abonnement Unibet Coolblue
pi_260916
Na tien weken « DE BUS » en weer terug op het “normale” aantal personen neem ik de gelegenheid om wat samen te vatten.

De Bus kent nu 11 uitstappers: 5 weggestemden, 2 vertrekkers, 3 ééndagsvliegen en 1 weggestuurde.

Het begint erop te lijken, dat de 5 weggestemden reeds in het vergeetboek van de programmaleiders zijn geplaatst. Van deze 5, Esmee, Bart, Willeke, Aziz en Bianca, hoeft niemand echt te rekenen op langdurig “Bekende Nederlanderschap”. Erg veel aan de Bus verdienen zullen ze dus niet.
Van de 2 vertrekkers, Séki en Büllent, zal de eerste in ieder geval voorlopig in de belangstelling blijven staan i.v.m. aanstaande gedingen tegen de organisatie, die hem alleen maar geld zullen kosten. Büllent zal waarschijnlijk een van de meest bekende politieagenten worden, maar zal naast de ontvangen “twee tafelpoten” waarschijnlijk niets aan het programma overhouden.
De drie ééndagsvliegen, Nanda,Paul en Don, worden bedankt en kunnen wel gaan. (of zoals Sorrow het in zijn reaktie zegt: "Liggen op de mestvaalt van de geschiedenis".)
De weggestuurde, Jop, blijkt de meest slagvaardige met een, ondanks een crimineel verleden en een spraakgebrek, eigen CD’tje. Of hem een langdurige carrière staat te wachten betwijfel ik.

Bij de nu 6 overblijvenden zit ook niet het potentieel waar Nederland op zit te wachten. Mogelijk, dat Esmeralda nog de meeste kans heeft om voor een kinderprogramma benaderd te worden. Veel liedjes kent ze al uit haar hoofd. Ook denk ik, dat zij de meeste kans heeft op de jackpot, indien zij tenminste de intriges, die zich rond om haar heen zullen ontspinnen, kan weerstaan.

Drie uitstappers, Büllent, Bianca en Don zullen hun reeds geuite kritiek op de organisatie en personen in de bus verder aanscherpen in de komende weken. Büllent zal wel niet meer voor een chat gevraagd worden. Zijn bedekte kritiek richting Tessa (“Wie mij naait, naait zichzelf”) en de organisatie wijst op een toenemende aversie tegen het programma.
Don had het al heel vlug gezien en wist al snel, dat de combine rond Tessa, hem de kop zou kosten, zoals dit uiteindelijk ook met Bianca het geval was. Zij lijken mij geen karakters, die hun ervaringen onder stoelen of banken zullen steken. De Aktueels van Nederland zullen hun slag wel weten te slaan.

De door Tessa in eerste instantie gevormde combine met Iwan en Ant is nu in tweede instantie versterkt door Eric en Mike. Het ziet er echter naar uit, dat Iwan, Eric en zelfs Ant toch wat afstand aan het nemen zijn. Tessa lijkt mij echter niet de persoon, die zich zonder slag of stoot over zal geven.
Door verdere intriges zal zij trachten Esmeralda, die toch haar zwaktes heeft getoond, de deur uit te werken via een vrijwillig vertrek. Dit zou haar plaats bij de laatste drie vrijwel zeker stellen.
Esmeralda zal mede door de steun van de Büllent fans normaliter en zonder manipulatie niet meer in de gevarenzône komen. Dit zelfde geldt voor Ant met de steun van de Job-fans. Iwan lijkt mij sterk genoeg om de concurrentie van Mike, Eric en Tessa te kunnen weerstaan.
De positie en in hoge mate de houding van Tessa wordt vanaf nu zeer belangrijk. Indien zij inderdaad zich nog meer af gaat zetten tegen Esmeralda en indien de bovengenoemde drie uitstappers inderdaad hun zegje over Tessa gaan doen, kan het wel eens zo zijn, dat te nauwe banden met haar door stemmend Nederland wordt afgestraft. Voor Iwan en Ant wordt het dus zaak de rekening op te maken, of het zich uiteindelijk zal lonen om zich aan Tessa te blijven verbinden.

De weken, die nog resteren, zullen met de alsmaar groter wordende druk van de jackpot, nog wel de nodige geestelijke schade aan gaan brengen. Steeds duidelijker wordt echter (ook voor niet-forum leden), dat behalve de winnaar en de organisatie, niemand aan dit spektakel zal verdienen. Het blijft een schande, dat de buspassagiers met alleen maar een rottig cadeautje worden afgescheept, terwijl zij volgens hun werkgever “onbetaalbare” televisie mogelijk maken. In hoeverre zij onbelangrijk zijn voor de organisatie blijkt o.a. uit het gebrek aan beschermende en veilige kleding bij werkzaamheden dan wel sporten. (Raften en mountain-biken zonder helm is bloedlink.)
De wanordelijke organisatie kan nog verheimenlijkt worden, doordat kijkend Nederland zich over het algemeen daar niet zo zeer in verdiept. Zelfs de amateuristische presentatie kan kritiekloos voortgezet worden.

Bij de rol van SBS6 kan men ook een vraagteken zetten. Deze omroep lijdt volgens mij aan scizofrenie. Deze zender kan toch best zonder programma’s als Rickie Lane, Jerry Springer, De Bus, Geboeid etc., leven. Het lijkt wel of er een machtstrijd aan de gang is tussen hen, die op zo’n goedkope wijze zo snel mogelijk geld willen verdienen, en diegenen, die door een eigen profilering de langere termijn prefereren.

Voor nu schijnt de lieve vrede echter getekend te zijn en ziet het er na uit, dat men alleen maar aardig voor elkaar wil zijn en dat de clubjesgeest, nu ze nog maar met z’n zessen zijn, één grote groepsgeest wordt. We kunnen alleen maar afwachten, hoe lang dit zal gaan duren, maar ik denk zelf niet langer dan een week, want dan wordt de volgende poll-stand bekend gemaakt.

[Dit bericht is gewijzigd door fondaco (Datum 25 April 2000).]

pi_260917
Een dikke aanrader, bovenstaand verhaal!

The trick is to keep breathing
pi_260918
quote:
op 04-25-2000 om 03:00 AM schreef fondaco het volgende:
De twee ééndagsvliegen, Nanda en Don, worden bedankt en kunnen wel gaan.

't is nog erger, het waren er drie!
Paul, weet je nog, tegelijk met Eric, ligt intussen op de mestvaalt van de geschiedenis.

  dinsdag 25 april 2000 @ 13:28:00 #4
3050 hannus
says hi ...
pi_260919
Wow, goeie samenvatting! Wel balen dat ik 10 weken lang dagelijks heb zitten kijken naar iets dat zo kort en bondig in een paar zinnen samengevat kan worden .... dit zegt helaas waarschijnlijk meer over mij dan over het programma!!!
sommiche passahiers drijven wel euns over!
pi_260920
fondaco,
soms zijn je analyses zo sterk, en soms snap ik er niks van. deze vinnik wel weer goed, maar ik begrijp niet hoe je kan denken dat stemmen door de kijkers enige invloed heeft? dat lijkt dan weer zo naïef!
pi_260921
quote:
op 04-25-2000 om 09:35 AM schreef Sorrow het volgende:
't is nog erger, het waren er drie!
Paul, weet je nog, tegelijk met Eric, ligt intussen op de mestvaalt van de geschiedenis.


Stom, stom, stom!!!
Bedankt voor je rectifikatie.
Ik hoop, dat je het me niet kwalijk neemt, als ik e.e.a. herstel in het artikel.

pi_260922
quote:
op 04-25-2000 om 01:29 PM schreef hobbes het volgende:
fondaco,
soms zijn je analyses zo sterk, en soms snap ik er niks van. deze vinnik wel weer goed, maar ik begrijp niet hoe je kan denken dat stemmen door de kijkers enige invloed heeft? dat lijkt dan weer zo naïef!

Ik begrijp je, maar ik probeer er nog een beetje vertrouwen in te hebben. Ik vermoed echter ook, dat de ruimte om stemmen te manipuleren met nog maar 3 passagiers in de bus aanzienlijk minder wordt. Ook zal men dan minder redenen kunnen aanvoeren om aan de juistheid van alternatieve polls te twijfelen. Ik denk dus, dat er meer publiekstoezicht uitgeoefend zal gaan worden en dat dit de organisatie er zal van weerhouden om te veel te rommelen met de cijfers. Het zou zels voor hen het absolute dieptepunt zijn, indien na de bus aangetoond kan worden, dat de "verkeerde" met de jackpot opgestapt is.

  dinsdag 25 april 2000 @ 21:47:00 #8
2946 femfatale
Lets party!!!!
pi_260923
Fondaco, wat heb je dit weer sterk op papier gezet. Ik heb er maar 1 woord voor:
GEWELDIG!
never play games........
  dinsdag 25 april 2000 @ 23:55:00 #9
3238 Guillotine
Don't lose your head!
pi_260924
Fondaco allereerst wil ik je bedanken voor de samenvatting.

Ik wilde graag nog iets toevoegen in het algemeen over de de populariteitsstemming (schrijf je dat zo?).

Wat mij keer op keer opvalt is dat de internetstemming en de telefoonstemming niet in verband staan met elkaar. Ik mis om het met een onderzoeks-vakterm te noemen een "causaal" verband.

Dit wil zeggen dat je naar redelijkheid zo mogen verwachten dat er een verhouding is tussen het stemgedrag van internetters en het stemgedrag van de telefonische bellers.

Je zou dus vraagtekens kunnen zetten of het hier dus om een eerlijk meting gaat. Naar mijn indruk wordt er in ieder geval flink gerommeld met de populariteitsstemming.

Mocht mijn indruk juist zijn, dan is het nauwelijks mogelijk om in een later stadium dit rommelgedrag achterwege te laten, omdat dit direct zichtbaar zou worden.

Ik vraag mij eveneens af of er een notaris controlle uitvoert bij de tellingen. Immers er wordt geld verdiend aan deze "stemmen", dus je zou mogen verwachten dat er externe controlle aanwezig zou moeten zijn.

Wie weet hier meer over te vertellen?

Ik weet best wel veel, maar er valt zoveel te weten

pi_260925
quote:
op 04-25-2000 om 11:55 PM schreef Guillotine het volgende:
<snip>
Ik vraag mij eveneens af of er een notaris controlle uitvoert bij de tellingen. Immers er wordt geld verdiend aan deze "stemmen", dus je zou mogen verwachten dat er externe controlle aanwezig zou moeten zijn.

Wie weet hier meer over te vertellen?


Bij kans-spelen/spelshows waarin het om een 'prestatie' gaat, intellectueel dan wel fysiek, is een notaris bij de uitslag niet verplicht, Guillotine. Dit punt was bij BB ook al eens aan de orde.

On-topic: inmiddels gaan er hardnekkige geruchten dat de producer van de Bus, Diana Buddingh, 'overspannen' is van de wendingen en obstakels die het programma, vanuit produktie-standpunt dan, de laatste weken gehad heeft. John de Mol zelf schijnt zich er al helemaal niet meer mee te bemoeien.
Dit betreft dan het hoofdpunt: het programma kijkcijfer-scorend te houden en vrij van een slechte naam bij de sponsors, en toch de lange looptijd vol te maken.

Alle reden dan, voor de produktie, om gedurende de laatste weken 'voorzichtiger' te worden in het té openlijk manipuleren. Of handiger in het geniepig manipuleren natuurlijk...

PS: voor de lieve lezertjes, die zich graag een beeld vormen van hun idolen, toch ff wat illustratie bij dit verhaal:

Diana (stuur haar wierook en zachte muziek):

en Sjonnie de Mol (die heeft genoeg en zit in Spanje):


[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 26 April 2000).]

pi_260926
Nog een klein stukje samenvatting, weliswaar uit de Aktueel (no.17), maar toch behoorlijk nuchter voor zo'n blad:

"Inmiddels vragen wij ons zelfs af wie er verantwoordelijk is geweest voor het besluit de BUS-passagiers zo expliciet aan het woord te laten over Seki's 'bedreigende gedrag'. Na Seki gehoord te hebben, zijn wij er inmiddels van overtuigd dat de BUS geen fris programma is en uit betrouwbare bron is inmiddels duidelijk dat de leiding van SBS daar hetzelfde over denkt. Het vertrek van Seki en Jop lijkt inmiddels bewust puinruimen te zijn geweest, want dat De Mol's casting dramatisch heeft gefaald is intern inmiddels een heet gespreksonderwerp. Het lijkt een kwestie van tijd voordat het hoofd van degene die verantwoordelijk is voor dit debâcle zal rollen. Voor Bart, Jop, Aziz en Seki is het inmiddels te laat, want zij zijn er het slachtoffer van geworden. Van ons verdient het produktieteam echter een gele kaart en de tackles van psycholoog Bert zijn volgens sommige ex-kandidaten de rode kaart en misschien wel de tuchtcommissie waard. Het begrip 'zieleknijper' krijgt via deze man wel een hele nare smaak..."

René Seghers in "Buiten de BUS gebeurt meer dan er in!".

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 26 April 2000).]

pi_260927
Fondaco mooi geschreven.
Inderdaad wel enigszins naief over het stemmen van het publiek.

Quote: < De weggestuurde, Jop, blijkt de meest slagvaardige met een, ondanks een crimineel verleden en een spraakgebrek, eigen CD’tje. Of hem een langdurige carrière staat te wachten betwijfel ik.>

En helaas vrees ik voor Antonette dat het volgende lied van Cynix wel eens bewaarheid gaat worden.


Hierbij dan nog maar eens de tekst van het speciaal voor Jop aangepaste 1e en 2e couplet (opgedragen aan Antonette):
"Jij bent de zon, jij bent de zee.
Dat was De Bus, en jij rijdt mee.
Ik ben de maan, ik moest toen gaan,
ik kon me niet beheersen met het slaan.
Jij bent de zon, jij bent de zee,
En kom niet thuis zonder Audi TT
Dus veel plezier nog op de buis,
ik ben passe, ik zit weer thuis."
"Jij bent de zon, jij bent de zee.
Ik heb nu geen tijd, ben op TV.
Ik ben de maan, zie mij hier staan.
Probeer er 'n slaatje uit te slaan.
Jij bent de zon, jij bent de zee,
ga jij maar lekker met Eric mee.
Ik deed het toch maar voor het geld,
da's nu het enige dat telt."
------------------
Wanneer gaan we nou knalle??


abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')