abonnement Unibet Coolblue
  woensdag 3 maart 2010 @ 17:01:00 #26
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_78689453
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:54 schreef kroegtijger het volgende:
Meestal schrijf je een laptop af in 3 jaar en elk jaar dat je er langer mee doet is dus winst. Dit gaat uiteraard alleen op als je dezelfde software blijft gebruiken. Als je na 2 jaar je laptop dan nog erg traag vindt is een her-installatie vaak de oplossing; een processor of geheugen wordt niet trager na verloop van tijd oid; je schrijft af op de verwachtte levensduur. Na 3 jaar is vaak je accu het probleem en kan de rest nog rustig 2 jaar mee voordat die problemen gaan geven. (nog steeds ervanuitgaande dat je dezelfde software blijft draaien uiteraard)
Klopt, het is wel belangrijk dat als je lange tijd met een laptop wilt doen je niet een machine koopt die zich qua hardware specs al aan de onderkant van de markt bevindt.

Mijn NC6320 koste 3.5 jaar tijd wat maar er zat toen al wel een Core 2 Duo Processor in. Ik heb er intussen 2GB geheugen bijgeprikt en de HD geupgrade naar 160GB.

Qua hardware specs is mijn oude HP beter als de laptops die nu aan de onderkant van de markt worden verkocht.
pi_78690070
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 17:01 schreef Revolution-NL het volgende:

[..]

Klopt, het is wel belangrijk dat als je lange tijd met een laptop wilt doen je niet een machine koopt die zich qua hardware specs al aan de onderkant van de markt bevindt.

Mijn NC6320 koste 3.5 jaar tijd wat maar er zat toen al wel een Core 2 Duo Processor in. Ik heb er intussen 2GB geheugen bijgeprikt en de HD geupgrade naar 160GB.

Qua hardware specs is mijn oude HP beter als de laptops die nu aan de onderkant van de markt worden verkocht.
Inderdaad maar meestal is het argument van dat de laptop te langzaam is geworden ook onzinnig; het is niet de laptop die langzamer is geworden maar de gebruiker die er meer van gaat vragen. En dan houdt 't op een gegeven moment natuurlijk een keer op.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:07:27 #28
159635 Spike1506
NullPointerException
pi_78694315
Ik wil nu al een nieuwe en heb deze laptop pas 1,5jaar.. Maar dat komt misschien ook omdat ik graag altijd alles sneller en beter wil dan dat het nu is.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 3 maart 2010 @ 19:39:31 #29
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78695772
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 19:07 schreef Spike1506 het volgende:
Ik wil nu al een nieuwe en heb deze laptop pas 1,5jaar.. Maar dat komt misschien ook omdat ik graag altijd alles sneller en beter wil dan dat het nu is.
Specgeil dus.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_78696266
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:41 schreef heaven7 het volgende:
Dus Wat is de levensduur van de gemiddelde laptop bij intensief gebruik (elke dag en heen en weer gesjouw)? Met andere woorden; is het slim om een intensief gebruikte laptop die nu nog prima is (1.5 jaar oud) te verkopen voor een paar honderd euro en dat te investeren in een gloednieuwe? Of is dat zonde en kan ik hem beter zelf opraggen en dan een nieuwe kopen?
Iets verkopen waarvan je denkt dat het nog wel zal opleveren is iets wat jezelf het beste kan beoordelen
want tegenwoordig daalt de waarde van nieuwe computers al snel,dus zo een gek is het idee nog net.

m.b.t het gemiddelde gebruik: Voor de Belastingdienst wordt +/- 5 jaar aangehouden als totale afschrijving.
Voor een particulier(winkel) tussen de 3 a 4 jaar.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_78698207
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 19:49 schreef rubje het volgende:

[..]

Iets verkopen waarvan je denkt dat het nog wel zal opleveren is iets wat jezelf het beste kan beoordelen
want tegenwoordig daalt de waarde van nieuwe computers al snel,dus zo een gek is het idee nog net.

m.b.t het gemiddelde gebruik: Voor de Belastingdienst wordt +/- 5 jaar aangehouden als totale afschrijving.
Voor een particulier(winkel) tussen de 3 a 4 jaar.
Heeft de belastingdienst dat nog steeds als regel?? Mogen ze dan ook wel eens bijstellen want er zijn niet veel bedrijven die laptops en desktops op 5 jaar zetten. Meestal is 't 4 jaar en soms zelfs 3 voor laptops
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 3 maart 2010 @ 20:27:40 #32
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78698533
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 19:49 schreef rubje het volgende:

[..]

Iets verkopen waarvan je denkt dat het nog wel zal opleveren is iets wat jezelf het beste kan beoordelen
want tegenwoordig daalt de waarde van nieuwe computers al snel,dus zo een gek is het idee nog net.

m.b.t het gemiddelde gebruik: Voor de Belastingdienst wordt +/- 5 jaar aangehouden als totale afschrijving.
Voor een particulier(winkel) tussen de 3 a 4 jaar.
Heb je toevallig een bron voor die afschrijvingstermijn?
Vind dat wel interessant namelijk.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_78698648
Mijn Macbookje is bijna vier jaar oud. Is nog zo snel als de dag dat ik hem kocht en gaat 3.5 tot 4 uur op accu mee.

Hij was toen meer dan ruim voldoende voor wat ik doe, en nu nog steeds. Waarom zou ik een nieuwe kopen.
pi_78700587
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:27 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

Heb je toevallig een bron voor die afschrijvingstermijn?
Vind dat wel interessant namelijk.

fiscale regels over afschrijving (zie wet werken aan winst). Computers moeten vanaf 1 januari 2007 over 5 jaren worden afgeschreven. Wanneer je fiscaal een andere afschrijvingstermijn wilt handteren, dan dien je hierover in contact te treden met de Belastingdienst.

Voor computers zal het, gelet op de geringe restwaarde, inderdaad 5 jaar zijn. In het algemeen geldt dat de afschrijving in een jaar niet meer mag zijn dan 20% van de aanschafkosten (10% voor goodwill). Dit betekent bij een restwaarde van 20%, dat je in 4 jaar kunt afschrijven.

Overigens kun je eventueel wel afwaarderen tot lagere bedrijfswaarde, maar dan moet je dat wel kunnen onderbouwen.

Als de computer vervangen wordt, hoef je niet die 5 jaar vol te maken. Alleen is daarvan pas sprake als de computer buiten gebruik wordt gesteld en niet nog voor andere doeleinden wordt gebruikt. M.i. geldt dit ook bedrijfseconomisch bij het vaststellen van de economische levensduur en kun je dan dus ook niet in 2 jaar afschrijven als je al weet dat je de computer daarna nog steeds zult gebruiken. Hooguit is het nut minder en zul je bijvoorbeeld degressief mogen afschrijven. Dat mag overigens fiscaal ook, maar dan zit je nog steeds met die max. 20% per jaar.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 woensdag 3 maart 2010 @ 21:02:52 #35
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78700656
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:01 schreef rubje het volgende:

[..]


fiscale regels over afschrijving (zie wet werken aan winst). Computers moeten vanaf 1 januari 2007 over 5 jaren worden afgeschreven. Wanneer je fiscaal een andere afschrijvingstermijn wilt handteren, dan dien je hierover in contact te treden met de Belastingdienst.

OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
pi_85025206
Sorry voor de kick, maar mijn laptop is volgens mij zojuist overleden. Viel ineens uit, hij is bijna 3 jaar oud en zeer intensief gebruikt.

Wat zou ik doen? Een nieuwe kopen?
٩๏̯͡๏)۶
pi_85031149
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Sorry voor de kick, maar mijn laptop is volgens mij zojuist overleden. Viel ineens uit, hij is bijna 3 jaar oud en zeer intensief gebruikt.

Wat zou ik doen? Een nieuwe kopen?
Als je geen laptop nodig hebt of niet meer wilt hebben, dan niet...anders wel :+
pi_85051005
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:58 schreef Ronaldsen het volgende:
Sorry voor de kick, maar mijn laptop is volgens mij zojuist overleden. Viel ineens uit, hij is bijna 3 jaar oud en zeer intensief gebruikt.

Wat zou ik doen? Een nieuwe kopen?
Hangt van exact probleem af waarom hij 'overleden' is? Gaat hij gelijk uit als je m opstart? Ventilator wellicht vol. tikt de harde schijf? wellicht kapot HD dan..

Nieuwe aanschaffen na 3 jaar is een serieuze optie. Repareren van laptops is vaak vrij prijzig aangezien je buiten garantietermijn van 2 jaar valt.

welk merk/type is het?

Bij je volgende laptop goed kijken naar specs en merk (Asus,MSI, Lenovo,Toshiba,Sony,Apple).
http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html
pi_85051093
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:17 schreef funrider het volgende:

[..]

Hangt van exact probleem af waarom hij 'overleden' is? Gaat hij gelijk uit als je m opstart? Ventilator wellicht vol. tikt de harde schijf? wellicht kapot HD dan..

Nieuwe aanschaffen na 3 jaar is een serieuze optie. Repareren van laptops is vaak vrij prijzig aangezien je buiten garantietermijn van 2 jaar valt.

welk merk/type is het?

Bij je volgende laptop goed kijken naar specs en merk (Asus,MSI, Lenovo,Toshiba,Sony,Apple).
http://tweakers.net/pricewatch/cat/496/laptops.html
Hij doet compleet niks meer, kan hem niet meer aanzetten, reageert nergens meer op. Compleet dood.
Het is een Packard Bell Easynote

Misschien kan ik hem repareren door een nieuwe voeding er in te zetten ofzo, maar dat blijft gokken.

Ik denk dat ik maar een nieuwe koop, ik zag al wel aardige laptops vanaf 599 euro
٩๏̯͡๏)۶
pi_85051240
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:19 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Hij doet compleet niks meer, kan hem niet meer aanzetten, reageert nergens meer op. Compleet dood.
Het is een Packard Bell Easynote

Misschien kan ik hem repareren door een nieuwe voeding er in te zetten ofzo, maar dat blijft gokken.

Ik denk dat ik maar een nieuwe koop, ik zag al wel aardige laptops vanaf 599 euro
Voeding zit bij laptops normaal gesproken extern; je kan er dus zo een andere voeding aan hangen om 't te testen (moet je er wel even een van iemand kunnen lenen natuurlijk ;) ) Een indicatie is de power-led op je voeding zelf natuurlijk. Als die niet brand kun je er voorzichtig wel vanuit gaan dat ie stuk is, maar dat ie wel brand wil niet automatisch betekenen dat ie goed is. Dan moet je m even doormeten
pi_85051426
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:22 schreef kroegtijger het volgende:

[..]

Voeding zit bij laptops normaal gesproken extern; je kan er dus zo een andere voeding aan hangen om 't te testen (moet je er wel even een van iemand kunnen lenen natuurlijk ;) ) Een indicatie is de power-led op je voeding zelf natuurlijk. Als die niet brand kun je er voorzichtig wel vanuit gaan dat ie stuk is, maar dat ie wel brand wil niet automatisch betekenen dat ie goed is. Dan moet je m even doormeten
Nou de externe adapter is nog wel goed, die heb ik enkele maanden geleden vervangen en daar brandt nog wel een lampje op en de accu zou ook nog voor minstens 95% vol moeten zitten

Maar in de laptop zelf zit helemaal geen voeding zoals bij een desktop pc? Ik had hem nog niet open geschroefd.
٩๏̯͡๏)۶
pi_85051496
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:26 schreef Ronaldsen het volgende:

[..]

Nou de externe adapter is nog wel goed, die heb ik enkele maanden geleden vervangen en daar brandt nog wel een lampje op en de accu zou ook nog voor minstens 95% vol moeten zitten

Maar in de laptop zelf zit helemaal geen voeding zoals bij een desktop pc? Ik had hem nog niet open geschroefd.
nee, da's je adapter dus ;)
Maar als je die al hebt vervangen laatst zal het waarschijnlijk wel je mobo zijn die overleden is. Vaak is de reparatie dan te duur en zit je aan een nieuwe vast.
pi_85052930
Die van mij is inmiddels 2 jaar oud, werkt nog steeds prima maar wil toch echt een nieuwe kopen :P Voornamelijk omdat de accu echt kut is nu, gaat nog 17 minuten mee :( Daarbij kan ik er nu nog 200 euro voor terugkrijgen door verkoop waardoor een gloednieuwe die qua specs zeker 3 jaar mee kan nog 'maar' ¤700,- kost :) Slim idee of niet? Het wordt trouwens wrs een zelfgeconfigureerde Sony Vaio :9

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2010 15:59:10 ]
pi_85053226
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 15:58 schreef heaven7 het volgende:
Die van mij is inmiddels 2 jaar oud, werkt nog steeds prima maar wil toch echt een nieuwe kopen :P Voornamelijk omdat de accu echt kut is nu, gaat nog 17 minuten mee :( Daarbij kan ik er nu nog 200 euro voor terugkrijgen door verkoop waardoor een gloednieuwe die qua specs zeker 3 jaar mee kan nog 'maar' ¤700,- kost :) Slim idee of niet? Het wordt trouwens wrs een zelfgeconfigureerde Sony Vaio :9
Of 't slim is of niet zul je zelf moeten afwegen natuurlijk. Als je het ding 1x per week tevoorschijn tovert is het best een hele hoop geld... Als je er elke dag 4 uur op bezig bent is 't heel aanlokkelijk... Ook kunnen we niet in je portemonee kijken... Als jij krom moet liggen om 700 bij elkaar te schrapen, tsja... is 't dan slim?? Dat zijn afwegingen die wij niet voor je kunnen maken.
pi_85053401
True. Ik hoef zeker niet krom te liggen, ik zou er meerdere kunnen kopen :P Ik werk/speel/internet er sowieso alle dagen op. Ik heb verder geen desktop meer dus dit is alles wat ik dan heb en ben er behoorlijk verslingerd aan :9
pi_85053487
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 16:10 schreef heaven7 het volgende:
True. Ik hoef zeker niet krom te liggen, ik zou er meerdere kunnen kopen :P Ik werk/speel/internet er sowieso alle dagen op. Ik heb verder geen desktop meer dus dit is alles wat ik dan heb en ben er behoorlijk verslingerd aan :9
Dan kan het wel eens slim zijn ja ;)
pi_85055826
Je hebt me over de streep getrokken :P Werd niet goed van m'n gedraal. Zojuist dus besteld *O*

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2010 17:04:11 ]
pi_85056177
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 17:03 schreef heaven7 het volgende:
Je hebt me over de streep getrokken :P Werd niet goed van m'n gedraal. Zojuist dus besteld *O*
Dat ging makkelijk :+
pi_85056823
Neh dit topic is al van maart dus loop er al maanden mee te leuren :P Inmiddels is het bedrag wat ik ervoor krijg alweer met 100 euro verlaagd dus het werd echt tijd ;) Over nog een half jaar krijg ik er helemaal niks meer voor.

[ Bericht 7% gewijzigd door #ANONIEM op 09-08-2010 17:27:45 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')