abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78888999
Hallo,

Ik ben getrouwd op huwelijkse voorwaarden. Mijn man heeft een eigen zaak met veel schulden uit het verleden en nog een stapel gezamenlijke schulden met zijn ex.
Door de crisis lukt het afbetalen niet meer en heeft hij schuldhulpverlening aangevraagd en gekregen. Momenteel wordt er gekeken voor een bbz-regeling. Door allerlei omstandigheden duurt dit nogal lang en de schuldeisers worden (logisch) ongeduldig.
Nu wil er één beslag leggen op de inboedel en hij kondigt ook aan gelijk alle waardevolle inboedel dan gelijk mee te nemen.
Wij zijn dus op huwelijkse voorwaarden getrouwd en de inboedel is voor het overgrote deel van mij en ook van voor ons huwelijk. In hoeverre kan en mag men daar beslag op leggen? Ik weet dat ons huis veilig is, maar de inboedel is mij onduidelijk. We hebben geen koude uitsluiting maar wel een beperkte gemeenschap van goederen volgens mij. Dat ze beslag leggen op de goederen die onbetwist van mijn partner zijn is logisch.
En in hoeverre mogen ze de spullen direct meenemen en in de opslag zetten? Ik vind het totaal onnodig want wij zijn echt niet van plan de wet te breken en de spullen te verkopen.Aangezien wij beiden geen strafblad oid hebben kan ik me ook niet indenken dat ze een 'redelijke' verdenking hiervan kunnen hebben.

Dus in het kort;
1.hoe veilig zijn mijn spullen (en de spullen van ons kind, ook door mij gekocht)
2. Mogen ze ten allen tijde goederen meenemen?
pi_78889117
Je hebt een lijst moeten opgeven bij je huwelijk wat van wie is.

Verder moet je volgens mij kunnen aantonen wat er van jou is. Dus met jouw rekening betaald ...
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:30:19 #3
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_78889133
In mijn beperkte ervaring zijn spullen die echt aantoonbaar van jou of van het kind zijn veilig, maar spullen die bv gezamenlijk zijn weer niet.

En ja meenemen mag altijd als er een reden is om aan te nemen dat je het gaat verkopen of achterover drukken.

Maar er zijn hier vast mensen met meer ervaring die je dat beter kunnen uitleggen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_78889466
Maar moet die lijst vastgelegd zijn bij de notaris of mag dat ook onderhands vastgelegd zijn?
Kan het namelijk nergens goed vinden en onze notaris heeft vandaag een contactstoornis oftewel niet bereikbaar!

Ik heb veel dingen gekregen en bij elkaar gesprokkeld via MP etc. Dus weinig te doen met bonnetjes etc. Daarnaast is het ook geen vetpot hier, dus weinig echt waardevols dus ik vraag me af wat ze weg willen komen halen. Want de waardevolle spullen zijn op 1 hand te tellen...denk dat het duurste hier een damesfiets van 4 jaar oud is. En natuurlijk onze trouwringen...maar die van mij is aantoonbaar van mij...
pi_78889526
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:39 schreef AKK78 het volgende:
Maar moet die lijst vastgelegd zijn bij de notaris of mag dat ook onderhands vastgelegd zijn?
Kan het namelijk nergens goed vinden en onze notaris heeft vandaag een contactstoornis oftewel niet bereikbaar!

Ik heb veel dingen gekregen en bij elkaar gesprokkeld via MP etc. Dus weinig te doen met bonnetjes etc. Daarnaast is het ook geen vetpot hier, dus weinig echt waardevols dus ik vraag me af wat ze weg willen komen halen. Want de waardevolle spullen zijn op 1 hand te tellen...denk dat het duurste hier een damesfiets van 4 jaar oud is. En natuurlijk onze trouwringen...maar die van mij is aantoonbaar van mij...
Ik denk dat een lijst bij de notaris wel noodzakelijk is.
  maandag 8 maart 2010 @ 14:52:50 #6
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_78890019
Mijn partner en ik hebben een samenlevingscontract wat wel bij de notaris is gemaakt. Een aanvullende lijst kun je samen opstellen en hoeft niet perse bij de notaris bekend te zijn, zolang beide personen er voor getekend hebben en de lijst bij het contract bewaard word zodat een derde er ook makkelijk bij kan als dat nodig is.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_78890144
Dus als ik een lijst maak, ondertekent en wel en wij dit deponeren bij de notaris dan is dit voldoende?
Onze schuldhulpverlener benoemde dat dit ook bij de belastingdienst gedaan zou kunnen worden (inleveren lijst) alleen ik kan nergens vinden hoe dat dan zit...
pi_78890172
srry...niet goed gelezen, kan dus gewoon bij het contract/huwelijkse voorwaarden bewaard worden???
  maandag 8 maart 2010 @ 14:58:23 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_78890246
Ik vraag me af hoe rechtsgeldig zo'n lijst is als je die na de datum van de aanvraag van de schuldsanering nog eens bij de notaris gaat deponeren.
The love you take is equal to the love you make.
pi_78890266
Dat ligt eraan of je op verreken stelsel bent getrouwd of niet. Verder moet je het eigenlijk wel min of meer hebben laten vastleggen. Dat hoefft in principe niet via de notaris maar wel in wederzijds overleg tussen partners. Dit moet minimaal 1 keer per jaar gebeurd zijn sinds de aanvang van je huwelijk. Als dat niet is gebeurd dan wordt het wel lastig aantonen dat alles echt van jou is lijkt mij.
  maandag 8 maart 2010 @ 15:04:04 #11
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_78890469
quote:
Op maandag 8 maart 2010 14:58 schreef Lienekien het volgende:
Ik vraag me af hoe rechtsgeldig zo'n lijst is als je die na de datum van de aanvraag van de schuldsanering nog eens bij de notaris gaat deponeren.
Dat ook...
pi_78891017
Nou zitten we dan redelijk 'goed' We zijn nu anderhalf jaar getrouwd en hebben in december 2009 zelf zo'n lijst gemaakt. Dus in ons eerste volle huwelijksjaar.
De aanvraag is nog niet officieel gedaan, dus ook in die zin is dat gunstig voor ons. De gemeente is wel akkoord gegaan met een hulpverleningstraject maar er is nog geen daadwerkelijke sanering oid. De aanvraag voor de bbz moet nog worden gedaan en als dat niet lukt dan volgt waarschijnlijk de wsnp voor mijn man. Ik wil graag mijn huis en mijn inkomen en goederen veilig stellen voor het geval dat...maar hoop dat mijn man er met een bbz-regeling uit kan komen met zijn schuldeisers!
pi_78891769
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:17 schreef AKK78 het volgende:
Nou zitten we dan redelijk 'goed' We zijn nu anderhalf jaar getrouwd en hebben in december 2009 zelf zo'n lijst gemaakt. Dus in ons eerste volle huwelijksjaar.
De aanvraag is nog niet officieel gedaan, dus ook in die zin is dat gunstig voor ons. De gemeente is wel akkoord gegaan met een hulpverleningstraject maar er is nog geen daadwerkelijke sanering oid. De aanvraag voor de bbz moet nog worden gedaan en als dat niet lukt dan volgt waarschijnlijk de wsnp voor mijn man. Ik wil graag mijn huis en mijn inkomen en goederen veilig stellen voor het geval dat...maar hoop dat mijn man er met een bbz-regeling uit kan komen met zijn schuldeisers!
Maar ben je nu onder beperkte gemeenschap van goederen getrouwd of onder verrekenstelsel? Volgens mij heb je alleen in het laatste geval er wat aan.

De schulden zijn immers (neem ik aan) wel pas na de trouwdatum gemaakt en in een beperkte gemeenschap van goederen zijn de schulden van jouw man ook gewoon jouw schulden (mits anders vastgesteld maar dat moet volgens mij wel notarieel en voor het aangaan van het huwelijk). De schuldeiser mag in principe jouw hoofdelijk aansprakelijk stellen voor de schulden van jouw man.

Als je het allemaal niet meer weet trouwens lijkt het me handiger om met je notaris te praten ipv hier op Fok jezelf te gaan verbijten.
pi_78892031
Verrekenstelsel volgens mij (probleem is dat ik het contract niet bij de hand heb) en de schulden zijn allemaal gemaakt voor het huwelijk. Sinds wij getrouwd zijn heeft hij geen nieuwe schulden meer gemaakt gelukkig!

Zou graag de notaris willen spreken, alleen dat lukt dus niet voor morgenochtend 9 uur!
Ook de hulpverlener is niet te bereiken op dit moment...kortom het schiet allemaal niks op, vandaar dit topic.

[ Bericht 33% gewijzigd door AKK78 op 08-03-2010 15:44:56 ]
pi_78892599
quote:
Op maandag 8 maart 2010 15:39 schreef AKK78 het volgende:
Verrekenstelsel volgens mij (probleem is dat ik het contract niet bij de hand heb) en de schulden zijn allemaal gemaakt voor het huwelijk. Sinds wij getrouwd zijn heeft hij geen nieuwe schulden meer gemaakt gelukkig!

Zou graag de notaris willen spreken, alleen dat lukt dus niet voor morgenochtend 9 uur!
Ook de hulpverlener is niet te bereiken op dit moment...kortom het schiet allemaal niks op, vandaar dit topic.
Verrekenstelsel is wel de meest gangbare vorm van huwelijkse voorwaarden, dus ligt wel het meest voor de hand. In dat geval hoef je je denk ik niet al te veel druk te maken maar ik ben - net als iedereen hier volgens mij - geen notaris.
pi_78901002
Ondertussen de notaris gesproken en qua inboedel ben ik dus wel de lul, ondanks bijgehouden lijsten etc. Het is hopen op enige coulance van de deurwaarder...nou ja, we hebben nog tot woensdag om tot een oplossing te komen!
Morgen weer een gesprek met een notaris (de huidige notaris) en in overleg met de boekhouder over hoe nu te handelen...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')