Heb je de kraan aan de kant van de CV ketel wel opengedraaid?quote:Op zondag 7 maart 2010 00:42 schreef Hare het volgende:
Wij hebben sinds een half jaar een CV-ketel in ons appartement.
Een Hoog Rendementsketel Nefit ProLine HRC 24/CW3 of CW4.
De druk in deze ketel is sinds het begin langzaam gedaald tot het niveau dat de druk nu op een niveau is dat we moeten bijvullen.
Ik heb er totaal geen ervaring mee en geen verstand van, maar met de gebruiksaanwijzing dacht ik het wel te kunnen. Er gebeurt echter weinig. De gebruiksaanwijzing is de volgende:
http://www.nefit.nl/SiteC(...)ties/GebrProLine.pdf
Op pagina 23 staat alles uitgelegd.
Wat ik doe:
Stekker eruit.
Automatische ontluchter aan bovenzijde open draaien, slang aansluiten op waterkraan en toevoerkraan HR-ketel.
Stekker erin.
Kraan aan.
Dan begint er wel wat te ratelen en gaat de druk even omhoog naar 1.5 of 1.3 ofzo, om na 3 seconden weer terug te vallen op 1. Dit gebeurt nog een keer of 2 a 3 en daarna gebeurt er niks meer. Echt wel een minuut of 10 gewacht. Niks.
Heeft één van jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn of wat ik verkeerd doe? Zou morgen graag warm water hebben
Bedankt!
Ik zie verder geen kraan aan de kant van de CV-ketel?quote:Op zondag 7 maart 2010 00:47 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Heb je de kraan aan de kant van de CV ketel wel opengedraaid?
Verder hoef je de stekker er niet uit te halen om de CV bij te vullen.
Wat gebeurt er als je 1 kraan open draait?quote:Op zondag 7 maart 2010 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Hier hetzelfde probleem, maar dan met een Nefit VR Economy ketel.
De druk staat iets boven de 1 bar. Onder de ketel zit een kraan. Moet ik die kraan met een tuinslang aansluiten op de gootsteen kraan? En moet ik dan alleen de gootsteen kraan open draaien of ook de CV kraan? Of juist beide?
Draai de slang op de kraan aan de waterkant en laat hem vantevoren vollopen met water (iets omhoog houden anders loopt hij weer leeg ).quote:Op zondag 7 maart 2010 12:00 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ga zo eerst met de hond naar het bos en zal daarna eens kijken.
Op die manier haal je de lucht niet uit je vulslang, de luchtbel zit immers "gevangen tussen het water uit de kraan en de cv kraan. De enige juiste methode is de vulslang aansluiten op de waterkraan, de slang vullen met water en dan aansluiten op je cv. cvkraan open en dan vullen maar. volgorde van sluiten is niet van belang.quote:Op zondag 7 maart 2010 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Kraantje aan CV kant pas opendraaien zodra de slang er op zit én de waterdruk er op staat.
Het is ook de eerste die je weer dichtdraait.
Op die manier heb je de minste kans dat er extra lucht in je CV systeem komt.
De druk kan wat zakken na een paar dagen, dat komt door het ontluchten en het verdwijnen van de zuurstof uit het water. Dus mogelijk moet je over 1-3 weken nog een keer bijvullen.
Ik was nog aan het edittenquote:Op zondag 7 maart 2010 12:19 schreef cvboer het volgende:
[..]
Op die manier haal je de lucht niet uit je vulslang, de luchtbel zit immers "gevangen tussen het water uit de kraan en de cv kraan. De enige juiste methode is de vulslang aansluiten op de waterkraan, de slang vullen met water en dan aansluiten op je cv. cvkraan open en dan vullen maar. volgorde van sluiten is niet van belang.
Maakt niet uit, als cvboer zijnde móest ik hier ff op reagerenquote:
Natuurlijk wel, je kan de slang ook eerst vullen met water uit de installatie, behalve als er geen water inzit, maar dan maakt die luchtbel ook niets uit.quote:Op zondag 7 maart 2010 12:21 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Ik was nog aan het editten
Volgorde van aansluiten maakt natuurlijk wel uit want je kan de slang niet vullen met water als hij niet eerst aan de waterkant is aangesloten.
Bah, mensen die verder denkenquote:Op zondag 7 maart 2010 12:35 schreef klipper het volgende:
[..]
Natuurlijk wel, je kan de slang ook eerst vullen met water uit de installatie, behalve als er geen water inzit, maar dan maakt die luchtbel ook niets uit.
quote:
Extra aanvulling: bij 2:07 zet ze de waterpomptang er nog verkeerd om op ook nog..quote:Op zondag 7 maart 2010 13:13 schreef klipper het volgende:
[..]
Voor de mensen die nog meer informatie nodig hebben, ook via youtube zijn er filmpjes over te zien, bijvoorbeeld deze:
Wel zijn er natuurlijk wel enkele opmerkingen op dit filmpje:
De manier van het ontluchten van de radiator is zoals in het filmpje bij een in bedrijf zijnde cv-ketel, dit moet zeker bij een grotere hoeveelheid lucht meerdere keren herhaald worden, immers de radiator word nu gevuld via de retour aansluiting, eventuele lucht die in de aanvoer zit, schiet de radiator weer in nadat de radiator kraan weer open gezet wordt.
Vaak is het dan beter, zeker bij een grotere luchtbel om eerst te ontluchten met een uitgeschakelde installatie, vervolgens nadat er water uitkomt, de radiatorknop dicht te zetten en vervolgens na 5 a 10 minuten nogmaals te ontluchten nu met gesloten radiator kraan.
De verdeler in het filmpje ziet er natuurlijk niet uit, geen wonder dat ze regelmatig moet bijvullen, beter is het om eerst het probleem aan te pakken, de lekkage van de koppeling op de verdeler en daarna pas weer op te vullen voordat het probleem groter word en er meer vervangen moet worden.
De slechte verdeler is onder andere te zien op de volgende tijdstippen, op 37 seconden en 2minuut 18
Tussendoor ook nog een keer maar minder duidelijk.
Ook is het natuurlijk erg slecht dat ze niet aangeeft dat het dopje terug gezet moet worden op de vulkraan.
Maar het geeft een aardig inzicht over bijvullen.
Die had ik gemist, maarja het blijft wel een vrouw hè.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef cvboer het volgende:
[..]
Extra aanvulling: bij 2:07 zet ze de waterpomptang er nog verkeerd om op ook nog..
Deze vraag ga je niet menen he ?quote:Op zondag 7 maart 2010 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
En moet ik dan alleen de gootsteen kraan open draaien of ook de CV kraan? Of juist beide?
Duidelijk! Dat moet zelfs mij lukken als a-techneut met 2 linkerhandenquote:Op zondag 7 maart 2010 12:15 schreef MaGNeT het volgende:
[..]
Draai de slang op de kraan aan de waterkant en laat hem vantevoren vollopen met water (iets omhoog houden anders loopt hij weer leeg ).
Het is handig om een lege emmer erbij te hebben zodat je even wat water door de slang kan laten lopen zodat er bijna geen lucht meer in zit en je kan zien wanneer hij gevuld is zonder te morsen.
Schroef hem vervolgens aan de kraan van de CV kant en mors daarbij zo min mogelijk water uit de slang.
Kraantje aan CV kant pas opendraaien zodra de slang er op zit én de waterdruk er op staat.
Het is ook de eerste die je weer dichtdraait.
Op die manier heb je de minste kans dat er extra lucht in je CV systeem komt.
De druk kan wat zakken na een paar dagen, dat komt door het ontluchten en het verdwijnen van de zuurstof uit het water. Dus mogelijk moet je over 1-3 weken nog een keer bijvullen.
Zitten er niet meer wateraansluitingen, met de juiste aansluiting?quote:Op zondag 7 maart 2010 14:14 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb geen koppelstuk om de slang aan de (gootsteen)kraan aan te sluiten kom ik net achter Vanavond maar eens bij pa kijken of hij er een heeft die ik ff kan lenen.
Maar met bovenstaande tips moet het me wel lukken, waarvoor dank.
Plus de slang hoger als de wasmachinekraan vullen met water om hem vervolgens op een lager gelegen vulkraan aan te sluiten, waardoor een deel van het water er weer uitloopt door de beluchter in de wasmachinekraan. Op 1.05 .quote:Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef cvboer het volgende:
[..]
Extra aanvulling: bij 2:07 zet ze de waterpomptang er nog verkeerd om op ook nog..
Bij mij is de overstort GROEN.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:08 schreef Panic_A het volgende:
Groen is inlaatcombinatie en rood is overstortventiel waarschijnlijk. Aan beide NOOIT draaien.
PS ze zijn er ook in geel, wit, blauw, oranje, zwart en grijs.quote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |