abonnement Unibet Coolblue
pi_78980230
Krakau (Pools: Kraków [ˈkrakuf]?, Jiddisch: Kroke) is na Warschau en Łódź de grootste stad van Polen
(756. 441 inwoners, 2008). De stad ligt aan de Wisła (Duits: Weichsel) in het zuiden van Polen en is de hoofdstad van het woiwodschap Klein-Polen (Małopolska).
Het is de voormalige hoofdstad van Polen (tot 1609) en is een van de belangrijkste cultuursteden van Midden-Europa. Het wordt daarom wel het Florence van Polen genoemd, en is volgens velen een van de mooiste steden van Europa. De stad kwam als een van de weinige steden in Polen bovendien ongeschonden de Tweede Wereldoorlog door. Het stadscentrum staat op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO.

Bezienswaardigheden
Krakau was in 2000 samen met acht andere steden Culturele hoofdstad van Europa. Het centrum van de stad heeft de diverse oorlogen ongeschonden doorstaan en is derhalve historisch zeer interessant. De oudste nog bestaande gebouwen (in Ulica Kanonicza) stammen uit het begin van de 13e eeuw. De rest van de bebouwing is in de verschillende eeuwen daarna gebouwd en/of verbouwd, hetgeen veel verschillende bouwstijlen bijeen brengt. Er zijn vooral veel gebouwen in renaissancestijl

Rynek Główny
Het hart van Krakow is de Rynek Główny (Grote Markt; Rynek stamt van het Duitse Ring, dat is het plein rond een raadhuis) samen met de Rynek Mały (Kleine Markt). De Rynek Główny is een van de grootste en mooiste marktpleinen van Europa. Het plein is in de 13e eeuw ontworpen en meet ongeveer tweehonderd bij tweehonderd meter. Aan elke zijde komen drie straten bij de markt. Elk van deze straten leidde naar de stadsmuur, waarvan elke tweede naar een stadspoort leidde. De meeste straten in het centrum zijn evenwijdig aan de straten die vanuit de markt vertrekken en zijn steeds op ongeveer dezelfde afstand van elkaar aangelegd, zodat de ruimtes tussen de straten vrijwel vierkant zijn. De weinige afwijkingen op dit patroon worden veroorzaakt doordat men enkele straten van vóór het ontwerpplan van de Rynek Główny in het plan moest inpassen.

Aan de rand van het marktplein staat de Mariakerk (Kosciół Mariacki). Het wereldberoemde hoogaltaar is gemaakt door de Neurenbergse beeldhouwer Veit Stoss, die in Polen tot Wit Stwosz is omgedoopt. Op het plein staan diverse gebouwen in verschillende stijlen: de Raadhuistoren (Ratusz), de Lakenhal (Sukiennice) en de Kerk van Sint-Adalbert (Św. Wojciech). Eén van de mooiste classicistische kerken uit de barokperiode in Polen is de Sint Annakerk in de nabijheid van het marktplein, naar ontwerp van de toentertijd in Polen zeer actieve Nederlandse architect Tielman van Gameren,(ook: Tylman van Gameren). Eveneens in koninklijke dienst werkte de beroemde Duitse beeldhouwer Andreas Schlüter waarvan nog vele monumenten, ook in kerken en paleizen in Krakow aanwezig zijn.


Wawel
De heuvel heeft een hoogte van 228 m en ligt op de oever van de Wisła, op de zuidwestpunt van het centrum. Op die heuvel bevinden zich talrijke historische gebouwen. Het belangrijkst zijn de kathedraal en het koninklijk paleis. Onder de heuvel bevindt zich de Drakengrot.

Kazimierz
Behalve voor rooms-katholieken is Krakau ook voor joden een belangrijke stad: zij kwamen vooral vanaf de Dertigjarige Oorlog in groten getale in Kroke wonen, hoofdzakelijk in de wijk Kazimierz. In 1943 werd het getto van Krakau vernietigd: de meesten van de 70.000 joden die voor de Tweede Wereldoorlog in Krakau woonden overleefden de Holocaust niet.

Uitgaansleven
Krakau heeft een zeer uitgebreid uitgaansleven. Uiteraard speelt hier mee dat Krakau een studentenstad is. In het centrum zijn honderden kroegen te vinden. Kenmerkend zijn de vele "kelderbars", waarvoor men eerst lange trappen af moet dalen, alvorens het etablissement te betreden. Deze bars bestaan veelal uit kleine kamertjes en gangetjes.



`
pi_78980304
Ik heb deze tekst dan wel mooi van Wikipedia gehaald..
Maar ga dinsdag voor het eerst naar Krakau..

Ben wel benieuwd of er nog leuke tips zijn?
En is het shoppen daar duur/goedkoop/normaal?

Wat zijn de prijzen van uit eten (vergeleken met Nederland)?
pi_78980487
Vrouw - man verhouding : 2:1
Vrouw - Poolse man - Westerse man verhouding : 4 : 0 : 1

Prijzen onderhoud : circa 60% goedkoper dan hier. (Tenzijn je op A-locaties gaat zitten)

Shoppen : Ik zeg doen!
pi_78980506
veel plezier trouwens, krakow is echt een toffe stad
pi_78980545
tvp.

Binnenkort ook lang weekend naar Krakau!
U kunt hier adverteren voor maar ¤10 per maand. Neem contact op via PM.
pi_79027294
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:50 schreef Elcadarn het volgende:
Vrouw - man verhouding : 2:1
Vrouw - Poolse man - Westerse man verhouding : 4 : 0 : 1

Prijzen onderhoud : circa 60% goedkoper dan hier. (Tenzijn je op A-locaties gaat zitten)

Shoppen : Ik zeg doen!
Kijk dat is info waar je wat aan hebt
dankje!
pi_79028727
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:50 schreef Elcadarn het volgende:
Vrouw - man verhouding : 2:1
Vrouw - Poolse man - Westerse man verhouding : 4 : 0 : 1

Prijzen onderhoud : circa 60% goedkoper dan hier. (Tenzijn je op A-locaties gaat zitten)

Shoppen : Ik zeg doen!
Nou, hier nog 1. Ga eens kijken of ik een gaatje kan prikken in onze agenda om daar eens te gaan kijken.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_79042478
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:50 schreef Elcadarn het volgende:
Vrouw - man verhouding : 2:1
Vrouw - Poolse man - Westerse man verhouding : 4 : 0 : 1

Prijzen onderhoud : circa 60% goedkoper dan hier. (Tenzijn je op A-locaties gaat zitten)

Shoppen : Ik zeg doen!


Ik ga in april met twee vrienden naar Krakau.Ik ben benieuwd want ik heb ook veel goeie dingen over deze stad gehoord.
pi_79052502
Leuke stad! Afgelopen augustus met een stel collega's een busje gehuurd en een weekendje Krakau/Auschwitz gedaan.

Stappen in de Joodse buurt, langs de rivier in de zon een biertje drinken, kasteel bezoeken. We hadden toen ook nog eens een strak blauwe lucht en dertig graden. Heerlijk. Een van mijn Poolse collega's was mee, en die heeft in Krakau gestudeerd, en wist de goede plekken dus. Ideaal.
^ To je nesmysl ^
pi_79713868
Ik ga er morgen heen met wat maten. Nog uitgaan tips?
pi_79715383
ha, daar gaan we deze zomer naar toe
  woensdag 31 maart 2010 @ 21:09:00 #12
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_79804922
tvp, schijnt echt mooi te zijn wat ik van een Poolse kennis altijd hoor.
Je kunt volgens mij ook aardig goedkoop vliegen vanaf Eindhoven met http://www.wizzair.com
pi_79808726
quote:
Op woensdag 31 maart 2010 21:09 schreef PLAE@ het volgende:
tvp, schijnt echt mooi te zijn wat ik van een Poolse kennis altijd hoor.
Je kunt volgens mij ook aardig goedkoop vliegen vanaf Eindhoven met http://www.wizzair.com
Krakau staat er niet tussen? Maar wij gaan sowieso met ryanair.Damn nog maar een week.
  donderdag 1 april 2010 @ 13:58:15 #14
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_79829354
Voor 11 euro ben je met de bus vanaf airport Katowice in anderhalf uur in hartje Krakau.

Maar idd Krakau zelf vliegen ze niet op
pi_80324036
Vorig jaar naar Krakow/Krakau geweest, wat een topstad.

Wat ik niet verwacht had, is dat het uitgaansleven zo levendig is. Het lijkt misschien rustig op straat, maar dat komt omdat alle kroegen, barren, pubs e.d. onder de grond zitten, in de kelders. Uitgebreid uit eten voor 4,50 euro, cocktailtje voor 3 euro, prima! Prijzen zijn ongeveer de helft van Nederland.

Cultureel is er ook genoeg te doen. Ik vond vooral de kerktoren op het centrale plein interessant. Elk heel uur is er een wachter in de toren die een deuntje blaast op een trompet.

En Auschwitz moet je eigenlijk gezien hebben. En dan met name Auschwitz II - Birkenau. Heeft bij mij een diepe indruk achtergelaten, al is het er wel erg druk qua toerisme.
pi_80324585
Ben vorig weekend in Krakau geweest en het is wel een mooie stad.Uitgaan vonden wij persoonlijk ietsje minder.De prijzen zijn prima maar het publiek was toch een beetje opgefokt.Veel van die gorilla's en een barman meegemaakt die een Poolse jongen direct naast mij aan de bar vol op zijn oog heeft geslagen.

Natuurlijk was ook het vliegtuigongeluk best fucked up voor ons.Auschwitz was gesloten de laatste twee dagen die wij er waren en de stemming was natuurlijk niet de beste in de stad.Gelukkig hebben wij de zoutmijn nog gezien.Ons appartement was wel op een perfecte locatie direct naast het grote plein en ik was ook verrast dat de meeste Polen zo goed Engels konden spreken.We hebben ons in ieder geval vermaakt maar het had zeker leuker gekund.
pi_80328686
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 17:45 schreef Frenkel het volgende:
Ik heb deze tekst dan wel mooi van Wikipedia gehaald..
Maar ga dinsdag voor het eerst naar Krakau..

Ben wel benieuwd of er nog leuke tips zijn?
En is het shoppen daar duur/goedkoop/normaal?

Wat zijn de prijzen van uit eten (vergeleken met Nederland)?
Tips: Ga naar Auswitz, erg indrukwekkend. Half uurtje rijden vanaf Krakau. Tour voor +- 30 euro volgensmij vanuit Krakau.
Verder vond ik Wieliczka (een zoutmijn) ook heel erg mooi. Hadden daar een hele goede gids. Allemaal beeldhouwwerken van zout. Echt een aanrader.

Verder vond ik Krakau niet extreem goedkoop, vooral niet in het centrum. Bier is net zoals in Nederland even duur, net zoals kleren. Wellicht als je meer in de buitenwijken komt het wel goedkoper word.
pi_82185229
Ik ga komende vakantie ook naar krakau, maar wat mij opvalt is dat clubs een minimale leeftijd van 21+ hanteren.

is er genoeg te doen voor 18/19 jarigen?
  dinsdag 1 juni 2010 @ 13:47:16 #19
1316 PLAE@
Founded by fuckers
pi_82187311
Ik ga deze zomer
pi_82189122
Een jaar of 10 terug ben ik er ook eens geweest (misschien al wel langer terug). Leuke stad met veel historie. De omgeving is ook de moeite en er is wel het e.e.a. in de buurt wat mooi en/of interessant is. Ik ga er nog weleens kijken in de toekomst hoop ik.
Kijk ook eens op <a href="http://www.golaos.nl" rel="nofollow" target="_blank">www.golaos.nl</a>
pi_82190893
Ik ga er waarschijnlijk dit jaar met Oud en Nieuw heen, waarschijnlijk met Wizzair, iemand daar ervaringen mee? We vliegen dan naar Wroclaw en nemen daar een taxi.
pi_82191752
fijn om te lezen dat de "man-vrouw' ratio 1:2 is
pi_82197201
quote:
Op woensdag 14 april 2010 23:58 schreef hrrick het volgende:

[..]

Tips: Ga naar Auswitz, erg indrukwekkend. Half uurtje rijden vanaf Krakau. Tour voor +- 30 euro volgensmij vanuit Krakau.
Verder vond ik Wieliczka (een zoutmijn) ook heel erg mooi. Hadden daar een hele goede gids. Allemaal beeldhouwwerken van zout. Echt een aanrader.

Verder vond ik Krakau niet extreem goedkoop, vooral niet in het centrum. Bier is net zoals in Nederland even duur, net zoals kleren. Wellicht als je meer in de buitenwijken komt het wel goedkoper word.
Een tour voor 30 euro naar Auschwitz Voor een paar euro heb je een retourtje met de bus.

Wij hebben fietsen gehuurd en zijn naar Nowa Huta gefietst. Interessant voor de mensen die geļnteresseerd zijn in de wat meer recente geschiedenis van Polen, een apart sfeertje daar. 's Middags zijn we helemaal naar de andere kant van de stad gefietst, naar een geweldig uitkijkpunt de Kosciuszko Mound
pi_82201374
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 15:09 schreef Repsak het volgende:
Ik ga er waarschijnlijk dit jaar met Oud en Nieuw heen, waarschijnlijk met Wizzair, iemand daar ervaringen mee? We vliegen dan naar Wroclaw en nemen daar een taxi.
Vliegen naar Wroclaw en de taxi naar Krakow? Je weet dat dat een kleine 250km is?

Katowice is misschien een betere optie.
2015: <span class="s">MLA - JFK - PMI</span>
pi_82204590
quote:
Op dinsdag 1 juni 2010 19:01 schreef Thetallguy het volgende:

[..]

Vliegen naar Wroclaw en de taxi naar Krakow? Je weet dat dat een kleine 250km is?

Katowice is misschien een betere optie.
Ik bedoelde uiteraard Katowice, excuses
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')