abonnement Unibet Coolblue
pi_79503475
quote:
Slachtoffer beroving spreekt: ,,Ik mocht alleen mijn sokken aanhouden"

dinsdag 23 maart 2010 10:41
VEENENDAAL - VeenendaalseKrant.nl had zaterdag een gesprek met één van de slachtoffers en zijn ouders van de berovingen van afgelopen weekend. Het gesprek met de nog steeds zichtbaar aangeslagen jongeman werd door hen aangegaan om de bevolking te wijzen op de gevaren. Maar ook op de tekortkomingen door onze bureaucratie. Een aantal details wordt om het recherche onderzoek en de bewijslast niet te verstoren in dit artikel niet weergegeven.

door Aart Aalbers

De 21-jarige P. werkt in het Veenendaalse centrum als kok. Na het afronden van zijn werk, vorige week zaterdag, heeft hij nog even een biertje gedronken om daarna richting zijn ouderlijk huis te vertrekken. Hij fietst door de Duivenweide, langs de Kastanjelaan richting de Rembrandtlaan. P. hierover: ,,Toen ik bij de tunneltjes fietste zag ik een jongen wegduiken en het volgende moment werd ik van mijn fiets afgetrapt waarna ik op de grond viel en probeerde op te staan om weg te rennen. Ik werd echter getackeld en kreeg direct spray in mijn ogen gespoten. Vier personen met verschillende stemmen, die spraken met een accent, omringden mij."

De kok is direct zo overbluft dat hij niet meer om hulp kan schreeuwen. Direct wordt zijn portemonnee uit zijn kontzak gegrist waarna twee daders het hazenpad kiezen om, zoals achteraf bleek, snel bij de pinautomaat in de Ellekoot te komen. De andere twee sjorren en schoppen P. het talud op. Bovenaan het talud aangekomen werken ze hem over een laag hekje heen en nemen hem mee de spoorbaan over.

Helemaal uitgekleed
P. vertelt verder: ,,Toen we daar aankwamen moest ik me met behulp van de schoppende en met stokken slaande daders uitkleden. Ik moest, op mijn sokken na, alles uittrekken."

Totaal denkt het slachtoffer ongeveer twintig minuten op de spoorbaan te zijn geweest. In die tijd blijven ze hem slaan en schoppen totdat hij zijn pincode afgeeft, maar ook vertelt had waar hij woont en wat zijn naam is. Tijdens ons gesprek heeft het slachtoffer moeite om zijn emoties te onderdrukken omdat het afschuwelijke tafereel weer als een film hem voor ogen draait. ,,Toen één van de daders een telefoontje kreeg dat het pinnen gelukt was, hield men op met mij te slaan. Ze spoten me toen weer spray in de ogen en drukten mij op het hart dat ik de eerste tien minuten op deze plek moest blijven liggen."

P. vertrekt daarna geheel naakt van de plek die in zijn verdere leven in zijn geheugen gegrift zal staan. Hij vindt verderop zijn koksbroek terug die hij in zijn tas had zitten en trekt die aan. Hij gaat te voet via het Goeie Spoor richting Veenendaal-West. Onderweg komt hij enkele voorbijgangers op een fiets tegen, en ook automobilisten. Echter niemand reageert op zijn hulpgeroep waardoor de verwonde P. helemaal te voet naar Veenendaal-West moet lopen.

Vader L.: ,,We sliepen toen er op onze ramen werd gebonkt. We troffen beneden onze halfnaakte zoon aan die compleet in een shock verkeerde. We hebben onmiddellijk de politie en de ambulance gebeld, maar gelukkig waren de verwondingen dusdanig dat hij niet met spoed naar het ziekenhuis hoefde." Even later wordt de politie weggeroepen voor wederom een beroving, nu aan de Kanaalweg. De ouders van P. gaan nog diezelfde nacht op zoek naar de kleding, sleutels, portemonnee, rijbewijs, ID-kaart en fiets. Maar ze treffen niets meer aan. Alles is spoorloos verdwenen.

Complimenten voor de politie
Vader L. is vol lof over de politie: ,,Nog diezelfde nacht zorgde de politie ervoor dat alle sloten van onze woning en die van de schuur werden vervangen. Ook de wijze van verhoren was uiterst positief. Ik mocht als vader ook steeds de verhoren bijwonen en ook daar hebben we goede herinneringen aan, zover je natuurlijk over goed kunt spreken." Ook heeft het gezin goede ervaringen met de Bureau Slachtofferhulp opgedaan.

Ook doet zich nog een incident voor in het gemeentehuis, waar P. een nieuw rijbewijs wil aanvragen. Vader L. hierover: ,,Daar aangekomen bleek dat we een verkeerd proces-verbaal hadden en moest mijn beroofde zoon, toen we wel met de juiste papieren kwamen, een boete betalen van twintig euro. Burgemeester Ties Elzenga belde even later om zijn excuses aan te bieden. Het gaat ons niet om die twintig euro, maar om na zo'n shockerende ervaring van je eigen gemeente ook nog een boete te krijgen... Dat is de wereld op z'n kop."

De gemeente Veenendaal heeft inmiddels laten weten dat de boete niet betaald hoeft te worden. ,,Nee klopt, in dit specifieke geval wordt een uitzondering gemaakt", reageert voorlichter Krijn Weeda namens de burgemeester. ,,Onze medewerkers hebben gewoon de procedure gevolgd. Het is heel vervelend dat het zo gelopen is, maar de burgemeester heeft ook meteen zijn excuses overgebracht."

De burgemeester is ook langs geweest bij het slachtoffer. ,,En ook met de andere twee slachtoffers is contact geweest", gaat Weeda verder. ,,Er is uitgebreid gesproken, de gevoelens zijn gedeeld. Het is belangrijk om dat te doen, om er als burgervader te zijn."

Meerdere frustraties
Niet alleen het ambtelijk apparaat werkt frustrerend, ook in het ziekenhuis verloopt niet alles op rolletjes. Vader L.: ,,We zaten zondagmiddag urenlang in het ziekenhuis voor een medisch onderzoek naar onze zoon. We hadden ook een medische verklaring nodig voor de politie, maar dit kon de arts ons niet geven en hij meldde dat dit moet worden opgehaald bij het secretariaat voor chirurgie dat op zondag gesloten is. De arts zelf had zelf geen mandaat om deze benodigde verklaring af te geven. De balie bij de spoedeisende dienst zou zorg dragen dat de verklaring de andere dag bij de administratie zou zijn. Mij is niet bekend of dit ook gebeurd is, maar deze wijze van handelen van het ziekenhuis kan de snelheid van het politie onderzoek ernstig vertragen."

,,Ook camerabeelden bij pinautomaten kunnen pas na langere tijd worden afgegeven", gaat L. verder. ,,Buitenlandse daders zijn de douane op Schiphol al dagenlang gepasseerd alvorens de beelden worden vrijgegeven. Dit moet toch allemaal niet kunnen voorkomen. Hier wordt niemand wijzer van en zo kunnen er nog meer slachtoffers vallen omdat het onderzoek hierdoor wordt vertraagd."

Ook laat vader L. op de website van Veenendaalse Krant een reactie achter omdat hij zich mateloos ergert aan vele reacties die compleet zinloos zijn. Vader L. ,,Er zijn ook goede Marokkanen en wij willen niet dat er knokploegen richting Veenendaal komen. Dit dient de zaak in het geheel niet."

Onheilsplek
Slachtoffer P. heeft samen met zijn vader en een rechercheur de onheilsplek bezocht. ,,En dan vraag ik me toch af", zegt de vader, ,,waarom daar tussen de beide tunnels geen hoge hekken staan zodat toegang tot het spoor niet mogelijk is en men zich ook niet verdekt kan opstellen. Kleine kinderen kunnen ook erg gemakkelijk op de spoorbaan terecht komen. Wij hopen dat we met dit interview nieuwe slachtoffers in de toekomst kunnen voorkomen en dat er iets gedaan wordt aan hetgeen waarover wij de afgelopen week gefrustreerd zijn geraakt. Dat zou ons al een lief ding waard zijn. En u zult begrijpen dat we onze kinderen niet meer op de late avond alleen door Veenendaal laten fietsen."

Gemeentevoorlichter Weeda benadrukt dat hier wel degelijk wat aan gedaan wordt. ,,De struiken zijn al meteen gesnoeid. Natuurlijk denken we over meer maatregelen na, maar daar kan ik nu nog niet op ingaan. Het is echter niet alleen nu, maar altijd onze taak in te staan voor de veiligheid. En daar werken we dan ook continu aan. Dat is een taak die we serieus nemen, ook nu."

Pijnstillers
Zoon P.: ,,Ik slik nog steeds pijnstillers, ik ben ook erg angstig en mijn hoofd is nog gezwollen. Ik heb de eerste vier dagen weinig tot niet kunnen slapen, maar vannacht (vrijdag op zaterdag, red.) heb ik weer redelijk kunnen slapen." Zijn moeder vult aan: ,,We moesten hem de eerste twee nachten om de twee uur wakker maken om te kijken of hij geen nadelige gevolgen heeft van de opgelopen hersenschudding. Mijn zoon is zo angstig dat hij de gehele week in zijn eentje het huis niet uit geweest is. Wel gaat hij regelmatig voelen of de deur wel op slot zit."

Vader en moeder besluiten met: ,,We hopen dat niemand meer hoeft mee te maken wat onze zoon heeft meegemaakt en wat wij de afgelopen week hebben moeten doorstaan."
http://veenendaalsekrant.(...)mocht-al.513227.news

Wat raar dat niemand deze jongen hielp.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 19:44:22 #2
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_79503732
Jammer dat het weer buitenlanders zijn.
pi_79503793
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:44 schreef fransbreda het volgende:
Jammer dat het weer buitenlanders zijn.
Hoho en één Nederlander, dus niet gelijk met je vingertje wijzen. Aldus één of andere Marokkaanse stichting uit Veenendaal.
pi_79504075
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:39 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:

[..]

http://veenendaalsekrant.(...)mocht-al.513227.news

Wat raar dat niemand deze jongen hielp.
Mwah, ik zou ook eerst denken: naakte debiel, redt jezelf maar. Zeker op zaterdagnacht.
pi_79504114
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:39 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:


Wat raar dat niemand deze jongen hielp.
Hee, het is Veenendaal, weleens de "Hoe gastvrij is" vanuit daar gezien.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2010 19:52:40 ]
pi_79504311
tja, ik weet niet of ik 's nachts een schreeuwende, halfnaakte man zou helpen?
pi_79504475
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:56 schreef JoPiDo het volgende:
tja, ik weet niet of ik 's nachts een schreeuwende, halfnaakte man zou helpen?
Je kunt niet zoveel doen maar even de politie bellen is toch niet zo lastig?
pi_79504502
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:56 schreef JoPiDo het volgende:
tja, ik weet niet of ik 's nachts een schreeuwende, halfnaakte man zou helpen?
Ik zou het denk ik niet zo snel alleen doen maar anders wel denk ik.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:04:18 #9
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79504619
Deze jongeman is weer aan het stigmatiseren. Laten we de volgende wijze woorden volgen:

Maar om te voorkomen dat Veenendaal verwordt tot een nachtwakersstaat moet de overheid juist nu een voorbeeldfunctie vervullen in tolerantie.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:06:30 #10
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79504725
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 19:56 schreef JoPiDo het volgende:
tja, ik weet niet of ik 's nachts een schreeuwende, halfnaakte man zou helpen?
Waarom niet?

Ik wel. Je moet wel even inschatten of het een levensgevaarlijke psychoot is, maar dat is best te doen.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_79504778
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:04 schreef Sachertorte het volgende:
Deze jongeman is weer aan het stigmatiseren. Laten we de volgende wijze woorden volgen:

Maar om te voorkomen dat Veenendaal verwordt tot een nachtwakersstaat moet de overheid juist nu een voorbeeldfunctie vervullen in tolerantie.


Als ze ergens niet tolerant zijn dan scoort Veenendaal aardig hoog.
pi_79504980
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:06 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Waarom niet?

Ik wel. Je moet wel even inschatten of het een levensgevaarlijke psychoot is, maar dat is best te doen.
Mwah, ik snap ergens toch wel dat je het niet doet. Maar ik vind het wel vreemd dat niemand de politie heeft gebeld dat er een vreemde halfnaakte man rondloopt. Dat zou ik dan weer wel doen, denk ik.

Het is trouwens ook niet duidelijk of zijn verwondingen echt goed zichtbaar waren in het donker.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:20:36 #13
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79505348
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:13 schreef Krantenman het volgende:

[..]

Mwah, ik snap ergens toch wel dat je het niet doet. Maar ik vind het wel vreemd dat niemand de politie heeft gebeld dat er een vreemde halfnaakte man rondloopt. Dat zou ik dan weer wel doen, denk ik.

Het is trouwens ook niet duidelijk of zijn verwondingen echt goed zichtbaar waren in het donker.
Mwah, je moet inschatten: is die persoon gevaarlijk? Ik denk niet dat deze jongen een gevaarlijke indruk maakte. Dan help je, of ga je iig even poolshoogte nemen.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:22:16 #14
173605 fransbreda
NACBREDA ® ©
pi_79505435
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:20 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Mwah, je moet inschatten: is die persoon gevaarlijk? Ik denk niet dat deze jongen een gevaarlijke indruk maakte. Dan help je, of ga je iig even poolshoogte nemen.
Politieagent in dordrecht maakte ook geen gevaarlijke indruk.
pi_79505560
Onvoorstelbaar.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:26:49 #16
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79505665
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:22 schreef fransbreda het volgende:

[..]

Politieagent in dordrecht maakte ook geen gevaarlijke indruk.
Ik ben niet bang aangelegd, en ik kan mensen aardig inschatten. En om een medemens te helpen ben ik best bereid een risicootje te nemen.
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
pi_79505703
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:04 schreef Sachertorte het volgende:
Deze jongeman is weer aan het stigmatiseren. Laten we de volgende wijze woorden volgen:

Maar om te voorkomen dat Veenendaal verwordt tot een nachtwakersstaat moet de overheid juist nu een voorbeeldfunctie vervullen in tolerantie.
Geenstijl napraters.


Of leg mij maar uit wat er mis is met die uitspraak.
pi_79505958
Maar goed, lullig natuurlijk, voor die jongen..
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:35:54 #19
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_79506068
Kerel die die verklaring heeft gegeven is gewoon een mietje. Had gewoon terug moeten slaan of wat dan ook. Nee wat doe hij, hij trekt z'n kleren uit omdat ze hem daar toe dwongen. Ik lig nog liever een half jaar in het ziekenhuis met 3 gebroken benen dan dat ik iemand anders mij laat dwingen mn kleren overdag op straat uit te laten trekken.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:40:32 #21
265075 Sachertorte
VVD-mentaliteit
pi_79506276
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:35 schreef YazooW het volgende:
Kerel die die verklaring heeft gegeven is gewoon een mietje. Had gewoon terug moeten slaan of wat dan ook. Nee wat doe hij, hij trekt z'n kleren uit omdat ze hem daar toe dwongen. Ik lig nog liever een half jaar in het ziekenhuis met 3 gebroken benen dan dat ik iemand anders mij laat dwingen mn kleren overdag op straat uit te laten trekken.


Die jongen had al traangas oid in zijn ogen voor hij doorhad wat er aan de hand was. Daarna werd hij afgetuigd door twee of meer idioten met stokken. U is Steven Seagal ofzo?
Quousque tandem abutere, PvdA, patientia nostra?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:42:06 #22
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_79506356
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:40 schreef Sachertorte het volgende:

[..]



Die jongen had al traangas oid in zijn ogen voor hij doorhad wat er aan de hand was. Daarna werd hij afgetuigd door twee of meer idioten met stokken. U is Steven Seagal ofzo?
Nee ben zeker geen Steven Seagal, als ik indezelfde situatie had gezeten had ik zelf waarschijnlijk ook niet veel kunnen doen. Maar ik had het op z'n minst kunnen proberen, wat die kerel dus niet heeft gedaan. En traangas blijft echt niet zo heel lang werkzaam.
pi_79506508
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:35 schreef YazooW het volgende:
Kerel die die verklaring heeft gegeven is gewoon een mietje. Had gewoon terug moeten slaan of wat dan ook. Nee wat doe hij, hij trekt z'n kleren uit omdat ze hem daar toe dwongen. Ik lig nog liever een half jaar in het ziekenhuis met 3 gebroken benen dan dat ik iemand anders mij laat dwingen mn kleren overdag op straat uit te laten trekken.
Internetheld.
pi_79506621
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:06 schreef Sachertorte het volgende:

[..]

Waarom niet?

Ik wel. Je moet wel even inschatten of het een levensgevaarlijke psychoot is, maar dat is best te doen.
Precies.

Alleen lijken veel mensen dat tegenwoordig totaal verleerd te zijn. Vaak bang om niks, maar soms ook weer heel dom naïef. Heel jammer dat nou een onschuldig slachtoffer daar de dupe van wordt.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 23-03-2010 20:48:16 ]
  dinsdag 23 maart 2010 @ 20:48:31 #25
218617 YazooW
bel de wouten!
pi_79506653
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 20:45 schreef Igen het volgende:

[..]

Internetheld.
Dus jij zou ook zonder iets proberen te doen zomaar je laten dwingen je kleren uit te doen?
Je bent toch geen homo ofwel?
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')