abonnement Unibet Coolblue
pi_79642891
Gelijk op de eerste dag, 17 mei, om 13:30 mogen we aan de slag met Bio.

Hoe gaan jullie leren? Alle boeken van de afgelopen 3 jaar, honderden bladzijdes dus, leren? Heel Samengevat leren?
Vertel het hier
pi_79643323
Oude examens oefenen, maar om alle hoofdstukken door te gaan lezen is een beetje erg veel van het goede. Misschien alleen de lastigere hoofdstukken als zenuwen e.d. Voor de rest alleen de samenvattingen achterin.
pi_79643450
Een paar hoofdstukken van biologie heb ik nooit echt goed gesnapt / gekend (o.a. zenuwen, dissimilatie en afweer), die ga ik wel weer gewoon helemaal vanuit het boek doorlezen (afweer heb ik al gedaan). De rest doe ik mbv Samengevat en examens oefenen.

Ik zie trouwens wel enorm op tegen bio...
pi_79644910
Tot in den treurigheid oude examens oefenen met samengevat ernaast. Van dat oude boek dat wij hebben word ik niets wijzer.

Het centraal examen heeft betrekking op de subdomeinen B1, C1, D1, D3, D4,
D5, E2, E4 en E5, in combinatie met de vaardigheden uit domein A.

Dus niet op centraal examen:

Subdomein B2: Structuren van cellen
10. De kandidaat kan cellen en delen van cellen herkennen en de functies
benoemen, en daarbij de relatie leggen met hogere en lagere
organisatieniveaus.

Subdomein C2: De levenscyclus van de mens
12. De kandidaat kent de feiten van de menselijke voortplanting en ontwikkeling en
de hormonale regeling hiervan, kent de methoden van anticonceptie, en kan
een beargumenteerde mening geven over de betekenis van seksualiteit op
biologisch, medisch, maatschappelijk en persoonlijk vlak.
Subdomein C3: Levenscyclus van cellen
13. De kandidaat kent de celcyclus en de invloeden uit het interne en externe
milieu op de celcyclus, en kan daarbij een relatie leggen met andere
organisatieniveaus.

Subdomein D2: Metabolisme van planten
15. De kandidaat kan aangeven hoe organen, weefsels en cellen van planten
betrokken zijn bij opname, verwerking, transport en opslag van stoffen, en
factoren bespreken die daarop van invloed zijn.

Subdomein E1: Dynamiek in ecosystemen
19. De kandidaat kan uitleggen hoe ecosystemen zich kunnen handhaven en
ontwikkelen, en welke verstoringen daarbij kunnen plaatsvinden.

Subdomein E3: Ethologie
21. De kandidaat heeft inzicht in de organisatie, ontwikkeling en functie van
gedrag, en kent methoden die bij gedragsonderzoek gebruikt worden.
pi_79717330
2 jaar terug was het bijna een begrijpend lezen toets, biologie. Volgens mij is oude examens oefenen dan ook vele malen nuttiger dan alle boeken doornemen...
You can trust me, trust nobody...
pi_79748103
Ik heb ook het gevoel dat bio negen van de tien keer begrijpend lezen is. Ik ben benieuwd
pi_79749127
Biologie is idd bijna altijd een begrijpend lezen toets ja. En je vooral niet gek laten maken door de soms grote lappen tekst.
De onderdelen die geschrapt zijn dit jaar zijn juist de makkelijkere onderdelen , misschien wel daarom.

[ Bericht 11% gewijzigd door Butterfly91 op 30-03-2010 15:53:35 ]
pi_79767924
Samengevat boekje doornemen, oude examens oefenen en waar ik problemen heb het boek er nogmaals op na slaan.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
pi_79939730
Is het multiplegok?
Play hard, go pro.
pi_79941692
quote:
Op zondag 4 april 2010 18:03 schreef Aethereal het volgende:
Is het multiplegok?
Sommige vragen wel, maar er zitten ook redelijk wat open vragen tussen.
pi_79992887
Oude examens oefenen helpt je wel de stof goed op te nemen. Als je dan een vraag niet weet, na het nakijken gelijk even samengevat erover bijpakken en kijken of je dan wel het antwoord kan beredeneren. Trouwens niet gelijk in de stress schieten als je veel fout hebt, want daar is nou eenmaal die N-term voor. (vorig jaar was hij 1.6 ofzo, ik schoot vet in de stress toen ik thuis keek en op ongeveer een 5 zou uitkomen,, uiteindelijk toch nog een 7 geworden).
  zondag 11 april 2010 @ 17:48:10 #12
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_80193166
* bioloogje meldt zich om arme leerlingen te kunnen helpen
pi_80928698
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
  zondag 2 mei 2010 @ 14:28:57 #14
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_80931377
quote:
Op zondag 2 mei 2010 13:10 schreef Perquisite het volgende:
Iemand een goede manier om bio te leren want ik kom er niet echt uit
Oude examens oefenen. De vragen waar je niet uit komt, de bijbehorende stof van bestuderen.
pi_80978993
Net 2009 II gemaakt, en ik had een 7.8
  vrijdag 7 mei 2010 @ 17:12:12 #16
301667 duke-forever
Sometimes I even amaze myself
pi_81140911
2009 1: 7.5
2009 2: 7.7

pi_81172609
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
  zaterdag 8 mei 2010 @ 14:53:43 #18
182531 Megaman
Gewoon mega, man.
pi_81177537
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 12:12 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vind dit vak ook wel lastig leren eigenlijk....
Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe )
pi_81179871
Ik heb ooit hele ingewikkelde schema's gehad met geslachtshormonen, maar ik kan ze nergens terugvinden (in Biodata / Binas). Weet iemand of je die schema's moet kennen?
pi_81180311
Volgens mij hoef je niets te weten over hormonen en voorsplanting e.d.....
Moet wel ergens op inet te vinden zijn?
  zaterdag 8 mei 2010 @ 18:10:15 #21
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81183917
quote:
Op zaterdag 8 mei 2010 14:53 schreef Megaman het volgende:

[..]

Mee eens! Je moet het eigenlijk gewoon goed begrijpen en dan je kennis toepassen. Daarom heb ik ook niet echt het gevoel dat het nut heeft om nog écht te leren. Gewoon die examenbundel flink doorwerken en goed lezen wat ze vragen (wat ik dus nooit doe )
Idd erg belangrijk bij de biologie examens. Vaak staat er in het inleidende verhaal meer informatie dan je nodig hebt, dus kijk daar ook goed naar.
pi_81225120
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...


Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
quote:
6.5 Virussen
(Vermeerderen van het HIV en Herpes virus)

Je leert
- hoe HIV en Herpes simplex zich in een gastheercel vermeerderen.
- de gevolgen van besmetting met HIV.

HIV is het virus dat aids veroorzaakt. HIV is een retrovirus: zijn erfelijk materiaal bestaat uit RNA. Het virus gebruikt T-cellen (T-lymfocyten)als gastheercellen. Dit virus nestelt zich in deze witte bloedcellen. Je lichaam maakt vervolgens antistoffen tegen het virus. Iemand is seropositief als er antistoffen tegen het HIV-virus in zijn bloed zitten. Als er te veel witte bloedcellen worden aangetast gaat het immuunsysteem slechter werken. Op zichzelf onschuldige bemettingen kunnen dan tot de dood leiden. Tegen aids is nog geen medicijn. Er zijn wel middelen die het leven van HIV-patienten aanzienlijk kunnen verlengen.
Herpes simplex is een DNA-virus. Het virus veroorzaakt pijnlijke blaasjes rond o.a. de geslachtsorganen. Bij de geboorte kan een baby geïnfecteerd raken.
  zondag 9 mei 2010 @ 20:40:00 #23
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_81225944
quote:
Op zondag 9 mei 2010 20:23 schreef -Strawberry- het volgende:
Hoofdstuk 5 (seksualiteit) en hoofdstuk 6 (voortplanting) hoeven dus niet?
Wat een opluchting. Al die hormonen die dan vrijkomen...


Moet je wel al dat gedoe over SOA's zoals aids weten? Hoe dat virus te werk gaat e.d:
[..]
Dat lijkt mij meer immuunsysteem e.d. dan voortplanting en seksualiteit. Dus als die stof wel in het programma zit zul je het moeten kennen. (maar ik heb de exameneisen van dit jaar niet gezien moet ik bekennen.)
pi_81229075
Dat over virussen / AIDS en zo staat in mijn Samengevat (van 2008) onder Huid en Immuniteit, dus ik denk dat je die wel gewoon moet weten.
pi_81230145
Oke bedankt. Ik zag het net staan bij hoofdstuk 6, maar kan zijn dat het ook nog ergens anders terugkomt.

Vind het ook niet erg, want hoe die stadia van HIV tot AIDS verlopen vind ik eigenlijk wel boeiend.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')