Volgens mij was dit het, inderdaad. Maar goed, ik zei al: ik weet echt totaal niets van vmbo en mbo , dus be gentle als ik iets stoms zeg.quote:Op woensdag 16 juni 2010 22:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wel een duidelijk verschil: TL-leerlingen kunnen doorstromen naar HAVO, kaderleerlingen niet.
Dat is dan weer het nadeel van een universitaire opleiding. Dit soort zaken leer je namelijk wel op het HBO. Ik heb me ook flink moeten inlezen toen ik begon, want op de middelbare school had ik me voor het laatst beziggehouden met redekundig ontleden en taalkundig ontleden.quote:Op donderdag 17 juni 2010 11:16 schreef Jentin het volgende:
[..]
Volgens mij was dit het, inderdaad. Maar goed, ik zei al: ik weet echt totaal niets van vmbo en mbo , dus be gentle als ik iets stoms zeg.
Naamah: een beetje inlezen kan nooit kwaad, de boeken die je noemt gebruikten wij ook op het ICLON (da's toch niet zoveel anders dan IVLOS, toch?). Evenwel heb ik echt het allermeest geleerd door gewoon voor de klas te staan. Een lesuur leverde wat dat betreft meer op dan 10 colleges/boeken. Veel plezier in ieder geval, ik hoop dat het je goed zal bevallen.
Ik heb trouwens op het ICLON helemaal niks geleerd over de inhoud van het vak. Zaken als 't Kofschip, redekundig ontleden en drogredenen (ik noem maar wat) zijn totaal niet besproken. Ik had wel graag willen leren hoe je zoiets uitlegt aan een groep. Ik liep er in het begin best wel eens tegen het feit aan dat er een heel groot verschil is tussen iets zélf snappen en het duidelijk overbrengen aan je leerlingen.
Je zult op de lerarenopleiding wel boekentips krijgen.quote:Op donderdag 17 juni 2010 15:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Goeie tip, Vik! Ik heb wel Prisma Taal staan, ik zal Grammatica er nog even bij halen. De school waar ik stage ga lopen ontwikkelt hun lesmateriaal zelf, ik heb daarvan wat voorbeelden mee naar huis gekregen. Maar ik sta ook open voor tips, boeken over lesgeven en zo!
Wel doen dus! Ik heb er veel aan gehad bij mijn lessen taal- en redekundige ontleding .quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:02 schreef Naamah het volgende:
Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
Ik verwacht ook dat er volgend jaar nog wel het eea komt. Had alleen graag het eerste jaar van mijn master ook wat nuttiger willen bestedenquote:Op donderdag 17 juni 2010 16:12 schreef Razztwizzle het volgende:
@ Naamah - Vakdidactiek zou inderdaad wel degelijk een ondewerp moeten zijn op de opleiding, op 't IVLOS werd daar behoorlijk wat aandacht aan besteed (bijv. inductief grammaticaonderwijs, spreekvaardigheid, taalportfolio's, etc.).
ja... ik was vooral verbaasd dat ze zo doen ineens... omdat ze voor die tijd super aardig en toeschietelijk waren. De salarisschaal ben ik idd. wel blij mee, dus dat zie ik maar als compensatie (het is ongeveer wat ik nu ook fulltime verdien, daarop is het gebaseerd denk ik).quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
Vervelend kwakz0r. Die mentoraatsmoes van ze slaat nergens op, die 20% minder voor startende docenten gaat over de lestaak, taakuren hebben daar niets mee te maken. Sterker nog, op veel scholen (o.a. de mijne) vallen startende docenten uberhaupt nog niet onder het taakbeleid. Die hoeven dus nul taakuren in te vullen. Het is bij ons ongebruikelijk dat een startende docent in zijn eerste jaar meteen mentor wordt en ik denk dat dat op veel meer scholen zo is, dus dat ze het nu zo draaien alsof jij minder doet omdat je geen mentor wordt is onzin.
Anderzijds is starten in LB5 wel weer tof, anderen doen er 5 jaar over om daar te komen. Dat zou je dus als "compensatie" kunnen zien voor het urenleed.
En inderdaad, gebruik die school een jaartje om je bevoegdheid te kunnen halen, en als gedurende dat jaar blijkt dat ze met nog meer rare fratsen aankomen ga je met je bevoegdheid op zak mooi op een andere school werken.
Nouja, ik gebruikte niet voor niets het woord doorschemeren hè, we moeten 't nog maar zien. Ik vind LC al heel wat voor een derdejaars, en de directie op mijn school heeft soms ook van die malle fratsen danwel kuren wat Kwak nu meemaakt, dus ik houd 't in m'n achterhoofd maar ga nog nergens van uit .quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:19 schreef ShadyLane het volgende:
Wow, Razztwizzle, LD, super! (nouja, nu nog niet maar op termijn dus). Dat is hier in de regio vooralsnog ondenkbaar. Scholen moeten een bepaald percentage van hun personeel in LD hebben maar dat percentage wordt op veel scholen allang gehaald door de voorHOSsers van voor 1985. Zelfs voor een tekortvak als het mijne zit het er niet in: als ze voor minder dan LD geen bevoegd iemand kunnen krijgen nemen ze gewoon een onbevoegde in LB.
In de Randstad liggen de percentages hoger, maar om daar nou voor te gaan verhuizen...:)
Toen waren ze nog bezig je binnen te halen .quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:18 schreef kwakz0r het volgende:
ja... ik was vooral verbaasd dat ze zo doen ineens... omdat ze voor die tijd super aardig en toeschietelijk waren.
Absoluut niet stom! Als je iets moet leren in het onderwijs is het wel om je niet al te erg te laten naaien. Want omdat scholen krap zitten in de financien, krijg je dat ze, zoals je schrijft:quote:ik vind t ook stom dat ik zo op de uren/geld zit te zeuren, maar
Dat is dus op veel scholen het geval. En de tactiek is vaak om jou je een zeur te laten voelen als je simpele dingen vraagt als uren voor bepaalde taken. Bij ons op school vinden ze iedereen die niet als een ware Moeder Teresa een halve baan aan vrijwilligerswerk verricht bovenop de gewone aanstelling een moeilijk type .quote:ze zo onvoordelig mogelijk blijken te zijn met hun uren en taakbeleid
. Jij loopt duidelijk al een paar jaar in het onderwijs mee.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:22 schreef Razztwizzle het volgende:
Nouja, ik gebruikte niet voor niets het woord doorschemeren hè, we moeten 't nog maar zien. Ik vind LC al heel wat voor een derdejaars, en de directie op mijn school heeft soms ook van die malle fratsen danwel kuren wat Kwak nu meemaakt, dus ik houd 't in m'n achterhoofd maar ga nog nergens van uit .
Verstandig. En zie dan inderdaad dat hogere salaris maar als goedmakertje. Als je de uren wel had gekregen, maar in LB1, kwam je wellicht per saldo hetzelfde uit.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:27 schreef kwakz0r het volgende:
ik weet alleen niet of ik meteen wil starten als "moeilijk type"... ze moeten me nog wel goed beoordelen voor mijn bevoegdheid
Ter geruststelling: dat het bij mij zo was, wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat, toch Wij hadden wel een college dat 'vakdidactiek' heette, maar dat werd niet zo ingevuld als bijvoorbeeld bij Razztwhizzle.quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:02 schreef Naamah het volgende:
Daar baal ik inderdaad wel van, dat er helemaal niks van de uiteindelijke lesstof behandeld wordt.. In dat opzicht denk ik echt dat je beter HBO kan doen en als ik achteraf had geweten hoe het zou gaan lopen had ik dat misschien ook wel gedaan. Inderdaad op de middelbare school me voor het laatst bezig gehouden met ontleden en dergelijken en dat is echt al weer een heule tijd geleden!
Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
ik wil daarvoor toch nog even wachten tot ik al aan de slag ben, en mijn volledige takenpakket duidelijk is. ik heb dan wat meer ammunitie, en bovendien wil ik dan eerst weten wat de bond er van vindt. dan kan ik het altijd nog dan op de spits drijven. desnoods compenseren ze me maar met extra trekkingsrecht dat ik dan laat uitbetalen ofzo...quote:Op donderdag 17 juni 2010 16:40 schreef mane het volgende:
Als je op scholen met een zakelijke instelling aankomt en voor jezelf opkomt, dan wordt dat inderdaad vaak gezien als ' moeilijk'. Dat was voor mij ook een grote omschakeling toen ik het onderwijs inging. Het is een kwestie van cultuur. Er zijn wel grote verschillen tussen scholen. Het hangt erg af van de schoolleiding.
Ik zou toch wel terugkomen op die 20%. Dat is zo evident onjuist. Misschien is het ook wel goed je teleurstelling daarbij te verwoorden. Dat je ontzettend veel zin hebt in de baan, maar dat deze manier van doen je doet twijfelen. Het is misschien moeilijk, zeker als je al stress hebt, maar er is altijd wel een excuus te bedenken waarom je niet voor jezelf op zou kunnen komen. Beter is 't dit direct jezelf aan te leren, want als je hier helemaal niets van zegt, blijft het knagen. En je zult het jammer genoeg waarschijnlijk nog wel vaker gaan meemaken. Oefening baart kunst.
Kan best zijn dat ze je onderschatten trouwens, omdat je pas ' net komt kijken' in het onderwijs en je bent misschien veel beter geinformeerd dan ze hadden gedacht.
LB5 kreeg ik ook toen ik overstapte (had toen een paar jaar werkervaring binnen de overheid) en nog onbevoegd was. Dat is, zoals al wordt opgemerkt, prima. Toch heb ik toen nog geprobeerd er meer uit te halen (LB6 of 7), maar dat werd toen ook bepaald niet op prijs gesteld. .
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.beter kan ik t echt niet verwoorden, en hierop kreeg ik dus de reactie dat ik "een heel epistel" had gestuurd, en dat ze het niet met me eens waren. dat ik eventueel wel 2 uur minder kon gaan werken, maar dat ze dachten dat dat niet echt praktisch was (dat wil ik ook niet). en toen dat hele verhaal over die taakuren die ik niet doe en iedereen wel...
ze zeiden overigens wel dat het goed was dat ik zo bezig was met de regeltjes en alles precies duidelijk krijgenKwak
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |