abonnement Unibet Coolblue
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 10:29:44 #1
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79326990
Vroegah toen je nog WFL had was er een topic over het inbouwen van 1 onnatuurlijk aminozuur. (nouja onnatuurlijk voor eiwitten)

[schokkend] éénentwintig aminozuren in een eiwit !

Gisteren viel mijn oog op een artikel in nature dat het veld niet stil heeft gestaan. Men kan tegenwoordig met hoge efficientie aminuzuren inbouwen dmv tRNA die ipv een triplet codon een quadruplet codon kan lezen. Dit zorgt er voor dat er ipv 1 onnatuurlijk amminozuur per eiwit ingebouwd kan worden (want er is maar 1 codon over de rest is in gebruik) er nu tot ongeveer 200 verschillende amminozuren ingebouwd kunnen worden. De auteurs laten ook zien dat het werkt door 2 verschillende aminozuren op verschillende plekken in te bouwen. Deze 2 amminozuren gebruiken active groepen die veel in click chemistry gebruikt worden en het lukt de auteurs om deze aan elkaar te koppelen.

Kortom veel mogenlijkheden! Dit was een gerichte evolutie naar quadruplet codon gebruik en laat zo maar weer zien dat de natuur tot veel in staat is mits er maar selectie criterea voor zijn.

bronnen nature

http://www.nature.com/nat(...)summ/e100318-16.html
http://www.nature.com/nat(...)ull/nature08817.html
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 15:47:17 #2
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79339932
Wat vinden jullie hiervan?

(waarom reageert niemand iets waar het vroegere topic ook al last van had)
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79340470
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:47 schreef Bosbeetle het volgende:
Wat vinden jullie hiervan?

(waarom reageert niemand iets waar het vroegere topic ook al last van had)
Het is nogal geavanceerde materie. Ik denk dat velen het niet zo goed kunnen volgen. Wat het toevoegen van meer aminozuren toevoegd is mij nog onduidelijk. De 20tal die er al zijn, zijn al verantwoordelijk voor miljoenen verschillende eiwitstructuren.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 16:03:20 #4
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79340539
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Het is nogal geavanceerde materie. Ik denk dat velen het niet zo goed kunnen volgen. Wat het toevoegen van meer aminozuren toevoegd is mij nog onduidelijk. De 20tal die er al zijn, zijn al verantwoordelijk voor miljoenen verschillende eiwitstructuren.
nou zoals in de OP gezegd het toevoegen van actieve groepen, denk aan een gekoppeld medicijn op een specifieke plek aan een drager eiwit. Die groep kan dan zo gemaakt worden dat hij alleen in specifieke condities losgelaten wordt, bijvoorbeeld de lage pH van een lysozoom, of de reducerende condities in een cel. Je zou het bijvoorbeeld kunnen koppelen aan een groeifactor die opgereguleerd is in een kanker en dan zo die specifieke cellen targetten. Volgensmij zijn de mogelijkheden legio.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79340651
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:03 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

nou zoals in de OP gezegd het toevoegen van actieve groepen, denk aan een gekoppeld medicijn op een specifieke plek aan een drager eiwit. Die groep kan dan zo gemaakt worden dat hij alleen in specifieke condities losgelaten wordt, bijvoorbeeld de lage pH van een lysozoom, of de reducerende condities in een cel. Volgensmij zijn de mogelijkheden legio.
Volgens mij kan dat ook al met de bestaande eiwitten of niet?
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 16:10:27 #6
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79340855
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]

Volgens mij kan dat ook al met de bestaande eiwitten of niet?
Niet zo specifiek dan koppel je aan een lysine die in het eiwit voorkomt maar vaak zitten er meerdere lysines in het eiwit dus weet je nooit waar je precies aan koppelt. Ook de daadwerkelijke chemische koppeling is beperkt bij lysines.

In dit geval kan het zelfs zo dat je het medicijn maakt met een aminozuur groep en dat hij dan direct ingebouwd wordt. Denk in dat geval ook aan het creeren van een grote poly-medicijn structuur gewoon door een sequentie te maken (zo kun je dus een medicijn maken met heel veel active groepen, die ruimtelijk op specifieke plaatsen zit)

Naast deze toepassingen zijn natuurlijk de experimentele tools die je hier mee kunt maken onbegrensd.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79341703
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:10 schreef Bosbeetle het volgende:

Niet zo specifiek dan koppel je aan een lysine die in het eiwit voorkomt maar vaak zitten er meerdere lysines in het eiwit dus weet je nooit waar je precies aan koppelt. Ook de daadwerkelijke chemische koppeling is beperkt bij lysines.

In dit geval kan het zelfs zo dat je het medicijn maakt met een aminozuur groep en dat hij dan direct ingebouwd wordt. Denk in dat geval ook aan het creeren van een grote poly-medicijn structuur gewoon door een sequentie te maken (zo kun je dus een medicijn maken met heel veel active groepen, die ruimtelijk op specifieke plaatsen zit)

Naast deze toepassingen zijn natuurlijk de experimentele tools die je hier mee kunt maken onbegrensd.
De reactieve zones zitten vaak ingebed in een 3 dimensionale eiwitstructuur en alleen eiwitten met een specifieke structuur kunnen dan reageren. Met meerdere aminozuren is het misschien eenvoudiger maar dan nog. Menselijk DNA van een 3 naar 4 codon systeem brengen heeft nogal wat voeten in de aarde. Voorlopig zie ik nog geen mensen met een 4 codon verschijnen.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 16:29:03 #8
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79341743
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

De reactieve zones zitten vaak ingebed in een 3 dimensionale eiwitstructuur en alleen eiwitten met een specifieke structuur kunnen dan reageren. Met meerdere aminozuren is het misschien eenvoudiger maar dan nog. Menselijk DNA van een 3 naar 4 codon systeem brengen heeft nogal wat voeten in de aarde. Voorlopig zie ik nog geen mensen met een 4 codon verschijnen.
Nee dat is ook helemaal niet de bedoeling. Zie het gewoon als een uitbereiding op de eiwitproductie zoals die nu gedaan wordt in bacteriën.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 16:31:54 #9
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79341860
Het cyclisch maken van eiwitten bijvoorbeeld een goede toepassing (wat de auteurs van het artikel ook hebben gedaan en dus mogelijk is). Je hebt eiwitten die door een conformatie verandering actief zijn. Voor die conformatie verandering is vaak een ander eiwit nodig. Als je nou door 2 groepen van niet natuurlijk amminozuren aan elkaar kunt koppelen de conformatie verandert en zo een constitutief actief eiwit kunt maken en zuiveren.



Zoals je hierboven ziet, De rode en de blauwe groep komen normaal niet in eiwitten voor. Door het toepassen van click chemistry kunnen door het toevoegen van koper die 2 groepen aan elkaar gekoppeld worden. In het gelletje zie je dat de aan elkaar gekoppelde vorm iets sneller loopt.

[ Bericht 8% gewijzigd door Bosbeetle op 19-03-2010 16:41:27 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79345191
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:31 schreef Bosbeetle het volgende:
Het cyclisch maken van eiwitten bijvoorbeeld een goede toepassing (wat de auteurs van het artikel ook hebben gedaan en dus mogelijk is). Je hebt eiwitten die door een conformatie verandering actief zijn. Voor die conformatie verandering is vaak een ander eiwit nodig. Als je nou door 2 groepen van niet natuurlijk amminozuren aan elkaar kunt koppelen de conformatie verandert en zo een constitutief actief eiwit kunt maken en zuiveren.

[ afbeelding ]

Zoals je hierboven ziet, De rode en de blauwe groep komen normaal niet in eiwitten voor. Door het toepassen van click chemistry kunnen door het toevoegen van koper die 2 groepen aan elkaar gekoppeld worden. In het gelletje zie je dat de aan elkaar gekoppelde vorm iets sneller loopt.
Dat gaan leken dus niet snappen he
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 18:10:23 #11
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79345661
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:56 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Dat gaan leken dus niet snappen he
Sorry je ziet een 2de bandje ontstaan die 2de is iets anders dan die eerste. Dat is een manier om eiwit te laten zien.

Wees trouwens blij dat ik de MS spectra er niet bij heb gezet
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79347262
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 18:10 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Sorry je ziet een 2de bandje ontstaan die 2de is iets anders dan die eerste. Dat is een manier om eiwit te laten zien.

Wees trouwens blij dat ik de MS spectra er niet bij heb gezet
Dat andere eiwit gaat dus sneller door de gel omdat die aminozuren aan elkaar gekoppeld zijn, dus minder weerstand van de polyacryl? (Ik neem aan dat het een polyacrylgel is)
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 20:21:12 #13
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79350915
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 18:57 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Dat andere eiwit gaat dus sneller door de gel omdat die aminozuren aan elkaar gekoppeld zijn, dus minder weerstand van de polyacryl? (Ik neem aan dat het een polyacrylgel is)
ja die gekoppelde versie is iets globulairder dus kan hij er wat sneller door
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79357876
Interessant topic trouwens
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  vrijdag 19 maart 2010 @ 22:56:22 #15
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_79357944
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 18:10 schreef Bosbeetle het volgende:


Wees trouwens blij dat ik de MS spectra er niet bij heb gezet
Doe is. Ik ben gek op dingen die ik niet snap.
pi_79520689
dus in feite worrd het gewoon makkelijker voor ons om eiwitten te manipuleren en voor bepaalde doeleinden te specificeren, bijvoorbeeld voor mediyijnen. geld dan niet hetzelfde voor de iets minder gunstige ontwikkelingen? (ik noem maar een dwarsstraat, biologische wapens)
  Moderator woensdag 24 maart 2010 @ 09:57:49 #17
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79521190
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 09:42 schreef ptb het volgende:
dus in feite worrd het gewoon makkelijker voor ons om eiwitten te manipuleren en voor bepaalde doeleinden te specificeren, bijvoorbeeld voor mediyijnen. geld dan niet hetzelfde voor de iets minder gunstige ontwikkelingen? (ik noem maar een dwarsstraat, biologische wapens)
Tja er is natuurlijk altijd een schaduwzijde maar die is er bij alles. Einstein dacht heus niet aan een atoombom toen hij bezig wat met zijn relativiteits theorie maar ook niet aan het GPS systeem dat dankzij zijn theorie ook werkt.

Maak anders een centraal onderwerp over dit onderwerp opzich is de ethiek achter de wetenschap interesant genoeg
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79570597
Ik herinner me dat er wel meer dan 21 aminozuren zijn. Maar die zijn net als alle andere eiwitten 100% natuurlijk hoor. Ze komen alleen niet zoveel voor en zijn veel later ontdekt dan die eerste 20 stuks.
pi_79573989
Klinkt interessant. En de mogelijkheden lijken legio. Zeker in bestrijding van ziektes. Alleen is het de vraag hoe de nieuwe structuur wordt opgenomen in een lichaam. Reageert het wel zoals verwacht? Of denkt het lichaam, je bekijkt het maar en plegen cellen massaal apoptose?
Ook kan je je afvragen hoe effectief het zal zijn. de 3 codon had 4*4*4 = 64 mogelijkheden. Toch zijn er 20 aminizuren. De laatste plek in de codon is dus al van minder invloed aangezien in veel gevallen er eenzelfde aminozuur uitrolt. Wat is de reden daarvan? Dat kan misschien zo wel worden verklaard.

Ik ben wel benieuwd hoe het zit met de kans op fouten. Hoe groter een codon des te groter wordt de kans op een fout in aminozuur/eiwit. Komen er veel mer fouten en wat heeft dit voor invloed zijn wel belangrijke vragen dan.

Ik vind het een mooie doorbraak, die je zeker op bacterieel niveau moet zien. Uitkomsten van testen hiermee kunnen vele inzichten geven in de natuur en hoe die reageert op bepaalde verandering, of in de manier waarop wij ziektes beter kunnen bestrijden etc.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  Moderator donderdag 25 maart 2010 @ 17:11:40 #20
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79576423
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 14:37 schreef Gray het volgende:
Ik herinner me dat er wel meer dan 21 aminozuren zijn. Maar die zijn net als alle andere eiwitten 100% natuurlijk hoor. Ze komen alleen niet zoveel voor en zijn veel later ontdekt dan die eerste 20 stuks.
Ja er zijn honderden aminozuren er worden er alleen maar 21 ingebouwd in eiwitten. In mijn eerste post heb ik ook staan 'natuurlijk voorkomen in eiwitten'. Er is 1 aminozuur dat wel buiten het normale reeksje valt en die recent is ontdekt en dat is een bacterie die een selanolysine kan inbouwen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Bosbeetle op 25-03-2010 17:18:23 ]
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
  Moderator donderdag 25 maart 2010 @ 17:16:13 #21
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79576606
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:16 schreef One_of_the_few het volgende:
Klinkt interessant. En de mogelijkheden lijken legio. Zeker in bestrijding van ziektes. Alleen is het de vraag hoe de nieuwe structuur wordt opgenomen in een lichaam. Reageert het wel zoals verwacht? Of denkt het lichaam, je bekijkt het maar en plegen cellen massaal apoptose?
Ook kan je je afvragen hoe effectief het zal zijn. de 3 codon had 4*4*4 = 64 mogelijkheden. Toch zijn er 20 aminizuren. De laatste plek in de codon is dus al van minder invloed aangezien in veel gevallen er eenzelfde aminozuur uitrolt. Wat is de reden daarvan? Dat kan misschien zo wel worden verklaard.
technisch gezien is dat vrij makkelijk, dat heet wobble pairing het tRNA herkent de codon maar er zijn ook tRNA's met op de derde plek een inositol die bind niet specifiek aan A,T,C of G maar is dus flexibel. Waarom dat zo is, dat is zo geevolueerd maar de selectie erachter is mij niet bekend
quote:
Ik ben wel benieuwd hoe het zit met de kans op fouten. Hoe groter een codon des te groter wordt de kans op een fout in aminozuur/eiwit. Komen er veel mer fouten en wat heeft dit voor invloed zijn wel belangrijke vragen dan.

Ik vind het een mooie doorbraak, die je zeker op bacterieel niveau moet zien. Uitkomsten van testen hiermee kunnen vele inzichten geven in de natuur en hoe die reageert op bepaalde verandering, of in de manier waarop wij ziektes beter kunnen bestrijden etc.
In het artikel boven besproken hebben ze ook de foute incorporatie gemeten en die is net zo laag als bij een triplet codon, tussen 10 -2 tot 10 -4 fouten per codon.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79579308
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 17:11 schreef Bosbeetle het volgende:

[..]

Ja er zijn honderden aminozuren er worden er alleen maar 21 ingebouwd in eiwitten. In mijn eerste post heb ik ook staan 'natuurlijk voorkomen in eiwitten'. Er is 1 aminozuur dat wel buiten het normale reeksje valt en die recent is ontdekt en dat is een bacterie die een selanolysine kan inbouwen.
Welke bacterie??
"De wetende is karig met zijn woorden; de woordenrijke is onwetend."
Lao-Tse
PSN(ps3): Appelknaller
  Moderator donderdag 25 maart 2010 @ 19:49:12 #23
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79582325
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:29 schreef Appelknaller het volgende:

[..]

Welke bacterie??
het is een selenocysteine ipv lysin en dat is al ontdekt in 1986 en heel veel organismen kunnen dat inbouwen oa c elegans.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
pi_79665643
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:16 schreef One_of_the_few het volgende:
Klinkt interessant. En de mogelijkheden lijken legio. Zeker in bestrijding van ziektes. Alleen is het de vraag hoe de nieuwe structuur wordt opgenomen in een lichaam. Reageert het wel zoals verwacht? Of denkt het lichaam, je bekijkt het maar en plegen cellen massaal apoptose?
Ook kan je je afvragen hoe effectief het zal zijn. de 3 codon had 4*4*4 = 64 mogelijkheden. Toch zijn er 20 aminizuren. De laatste plek in de codon is dus al van minder invloed aangezien in veel gevallen er eenzelfde aminozuur uitrolt. Wat is de reden daarvan? Dat kan misschien zo wel worden verklaard.
Zoals je zelf al aangeeft is de reden dat er van de mogelijkheden vele hetzelfde opleveren fout tolerantie (meestal 3 codons voor hetzelfde aminozuur). Daar blijkt maar weer eens uit wat voor een krachtig systeem dit is. Enerzijds flexibel en anderzijds robuust.
  Moderator zondag 28 maart 2010 @ 12:12:33 #25
27682 crew  Bosbeetle
terminaal verdwaald
pi_79665714
Er zijn natuurlijk ook prefere codons er zijn organismen die codons anders gebruiken. Dieren hebben een ander codon gebruik dan bacteriën. Ook kan codon gebruik (bijvoorbeeld aminozuren die langzamer worden ingebouwd) zorgen dat een bepaalde vouwing in het eiwit (beter) verloopt. Als het ware een soort vouwstop. Soms hebben namelijk mutaties die wel voor de zelfde amminozuur volgorde zorgen toch een effect op eiwit niveau.
En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')