abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:45:56 #26
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_78772296
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:43 schreef sp3c het volgende:

[..]

die zijn ook niet gegeven slimmerik
Omdat ze er niet zijn. Dat maakt het verbieden van drugs sowieso een klucht.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 maart 2010 @ 13:46:51 #27
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78772332
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:40 schreef sp3c het volgende:

[..]

ok hier kan ik me in vinden

maar maak er 10 tot 15 jaar van (1 generatie)
Ok, drie tot vijf is misschien inderdaad een beetje te optimistisch. Ik ben af en toe te idealistisch
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  Moderator vrijdag 5 maart 2010 @ 13:52:19 #28
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78772603
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:45 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Omdat ze er niet zijn. Dat maakt het verbieden van drugs sowieso een klucht.
maakt mij dat nou uit, ik zal bij een legalisatie niet meer of minder bier kunnen kopen
het doet hier niet terzake

probleem hier is dat er bendes zijn die wapens hebben die bereid zijn iedereen om te leggen om in Mexico te kunnen overleven ... die moeten kapot gemaakt worden
Viajero heeft wel een punt dat je op de lange termijn met het wereldwijd legaliseren van harddrugs die figuren een staak in de wielen steekt maar op dit moment zal het niets uitmaken en ik geloof ik niet dat je er op deze manier vanaf komt
meer zeg ik niet, ik heb me nooit uitgesproken voor of tegen een verbod op harddrugs, dat kun jij er van maken maar dat maakt het nog niet de waarheid

op dit moment is hard optreden met tanks en jachtbommewerpers de oplossing, dat is een korte termijn oplossing dat geef ik meteen toe maar het moet wel gebeuren
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:12:32 #29
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_78773474
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

maakt mij dat nou uit, ik zal bij een legalisatie niet meer of minder bier kunnen kopen
het doet hier niet terzake

probleem hier is dat er bendes zijn die wapens hebben die bereid zijn iedereen om te leggen om in Mexico te kunnen overleven ... die moeten kapot gemaakt worden
Viajero heeft wel een punt dat je op de lange termijn met het wereldwijd legaliseren van harddrugs die figuren een staak in de wielen steekt maar op dit moment zal het niets uitmaken en ik geloof ik niet dat je er op deze manier vanaf komt
meer zeg ik niet, ik heb me nooit uitgesproken voor of tegen een verbod op harddrugs, dat kun jij er van maken maar dat maakt het nog niet de waarheid

op dit moment is hard optreden met tanks en jachtbommewerpers de oplossing, dat is een korte termijn oplossing dat geef ik meteen toe maar het moet wel gebeuren
Dat maakt allemaal niet uit. Het bestaansrecht van die bendes en kartels ligt in het verbod op drugs. Als je dat handhaaft krijg je ze er sowieso niet onder. Zodra je er 1 pakt zit de concurrent al op z'n plaats.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:12:45 #30
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78773482
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:52 schreef sp3c het volgende:

[..]

maakt mij dat nou uit, ik zal bij een legalisatie niet meer of minder bier kunnen kopen
het doet hier niet terzake

probleem hier is dat er bendes zijn die wapens hebben die bereid zijn iedereen om te leggen om in Mexico te kunnen overleven ... die moeten kapot gemaakt worden
Viajero heeft wel een punt dat je op de lange termijn met het wereldwijd legaliseren van harddrugs die figuren een staak in de wielen steekt maar op dit moment zal het niets uitmaken en ik geloof ik niet dat je er op deze manier vanaf komt
meer zeg ik niet, ik heb me nooit uitgesproken voor of tegen een verbod op harddrugs, dat kun jij er van maken maar dat maakt het nog niet de waarheid

op dit moment is hard optreden met tanks en jachtbommewerpers de oplossing, dat is een korte termijn oplossing dat geef ik meteen toe maar het moet wel gebeuren
Ik denk inderdaad dad je beide moet doen. Er is nog nooit een conflict op deze schaal opgelost met alleen politieke middelen of alleen militaire middelen. Je moet ze militair onder druk zetten, wat nu ook gebeurd, maar ook hun inkomstenbronnen proberen af te snijden, waarbij legalisatie van drugs zeker zal helpen. Ook zal de staat dan inkomsten uit drugs krijgen die in de oorlog gebruikt kunnen worden.

En er zal helaas ook een soort amnestie moeten komen die dit soort tuig lekker op hun geld laat zitten en ze niet de gevangenis instopt op voorwaarde dat ze de wapens neerleggen en geen criminele activiteiten meer ondernemen.
Ik denk dat een amnistia o muerte strategie kan werken, zodra ze ook echt worden omgelegd door de staat als ze weer criminele activiteiten ondernemen.

En dat hele proces zal inderdaad vele jaren duren.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:15:26 #31
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78773592
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat maakt allemaal niet uit. Het bestaansrecht van die bendes en kartels ligt in het verbod op drugs. Als je dat handhaaft krijg je ze er sowieso niet onder. Zodra je er 1 pakt zit de concurrent al op z'n plaats.
Inderdaad, de markt is er en gaat niet weg, dus er zal altijd iemand zijn die die markt in handen heeft. Maar ook als je drugs legaliseert is het probleem niet direct opgelost. Het is een essentiele stap, maar helaas niet de enige.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  Moderator vrijdag 5 maart 2010 @ 14:22:55 #32
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_78773890
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Dat maakt allemaal niet uit. Het bestaansrecht van die bendes en kartels ligt in het verbod op drugs. Als je dat handhaaft krijg je ze er sowieso niet onder. Zodra je er 1 pakt zit de concurrent al op z'n plaats.
ja dat argument hoor je ook altijd over Afghanistan
op een gegeven moment zijn de figuren die uit het 'juiste' hout zijn gesneden gewoon op, ze worden niet geboren met een kalashnikov in de handjes en de meeste mensen zijn gewoon snel bang

drugs legaliseren is een lange termijn oplossing voor als de huidge lords en opgroeiende lords in spe dood zijn maar meer ook niet ... zolang je niet nu hard optreed tegen die idioten zal het probleem altijd blijven bestaan
maakt niet uit of je ze nu druglords of kidnaplords of warlords of crimelords noemt

blijft oorlog
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 14:26:07 #33
111528 Viajero
Who dares wins
pi_78774017
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 14:22 schreef sp3c het volgende:

[..]

ja dat argument hoor je ook altijd over Afghanistan
op een gegeven moment zijn de figuren die uit het 'juiste' hout zijn gesneden gewoon op, ze worden niet geboren met een kalashnikov in de handjes en de meeste mensen zijn gewoon snel bang

drugs legaliseren is een lange termijn oplossing voor als de huidge lords en opgroeiende lords in spe dood zijn maar meer ook niet ... zolang je niet nu hard optreed tegen die idioten zal het probleem altijd blijven bestaan
maakt niet uit of je ze nu druglords of kidnaplords of warlords of crimelords noemt

blijft oorlog
Klopt. Maar in een oorlog is het essentieel om zelf goed gefinancierd en bevoorraad te zijn, en de financiering en bevoorrading van je vijand af te snijden.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 15:18:51 #34
271876 copilco
Elvis is dead
pi_78776293
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 10:35 schreef Viajero het volgende:

[..]

Dus alle drugshandel komt voor uit een al bestaande noodzaak voor belachelijke hoeveelheden geld, en niet eens een procent ervan, niet een enkele persoon komt voort uit opportunisme omdat het zo snel en makkelijk is om met drugs ongelofelijk veel geld te verdienen?

Met andere woorden, een drugsbaron die nu 50 miljoen dollar per jaar verdient met een enkel smokkellijntje gaat als die inkomsten opdrogen wanhopig al zijn energie steken in diefstal, prostitutie, piraterij, afpersing etc om maar aan precies diezelfde 50 miljoen te komen?

Een Marokkaanse drugsrunner in Rotterdam die nu laten we zeggen 5000 euro per maand verdient met Belgen en Fransen naar een bepaald adres te leiden gaat als dat ophoudt ineens fanatiek zakkenrollen totdat hij diezelfde 5000 euro per maand bij elkaar heeft?

Ik denk dat jullie het opportunisme van de snelle drugsdollar onderschatten, wat zeg ik, niet eens meenemen in jullie verhaal.
Dit punt heb ik ook niet gemaakt hè.
Die Marokkaan zal nooit zo makkelijk aan die 5000 E komen. Dat ben ik met je mee. Maar hij gaat geen vakkenvullen bij de AH. Dat was mijn punt. Dat Marokkaantje die met drugs relatief onschuldig bezig was. Zal alles op alles zetten om een nog steeds een goeie kluif te verdienen met andere criminele activiteiten.

Met die levensstijl is het gewoon onmogelijk om voot 5,64 per uur te gaan vakken vullen en dan ook nog belastingen te betalen. Of voor 7,62 KPN abonnementen te gaan verkopen als tele-marketeer.
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  vrijdag 5 maart 2010 @ 15:22:14 #35
271876 copilco
Elvis is dead
pi_78776438
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:20 schreef sp3c het volgende:

[..]

dat zegt dan ook niemand

de vraag is of de problemen die die kartels veroorzaken (oorlog uitgebroken in Mexico) verdwijnen met het opheffen van het verbod op drugs.
precies Sp3c, zo zit het.
Afpersing, ontvoering, namaakspul, vals geld drukken, prostitutie en mensensmokkel, doen die kartels er ook allemaal bij. Het is alleen peanuts vergeleken met de opbrengsten uit de drugs en zodoende een ondergesneeuwd kindje. Haal de drugs weg (door legalisatie) en zie dan maar eens wat er op de andere vlakken gebeurd.
"None are more hopelessly enslaved than those who falsely believe they are free."
  vrijdag 5 maart 2010 @ 15:24:52 #36
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_78776523
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:43 schreef Viajero het volgende:
Even een sfeerimpressie, this is what we're up against:

Jejeje Que traaaaaaanza
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
pi_78776676
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 15:22 schreef copilco het volgende:
Haal de drugs weg (door legalisatie) en zie dan maar eens wat er op de andere vlakken gebeurd.
Ach als 70% van ons politiewerk drugsgerelateerd misdaden betreft, dan heeft men opeens heel veel tijd over om die misdaad-syndicaten achter de vodden te blijven zitten.
pi_78778493
quote:
Op vrijdag 5 maart 2010 13:27 schreef sp3c het volgende:

[..]

ze voeren oorlog tegen druglords

als je de drug wegneemt zijn het warlords en blijft het oorlog
Met als grote verschil dat ze dan geen onbeperkt budget meer hebben om tegen de regering te vechten.
Rik: Hey guys, wouldn't it be AMAZING if all this money was real?
Vyvyan: Rik, that is the single most predictable and BORING thing anyone could ever say whilst playing Monopoly.
pi_78796421
http://www.nu.nl/buitenla(...)oemen-nederland.html

Drugs tussen bloemen uit Nederland
Uitgegeven: 5 maart 2010 22:10
Laatst gewijzigd: 5 maart 2010 22:10

LONDEN - Een Britse bende heeft twee jaar lang cannabis met een waarde van omgerekend zo'n 70 miljoen euro gesmokkeld tussen bloemen uit Nederland.
© ANPDe twaalf criminelen loodsten de drugs door de havens van Essex en Hull, waarna de lading werd uitgepakt en opgeslagen in Londen en Surrey.

De 40-jarige bendeleider en twee andere kopstukken bekenden schuld, meldde de Britse omroep BBC vrijdag. Lagere bendeleden zijn al schuldig bevonden.

Het team kon worden opgerold na een politieonderzoek van veertien maanden, waarbij ook undercover werd gewerkt.

250 kilo
In totaal ging het om 88 zendingen. Op het hoogtepunt van de operatie kwam er wekelijks 250 kilo binnen. De bende verdiende zo veel geld, dat 60.000 pond werd vergeten en beschimmeld aangetroffen in een ondergrondse kluis in een garage.

© ANP
=======
Wiet (waar hebben we het over, wiet. Van wodka ga je raardere dingen doen) legaliseren in de UK en je ontneemt een bende zo 70 miljoen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  zaterdag 6 maart 2010 @ 03:32:17 #40
284877 Buzios
Mr Inside Information
pi_78805078
Iemand schreef over Carlos Slim en de legale economie in het vorige topic...
Ga je eens heel goed verdiepen in die man...
"She puts whiskey in the coffee, she puts whiskey in the tea,
She puts whiskey in the whiskey and the rest of it in me."
  zaterdag 6 maart 2010 @ 05:47:38 #41
284877 Buzios
Mr Inside Information
pi_78805726
Naar mijn idee kan legalisatie alleen maar zin hebben wanneer het daadwerkelijk wereldwijd gebeurt.
Zolang dit niet gebeurt zolang dit niet gebeurt zal het geweld dat met drugs gepaard gaat nooit verdwijnen, want ook al wordt heel Amerika en Europa nu gelegaliseerd, China en India zijn mooie opkomende markten, vooral China is enorm booming (de hippe moderne Chinees gebruikt tegenwoordig steeds vaker een lijntje).

Maar dit geldt voor het geweld dat op dit moment drugs gerelateerd is.

In het utopische geval dat drugs wereldwijd zal worden gelegaliseerd, zal er geen minder geweld in de wereld plaatsvinden.
Drugsgeweld zal uiteraard afnemen, zo niet verdwijnen. Maar daar komt ander geweld voor in de plaats.
Van de kartels tot en met de loopjongens op straat, van de verpakkers tot de corrupte douaniers,
de man die de transportboten onderhoudt tot de corrupte politici. Van de loopjongen op straat tot de vastgoedontwikkelaars die nu wassen etc etc etc.
Het zijn zoveel mensen in Latijns en Zuid Amerika die direct of indirect aan drugs verdienen. Bij het wegvallen van deze inkomstenbron gaat men gegarandeert op zoek naar andere inkomstenbronnen, en die zullen illegaal zijn, en daar zal zo niet evenveel of meer geweld uit voortkomen.
Waarschijnlijk meer, omdat de inkomsten niet gelijk zullen zijn als de inkomsten die men uit drugs had.
En het is nou eenmaal de aard van het beestje...niemand neemt genoegen met minder. Men zal er altijd naar streven om zoveel mogelijk te verdienen, desnoods met veel geweld.

Dat is volgens mij o.a. een reden dat landen er niet happig op zijn om te legaliseren.
Ze maken de afweging: alle ellende door de illegaliteit van drugs nu t.o.v. alle ellende die door opheffing van het verbod op drugs teweeg zal worden gebracht.
Los van dit, er zijn nou eenmaal landen en culturen die drugs moraal verwerpelijk vinden en die nooit zullen legaliseren.

Maar goed, dit is hoe ik erover denk. We hebben allemaal onze meningen die o.a. gebaseerd zijn op onze persoonlijke ervaringen, ik zo ook op de mijne. Alleen die hebben niet met de vraagzijde te maken, maar dat is een heel ander verhaal .
En nee ik ga niet discrussieren over mijn moraal etc. Zelf vind ik het prima als iemand bij de Etos een kilo coke kan halen voor euro 20,-. Het kan me niet schelen, ik gebruik het niet maar wie het wel gebruikt, veel plezier.
"She puts whiskey in the coffee, she puts whiskey in the tea,
She puts whiskey in the whiskey and the rest of it in me."
  zaterdag 6 maart 2010 @ 15:12:59 #42
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_78815393
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 05:47 schreef Buzios het volgende:
Naar mijn idee kan legalisatie alleen maar zin hebben wanneer het daadwerkelijk wereldwijd gebeurt.
Als je de wereld echt wilt verbeteren heb je gelijk, maar dat is geen argument voor het vasthouden aan slechte wetten. Als alleen Nederland drugs legaliseert wordt hier de situatie beter en de rest van de wereld kan ons goede voorbeeld volgen. Wij zijn 50% minder kwijt aan criminaliteitsbestrijding en we kunnen ons concentreren op belangrijke zaken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zaterdag 6 maart 2010 @ 22:36:43 #43
284877 Buzios
Mr Inside Information
pi_78830259
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 15:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:

[..]

Als je de wereld echt wilt verbeteren heb je gelijk, maar dat is geen argument voor het vasthouden aan slechte wetten. Als alleen Nederland drugs legaliseert wordt hier de situatie beter en de rest van de wereld kan ons goede voorbeeld volgen. Wij zijn 50% minder kwijt aan criminaliteitsbestrijding en we kunnen ons concentreren op belangrijke zaken.

Als men in Nederland legaliseert maakt dat voor het geweld in Mexico of waar dan ook geen fuck uit.
Nederland is gewoon niet zo belangerijk in de wereld, nogmaals, men maakt de afweging hoe men er het beste van af komt, en dat is met een verbod op drugs.

Dat heeft niks te maken met of die wet deugt of niet, dat is een hele andere discussie.
Ik persoonlijk zou er geen problemen mee hebben als drugs worden gelegaliseerd, het kan me niet schelen. 2 kilo halen een betalen bij de AH, prima met je bonuskaart.
Maar ik ga daardoor niet lopen gillen dat de wet niet deugt omdat ik het er niet mee eens zou zijn (ik ben niet voor of tegen), het gaat om het maatschappelijk belang. En die afweging maken parlementen en regeringen en weet ik veel hoe dat allemaal werkt.

Ik voer argumenten aan waarom men wellicht de afweging maakt om het verbod in stand te houden.

[ Bericht 0% gewijzigd door Buzios op 07-03-2010 02:31:04 ]
"She puts whiskey in the coffee, she puts whiskey in the tea,
She puts whiskey in the whiskey and the rest of it in me."
  zondag 14 maart 2010 @ 14:51:28 #44
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79126987
En het gaat vrolijk verder:


Bloodshed blights Acapulco resort
A police line where the body of a man lies in Acapulco, Mexico, on 13 March 2010
Two bodies were dumped on a highway popular with tourists for scenic views

Thirteen people have been killed in an outbreak of drug-related violence in the southern Mexican beach resort of Acapulco, officials have said.

Five of the dead were police officers whose patrol was machine gunned.

Eight other bullet-riddled bodies were discovered in different areas around the city - four had been beheaded.

Acapulco is one of Mexico's biggest tourist resorts, but in recent years it has been the scene of bloody turf wars between rival drug cartels.

In June, 18 people were killed in a shootout between drug gangs and soldiers in the city, which is home to about 600,000 people.

Tourist season

The Pacific states of Guerrero and neighbouring Michoacan are largely under the control of the powerful "La Familia" cartel.

mexico map

President Felipe Calderon has deployed thousands of troops and police across Mexico in an attempt to combat drug-related violence, which has left more than 15,000 people dead in the past three years.

The latest bloodshed could not have come at a worse time: it is a holiday weekend in Mexico and the start of the spring break, which brings a surge of American visitors.

At least two of the decapitated victims were dumped close to the centre of Acapulco, on a highway popular with tourists for its scenic views.

The BBC's Julian Miglierini, in Mexico City, says the country's drugs war has cast a long shadow on the world-famous sunny beaches of the city known as Mexico's Pacific Jewel.

Although many Mexicans and foreigners continue to choose Acapulco as a holiday destination, Saturday's events seem to confirm that its reputation as an idyllic destination is long gone, he adds.

http://news.bbc.co.uk/1/hi/world/americas/8566557.stm
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:00:26 #45
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_79129680
Ah, het geweld komt steeds dichterbij de "normale" wereld. Niet alleen getto's, maar ook toeristen gebieden kunnen meegenieten van de gevolgen van het verbieden van genotsmiddelen en het beperken van de vrije markt ten behoeve van bedrijven.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  zondag 14 maart 2010 @ 17:15:47 #46
21578 Elvislives
Fietstas, Pumista
pi_79133006
Guerrero was al een beruchte provincie. Daar was het al vaak genoeg raak, Acapulco is een haven, wat verwacht je dan?
No chingues con mi barrio!
Vamos el TRI!
  zondag 14 maart 2010 @ 17:32:26 #47
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79133868
Ik had me Acapulco ongeveer zo voorgesteld:



Is dat niet meer zo?
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:35:58 #48
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_79134046
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:32 schreef Viajero het volgende:
Ik had me Acapulco ongeveer zo voorgesteld:



Is dat niet meer zo?
Ik moest aan de loveboat denken.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 22 maart 2010 @ 22:34:21 #49
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_79470360
http://www.volkskrant.nl/(...)exico_in_drugsoorlog
quote:
SANTA CRUZ - De Mexicaanse president Felipe Calderón wint in de oorlog tegen de drugskartels geregeld een veldslag, maar dreigt de oorlog desondanks te verliezen.

Dinsdag bezoekt een Amerikaanse delegatie onder leiding van Hillary Clinton Mexico-stad om te praten over een gezamenlijke strategie tegen de meedogenloze ‘narco’s’.


Imago
In januari riep Calderón de hele Mexicaanse diplomatieke dienst bijeen. Na drie jaar strijd tegen de gewelddadige kartels was het tijd om ’s lands imago op te vijzelen. De ambassadeurs kregen het bevel Mexico in alle hoeken van de wereld te promoten. Maar deze maand voltrok zich een rampscenario, waardoor het reclameplan in de prullenbak verdween.

In de Noord-Mexicaanse stad Ciudad Juárez, een van de bloedigste plaatsen ter wereld, werden op klaarlichte dag drie aan het Amerikaanse consulaat verbonden personen vermoord. Washington trok vorige week al zijn consulaire personeel in het noorden van Mexico terug en Amerikaanse burgers kregen het dringende advies niet te reizen naar de zuiderbuur.

Een willekeurige greep uit de bloedbaden van zaterdag 13 maart: om 4.42 uur worden vijf lichamen van geëxecuteerde tieners gevonden in het dorpje Tres Palos, dicht bij de badplaats Acapulco. Om 4.50 uur treft de politie bij het uitkijkpunt Las Brisas del Marqués, in hartje Acapulco, twee lijken aan, beide met handen en voeten gebonden en onthoofd. De balans van de hele zaterdag in deze toeristische stad: 43 doden, allemaal aan drugs gerelateerd.

Dezelfde dag wordt om 14.30 uur in Ciudad Juárez, aan de grens met Texas, een jeep met kogels doorzeefd. Een Amerikaans echtpaar, van wie de vrouw werkte op het lokale consulaat, is op slag dood. Op de achterbank ligt een baby van zeven maanden te huilen. Een Mexicaanse man, getrouwd met een andere employee van het VS-consulaat, wordt op hetzelfde moment een paar blokken verder vermoord in zijn auto. Zijn twee kinderen, 4 en 5 jaar oud, raken gewond.


Verontwaardiging
De Amerikaanse president Barack Obama sprak onmiddellijk zijn verontwaardiging uit over de ‘brute moorden’ in Ciudad Juárez. Minister van Buitenlandse Zaken Hillary Clinton zei dat de VS alles zullen doen om de schuldigen te vinden. En Janet Napolitano, de Amerikaanse minister van Nationale Veiligheid, stak haar kritiek op Mexico’s bestrijding van drugsgeweld niet onder stoelen of banken. Ze noemde Calderóns aanpak, gebaseerd op massale inzet van het leger, ‘ondoeltreffend’.

De Mexicaanse president reageerde geïrriteerd. Volgens hem is Washington pas de ernst van de situatie gaan beseffen na de dood van de drie aan het Amerikaanse consulaat verbonden personen. ‘De georganiseerde misdaad in Mexico heeft zijn oorsprong in de VS’, zei Calderón vorige week in Ciudad Juárez. ‘De Amerikanen zijn de grootse drugsconsumenten en verkopen hun wapens aan de Mexicaanse kartels.’

Om de diplomatieke spanning te temperen, brengt Clinton met Napolitano en de Amerikaanse minister van Defensie Robert Gates vandaag een bezoek aan Mexico-stad. De VS steunen Mexico’s strijd tegen drugscriminaliteit met geld en materieel sinds 2007, in het kader van het zogeheten Mérida-initiatief. Maar de hulp verloopt stroef, vindt Calderón. Ter verbetering heeft Obama zijn ambtgenoot 310 miljoen dollar extra beloofd (230 miljoen euro).


Mexicaanse holocaust
Er gaat geen week voorbij zonder de arrestatie of dood van een beruchte drugsbaron of huurmoordenaar. Maar veel Mexicanen vrezen dat de oorlog, die Calderón begin 2007 ontketende, niet te winnen is. Ondanks de inzet van tienduizenden soldaten en federale politieagenten neemt het geweld elke dag toe. In drie jaar zijn ruim 18 duizend slachtoffers gevallen, voor een groot deel onschuldige burgers. De inwoners van Ciudad Juárez, waar het dodental dit jaar al op ruim 530 staat, spreken van de ‘Mexicaanse holocaust’.
Het gaat goed met de oorlog!

[ Bericht 0% gewijzigd door Papierversnipperaar op 23-03-2010 00:36:45 ]
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
  maandag 22 maart 2010 @ 22:46:48 #50
111528 Viajero
Who dares wins
pi_79471012
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:34 schreef Papierversnipperaar het volgende:
http://www.volkskrant.nl/(...)exico_in_drugsoorlog
[..]

Het gaat goed met de oorlog!
If force doesn't work, try more force.
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')