abonnement Unibet Coolblue
  maandag 3 mei 2010 @ 18:12:47 #51
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_80976625
quote:
Op maandag 3 mei 2010 12:46 schreef -Mellow- het volgende:
wat leuk

Ik was nooit echt een worstenliefhebber maar dat is sinds kort veranderd sinds mijn lief hele markten leeg koopt en thuis komt met allerhande gedroogde worst. Mijn favoriet is Spaanse Fuet en de italiaanse gedroogde worst met truffel die we hebben liggen is ook echt heerlijk. Gekookte/ gegrilde worst vind ik dan weer niks aan.
Het lijkt me fantastisch om het ook eens zelf te maken, maar dan wel droge worst
Als je het eens tegenkomt, wildzwijnsworstjes uit de toscane, gekruid met venkel. God daar doe ik bijkans een moord voor.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_80985323
quote:
Op maandag 3 mei 2010 12:54 schreef Weltschmerz het volgende:

[..]

Ik heb ook niks tegen worst maken met de beste ingredienten, alleen kan ik mij voorstellen dat slagers er ook stukjes dier doorheen gooien waar ze anders niet zoveel mee kunnen, en die zullen hun eigen smaak aan worst geven.
Tja, in een worst zie je niet meer wat voor vlees het was en aangezien de meeste mensen met hun ogen kopen in plaats van met hun smaak, krijg je dus al die seperatorworsten. Op zich niets mis met een beest helemaal opbruiken, maar i.h.a. is dat niet het smakelijkste vlees.
Oorspronkelijk zijn worsten trouwens gemaakt om vlees langer te kunnen bewaren, door het met flink wat zout en vet te mengen en in zo'n handige verpakking a.k.a. darm te stoppen. Daarbij ging zo'n beetje alles wat een gezin niet binnen een aantal dagen van een varken kon opeten.
quote:
Op maandag 3 mei 2010 18:12 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Als je het eens tegenkomt, wildzwijnsworstjes uit de toscane, gekruid met venkel. God daar doe ik bijkans een moord voor.
Venkel weet ik nog wel te vinden, alleen jammer dat er geen wilde zwijnen hier in de duinen rondhobbelen. Dat zou wel weer een mooi project zijn. Eerst een zwijn zien te vangen en vervolgens door de gehaktmolen zien te halen...
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  maandag 3 mei 2010 @ 22:07:20 #53
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_80986698
Wat een vooroordelen weer. Alsof er iets mis is met separatorvlees. Dat is nog steeds gewoon vlees hoor. prima geschikt voor worst of ieder ander product waar slechts fliebertjes in hoeven en geen hele stukken. Separatorvlees is heel wat anders dan slachtafval als zenen, vellen, uiers of weet ik veel.

Dus dit gaat niet over "kopen met je ogen ipv met smaak", want dat separatorvlees smaakt niks anders dan het vlees dat de uitbener wel van het karkas kreeg gesneden.
pi_80988673
quote:
Op maandag 3 mei 2010 22:07 schreef RobinOok het volgende:
Wat een vooroordelen weer. Alsof er iets mis is met separatorvlees. Dat is nog steeds gewoon vlees hoor. prima geschikt voor worst of ieder ander product waar slechts fliebertjes in hoeven en geen hele stukken. Separatorvlees is heel wat anders dan slachtafval als zenen, vellen, uiers of weet ik veel.

Dus dit gaat niet over "kopen met je ogen ipv met smaak", want dat separatorvlees smaakt niks anders dan het vlees dat de uitbener wel van het karkas kreeg gesneden.
Nou, dat is niet helemaal waar. Er zijn verschillende methodes om separatorvlees te maken, met stalen borstels e.d. kan ik me nog wel voorstellen dat je redelijk vlees krijgt. Vaak wordt het echter gemaakt door eerst de karkassen in kleine stukjes te breken en dan onder hoge druk het vlees eraf te persen. De samenstelling is anders mede doordat ook ruggemerg e.d. in het vlees terecht komen, ook is de hoeveelheid calcium in separatorvlees daardoor (soms veel) hoger dan in normaal vlees. Daarnaast zal de hoge druk geen goed doen aan de celstructuur en daarmee de 'sappigheid' van het eindproduct.

En nu moet ik weer lief doen tegen RobinOok


[ Bericht 1% gewijzigd door stavromulabeta op 03-05-2010 23:00:02 ]
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_83618929
Vandaag worst gemaakt, van grofgemalen lamsvlees met knoflook, gerooktepaprikapoeder, thijm, bonenkruid. Straks proeven.

Maar ik vroeg me af wat jullie door de molen halen als je vlees op is en er dus nog wel een dik ons worstvlees in de molen zit. Eerder heb ik wel eens aardappels gebruikt maar die had ik nu niet. Ik heb er eerst een appel ingegooid en daarna een pak havermout. Je moet wat .
Het vlees/appel/havermoutworstje was best lekker trouwens.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  zaterdag 3 juli 2010 @ 21:25:49 #56
232606 RobinOok
Patroonheilige van CUL
pi_83623088
Ik heb maar een kleine porkert, daar komt echt geen ons vlees meer uit bij het schoonmaken.
Hooguit 20 gram of zo.
Wel eerst flink door blijven draaien.

Wat ik wel eens gedacht heb te doen is gewoon het vlees dat achter is gebleven eruit frotten en dan op de snijplank nog even fijnhakken en bij de rest van 't gehakt doen.

Of oh, wacht, dat werkt natuurlijk niet echt lekker bij het worst vullen. Alleen als je gehakt maakt...
pi_83626099
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 19:42 schreef sigme het volgende:
Vandaag worst gemaakt, van grofgemalen lamsvlees met knoflook, gerooktepaprikapoeder, thijm, bonenkruid. Straks proeven.

Maar ik vroeg me af wat jullie door de molen halen als je vlees op is en er dus nog wel een dik ons worstvlees in de molen zit. Eerder heb ik wel eens aardappels gebruikt maar die had ik nu niet. Ik heb er eerst een appel ingegooid en daarna een pak havermout. Je moet wat .
Het vlees/appel/havermoutworstje was best lekker trouwens.
Ik stop er als laatste sneetjes brood in, totdat er bijna alleen nog brood aan de voorkant uitkomt. Wat betreft de smaak valt het niet eens op als er wat brood tussen het vlees zit (zolang je niet overdrijft).
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_83626566
Brood heb ik ook overwogen, maar ik denk dat ik dan wel een half brood kwijt ben.
En ik had alleen bevroren brood

De havermout beviel best trouwens; er zat ook al havermout door het vlees gemengd, en de lading doorduwhavermout had de molen goed schoongeveegd. Het worstje met veel havermout en een beetje appel was best lekker.

De echte lamsworstjes waren heerlijk trouwens. Nogal chorizo-smakig. Een kilo gehakt,12 worstjes.

Ik had 1 meter darm gevraagd en heb er wel 5 gekregen; kan je het invriezen (ik heb het in de vriezer gegooid)? Sjieke darm trouwens, op een plastic huls. Stroopt lekker makkelijk om de tuut.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83627142
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 22:33 schreef sigme het volgende:
Brood heb ik ook overwogen, maar ik denk dat ik dan wel een half brood kwijt ben.
En ik had alleen bevroren brood

De havermout beviel best trouwens; er zat ook al havermout door het vlees gemengd, en de lading doorduwhavermout had de molen goed schoongeveegd. Het worstje met veel havermout en een beetje appel was best lekker.

De echte lamsworstjes waren heerlijk trouwens. Nogal chorizo-smakig. Een kilo gehakt,12 worstjes.

Ik had 1 meter darm gevraagd en heb er wel 5 gekregen; kan je het invriezen (ik heb het in de vriezer gegooid)? Sjieke darm trouwens, op een plastic huls. Stroopt lekker makkelijk om de tuut.
In Engeland gooien ze ook allemaal havermout en andere granen door de worst. Naar verluid om de sappigheid te bevorderen.
Gezien de culinaire reputatie van de UK ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat het niet gewoon een smoes voor kostenbesparing is.

Ik heb laatst ook een stuk darm in de vriezer gegooid, ik heb alleen ergens gelezen dat hij daarna vrij snel scheurt. Voor de korte termijn is bewaren in pekel beter.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_83629953
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 22:33 schreef sigme het volgende:
Brood heb ik ook overwogen, maar ik denk dat ik dan wel een half brood kwijt ben.
En ik had alleen bevroren brood
Dat is met dit weer natuurlijk geen excuus
pi_83635685
quote:
Op zaterdag 3 juli 2010 22:48 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

In Engeland gooien ze ook allemaal havermout en andere granen door de worst. Naar verluid om de sappigheid te bevorderen.
Gezien de culinaire reputatie van de UK ben ik er nog niet helemaal van overtuigd dat het niet gewoon een smoes voor kostenbesparing is.

Ik heb laatst ook een stuk darm in de vriezer gegooid, ik heb alleen ergens gelezen dat hij daarna vrij snel scheurt. Voor de korte termijn is bewaren in pekel beter.
Oh ja, ik heb laatst deze binnengekregen:

The Sausage book
The Ultimate Sausage Resource for Beginners and Experts
Auteur: Paul Peacock

Nu nog lezen.

HLO: Ik vind een half brood weggooien zo sund. Het had nog wel naar de kippen gekund, dat wel.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_83637500
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh ja, ik heb laatst deze binnengekregen:
[ afbeelding ]
The Sausage book
The Ultimate Sausage Resource for Beginners and Experts
Auteur: Paul Peacock

Nu nog lezen.

HLO: Ik vind een half brood weggooien zo sund. Het had nog wel naar de kippen gekund, dat wel.
Goede keuze! Wel niet teveel aandacht besteden aan het gedeelte dat gaat over de manieren waarop je aan je eigen worst kunt komen te overlijden (of juist wel?)
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
pi_83639939
quote:
Op zondag 4 juli 2010 11:35 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]

Goede keuze! Wel niet teveel aandacht besteden aan het gedeelte dat gaat over de manieren waarop je aan je eigen worst kunt komen te overlijden (of juist wel?)
Ik voelde me vanochtend, lezend in de zon, al bezwaard over mijn hygiėnenonchalance van gister. Hierbij beloof ik beterschap (ik maak altijd goede voornemens nį het worstmaken).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_84086973
Lidl heeft binnenkort een gehaktmolen (electrisch) incl opzetstuk voor worst enzo
pi_84087025
quote:
Op zondag 4 juli 2010 10:00 schreef sigme het volgende:

[..]

Oh ja, ik heb laatst deze binnengekregen:
[ afbeelding ]
The Sausage book
The Ultimate Sausage Resource for Beginners and Experts
Auteur: Paul Peacock

Nu nog lezen.

HLO: Ik vind een half brood weggooien zo sund. Het had nog wel naar de kippen gekund, dat wel.
Ik bedoelde meer dat met warm weer brood in no-time ontdooid is
  donderdag 15 juli 2010 @ 13:36:30 #66
145955 Isegrim
Rotterdam *O*
pi_84088120
Ik ben nu wel benieuwd op welke manieren je allemaal aan je eigen worst kunt overlijden.
Anatomie van een executie
The standard you walk past, is the standard you accept.
~David Morrison
  dinsdag 11 januari 2011 @ 12:51:49 #67
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91157897
Kick
Ik ga van het weekend experimenteren met het maken van Worst, nu nog even denken over lekkere recepten voor de vulling.
Denk dat ik de eerste experimenten maar doe met goedkoper varkensvlees ipv gelijk met biologisch livar of wild te beginnen.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91159636
Erg benieuwd naar het resulaat :) Ik heb al tien keer overwogen een gehaktmolen te kopen, maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen :')
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:48:03 #69
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91159922
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:39 schreef LeeHarveyOswald het volgende:
Erg benieuwd naar het resulaat :) Ik heb al tien keer overwogen een gehaktmolen te kopen, maar het is er tot nu toe nog niet van gekomen :')
Heb hem als opzetstuk gekocht voor mijn Kitchenaid.
Vooral ook omdat ik het gehakt dat verkocht wordt niet naar mijn zin is.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91159982
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:48 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Heb hem als opzetstuk gekocht voor mijn Kitchenaid.
Vooral ook omdat ik het gehakt dat verkocht wordt niet naar mijn zin is.
Dat is wel een beetje het voordeel van een grote stad met veel Turkse slagers, die enigsinds van service gehoord hebben. Dan wijs je een stuk rundvlees aan, en dat is een minuut later je gehakt geworden :D

Ik wil er voor eentje kijken specifiek voor worst (hoewel ik er dan, als ik hem toch heb, ook wel gehakt mee ga maken denk ik :) ).
  dinsdag 11 januari 2011 @ 13:59:06 #71
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91160320
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 13:49 schreef LeeHarveyOswald het volgende:

[..]

Dat is wel een beetje het voordeel van een grote stad met veel Turkse slagers, die enigsinds van service gehoord hebben. Dan wijs je een stuk rundvlees aan, en dat is een minuut later je gehakt geworden :D

Ik wil er voor eentje kijken specifiek voor worst (hoewel ik er dan, als ik hem toch heb, ook wel gehakt mee ga maken denk ik :) ).
Klopt, maar dat is vaak te fijn gemalen vind ik, het gaat me niet alleen om het vlees maar ook om de structuur.
Ik kom graag bij turkse slagers.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 11 januari 2011 @ 14:04:42 #72
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_91160537
leuk topic. draai ook eens wat ansjovisjes mee zodat je veel minder zout nodig hebt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  dinsdag 11 januari 2011 @ 14:07:07 #73
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91160631
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 14:04 schreef zoalshetis het volgende:
leuk topic. draai ook eens wat ansjovisjes mee zodat je veel minder zout nodig hebt.
En geen smaakversterkers gezien de hoeveelheid glutamaat die er (natuurlijk) in zit.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_91180707
quote:
Op dinsdag 11 januari 2011 14:04 schreef zoalshetis het volgende:
leuk topic. draai ook eens wat ansjovisjes mee zodat je veel minder zout nodig hebt.
Hmmm, goed plan! Zal ik de volgende keer doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zaterdag 15 januari 2011 @ 14:45:09 #75
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_91366745
Ga straks worst maken, het kleingesneden vlees staat in de vriezer zodat het straks goed koud is.
Heb 3 keer een dikke kilo varkensnek met ca 500 gram vetspek versneden.
De eerste is op smaak gebracht met
Peterselie
Maggi
Kikkoman
Peper

De tweede met
Knoflook
Mengsel van peper, zout en banda foelie
Rozemarijn (vers)

De derde met
Gedroogde tomaten
Bieslook
Knoflook
zout en peper

Gaat zometeen door de gehaktmolen en dan de darmen in.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')