatste keer dat ik met Basic in aanraking ben gekomen was in de tijd van de ZX-81. Dat gaat dus niet zo vlot meer lukken.

Ik ben ook al iets tegengekomen met zoeklijsten, maar hoe precies....


Wie kan me hiermee helpen
Ik gebruik Excel 2003 nl.

Gr,
Richard
Zet in blad 2:

kolom A:
1
2
3
4
etc.

kolom B

stempel
stofsmering
hond
koe

etc.


Zet in blad 1 op A1:
1

Zet in B1:
=VERT.ZOEKEN(A1;Blad2!A:B;2;ONWAAR)

Op B1 komt te staan: "stempel"


Als je nu op A1 "2" zet ipv "1" zie je ineens "stofsmering".

Tadaaa!!


[ Bericht 0% gewijzigd door Twentsche_Ros op 15-04-2010 22:15:20 ]
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_80361930
even uit het hoofd:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
sub fok()

leeg = 0
range("B1").select

For i = 0 to 20000
'hier alle opties:
if activecell.offset(i,0) = 1 then activecell.offset(i,1) = "stempel"
if activecell.offset(i,0) = 2 then activecell.offset((i,1) = "Stofsmering"
'etc etc etc
if activecell.offset(i,0) = "" then leeg = leeg+1
if leeg > 5 then exit sub

next i

end sub

Maar dat van twentse_ros kan ook
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_80362449
quote:
Op donderdag 15 april 2010 21:49 schreef Deetch het volgende:
even uit het hoofd:
[ code verwijderd ]

Maar dat van twentse_ros kan ook
Ik moet dat VBA toch ook eens beter leren.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_80371781
VERT.ZOEKEN is een stuk makkelijker imo. Die vult hem meteen, je hoeft niet elke keer een macro te runnen.
Als je het dan in VBA doet, doe het dan met Worksheet_Change
  vrijdag 16 april 2010 @ 18:48:55 #160
299748 Richard-G
Office noob
pi_80394353
Geweldig!

Bedankt, dat van Twentsche ros lijkt me voorlopig even het handigst.
Maar ik heb al in de gaten dat ik me wat meer en VBA moet verdiepen.


Gr,
Richard
pi_80396812
quote:
Op zaterdag 3 april 2010 20:04 schreef McGilles het volgende:
[..]
=als(g>h;1;0) etc.
thnx gelukt

ik heb nog 1 vraag, ik heb nu alle losse poules. Maar deze wil ik automatisch laten sorteren. Ik heb gekeken op google, maar daar gaan verhalen over dikke formules en macro's. Dat gaat me even te ver.
in een poule zitten 4 landen en spelen elk 3 wedstrijden en die wil ik dan automatisch laten sorteren, aangezien nr1 & 2 doorgaan naar de volgende ronde.
Handmatig is dit echt een klein klusje natuurlijk, dus was mijn vraag kan dit ook zonder moeilijke (als je een n00b bent ) macro's, vba etc.
of dat er een knop te maken is deze bewerking uitvoert ( )
pi_80419495
ik heb een vraagje over filters.

Ik heb de volgende personeelslijst

kolom A________kolom B___kolom C___kolom D
medewerkers___FTE_______Functie____lokatie

Onderaan heb ik de som van het aantal FTE door functie: SUBTOTAAL, en aantal medewerkers door functie: AANTALARG

Als ik filter per functie neemt hij bij kolom B onderaan wel alleen de som van het aantal die overblijft na de filter, maar bij kolom A pakt hij nog steeds de totale som van alle medewerkers.

Ik zoek dus een functie waarbij hij alleen de medewerkers optelt die niet verborgen worden door de filter.

Verder is er nog het probleem dat sommige medewerkers op meerdere lokaties werken en daardoor meerdere keren in kolom A voorkomen, maar dus maar 1x meegenomen moeten worden bij het tellen. Is hier ook een oplossing voor?
  zaterdag 17 april 2010 @ 15:04:38 #163
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_80420051
quote:
Op vrijdag 16 april 2010 19:57 schreef icebeer het volgende:

[..]

thnx gelukt

ik heb nog 1 vraag, ik heb nu alle losse poules. Maar deze wil ik automatisch laten sorteren. Ik heb gekeken op google, maar daar gaan verhalen over dikke formules en macro's. Dat gaat me even te ver.
in een poule zitten 4 landen en spelen elk 3 wedstrijden en die wil ik dan automatisch laten sorteren, aangezien nr1 & 2 doorgaan naar de volgende ronde.
Handmatig is dit echt een klein klusje natuurlijk, dus was mijn vraag kan dit ook zonder moeilijke (als je een n00b bent ) macro's, vba etc.
of dat er een knop te maken is deze bewerking uitvoert ( )
Wat wil je sorteren dan?

Of wil je gewoon een lijstje met bovenaan de nummer 1 en onderaan de nummer 4?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  zaterdag 17 april 2010 @ 15:21:28 #164
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_80420439
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 14:41 schreef verzer het volgende:
ik heb een vraagje over filters.

Ik heb de volgende personeelslijst

kolom A________kolom B___kolom C___kolom D
medewerkers___FTE_______Functie____lokatie

Onderaan heb ik de som van het aantal FTE door functie: SUBTOTAAL, en aantal medewerkers door functie: AANTALARG

Als ik filter per functie neemt hij bij kolom B onderaan wel alleen de som van het aantal die overblijft na de filter, maar bij kolom A pakt hij nog steeds de totale som van alle medewerkers.

Ik zoek dus een functie waarbij hij alleen de medewerkers optelt die niet verborgen worden door de filter.
Het aantal argumenten in A2:A999 blijft gelijk, maar =SUBTOTAAL(3;A2:A999) zou moeten werken
quote:
Verder is er nog het probleem dat sommige medewerkers op meerdere lokaties werken en daardoor meerdere keren in kolom A voorkomen, maar dus maar 1x meegenomen moeten worden bij het tellen. Is hier ook een oplossing voor?
Een nieuwe kolom B maken ("meerdere functies/afdelingen" ofzo) en daar ja/nee invullen en het aantal nee's tellen?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_80421428
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 15:21 schreef qu63 het volgende:
Een nieuwe kolom B maken ("meerdere functies/afdelingen" ofzo) en daar ja/nee invullen en het aantal nee's tellen?
dankje! maar hoe laat ik hem het aantal ja of nee tellen? SOM.ALS wil me niet lukken op tekst
  zaterdag 17 april 2010 @ 16:04:49 #166
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_80421440
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 16:03 schreef verzer het volgende:

[..]

dankje! maar hoe laat ik hem het aantal ja of nee tellen? SOM.ALS wil me niet lukken op tekst
Aantal.als
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_80454111
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 15:04 schreef qu63 het volgende:

[..]

Wat wil je sorteren dan?

Of wil je gewoon een lijstje met bovenaan de nummer 1 en onderaan de nummer 4?
ja gewoon de stand na de wedstrijden.

Stand Poule A Punten Doelsaldo
Zuid Afrika 4 1
Mexico 3 -1
Frankrijk 7 2
Uruguay 3 -2

en dat ie er dan vanzelf dit van maakt
Frankrijk 7 2
Zuid Afrika 4 1
Mexico 3 -1
Uruguay 3 -2
pi_80461248
quote:
Op zondag 18 april 2010 19:15 schreef icebeer het volgende:

[..]

ja gewoon de stand na de wedstrijden.

Stand Poule A Punten Doelsaldo
Zuid Afrika 4 1
Mexico 3 -1
Frankrijk 7 2
Uruguay 3 -2

en dat ie er dan vanzelf dit van maakt
Frankrijk 7 2
Zuid Afrika 4 1
Mexico 3 -1
Uruguay 3 -2
Zet in A1 t/m e1:

Nummer Hulpkolom Land Punten Doelsaldo

Zet in A2 t/m A5
1
2
3
4
Zet in B2:
=+D2*1000000+E2
(Ik ga er even vanuit dat het doelsaldo niet boven de miljoen uitgaat)

Copieer naar B3 t/m B5
C2 t/m C5:
Zuid Afrika
Mexico
Frankrijk
Uruguay

D2 t/m D5:
4
3
7
3

E2 t/m E5:
1
-1
2
-2


A9 t/m E9
Stand Hulpkolom Land Punten Doelsaldo
A10 t/m A13:
1
2
3
4


B10:
=GROOTSTE($B$2:$B$5;A10)
Copieer dit naar B11 t/m B13

C10:
=VERT.ZOEKEN(B10;$B$2:$E$5;2;ONWAAR)

D10:
=VERT.ZOEKEN(B10;$B$2:$E$5;3;ONWAAR)

E10:
=VERT.ZOEKEN(B10;$B$2:$E$5;4;ONWAAR)

Copieer C10 t/m E10 naar C11 t/m C13
Dan wordt natuurlijk automatisch D11 t/m D13 en E11 t/m E13 ook juist gevuld.
Eventueel kun je de hulpkolom later verbergen.

Maar dit is een van de methodes.
Wellicht kunnen de VBA-nerds in ons midden ook nog een andere methode verzinnen.
Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
pi_80470004
U vraagt, wij draaien.
Maar het niet echt praktisch volgens mij.

Als je landen en uitslagen in A1:C4 staan:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Sub Sorteren()

Range("A1:C4").Select

Selection.Sort Key1:=Range("B1"), Order1:=xlDescending, Header:=xlGuess, _
        OrderCustom:=1, MatchCase:=False, Orientation:=xlTopToBottom, _
        DataOption1:=xlSortNormal

Range("A1").Select

End Sub
  maandag 19 april 2010 @ 10:04:09 #170
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_80471868
Even een vraagje

Als ik die code wil leren schrijven zoals jullie dat doen? Welke beginnerscursus raden jullie dan aan?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_80472246
quote:
Op maandag 19 april 2010 10:04 schreef sanger het volgende:
Even een vraagje

Als ik die code wil leren schrijven zoals jullie dat doen? Welke beginnerscursus raden jullie dan aan?
Ik ben begonnen met "Excel VBA Programming for Dummies" Had dit boek voor mijn verjaardag gehad en kon door het boek al vrij snel wat simpele, standaard dingetjes doen. Nu had ik al (redelijk) wat programmeerervaring, maar ook zonder is het boek goed begrijpbaar (zo als een goed 'For Dummies' boek hoort te zijn).

Daarnaast staat het internet uiteraard ook vol met allerlei tutorials.
pi_80472818
Wat je ook kan proberen is een macro op te nemen (zit standaard in Excel).
Als je dan gewoon wat heen en weer klikt en wat typt bv, en dan je 'opgenomen' code bekijkt, kan je ook goed zien wat voor code er nodig is om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen.

VBA is vrij simpel, de syntax is redelijk self-explainatory.
pi_80475274
Met excel 2003 heb ik het probleem dat als ik een cel wil knippen en plakken dat het niet meer werkt.

Wanneer ik op een cel selecteer en dan op rechtermuisknop druk komt er niet de optie knippen.
Wanneer ikhet via ctrl-X en ctrl-V doe lukt het knippen en plakken wel.

De copy knop kan ik nog wel indrukken maar wanneer ik hem dan ergens wil plakken is die knop ook niet via de rechtermuisknop beschikbaar.

Weet iemand wat er hier aan de hand is.

Ik heb excel al opnieuw geinstalleerd en ik heb nog steeds hetzelfde probleem

Bedankt alvast
  maandag 19 april 2010 @ 12:38:07 #174
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_80477263
Kan het zijn dat je sheet beveiligd is dmv een macro?
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_80482030
Mijn sheets zijn niet beveiligd met een macro.

Het gebeurt ook als ik een nieuw leeg tabblad opstart
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')