abonnement Unibet Coolblue
  maandag 8 april 2013 @ 12:02:41 #226
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_125024758
^ Het is altijd fascinerend om zulke toekomstbeelden voor je te zien. Helemaal als je verder gaat denken. Stel de mens is idd half robot ergens rond 2060. Hoe ziet de wereld er dan uit in 2100? En dan in 2200? 3000? 6000? Dat is niet voor te stellen. Is dit misschien de laatste eeuw waarin 'de normale mens' nog bestaat? Als de ontwikkelingen echt altijd exponentieel blijven gaan. Ze we dan compleet uit ontwikkeld in, zeg, het jaar 10.000?

Ik denk dus dat een beschaving op een gegeven moment aan zijn einde komt. Niet eens door een ramp ofzo maar gewoon...Als je nagaat dat de dino's miljoenen jaren leefde, dan kan ik me niet voorstellen in wat voor stadium een intelligente beschaving zou zijn na zo'n periode.

Onsterfelijkheid, ruimteschepen, teleportatie, het kunnen maken van materie en leven...zijn allemaal zaken die ik me voorstel voor het jaar 3000 bijvoorbeeld. Daarna houdt mijn fantasie gewoon op, laat staan wat er in het jaar 10.000 gebeurd...

[ Bericht 12% gewijzigd door Eyjafjallajoekull op 08-04-2013 12:10:21 ]
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_125049613
quote:
2s.gif Op maandag 8 april 2013 12:02 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
^ Het is altijd fascinerend om zulke toekomstbeelden voor je te zien. Helemaal als je verder gaat denken. Stel de mens is idd half robot ergens rond 2060. Hoe ziet de wereld er dan uit in 2100? En dan in 2200? 3000? 6000? Dat is niet voor te stellen. Is dit misschien de laatste eeuw waarin 'de normale mens' nog bestaat? Als de ontwikkelingen echt altijd exponentieel blijven gaan. Ze we dan compleet uit ontwikkeld in, zeg, het jaar 10.000?

Ik denk dus dat een beschaving op een gegeven moment aan zijn einde komt. Niet eens door een ramp ofzo maar gewoon...Als je nagaat dat de dino's miljoenen jaren leefde, dan kan ik me niet voorstellen in wat voor stadium een intelligente beschaving zou zijn na zo'n periode.

Onsterfelijkheid, ruimteschepen, teleportatie, het kunnen maken van materie en leven...zijn allemaal zaken die ik me voorstel voor het jaar 3000 bijvoorbeeld. Daarna houdt mijn fantasie gewoon op, laat staan wat er in het jaar 10.000 gebeurd...
De komende tientallen jaren worden super interessant. Ik denk dat wij onszelf met kunstmatige intelligentie intelligenter gaan maken en met deze hogere intelligentie kunnen wij ons dingen verbeelden en mogelijkheden zien waar wij nu nooit op zouden komen. Wat ben ik blij dat ik nog jong ben. :)
pi_125057597
Dat verhaaltje klinkt heel leuk maar is echt totale larie koek, duidelijk geschreven door iemand zonder echte kennis van zaken en alleen de headlines volgt lijkt het. Naar mijn mening mogen wij echt blij zijn als wij bijvoorbeeld in 2050 een potje voetbal kunnen spelen tegen echte voetballers laat staan het WK winnen zoals het Robocup als visie heeft. Hoewel het AI gedeelte daarbij waarschijnlijk veel minder interessant is, maar meer het mechanische

Echte AI bestaat hedendaags nog niet. Veel mensen vinden wat neurale netwerken gecombineerd met iteratieve learning methods of reinforcement learning en state machientjes al AI maar het is gewoon fake eigenlijk. Wij programeren nog steeds wat de robot moet doen. We geven programeren het alleen abstracter aan wat hij moet doen.

Maar ook qua mechanica moeten veel stappen gezet worden. Motoren moeten bv. veel kleiner gemaakt worden zodat het design van zo'n robot veel flexiebeler gemaakt kan worden en dus veel meer vrijheidsgraden heeft dan de huidige generatie maar tegelijkertijd moeten deze ook weer immense kracht kunnen leveren. Deze twee dingen, klein + veel kracht werken elkaar gewoon ontzettend tegen.
pi_125058603
quote:
7s.gif Op dinsdag 9 april 2013 00:52 schreef Dale. het volgende:
Dat verhaaltje klinkt heel leuk maar is echt totale larie koek, duidelijk geschreven door iemand zonder echte kennis van zaken en alleen de headlines volgt lijkt het. Naar mijn mening mogen wij echt blij zijn als wij bijvoorbeeld in 2050 een potje voetbal kunnen spelen tegen echte voetballers laat staan het WK winnen zoals het Robocup als visie heeft. Hoewel het AI gedeelte daarbij waarschijnlijk veel minder interessant is, maar meer het mechanische

Echte AI bestaat hedendaags nog niet. Veel mensen vinden wat neurale netwerken gecombineerd met iteratieve learning methods of reinforcement learning en state machientjes al AI maar het is gewoon fake eigenlijk. Wij programeren nog steeds wat de robot moet doen. We geven programeren het alleen abstracter aan wat hij moet doen.

Maar ook qua mechanica moeten veel stappen gezet worden. Motoren moeten bv. veel kleiner gemaakt worden zodat het design van zo'n robot veel flexiebeler gemaakt kan worden en dus veel meer vrijheidsgraden heeft dan de huidige generatie maar tegelijkertijd moeten deze ook weer immense kracht kunnen leveren. Deze twee dingen, klein + veel kracht werken elkaar gewoon ontzettend tegen.
Wauw, het is totale lariekoek.... Dat is nogal een stellige uitspraak, die je vervolgens nogal karig onderbouwt.

Ik neem Ray Kurzweil, die in principe hetzelfde zegt, toch een stuk serieuzer dan iemand die niet eens weet hoe je programmeren en flexibeler spelt.
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_125063275
Ik zou het geen lariekoek noemen.

Of de AI fake is of niet... dat is een hele andere discussie dan robotica. In mijn ogen is reinforcement learning pure AI; mensen leren ook dingen met vallen en opstaan. Natuurlijk worden een aantal dingen geprogrammeerd in de robot, maar jij en ik zijn ook door onze ouders gemaakt. Ik zou het geen reinforcement learning noemen als letterlijk alles is geprogrammeerd.

Ik denk zelf dat 2050 nog te dichtbij is voor volwaardig robotvoetbal. AI op zo'n grote en complexe schaal ligt nog niet voorhanden.
pi_125064036
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 02:51 schreef Probably_on_pcp het volgende:

[..]

Wauw, het is totale lariekoek.... Dat is nogal een stellige uitspraak, die je vervolgens nogal karig onderbouwt.

Ik neem Ray Kurzweil, die in principe hetzelfde zegt, toch een stuk serieuzer dan iemand die niet eens weet hoe je programmeren en flexibeler spelt.
Praten we in 2050 verder. Ik werk dagelijks met robots op de universiteit en doe ondermeer onderzoek naar machine learning en robotica voor robot earth waar ik in dit topic al eerder over berichte. Dit en de bijbehorende theorie die niet eens compleet is zo complex dat t, denk ik, echt niet er dan al is.

Daarnaast nanobots klinkt leuk maar je hebt nog steeds te maken met t menselijk lichaam dat ze ook gewoon kan verstoten. Laten we eerst een nanobot maken die zich door het gehele bloedstelsel kan verplaatsen op commando en dan verder kijken.

Sowieso is t hele nanobots gedoe puur futuristisch gedoe opgepikt van films. Maar ach... Van wat ik lees van Ray Kurzweil is het ook een futurist; die mensen hebben het heeeeeel vaak fout en een aantal van hen hebben het heeeeel soms goed. Sommige dingen zullen best mogelijk zijn maar zeker niet in t tijdsbestek wat hij noemt. Daarnaast klinkt t vanuit mijn invalshoek ook te sciencefiction achtig.

Mensen denken graag dat we altijd technisch zullen blijven evolueren (en dat het onmogelijke, mogelijk is) net zoals heel veel mensen denken dat de wetenschap met een GOED antwoord komt op het energie probleem. Het tegenovergestelde is echter waar.

Ikzelf geloof er ook niet in dat we ooit echte AI kunnen creeëren een robot zal altijd kennis uitputten van wat hij ergens heeft opgepikt en dus in zij database heeft staan, bv. als de robot gelooft in Sinterklaas zal hij er altijd erin blijven geloven en niet denken of op de vraag komen: zou Sinterklaas misschien een bedrieger zijn? Tenzij het ergens oppikt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:17 schreef koffiegast het volgende:
Ik zou het geen reinforcement learning noemen als letterlijk alles is geprogrammeerd.
Bij reinforcement learning tuned hij enkel de parameters waarmee hij de motoren moet aansturen om te lopen hé... Dat hij moet gaan lopen en hoe lopen 'gedefinieerd' is, als in niet omvallen en vooruitbewegen, staat gewoon geprogrammeerd in zijn geheugen. Het is eigenlijk gewoon bruteforcing. Kijken hoe de robot reageert op bepaalde parameters en dan op een slimme manier door naar de error signaal en model te kijken hoe je nieuwe slimmere/betere parameters kunt kiezen.

[ Bericht 17% gewijzigd door Dale. op 09-04-2013 11:44:18 ]
pi_125072496
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 11:38 schreef Dale. het volgende:

Bij reinforcement learning tuned hij enkel de parameters waarmee hij de motoren moet aansturen om te lopen hé... Dat hij moet gaan lopen en hoe lopen 'gedefinieerd' is, als in niet omvallen en vooruitbewegen, staat gewoon geprogrammeerd in zijn geheugen. Het is eigenlijk gewoon bruteforcing. Kijken hoe de robot reageert op bepaalde parameters en dan op een slimme manier door naar de error signaal en model te kijken hoe je nieuwe slimmere/betere parameters kunt kiezen.
Ik studeer nu af voor mijn Master AI, en mijn onderzoeksproject heeft te maken met reinforcement learning.

Ik ben ook geen fan van Ray Kurzweil. Het voelt soms alsof ie leukraak dingen schreeuwt en dat de media maar al te gretig het overneemt.. want kijk..terminator wordt in reality in 2050..!

Wat ik wel denk is dat jij en ik een andere definitie van 'AI' hebben. Ik vind AI al 'intelligent' als het zelf iets kan vinden. Dat we dan vervolgens gewoon het probleem zelf opstellen en beschrijven hoe parameters een oplossing formuleert voor het probleem... dat hoort er gewoon bij.
  woensdag 10 april 2013 @ 22:30:21 #233
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_125133921
Het grappige is dat mensen IN het werkveld vaak een tunnelvisie krijgen op den duur met weinig fantasie.

Ik merk dat ook in de ICT/digitale creatieve sector. Veel mensen zijn best wel vastgeroest en conservatief in een bepaald opzicht. Ook op Tweakers.net zie je heel duidelijk dat heel veel mensen enorm conservatief zijn geworden door de jaren heen. Mensen die vroeger aan de voorhoede stonden van computers en technologie...
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_125136586
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het grappige is dat mensen IN het werkveld vaak een tunnelvisie krijgen op den duur met weinig fantasie.

Ik merk dat ook in de ICT/digitale creatieve sector. Veel mensen zijn best wel vastgeroest en conservatief in een bepaald opzicht. Ook op Tweakers.net zie je heel duidelijk dat heel veel mensen enorm conservatief zijn geworden door de jaren heen. Mensen die vroeger aan de voorhoede stonden van computers en technologie...
Ik begon ook met dromen van mijn eigen bedrijf dat dienstverlening doet dmv een paar AI algoritmes. Naarmate je meer snapt, realiseer je gewoon goed hoeveel je moet doen en dat het vele dingen nog niet echt zijn behandeld...
  donderdag 11 april 2013 @ 00:45:11 #235
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_125140958
quote:
0s.gif Op woensdag 10 april 2013 23:08 schreef koffiegast het volgende:

[..]

Ik begon ook met dromen van mijn eigen bedrijf dat dienstverlening doet dmv een paar AI algoritmes. Naarmate je meer snapt, realiseer je gewoon goed hoeveel je moet doen en dat het vele dingen nog niet echt zijn behandeld...
Merk het zelf ook ja. Helaas.... Je moet heel erg uitkijken dat je niet steeds verder in een tunnel gaat zitten want op een gegeven moment wordt je een cynische ouwe zak :P
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
pi_125142457
quote:
2s.gif Op woensdag 10 april 2013 22:30 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Het grappige is dat mensen IN het werkveld vaak een tunnelvisie krijgen op den duur met weinig fantasie.

Ik merk dat ook in de ICT/digitale creatieve sector. Veel mensen zijn best wel vastgeroest en conservatief in een bepaald opzicht. Ook op Tweakers.net zie je heel duidelijk dat heel veel mensen enorm conservatief zijn geworden door de jaren heen. Mensen die vroeger aan de voorhoede stonden van computers en technologie...
Ja idd :)

Jack Andraka is daar een mooi voorbeeld van. Een 15-jarige die nog "niet wist wat grote bedrijven wel zogenaamd wisten" en daarom in staat was te komen tot een enorme doorbraak in de strijd tegen kanker:

Jack Andraka — 15-Year-Old Invents Cancer Test 100 Times More Sensitive & 26,000 Times Cheaper than Current Tests

http://www.bradaronson.com/jack-andraka/
"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
pi_125469490
18-04-2013

Nieuwe robot helpt uw IKEA-meubel in elkaar te zetten



Het is altijd een hele beproeving: de meubels van een Zweedse meubelwarengigant in elkaar zetten. Wetenschappers hebben nu een robot ontwikkeld die een handje kan helpen. De robot is niet geprogrammeerd om dat te doen, maar leert het gaandeweg.

Een robot die een handje helpt bij het in elkaar zetten van meubels: dat is handig! Maar het heeft weinig zin om de robot voor elk stukje van de vele meubels die het Zweedse meubelhuis in het assortiment heeft, een handeling te leren. Daarom hebben de onderzoekers een robot ontwikkeld die leert door middel van demonstraties.

“Eén gebruiker grijpt de robot en beweegt deze om te demonstreren hoe deze met de andere gebruiker zou moeten samenwerken,” zo leggen de onderzoekers uit. Met behulp van sensoren en camera’s kan de robot ‘voelen’ en ‘zien’ wat hij doet. “Na de demonstratie leert de robot dat deze eerst meegaand moet zijn, zodat de gebruiker het tafelblad neer kan leggen om de poten erop te schroeven.” Zodra de gebruiker de poot vast gaat schroeven, is de robot niet langer meegaand, maar houdt hij het tafelblad stevig vast (zie onderstaand filmpje).


Het idee van een robot die leert door demonstratie is niet helemaal nieuw. Zo heeft deze robot bijvoorbeeld leren tafeltennissen door naar mensen te kijken. Maar de robot die mensen assisteert bij het in elkaar zetten van meubels is toch bijzonder. Mede omdat hij zo goed is ingespeeld op de mens, waardoor de samenwerking heel natuurlijk en efficiënt verloopt.

(scientias.nl)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  vrijdag 19 april 2013 @ 09:46:10 #238
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_125470019
Hey dit moet ik ff een vriendin van me tuippen :D
Die is op dit moment aan t promoveren op robotica, een zorgrobot!
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_125472542
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 april 2013 09:46 schreef Ang3l het volgende:
Hey dit moet ik ff een vriendin van me tuippen :D
Die is op dit moment aan t promoveren op robotica, een zorgrobot!
TU/e?
  vrijdag 19 april 2013 @ 11:21:48 #240
61661 Ang3l
The Right Kinda Wrong
pi_125472564
quote:
7s.gif Op vrijdag 19 april 2013 11:21 schreef Dale. het volgende:

[..]

TU/e?
Nee vanuit Delft. Maar dit promoveren is in Limburg ergens.
L'Amour menaçant:
Qui que tu sois, voici ton maître. Il l'est, le fût ou le doit être.
pi_125669852
24-04-2013

Robot bootst schildpadje na


De flipperbot heeft twee houten plankjes als flippers. © Georgia Tech Photo: Gary Meek.

Amerikaanse wetenschappers hebben een roboto ontwikkeld die zich op dezelfde manier beweegt als kleine zeeschildpadjes. De robot, die ze Flipperbot noemen, is nuttig voor voor zowel biologen als ingenieurs.

De machine werd gebouwd door een team van de universiteit van Georgia in de Verenigde Staten. Ze raakten geïnspireerd door de zeeschildpadden die jaarlijks uit hun eieren naar de zee kruipen. Dat doen ze zonder het zand te bewegen, waardoor ze niet uitglijden en relatief snel bij de zee komen. Die efficiënte manier van bewegen moest worden nagebootst door de robot.

De wetenschappers denken dat hun 'Flipperbot' veel toepassingen kent. De robot kan helpen om nieuwe voertuigen te ontwikkelen die zich gemakkelijk over moeilijke terreinen en zelfs door het water kunnen voortbewegen. Maar hij geeft ook inzicht in hoe schildpadden bewegen en zou zelfs kunnen helpen bij onderzoek naar de evolutie en de vraag hoe zeedieren landdieren werden.

Hoe de robot beweegt is in het filmpje hieronder te zien:

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_125669882
23-04-2013

Protest tegen moordrobots (die nog niet bestaan)


© thinkstock.

Robots die helemaal zelfstandig en automatisch mensen doden, zijn iets van de toekomst, maar mensenrechtenorganisaties maken zich nu al zorgen. Ze beginnen in de Britse hoofdstad Londen een internationale campagne tegen de apparaten.

"Gewapende robots die doden zonder enige menselijke tussenkomst mogen nooit worden gebouwd'', vindt Steve Goose van Human Rights Watch (HRW). Volgens hem moet een mens altijd de laatste beslissing nemen over leven en dood op het slagveld.

Volgens mensenrechtenorganisaties overschrijden de 'moordmachines' een morele grens. De organisaties willen daarom bij voorbaat bij regeringen aandringen op een internationaal verbod op de apparaten die anders binnenkort het strijdperk kunnen betreden.

Schildwacht
Een voorloper van zo'n zelfstandige oorlogsrobot is de Zuid-Koreaanse SGR-1; een automatische 'schildwacht' met een mitrailleur die mensen kan opsporen en zelf richt. Een militair op afstand beslist echter nog wel of het apparaat het vuur moet openen.

Ook onbemande vliegtuigen zijn de afgelopen jaren sterk in opkomst. Maar ook die 'drones' zijn nog niet helemaal onafhankelijk, omdat een piloot op afstand beslist of een raket wel of niet wordt afgevuurd.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_126050159
03-05-2013

Robotvlieg is amper groter dan een echte


Wetenschappers van Harvard zijn erin geslaagd een robotvlieg te maken die amper groter is dan een echte. Het tuig, dat losjes gebaseerd is op het lichaam van de insecten, bestaat uit ultradunne laagjes van composietmaterialen die aan elkaar zijn geplakt.

De machine weegt amper 80 milligram maar is voor stroom nog wel afhankelijk van een externe krachtbron, waarmee ze verbonden is via een dun kabeltje.

Toch kan de robotvlieg opstijgen en elementaire vliegmanoeuvres uitvoeren. De makers denken dat het ding enkele minuten zou kunnen vliegen met een ingebouwde krachtbron, meldt Science.

Toepassingen
Een robotvlieg zou in rampgebieden naar overlevenden kunnen speuren, plaatsen kunnen onderzoeken waar mensen niet kunnen komen, in kapotte machines kunnen vliegen op zoek naar problemen of zelfs mensen kunnen bespioneren.

Toch is dat nog niet voor morgen, want de wetenschappers kampen nog met "ernstige miniaturisatieuitdagingen", zowel bij het bouwen van de robot als bij het maken van camera's en computers die minuscuul genoeg zijn.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_126338537
10-05-2013

"I can't stand it": Robot vertelt je of je adem stinkt


© thinkstock.

Voor je naar een belangrijke vergadering of een spannende date vertrekt, controleer je best altijd even of je niet ruikt. Maar binnenkort val je daar niet langer vrienden of familie voor lastig, dan schakel je gewoon een robot in.

Het Japanse bedrijf CrazyLabo heeft in samenwerking met het Kitakyushu National College of Technology twee robots gebouwd: één die lijkt op een bulldog en één die lijkt op een vrouw. De robots gebruiken een sensor die bepaalde chemicaliën oppikt.

De robothond ruikt aan je voeten en als die echt stinken, valt het beestje om. Als ze normaal ruiken, zal het diertje zich ernaast vleien. Om je adem te checken, mag je in het gezicht van de vrouwelijke robot, die 'Kaori' (aroma) genoemd wordt, ademen. "Good, like citrus", zegt ze als je adem lekker ruikt. "Yuck! You have bad breath", "No way! I can't stand it!" en "Emergency taking place" roept ze iets minder subtiel uit als je adem stinkt.

Beelden van de robots kan je bekijken op de website Robots Insider.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_126338672
10-05-2013

Minirobotjes injecteren in het oog kan blindheid voorkomen


© thinkstock.

Het lijkt sciencefiction, maar binnenkort kunnen dokters misschien wel piepkleine robotjes in de ogen injecteren die waarschuwen wanneer het zuurstofgehalte van het oog te laag is. Dat kan namelijk leiden tot blindheid. Dat staat te lezen op de nieuwssite Mashable.

Onder leiding van professor Bradley Nelson van het Zwitserse Instituut voor Technologie (ETH) in Zürich creëerden wetenschappers robotjes van amper 1 millimeter lang en een derde van een millimeter breed die door de glazige vloeistof van het oog kunnen gedirigeerd worden met behulp van externe magnetische velden.

De minirobotjes werden omhuld met een speciale verf die hen omtovert tot zuurstofsensors. Hoe meer zuurstof in het oog, hoe feller de robotjes gloeien. De toestelletjes zijn al met succes getest in water en de volgende stap is nu om ze op een echt oog te testen.

Wetenschappers hebben trouwens eerder al robotjes gemaakt die medicijnen kunnen toedienen of littekenweefsel kunnen verwijderen van het oog.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_126340259
Dat zijn geen robots, dat zijn metaaldeeltjes met speciale coating.
pi_127191830
29-05-2013

Robot voorspelt menselijke handelingen en schenkt bier


Een team van de universiteit van Cornell in New York heeft een robot gebouwd die kennis van standaard huishoudelijke activiteiten aanwendt om mensen te helpen met klusjes, inclusief het schenken van bier.

De robot gebruikt een Kinect-camera van Microsoft als sensor. Hij observeert de bewegingen van een individu en vergelijkt die dan met een videodatabase van bijna 120 doordeweekse huishoudelijke taken, zoals het plaatsen van voedsel in de microgolfoven of het poetsen van tanden.

Toekomst
Volgens Ashutosh Saxena, een van de computerwetenschappers die aan de robot werkte, is de sleutel tot het succes van het toestel het vermogen om de toekomst te voorspellen. Het is namelijk gemakkelijk een robot te maken die menselijke bewegingen volgt en daarop reageert, maar robots die enkel reageren op informatie uit het verleden kunnen zich klungelig gedragen.

Opmerkelijk
Hoewel menselijke handelingen simpel lijken, is het toch opmerkelijk hoe de robot een situatie zo kan analyseren dat hij weet of je je bier wil nemen of het boek ernaast. Een video van het team toont hoe de robot de bewegingen van mensen analyseert en daarop inspeelt.

(HLN)
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
  zondag 9 juni 2013 @ 21:59:25 #248
167383 Molurus
ex-FOK!ker
pi_127599242
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_128518291
quote:
Team van wetenschappers bouwt robotpeuter

Het bedrijf Hanson Robotics is van plan een robotpeuter te maken. Hij zou de 'slimste robot' ter wereld moeten worden.

De robot heet Adam Z1 en zal in staat zijn om te spreken, met speelgoed te spelen, tekeningen te maken en te reageren met emotie, zo meldt iO9.

Voor het project heeft oprichter David Hanson meerdere specialisten op het gebied van technologie aangetrokken waaronder OpenCog Artificial General Intelligence(AGI)-oprichter Ben Goertzal.

Hanson zelf werkte al eerder aan robots, waaronder Einstein, Zeno, Robokind en Brina 48.

Wereldervaring

"Mijn doel is om AGI te creëren met een simpel menselijk niveau van begrip, maar met uiteindelijk een hoger niveau van algemene intelligentie", aldus Hanson. "Maar daarvoor moeten we kunstmatige intelligentie zo maken dat het de 'menselijke wereld' kan begrijpen. De enige manier waarop we dat kunnen doen, is door de robot een ruwe inschatting te laten maken van wat het is om mens te zijn door het mens te láten zijn."

Het team dat nu aan Adam Z1 werkt wil daarom de software van de robot gratis en open aanbieden aan iedereen, zodat anderen ook kunnen werken aan de algoritmes en het systeem kunnen verbeteren.

Hanson heeft het project op Indiegogo gezet en hoopt op die manier 300.000 dollar voor de eerste investering op te halen.

Nu
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
pi_128896941
Mooie docu waairn de laatste stand van zaken wordt gegeven mbt wat robots kunnen:


De laatste 8 minuten zijn niet te zien in de bovenstaande (die een betere kwaliteit heeft), maar wel in de onderstaande:

"An educated citizenry is a vital requisite for our survival as a free people."
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')