abonnement Unibet Coolblue
pi_79490649
Ik wil me plafond van me slaapkamers afwerken met gipsplaten.
Erboven ligt een houten balkenlaag, waar de vloer van de zolder op rust.
Ik wil een strak plafond. Maar nu werd er gezegd dat wanneer ik dit ga stucen, dit waarschijnlijk gaat scheuren omdat er houten balken boven zitten die veren wanneer je erop loop.

Kan ik deze bijvoorbeeld op dicht maken met gipsgaas en dan laten spuiten of krijg je dan ook schuren?

Wie heeft er tips of alternatieven voor mij?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:45:05 #2
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79490894
Zijn de balken / vloer ook bedoeld om over te lopen? Zo ja, dan is het makkelijk.
Gewoon een rachelwerk tegen je balken, dan je gipsplaat met tussenruimte er tegenaan. Vervolgens idd met gaas en mortel afsmeren volgens de verwerkingsvoorschriften.
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79491050
Gebruik van die gipsplaten waarbij je aan vier kanten iets van een smaller stuk hebt, daar band overheen en dan dichtsmeren.

Bij ons gaat het tot nu toe nog goed, maar kans op scheuren is altijd aanwezig, ook bij een betonvloer.
  dinsdag 23 maart 2010 @ 14:51:54 #4
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_79491194
'k heb van m'n hele flat het plafond verlaagd en geisoleerd.
Verlaagd door houten ragels tussen de muren te klemmen en te schroeven.
Het plafond is dus volledig los van de betonvloer, en kan dus niet mee dreunen met het bovenplafond.
Daarna de rachels afgewerkt met gipslaten en dichtgestuukt.
Daarna glasvliesbehang er overheen gelijmd, en gewit.
Het glasvlies zal voorkomen dat de boel gaat scheuren. Op de 80 vierkante meter nog geen scheurtje gezien, dus dat glasvlies doet z'n best.

Suc6
pi_79492032
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:45 schreef error_404 het volgende:
Zijn de balken / vloer ook bedoeld om over te lopen? Zo ja, dan is het makkelijk.
Gewoon een rachelwerk tegen je balken, dan je gipsplaat met tussenruimte er tegenaan. Vervolgens idd met gaas en mortel afsmeren volgens de verwerkingsvoorschriften.
De balken/vloer zijn inderdaad om op te lopen. Komt ook wasmachine te staan.
Komen rachels aan de balken op 60cm van elkaar.
Maar gaat het stucwerk niet scheuren door de trillen van wasmachine en lopen?
pi_79515105
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:51 schreef RaymondK het volgende:
'k heb van m'n hele flat het plafond verlaagd en geisoleerd.
Verlaagd door houten ragels tussen de muren te klemmen en te schroeven.
Het plafond is dus volledig los van de betonvloer, en kan dus niet mee dreunen met het bovenplafond.
Daarna de rachels afgewerkt met gipslaten en dichtgestuukt.
Daarna glasvliesbehang er overheen gelijmd, en gewit.
Het glasvlies zal voorkomen dat de boel gaat scheuren. Op de 80 vierkante meter nog geen scheurtje gezien, dus dat glasvlies doet z'n best.

Suc6
Gevalletje geluidsoverlast bovenburen?
  woensdag 24 maart 2010 @ 07:19:39 #7
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_79518231
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 23:40 schreef BertusG het volgende:

[..]

Gevalletje geluidsoverlast bovenburen?
Ha, je zou het wel denken.
Mijn bovenburen zijn absoluut aardige mensen. De technischebouwstijl van ons super onderhouden flatgebouw uit 1965 is echter bedroevend.
Het betreft zogeheten zwevende vloeren. Dat zijn betonnen dwarsliggers om de 40cm met daartussen betonnen broodjes en daarop een dekvloer.
Die vloeren zijn opzich sterk, maar ligt en dreunen tijdens het lopen.
Contact geluiden of muziek hoor je absoluut niet, zelfs niet met laminaat, maar dat dreunen is irritant. Zeker als je al slaapproblemen hebt.
Vandaar mijn actie, en het is echt een wereld van verschil.
Een extra spouw van 10cm gevuld met steenwol, en het plafond los van het beton. Het was een onderneming die me een halfjaar rotzooi gekost heeft, maar het zit er in naar alle tevredenheid.

Oh ja, en dan nog een tip voor iedereen die een stille slaapkamer wil:
Vloerbedekking tegen alle muren.
Je weet niet wat je hoort. Je hoort bijna je zelf moeilijk als je praat. Echt super. En het ziet er nog warm uit ook.

[ Bericht 2% gewijzigd door RaymondK op 24-03-2010 07:41:07 ]
pi_79518389
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:12 schreef winux het volgende:

[..]

De balken/vloer zijn inderdaad om op te lopen. Komt ook wasmachine te staan.
Komen rachels aan de balken op 60cm van elkaar.
Maar gaat het stucwerk niet scheuren door de trillen van wasmachine en lopen?
rachels op 30 cm denk ik. En garantie ga je niet krijgen dat het niet scheurt
Oh en glasvlies kan ook nog best wel helpen inderdaad.
  woensdag 24 maart 2010 @ 09:27:19 #9
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79520255
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 15:12 schreef winux het volgende:
De balken/vloer zijn inderdaad om op te lopen. Komt ook wasmachine te staan.
Komen rachels aan de balken op 60cm van elkaar.
Maar gaat het stucwerk niet scheuren door de trillen van wasmachine en lopen?
Zoals zolena ok zegt; beter om de 30 cm. Je plaat is 60 en dan komt er nog een rachel in het midden; je hebt dan een stabielere bevestiging van je plaat.

Ik zou er niet bang voor zijn dat je plafond kapot trilt door een wamachine, of je moet er een hebben van 40 jaar geleden ofzo Je materiaal van je plafond zou dan ook al los moeten zitten en slecht hechten, je balken niet zwaar genoeg zijn en je vloerbeschot los moeten liggen, minimaal....
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79524915
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 07:48 schreef Zolena het volgende:

[..]

rachels op 30 cm denk ik. En garantie ga je niet krijgen dat het niet scheurt
Oh en glasvlies kan ook nog best wel helpen inderdaad.
Stucnaalden gebruiken is ook een goede.
Wij wisten dat alles zou gaan scheuren (dijkwoning uit 1890) en nu zie je alleen keurige lijntjes als het scheurt.
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:28:16 #11
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79526957
Stucnaalden gebruik je op de hoeken, nooit tussen 2 platen in, MI-etje
Insnijden kan, maar doe je noraliter in inwendige hoeken of ondergronden waar 2 verschillende materialen in elkaar overgaan (verschillende uitzettingscoëfficient); tussen 2 gipsplaten onderling zou ik dit zeker niet doen; dan kun je beter de naden in het zicht houden en niet afsmeren. Dit scheelt je weer een hoop geld voor dure materialen ...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_79527281
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:28 schreef error_404 het volgende:
Stucnaalden gebruik je op de hoeken, nooit tussen 2 platen in, MI-etje
Insnijden kan, maar doe je noraliter in inwendige hoeken of ondergronden waar 2 verschillende materialen in elkaar overgaan (verschillende uitzettingscoëfficient); tussen 2 gipsplaten onderling zou ik dit zeker niet doen; dan kun je beter de naden in het zicht houden en niet afsmeren. Dit scheelt je weer een hoop geld voor dure materialen ...
Dat weet ik maar door de ruimte die de stucnaalden creëren scheurt het tussen platen in ook minder snel .
Praat de stucadoor na hoor
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
  FOK!fotograaf woensdag 24 maart 2010 @ 13:01:23 #13
17893 Forno
pi_79527728
Je kunt gerust een gestuct gipsplafond aanbrengen. Rachels om de 30cm. Stucplaten bevestigen, paar millimeter vrijlaten van elkaar. Wapeningsbandjes over de naden. Voorstrijk (verdunnen met water). En stuccer laten komen.

Flinke jongen of meid die daar een scheur in krijgt.
pi_79528288
En als je vind dat je houten balklaag te slap is, kun je deze eventueel nog verstevigen (het ligt nu toch open)

Dit doe je door aan beide zijden van de balk multiplex stroken tegen de bestaande balken te maken. Eventueel kun je dan ook nog als de balken doorhangen deze met schroefstempels omhoogdraaien voor het aanbrengen van de stroken.
pi_79529476
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 07:19 schreef RaymondK het volgende:

[..]
Oh ja, en dan nog een tip voor iedereen die een stille slaapkamer wil:
Vloerbedekking tegen alle muren.
Je weet niet wat je hoort. Je hoort bijna je zelf moeilijk als je praat. Echt super. En het ziet er nog warm uit ook.
Zou het ook helpen tegen het krakend bed van de buren? (serieuze vraag)
  woensdag 24 maart 2010 @ 13:54:16 #16
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_79529712
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 13:47 schreef Pfft het volgende:

[..]

Zou het ook helpen tegen het krakend bed van de buren? (serieuze vraag)
Een goed gesprek over de aanschaf van hun nieuwe bed lijkt me beter...
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
  woensdag 24 maart 2010 @ 14:19:44 #17
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_79530688
Ik heb een broodmongool van een rechter buurman die het nodig vind om middenin de nacht ff keihard te moeten gaan niezen.
Zelfs in een vrijstaande woningen zou je daar nog last van hebben zo hard.

Ook dat geluid wordt gedempt. Alle geluiden die uit de muur komen worden gedempt, maar weerkaatsen ook niet meer in de kamer.
Het is wel ten zeerste aan te bevelen hoog polig tapijt te nemen, anders krijg je het nooit mooi op je muur.

Zorg dat je met z'n 2-en liefst 3-en bent, snij de vloerbedekking iets ruimer op maat, en knal de hele muur vol met vloerbedekkingslijm m.b.v. een lijmkam en blokkwast. Dan ff stunten met je tapijtrol, uitrollen en omhoog houden terwijl 1 van de helpers 3 of 4 schroeven door het tapijt heen in de muur draait. Dan alles aandrukken en afsnijden (werkend van boven naar benden) en na een halve dag nog eens de vloerbedekking aandrukken.
Zo alle muren gedaan, en in 1 dag was het klaar. Paar dagen later de schroeven er weer uit, en ff alles vlak aaien en de draadjes afknippen.
Wel een aderlating kwa kosten v.d. vloerbedekking en lijm trouwens.

Suc6

[ Bericht 1% gewijzigd door RaymondK op 24-03-2010 14:44:21 ]
pi_79532212
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 14:19 schreef RaymondK het volgende:
Ik heb een broodmongool van een rechter buurman die het nodig vind om middenin de nacht ff keihard te moeten gaan niezen.
Zelfs in een vrijstaande woningen zou je daar nog last van hebben zo hard.

Ook dat geluid wordt gedempt. Alle geluiden die uit de muur komen worden gedempt, maar weerkaatsen ook niet meer in de kamer.
Het is wel ten zeerste aan te bevelen hoog polig tapijt te nemen, anders krijg je het nooit mooi op je muur.

Zorg dat je met z'n 2-en liefst 3-en bent, snij de vloerbedekking iets ruimer op maat, en knal de hele muur vol met vloerbedekkingslijm m.b.v. een lijmkam en blokkwast. Dan ff stunten met je tapijtrol, uitrollen en omhoog houden terwijl 1 van de helpers 3 of 4 schroeven door het tapijt heen in de muur draait. Dan alles aandrukken en afsnijden (werkend van boven naar benden) en na een halve dag nog eens de vloerbedekking aandrukken.
Zo alle muren gedaan, en in 1 dag was het klaar. Paar dagen later de schroeven er weer uit, en ff alles vlak aaien en de draadjes afknippen.
Wel een aderlating kwa kosten v.d. vloerbedekking en lijm trouwens.

Suc6
Very seventies
  vrijdag 26 maart 2010 @ 07:46:19 #19
182806 RaymondK
User icon is Raymondk
pi_79596500
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 15:00 schreef aloe_vera het volgende:

[..]

Very seventies
Haha, idd.
En toch ziet het er bijzonder warm en comfortabel uit. En niet met 70's vloerbedekking. Dat scheelt weer.

Je zou ook aan ruige sex kunnen denken zodat de muren niet zo'n pijn doen, maar dat valt wel mee. :-)
pi_79612803
Misschien is een spanplafond een optie? Gegarandeerd geen scheuren en geen ingewikkelde constructies.

/G
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')