abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
  Moderator zaterdag 13 maart 2010 @ 17:19:01 #26
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_79100896
Mijn functie in de Landmacht.



Schutter, leopard2a6 tank

Een Leopard tank is bekend bij het publiek als een zwaar voertuig, Duits,kwalitatief goed, maar traag, en log.. en veel te gevaarlijk. De Tank is inderdaad een Duits produt, en het leopard2 concept is beste Main Battle tank ter wereld. Tegenwoordig zijn er al nieuwere versies dan waar Nederland over beschikt, met als uitschieter de Leopard2a6 PSO



Deze heeft dikker front,top en toren pantser, een aparte uitlaat die de warmteuitstoot verminderd , een 360graden camera systeem, luidspreker systeem, en onderluiks bediend geschut op de toren en een bulldozerblad. Maar ik houd het nu bij mijn eigen wapen, de Nederlandse Leopard2a6 tank.


Velen denken dat de tank uit sterft, omdat hij in verstedelijkt gebied niet bruikbaar meer is. Dat is dus niet waar, Amerikanen hebben hem veel in gebruik in verstedelijkt gebied, met goed resultaat, en ook de Denen, Britten en Canadezen ondervinden een positief resultaat.

Ook is hij niet traag met een topsnelheid van 70 kmpu, en het is de meest wendbare en mobiele tank ter wereld.



Wel hebben de vele upgrades door de jaren heen een flinke bijdrage in tonnages gehad. Daardoor heeft de Torsiestaaf ophanging het zwaarder gekregen, maar met de komst van beter materiaal van het onderstel ( torsiestaven, tandenkransen ) is de mogelijkheid om te springen met een 65 ton wegende tank en hoge snelheden behalen in het terrein nog steeds geen probleem.

De tank weegt 60,5 ton en Compleet gevechtsgereed meer dan 65 ton, waarbgij de toren alleen al 21,4 ton weegt. De V12 motor met dubbele Turbo's zorgt voor een kracht van 1500 PK. Het onderhoud aan de motor is zeer gemakkelijk, en zou deze uitvallen in het veld, kan onze bergingsdienst samen met het personeel de motor vervangen in 15 minuten! als er voorgewerkt is door de bemanning, omdat hij als 1 unit eruit gaat, hier een afbeelding van het motorcompartiment met verwijderde power unit




Hij heeft als wapens ( of als wapens geldende het volgende )

-120mm L55 kanon.
-Coaxiaal machinegeweer ( MAG 7,26mm )
-7,62mm MAG Torendakaffuit
-CE628-Laser voor afstandsmeting
- Rookbus lanceerinrichting



En persoonlijke bewapening van de bemanning
( 3x Glock 17, 1x Diemaco C8, Granaten )


Tankbemanning
De bemanning van een tank bestaat uit 4 personen.
Namelijk de Commandant, Schutter, Lader en bestuurder.



De benamingen van de functies vertellen genoeg, en ik zal vooral wat over mijn Functie vertellen en welke rol ik precies vervul in de tank.
Als schutter heb ik veel behoefte aan gegevens. Deze zijn nodig om de tref kans van een shot te vergroten en zonder juiste gegevens zal ik nooit raak schieten. Deze veranderen, dus worden ze elke keer voor een oefening gegeven bij de briefing, die in de foto hierboven is te zien.

De schutters staan vooraan, want deze krijgen de doelen van de oefening, en de dagwaardes te horen.
De dagwaardes houden het volgende in, de eventueel veranderde gevechtsviziersafstand ( volgt later ), Buitentemperatuur, Munitie temperatuur, Windsnelheid en richting, Luchtdruk en Hoogte t.a.v NAP.

Deze gegevens voer ik in op het Rekenaars bedienings&aflees paneel. Hieronder afgebeeld. Deze bevind zich op mijn positie aan de rechterkant.


Aan mijn linkerzijde bevind zich 10 centimeter naast mijn gezicht het Kanon, je zit dus goed ingepakt.
Op de foto zie je de draaiknoppen en trektuimelschakelaars. De draaiknoppen gebruik ik om de dagwaardes in te voeren. Deze geven de ballistische computer de gegevens die het nodig heeft om de goede positionering van de schietbuis te berekenen, die natuurlijk per doel veranderd terwijl ik wel gestabaliseerd zicht blijf houden op mijn doel.

Met de trektuimel schakelaars zet ik sensoren aan die mij het mede mogelijk maken dat ik rijdend, springend, en soms bijna vliegend een schot kan uitbrengen wat nog doel treft ook, dat is het prachtige aan het hele systeem.

De Ballistische computer kan afstanden berekenen tot 9990 meter, maar mijn schietbereik bedraagt maar 4000 meter omdat dat de grens is van de vuurleidingssysteem. Door de vele ingebouwde gyro's,sensoren , en computers kan ik on the move doel treffen, terwijl de tank alle kanten op kan gaan, hoe dit precies werkt is te veel om hier te vertellen, en ook niet interresant, daarnaast weet ik niet of dit mag .

De computers berekenen voor mij bijna alles, ze houden rekening met

-Snelheid eigen voertuig
-Snelheid vijandelijk voertuig
-dagwaardes
-afstand van vijand.

In het hoogste bedrijsniveau van de tank heb ik een knop ter beschikking. De DV knop, deze zit op mijn Schuttersrichtgreep die ik in handen houd om het kanon en toren te bedienen. Dus als je van een Tank het kan ziet eleveren/declineren en de toren alle kanten op ziet draaien, is de schutter daarmee bezig.

De DV moet ik als ik een doel wil uitschakelen dat rijdt gebruiken, ik gebruik hem door het doel enige seconden te volgen waarna het vuurleidingssysteem een soort voorberekende baan van het voertuig berekend en gebruikt zodat ik het doel dat rijdt kan treffen, anders land het erachter.

DV staat voor dynamische voorhoudshoek. Deze is nodig omdat als ik mijn richtkruis op een vijandelijke tank zet wat beweegt, ik het niet zal raken omdat in de tijd dat ik schiet en de patroon op de plek is waar ik het wil hebben, het doel al verder is bewogen.. dus daar zorgt deze knop voor. Erg belangrijk.

Ik heb enkele waarnemingsmiddelen ter beschikking, die je gelijk op de volgende foto kunt zien, en dit is ook de plek waar ik mij bevind in de tank.



Het is op bovenstaande foto een niet up to date systeem, dit dateerd uit de allereerste leopard2 tank, inmiddels hebben we een nieuwer systeem. met de 2 "oogjes"neem ik waar, het linkeroog is voor het back up systeem.


ik heb het EMES-15 systeem,dus de 2 oogjes, wat mij een beeld geeft dat eruit ziet als het volgende als ik er doorheen kijk.


en bij de buitenkant is het op deze plek in de toren geplaatst. Met links het venster voor daglicht, en het kleinere van het WBG systeem ( later uitgelegd )



en hieronder zie je het grotere plaatje. ( het waarnemings middel apart periscoop voor de commandant met zijn eigen warmtebeeld is niet zichtbaar )



Het Graticuul,van het 1e plaatje, en grofweg richtkruis genoemd is waarmee ik mij richt, daar staan strepen op die velen
er vast heel leuk uit vinden zien, maar ze dienen natuurlijk een doel. In het hoogste bedrijfsniveau van de tank ( wanneer alle systemen werken ) berekenen de computers alles voor mij. Maar stel de tank heeft een treffer van de vijand moeten incasseren, kunnen dus uitvallen..waardoor ik naar een lager bedrijfsmniveau moet gaan.

Met die strepen kan ik bij een bewegend doel toch hem uitschakelen. Het leger rekent in MIlls, niet in graden. En elk streepje heeft een bepaalde functie daarbij.

je ziet een klein kruisje in het midden, met de lasercirkel. Dat is het gebied waar de laser zal vallen als je de afstand daarmee zal berekenen, erg belangrijk om te weten hoe je de laser gebruikt *( met meerdere , of enkele Echo ). Is het doel zo klein of niet goed zichtbaar, kun je ernaast schieten waardoor je een hele andere afstand krijgt bijvoorbeeld, daarom kun je kiezen hoe je de laser gebruikt, verder zal ik me niet uitwijden )

nu kun je met de streepjes eromheen rekening houden met de snelheid van het doel, ten opzichte van de munitie die je gebruikt, want schutters weten uit hun hoofd welke eigenschappen wat voor soort munitie je hebt..

ook moeten we kunnen herkennen hoe snel een doel ongeveer zich voortbeweegt, waarmee je in deze situatie ( want nu sta je stil en beweeg jij niet ) een achterhoudshoek kan aanbrengen, en op basis van al die gegevens met een sommetje in je hoofd, weet je hoe je je graticuul moet positioneren om toch doel te treffen, zonder je ballistische computers te gebruiken. Dus het oude poep schieten zoals ze in de 2e wereldoorlog gebruikten, hebben de Tankschutters van de Landmacht ook onder de knie.

Maar ook in de nacht en met zeer slecht weer moet ik kunnen waarnemen.
Daarom hebben wij een WBG ( Warmebildgrundgerat) waarmee we warmtebeeld verschaft krijgen, ook de commandant heeft zo'n systeem.. dat weeronafhankelijk van de toren werkt, terwijl die van mij enkel onafhankelijk van het onderstel en kanon ) dus we hebben met de hele bemanning perfect overal zicht.

Het WBG zorgt ervoor dat ik zo'n beeld krijg.



de vergrotingen van mijn waarnemings middelen zijn voor de HZF die de emes mij geeft 12x

en voor WBG heb ik de keuze 4 x en 12 x.

maar stel mijn tank is beschoten heb ik nog een back up waarnemingssysteem namelijk de fero. Een kleine periscoop precies in het midden voor de loop bovenop de toren met een vergroting van 8 keer.
Dat is het kleine oog op het plaatje van mijn werkplek.


Maar terug naar de EMES.
Met de emes maak ik de tank dodelijk, want via de emes krijg ik mijn informatie zichtbaar gepresenteerd die de tank mij wil geven. Dit is te zien in de cijfers en letter in rode LED letters.

Hier lees ik af of de tank vuurgereed is, de afstand gegeven in meters ( x`10 ) en het soort munitie met de letter. A staat voor KE ( pijlstaart projectiel ), B, voor MZ ( mehrzweck , ofwel holle ladig ) C, reserve, en D coaxiaal geschut, deze controleer ik voor een schot en kan ik uit opmaken wat de huidige situatie is.


voorbereiding

Met de tank werken vergt wel enorm veel voorbereiding en onderhoud. het zijn zware machines, en zeer gevaarlijk. Hij is lomper dan jij zelf bent, dus het is altijd opletten waar je mee bezig bent.


( hierboven de plek van de lader, met achter hem 1 opslag plek voor munitie, in de achterkant van de toren.. de munitiebunker )

Er kunnen mensen onder komen tijdens het rijden, tussen de toren en het ondestel geraken als iemand niet oplet en de toren draait, en ga zo door.. de bemannings moet dus op elkaar kunnen vertrouwen, want je leeft praktisch met elkaar in een tank. Het onderhoud neemt veel tijd in beslag..

de Tracks van een tank en het gehele onderstel moeten in het veld elke keer bij een stop worden gecontroleerd, waarna de schutter meteen zorgt voor camouflage met de commandant of bestuurder, en de lader voor de nabijbeveiliging zorgt met het torendakaffuit.






. Als mijn commandant de opdracht zou krijgen om een vuurpositie in te nemen in een opstelling, wordt de tank in een verzamelgebied neergezet, vanwaaruit ik samen met de commandanten en overige schutters een voetpatrouille onderneem om zo de vuurposities een heel eind verderop te verkennen, zodat ik zicht krijg op het terrein en zo alles in mijn hoofd kan prenten.
dus als we aankomen ik meteen in het plaatje zit en klaar om eventueel aanbiedende tanks uit te kunnen schakelen voordat ze mij hebben gezien.. en dit kan snel. Om de 6 seconden is het mogelijk een schot uit te brengen met het 120mm geschut, waarbij op schietseries, niet moet worden vergeten de raampjes van dichtbij gepositoneerde voertuigen open te draaien, anders scheuren de ruiten door de druk die het schot uitoefent, al staat het voertuig honderden meters verwijderd


zoals je al las heb ik veel aandacht besteed aan de waarnemingsmiddelen, want daar gaat het tegenwoordig om. Het geschut is zo krachtig tegenwoordig, dat een treffer vaak dodelijk is. De leopard is van de hele Landmacht het beste voertuig metwaarnemingsmiddelen gecombineerd met slagkracht en incasseringsvermogen, dus zeer bruikbaar zonder de bemanning meteen bloot te stellen aan geweld.

De tankn kan dus worden gepositioneerd op een plek waar hij de gehele tijd compleet zicht blijft hebben door de vele waarnemings middelen van de schutter, commandant, en bestuurder. Tijdens deze periode is de bemanning beschermt tegen ook Chemische,Biologische, Radiologische, en Nucleaire aanvallen.

Het is een enorm veelzijdig apperaat, en in staat om direct veel te kunnen incasseren, van waaruit de nabij optredende infanterie een oproep op kan doen als vuur ondersteuning, of om barricades te doorbreken, of simpelweg te dienen als show of force. Vooral in stedelijk terrein kan hij bruikbaar zijn mits hij goed wordt beschermd om doorbraken te forceren als de Infanterie op knelpunten komt te staan door hardpoint van de vijand uit te schakelen.

Als escorte kan hij ook zijn werk doen, omdat hij zeer mobiel is en de snelheid kan volhouden van een convooi.

hier een filmpje tijdens een schietserie


Ik ben vast 3 miljoen dingen vergeten maar maakt niet uit

my job

[ Bericht 2% gewijzigd door Pumatje op 13-03-2010 19:38:40 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_79110808
Zo zo, vet om dit allemaal te lezen hoor. Toff!
pi_79153724
Pumatje, 1 vraag snel tussendoor.
Hoe zit het bij jullie met de uitzendingen? Helemaal niet de laatste jaren of hele kleine beetjes?
pi_79167086
Hee,

Dat is nog eens boeiende materie. Nadat ik mijn bachelor bedrijfswetenschappen binnen heb. Zit
ik ook te denken aan een baan bij de defensie. Zit te denken aan officier cavalerie of artillerie.

Dus hierbij meteen wat vragen:
Welk cluster is officier cavalerie? Ik heb namelijk gehoord dat het cluster 3 kon zijn, terwijl anderen weer 4 zeggen.

Is er een overschot aan officieren cavalerie/ artillerie?
De vacatures zijn ondertussen vrijwel allemaal ingevuld. Artillerie is een onderdeel dat waarschijnlijk
verkleind wordt en het zou me niet verbazen dat de cavalerie populair is binnen de landmacht.


Wat doen jullie tussen de oefeningen door als cavalerist?

mvg,

sander
pi_79173630
Volgens mij is gewoon cavalerie in de zin van tanks cluster 3, en cavelerie verkenningen (met Fenneks en dat soort speelgoed) cluster 4, maar wat boeit jou dit? Weet jij precies hoe goed je moet zijn voor cluster 3 dan wel 4? Als je het echt wilt weten kun je wel effe met Amsterdam bellen, maar ik denk niet dat het iets uit moet maken in je voorbereiding...

En over het operationele leventje als cavalerist zal Pumatje je vast nog meer kunnen vertellen
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 01:36:08 #31
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_79322106
quote:
Op zondag 14 maart 2010 23:38 schreef cw2cu het volgende:
Pumatje, 1 vraag snel tussendoor.
Hoe zit het bij jullie met de uitzendingen? Helemaal niet de laatste jaren of hele kleine beetjes?

zelfde uitzenddruk als ieder ander gevechtsbatalion hoor..
Enige punt is dat we de tanks niet hebben meegenomen naar Irak en Afghanistan.

Maar we zitten dit jaar weer zo vol gepropt moet oefeningen met de tanks..
komt vanzelf goed
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  Moderator vrijdag 19 maart 2010 @ 01:38:10 #32
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_79322123
quote:
Op maandag 15 maart 2010 13:45 schreef stoeptegel_ het volgende:
Hee,

Dat is nog eens boeiende materie. Nadat ik mijn bachelor bedrijfswetenschappen binnen heb. Zit
ik ook te denken aan een baan bij de defensie. Zit te denken aan officier cavalerie of artillerie.

Dus hierbij meteen wat vragen:
Welk cluster is officier cavalerie? Ik heb namelijk gehoord dat het cluster 3 kon zijn, terwijl anderen weer 4 zeggen.

Is er een overschot aan officieren cavalerie/ artillerie?
De vacatures zijn ondertussen vrijwel allemaal ingevuld. Artillerie is een onderdeel dat waarschijnlijk
verkleind wordt en het zou me niet verbazen dat de cavalerie populair is binnen de landmacht.


Wat doen jullie tussen de oefeningen door als cavalerist?


sander

Cluster 4 om meteen maar met de deur in huis te vallen.
En daarnaast... er zal vast wel een overschot zijn bij de Art.
Bij cav is het ook een populaire baan, maar ook hier erg erg veel afvallers tijdens de opleiding.

Dat is al voor de wachtmeesters zo.
De opleiding slaat echt nergens op...athans de gevechtsopleiding die je vooraf krijgt, zo zwaar dat er gewoon te veel uitval is.

en wat we tussen de oefeningen door doen.. pffrt ehm..
Onderhoud, sport en les.
mvg,

[ Bericht 11% gewijzigd door Pumatje op 20-03-2010 14:11:33 ]
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  vrijdag 19 maart 2010 @ 09:34:28 #33
68576 eleusis
fokked op kidz
pi_79325183
Leuk om te lezen!
Ik in een aantal worden omschreven: Ondernemend | Moedig | Stout | Lief | Positief | Intu´tief | Communicatief | Humor | Creatief | Spontaan | Open | Sociaal | Vrolijk | Organisator | Pro-actief | Meedenkend | Levensgenieter | Spiritueel
pi_79601107
Mijn werk:

m.i.v. 31-12 burger.

[ Bericht 17% gewijzigd door Cobra4 op 16-11-2012 03:29:29 ]
In the fell clutch of circumstance
I have not winced nor cried aloud.
Under the bludgeoning of chance
My head is bloody, but unbowed.
pi_80249599
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 01:38 schreef Pumatje het volgende:

[..]

Cluster 4 om meteen maar met de deur in huis te vallen.
En daarnaast... er zal vast wel een overschot zijn bij de Art.
Bij cav is het ook een populaire baan, maar ook hier erg erg veel afvallers tijdens de opleiding.

Dat is al voor de wachtmeesters zo.
De opleiding slaat echt nergens op...athans de gevechtsopleiding die je vooraf krijgt, zo zwaar dat er gewoon te veel uitval is.

en wat we tussen de oefeningen door doen.. pffrt ehm..
Onderhoud, sport en les.
mvg,

Thanx voor de info,
Ben al een tijdje aan het trainen
Heb nog zeker een jaar de tijd om me optimaal voor te bereiden dus dat moet wel lukken.
Bij de aankomende landmachtdagen in Havelte ga ik wel ff een kijkje nemen met ons pap.
Kijken of ik wat cavaleristen kan spreken, ben benieuwd.
Vroeg me trouwens ook af of je wel eens oefeningen in het buitenland hebt, behalve Duitsland?
Het vervoeren van die voertuigen doe je ook niet zogauw.....
Hoe is het verder nu mbt tot de bezuiningen, heb je al wat meer hierover gehoord? Of blijft het bij wat geruchten?


gr,

Sander
  Moderator zondag 25 april 2010 @ 15:40:25 #36
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_80695990
quote:
Op dinsdag 13 april 2010 00:09 schreef stoeptegel_ het volgende:

[..]

Thanx voor de info,
Ben al een tijdje aan het trainen
Heb nog zeker een jaar de tijd om me optimaal voor te bereiden dus dat moet wel lukken.
Bij de aankomende landmachtdagen in Havelte ga ik wel ff een kijkje nemen met ons pap.
Kijken of ik wat cavaleristen kan spreken, ben benieuwd.
Vroeg me trouwens ook af of je wel eens oefeningen in het buitenland hebt, behalve Duitsland?
Het vervoeren van die voertuigen doe je ook niet zogauw.....
Hoe is het verder nu mbt tot de bezuiningen, heb je al wat meer hierover gehoord? Of blijft het bij wat geruchten?


gr,

Sander
Over ons specifiek? Nog niets gehoord hoor .
Blijven altijd wel een minimaal aantal in ieder geval aan tanks houden. Desnoods 2 pelotons.

Ik heb Oefeningen in BelgiŰ, Groot-BritanniŰ en Noorwegen met Tanks...
Dingen gaan gewoon op de boot, of op de Tropco ( oplegger ) overal heen

of gewoon op eigen kracht, zoals we laatst naar BelgiŰ zijn gegaan...
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
pi_80769176
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:38 schreef Rave_NL het volgende:
DC HR?
yup
pi_80769528
quote:
Op dinsdag 27 april 2010 15:41 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

het zou helpen als ik wist wat het was...
DienstenCentrum Human Resources. Zoals ze het hier zeggen:
"Het DienstenCentrum HR is ˙w P&O-vraagbaak en -ondersteuner. "

Even wat meer info:
Informatiecentrum

Het InformatieCentrum van het DienstenCentrum Human Resources (DC HR) is de ingang voor alle vragen op het gebied van P&O regelgeving, processen en systemen. De vragen kunnen worden gesteld per telefoon, elektronisch formulier, fax of post. Door defensiemedewerkers die geen toegang hebben tot intranet kunnen vragen per e-mail worden gesteld. In het InformatieCentrum worden de vragen geregistreerd. Indien mogelijk worden vragen direct aan de telefoon beantwoord en als dat niet lukt in tweede instantie door medewerkers van het InformatieCentrum. De klant krijgt dan per telefoon of (indien de klant dit wenst) per e-mail het antwoord. Vragen die niet in het InformatieCentrum kunnen worden beantwoord worden doorgezet naar het DeskundigheidsCentrum of het OndersteuningsCentrum van het DC HR.


Naast de behandeling van bovengenoemde vragen doet het InformatieCentrum ook de centrale intake van de klachten die binnenkomen op de klachtenlijn van de bedrijfsgroep Defensie Personele Diensten (DPD). Deze klachten worden door ervaren medewerkers aangenomen en worden vervolgens doorgestuurd naar de klachtafhandelaren van de diverse dienstencentra van de DPD.

OndersteuningsCentrum: Gebruikersondersteuning
De Sectie Gebruikersondersteuning biedt ondersteuning aan gebruikers met betrekking tot P&O vraagstukken van specifieke aard (onder meer met betrekking tot gebruikersbeheer en P&O data) die specialistische kennis op het gebied van P&O-processen en systemen vereisen. Gebruikersondersteuning is tevens verantwoordelijk voor het monitoren van de kwaliteit van P&O data en het verzorgen van de informatievoorziening op dat gebied. Hiervoor is specifieke kennis vereist op het gebied van regelgeving, processen en systemen, en het onderhouden, borgen en delen van kennis op het gebied van P&O systemen.
hier zit ik

OndersteuningsCentrum: Gemeenschappelijke Salarisadministratie
De taak van afdeling ‘’centraal muteren" is mutaties die in Peoplesoft worden gemuteerd en niet automatisch worden doorgeschreven naar het NSK (bv contractclausules bevordering etc) en mutaties waarvoor de P&O diensten geen autorisatie meer hebben (bv vliegtoelage, diensttijdgratificatie burgers etc.) correct en volgens geldende regels te muteren.

De taak van afdeling V.O.B. is het beheren en bewaken van zowel vorderingen die betrekking hebben op medewerkers die in werkelijke dienst (IWD) zijn als die uit werkelijke dienst zijn (UWD). Vorderingen van medewerkers in werkelijke dienst worden doorgaans middels bezoldiging/premies verrekend.


OndersteuningsCentrum: Human Resources Administratie

De Sectie HR Administratie (HRA) van het Ondersteuningscentrum heeft tot doel het uitvoeren van de personeelsadministratie voor Defensie en het uitvoeren van administratieve, registratieve en ondersteunende werkzaamheden en vraagafhandeling. Het betreft de personeelsprocessen voor zover deze niet via selfservice voorzieningen door het lijnmanagement en medewerkers van de Defensieonderdelen zelf kunnen worden uitgevoerd.
De HRA werkt hoofdzakelijk met PeopleSoft.

pi_80906117
Ik werk als Pantsergenist.



De Pantsergenie valt onder het Regiment Genietroepen.

Als Pantsergenist ben je helemaal los op:

Hindernissen
Explosieven
Uxo (Unidentifeid Explosive Ordenance)
en natuurlijk IED's (Improved Explosive Device ook wel bekend als bermbom)

Vooral de laatste paar jaar is het werk als Pantsergenist bekend geworden door het zoeken naar de IED's. Elke keer als een groep de poort uit gaat voor een patrouille, gaat er een Pantsergenie-bak mee.



Deze bak verschilt met die van de Infanterie, omdat wij een Browning .50 bovenop hebben, en een imperial voor springmiddelen en genie attributen.

1 Bak pantsergenie bestaat uit:

1 Gpc (groepscommandant, sergeant)
1 Plv Gpc (Plaatsvervangend groepscommandant, Korporaal)
1 Kpl Mineur (Korporaal)
1 Chauffeur
1 Boordschutter
2 Sappeur, waarvan 1 Minimi-schutter
2 Pontonnier , deze hebben een vaarbewijs voor de rubberboot. Deze wordt gebruikt bij het onder lading brengen van bruggen, of eventueel de aanval.

De pantsergenie valt onder het kopje "gevechtsondersteuning", maar de Pantsergenie strijdt mee met de infanterie, vooraan in het gevecht.

Voor de infanterist, en andere eenheden, is de Pantergenie MATS:

Medestrijder
Adviseur
Terreindeskundige
Specialist

Alle eenheden vallen terug op de Pantergenie bij hindernissen en obstakels, en vaak is hierbij 'Wil is Wet'. Het advies van de Pantsergenist is vrijwel altijd heilig.

Afghanistan

Zoals ik al zei, in Afghanistan vervullen wij een belangrijke taak. Zonder ons gaat er niemand de poort uit.



Wij zijn experts op het gebied van IED's, en wij praten de EOD (Explosieven OpruimingsDienst) naar de IED toe. Hierbij maken wij gebruiken van metaaldetectors, maar ook een gewone schilderskwast komt van pas bij ons werk.

Bij de pantsergenie moet je wel vaste handen hebben, want het kan zomaar voorkomen dat je met je hoofd boven een mijn of IED ligt



Ook doen wij nog heel veel andere Genie taken, zoals bruggen bouwen en observatie posten en dergelijke, maar dit is een neventaak van de Pantsergenie.


Dit was mijn spreekbeurt, zijn er nog vragen?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 18:08:09 #40
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80907757
quote:
Op woensdag 28 april 2010 21:33 schreef Rave_NL het volgende:

[..]

och, als het zoveel voor je betekend pas ik hem met liefde aan als je dr eentje voor me hebt..
Ik heb ook ff flink zitten zoeken en kwam het niet tegen.

Maar wel deze gevonden

Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
pi_80909399
Hmmmm,
ErwinRommel,
jij hebt bij LMB gezeten toch?
Hoe komt het dat je op wat oudere LMB fotos vaker engelse OPSvesten ziet? Werden die standaard uitgegeven?
  zaterdag 1 mei 2010 @ 19:53:03 #42
110987 ErwinRommel
De woestijnvos. Een legende.
pi_80910855
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 19:04 schreef thesystem het volgende:
Hmmmm,
ErwinRommel,
jij hebt bij LMB gezeten toch?
Hoe komt het dat je op wat oudere LMB fotos vaker engelse OPSvesten ziet? Werden die standaard uitgegeven?
Dat komt omdat we toen nog gewoon eigen aanschaf mochten dragen.
Wij kochten die dingen bv op oefening bij de Amerikanen, en bij de Britten.
Toen was het ook heel gewoon om een US woodland goretex jas te mogen dragen met gewone NL woodland broek.
Het werd dus zeker NIET verstrekt door Defensie.
Voor ons eigen gemak kochten "we" (ikzelf niet op enkele zaken na dan) gewoon dat soort zaken bij anderen.
Vergeet ook niet dat wij de pioniers waren van wat de huidige LMB nu is.
Vulneratus nec Victus The Spirit Will Never Leave Us.
  woensdag 5 mei 2010 @ 15:23:39 #43
126462 Flappekz
Met p÷ntjes
pi_81051101
* Flappekz werkt bij het immer populaire IVENT (voormalig DTO)
Ik ben van pindavlees
pi_82537546
quote:
Op woensdag 9 juni 2010 10:14 schreef Cobra4 het volgende:

[..]

Tijd om eens uit te leggen wat DPD is.
Defensie Personele Diensten , valt onder het CDC (Commando Diensten Centra)

DPD doet dus alles op Personeelsgebied en daarin zitten de bedrijfsgroepen:
- Personele Diensten
- Bedrijfsmaatschappelijk Werk
- Buitenland
- Formatieadvies
- Gedragswetenschappen
- Geestelijke Verzorging

- Human Resources ( Het DC HR te Enschede waar ik dus werk )

- Juridsche Dienstverlening
- Medische Keuringen
- Psychologisch Advies en Selectie
- Reintegratie

[ Bericht 0% gewijzigd door Laydina op 09-06-2010 10:24:22 ]
pi_82704047
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 17:19 schreef Pumatje het volgende:
Mijn functie in de Landmacht.


my job
Heel interessant verhaal.

Hoe verloop het traject na de AMO? Hoe lang ben je bezig, en wordt je alleen opgeleid tot 1 functie binnen de tank, of moet je alle 4 de posities in kunnen nemen?

Nu zit ik zelf te denken aan Technische Dienst rupsvoertuigen... omdat ik toch ook wel een paar diploma's wil halen. Ik neem aan dat je in die functie ook zelf met de tanks moet leren rijden, en misschien ook nog wel een groot rijbewijs moet halen?

Wat krijg je allemaal te doen zodra je daarvoor kiest?

De opleidingen voor 2010 zijn dicht/opgeschort, jij weet toevallig niet of er in januari 2011 nog plaats gaat zijn voor ÚÚn van deze 2 functies?
pi_82707583
Iets met een rijbewijs F misschien
  Moderator zaterdag 12 juni 2010 @ 15:08:37 #47
74865 crew  Pumatje
Wij stelen die kazen!
pi_82707963
nee je hebt een speciaal tank rijbewijs nodig...
een Goede commandant laat ieder bemanningslid op elkaars plek werken.. dat is afhankelijk van de eenheid.

en technische dienst rupsvoertuigen..? Nooit van gehoord.. bestaat die? Heerlijk.. waar kan ik aanbellen. Heb genoeg van al die loopwielen en eindverbinders


daarnaast even OT. HEb een HEEELE hoop zooi verwijderd.. ik ben 2 weken op oefening geweest en het hele topic is van de rails geraakt :S
[DEF] SC#8 Pumatje, niet geboren maar door de baas verstrekt
  zaterdag 12 juni 2010 @ 15:12:59 #48
168777 Rave_NL
Obey the Dance Commander!
pi_82708113
Ik vroeg me al af waar die post was gebleven..

misschien een idee om in de op een soort van inhoudsopgave bij te houden, met een link naar de post:

dus [link] [naam user] : [krijsmachtonderdeel] / [onderdeel] / [functie] [/link]

voor een beter overzicht en geheugensteuntje voor andere topics?
Cobra4: "Twijfelen aan de kennis van Rave. :')
EllaN: Rave IS een parel. Mijn parel. Onze parel O+. Voor altijd.
Amphibisch getraind voor het zinkende [DEF]-schip
pi_82709570
quote:
Op zaterdag 12 juni 2010 15:08 schreef Pumatje het volgende:
nee je hebt een speciaal tank rijbewijs nodig...
een Goede commandant laat ieder bemanningslid op elkaars plek werken.. dat is afhankelijk van de eenheid.

en technische dienst rupsvoertuigen..? Nooit van gehoord.. bestaat die? Heerlijk.. waar kan ik aanbellen. Heb genoeg van al die loopwielen en eindverbinders


daarnaast even OT. HEb een HEEELE hoop zooi verwijderd.. ik ben 2 weken op oefening geweest en het hele topic is van de rails geraakt :S
http://solliciteren.werkenbijdelandmacht.nl/vac/bb/?p=functie&f=229

Dus ja, het bestaat echt en ik zou er graag op instromen. Ik volg nu een regime van sporten sporten sporten en hoop daarmee over 3 maanden, na sollicitatie zodra de instroom weer begint, de medische keuring mee door te komen.

Natuurlijk is er meer dan dat, maar daar kan ik niet echt voor trainen.

Ik snap dat er een F rijbewijs voor tanks is, maar mag je dan ook je C en of D halen? Zou ik graag doen.
pi_84156489
Op verzoek van rave ff een post over wat ik eigenlijk doe al zal die niet zo lang worden als die van pumatje

Ik ben dan dus Chauffeur van een YPR-prie bij de panzer infanterie en das vind ik echt heel cool niet in de laatste plaats omdat het rijmt

Mijn werk bestaat uit het overal naartoe rijden van diezelfde YPR, verrassend ! En het welbekende onderhoud, zoals al het materieel van defensie.

Nu kan ik jullie gaan vertellen hoe allejezus veel controle punten 1 loopwiel heeft, laat staan hoe je een track van voor naar achter controleerd of hoe zwaar vervelend het is om met een lekkende koelvloeistof tank te rijden. Maar uiteraard ga ik jullie daar niet mee lastig vallen en geef ik jullie een kleine inkijk in wat ik in een bivak aan taken op mij af krijg.

In zo'n week oefenen we o.a. veel verplaatsings drills, waarbij in verschillende volgordes 'onderluiks' gereden word. Hierbij heb ik verminder/zeer weinig zicht om sommige kanten van het voertuig waardoor communicatie tussen boordschutter, chauffeur, plava en Gp-commandant echt optimaal moet zijn.

Tevens worden er ook uitgestegen en bereden delen gecombineerd waarbij vaak de chauf en boordschutter alleen in het voertuig achter blijven en onder direct commando van de OPC staan. Persoonlijk vind ik dit de leukere dingen om te doen. Maar meestal duurt het lang voordat het uitgestegen deel in positie staat dus wakker blijven is een heerlijke uitdaging.... houden we van toch? uitdagingen.

Het mooiste vind ik dat ik heel vaak droog zit en toch lekker altijd achter in de bak slaap. kacheltje aan in de meeste gevallen, en om een of andere reden word dat ding nooit koud zo lang je de deuren maar dicht houd. dus kan ook prima tijdens een tactische nacht geluids dicpline lang leven mijn functie haha

Ook zit er een nadeel aan, want ach, je zal je track er wel eens niet afrijden, zelf gelukkig *vol trots* nog nooit gehad, maar heb wel vaak moeten helpen bij anderen. en das is zwaar door poten want dankzij een gebroken track staan er 1 of meer voertuigen stil. niet cool !

Ook overig voertuig onderhoud, voor-tijdens-na gebruik is echt heerlijk om te doen ! vooral als je er tijdens de voorgaande onderhoudsweek niet bij was en je er achter komt dat je collega flink gefaald heeft. ik zal jullie de details besparen maar ik was keer op keer blij verrast als een Plava of kameraad van mij een boterhammenzakje zelf samen gestelde LUPA voor me meenam omdat ik WEER een volledige pauze moest door werken dan ding pratende te houden.
Bovenstaande hebben je namelijk kunnen lezen hoe heerlijk warm ik zit en hoe heerlijk ik slaap.... daar voeg ik aan toe, wanneer ik slaap. want als chauf slaap je wss pas na je sergeant en heb je 9 uit de 10 keer de hondenwacht te pakken. blerf !

mochten je nog vragen hebben dan hoor ik ze graag
abonnementen ibood.com bol.com Gearbest
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')