abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_78568195
Nederland is een van de landen met wereldwijd de minste officiële feestdagen, slechts acht in totaal. Dat blijkt uit een onderzoek van HR adviesbureau Mercer.

Dit jaar vallen er 6 feestdagen op een doordeweekse dag. Samen met 20 wettelijke vakantiedagen komt het totaal op 26. Daar staat tegenover dat de meeste werkgevers hun personeel meer vrije dagen gunnen.

Nu is het soms mogelijk om onbetaald verlof op te nemen (compensatiedagen of vrije dagen kopen). Wat vinden jullie, hebben we te weinig vrije dagen in ons land?

Ik vind het zelf weinig, maar dat de regelingen voor onbetaald verlof en werken in deeltijd gunstig zijn. Zelf heb ik 23 doorbetaalde vrije dagen, aangevuld met 12 compensatiedagen. Verder denk ik dat de lonen weleens lager zouden kunnen liggen, als we wat meer vakantie- en/of feestdagen hadden gehad.
pi_78568503
En die 23 dagen kunnen er in de loop van het jaar nog wel meer worden, als je op je gewone werkdagen niet te beroerd bent om eens een uurtje of wat langer te blijven.

Ikzelf heb met m'n vrije dagen per jaar ruim genoeg. Sterker nog: Ik heb er teveel. Zit nu al op een uurtje of 500 wat ik heb opgespaard, bovenop m'n vrije dagen die ik per jaar steeds weer krijg.
Er zij collegae van me die er een ruime 1800 hebben staan.

Mocht de roversbende belastingdienst nu eens hervormd worden en overgaan tot een vlaktax, dan sta ik vooraan om m'n uren te verzilveren.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
  zondag 28 februari 2010 @ 21:36:06 #3
25342 krn176
moeilijke denkwijze
pi_78568702
Mijn collega die onlangs voor onze firma in USA is gaan werken heeft nu nog maar 15 vakantiedagen per jaar.
Schijnt daar normaal te zijn. 25 vakantiedagen is 5 volle weken, oftewel een complete week.
keep up the good work!
pi_78568708
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:33 schreef Daffodil31LE het volgende:
Mocht de roversbende belastingdienst nu eens hervormd worden en overgaan tot een vlaktax, dan sta ik vooraan om m'n uren te verzilveren.
In andere woorden jij neemt ze nooit op en laat ze gewoon vervallen?
  zondag 28 februari 2010 @ 21:37:02 #5
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_78568763
Nederlanders werken al enorm weinig vergeleken met andere landen... weinig uren, vooral niet aanpoten, en dan heel veel vakantie...
censuur :O
pi_78568776
Maar hoe is het in andere landen gesteld dan? Je vindt het in Nederland weinig, maar wat is referentiekader dan?
  zondag 28 februari 2010 @ 21:39:36 #7
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_78568933
In Duitsland hebben ze volgens mij meer verplichte feestdagen en veel bedrijven hebben ook meer vrije dagen dan in NL. Mijn man heeft -beide omgerekend naar 40 uur - 15 meer vakantiedagen dan ik per jaar.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_78568950
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:29 schreef sempron2400 het volgende:
Nederland is een van de landen met wereldwijd de minste officiële feestdagen, slechts acht in totaal. Dat blijkt uit een onderzoek van HR adviesbureau Mercer.

Dit jaar vallen er 6 feestdagen op een doordeweekse dag. Samen met 20 wettelijke vakantiedagen komt het totaal op 26. Daar staat tegenover dat de meeste werkgevers hun personeel meer vrije dagen gunnen.

Nu is het soms mogelijk om onbetaald verlof op te nemen (compensatiedagen of vrije dagen kopen). Wat vinden jullie, hebben we te weinig vrije dagen in ons land?

Ik vind het zelf weinig, maar dat de regelingen voor onbetaald verlof en werken in deeltijd gunstig zijn. Zelf heb ik 23 doorbetaalde vrije dagen, aangevuld met 12 compensatiedagen. Verder denk ik dat de lonen weleens lager zouden kunnen liggen, als we wat meer vakantie- en/of feestdagen hadden gehad.
overal in de wereld lopen ze krom van het lachen als ik ze zou uitleggen dat we ons misdeelt voelen met 35 (!) vrije dagen (laat staan de ruim 40 in sommige bedrijven en rijksambtenaren). Men, wat een luxe.
Staat inderdaad tegenover dat we wat minder officiele vrij dagen hebben (in India zijn het er een stuk of 11 bijvoorbeeld).

Even los van het feit dat in grote delen van de (niet Westerse) wereld de werkweek nogal altijd 6 dagen telt.
  zondag 28 februari 2010 @ 21:41:14 #9
1062 Tinkepink
Niet zeuren maar poetsen
pi_78569050
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

overal in de wereld lopen ze krom van het lachen als ik ze zou uitleggen dat we ons misdeelt voelen met 35 (!) vrije dagen (laat staan de ruim 40 in sommige bedrijven en rijksambtenaren). Men, wat een luxe.

Even los van het feit dat in grote delen van de (niet Westerse) wereld de werkweek nogal altijd 6 dagen telt.
Ik heb geen 35 vrije dagen hoor.
Geen zorgen voor de dag van morgen.
pi_78569083
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:41 schreef Tinkepink het volgende:

[..]

Ik heb geen 35 vrije dagen hoor.
TS wel, daar doelde ik op.
pi_78569132
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:36 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

In andere woorden jij neemt ze nooit op en laat ze gewoon vervallen?
Nee; ik werk bij een goed bedrijf. Wij kunnen al die uren gewoon meenemen. Komt ook omdat we enkel vrije dagen nemen als het echt niet anders kan. Op zaterdagen werken is ook heel normaal hier.
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_78569172
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:37 schreef Dennis101 het volgende:
Maar hoe is het in andere landen gesteld dan? Je vindt het in Nederland weinig, maar wat is referentiekader dan?
Mijn referentiekader is Europa en ik kan verwijzen naar dit onderzoek:

http://www.mercer.com/summary.htm?idContent=1360620
quote:
‘Overall, including the statutory minimum and public holidays, employees in Lithuania are potentially entitled to the greatest amount of paid leave in Europe with 41 days’ holiday per year. France, Finland and Russia rank second with 40 days, followed by Austria and Malta (38), Greece (37) and Sweden, Spain and the UK (36). Employees in Italy have 31 while those in Germany, Romania and Belgium have 30. Employees in Ireland and the Netherlands have the least amount of holiday at 29 and 28 days, respectively. If employers provide 8 bank holidays on top of the statutory minimum, UK employees would receive 36 days’ paid holiday a year, one of the most generous in Europe.’
pi_78569239
Ik doe het nog slechter met mijn 40 uur per week plus on call diensten 24/7 1 week in de maand er nog eens bij.

Met een schamele 30 dagen roostervrij ..

Ja ik zoek een andere baan maar ze liggen momenteel nog niet voor het oprapen.
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
pi_78569585
Jullie vergeten wel even dat Nederland een van de meest productieve landen ter wereld is. Dus wij doen per uur best veel werk. En klagen over mensen met veel vrije dagen? De meesten hebben vrij inplanbare ADV dagen. Dat betekent dat ze 40 uur werken, en maar 36 of 38 uur betaald krijgen. Die uren hebben ze dus gewoon recht op.

Bovendien wordt er in Nederland over het algemeen gewoon keihard gewerkt, zeker vergeleken met veel andere landen. Japan en de VS zijn voorbeelden waar mensen minder dgaen vrij nemen/hebben en ook langere dagen maken, ,aar of er dan daadwerkelijk meer werk gedaan wordt?

Dat langer werken altijd goed is is allang bewezen onwaar. Er zijn zelfs onderzoeken waarin mensen die 4 dagen werken in totaal meer werk gedaan krijgen dan fulltimers, dit waarschijnlijk omdat ze ook tijd voor zichzelf, gezin, sport en een leuk leven hebben...
Whatever...
pi_78569613
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:43 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Mijn referentiekader is Europa en ik kan verwijzen naar dit onderzoek:

http://www.mercer.com/summary.htm?idContent=1360620
[..]
met dien verstande dat het statutory minimum meestal ook het maximum is in veel landen, maar niet in Nederland. 36 uur, of 38uur, ouwe lullen dagen etc. etc.

Beetje appels en peren wat Mercer doet.
  zondag 28 februari 2010 @ 21:50:33 #16
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_78569619
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:39 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

overal in de wereld lopen ze krom van het lachen als ik ze zou uitleggen dat we ons misdeelt voelen met 35 (!) vrije dagen (laat staan de ruim 40 in sommige bedrijven en rijksambtenaren). Men, wat een luxe.
Staat inderdaad tegenover dat we wat minder officiele vrij dagen hebben (in India zijn het er een stuk of 11 bijvoorbeeld).

Even los van het feit dat in grote delen van de (niet Westerse) wereld de werkweek nogal altijd 6 dagen telt.
Laat me even weten waar je als ambtenaar 40 dagen krijgt, dan ga ik daar solliciteren. Volgens de CAO waar ik onder val als ambtenaar krijg ik namelijk 20 dagen bij een full time dienstverband.

En ik ken werkelijk niemand die in het bedrijfsleven 35 dagen krijgt

Waar werk jij joh?
pi_78569737
Heb er onlangs ook hele discussies over gehad op het werk. Ik heb zelf ook meer dan genoeg aan de 8 collectieve vrije dagen + 20 vrije dagen die ik krijg, maar als je het gaat vergelijken kom je inderdaad vaak op grotere aantallen uit, vooral op internationale schaal.
pi_78569792
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:50 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Laat me even weten waar je als ambtenaar 40 dagen krijgt, dan ga ik daar solliciteren. Volgens de CAO waar ik onder val als ambtenaar krijg ik namelijk 20 dagen bij een full time dienstverband.

En ik ken werkelijk niemand die in het bedrijfsleven 35 dagen krijgt

Waar werk jij joh?
bij de belastingdienst 45 dagen (tel je ook even ADV etc. mee), geldt ook voor andere rijksambtenaren, want gebaseerd op dezelfde arbeidvoorwaarden.

alle banken ruim 40 dagen

en TS 23 + 12 is 35 dagen.

Ik zelf heb trouwens nooit vrij
  zondag 28 februari 2010 @ 21:53:09 #19
11923 I.R.Baboon
Schaterlachend langs ravijnen.
pi_78569804
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:50 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Laat me even weten waar je als ambtenaar 40 dagen krijgt, dan ga ik daar solliciteren. Volgens de CAO waar ik onder val als ambtenaar krijg ik namelijk 20 dagen bij een full time dienstverband.
Als ambtenaar moet ik bij een fulltimecontract 36 uur/week werken. Aangezien ik 40 uur per week werk komt dat bij mij wel neer op ruim 40 vrije dagen per jaar (plus feestdagen).
Het gaat slecht, verder gaat het goed.
pi_78569886
Overigens heeft een gewone werknemer (zo eentje die het geen drol kan schelen wat hij voor werk doet maar op vijf minuten voor tijd z'n gereedschap uit z'n poten laat vallen en om 5 seconden over 't uur z'n tikkaart in de klok propt) in een jaar al minstens 104 vrije dagen. Dat noemen ze weekend...
Haha, U schakelt nog. Test een DAF !
pi_78569907
Ik heb er meer dan 40, maar daar zit wel adv bij. Ik werk in het bedrijfsleven. Ik maak mijn dagen dan ook nooit helemaal op..... Aan vakantiedagen heb ik er 26 officieel.

Ik werk dus 40 uur, krijg voor 36 betaald...(maar nog lang niet slecht )
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:50 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

Laat me even weten waar je als ambtenaar 40 dagen krijgt, dan ga ik daar solliciteren. Volgens de CAO waar ik onder val als ambtenaar krijg ik namelijk 20 dagen bij een full time dienstverband.

En ik ken werkelijk niemand die in het bedrijfsleven 35 dagen krijgt

Waar werk jij joh?
Whatever...
pi_78569938
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:53 schreef I.R.Baboon het volgende:

[..]

Als ambtenaar moet ik bij een fulltimecontract 36 uur/week werken. Aangezien ik 40 uur per week werk komt dat bij mij wel neer op ruim 40 vrije dagen per jaar (plus feestdagen).
plus een dag extra als je boven een bepaalde schaal uitkomt, plus dagen extra naarmate je ouder wordt....
pi_78570095
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:50 schreef Dinosaur_Sr het volgende:

[..]

met dien verstande dat het statutory minimum meestal ook het maximum is in veel landen, maar niet in Nederland. 36 uur, of 38uur, ouwe lullen dagen etc. etc.

Beetje appels en peren wat Mercer doet.
36 uur werken betekent natuurlijk ook dat je voor 36 uur betaald krijgt. Ik heb 23 doorbetaalde vrije dagen (geen 35), medewerkers kunnen dit aantal verhogen door meer uren te werken dan in het contract vermeld staat.

Mercer vermeldt in een voetnoot wel dat in CAO’s vaak een hoger aantal vrije dagen wordt overeengekomen. Die 20 dagen is inderdaad niet representatief voor de gemiddelde werkende Nederlander. Bij een 40-urige werkweek is 25 dagen (of iets meer) heel normaal.
  zondag 28 februari 2010 @ 22:03:14 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_78570401
23 dagen VV, 52 dagen ouderschapsverlof, 6 algehele feestdagen, 5 dagen vrij voor de vierdaagse, 12*13 uur verroosteren voor piketdienst = 19 dagen.

Totaal dus 105 dagen. Dat is 21 weken verlof (bij een reguliere werkweek). Bijna de helft van het jaar!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
pi_78570534
quote:
Op zondag 28 februari 2010 22:03 schreef LXIV het volgende:
23 dagen VV, 52 dagen ouderschapsverlof, 6 algehele feestdagen, 5 dagen vrij voor de vierdaagse, 12*13 uur verroosteren voor piketdienst = 19 dagen.

Totaal dus 105 dagen. Dat is 21 weken verlof (bij een reguliere werkweek). Bijna de helft van het jaar!


Zijn er vacatures bij jullie
http://epicshirtsandgadgets.spreadshirt.nl/
Epic Beard Man is in My web Shop ;-]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')