abonnement Unibet Coolblue
pi_79118822
quote:
Op zondag 14 maart 2010 05:58 schreef inZanity het volgende:
zelfgemaakte patat is vies joh..
Ja, daar zitten veel te weinig E-nummers en kleurstoffen in he!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_79124281
Ik heb er geen verstand van maar ik zag laatst in dat programma van Wouter Klootwijk (Wilde keuken?) zo'n Belgische professor die beweerde dat afspoelen absoluut uit den boze was.
pi_79124312
Dus TS heeft een fatal error gemaakt?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 08:53:18 #54
285351 dalaiblama
too much bla
pi_79198742
quote:
Op zondag 14 maart 2010 13:34 schreef gebrokenglas het volgende:
Dus TS heeft een fatal error gemaakt?
Hoezo? De wereld vergaat niet hoor. Het zijn maar frieten.
Maar het is echt zo en het beste is gewoon het eens te proberen. Ik geloofde het ook niet, tot ik mijn schoonvaders advies opvolgde en hij had gelijk. Zonder water worden je frieten echt zoveel lekkerder.
Mooie krokante korst en een volle aardappelsmaak. Zo vind ik ze echt lekkerder.
Tezz, heb jij het al geprobeerd?
  dinsdag 16 maart 2010 @ 14:18:48 #55
43493 numero_uno
Dat zei je ja!
pi_79209423
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:
Ik lees overal tegenstrijdigheden.

Wel spoelen, niet spoelen.

Oude aardappels gebruiken, nieuwe aardappels gebruiken.

Enz.
Friet, patat
- I'm buttwalking... is that a crime? -
-Never underestimate the predictability of stupidity-
pi_79211829
Ik spoelde ze voorheen ook altijd grondig af. Ik zal het de volgende keer eens niet doen, ben benieuwd
pi_79213684
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 08:53 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Hoezo? De wereld vergaat niet hoor. Het zijn maar frieten.
Maar het is echt zo en het beste is gewoon het eens te proberen. Ik geloofde het ook niet, tot ik mijn schoonvaders advies opvolgde en hij had gelijk. Zonder water worden je frieten echt zoveel lekkerder.
Mooie krokante korst en een volle aardappelsmaak. Zo vind ik ze echt lekkerder.
Tezz, heb jij het al geprobeerd?
Nee nog niet! Er heeft nog geen friet op het menu gestaan...... (en dat komt eigenlijk omdat ik mijn frietpan schoon moet maken en ik daar geen zin in heb, hihi)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_79339967
Frietpan schoongemaakt, vers vet er in en de frieten zijn reeds voorgebakken! Zonder afspoelen dus ditmaal, bij wijze van test.
Tot nu toe vind ik niet echt super, het is erg plakkerig allemaal. En hoewel ik mijn voorgebakken friet af laat koelen in een ruime bak, plakken ze allemaal aan elkaar.......

Ben benieuwd!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 19 maart 2010 @ 15:54:06 #59
58560 Oksel
Gezellig.
pi_79340189
Ik kook ze meestal eerst. Maar dat is dus niet nodig?
pi_79342721
Ik ga vanavond aardappels bakken en zal het alvast eens proberen om ze niet te wassen. Conclusie volgt om een uurtje of 8
pi_79349899
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:51 schreef tjoptjop het volgende:
Ik ga vanavond aardappels bakken en zal het alvast eens proberen om ze niet te wassen. Conclusie volgt om een uurtje of 8
Qua bakken maakt het iig niet zo veel uit.
pi_79350213
Hmm, expiriment uitgevoerd.Ik vond het een groot nadeel dat je frieten zo kleverig blijven. Bij het afbakken had ik gewoon 1 grote bal frieten. Dat ging daarna wel een beetje los, maar niet heel goed. En qua smaak proefde ik eigenlijk niet heel veel anders.

Ik denk dat ik mijn frietjes de volgende keer weer gewoon was en in zout water leg!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  zaterdag 20 maart 2010 @ 02:44:26 #63
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_79363973
Ik heb gisteren een frietje op bij de Febo. Weet niet hoe ze het voor elkaar kregen, maar ik heb nog nooit zulke lichte en krokante frietjes op.

Misschien deed de frietbakker zijn best, omdat ik hem op de bak met frietjes wees: "ik hoop niet dat ze er al te lang liggen". (deze frietjes heeft hij daarna alsnog weer opgebakken en weer verkocht aan stapvolk ik Utrecht...)

Ik vind het wel jammer dat er in mijn eigen woonplaats nergens meer goede friet te krijgen is. De beste cafetaria is failliet en bij de overgeblevenen twee smaken de frieten naar vis/oliebollen.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_79365295
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:03 schreef Tezz het volgende:
Hmm, expiriment uitgevoerd.Ik vond het een groot nadeel dat je frieten zo kleverig blijven. Bij het afbakken had ik gewoon 1 grote bal frieten. Dat ging daarna wel een beetje los, maar niet heel goed. En qua smaak proefde ik eigenlijk niet heel veel anders.

Ik denk dat ik mijn frietjes de volgende keer weer gewoon was en in zout water leg!
In gewoon water is ook goed hoor, maar je moet ze absoluut spoelen. Wat die ene vent hier ook mogen beweren...

De versneden aardappelen grondig in koud water spoelen en laten uitlekken (om het zetmeel te verwijderen. Doe je dit niet dan eindig je met een kleverige, zompige hoop aardappel)
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79365388
Ik heb echt nog nooit plakfrieten gehad.
Maar ik frituur ook gewoon in een wok met olie en nooit in een frietpan.
Zoals de Belgische frietbakker ook zei ; je moet de frieten bewegen. Friet bakken is niet een kwestie van vet verhitten, aardappel erin gooien en wachten.

En zoals u kunt zien ben ik niet de enige die het spoelen afzweert.
pi_79365408
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 15:54 schreef Oksel het volgende:
Ik kook ze meestal eerst. Maar dat is dus niet nodig?
Huh? Hoe snijd jij frieten van gekookte aardappel? Dat is geen gebakken aardappel/friet , maar gekookte aardappel die je opbakt!.
pi_79366042
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 09:25 schreef dalaiblama het volgende:
Ik heb echt nog nooit plakfrieten gehad.
Maar ik frituur ook gewoon in een wok met olie en nooit in een frietpan.
Zoals de Belgische frietbakker ook zei ; je moet de frieten bewegen. Friet bakken is niet een kwestie van vet verhitten, aardappel erin gooien en wachten.

En zoals u kunt zien ben ik niet de enige die het spoelen afzweert.
Ja maar ik heb maar een huis-tuin-keuken-friteuse dus weinig ruimte om ze te bewegen (en ik ga ze niet per tien stuks frituren natuurlijk)... Ik heb het wel geprobeerd hoor, om ze in beweging te houden, maar toch!

En ik vond het qua smaak niets uitmaken, dus de volgende keer worden ze weer gewoon gespoeld! Sorry, expiriment wat mij betreft mislukt!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_79366345
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 07:24 schreef Tezz het volgende:

[..]

Een tip uit Belgie is trouwens om ze in zout water te leggen voor een kwartiertje, dan trekt het extra vocht er (blijkbaar) uit. Nu heb ik dat vorige week uitgeprobeerd, maar ik proefde echt geen verschil.
Zout water zorgt voor osmose, en dan gaat het vocht idd uit de aardappel worden getrokken.
Moest je dit langer dan 15 min doen dan zou je slappe frietjes krijgen.
Of de frietjes hierdoor beter smaken weet ik ook niet ..
pi_79366391
quote:
Op zaterdag 20 maart 2010 10:36 schreef CherryBoomBoom het volgende:

[..]

Zout water zorgt voor osmose, en dan gaat het vocht idd uit de aardappel worden getrokken.
Moest je dit langer dan 15 min doen dan zou je slappe frietjes krijgen.
Of de frietjes hierdoor beter smaken weet ik ook niet ..
Ja, dat zout water vond ik al niets toevoegen. En inderdaad leverde het enigszins slappe friet op. Volgende keer doe ik het dus gewoon weer op mijn oude vertrouwde manier. Frieten snijden, in de wasbak met water laten glijden, spoelen, droogdeppen en voorbakken-afbakken!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_79422518
Blancheren wordt in de idnustrie wel gedaan. Als je dat even doet, worde je frieten minder vet (het buitenlaagje wordt minder doordringbaar).

Overigens is afspoelen wel handig, maar voor het bakken moeten ze wel absoluut mooi droog zijn!

Verder bak ik ze voor op 150 graden, en bak ik af bij 180. Gebruik het liefst een kruimige aardappel.
Whatever...
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')