Dat is een beetje moeilijk in te schatten. Met de auto (over snelwegen en dergelijke) is de afstand rond de 800 km. Per fiets zal dat wel meer zijn, veel meer binnendoor, kleinere wegen, omfietsen voor een slaapplaats en dergelijke. Op z'n minst 1200 km denk ik, maar 1500 zou ook zomaar kunnen. Veel meer dan dat zal het overigens wel niet worden, omdat ik qua tijd en geld mijn vakantie niet echt veel langer dan een week of 3 kan rekken. Ik ben in elk geval wel van plan om in elk geval wat meters te maken. Het is tenslotte een fietsvakantie.quote:Op maandag 22 maart 2010 22:56 schreef cptmarco het volgende:
uit nieuwsgierigheid: hoeveel kilometer ga je fietsen?
De campings zullen ook wel niet gratis zijn. Het is rond eind juni (jammer genoeg) geen laagseizoen meer.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:29 schreef quirigua het volgende:
Leuk. B&B in Duitsland zal je wel op minstens 25 euro/dag moeten rekenen.
Ja ik ga in m'n eentje. Ik ken niemand met wie ik drie weken lang mijn plan kan trekken, in mijn eigen tempo kan fietsen, zonder dat er irritaties gaan ontstaan. Het is een soort van sporten ook en dat doe ik ook liever alleen.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:39 schreef Farenji het volgende:
Fietsen regeert. Mooi plan!
Ga je in je eentje? En als je dan in Kopenhagen bent, ga je dan weer terugfietsen of pak je dan toch de trein?
Zou ik ook doen. Niets zo irritant als iemand die de hele tijd sneller of erger nog, langzamer fietst.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:45 schreef Vork het volgende:
[..]
Ja ik ga in m'n eentje. Ik ken niemand met wie ik drie weken lang mijn plan kan trekken, in mijn eigen tempo kan fietsen, zonder dat er irritaties gaan ontstaan. Het is een soort van sporten ook en dat doe ik ook liever alleen.
Ik heb een redelijk nieuwe fiets die ik voor mijn trip nog helemaal na ga laten kijken. Ik ben geen fietsreparatie expert. Ik heb wel wat handzame tools waarmee ik de gebruikelijke zaken los en vast kan maken. Verder gaan er een paar binnenbanden mee, een plaksetje en een pomp natuurlijk. Het gebruikelijke dus.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:52 schreef Farenji het volgende:
Zou ik ook doen. Niets zo irritant als iemand die de hele tijd sneller of erger nog, langzamer fietst.
Heb je al nagedacht over wat je allemaal mee gaat nemen qua gereedschap, reserve-onderdelen etc? En ben je een beetje handig met fietsreparaties? Want panne met de fiets lijkt me onderweg toch het grootste risico.
Mijn voorkeur neigt toch naar alles op de achterkant, ook vanwege de wendbaarheid met het sturen. Hoewel dat natuurlijk bij lange stukken niet echt heel essentieel is, vind ik dat toch prettiger rijden. Het is ook wel afhankelijk van hoeveel ik mee wil of ga nemen. Het liefst zo min mogelijk.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 09:10 schreef Klonk het volgende:
lekker verdelen, lowrider aan de voorkant, je zult merken dat dat fijner rijdt dan de hele mikmak aan de achterkant
Zo'n minipompje waarmee wielrenners ook hun bandjes mee oppompen moet voldoende zijn.quote:Op woensdag 24 maart 2010 06:52 schreef Klonk het volgende:
oeh, en let op kleine dingetjes, zorg voor een fatsoenlijk pompje op je fiets, de meeste pompjes die standaard op je fiets zitten zijn ongeveer net zo effectief als wanneer je een asmatische opa via een rietje je band op laat blazen...
jeps, die voldoen idd primaquote:Op woensdag 24 maart 2010 08:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo'n minipompje waarmee wielrenners ook hun bandjes mee oppompen moet voldoende zijn.
Daar ben ik totaal niet van overtuigd. Ik moet te vaak wielrenners met mini-pompjes helpen die hun band niet op spanning krijgen. Ik zweer bij een ouderwetse Zéfal HPX framepomp. Daarmee krijg je minimaal 9 bar in de band ook zonder de sportschool te bezoeken.quote:
Ja...om thuis te komen met net voldoende lucht in de band om niet de velg te beschadigen. Het is een thuiskomertje, 'mini pompjes' krijgen een race bandje gewoon niet op volle spanning. Door hun korte lengte komt er gewoon te weinig druk uit. Framepomp of CO2 patronen...maar die zijn best prijzig(vind ik tenminste).quote:Op woensdag 24 maart 2010 08:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Zo'n minipompje waarmee wielrenners ook hun bandjes mee oppompen moet voldoende zijn.
Ik krijg met mijn minipompje redelijk makkelijk 6 bar in de banden, eigenlijk iets te weinig voor de wielrenfiets maar voldoende om door te fietsen. En voor een normale fiets moet dat sowieso genoeg zijn.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:39 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Daar ben ik totaal niet van overtuigd. Ik moet te vaak wielrenners met mini-pompjes helpen die hun band niet op spanning krijgen. Ik zweer bij een ouderwetse Zéfal HPX framepomp. Daarmee krijg je minimaal 9 bar in de band ook zonder de sportschool te bezoeken.
Als je vakantie bepakking op de fiets hebt is voldoende bandenspanning wel fijn...quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:46 schreef Blik het volgende:
[..]
Ik krijg met mijn minipompje redelijk makkelijk 6 bar in de banden, eigenlijk iets te weinig voor de wielrenfiets maar voldoende om door te fietsen. En voor een normale fiets moet dat sowieso genoeg zijn.
bandenspanning van een gewone fiets is toch iets van 4 bar, dus met die 6 bar haal je dat vrij makkelijk.quote:Op woensdag 24 maart 2010 14:50 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Als je vakantie bepakking op de fiets hebt is voldoende bandenspanning wel fijn...
Dan doe je iets fout met je bepakking. Je moet gewoon bij je ventiel kunnen komen met al je tassen er nog aan. Sterker nog, in principe moet je gewoon een wiel eruit kunnen halen om de band te wisselen zonder dat je maar 1 tas moet demonteren. Als de boel scheef gaat zitten als je de fiets op z'n kant legt zitten sommige tassen niet vast genoeg.quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:01 schreef Blik het volgende:
[..]
En bij het oppompen haal je de bepakking toch meestal van je fiets.
Hoi,quote:Op woensdag 24 maart 2010 15:10 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Soort fiets van TS is inderdaad niet bekend...kan handig zijn. maar het gaat niet om de bepakking op de fiets, maar of de pomp voldoende druk kan leveren om een band helemaal vol te krijgen. Als de slag van de pomp heel kort is, wordt dat moeilijk.
Ehrm... waarom niet?quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:04 schreef Vork het volgende:
ik zie mezelf niet zo snel een band gaan plakken
Dat dus. Ik kan altijd nog de binnenband plakken op een rustiger moment, wanneer ik bijvoorbeeld mijn eindbestemming voor die dag heb bereikt.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:43 schreef Klonk het volgende:
ik vervang ook liever alleen de binnenband, om twee redenen
1: het is sneller
2: na een check van de buitenband (dat daar geen scherpe zooi meer zit) heb je eigenlijk een garantie dat je ongestoord verder kunt fietsen, met geplakte zooi heb je dat nooit.
Voor mij is het een beetje afhankelijk van de situatie. Ik rij overigens niet zo heel erg vaak lek, maar ik heb je na een lek ook wel eens weggegooid zonder te kijken. Dan ben ik gewoon te lui om de band op een later tijdstip nog na te kijken of die eventueel nog gebruikt kan worden.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:47 schreef Klonk het volgende:
ik gooi een binnenband altijd weg eigenlijk, ik ben motorisch niet geschikt om banden te plakken
De Marathon Racer is ook als vouwband te krijgen. De 35c versie valt wat smal. Ik vindt 'm zelf niet prettig, teveel onrust in het stuur en vooral geen grip op natte natuursteen. (Harde rubbercompound)quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:04 schreef Vork het volgende:
[..]
Hoi,
Banden gaan sowieso mee, ik zie mezelf niet zo snel een band gaan plakken en een binnenband neemt ook weer niet zoveel ruimte in beslag. Een goede buitenband (opvouwbaar), daar moet ik nog even naar kijken. Ik heb een klein fietspompje waarmee ik me prima kan redden. Ik zat nog wel te denken aan een extra ketting. Ik had de mijne laatst gebroken en dat is toch knap lullig als je daar zo zonder ketting staat.
Ik rijd overigens op deze fiets.
Haha, jij hebt om een achterband te verwisselen natuurlijk geen vorkspanner nodig.quote:Op woensdag 24 maart 2010 19:46 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat dus. Ik kan altijd nog de binnenband plakken op een rustiger moment, wanneer ik bijvoorbeeld mijn eindbestemming voor die dag heb bereikt.
idd, scheelt een hoop werk hoor, ketting op het kleinste achterwiel, wiel losmaken, derrailieur naar achter halen en hoppa een achterwielquote:Op woensdag 24 maart 2010 20:33 schreef Farenji het volgende:
[..]
Haha, jij hebt om een achterband te verwisselen natuurlijk geen vorkspanner nodig.
Ik wel. Met mijn stadsfietsie. En dan is een band plakken vele malen makkelijker dan de band vervangen.
Dat kan ook op een stadsfiets, moet je alleen geen doeken kettingkast hebben.quote:Op woensdag 24 maart 2010 20:37 schreef Klonk het volgende:
[..]
idd, scheelt een hoop werk hoor, ketting op het kleinste achterwiel, wiel losmaken, derrailieur naar achter halen en hoppa een achterwiel
Als ik op fietsvakantie (d.w.z. met bagage) ben, doe ik meestal redelijk normale kleding aan in plaats van strakke fietskleding. Je doet toch rustig aan (althans ik) en het biedt wat meer mogelijkheden om hier en daar een kerkje in te kijken of een supermarkt binnen te lopen. Maar dat is vooral een kwestie van smaak.quote:De rest van de spullen (hoofdzakelijk wielerkleding)
Ik zou naast een plakset ook versnellingskabels (voor én achter) en een kettingspons meenemen. Ik heb ooit 40 km mogen lopen (nou ja, heuvel oplopen, daarna afrollen) omdat ik dat vergeten was. En regelmatig je banden controleren. Met name de achterbanden slijten met fietstassen veel sneller dan zonder.quote:Op maandag 22 maart 2010 23:52 schreef Farenji het volgende:
Heb je al nagedacht over wat je allemaal mee gaat nemen qua gereedschap, reserve-onderdelen etc? En ben je een beetje handig met fietsreparaties? Want panne met de fiets lijkt me onderweg toch het grootste risico.
of 3 miljoen aansluitingen voor versnellingen, remmenquote:Op woensdag 24 maart 2010 21:40 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Dat kan ook op een stadsfiets, moet je alleen geen doeken kettingkast hebben.
Ik zal ook niet in een compleet wielertenue op de weg verschijnen, al heb ik wel een paar fiets(onder)broeken en sportshirts. Anders is het ook niet uit te houden.quote:Op woensdag 24 maart 2010 23:41 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Als ik op fietsvakantie (d.w.z. met bagage) ben, doe ik meestal redelijk normale kleding aan in plaats van strakke fietskleding. Je doet toch rustig aan (althans ik) en het biedt wat meer mogelijkheden om hier en daar een kerkje in te kijken of een supermarkt binnen te lopen. Maar dat is vooral een kwestie van smaak.
Ik zie nog wel wat ik allemaal mee ga sjouwen. Ik kan moeilijk een extra hele fiets in onderdelen meenemen.quote:Ik zou naast een plakset ook versnellingskabels (voor én achter) en een kettingspons meenemen. Ik heb ooit 40 km mogen lopen (nou ja, heuvel oplopen, daarna afrollen) omdat ik dat vergeten was. En regelmatig je banden controleren. Met name de achterbanden slijten met fietstassen veel sneller dan zonder.
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe bevestig ik dat een beetje handig, zonder dat het er makkelijk uit pleurt, maar ook zonder dat ik eerst een half uur aan het klooien ben om ze los te krijgen.quote:
rol tape meenemenquote:Op woensdag 2 juni 2010 00:37 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe bevestig ik dat een beetje handig, zonder dat het er makkelijk uit pleurt, maar ook zonder dat ik eerst een half uur aan het klooien ben om ze los te krijgen.
Sjorbanden. Te koop in alle buitensportzaken. Daarvan kun je het beste een aantal meenemen, zijn altijd handig. Koop die met de metalen haken, die kun je strakker vastzetten.quote:Op woensdag 2 juni 2010 00:37 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat was ook mijn eerste gedachte. Maar hoe bevestig ik dat een beetje handig, zonder dat het er makkelijk uit pleurt, maar ook zonder dat ik eerst een half uur aan het klooien ben om ze los te krijgen.
Mijn frame had ook geen centimeter korter moeten zijn. Maargoed, de stokken zitten er nu aan vast en kunnen uit zichzelf geen kant meer op. De rest is ook zo goed als ingepakt, morgenochtend vertrek ik en dan zie ik wel waar het schip de fiets strandt.quote:Op woensdag 2 juni 2010 05:25 schreef ultra_ivo het volgende:
Sjorbanden. Te koop in alle buitensportzaken. Daarvan kun je het beste een aantal meenemen, zijn altijd handig. Koop die met de metalen haken, die kun je strakker vastzetten.
Pas goed op met die kniepijn, dit ligt meestal aan een verkeerde zadelhoogte (te laag/ te hoog). Mocht je het aandurven je zadel te verstellen, doe dit dan met maximaal een halve centimer per keer en rij er dan een tijd op.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:32 schreef Vork het volgende:
Hallo allen.
Tot nu toe verloopt de reis redelijk voorspoedig. Op wat kniepijn na is het fysiek ook prima te doen. Qua fietspaden en kamperen is het wat minder. Die fietspaden zijn soms slecht, soms zijn ze er ineens nietmeer, soms moet je om door landweggetjes en bospaadjes. Het is niet altijd even duidelijk en ik heb ook al heel wat extra kilometers moeten maken (al zal dat ook deels wel te maken hebben met bmijn geweldige gevoel voor richting en kaartlezen),
Tot zover dus. Vanaf zondag ga ik weer flink wat kilometers maken.
Dank je. Ik ben al lichter gaan trappen en iets langzamer gaan fietsen, maar ik heb ook veel tegenwind gehad en veel door steden fietsen, stoppen, weer op tempo komen enzo dat helpt ook niet echt. Bovendien is de weg niet helemaal vlak. Ik merk wel dat wanneer ik een actievere fietshouding aanneem, meer naar voren, buikspieren gebruiken en de schouders laag en ontspannen (voor zover mogelijk), dat dit de druk op mijn knieeen doet afnemen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 10:44 schreef Wokkel het volgende:
Pas goed op met die kniepijn, dit ligt meestal aan een verkeerde zadelhoogte (te laag/ te hoog). Mocht je het aandurven je zadel te verstellen, doe dit dan met maximaal een halve centimer per keer en rij er dan een tijd op.
Als je nu al kniepijn hebt, terwijl je eigenlijk vooral vlakke stukken hebt gereden moet je echt een (paar) tandje(s) lager schakelen. Beter is het om meer omwentelingen te maken met je benen (=lichter), dan weinig omwentelingen met veel kracht (=zwaarder voor je knie). Daarnaast elke dag goed en rustig inrijden zodat je spieren warm worden.
Vergeet ook niet bij elk rood verkeerslicht terug te schakelen zodat je makkelijker wegrijdt.
Doe je dit niet dan zal de kniepijn alleen maar erger worden.
Andere tip nu je een rustdag hebt, controleer je fiets.
Zit alles nog vast, zijn de spaken nog strak gespannen, zit er een slag in je wiel, peuter de steentjes etc uit je buitenbanden, zijn de banden nog op druk. Op een bospaadje is het lastiger repareren dan vooraf anticiperen in een grote stad.
Veel plezier
Je hebt niet voor niks tig versnellingen, gebruik ze en spaar je knieen Je fietst met bagage dus dat is wat anders dan het platte Nederland waar je niet zo vaak hoeft te schakelen.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 11:03 schreef Vork het volgende:
[..]
De tip van mijn zadel verstellen is een goede, ik weet alleen niet of ik deze juist omhoog of omlaag moet zetten. Ik denk omhoog. Ook heb ik van die beugels aan de zijkant van mijn stuur, die zou ik ook meer naar voren kunnen zetten. Nu eerst tijd voor ontspanning. Even geen fiets en geen bepakking is ook wel eens fijn
Ik weet heus wel wat echte bergen zijn. Ik heb genoeg ervaring in Zwitserland e.d., alleen niet met de fiets. Maargoed, ik zit nu al even niet meer in Nederland en deze bijdrage is weinig contructief. Jammer genoeg kan ik hier dus niet zoveel mee, behalve vergeten en morgenochtend vroeg gewoon weer op m´n fiets springen om in een streep door te raggen naar Hamburg.quote:Op vrijdag 18 juni 2010 14:33 schreef rubje het volgende:
fietspijn in NL. komop he! ons land is zo vlak als het maar zijn kan. Of je bent te dik en teveel op de bank gezeten de afgelopen tig jaar of je bent nog nooit in Noorwegen of Zweden geweest waar bergen heersen en daar je pas weet wat spierpijn is.
Dat lijkt mij ook een goed plan. Waar ben je zoal geweest per fiets?quote:Op vrijdag 18 juni 2010 22:11 schreef Hi_flyer het volgende:
Vakantiefietser met +25.000 km ervaring meldt
Leuk dat er eens een topic over is. Wellicht kunnen we dit centraal maken.
Pfoe, zo'n beetje alle landen in west, zuid en oost Europa. Mijn langste tocht so far was naar Marokko, 4800 km in twee maanden. Was net klaar met een opleiding en dacht: "nu kan het nog".quote:Op zaterdag 19 juni 2010 18:22 schreef Vork het volgende:
[..]
Dat lijkt mij ook een goed plan. Waar ben je zoal geweest per fiets?
Oh wat klinkt dat leuk zeg. Zelf hou ik helemaal niet van fietsen maar 1.5 jaar al fietsend doorbrengen wat een ervaring en een uitdaging.quote:Op maandag 21 juni 2010 08:57 schreef Elkafila het volgende:
Cool topic!
Fietsen is altijd leuk. Over twee weken vertrek ik naar Deadhorse, Alaska. Vandaar is het plan om in 1,5 jaar naar Ushuaia, Argentinie te fietsen! Op een fiets van bamboe wel te verstaan
Aha. Via welk forum was dat toen?quote:Op maandag 21 juni 2010 08:38 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Pfoe, zo'n beetje alle landen in west, zuid en oost Europa. Mijn langste tocht so far was naar Marokko, 4800 km in twee maanden. Was net klaar met een opleiding en dacht: "nu kan het nog".
Dat was in 2003, sindsdien is er alweer iets van 10.000 km bijgekomen. De leukste tocht was denk ik naar de Balkan. Fietsen door Bosnië, Servië, Montenegro, Srebrenica is heel bijzonder. Met dank aan Ultra_ivo voor de tips toentertijd, die daar ook gefietst heeft.
Er is nog plek op Lowlands 1200quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Vandaag mijn fiets maar eens opgeknapt. De aandrijving was schrikbarend ver versleten, dus heb ik een nieuwe cassette en een 32T voorblad gekocht. Nieuwe ketting en remblokjes erbij en het is weer een fiets waar ik weer een paar jaar mee vooruit kan. Met deze tandwielen heb ik het 14.000 km uitgehouden.
Misschien stap ik eerdaags gewoon op voor een kort rondje Nederland, het kriebelt.
quote:Op woensdag 7 juli 2010 18:55 schreef Vork het volgende:
Ik mis het fietsen nu wel weer. Ik ben sinds een paar dagen terug van mijn reis naar Kopenhagen, alwaar ik toen heb besloten om dat voor deze tocht de eind bestemming te laten zijn. Maar het is verslavend, aangezien ik nu alweer meerdere opties heb bedacht voor volgende vakanties.
Misschien iets te gek. Dat is 18 uur fietsen @20km/h, zes uur slapen en dan weer 18 uur fietsen etc etc.quote:
6 uur slapen is te veel. 3 weken terug reed ik een soortgelijke tocht in Rusland, 1e nacht niet geslapen, 2e nacht 3 uur, 3e nacht 3 uur en laatste nacht 30 minuten.quote:Op donderdag 8 juli 2010 10:20 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Misschien iets te gek. Dat is 18 uur fietsen @20km/h, zes uur slapen en dan weer 18 uur fietsen etc etc.
Ik heb nooit meer dan 200 km per dag gefietst, dit is gewoon teveel.
Daarom, net wat te extreem voor mij. Geef me maar een paar Alpencols, daar ben ik meer in mijn element.quote:Op donderdag 8 juli 2010 14:44 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
6 uur slapen is te veel. 3 weken terug reed ik een soortgelijke tocht in Rusland, 1e nacht niet geslapen, 2e nacht 3 uur, 3e nacht 3 uur en laatste nacht 30 minuten.
Dat dus, hier kriebelt het ook! Ik kan de tourfiets van m'n pa lenen, en wil graag eens een rondje Nederland gaan doen met kamperen en +/- 100 km per dag. Nu is het een vrij spontaan idee, want ik wil eigenlijk volgende week ergens al kunnen vertrekken.. iemand nog essentiële tips voor me?quote:Op woensdag 7 juli 2010 20:50 schreef Hi_flyer het volgende:
Misschien stap ik eerdaags gewoon op voor een kort rondje Nederland, het kriebelt.
Heb je toevallig een link of naam van die docu?quote:Op donderdag 22 juli 2010 10:02 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Zag gisteren op de BBC hoe in Engeland kamperen gepionierd is door...fietsers! 'We' hebben voorop gelopen in de ontwikkeling van lichte tenten etc etc Zat een zeer taaie man in van een jaar of 60-70 die nog steeds met een tentje op een Bob Jackson fiets GB doortrekt ... pensionada droom van ivo, dacht ik gelijk
Bedankt! Die eerste is trouwens niet te bekijken hier ('not available in your area') maar gelukkig wel te vinden via de nieuwsgroepen op binsearchquote:Op donderdag 22 juli 2010 10:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Gaat grotendeels over 'normaal' camperen maar dus ook met dat stukje over fietsen :
fietskamperen
en dit programma is een leuk idee, mar de presentattrice is niet zo geschikt
Brittain by bike
dit is de eerste fietsvakantie, ik fiets wel regelmatig elke 2 a 3 dagen 25 km heuvelachtig. Is verder ook niet de eerste "avontuurlijke" vakantie.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 22:46 schreef koekjestrommel1 het volgende:
Het valt tegen om iedere dag 50 km door bergen te fietsen. Heb je ervaring met eerdere fietsvakanties of zou dit je eerste keer worden?
yups en met die tabel kom ik op 50 a 60 km per dag uit. dus dat heb ik redelijk geschat.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 19:20 schreef jefmen het volgende:
Dit is een handig tabel om de afstand te bepalen per dag.
yup goed dat je dat zegt, denk dat dit inderdaad een goeie overweging is. Maar 't zat eigenlijk niet in mijn plan om een tentje mee te nemen, misschien verstandig.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 23:10 schreef Vork het volgende:
Daarom is het ook handig als je bij voorkeur op ieder moment zou kunnen stoppen (bijvoorbeeld door wild te kamperen). En train in wiensnaamdanook, hoe meer hoe beter. Ik merk zelf dat ik, met meer kilometers in de benen, steeds beter aan kan voelen hoe ik er fysiek en conditietechnisch aan toe ben, wanneer ik moet eten en wanneer de tank gewoon leeg is.
hotelletjes/hostelsquote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:44 schreef Vork het volgende:
Als je geen tent meeneemt, hoe ga je dat dan doen met overnachtingen?
ja uiteraard, Costa Rica is een redelijk moeilijk land zo, erg veel verschillende klimaten.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:30 schreef jefmen het volgende:
Tevens kijk ook naar licht gewicht spullen. Kosten wel wat meer maar dan hoef je ook minder mee te slepen.
zo min mogelijk uiteraard. heb nog geen lijst gemaakt, maar heb het plan om een fietstas aan te schaffen van 50 liter, een stuurtas en een camelbag. Ik wil eigenlijk geen tassen aan de voorwielen. Wat er niet in past, gaat ook niet mee, is het plan.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:56 schreef jefmen het volgende:
Wat ben je van plan allemaal mee te nemen ?
ik denk dat het ongeveer 3 weken in het land zelf is. alhoewel ik denk dat 3 week beter is.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 22:26 schreef jefmen het volgende:
oke, hoe lang ben je ver plan om te gaan en kwa eten?
Ik ga dit keer met een vriend. Spanje is geen aanrader met kinderen en fiets Afgelopen zomer hebben we wel een half rondje Nederland gedaan, dat was prima te doen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 12:06 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Cool, aangezien ik ook kinderen en werk heb, zijn mijn tochten altijd maximaal een week helaas. Hoe ga je/kon me je terug van je reis, fiets het vliegtuig in? En hoe heavelachtig is dat gebeid eigenlijk?
dat zou stiekem een verstandige zet van me zelf zijn, wil eigenlijk de route van La Marmotte een keer fietsen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:58 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Of toch Frankrijk weer voor de herkansing.
Ik heb begin juli een stuk gereden van de Oder Neisse route. Kun je dagenlang langs een rivier rijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 09:37 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik klim als een baksteen, dus met bagage vermijd ik marmotte achtige routes, ben meer van rivieren en kanalen volgen. Kan ik ook minder snel verdwalen...ben daar nogal goed in.
Kan ook, in Brandenburg zijn wij als dagtrip van a naar b gereisd om vervolgens vanaf c weer naar a (in dit geval Berlijn) te reizen. Goede toeristische infrastructuur ook voor zo'n dunbevolkt gebied.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:18 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik overweeg een stukje Weser route, is makkelik te treinen. Vanaf Bremen naar benenden zakken.
Frei Korper Kultur voor jou natuurlijk.quote:Op donderdag 25 juli 2013 15:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Omgeving Berlijn lijkt me ook wel gaaf, vanwege de meertjes in dat gebied, ik zwem graag, zeker na een dag fietsen, lekker koel water om de pootjes
Pak dan de nachtboot, scheelt je een overnachting en het eten is er erg goed. Heb je de volle dag om naar London te fietsen en een volle dag terug. Op www.yacf.co.uk is er op het subforum LEL net een thread hoe je naar Loughton kunt fietsen vanaf de boot (Loughton ligt aan de noordrand van London).quote:Op donderdag 25 juli 2013 21:58 schreef Sport_Life het volgende:
Ik had het idee om de boot eens naar Engeland te pakken, daar nog 120km fietsen naar Londen, daar een hotelletje en de volgende dag weer terug. Gewoon op de racefiets met alleen het broodnodige (korte broek + shirtje voor de avond) en verder zonder fietstassen e.d.
inmiddels heb ik die goed doorgespit, en staat eigenlijk alle informatie op die ik nodig had om de beslissing te nemen wel of niet deze challange me zelf aan te doen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 20:42 schreef jefmen het volgende:
Nog een linkje. http://www.wereldfietser.nl/ Hij is in dit topic al is genoemd. Op het forum staat zat informatie.
En wat is je besluit?quote:Op zondag 28 juli 2013 09:03 schreef Roger_ het volgende:
[..]
inmiddels heb ik die goed doorgespit, en staat eigenlijk alle informatie op die ik nodig had om de beslissing te nemen wel of niet deze challange me zelf aan te doen.
uiteraard doenquote:
IC mogen toch ook gewoon fietsen in? Die rijdt gewoon.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:13 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Door overstromingen is er trouwens geen directe trein naar Berlijn meer, ook geen nacht. Je moet nu in Hannover eruit, en met lokale boemels een stuk doen. Want de ICE die de andere reizigers nemen in dit geval mag je nog niet in met de fiets...
30 graden met bagage moet je niet willen. Dan is 25-26 wel echt de max. Het is natuurlijk ook afhankelijk van de luchtvochtigheid.quote:Op maandag 29 juli 2013 17:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik las dat er met de ICE wordt omgeleid. Maar misschien keek ik verkeerd...in elk geval is het daar nogal nat. Omgeving Koblenz en de Pfalz is het de komende tijd rond de 30 graden. Goed betreinbaar, wel een tikje heet voor fietsen met bagage. Jutland(DK) is wat koeler, rond de 22 graden en drog, voet alleen wat ver reizen om voor vier dagen fietsen helemaal naar Denemarken te gaan. Aan de andere kant...met de nachttrein merk je daar weinig van.
zou ik even na kijken, er zijn ICE'met speciale fiets wagons. via db.de zie je vrij snel bij het reisplannen of er wel of geen fietsen mee kunnen.quote:Op maandag 29 juli 2013 16:46 schreef MCH het volgende:
[..]
IC mogen toch ook gewoon fietsen in? Die rijdt gewoon.
IC is geen ICEquote:Op maandag 29 juli 2013 18:55 schreef Roger_ het volgende:
[..]
zou ik even na kijken, er zijn ICE'met speciale fiets wagons. via db.de zie je vrij snel bij het reisplannen of er wel of geen fietsen mee kunnen.
Dat is mooi. Ik wil zelf ook gaan fietsen. En dan de alternatieve stuk van de Lf2 route volgen vanuit krimpen aan de lek naar amsterdam en dan een stuk lf7 tot alkmaar en dan overstappen op de lf15 naar enschede. en dan met de trein weer naar huisquote:Op maandag 29 juli 2013 13:59 schreef Roger_ het volgende:
[..]
uiteraard doen
zal best nog wel een paar keer kuitenbijten worden, maar het zal te doen zijn. afstanden zijn goed te doen.
In beschaafde landen als Frankrijk en Spanje is er een wet die automobilisten verplicht minimaal anderhalve meter afstand te houden van een fietser als ze de fietser inhalen. Overtreding wordt streng bestraft.quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:43 schreef wormtrein het volgende:
Waauw nu wil ik óók Leuke foto's! Kom je in Spanje ook wel eens een fietspad tegen of is het vooral over de 'grote weg'? Misschien is de mentaliteit in het verkeer ook wel anders daar, in Nederland zou je zo van de weg gereden worden..
Het binnenland van Spanje is heel rustig. Op veel wegen is praktisch geen verkeer, ondanks dat er het mooiste, door Europa gefinancierde, asfalt ligt. Veel bekende routeboekjes volgen zo veel als mogelijk fietspaden of wegen langs kanalen waar geen of zeer sporadisch verkeer is. Vaak worden oude spoorlijnen omgebouwd tot fietspad. Het voordeel is dat je dan een prachtige route met minimale stijgingspercentages hebt (vaak max. 2%) en het traject vaak mooi met bruggetjes, tunnels en veel natuur dichtbij.quote:Op vrijdag 27 september 2013 23:43 schreef wormtrein het volgende:
Waauw nu wil ik óók Leuke foto's! Kom je in Spanje ook wel eens een fietspad tegen of is het vooral over de 'grote weg'? Misschien is de mentaliteit in het verkeer ook wel anders daar, in Nederland zou je zo van de weg gereden worden..
Praktisch vraagje: waar laten jullie de fietsen op de camping en hoe zorg je ervoor dat ze er de volgende dag nog staan?
Lijkt me een goed alternatief voor het vliegtuig, waar ik na de laatste ervaring wel mijn buik van vol heb.quote:Op vrijdag 29 november 2013 10:34 schreef Captain_Fabulous het volgende:
De autoslaaptrein vanaf Den Bosch neemt ook fietsen mee..en rijdt al in mei volgend jaar. Vanaf Allesandria kun je naar de Provence fietsen, Livorno ligt in de Toscane, en Koper is vlak bij Triest.
Italie is volgend jaar zo te zien goed bereikbaar, wie is daar al geweest met de vakantiefiets, en dan vooral, is Toscane half mei een beetje te doen qua campings, is er al wat open?
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Hopelik alleen in de winter dit, omdat de fietscompartimenten gerenoveerd moeten worden ofzo.quote:München-Florence/Rome/Venetië vv
NB: tot nader order neemt de nachttrein vanuit München naar Italië geen fietsen mee
Eveneens voor Merselo-Verona heb ik nagevraagd wat de fietsplekken in de treinen waren voor september volgend jaar, overdag 16-18 fietsplekken tussen Verona en München, 's nachts maar een paar plekken. Maar ze zijn er dus wel.quote:Op vrijdag 29 november 2013 17:24 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Nope. Tot Munchen. En de nachttrein accepteert ook geen fietsen meer, volgens de site van treinreiswinkel, dus het is City Night Line naar Munchen en dan overdag verder, of de Autoslaaptrein.
[..]
Hopelik alleen in de winter dit, omdat de fietscompartimenten gerenoveerd moeten worden ofzo.
dan is het dus inderdaad iets tijdelijks, Al is een paar plekken wel weinig, maar altijd nog meer dan de nul plekken die de Thalys voor fietsen heeft...quote:overdag 16-18 fietsplekken tussen Verona en München, 's nachts maar een paar plekken.
Naar Parijs kun je altijd de Corail van Maubeuge naar Parijs nemen. Iedere 2 uur. Maubeuge kun je met wat kleine treintjes bereiken vanuit Charleroi of per fiets uit Mons (20km).quote:Op vrijdag 29 november 2013 18:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
dan is het dus inderdaad iets tijdelijks, Al is een paar plekken wel weinig, maar altijd nog meer dan de nul plekken die de Thalys voor fietsen heeft...
Mons-Maubeuge blijft 20km . Maar zeg het niet te hard, tot Mons ben ik ook een kleine 3 uur onderweg met de trein.quote:Op zondag 1 december 2013 17:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Het stuk van huis tot Maubeuge is voor mij wat langer dan voor jou ivo
Allesquote:Op maandag 2 december 2013 12:52 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Welk gedeelte van Denemarken heb je gedaan, Jutland of de andere eilanden?
Ik kan me de wind eigenlijk niet meer herinneren, dus het zal wel mee hebben gevallen.quote:Op maandag 2 december 2013 15:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Cool! Is dat de richting waarmee je (meestal) de wind in de rug hebt? Ik kan altijd meestal maar maximaal een week, dus zit te denken aan CNL Kopenhagen en dan CNL terug vanaf Odense, via Lolland. Kolding is waarschijnlijk ook wel haalbaar als je haast hebt, maar dat wil ik dus niet hebben...kamperen op die gratis fiets kampinkjes en ook eens een camping direct aan zee denk ik.
Whow, 75 km/uur. Dat zou ik echt niet durven hoor. Ik ging afgelopen zomer een paar keer 50, maar dat vond ik wel snel genoeg.quote:Op dinsdag 3 december 2013 08:47 schreef Hi_flyer het volgende:
Het begint altijd rond deze tijd weer te kriebelen, zal wel door het sombere weer komen. Dan denk je weer terug hoe je bij een graadje of 23 een fantastische bergpas beklom, bovenop zelf een bak koffie zet en daarna met >75km/h het volgende dal in rijdt. Vervolgens een camping zoeken en je eigen avondmaaltijd bereidt met een glas wijn. Boeiend dat dat twee uur duurt, alle tijd van de wereld!
Nu zit ik in een saai lab door de ramen naar de grijze lucht te staren, terugdenkend aan zulke vakanties. Dat houdt me op de been in deze tijd.
Bottom line: waar ga ik komende zomer heen fietsen?
Die laatste rit was een clubrit, daar mocht ik niet m'n gang gaan . Een deel ervan was gebaseerd op m'n 600km brevet van een paar jaar terug, dat gaat wel in 1 keer .quote:Op dinsdag 3 december 2013 20:43 schreef Hi_flyer het volgende:
Die laatste toch wel in 1 dag hè Ivo
Dat Ruslandtraject lijkt me wel wat, maar is het niet erg saai?
Het lijkt me erg tof om daar heen te gaan, maar dit weekend ga ik toch echt carnaval vieren.quote:Op donderdag 27 februari 2014 11:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit weekend is de Fiets en Wandelbeurs in de RAI, gaat iemand van hier ook? Ik sta zondagmiddag bij de stand van de Europafietsers om voor te lichten over tochten. Nog nooit gedaan, maar lijkt me een leuke uitdaging. Na drie jaar verschillende tochten weet ik in elk geval iets over vakantiefietsen hoop ik.
Ow verrek, interessant. Wist niet dat het was. Misschien dat ik wel even langs ga.quote:Op donderdag 27 februari 2014 11:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Dit weekend is de Fiets en Wandelbeurs in de RAI, gaat iemand van hier ook? Ik sta zondagmiddag bij de stand van de Europafietsers om voor te lichten over tochten. Nog nooit gedaan, maar lijkt me een leuke uitdaging. Na drie jaar verschillende tochten weet ik in elk geval iets over vakantiefietsen hoop ik.
Ik had het vorig jaar mei anders verrekte koud soms tussen Arles en Port La Nouvelle, maar dat was dan ook een prut voorjaar natuurlijkquote:Op donderdag 27 februari 2014 13:46 schreef Rearviewmirror het volgende:
Komend jaar willen m'n vriendin en ik trouwens richting Zuid-Europa, want daar schijnt de zon en is het altijd warm, denken we Waarschijnlijk Zuid Frankrijk of Italië.
Ik ben al eerder naar Belgrado en Sarajevo geweest met een nieuwe Gazelle Kathmandu. Veel problemen gehad met lekke banden doordat Gazelle een messcherp velglint gemonteerd had. Uiteindelijk dus 14 lekke banden gehad die over het hele loopvlak opengesneden waren. Probeer in zo'n gebied maar eens aan een binnenband te komen. Op een gegeven moment vond ik een binnenband, maar met autoventiel. Ergens op een stoffige weg ben ik toen drie uur bezig geweest om het ventielgat in mijn velg groter te maken. Zeeeer frustrerend en voor mij geen Gazelle meer. Ook liep toen tijdens een afdaling de cassettemoer van de as af en dat hoef je toch niet te verwachten van een toch wel prijzige fiets.quote:Op maandag 19 mei 2014 10:00 schreef shootercas het volgende:
Ga niet met een te high end fiets, want als iets kapot gaat zijn er niet altijd overal onderdelen beschikbaar. Pak een simpel model met goedkope degelijke onderdelen die overal te krijgen zijn.
Alvast succes met je reis, zal mooi zijn!
Dat bedoelde ik!quote:Op maandag 19 mei 2014 10:29 schreef Hi_flyer het volgende:
nt vond ik een binnenband, maar met autoventiel. Ergens op een stoffige weg ben ik toen drie uur bezig geweest om het ventielgat in mijn velg groter te maken. Zeeeer frustrerend en voor mij geen Gazelle meer. Ook liep toen tijdens een afdaling de cassettemoer van de as af en dat hoef je toch niet te verwachten van een toch wel prijzige fiets.
Mja, 15 jaar geleden ging ik met een vriend fietsen die alles op zo'n goedkope fiets deed. Op een gegeven moment hoor ik allemaal getik en zie ik tig kogeltjes van zijn achterlager voorbij komen. Einde vakantie....quote:
dat zijn dus weer onderdelen waar je niet op moet bezuinigen, ik heb het natuurlijk over 29'' wielen, shijf/trommelremmen en dure schakelsystemenquote:Op maandag 19 mei 2014 10:45 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Mja, 15 jaar geleden ging ik met een vriend fietsen die alles op zo'n goedkope fiets deed. Op een gegeven moment hoor ik allemaal getik en zie ik tig kogeltjes van zijn achterlager voorbij komen. Einde vakantie....
Wat voor route had je toen eigelijk?quote:Op maandag 19 mei 2014 10:29 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Ik ben al eerder naar Belgrado en Sarajevo geweest met een nieuwe Gazelle Kathmandu.
Bus naar Spittal in Oostenrijk, daarna:quote:Op maandag 19 mei 2014 12:38 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Wat voor route had je toen eigelijk?
Oh vast niet, maar over zulke dingen maak ik me echt geen zorgenquote:Op maandag 19 mei 2014 13:32 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik lees trouwens net iets over dat de overstromingen in Bosnie e.o. misschien mijnen kunnen losmaken, en het daar nogal gevaarlijk maken. Is jouw route wel overstroming-proof?
Mijnenvelden staan goed aangegeven en ik ga dit keer niet alleen. Maar bedankt voor je bezorgdheidquote:Op dinsdag 20 mei 2014 08:42 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ja, ik wil niet de somberhans uithangen, maar als een oude rot als Floris Dierdorp in die omgeving spoorloos kan verdwijnen, ben jij niet onkwetsbaar. Je hebt een prachtige omgeving uitgekozen denk ik, en ik kan niet wachten op een mooi verhaal als je terug bent(vooral hoeveel klimmen het eigelijk was), maar er is daar nogal wat gebeurt de afgelopen jaren!
Dat is ook wat! Het verhaal van Floris was een hot topic op het forum van de wereldfietser, ik kende het via dat.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:49 schreef Hi_flyer het volgende:
Edit: Apart verhaal van die Floris. Vorige keer heb ik daar vlakbij wildgekampeerd....
Ik ben wat ongebruikelijker in de Balkan geweest dan de meesten. Niet alle mijnenvelden zijn gemarkeerd. Tenminste op een manier die jij herkent. Er zijn ook nog wat lokale tekens die je moet kunnen interpreteren.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 13:49 schreef Hi_flyer het volgende:
[..]
Mijnenvelden staan goed aangegeven en ik ga dit keer niet alleen. Maar bedankt voor je bezorgdheid
Ik blijf natuurlijk netjes weg van verlaten huizen, zeker als ze gemarkeerd zijn. Ook niet zomaar ergens de bosjes induiken, je tent niet in de wildernis parkeren, maar dicht bij mensen. Op die manier moet het wel goed gaan.quote:Op dinsdag 20 mei 2014 18:37 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Ik ben wat ongebruikelijker in de Balkan geweest dan de meesten. Niet alle mijnenvelden zijn gemarkeerd. Tenminste op een manier die jij herkent. Er zijn ook nog wat lokale tekens die je moet kunnen interpreteren.
Ik heb de eTrex 30. Dezelfde unit als de 20 maar met hoogtemeter. Wel handig voor mij.quote:Op dinsdag 17 maart 2015 08:45 schreef Captain_Fabulous het volgende:
ivo, had jij soms ervaring met de Garmin eTrex 20? Ik overweeg toch maar naar een simpele GPS over te gaan, om eens wat minder te verdwalen onderweg. En minder te zoeken naar de campings.
De eTrex 30 draait ook op AA accu's.quote:Op woensdag 18 maart 2015 09:09 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ik dacht aan de eTrex 20 omdat ie op AA batterijen loopt, er is niet altijd 's avonds een stocontact op de camping waar ik een GPS een paar uur kan laten liggen laden...ik dacht dat de 30 via USB oplaad?
En zoals jullie zeggen, ik wil van te voren routes inladen, ivo heeft al eens een keer gezegd dat ik de tracks van z'n monstertochten kan gebruiken, ben ik al snel voor een week zoet mee denk ik
En campings als POI inladen, vind ik ook een prettig idee. Nog nooit geen camping gevonden, maar je zoekt je soms een bult.
Dat kan heel fijn werken. Ook het tracken van je route, zodat je kunt ziet waar je bent geweest, hoe snel dat ging etc. kan een zekere meerwaarde hebben (dat heeft voor mij het hardlopen iig een stuk leuker gemaakt). Maar na een vakantie met GPS merk ik wel dat het compleet op de bonnefooi de route bepalen, zonder kaart, route of GPS nog steeds het leukst, ondanks de extra kilometers, de omwegen en het vaker verkeerd rijden. Voor vakantietochten stop ik wel iets vaker en dan zou een goede kaart ook prima voldoen ter oriëntatie of planning. Ik heb mijn laatste vakantie in Groot-Brittannië gereden met GPS en dat werd als snel een veredeld kompas. Nu is dat nog wel een gebied waar je wel uit kunt komen. Er zijn voorzieningen en je kunt makkelijk de route vragen als je er niet uit komt. Voor een wat meer afgelegen, minder ontwikkeld gebied zou ik wel weer een GPS overwegen. Al is het alleen maar als hulpmiddel om niet compleet te verdwalen. Zoeken is leuk en een onderdeel van een vakantie, maar het moet natuurlijk wle leuk blijvenquote:Op woensdag 18 maart 2015 08:56 schreef SeLang het volgende:
Ik fiets tegenwoordig niet veel meer maar GPS heeft wel het fietsen veel leuker gemaakt! Bijvoorbeeld hier op het Britse platteland waar je zoveel kleine weggetjes hebt dan zit je anders echt continue op de kaart te kijken. Zoals Ivo al schreef, van tevoren een mooie route maken en in je GPS zitten en dan gaan! Je hebt veel meer tijd om te genieten van de omgeving en het fietst lekker door als je niet steeds hoeft te stoppen om op de kaart te kijken. Ik heb trouwens een Garmin 60CSx, eigenlijk bedoeld voor wandelen maar hij past ook op m'n beide fietsen.
De 30 heeft hoogtemeting en de 20 niet.quote:Op woensdag 18 maart 2015 14:28 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Wat heeft de etrex 30 meer dan de 20? Hij is lichter als ik zo kijk, maar zie verder weinig verschil op de sites van winkels.
Ja, en dat kan misschien nog bar worden. In september wil de temperatuur in de Alpen 's nachts snel richting nul gaan. Ook op de cols kan het al goed koud zijn met soms al wat sneeuwval. Iets meer warme kleren mee dus.quote:
Ikzelf had de deur wel vergrendeld, maar waarschijnlijk is er later nog iemand naar het toilet gegaan en vergeten de deur weer te vergrendelen. Daarnaast denk ik dat het voor een beetje geoefende treinboef wel mogelijk moet zijn om die vergrendeling van buiten eraf te halen. De ketting leek me nogal lang.quote:Op dinsdag 15 september 2015 16:08 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Mooi verslag! Mijn eerste fietsreis was van Basel langs de Bodensee, en eindige uiteindelijk ook in Zurich, vond het een erg mooie stad. Dat station vond ik wat minder, erg veel dronken mensen, en zwervers. Trouwens, er zijn als het goed is grendels aan de binnenkant van de coupedeur, waarmee je kan voorkomen dat iemand je spullen jat terwijl je slaapt, dat ligt rustiger.
Maar respect voor je klimkunsten, dat is niet zo mijn hobby! Ik zie graag bergen, maar dan vanaf de rivieroever die langs de bergen gaat
Malaga is berucht op het wereldfietsers forum, dus daar had ik al van gehoord. Dus ik ga proberen ergens anders terug te vliegen. Ik heb het routeboekje van Benjaminse in huis gehaald, maar na een lezing over de Zilverroute en daarna 1tje over de El Cid route twijfell ik nog wel wat ik wil....in elk geval kun je met Zuid Spanje moeilijk verkeerd gaan denk ik! Ga proberen wat basis spaans ook te leren voordat ik vertrek, scheelt altijd een boel in conact met de locals.quote:Op donderdag 24 maart 2016 11:26 schreef Hi_flyer het volgende:
Andalusië is mijn favoriete fietsstek in Europa! Er is daar zoveel moois te zien en de wegen zijn vaak erg rustig. Houd er rekening mee dat als je terugvliegt vanuit Malaga, ze moeilijk doen over je fiets.
Op zich wel te doen via Malaga, maar dan moet je ruim op tijd wezen en direct bij excess luggage laten weten dat je een fiets bij je hebt. Ik heb daar vooral het idee dat ze al die NL'se fietsers zat zijn en erg servicegericht zijn ze niet. Ik heb een paar jaar geleden de route onbegrensd fietsen naar Andalusië gereden en die is me erg goed bevallen. Ivm tijd tekort heb ik enkel van Valencia naar Malaga gefietst.quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:36 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Malaga is berucht op het wereldfietsers forum, dus daar had ik al van gehoord. Dus ik ga proberen ergens anders terug te vliegen. Ik heb het routeboekje van Benjaminse in huis gehaald, maar na een lezing over de Zilverroute en daarna 1tje over de El Cid route twijfell ik nog wel wat ik wil....in elk geval kun je met Zuid Spanje moeilijk verkeerd gaan denk ik! Ga proberen wat basis spaans ook te leren voordat ik vertrek, scheelt altijd een boel in conact met de locals.
Ik heb ook een gezin, dus ik moet het ook erg uitmikken, maar gelukkig ook 12 dagen atv per jaar, dat scheelt! China klinkt mooi, maar dat is zonder fiets dus?
Die heb ik dus ook thuis liggen denk ik! Ik kan zo te zien ook een soort cirkel rijden, van Malaga naar Granada, Cazorla, Cordoba en eindigen in Sevila. Dat heeft een fietsvriendelijker vliegveld heb ik gehoord.quote:Op donderdag 24 maart 2016 14:03 schreef Hi_flyer het volgende:
. Ik heb een paar jaar geleden de route onbegrensd fietsen naar Andalusië gereden en die is me erg goed bevallen. Ivm tijd tekort heb ik enkel van Valencia naar Malaga gefietst.
Edit: En als je naar Malaga vliegt, ga niet direct de Puerto de Leon op. Dan ga je zo verschrikkelijk kapot....
bedankt voor je reactie .quote:Op donderdag 24 maart 2016 13:54 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Ben 5 jaar geleden vanaf Basel langs de Bodensee gereden tot bijna aan Bregenz, langs Schafhausen en dan het meer volgen. Gewoon route nr 2 volgen,de Rhein route. Goed aangegeven, en prima fietspaden, meestal vrijliggend.Merendeels verhard, maar wel wat stukjes gravel/schelp. Ik had 42 mm banden toen op de fiets, waar wil je op gaan rijden? 23 mm racebandjes is op sommige stukjes net iets te kwetsbaar denk ik.
http://www.veloland.ch/de/routen/route-02.html
Ik haal een kartonnen doos bij de fietsenmaker. Daarna dingen die uitsteken kapot kunnen demonteren (rechdtercrank, achterderailleur). Een afstandshouder (ook te vragen bij je fietsenmaker) tussen de achtervork en de voorvork omdat je wielen er uit moeten. Vervolgens slaapmatje tussen de achtervork steken als bescherming (en gelijk dat ding kwijt zijn) en slaapzak rond je frame wikkelen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 08:28 schreef kanovinnie het volgende:
Heeft iemand hier wel eens met zijn fiets in het vliegtuig geweest? Hoe doen jullie dat met bescherming in het vliegtuig? Ik zit er aan te denken om ergens naar toe te fietsen en terug te vliegen.
Dat verschilt nogal per airline en vliegveld zelfs. Op het forum van wereldfietser kun je vaak wel bestemmingen googlen en hoe de ervaringen daar zijn.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 08:28 schreef kanovinnie het volgende:
Heeft iemand hier wel eens met zijn fiets in het vliegtuig geweest? Hoe doen jullie dat met bescherming in het vliegtuig? Ik zit er aan te denken om ergens naar toe te fietsen en terug te vliegen.
Die wereldfietsers toch er is zelfs een speciaal topic over scanners op vliegvelden, welke problemen geven omdat ze te klein zijn enzo. Ergens daarin zit ook een linkje naar een spreadsheet met alle vliegvelden en ervaringen ook.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 09:58 schreef MCH het volgende:
[..]
Op het forum van wereldfietser kun je vaak wel bestemmingen googlen en hoe de ervaringen daar zijn.
ja, maar nadat ik twee dagen bezig ben geweest om vanaf Frejus naar Hilversum te komen recentelijk (stakingen enzo...) denk ik er hard over om de volgende keer met de auto naar het beginpunt te rijden, en daar weer uit te komen uiteindelijk. Genoeg campings hebben gewoon een tarief om je auto daar een tijdje achter te laten, en het scheelt wel heel veel gezeik.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 12:10 schreef Hi_flyer het volgende:
Je fiets meenemen is toch vaak stressvol.
Tsja. Als ik van huis uit naar spanje ofzo wil is terug met de trein of bus net zo kut.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 12:10 schreef Hi_flyer het volgende:
Je fiets meenemen is toch vaak stressvol. Van de 10 keer ben ik drie keer m'n fiets kwijtgeraakt. 1 keer duurde het bijna een maand voordat 'ie terecht was. Elke keer is er wel wat schade, vaak klein, maar ook een keer een kromme remschijf. Elke luchthaven heeft zijn eigen regeltjes en je bent vaak afhankelijke van de bereidheid van de medewerkers. 10 a 15 jaar geleden was het wel een stuk makkelijker dan tegenwoordig. Zonder doos of gesealde fiets nemen ze 'm niet makkelijk mee.
http://www.fiets-vervoer.nl/quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsja. Als ik van huis uit naar spanje ofzo wil is terug met de trein of bus net zo kut.
Had het een tijdje geleden uitgeziocht voor Barcelona.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Tsja. Als ik van huis uit naar spanje ofzo wil is terug met de trein of bus net zo kut.
Kijk! Dat ziet er wel goed uit. En een enkele reis lijkt me net zo duur als vliegen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:15 schreef MCH het volgende:
Of deze: http://www.cycletours.nl/fietsbussen/
Waar wil je heen fietsen?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:19 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Kijk! Dat ziet er wel goed uit. En een enkele reis lijkt me net zo duur als vliegen.
Thanks!
Dat weet ik nog niet. Ben een beetje de mogelijkheden aan het bekijken. Het is nu nog meer uit intresse.quote:
Ik heb dat dit jaar ook gedaan, maar zie dat niet zitten voor een reis langer dan Munchen-amsterdam oid.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:24 schreef Hi_flyer het volgende:
Een nachttrein is best te doen, zie mijn verslag eerder dit topic. Qua fiets meenemen in ieder geval de meest zorgeloze optie. Op de plaats van bestemming loshaken en je fietst weg.
Voor mij helaas geen fietsvakantie dit jaar
Twee weken hot showers en dat soort adressen, of dan echt gaan kamperen?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:26 schreef kanovinnie het volgende:
Ik wil iets van 2 weken een keer proberen. Als dat bevalt ga ik denk ik een langere reis inplannen.
Neuh, ook kamperen waarschijnlijk.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 14:33 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Twee weken hot showers en dat soort adressen, of dan echt gaan kamperen?
Mooi hoor, langs de Rijn fietsen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:06 schreef Vork het volgende:
Mijn plan is ook weer rond. Uiteindelijk is het oorspronkelijke idee redelijk overeind gebleven (richting Frankfurt), alleen komen daar een paar dagen bij met als eindbestemming Basel (en vanuit daar met de trein terug, de meest zorgeloze optie inderdaad). Ik blijf ook lekker in de buurt van de Rijn, behalve halverwege (familiebezoek in de buurt van Frankfurt) en het laatste stuk gaat door het Zwarte Woud ipv langs de Rijn. In totaal 8 dagen fietsen en twee rustdagen om de toerist uit te hangen.
Ditmaal is alles al geregeld, dat is even wennen (want normaal gesproken regel ik alleen het hoognodige en ga ik op pad met een tent en zie ik het wel), maar wel te doen. De route is simpel (kwestie van de juiste rivier volgen), weinig klimwerk. Ik hoef ook weinig spullen mee te sjouwen (twee achtertassen), kortom ideaal om wat meters te kunnen maken en lekker bezig te zijn met fietsen en van de omgeving genieten.
Zeker. Ik ben op meerdere plekken langs de route wel eens geweest, maar nog niet op de fiets. Ik kon het zo goed plannen (soms vallen de puzzelstukjes namelijk precies op hun juiste plek). Nu nog kijken hoe ik het beste van Düsseldorf naar Bonn kan fietsen, een relatief korte etappe. Dat wordt of door Keulen, of er omheen, daar ben ik nog niet uit. Keulen zelf is geen tussenstop, ik zit dus niet te wachten op een halve dag aan stoplichtonderbrekingen of een saai en lelijk buitengebied de gehele tijd.quote:
Ik ben eerder dit jaar van Maastricht naar München gereden Dus nee.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:36 schreef Vork het volgende:
[..]
Zeker. Ik ben op meerdere plekken langs de route wel eens geweest, maar nog niet op de fiets. Ik kon het zo goed plannen (soms vallen de puzzelstukjes namelijk precies op hun juiste plek). Nu nog kijken hoe ik het beste van Düsseldorf naar Bonn kan fietsen, een relatief korte etappe. Dat wordt of door Keulen, of er omheen, daar ben ik nog niet uit. Keulen zelf is geen tussenstop, ik zit dus niet te wachten op een halve dag aan stoplichtonderbrekingen of een saai en lelijk buitengebied de gehele tijd.
Is dat (de Rijn) ook een richting die jij zou willen in die twee weken? Of zit je aan hele andere routes te denken.
Ik zie je verslag, ook flink wat kilometers gemaakt. En je hebt dezelfde gele tassen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:37 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben eerder dit jaar van Maastricht naar München gereden Dus nee.
Zit dan meer te denken om van Amsterdam naar Polen ofzo te fietsen. Of naar het zuiden.
Met andere woorden, nog geen flauw idee
Lublin?quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ik ben eerder dit jaar van Maastricht naar München gereden Dus nee.
Zit dan meer te denken om van Amsterdam naar Polen ofzo te fietsen. Of naar het zuiden.
Met andere woorden, nog geen flauw idee
Ik en twee jaar geleden van Keulen af de Rijn een paar dagen afgezakt. Kon toen vanaf het station direct richting rivier, en daar de oever volgen, kan je niet vanaf Dusseldorf gewoon langs de oever langs Keulen door gaan? De Eurovelo route 15 loopt helemaal tot aan de NL grens langs de rivier volgens de site, en aan beide kanten. Wel kans dat het wat industrieler is natuurlijk tot aan Keulen.quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:36 schreef Vork het volgende:
Nu nog kijken hoe ik het beste van Düsseldorf naar Bonn kan fietsen, een relatief korte etappe. Dat wordt of door Keulen, of er omheen, daar ben ik nog niet uit. Keulen zelf is geen tussenstop, ik zit dus niet te wachten op een halve dag aan stoplichtonderbrekingen of een saai en lelijk buitengebied de gehele tijd.
Volgend jaar ben ik dit van planquote:
Dan kom je dus langs Rüdesheim am Rhein? Ik heb daar toen gestaan op de camping, beetje massaal, maar te doen. En op het plein bij de Sankt Jakobus Kirche stond een wijnboer met een verkoophuisje, heb daar zowat elke soort geloof ik geproefd, en de plaatselijke schnaps. Denk ik. Het was de avond voor ik terug ging, dus ik liet me een beetje gaan. Maar lekkere wijn dus, dat weet ik nog wel. Aanrader als je in de buurt bent!quote:Op dinsdag 28 juni 2016 15:06 schreef Vork het volgende:
Ik blijf ook lekker in de buurt van de Rijn, behalve halverwege (familiebezoek in de buurt van Frankfurt) ... De route is simpel (kwestie van de juiste rivier volgen), weinig klimwerk.
Wat voor remmen heeft die Batavus? Trommelremmen of rollerbrakes kunnen al in heuvelachtige streken (Limburg) al gevaarlijk zijn, zeker met bagage achterop! Als die te heet worden, remmen ze namelijk niet meer...lekker als je heuvelaf gaat!quote:Op donderdag 15 juni 2017 00:46 schreef Farenji het volgende:
Ik zit alleen heel erg te twijfelen of ik het ga doen op mijn huidige fiets, een degelijke Batavus Blockbuster stadsfiets met 7 versnellingen, of dat ik er een nieuwe fiets voor ga aanschaffen. Op mijn stadsfiets zal het vast prima te doen zijn. Het is een prima ding en we hebben het natuurlijk over het aangeharkte en gladgeasfalteerde platte Nederland.
.....
Maar als ik een andere fiets ervoor zou aanschaffen heb ik wel de neiging om meteen voor het beste te gaan. Ik zou dan een goede high end fiets willen waar ik de hele wereld mee over kan, een koga of een santos ofzo, met luxe shizzle zoals een rohloff naaf en riem ipv ketting.
Ja. Er zitten rollerbrakes op. Inderdaad het enige waar mijn fiets misschien niet zo goed voldoet. Maar ik ga niet door hele heuvelachtige gebieden, het zijn allemaal LF-routes dus goed te doen en in zuid-limburg kom ik niet echt, na Roermond ga je al richting Noord-Brabant.quote:Op donderdag 22 juni 2017 13:04 schreef Captain_Fabulous het volgende:
[..]
Wat voor remmen heeft die Batavus? Trommelremmen of rollerbrakes kunnen al in heuvelachtige streken (Limburg) al gevaarlijk zijn, zeker met bagage achterop! Als die te heet worden, remmen ze namelijk niet meer...lekker als je heuvelaf gaat!
Als ik ga configureren op websites van koga of santos kom ik eigenlijk niet onder de vier duizend. Dat is bijna 8 keer zo duur als mijn batavusje.quote:En ja, een Santos met Rohlof, een riem en hydraulische remmen is wel overkill voor jouw tochtje, je bent zo 3 tot 4 duizend kwijt voor zoiets. Of makkelijk meer. Maar als je dat koopt, en dan of zelf goed onderhoud of elk jaar een GOEDE fietsenmaker de boel laat servicen heb je zo 15 jaar fietsplezier voordat er iets duurs vervangen hoeft te worden. Een Rohlof is oerdegelijk.
En als je eenmaal de fiets ervoor hebt, ga je misscien wel veel sneller ruigere tochten maken de komende jaren. Heb je de fiets dus echt nodig
Groot denken is niets mis mee Maar het is misschien verstandiger die tocht door Nederland op je bestaande fiets te doen, eerst geld aan fijne lichtgewicht kampeerspullen te besteden (die zijn oook vrij prijzig...), en dan daarna die Santos te kopen voor volgende tochten. Maar ik snap helemaal dat je handen jeuken als je op de sites zit!quote:Op donderdag 22 juni 2017 13:37 schreef Farenji het volgende:
Ik denk graag groot, heb al een tijdlang het idee van Cairo-Kaapstad in mijn kop en dat lukt echt niet op een stadsfiets.
langs de Rijn?quote:Op woensdag 30 augustus 2017 07:28 schreef UIO_AMS het volgende:
Zo, mijn eerste meerdaagse fietstrip in ongeveer 10 jaar zit er op.
Ben eerst met de trein naar het zuiden van België gegaan en vandaar met de fiets 45 km door de Ardennen naar het Franse Charleville-Mézières. Mooie route, maar geen cm vlak.
Daarvandaan met de fiets 85 km langs de Maas naar Givet (hele route mooi en lekker strak asfalt-fietspad) en na een overnachting weer 85 km door naar Huy/Hoei (minder mooie route en deels waardeloos fietspad).
Het plan was om vervolgens door te fietsen naar Maastricht, maar ik kwam er achter dat er geen treinen tussen Eindhoven en Den Bosch reden. Plan dus omgegooid en met de trein vanuit Huy/Hoei naar Eindhoven gegaan, gefietst naar Den Bosch (40 km) en weer met de trein door naar huis.
Smaakt naar meer! Klimmen is duidelijk niet mijn ding, dus ik kijk nu naar andere rivieren om te volgen. De Elbe is de voornaamste kandidaat, maar als jullie andere suggesties hebben, hoor ik dat graag.
Is de populairste route van Duitsland, dus die kan vrij vol zitten met bejaarde Germanen in de zomer 😉quote:Op woensdag 30 augustus 2017 07:28 schreef UIO_AMS het volgende:
De Elbe is de voornaamste kandidaat, maar als jullie andere suggesties hebben, hoor ik dat graag.
Yep. Bedankt nog! De Franse route staat heel goed aangegeven, maar de Belgische een stuk minder. Veel omleidingen wegens werkzaamheden zonder rekening te houden met de bewegwijzering voor de fietser. Rij je zonder het te weten een stuk aan de verkeerde kant van de Maas waar het pad opeens stopt.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 18:10 schreef ultra_ivo het volgende:
Ah, ik zie grote stukken van mijn route terug, maar dan in omgekeerde richting .
quote:
De Moezel en de Rijn hebben we al grote delen met de auto gedaan. Dat is uiteraard anders dan met de fiets. De kant op van de Elbe ben ik nog nooit geweest. Als ik daar ga fietsen, zal het wel buiten het hoogseizoen zijn, dus hopelijk valt het dan mee met de bejaarde Germanen.quote:Op woensdag 30 augustus 2017 22:36 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Is de populairste route van Duitsland, dus die kan vrij vol zitten met bejaarde Germanen in de zomer 😉
Is wel mooi heb ik gehoord.
De Moezel is ook mooi, al had ik continuu regen op weg naar Trier, leek wel of ik in de Moezel fietste. De camping van Trier is heel goed, aan het fietspad, en met overdekte pickniktafel.
Vennbahn is ideaal qua klimmen, en heeft veel plekken voor koffie ed. Ik moet hem toch weer een keer rijden met een zonnetje, ook deze route heb ik met regen gereden, dus ik was af en toe een beetje koud en vochtig. Ergens halfwege staat een oude treinwagon waar ze lekkere wafels verkopen...of misschien was ik gewoon blij uit de regen te zijn, dat kan het ook geweest zijn 😆quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:45 schreef UIO_AMS het volgende:
Zit nu ook te kijken naar de Vennbahn die MCH eerder aanraadde. Dat is logistiek gezien een stuk eenvoudiger. Er is een directe verbinding met de IC naar Heerlen vanaf Amsterdam Zuid en dan is het maar 17,6 km fietsen naar het startpunt van de Vennbahn in Aken. Vanaf het eindpunt van de Vennbahn zit ik nu te kijken naar een route langs de Our aan de Duits-Luxemburgse grens.
Bedankt!quote:Op donderdag 31 augustus 2017 17:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Vanaf de Vennbahn kun je met 1 grote klim doorsteken naar het Luxemburgse netwerk aan oude spoorbanen. Met wat doorrijden kom je dan in Charleville uit
Je kunt dan delen van deze route gebruiken: https://www.gpsies.com/map.do?fileId=xmhhxqkmmeaskvqh
Bedankt voor het delen van je ervaring. Ik drink weliswaar geen koffie, maar goed om te weten dat er regelmatig onderweg wat gedronken kan worden. Tijdens de route langs de Maas had ik af en toe wel momenten dat ik smachtte naar een koud frisje. Zeker rijdend langs de stoffige steengroeven en overlaadpunten.quote:Op vrijdag 1 september 2017 01:39 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Vennbahn is ideaal qua klimmen, en heeft veel plekken voor koffie ed. Ik moet hem toch weer een keer rijden met een zonnetje, ook deze route heb ik met regen gereden, dus ik was af en toe een beetje koud en vochtig. Ergens halfwege staat een oude treinwagon waar ze lekkere wafels verkopen...of misschien was ik gewoon blij uit de regen te zijn, dat kan het ook geweest zijn 😆
Onderweg slaap ik liever in een B&B/Pension/Ho(s)tel. Ik rij namelijk op een racefiets en neem alle bagage mee in een rugzakje. Wat overigens verre van ideaal is, maar ik heb ooit zo'n kar op mijn achteras laten monteren en dat was helemaal niks.quote:De bahn eindigt in Trois Vierges, en de camping daar is heel goed. Fijn tentveld.
Ik was indertijd geloof ik vanaf daar per trein naar Ettelbruck gegaan, en was van daar af langs de Our naar de Duitse grens gereden, en de rivier afgezakt tot Remich (denk ik) en daar doorgestoken naar Lux stad. Ik stond daar op camping Bon Accueil, en die heeft een aantal slechte kritieken omdat de eigenaresse kennelijk soms heel bitchy is...maar heb ik helemaal niets van gemerkt. Me wel heel prettig volgestopt met piza en Bofferding pils in de kantine. Want het regende weer een beetje.
Als je met de trein naar Reims wilt, kost dat minimaal 130 euro, enkele prijs. Beetje prijzigquote:Op donderdag 31 augustus 2017 17:57 schreef ultra_ivo het volgende:
Vanaf de Vennbahn kun je met 1 grote klim doorsteken naar het Luxemburgse netwerk aan oude spoorbanen. Met wat doorrijden kom je dan in Charleville uit
Je kunt dan delen van deze route gebruiken: https://www.gpsies.com/map.do?fileId=xmhhxqkmmeaskvqh
Ik ben met de Intercity van Amsterdam naar het zuiden van België (Couvin) gegaan en toen op de fiets naar Charleville. Slechts ¤ 50 enkele reis. En dan nog ¤ 5 voor de fiets in België en ¤ 6,10 voor de fiets in Nederland.quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:44 schreef Leonos het volgende:
Als je met de trein naar Reims wilt, kost dat minimaal 130 euro, enkele prijs. Beetje prijzig
In totaal 3km onverhard, veel mensen doen dat stuk op de racefiets.quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:35 schreef UIO_AMS het volgende:
Ik weet alleen nog niet of de Vennbahn met een racefiets te doen is, of dat het veel grind is. Zelfde geldt voor de route langs de Our. Wat is jullie ervaring?
Jij gelooft de NS?quote:Op vrijdag 1 september 2017 13:44 schreef Leonos het volgende:
[..]
Als je met de trein naar Reims wilt, kost dat minimaal 130 euro, enkele prijs. Beetje prijzig
Heb er nooit gefietst, maar heb wel op het vennbahn fietspad gewandeld nabij Monschau. Heb nergens in DLD zo'n strak aangelegd asfaltfietspad gezien.quote:Op donderdag 31 augustus 2017 10:45 schreef UIO_AMS het volgende:
[..]
[..]
De Moezel en de Rijn hebben we al grote delen met de auto gedaan. Dat is uiteraard anders dan met de fiets. De kant op van de Elbe ben ik nog nooit geweest. Als ik daar ga fietsen, zal het wel buiten het hoogseizoen zijn, dus hopelijk valt het dan mee met de bejaarde Germanen.
Zit nu ook te kijken naar de Vennbahn die MCH eerder aanraadde. Dat is logistiek gezien een stuk eenvoudiger. Er is een directe verbinding met de IC naar Heerlen vanaf Amsterdam Zuid en dan is het maar 17,6 km fietsen naar het startpunt van de Vennbahn in Aken. Vanaf het eindpunt van de Vennbahn zit ik nu te kijken naar een route langs de Our aan de Duits-Luxemburgse grens.
Dat is dan geen enkel probleem.quote:Op vrijdag 1 september 2017 19:08 schreef ultra_ivo het volgende:
In totaal 3km onverhard, veel mensen doen dat stuk op de racefiets.
O ja, dat kan natuurlijk ook. Eerst met de trein naar Luxemburg en dan noordwaarts fietsen.quote:Op vrijdag 1 september 2017 19:31 schreef kanovinnie het volgende:
Ik ben met de trein naar trois viers (eindpunt vennbahn) gegaan vanaf maastricht via luik. Was niet heel duur volgens mij.
Vanaf de opening is de bahn razend populair. Maar er zijn ook een aantal stukken, vooral het eerste stuk vanuit Aken, en een gedeelte in het midden dat ik me al heel saai herinner...eindeloos bos en heuvels.quote:Op vrijdag 1 september 2017 20:55 schreef polariteit het volgende:
[..]
Heb er nooit gefietst, maar heb wel op het vennbahn fietspad gewandeld nabij Monschau. Heb nergens in DLD zo'n strak aangelegd asfaltfietspad gezien.
Is wel erg druk daar met fietsers, was mijn leven als wandelaar niet zeker
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |