abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_80287816
Misschien kun je 't heel algemeen aankaarten ("hoe werkt het hier op school eigenlijk met de mentoraten?") bij wat mensen.

Maar het belangrijkste is natuurlijk hoe je er zelf tegenover staat. Urenaantallen, reacties van anderen enz. zijn altijd onbelangrijker dan de vraag of je er zin in hebt en hoe het voor jou voelt om het nu of juist later te doen.
pi_80303651
wat is het soms lachen met leerlingen
Ik zit te werken, komen er opeens 3 leerlingen binnen.
"Meneer, kunt u morgen de les laten uitvallen?"
"Je bedoelt het eerste en tweede uur?" (blokuur)
"Ja."
"Waarom zou ik dat moeten doen?"
"Ja, nou, omdat alle andere lessen uitvallen en we alleen les van u hebben."
"Nou, dat is toch erg mooi. Ben je lekker vroeg klaar, om half elf. Ik zou er heel blij mee zijn."
"Nee, maar het zou nog mooier zijn als u het liet uitvallen, dan zijn we vrij."
"Nee, dames, ik laat het niet uitvallen. Ik zie daar totaal geen reden toe. En anders kom ik in de knel met mijn programma."
"Waarom niet?"
"Nee, dames, einde discussie ik laat het niet uitvallen."
"Ja maar het gaat morgen regenen meneer, dan moeten we door de regen naar school."
"Einde discussie dames, tot morgen."
"Dan laat ik me moeder bellen."
"Dat moet je doen, het is en blijft jouw leven. Dag dames!"

Ergens moest ik er wel om lachen, maar ook weer niet. Want ik kreeg een beetje de zwarte piet toegedeeld.
Nog mooier, kom ik beneden, zie ik een 4T leerling met de roostermaker praten:

"Ja, maar Meneer X( Mijn collega) luistert nooit!"
"Ik vind het niet eerlijk."
"Wat is er aan de hand jongen?"
"Ja, Meneer X wil nooit luisteren en ik moet nu 2 uur wachten op zijn les."
"Prima toch? Je zit toch in het eindexamenjaar, over een maand beginnen de eindexamens. Ik zou lekker daar m'n voordeel mee doen. Examenbundel erbij, samenvattingen maken. Je hebt genoeg te doen in die 2 uur."
"Ja, nee, maar het is niet eerlijk...."

Ik ben maar weggelopen en zag dat de roostermaker 'm uiteindelijk ook wegstuurde...
pi_80319843
ha, ik meld me hier ook maar even!

ik ben direct na mijn afstuderen (engelse taal en cultuur) aan een promotie begonnen. half augustus loopt mijn contract af na 4 jaar en ik wil NIET verder in de wetenschap maar dolgraag voor de klas op een middelbare school

in augustus begin ik met de lerarenopleiding aan het ICLON in Leiden (deeltijd waarschijnlijk, dus 2 jaar) en ik zoek daarbij een betaalde baan (want ik woon alleen en mijn inkomen houdt ook op in augustus. beurs en lening is geen optie ivm te hoog jaarinkomen dit jaar door mn vorige werk). vooralsnog gaat het wel lekker, ik heb nu op 10 sollicitatiebrieven 3 uitnodigingen voor een gesprek meeste vacatures waar ik op reageer zijn eerstegraads of eerste en tweedegraads gemengd, tussen 0,5 en 0,8 fte groot.

vandaag eerste gesprek gehad op een school in den haag, was een leuk gesprek, maar ik vermoed dat ze iemand gaan aannemen met meer ervaring. weet niet zeker of ik helemaal goed uit de verf kwam - ze focusten erg op mn gebrek aan ervaring met middelbare scholieren en dat had ik beter moeten ombuigen naar de relevante ervaringen die ik wel heb als docent op de Uni... maar goed, eerste echte sollicitatiegesprek en t voelde wel positief, en ik was niet nerveus enzo.

morgen een gesprek in amsterdam, en volgende week in delft. ik solliciteer in de hele randstad, als t bereisbaar is vanaf Leiden. moet nog een brief of 8 versturen/mailen deze week...

stiekem vind ik t een hele vermoeiende bedoening, dat solliciteren
Kwak
pi_80332807
Ja, dat is ook heel vermoeiend!

Veel succes.
The real is always way ahead of what we can imagine.
pi_80336587
Ik meld me ook. . Binnenkort ben ik klaar met m'n MA-scriptie Nederlands, en daarna wil ik de lerarenopleiding gaan doen (eenjarige master na een master). In dat programma volg je een basiscursus tot aan de herfstvakantie, en daarna begin je aan je LiO-stage. Die is waarschijnlijk niet betaald, maar ik kan nog een jaar extra studiefinanciering krijgen.

In Groningen, trouwens.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_80336657
sollicitatie van vandaag was echt heel erg leuk! zo ontzettend veel leuker dan gisteren! het is ook een ontzettend leuke school, en ik hoop echt dat ik er mag gaan werken - veel uitdagingen, en precies alles wat mij zo aanspreekt in het onderwijs. heel erg spannend!

hoi DaD
Kwak
pi_80364821
Heerlijk die 2 kindjes die slaande ruzie hebben om hun Profielwerkstuk... en ik mag het weer oplossen
  donderdag 15 april 2010 @ 22:44:54 #33
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_80365415
Gewoon lekker er tussen springen, in het rond beuken en zeggen: "Niet meer doen he".

Sorry, ben een beetje melig. Neem het vooral niet serieus..

Laatste lessen 4 VMBO gehad vandaag... Kwamen ze met cadeautjes aan zetten en zo, vind ik toch wel altijd heel bijzonder als ze dat doen. Inwendig moet ik dan altijd even een traantje wegpinken.
.
pi_80422335
Hee kijk dit is nou een geniaal topic

Ik zal mij even voorstellen: ik ben Kevin, 20 jaar en ik volg een HBO lerarenopleiding Wiskunde via Windesheim-LOI. (Ja, dat is een afstandsstudie waarbij ik het leren eigenlijk zelfstandig doe, ik af en toe naar Zwolle moet voor verplichte zaterdagen en ik toetsen moet maken). Punt is dat deze studie erg is toegespitst op het stagelopen (Windesheim = theorie, stageschool = praktijk). Ik zit nu in mijn eerste jaar (welke overigens bijna voorbij is) en ik ga dus richting het eind van mijn orienterende stage.

Ik vind het geweldig. Ik heb slechts 1 keer een les verzorgt aan een groep van 6 man. Aankomende dinsdag breid ik dit uit naar 12 man, om vervolgens mijn orienterende stage af te sluiten met tenminste 2 lessen voor een volledige groep. Ik geef de lessen aan een eerstejaars VMBO-T klas en ik vind het echt enorm leuk! Het is zo apart dat ik eerst een bepaald beeld had van het leraarschap en dit tijdens mijn stage toch is aangepast. Het lijkt goed te doen, maar er gebeurt zoveel waar je niet altijd op kan rekenen, dat je soms goed moet kunnen improviseren. Geeneen les is hetzelfde en juist dat spreekt mij ontzettend aan. Ik ben zo blij iets te hebben gevonden, waar ik mijn leven voor wil geven

Zijn er hier mensen die dezelfde opleiding volgen/hebben gevolgd via Windesheim? En voor de echte docenten onder ons de vraag: Blijft die motivatie over het algemeen naarmate de jaren verstrijken, of is het net als verliefdheid: In het begin enorm genieten en daarna minder intens?
pi_80422532
Ik doe het nu een jaar of tien en de lol in de lessen blijft. Ik bemerk bij mezelf wel motivatiedips als het gaat om vergaderingen, studiemiddagen, administratieve rompslomp, ouderavonden, "oh wat is onze school toch leuk"-open avonden enz. Maar met de lessen gebeurt dat niet.

Ja goed, soms loopt er weleens eentje niet zoals je zou willen, maar over het algemeen kom ik op school met een gigantisch ochtendhumeur (omdat ik dat nu eenmaal altijd heb), denk "ah gatver, ik heb he-le-maal geen zin", maar bij het begin van de eerste les zet je die knop om omdat je de klas niet als een sjachrijn in wilt gaan, en binnen tien minuten is je ochtendhumeur verdwenen. Had ik een kantoorbaan gehad, dan zou het sjachrijn dagelijks tot een uur of elf aanhouden, denk ik .

En de groepen zijn nu eenmaal elke keer anders. Als je wilt kun je jaar in, jaar uit op precies dezelfde manier je lesjes afdraaien en dezelfde belegen grappen maken, maar wat er vanuit de klas op jou afkomt is hoe dan ook elke keer verrassend.
pi_80425326
quote:
Op woensdag 7 april 2010 18:35 schreef Hippos het volgende:
Ik ken het BITEP wel, ik zat in Utrecht maar in de andere mentorgroep. Dus ik weet heel globaal wel hoe het in elkaar zit, maar echt specifiek kan ik geen antwoord op je vraag geven.
Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.

Overigens ben ik op dit moment PAL (Persoonlijk Assistent voor Leraren). Hopelijk volgend schooljaar weer, alleen dan met zo'n geniaal onderwijs CAO.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 17-04-2010 18:44:53 ]
pi_80427566
oh ik was vergeten hier te juichen! de sollicitatie waar ik donderdag zo lyrisch over was resulteerde in een telefoontje vrijdag dat ze graag willen dat ik daar kom werken.

het is nog niet 100% rond, dus ik durf nog niet te zeggen dat ik een baan heb, dat durf ik pas na het gesprek - dat nog niet gepland is.

ik heb dus braaf toch nog maar "reserve" sollicitaties verstuurd zodat ik niet achter het net vis straks, maar ik hoop wel uitsluitsel te hebben voor donderdag - dan staat er namelijk weer een sollicitatiegesprek gepland op een andere school
ik voel me ineens best populair
Kwak
pi_80427630
Ha, mooi, gefeliciteerd! (ik ga er gewoon vanuit dat het doorgaat)
pi_80431878
Gefeliciteerd! Goed gedaan, hopelijk krijg je het daar prima naar je zin
  zondag 18 april 2010 @ 09:55:34 #40
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_80438563
quote:
Op zaterdag 17 april 2010 18:44 schreef Friek_ het volgende:

[..]

Ah, jammer. Ik studeer op dit moment namelijk filosofie en ik wilde vragen of het mogelijk is om daarmee ook in het buitenland les te geven. Lijkt me wel lastig, aangezien het natuurlijk voor veel scholen een 'luxevak' blijft, waar de exacte vakken en de talen toch het belangrijkst blijven. Sowieso wil ik naast filosofie ook nog m'n lesbevoegdheid voor andere vakken halen.

Overigens ben ik op dit moment PAL (Persoonlijk Assistent voor Leraren). Hopelijk volgend schooljaar weer, alleen dan met zo'n geniaal onderwijs CAO.
Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?
Niet meer actief op Fok!
  zondag 18 april 2010 @ 12:45:39 #41
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_80442199
@ Gamefan24: Ik lurk al een poosje mee in dit topic. Ik doe ook de lerarenopleiding via Windesheim-LOI maar dan voor geschiedenis. Ik heb als extra moeilijkheid dat deze opleiding en het vooruitzicht van een baan in het onderwijs voor mij een carierreswitch is. Ik werk nu in de juridische sector en ben dat compleet beu. Het vervelende is dat ik het inkomen niet compleet kan missen (wel gedeeltelijk, daarom ben ik ook parttime gaan werken) en dus mijn aandacht erg moet splitsen tussen privé, werk en studie + stage.

Daar komt bij dat ik door familieomstandigheden nu al wat achterstand heb opgelopen waardoor mijn orienterende stage is uitgesteld. Erg jammer en erg vervelend, maar alles gaat nu redelijk dus ik ga er weer voor de volle 100% voor.

Hoe bevalt jou het afstandsleren? en waarom heb jij daarvoor gekozen? Persoonlijk had ik liever "gewoon" gestudeerd of anderd parttime met contactdagen/-uren. Helaas is dat logistiek voor mij niet mogelijk. Al met al gaat het plannen en leren wel goed. Jammergenoeg alleen nog geen stage gelopen dus.
klerkje
pi_80443044
quote:
Op zondag 18 april 2010 09:55 schreef Viking84 het volgende:

[..]

Wat houdt dat in dan, PAL zijn? Je zit erbij in de klas en als de leerlingen zelfstandig aan het werk gaan, ondersteun jij de leraar bij de individuele begeleiding, zoiets?
Ongeveer dit:

- begeleiden van kleine groepjes leerlingen
- huiswerkbegeleiding
- het geven van vakinhoudelijke workshops

En dan voor taal en wiskunde. Enkel de onderbouw en het gehele VMBO trouwens.
pi_80448623
quote:
Op zondag 18 april 2010 12:45 schreef Spiegelei het volgende:
@ Gamefan24: Ik lurk al een poosje mee in dit topic. Ik doe ook de lerarenopleiding via Windesheim-LOI maar dan voor geschiedenis. Ik heb als extra moeilijkheid dat deze opleiding en het vooruitzicht van een baan in het onderwijs voor mij een carierreswitch is. Ik werk nu in de juridische sector en ben dat compleet beu. Het vervelende is dat ik het inkomen niet compleet kan missen (wel gedeeltelijk, daarom ben ik ook parttime gaan werken) en dus mijn aandacht erg moet splitsen tussen privé, werk en studie + stage.

Daar komt bij dat ik door familieomstandigheden nu al wat achterstand heb opgelopen waardoor mijn orienterende stage is uitgesteld. Erg jammer en erg vervelend, maar alles gaat nu redelijk dus ik ga er weer voor de volle 100% voor.

Hoe bevalt jou het afstandsleren? en waarom heb jij daarvoor gekozen? Persoonlijk had ik liever "gewoon" gestudeerd of anderd parttime met contactdagen/-uren. Helaas is dat logistiek voor mij niet mogelijk. Al met al gaat het plannen en leren wel goed. Jammergenoeg alleen nog geen stage gelopen dus.
Ja ik vind het afstandsleren wel lekker eigenlijk. Ik had vooraf het idee dat alleen volwassenen of luie studenten zoiets kozen en vroeg mijzelf af of het wel een goede keuze zou zijn. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en toch voor deze studie gekozen. Het bevalt mij allemaal erg goed!
Ik vind dat de electronische leeromgeving beter had gekund, maar als je eenmaal weet waar en hoe je moet kijken, is het piece of cake. Ik heb vorig jaar een half jaartje aan een universiteit gestudeerd, maar dat was iets te moeilijk. Ik vind dit HBO-niveau eerlijk gezegd weer net iets te makkelijk en daarom gaat het leren mij goed af. Ik woon nog steeds in Enschede (waar ik aan de UT heb gezeten), want daar had ik mijn werk, vrienden en stage gewoon.
Ik vind het ook helemaal niet erg om soms met de trein naar Zwolle te moeten, ik vind het dan net een dagje uit en geniet er ook van. En in de tentamenweken gebruik ik de treinreis als extra leermoment. Als ik via mail of telefoon vragen heb, worden deze best snel beantwoord en daar heb ik dan ook geen problemen mee.

Eerlijk gezegd heb ik nu wel iets meer vrije tijd dan dat ik zou hebben met een "gewone" studie, maar dit vind ik niet erg. Deze studie geeft mij de mogelijkheid om eventueel de studie wat sneller af te ronden en ik ben volgend jaar zeker bereid om een paar vakken extra te doen. Qua studiepunten gaat het ook gesmeerd: ik zit (nog onofficieel, maar voor mij wel zeker) op 20 studiepunten, na mijn stage (stagevakken en SLB) heb ik er 33. Daarnaast heb ik gewoon nog 2 vakken en 1 herkansing. Ik verwacht er eind dit schooljaar tenminste 37 uit 44 te hebben (44, want ik heb mijn stage anders opgebouwd). De BSA van 30 is voor mij nu al geen probleem meer.

Het nadeel van deze vorm van studeren is dat je weinig/geen contact hebt met medestudenten, wel met een handjevol mede-afstandsleerders. Voordeel is dat ik op deze manier de contacten met andere vrienden kan behouden. Deze studie bevalt mij prima en ik ga (ondanks dat ik vaak het verwijt krijg beter een "gewone" lerarenstudie te kunnen volgen) gewoon op deze voet door om over een paar jaar mijn bevoegdheid te hebben behaald.
pi_80488333
Ik mag blijven, krijg een vaste aanstelling (salaris moeten we 't nog even over hebben) en waarschijnlijk iets meer uren. Dus met wat geluk volgend jaar 4Mavo (1 klas), 4Havo en 4VWO (en 4H/5H NLT + profielwerkstukjes 5H)

[ Bericht 4% gewijzigd door Hippos op 19-04-2010 21:46:16 ]
  maandag 19 april 2010 @ 17:44:50 #45
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_80488708
gefeliciteerd hippos!

ik heb morgen het tweede gesprek op "die ene school". spannend! hoop dat t allemaal doorgaat en lukt!
Kwak
pi_80498126
Gefeli Hippos en succes Kwak!

Morgen ga ik lesgeven aan een groepje van 12 personen
  dinsdag 20 april 2010 @ 08:52:15 #47
38674 Spiegelei
sunny side up!
pi_80509029
Gefeliciteerd Hippos en ik duim voor je Kwakz0r!

Ik ben benieuwd naar hoe het gaat Gamefan!
klerkje
pi_80513891
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 08:52 schreef Spiegelei het volgende:
Gefeliciteerd Hippos en ik duim voor je Kwakz0r!

Ik ben benieuwd naar hoe het gaat Gamefan!
pi_80514376
Hoe kiezen jullie nou de scholen waar je solliciteert? Hoe krijg je een beetje een beeld van wat voor soort school het is? Of hoop je dat dat tijdens een sollicitatiegesprek wel duidelijk zal worden?

Ik kom voor mijn werk (nee, nog niet als docent, voorlichting geven over universiteit) op heel veel scholen en ik merk zulke enorme verschillen tussen scholen, qua sfeer (open of gesloten), leerlingen (brutaal, mondig, gezellig, stil), georganiseerdheid (alles voor elkaar of echt grote puinhopen en onduidelijkheid). Ik weet inmiddels vrij goed op wat voor soort school ik graag zou willen werken en wat bij mij past en ik weet ook op wat voor school ik nooit terecht zou willen komen, maar hoe kom je er achter hoe een school is als je alleen een advertentie voor een vacature ziet?
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  dinsdag 20 april 2010 @ 14:17:55 #50
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_80520008
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 11:48 schreef Naamah het volgende:
Hoe kiezen jullie nou de scholen waar je solliciteert? Hoe krijg je een beetje een beeld van wat voor soort school het is? Of hoop je dat dat tijdens een sollicitatiegesprek wel duidelijk zal worden?

Ik kom voor mijn werk (nee, nog niet als docent, voorlichting geven over universiteit) op heel veel scholen en ik merk zulke enorme verschillen tussen scholen, qua sfeer (open of gesloten), leerlingen (brutaal, mondig, gezellig, stil), georganiseerdheid (alles voor elkaar of echt grote puinhopen en onduidelijkheid). Ik weet inmiddels vrij goed op wat voor soort school ik graag zou willen werken en wat bij mij past en ik weet ook op wat voor school ik nooit terecht zou willen komen, maar hoe kom je er achter hoe een school is als je alleen een advertentie voor een vacature ziet?
ik heb heel breed gesolliciteerd. gewoon op alles. nou ja, ik heb 13 brieven verstuurd in de afgelopen 3 weken. n.a.v. die brieven voor vier gesprekken uitgenodigd. maar bij school 2 wist ik het meteen: hier wil ik werken
inmiddels de baan aangeboden gekregen, en ik zeg de laatste twee gesprekken dus af, en stuur geen nieuwe brieven meer rond.

want wat ik eigenlijk kwam vertellen hier is (crosspost)
quote:
IK HEB EEN BAAN

gesprek was meer mij overtuigen om voor hen te kiezen dan andersom - er zijn nog wat onzekerheden over de precieze samenstelling en grootte en soort van aanstelling, maar er is me verzekerd dat ze er alles aan doen om me de uren te bieden in de toekomst die ik wil. de halve baan vervanging vanaf september is er sowieso. dus ik neem het kleine risico, en ik ga ervoor: ik ga werken bij de school die mijn hart gestolen heeft!

het kan best dat ik scholen laat lopen die me secundair meer te bieden hebben, maar ik wil zo graag hier werken, heb er nu al zo'n zin in. en rete spannend is t ook nog eens, dat wel. ik krijg nu binnenkort een voorstel voor aanstelling enzo, maar de baan is van mij
Kwak
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')