abonnement Unibet Coolblue
  zondag 7 maart 2010 @ 00:42:20 #1
4180 Hare
Come fly with me!
pi_78834714
Wij hebben sinds een half jaar een CV-ketel in ons appartement.

Een Hoog Rendementsketel Nefit ProLine HRC 24/CW3 of CW4.

De druk in deze ketel is sinds het begin langzaam gedaald tot het niveau dat de druk nu op een niveau is dat we moeten bijvullen.

Ik heb er totaal geen ervaring mee en geen verstand van, maar met de gebruiksaanwijzing dacht ik het wel te kunnen. Er gebeurt echter weinig. De gebruiksaanwijzing is de volgende:

http://www.nefit.nl/SiteC(...)ties/GebrProLine.pdf

Op pagina 23 staat alles uitgelegd.

Wat ik doe:

Stekker eruit.
Automatische ontluchter aan bovenzijde open draaien, slang aansluiten op waterkraan en toevoerkraan HR-ketel.
Stekker erin.
Kraan aan.

Dan begint er wel wat te ratelen en gaat de druk even omhoog naar 1.5 of 1.3 ofzo, om na 3 seconden weer terug te vallen op 1. Dit gebeurt nog een keer of 2 a 3 en daarna gebeurt er niks meer. Echt wel een minuut of 10 gewacht. Niks.

Heeft één van jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn of wat ik verkeerd doe? Zou morgen graag warm water hebben

Bedankt!
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_78834824
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:42 schreef Hare het volgende:
Wij hebben sinds een half jaar een CV-ketel in ons appartement.

Een Hoog Rendementsketel Nefit ProLine HRC 24/CW3 of CW4.

De druk in deze ketel is sinds het begin langzaam gedaald tot het niveau dat de druk nu op een niveau is dat we moeten bijvullen.

Ik heb er totaal geen ervaring mee en geen verstand van, maar met de gebruiksaanwijzing dacht ik het wel te kunnen. Er gebeurt echter weinig. De gebruiksaanwijzing is de volgende:

http://www.nefit.nl/SiteC(...)ties/GebrProLine.pdf

Op pagina 23 staat alles uitgelegd.

Wat ik doe:

Stekker eruit.
Automatische ontluchter aan bovenzijde open draaien, slang aansluiten op waterkraan en toevoerkraan HR-ketel.
Stekker erin.
Kraan aan.

Dan begint er wel wat te ratelen en gaat de druk even omhoog naar 1.5 of 1.3 ofzo, om na 3 seconden weer terug te vallen op 1. Dit gebeurt nog een keer of 2 a 3 en daarna gebeurt er niks meer. Echt wel een minuut of 10 gewacht. Niks.

Heeft één van jullie enig idee wat hier aan de hand kan zijn of wat ik verkeerd doe? Zou morgen graag warm water hebben

Bedankt!
Heb je de kraan aan de kant van de CV ketel wel opengedraaid?
Verder hoef je de stekker er niet uit te halen om de CV bij te vullen.
  zondag 7 maart 2010 @ 10:19:07 #3
4180 Hare
Come fly with me!
pi_78839950
quote:
Op zondag 7 maart 2010 00:47 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Heb je de kraan aan de kant van de CV ketel wel opengedraaid?
Verder hoef je de stekker er niet uit te halen om de CV bij te vullen.
Ik zie verder geen kraan aan de kant van de CV-ketel?

Hoe ziet deze eruit? En waar zou ik deze kunnen vinden?
The Choices we make, not the chances we take, determine our destiny.
pi_78840018
Hier hetzelfde probleem, maar dan met een Nefit VR Economy ketel.

De druk staat iets boven de 1 bar. Onder de ketel zit een kraan. Moet ik die kraan met een tuinslang aansluiten op de gootsteen kraan? En moet ik dan alleen de gootsteen kraan open draaien of ook de CV kraan? Of juist beide?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_78840912
Uit de gebruiksaanwijzing:

1) Tappunt om de ketel mee bij te vullen, deze moet tijdens vullen opengedraaid zijn.
2) Vulkraan cv-installatie, deze moet tijdens vullen opengezet zijn.

Diverse soorten vulkranen vragen diverse manieren van open zetten.

Het meest en tevens ouderwetse type:


Op de foto staat deze in de open stand, het vierkantje bovenop kan je m.b.v. het bijpassende sleutel of een verstelbare moersleutel (bahco) 90 graden verstellen om deze open of dicht te zetten, het streepje in het vierkantje geeft de open of gesloten stand aan.


Tegenwoordig wordt dit type zeer veel toegepast, deze staat ook in de gebruiksaanwijzing van de handleiding:


Hierbij staat het rode met grijze inlage hendeltje reeds in de open stand, door het hendeltje een kwart slag (90 graden) te draaien sluit je deze weer af.
Ook hier geeft het hendeltje aan of deze open of gesloten is.

Ook dit type wordt zeer veel toegepast:


Met behulp van de kap (omcirkeld met het blauwe vierkantje) kun je de kraan (omscirkeld met het rode vierkantje) bedienen, indien je de kap niet meer hebt, kun je ook een verstelbare moersleutel gebruiken.
Ook hier geeft de kraan zelf aan of deze dicht of open staat, op de foto staat deze dicht, na het verstellen met een kwart slag (90 graden) staat het dwars streepje ook hier recht op de kraan.

En dan nog een oud type en tevens de meest lastige voor de meeste mensen:


Hierbij moet je de moer boven de rode slang diverse slagen open draaien, de meeste mensen draaien deze niet ver genoeg open waardoor er niets gebeurt, of ze vergeten hem open te draaien.
Open draaien gebeurt door meerdere slagen.

Ook leverbaar in een recht model.


PS: de automatische ontluchter moet 1 slag open gedraaid zijn, en deze moet ook open blijven, dus na bijvullen deze niet sluiten.
Ook niet verder dan 1 slag open draaien, omdat dan de kans groot is dat er tijdens ontsnappen van lucht vuil mee gaat voordat deze weer afsluit en zodoende ervoor zorgt dat je automatische ontluchter gaat lekken.
pi_78840976
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
Hier hetzelfde probleem, maar dan met een Nefit VR Economy ketel.

De druk staat iets boven de 1 bar. Onder de ketel zit een kraan. Moet ik die kraan met een tuinslang aansluiten op de gootsteen kraan? En moet ik dan alleen de gootsteen kraan open draaien of ook de CV kraan? Of juist beide?
Wat gebeurt er als je 1 kraan open draait?
Precies niets, dus moet je beide kranen opendraaien.

Je kan een pan onder de kraan zetten, zonder de kraan te bedienen zal deze nooit vol komen.

Welke kraan je als bijvulkraan gebruikt maakt niets uit, zolang de slang er maar op aan gesloten kan worden.
Bij de meeste mensen zal dit de wasmachine kraan zijn, een tweede mogelijkheid is een aparte bijvulkraan vlak bij de ketel of een tappunt van bad, douche, wastafel of keukenkraan.

Een aparte bijvulkraan vlak bij het toestel is wel de makkelijkste oplossing, je hoeft niet met een slang door het huis, er zit vrijwel altijd een manometer in de buurt zodat je ook gelijk ziet wat je doet, en je hebt weinig kans op water op de vloer waar je het niet wilt hebben.

[ Bericht 28% gewijzigd door klipper op 07-03-2010 12:08:24 ]
pi_78842105
Ik ga zo eerst met de hond naar het bos en zal daarna eens kijken.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_78842459
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:00 schreef StateOfMind het volgende:
Ik ga zo eerst met de hond naar het bos en zal daarna eens kijken.
Draai de slang op de kraan aan de waterkant en laat hem vantevoren vollopen met water (iets omhoog houden anders loopt hij weer leeg ).
Het is handig om een lege emmer erbij te hebben zodat je even wat water door de slang kan laten lopen zodat er bijna geen lucht meer in zit en je kan zien wanneer hij gevuld is zonder te morsen.
Schroef hem vervolgens aan de kraan van de CV kant en mors daarbij zo min mogelijk water uit de slang.

Kraantje aan CV kant pas opendraaien zodra de slang er op zit én de waterdruk er op staat.
Het is ook de eerste die je weer dichtdraait.
Op die manier heb je de minste kans dat er extra lucht in je CV systeem komt.

De druk kan wat zakken na een paar dagen, dat komt door het ontluchten en het verdwijnen van de zuurstof uit het water. Dus mogelijk moet je over 1-3 weken nog een keer bijvullen.
  zondag 7 maart 2010 @ 12:19:22 #9
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_78842561
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Kraantje aan CV kant pas opendraaien zodra de slang er op zit én de waterdruk er op staat.
Het is ook de eerste die je weer dichtdraait.
Op die manier heb je de minste kans dat er extra lucht in je CV systeem komt.

De druk kan wat zakken na een paar dagen, dat komt door het ontluchten en het verdwijnen van de zuurstof uit het water. Dus mogelijk moet je over 1-3 weken nog een keer bijvullen.
Op die manier haal je de lucht niet uit je vulslang, de luchtbel zit immers "gevangen tussen het water uit de kraan en de cv kraan. De enige juiste methode is de vulslang aansluiten op de waterkraan, de slang vullen met water en dan aansluiten op je cv. cvkraan open en dan vullen maar. volgorde van sluiten is niet van belang.

edit, je had je post al aangepast
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_78842625
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:19 schreef cvboer het volgende:

[..]

Op die manier haal je de lucht niet uit je vulslang, de luchtbel zit immers "gevangen tussen het water uit de kraan en de cv kraan. De enige juiste methode is de vulslang aansluiten op de waterkraan, de slang vullen met water en dan aansluiten op je cv. cvkraan open en dan vullen maar. volgorde van sluiten is niet van belang.
Ik was nog aan het editten

Volgorde van aansluiten maakt natuurlijk wel uit want je kan de slang niet vullen met water als hij niet eerst aan de waterkant is aangesloten.
  zondag 7 maart 2010 @ 12:22:34 #11
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_78842670
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik was nog aan het editten
Maakt niet uit, als cvboer zijnde móest ik hier ff op reageren
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_78843033
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:21 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Ik was nog aan het editten

Volgorde van aansluiten maakt natuurlijk wel uit want je kan de slang niet vullen met water als hij niet eerst aan de waterkant is aangesloten.
Natuurlijk wel, je kan de slang ook eerst vullen met water uit de installatie, behalve als er geen water inzit, maar dan maakt die luchtbel ook niets uit.
pi_78843104
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:35 schreef klipper het volgende:

[..]

Natuurlijk wel, je kan de slang ook eerst vullen met water uit de installatie, behalve als er geen water inzit, maar dan maakt die luchtbel ook niets uit.
Bah, mensen die verder denken
pi_78844223
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:37 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Bah, mensen die verder denken


Voor de mensen die nog meer informatie nodig hebben, ook via youtube zijn er filmpjes over te zien, bijvoorbeeld deze:


Wel zijn er natuurlijk wel enkele opmerkingen op dit filmpje:
De manier van het ontluchten van de radiator is zoals in het filmpje bij een in bedrijf zijnde cv-ketel, dit moet zeker bij een grotere hoeveelheid lucht meerdere keren herhaald worden, immers de radiator word nu gevuld via de retour aansluiting, eventuele lucht die in de aanvoer zit, schiet de radiator weer in nadat de radiator kraan weer open gezet wordt.
Vaak is het dan beter, zeker bij een grotere luchtbel om eerst te ontluchten met een uitgeschakelde installatie, vervolgens nadat er water uitkomt, de radiatorknop dicht te zetten en vervolgens na 5 a 10 minuten nogmaals te ontluchten nu met gesloten radiator kraan.

De verdeler in het filmpje ziet er natuurlijk niet uit, geen wonder dat ze regelmatig moet bijvullen, beter is het om eerst het probleem aan te pakken, de lekkage van de koppeling op de verdeler en daarna pas weer op te vullen voordat het probleem groter word en er meer vervangen moet worden.

De slechte verdeler is onder andere te zien op de volgende tijdstippen, op 37 seconden en 2minuut 18
Tussendoor ook nog een keer maar minder duidelijk.

Ook is het natuurlijk erg slecht dat ze niet aangeeft dat het dopje terug gezet moet worden op de vulkraan.

Maar het geeft een aardig inzicht over bijvullen.
  zondag 7 maart 2010 @ 13:32:18 #15
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_78844859
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:13 schreef klipper het volgende:

[..]



Voor de mensen die nog meer informatie nodig hebben, ook via youtube zijn er filmpjes over te zien, bijvoorbeeld deze:


Wel zijn er natuurlijk wel enkele opmerkingen op dit filmpje:
De manier van het ontluchten van de radiator is zoals in het filmpje bij een in bedrijf zijnde cv-ketel, dit moet zeker bij een grotere hoeveelheid lucht meerdere keren herhaald worden, immers de radiator word nu gevuld via de retour aansluiting, eventuele lucht die in de aanvoer zit, schiet de radiator weer in nadat de radiator kraan weer open gezet wordt.
Vaak is het dan beter, zeker bij een grotere luchtbel om eerst te ontluchten met een uitgeschakelde installatie, vervolgens nadat er water uitkomt, de radiatorknop dicht te zetten en vervolgens na 5 a 10 minuten nogmaals te ontluchten nu met gesloten radiator kraan.

De verdeler in het filmpje ziet er natuurlijk niet uit, geen wonder dat ze regelmatig moet bijvullen, beter is het om eerst het probleem aan te pakken, de lekkage van de koppeling op de verdeler en daarna pas weer op te vullen voordat het probleem groter word en er meer vervangen moet worden.

De slechte verdeler is onder andere te zien op de volgende tijdstippen, op 37 seconden en 2minuut 18
Tussendoor ook nog een keer maar minder duidelijk.

Ook is het natuurlijk erg slecht dat ze niet aangeeft dat het dopje terug gezet moet worden op de vulkraan.

Maar het geeft een aardig inzicht over bijvullen.
Extra aanvulling: bij 2:07 zet ze de waterpomptang er nog verkeerd om op ook nog..
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_78844956
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef cvboer het volgende:

[..]

Extra aanvulling: bij 2:07 zet ze de waterpomptang er nog verkeerd om op ook nog..
Die had ik gemist, maarja het blijft wel een vrouw hè.
pi_78845916
quote:
Op zondag 7 maart 2010 10:23 schreef StateOfMind het volgende:
En moet ik dan alleen de gootsteen kraan open draaien of ook de CV kraan? Of juist beide?
Deze vraag ga je niet menen he ?
pi_78846087
quote:
Op zondag 7 maart 2010 12:15 schreef MaGNeT het volgende:

[..]

Draai de slang op de kraan aan de waterkant en laat hem vantevoren vollopen met water (iets omhoog houden anders loopt hij weer leeg ).
Het is handig om een lege emmer erbij te hebben zodat je even wat water door de slang kan laten lopen zodat er bijna geen lucht meer in zit en je kan zien wanneer hij gevuld is zonder te morsen.
Schroef hem vervolgens aan de kraan van de CV kant en mors daarbij zo min mogelijk water uit de slang.

Kraantje aan CV kant pas opendraaien zodra de slang er op zit én de waterdruk er op staat.
Het is ook de eerste die je weer dichtdraait.
Op die manier heb je de minste kans dat er extra lucht in je CV systeem komt.

De druk kan wat zakken na een paar dagen, dat komt door het ontluchten en het verdwijnen van de zuurstof uit het water. Dus mogelijk moet je over 1-3 weken nog een keer bijvullen.
Duidelijk! Dat moet zelfs mij lukken als a-techneut met 2 linkerhanden

Ik zag trouwens nog onder de ketel een rode en een groene (draai?)knop. Moet ik daar nog iets mee doen?
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_78846151
Groen is overstort, blijf daar maar van af.
pi_78846280
Groen is inlaatcombinatie en rood is overstortventiel waarschijnlijk. Aan beide NOOIT draaien.
pi_78846520
Ik heb geen koppelstuk om de slang aan de (gootsteen)kraan aan te sluiten kom ik net achter Vanavond maar eens bij pa kijken of hij er een heeft die ik ff kan lenen.

Maar met bovenstaande tips moet het me wel lukken, waarvoor dank.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
pi_78846995
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:14 schreef StateOfMind het volgende:
Ik heb geen koppelstuk om de slang aan de (gootsteen)kraan aan te sluiten kom ik net achter Vanavond maar eens bij pa kijken of hij er een heeft die ik ff kan lenen.

Maar met bovenstaande tips moet het me wel lukken, waarvoor dank.
Zitten er niet meer wateraansluitingen, met de juiste aansluiting?
Ik gebruik altijd de aansluiting van de wasmachine.
pi_78847585
quote:
Op zondag 7 maart 2010 13:32 schreef cvboer het volgende:

[..]

Extra aanvulling: bij 2:07 zet ze de waterpomptang er nog verkeerd om op ook nog..
Plus de slang hoger als de wasmachinekraan vullen met water om hem vervolgens op een lager gelegen vulkraan aan te sluiten, waardoor een deel van het water er weer uitloopt door de beluchter in de wasmachinekraan. Op 1.05 .

Ik doe het altijd andersom, dan heb je dat probleem niet. Voorkomt ook dat er overal water ligt.
pi_78849703
quote:
Op zondag 7 maart 2010 14:08 schreef Panic_A het volgende:
Groen is inlaatcombinatie en rood is overstortventiel waarschijnlijk. Aan beide NOOIT draaien.
Bij mij is de overstort GROEN.
pi_78850910
quote:
Op zondag 7 maart 2010 15:58 schreef RVP67 het volgende:

[..]

Bij mij is de overstort GROEN.
PS ze zijn er ook in geel, wit, blauw, oranje, zwart en grijs.

Flamco hanteert de volgende kleuren bijvoorbeeld:
Geel is voor solar installaties.
Blauw is voor drinkwaterinstallaties.
Rood is voor cv installaties.
wit voor inlaatcombinaties.

Duco daartegen gebruikt de volgende kleurcombinaties:
Grijs voor cv installaties.
Rood voor solar installaties.
Zwart voor cv en drinkwaterinstallaties, maar ook voor inlaatcombinaties.

Pentec gebruikt groen voor inlaatcombaties.

Watts gebruikt rood voor inlaatcombianties.

RBM gebruikt oranje voor overstortventielen of veiligheidsventielen.

Op kleur valt er vaak wel iets te zeggen, zeker als het een bekend merk is, maar voor de rest geld dat ieder merk zijn eigen keuze heeft, hoewel de kleurkeuze van Flamco wel erg verhelderend is, wat dat betreft zou dat best gestandaardiseerd mogen worden.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')