abonnement Unibet Coolblue
pi_82922038
quote:
Op woensdag 16 juni 2010 22:21 schreef TheSilentEnigma het volgende:
Wel een duidelijk verschil: TL-leerlingen kunnen doorstromen naar HAVO, kaderleerlingen niet.
Volgens mij was dit het, inderdaad. Maar goed, ik zei al: ik weet echt totaal niets van vmbo en mbo , dus be gentle als ik iets stoms zeg.

Naamah: een beetje inlezen kan nooit kwaad, de boeken die je noemt gebruikten wij ook op het ICLON (da's toch niet zoveel anders dan IVLOS, toch?). Evenwel heb ik echt het allermeest geleerd door gewoon voor de klas te staan. Een lesuur leverde wat dat betreft meer op dan 10 colleges/boeken. Veel plezier in ieder geval, ik hoop dat het je goed zal bevallen.
Ik heb trouwens op het ICLON helemaal niks geleerd over de inhoud van het vak. Zaken als 't Kofschip, redekundig ontleden en drogredenen (ik noem maar wat) zijn totaal niet besproken. Ik had wel graag willen leren hoe je zoiets uitlegt aan een groep. Ik liep er in het begin best wel eens tegen het feit aan dat er een heel groot verschil is tussen iets zélf snappen en het duidelijk overbrengen aan je leerlingen.
  donderdag 17 juni 2010 @ 15:45:15 #227
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82935224
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 11:16 schreef Jentin het volgende:

[..]

Volgens mij was dit het, inderdaad. Maar goed, ik zei al: ik weet echt totaal niets van vmbo en mbo , dus be gentle als ik iets stoms zeg.

Naamah: een beetje inlezen kan nooit kwaad, de boeken die je noemt gebruikten wij ook op het ICLON (da's toch niet zoveel anders dan IVLOS, toch?). Evenwel heb ik echt het allermeest geleerd door gewoon voor de klas te staan. Een lesuur leverde wat dat betreft meer op dan 10 colleges/boeken. Veel plezier in ieder geval, ik hoop dat het je goed zal bevallen.
Ik heb trouwens op het ICLON helemaal niks geleerd over de inhoud van het vak. Zaken als 't Kofschip, redekundig ontleden en drogredenen (ik noem maar wat) zijn totaal niet besproken. Ik had wel graag willen leren hoe je zoiets uitlegt aan een groep. Ik liep er in het begin best wel eens tegen het feit aan dat er een heel groot verschil is tussen iets zélf snappen en het duidelijk overbrengen aan je leerlingen.
Dat is dan weer het nadeel van een universitaire opleiding. Dit soort zaken leer je namelijk wel op het HBO. Ik heb me ook flink moeten inlezen toen ik begon, want op de middelbare school had ik me voor het laatst beziggehouden met redekundig ontleden en taalkundig ontleden.

Verder zou ik het boekje Prisma Grammatica Nederlands van Henriëtte Houët willen aanbevelen. Ik heb hier zeer veel aan gehad!
Niet meer actief op Fok!
pi_82935841
Goeie tip, Vik! Ik heb wel Prisma Taal staan, ik zal Grammatica er nog even bij halen. De school waar ik stage ga lopen ontwikkelt hun lesmateriaal zelf, ik heb daarvan wat voorbeelden mee naar huis gekregen. Maar ik sta ook open voor tips, boeken over lesgeven en zo!
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:00:39 #229
268038 kwakz0r
kwakveense
pi_82936056
@jentin: ik begin eind augustus aan t iclon, engels... er werd ons wel gewaarschuwd door ze, van te voren, dat je niet echt vakinhoudelijk meer dingen doet. maar bij vakdidactiek zouden ze toch wel aandacht moeten besteden aan hoe je grammatica uitlegt, vind ik eigenlijk...


zeurpost:
verder ben ik een beetje chaggo. mn contract blijkt 30 augustus in te gaan ipv 1 augustus. nu ben ik dus een halve maand zonder werk en salaris, terwijl ik wel al aan de slag moet voor de voorbereiding enzo.

Ze zijn t daarnaast niet met me eens over mn aanstelling bij mn toekomstige werk- ik krijg gewoon 0.44 voor 11 uur, en ik vond dat er een opslag in moest zitten, ivm trekkingsrecht voor startende docenten dat 20% korting op de lestaak geeft. ze willen me immers 11 uur voor de klas hebben. maar de school is van mening dat het feit dat ik geen mentoraat doe me 90 taakuren scheelt (50 mentoraat, 40 overig). En dat daar dus die compensatie in zit.

ik doe geen mentoraat het eerste jaar omdat me dat werd afgeraden naast de opleiding - die gewoon echt in 1 jaar af moet want twee jaar op half salaris én zonder stufi trek ik echt niet. maar nu doen ze alsof ik ze voorgehouden had dat ik dat wel wilde, en dat is gewoon niet waar. bovendien wil ik best mijn taakuren doen in werkgroepen etc. dus het gaat dan al niet meer om 90 uur maar om 50 uur (en wat mij betreft nog om minder uren, ik wil best meer werkgroepen doen. alleen geen mentoraat omdat dat veel meer dan 50 uur kost die er voor staat...)

daarnaast begonnen ze weer over dat ze immers geen officiële opleidingsschool zijn, alsof ik daarom minder rechten heb ofzo. t valt me flink tegen allemaal, ik had een enorm goed gevoel bij deze school, en ik dacht zij ook bij mij. we hebben eind mei al besproken dat er, ondanks onduidelijkheden over aanstellingsgrootte ivm vervanging (wat ik eigenlijk ga doen dus) voor mij gekozen werd als ik ook voor hen wilde kiezen, heb er 8(!!!) andere sollicitatiegesprekken voor afgezegd (op 13 brieven, ben na mn tweede gesrpek gestopt met brieven schrijven) maar ze worden nu ineens een beetje vervelend dus, nu het erop aankomt.

daarnaast weet ik niet hoe het na een jaar verder gaat, want ook al hebben ze me gezegd dat ik een jaar lang in elk geval voldoende uren kan draaien voor mn opleiding, er komt na de zomer iemand terug en in januari ook weer (van allebei zeiden ze eerst dat de kans groot was dat ze uberhaupt niet meer terug zouden komen) dus ik weet niet hoe ik ná volgende zomer ervoor sta. als het een halve baan blijft, dan wil ik weg, want ik moet meer uren draaien ivm geld...

nou ja, ik leg me er maar bij neer, ik heb geen puf om nu het gevecht aan te gaan (midden in de stress over mn proefschrift dat af moet en niet af komt), en ik moet gewoon aan de slag in september anders heb ik een groot probleem. maar als er nog meer tegenvallers komen dan weet ik wel dat ik als ik mijn bevoegdheid binnen heb hard op zoek ga naar een andere school....

ohja, ook nog over de inschaling: ik start in LB5... is dat ongeveer ok? ik ben nog niet bevoegd, dus LC leek me ook al uitgesloten eigenlijk..
Kwak
pi_82936151
Daar baal ik inderdaad wel van, dat er helemaal niks van de uiteindelijke lesstof behandeld wordt.. In dat opzicht denk ik echt dat je beter HBO kan doen en als ik achteraf had geweten hoe het zou gaan lopen had ik dat misschien ook wel gedaan. Inderdaad op de middelbare school me voor het laatst bezig gehouden met ontleden en dergelijken en dat is echt al weer een heule tijd geleden!

Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
*Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:03:19 #231
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82936180
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 15:56 schreef DevilsAndDust het volgende:
Goeie tip, Vik! Ik heb wel Prisma Taal staan, ik zal Grammatica er nog even bij halen. De school waar ik stage ga lopen ontwikkelt hun lesmateriaal zelf, ik heb daarvan wat voorbeelden mee naar huis gekregen. Maar ik sta ook open voor tips, boeken over lesgeven en zo!
Je zult op de lerarenopleiding wel boekentips krijgen.
Deze boeken heb ik:

- Een leraar van klasse (tips voor orde houden en het nemen van strafmaatregelen e.d.)
- Lesgeven en zelfstandig leren (geen idee wat erin staat, ik heb er nooit in gekeken )
- Lichaamstaal (wat een flútboekje! )
- Identiteitsontwikkeling en leerlingbegeleiding (interessant boek voor als je je wilt verdiepen in wat er in de adolescent omgaat)
- Effectief leren (hoe bouw je een les op, hoe stel je vragen, hoe laat je lln samenwerken etc)
Niet meer actief op Fok!
  donderdag 17 juni 2010 @ 16:04:35 #232
78654 Viking84
Going, going, gone
pi_82936250
quote:
Op donderdag 17 juni 2010 16:02 schreef Naamah het volgende:


Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
Wel doen dus! Ik heb er veel aan gehad bij mijn lessen taal- en redekundige ontleding .
Niet meer actief op Fok!
pi_82936681
@Kwak - Ik ben bevoegd en wel gewoon in LB1 begonnen dus over LB5 zou ik zeker niet moeilijk doen.
Per volgend jaar ga ik dan wel LC doen, en meneer rector liet doorschemeren dat ik dan als dat goed gaat waarschijnlijk meteen het jaar daarna naar LD doorga wegens functiemix, maar voor onbevoegd docent is LB5 heel netjes dacht ik! Over de rest - 't klinkt een beetje vaag, ik zou in ieder geval zorgen dat het trekkingsrecht wel wordt verrekend, daar heb je gewoon recht op en gaat niet op voor je taakuren!

@ Naamah - Vakdidactiek zou inderdaad wel degelijk een ondewerp moeten zijn op de opleiding, op 't IVLOS werd daar behoorlijk wat aandacht aan besteed (bijv. inductief grammaticaonderwijs, spreekvaardigheid, taalportfolio's, etc.).


En in 't algemeen...
  • Is bij mij de laatste-lesweek-totale-chaos aangebroken ik raak toetsen kwijt, m'n agenda kwijt, vergeet afspraken met leerlingen ik weet niet waar 't aan ligt, maar dear lord, ik word gek van mezelf!

  • Word ik volgend jaar VWO3-mentor, in m'n uppie. Geen deelmentoraat meer, ouderavonden in m'n eentje, huuuuu . Maar, ik mag wél met ze op werkweek naar Trier nu al zin in. En ik mag weer 't Taaldorp gaan organiseren, ook fijn!

  • Zijn er 15 van mijn 18 VWO6 leerlingen geslaagd, doen er 2 een her en is er 1 gezakt. Slagingspercentage van onze VWO-afdeling ligt zoals 't er nu uitziet tussen de 80 en 85% niet best.

  • Heb ik ein-de-lijk eens een normaal toetsweekrooster omdat roostermaker nu eindelijk doorheeft dat VWO5-mondelingen voorbereiden en afnemen, van 8 klassen toetsen nakijken én ook nog surveilleren bij andere toetsen niet gaat lukken zonder speed, twee onderwijsassistenten of een paniekaanval.

    [ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 17-06-2010 16:15:46 ]
  • pi_82936776
    Vervelend kwakz0r. Die mentoraatsmoes van ze slaat nergens op, die 20% minder voor startende docenten gaat over de lestaak, taakuren hebben daar niets mee te maken. Sterker nog, op veel scholen (o.a. de mijne) vallen startende docenten uberhaupt nog niet onder het taakbeleid. Die hoeven dus nul taakuren in te vullen. Het is bij ons ongebruikelijk dat een startende docent in zijn eerste jaar meteen mentor wordt en ik denk dat dat op veel meer scholen zo is, dus dat ze het nu zo draaien alsof jij minder doet omdat je geen mentor wordt is onzin.

    Anderzijds is starten in LB5 wel weer tof, anderen doen er 5 jaar over om daar te komen. Dat zou je dus als "compensatie" kunnen zien voor het urenleed.

    En inderdaad, gebruik die school een jaartje om je bevoegdheid te kunnen halen, en als gedurende dat jaar blijkt dat ze met nog meer rare fratsen aankomen ga je met je bevoegdheid op zak mooi op een andere school werken.
    pi_82936942
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:12 schreef Razztwizzle het volgende:
    @ Naamah - Vakdidactiek zou inderdaad wel degelijk een ondewerp moeten zijn op de opleiding, op 't IVLOS werd daar behoorlijk wat aandacht aan besteed (bijv. inductief grammaticaonderwijs, spreekvaardigheid, taalportfolio's, etc.).
    Ik verwacht ook dat er volgend jaar nog wel het eea komt. Had alleen graag het eerste jaar van mijn master ook wat nuttiger willen besteden
    *Kleine muisjes hebben kleine wensjes; beschuitjes met gestampte mensjes*
      donderdag 17 juni 2010 @ 16:18:21 #236
    268038 kwakz0r
    kwakveense
    pi_82937042
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:14 schreef ShadyLane het volgende:
    Vervelend kwakz0r. Die mentoraatsmoes van ze slaat nergens op, die 20% minder voor startende docenten gaat over de lestaak, taakuren hebben daar niets mee te maken. Sterker nog, op veel scholen (o.a. de mijne) vallen startende docenten uberhaupt nog niet onder het taakbeleid. Die hoeven dus nul taakuren in te vullen. Het is bij ons ongebruikelijk dat een startende docent in zijn eerste jaar meteen mentor wordt en ik denk dat dat op veel meer scholen zo is, dus dat ze het nu zo draaien alsof jij minder doet omdat je geen mentor wordt is onzin.

    Anderzijds is starten in LB5 wel weer tof, anderen doen er 5 jaar over om daar te komen. Dat zou je dus als "compensatie" kunnen zien voor het urenleed.

    En inderdaad, gebruik die school een jaartje om je bevoegdheid te kunnen halen, en als gedurende dat jaar blijkt dat ze met nog meer rare fratsen aankomen ga je met je bevoegdheid op zak mooi op een andere school werken.
    ja... ik was vooral verbaasd dat ze zo doen ineens... omdat ze voor die tijd super aardig en toeschietelijk waren. De salarisschaal ben ik idd. wel blij mee, dus dat zie ik maar als compensatie (het is ongeveer wat ik nu ook fulltime verdien, daarop is het gebaseerd denk ik).

    ik vind t ook stom dat ik zo op de uren/geld zit te zeuren, maar ik ga van een fulltime baan naar een halve baan, en mn lasten blijven voorlopig gewoon gelijk, dus ik heb te maken emt een flink financieel gat. en dan is 20% op je aanstelling een heleboel geld elke maand...

    ik denk er wel over om mijn casus aan de vakbond voor te leggen als ik eenmaal op de school werk en lid ben van de bond... ik heb nu nog nergens overzicht van de regelingen op school en het taakbeleid uberhaupt...


    ik baal er dan gewoon van dat ik dus voor deze school kies, maar ze zo onvoordelig mogelijk blijken te zijn met hun uren en taakbeleid (en volgens mij nog steeds tegen de CAO ingaan), wat niet duidelijk werd uit de gesprekken. ik heb alle uren die ik krijg nodig qua geld, maar ook alle vrije uren die ik heb nodig voor het halen van mn bevoegdheid en het afmaken van mn dissertatie...
    Kwak
    pi_82937095
    Wow, Razztwizzle, LD, super! (nouja, nu nog niet maar op termijn dus). Dat is hier in de regio vooralsnog ondenkbaar. Scholen moeten een bepaald percentage van hun personeel in LD hebben maar dat percentage wordt op veel scholen allang gehaald door de voorHOSsers van voor 1985. Zelfs voor een tekortvak als het mijne zit het er niet in: als ze voor minder dan LD geen bevoegd iemand kunnen krijgen nemen ze gewoon een onbevoegde in LB.

    In de Randstad liggen de percentages hoger, maar om daar nou voor te gaan verhuizen...:)
      donderdag 17 juni 2010 @ 16:20:49 #238
    268038 kwakz0r
    kwakveense
    pi_82937204
    een vriendinnetje van mij geeft nu 2 jaar les, onbevoegd, en is nog neit eens begonnen met de lerarenopleiding (dat wordt ws. januari of augustus daarna) en heeft al LD aangeboden gekregen voor als ze daaraan begint iets zegt me dat het personeelsbeleid op die school niet helemaal klopt...
    Kwak
    pi_82937312
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:19 schreef ShadyLane het volgende:
    Wow, Razztwizzle, LD, super! (nouja, nu nog niet maar op termijn dus). Dat is hier in de regio vooralsnog ondenkbaar. Scholen moeten een bepaald percentage van hun personeel in LD hebben maar dat percentage wordt op veel scholen allang gehaald door de voorHOSsers van voor 1985. Zelfs voor een tekortvak als het mijne zit het er niet in: als ze voor minder dan LD geen bevoegd iemand kunnen krijgen nemen ze gewoon een onbevoegde in LB.

    In de Randstad liggen de percentages hoger, maar om daar nou voor te gaan verhuizen...:)
    Nouja, ik gebruikte niet voor niets het woord doorschemeren hè, we moeten 't nog maar zien. Ik vind LC al heel wat voor een derdejaars, en de directie op mijn school heeft soms ook van die malle fratsen danwel kuren wat Kwak nu meemaakt, dus ik houd 't in m'n achterhoofd maar ga nog nergens van uit .
    pi_82937430
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:18 schreef kwakz0r het volgende:
    ja... ik was vooral verbaasd dat ze zo doen ineens... omdat ze voor die tijd super aardig en toeschietelijk waren.
    Toen waren ze nog bezig je binnen te halen .
    quote:
    ik vind t ook stom dat ik zo op de uren/geld zit te zeuren, maar
    Absoluut niet stom! Als je iets moet leren in het onderwijs is het wel om je niet al te erg te laten naaien. Want omdat scholen krap zitten in de financien, krijg je dat ze, zoals je schrijft:
    quote:
    ze zo onvoordelig mogelijk blijken te zijn met hun uren en taakbeleid
    Dat is dus op veel scholen het geval. En de tactiek is vaak om jou je een zeur te laten voelen als je simpele dingen vraagt als uren voor bepaalde taken. Bij ons op school vinden ze iedereen die niet als een ware Moeder Teresa een halve baan aan vrijwilligerswerk verricht bovenop de gewone aanstelling een moeilijk type .
    pi_82937500
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:22 schreef Razztwizzle het volgende:
    Nouja, ik gebruikte niet voor niets het woord doorschemeren hè, we moeten 't nog maar zien. Ik vind LC al heel wat voor een derdejaars, en de directie op mijn school heeft soms ook van die malle fratsen danwel kuren wat Kwak nu meemaakt, dus ik houd 't in m'n achterhoofd maar ga nog nergens van uit .
    . Jij loopt duidelijk al een paar jaar in het onderwijs mee.

    Maar inderdaad, die LC is al heel leuk, en verder merk je het idd vanzelf.
      donderdag 17 juni 2010 @ 16:27:12 #242
    268038 kwakz0r
    kwakveense
    pi_82937539
    ik weet alleen niet of ik meteen wil starten als "moeilijk type"... ze moeten me nog wel goed beoordelen voor mijn bevoegdheid

    en idd. ze waren me aan t binnen halen... ik probeer t maar niet té negatief te zien... moet nog wel een beetje zin houden in het enige dat me momenteel nog een beetje op de been hield - het idee van mijn nieuwe baan na de zomer...

    alleen jammer dat dat 20% recht er is om een reden, en dat ik het ook om die reden nodig heb, maar ik het gewoon niet krijg. en hierna heb ik er nooit meer recht op....
    Kwak
    pi_82937797
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:27 schreef kwakz0r het volgende:
    ik weet alleen niet of ik meteen wil starten als "moeilijk type"... ze moeten me nog wel goed beoordelen voor mijn bevoegdheid
    Verstandig. En zie dan inderdaad dat hogere salaris maar als goedmakertje. Als je de uren wel had gekregen, maar in LB1, kwam je wellicht per saldo hetzelfde uit.
    pi_82938317
    Als je op scholen met een zakelijke instelling aankomt en voor jezelf opkomt, dan wordt dat inderdaad vaak gezien als ' moeilijk'. Dat was voor mij ook een grote omschakeling toen ik het onderwijs inging. Het is een kwestie van cultuur. Er zijn wel grote verschillen tussen scholen. Het hangt erg af van de schoolleiding.

    Ik zou toch wel terugkomen op die 20%. Dat is zo evident onjuist. Misschien is het ook wel goed je teleurstelling daarbij te verwoorden. Dat je ontzettend veel zin hebt in de baan, maar dat deze manier van doen je doet twijfelen. Het is misschien moeilijk, zeker als je al stress hebt, maar er is altijd wel een excuus te bedenken waarom je niet voor jezelf op zou kunnen komen. Beter is 't dit direct jezelf aan te leren, want als je hier helemaal niets van zegt, blijft het knagen. En je zult het jammer genoeg waarschijnlijk nog wel vaker gaan meemaken. Oefening baart kunst.

    Kan best zijn dat ze je onderschatten trouwens, omdat je pas ' net komt kijken' in het onderwijs en je bent misschien veel beter geinformeerd dan ze hadden gedacht.

    LB5 kreeg ik ook toen ik overstapte (had toen een paar jaar werkervaring binnen de overheid) en nog onbevoegd was. Dat is, zoals al wordt opgemerkt, prima. Toch heb ik toen nog geprobeerd er meer uit te halen (LB6 of 7), maar dat werd toen ook bepaald niet op prijs gesteld. .
    The real is always way ahead of what we can imagine.
    pi_82938504
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:02 schreef Naamah het volgende:
    Daar baal ik inderdaad wel van, dat er helemaal niks van de uiteindelijke lesstof behandeld wordt.. In dat opzicht denk ik echt dat je beter HBO kan doen en als ik achteraf had geweten hoe het zou gaan lopen had ik dat misschien ook wel gedaan. Inderdaad op de middelbare school me voor het laatst bezig gehouden met ontleden en dergelijken en dat is echt al weer een heule tijd geleden!

    Die Prisma is een goeie! Ik heb 'm hier wel staan, maar eigenlijk nooit iets mee gedaan en was ook niet in me opgekomen!
    Ter geruststelling: dat het bij mij zo was, wil niet zeggen dat het bij jou ook zo gaat, toch Wij hadden wel een college dat 'vakdidactiek' heette, maar dat werd niet zo ingevuld als bijvoorbeeld bij Razztwhizzle.

    En Kwakzor, vervelend zeg ! LB5 is overigens wel relaxed. Ik begon, mét eerstegraads bevoegdheid, gewoon in LB1.
      donderdag 17 juni 2010 @ 16:50:51 #246
    268038 kwakz0r
    kwakveense
    pi_82938950
    quote:
    Op donderdag 17 juni 2010 16:40 schreef mane het volgende:
    Als je op scholen met een zakelijke instelling aankomt en voor jezelf opkomt, dan wordt dat inderdaad vaak gezien als ' moeilijk'. Dat was voor mij ook een grote omschakeling toen ik het onderwijs inging. Het is een kwestie van cultuur. Er zijn wel grote verschillen tussen scholen. Het hangt erg af van de schoolleiding.

    Ik zou toch wel terugkomen op die 20%. Dat is zo evident onjuist. Misschien is het ook wel goed je teleurstelling daarbij te verwoorden. Dat je ontzettend veel zin hebt in de baan, maar dat deze manier van doen je doet twijfelen. Het is misschien moeilijk, zeker als je al stress hebt, maar er is altijd wel een excuus te bedenken waarom je niet voor jezelf op zou kunnen komen. Beter is 't dit direct jezelf aan te leren, want als je hier helemaal niets van zegt, blijft het knagen. En je zult het jammer genoeg waarschijnlijk nog wel vaker gaan meemaken. Oefening baart kunst.

    Kan best zijn dat ze je onderschatten trouwens, omdat je pas ' net komt kijken' in het onderwijs en je bent misschien veel beter geinformeerd dan ze hadden gedacht.

    LB5 kreeg ik ook toen ik overstapte (had toen een paar jaar werkervaring binnen de overheid) en nog onbevoegd was. Dat is, zoals al wordt opgemerkt, prima. Toch heb ik toen nog geprobeerd er meer uit te halen (LB6 of 7), maar dat werd toen ook bepaald niet op prijs gesteld. .
    ik wil daarvoor toch nog even wachten tot ik al aan de slag ben, en mijn volledige takenpakket duidelijk is. ik heb dan wat meer ammunitie, en bovendien wil ik dan eerst weten wat de bond er van vindt. dan kan ik het altijd nog dan op de spits drijven. desnoods compenseren ze me maar met extra trekkingsrecht dat ik dan laat uitbetalen ofzo...

    Voor mijn doen ben ik nu al ontzettend assertief geweest... dit stond in mijn email waarop ze dus per telefoon afwijzend reageerden:
    SPOILER
    Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
    beter kan ik t echt niet verwoorden, en hierop kreeg ik dus de reactie dat ik "een heel epistel" had gestuurd, en dat ze het niet met me eens waren. dat ik eventueel wel 2 uur minder kon gaan werken, maar dat ze dachten dat dat niet echt praktisch was (dat wil ik ook niet). en toen dat hele verhaal over die taakuren die ik niet doe en iedereen wel...

    ze zeiden overigens wel dat het goed was dat ik zo bezig was met de regeltjes en alles precies duidelijk krijgen
    Kwak
    pi_82941097
    Ik herken het, collega van mij heeft ook ruzie gehad met de directie. Ging deels over uren, deels over salaris...het lijkt wel alsof het erg wordt gevonden als je voor jezelf opkomt
    Ik heb gisteren even gemaild met onze bedrijfsvoerder hoe het met mij contract zit. Mijn tijdelijke contract loopt over 1,5 maand en ik krijg een vast contract. Maar moet ik iets tekenen..? Schijnt dat er wat papieren in de zomervakantie komen en het daadwerkelijke contract pas in februari (!) omdat de overkoepelende organisatie altijd erg traag is....handig allemaal.
    En dan heb ik nog niets gevraagd hoe het met mijn salaris zit. Ik ben nu eerste graad bevoegd, LB1 gestart (ik ook) dus ik ga er maar vanuit dat ik volgend jaar in LB2 zit; ondanks een tig andere taken (mentoraat e.d.). Zal d'r nog eens over mailen
    pi_82944307
    Ik denk dat ze het volkomen normaal vinden als je voor jezelf opkomt, maar het is handiger als iemand het niet doet. Stel je bent een schoolleiding, je financien zijn beperkt, en vijf mensen komen om iets vragen dat geld kost. Tegen alle vijf doe je alsof je het heel vreemd vindt dat ze het wagen zoiets te vragen, je uit je verbazing dat ze zo moeilijk lopen te doen, geeft ze het gevoel dat ze lastig zijn en onredelijke dingen vragen. Vier van hen trekken zich dat aan en geven dus op, zo hou jij als schoolleiding mooi geld over om de vijfde z'n zin te geven.

    Die mensen zijn natuurlijk zelf ook met hard onderhandelen hogerop gekomen, dus ik geloof er niets van dat ze het werkelijk vreemd vinden als een personeelslid zich zakelijk opstelt.
    pi_82977863
    Ja, er zit op sommige scholen zeker een strategie achter, maar niet bij allemaal. Op mijn eerste school vonden ze het echt not done als je een punt maakte van geld. Dat hoorde niet. Zelfs niet als je nog een paar maanden salaris van ze te goed had... Ik had namelijk halverwege het jaar extra uren op me genomen, maar die kreeg ik maar niet uitbetaald. Daar ging ik 'moeilijk' over doen. Vonden ze erg vervelend.
    Dat was kennelijk daar de cultuur.

    Ik kreeg daar na een jaar stage lopen geen baan, terwijl er wel een vacature was. Ze noemde me een zeer veelbelovende docent, maar vonden me niet 'bij de school passen'. Tijdens het afscheid haalde de rector zelfs aan dat ik bij de IND gewerkt had, en dat ik daardoor kennelijk nogal een andere kijk had op dingen. . Na dit hele verhaal hadden ze nog wel het lef om na afloop naar mij toe te komen omdat ze toch nog wat uurtjes over hadden (ze hadden inmiddels al iemand anders aangenomen voor mij in de plaats) en of ik daar belangstelling voor had.

    Nouja, ben blij natuurlijk dat ik daar niet ben gebleven want het was ook geen school voor mij. Al waren de leerlingen er wel leuk. Ik heb er in ieder geval van geleerd.
    The real is always way ahead of what we can imagine.
    pi_82991339
    abonnement Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')