abonnement Unibet Coolblue
pi_79219461
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 17:54 schreef ddamsterdam het volgende:

[..]

Thnx,
dan ga ik er ook maar eens serieus over nadenken, wil namelijk zo snel mogelijk de zekerheid van een baan.
En die ga je niet krijgen totdat je daadwerkelijk bent afgestudeerd en een jaar of 2 hebt gewerkt. Je krijgt alsnog een contract voor onbepaalde tijd.
  woensdag 17 maart 2010 @ 13:43:56 #102
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_79252410
Ik heb eergister een solicitatie brief gestuurd naar E&Y om als werkstudent actuariaat er te gaan werken. Mijn cijferlijst en dergelijke zijn wel heel goed (8,1 gemiddeld), dus nu maar hopen dat ik word uitgenodigd voor een solicitatiegesprek.
ff wachten nog
pi_79256522
Is E&Y de enige van de Big-4 waar ze aan actuariaat doen ?

Als je trouwens die richting uitgaat, wat is dan jou overweging geweest om toch Econometrie te doen ipv Actuariaat (wat je ook aan de UvA kan doen) ?
Realtime, slow motion, everything seems bent out of shape
Elevate, high enough, till you reach what's above
Your power of perception
  woensdag 17 maart 2010 @ 16:18:21 #104
131304 Game_Error
Vol verwachting...
pi_79258616
Ik doe op het moment nog zowel actuariaat als econometrie, ik ben nu bezig met mijn scriptie te schrijven, en ik hoop bij EY wat ervaring op te doen over wat ik nou leuker vind, ectrie of actuariaat.

Mijn master hoef ik pas in september te bepalen dus ik heb nog even. plus bij EY zochten ze werkstudenten had ik vernomen, ik heb me verder niet echt georienteerd op de andere bedrijven, ik weet alleen dat kpmg bijna niets aan actuariaat doet. En ik heb een studiegenote die als bij Deloitte werkt als werkstudent actuariaat.
ff wachten nog
pi_79265813
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 17:30 schreef ddamsterdam het volgende:
ga ik ook doen! welke school zit jij suzanne? moet je trouwens na zo een afstudeer stage een gesprek doen voor een echte startersfuncitie bij dat kantoor, of ben je daarna eigenlijk al binnen?
Ik zit op de UVA.. ga zelf afstuderen bij E&Y, en verwacht daar ook te kunnen blijven. BIj PWC bieden ze je zelfs voor je aan je stage begint al een contract voor september aan. Zo'n 95% blijft hangen na zo'n afstudeerstage, je hebt dan al 2 keer een gesprek gehad, persoonlijkheidstest, capaciteitentest en assessment.. Dezelfde procedure die andere sollicitanten voor een 'gewone' baan doorlopen.
pi_79307839
Ik ben van plan om meeloop-stage te gaan lopen in het 3de jaar HBO bedrijfseconomie bij 1 van de grote 4 en dan in audit. Zit momenteel in het 2de jaar dus ben me aan het orienteren. Ik vroeg me af als iemand een soortgelijke stage heeft gedaan. Hoe ziet zon dag eruit, wat moet je zoal doen? Word je als een kopieermannetje gebruikt of hangt dat meer van je eigen houding af? Ik heb al gesolliciteerd bij E&Y hier moet ik eerst een capaciteitentest doen. Als dit in orde is word ik uitgenodigt voor een gesprek, hierin komen denk ik de standaard vragen als ; waarom, sterke/zwakke punten en ambities etc correct?

Alvast bedankt voor een reactie!
pi_79308526
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:43 schreef HenkXL het volgende:
Ik ben van plan om meeloop-stage te gaan lopen in het 3de jaar HBO bedrijfseconomie bij 1 van de grote 4 en dan in audit. Zit momenteel in het 2de jaar dus ben me aan het orienteren. Ik vroeg me af als iemand een soortgelijke stage heeft gedaan. Hoe ziet zon dag eruit, wat moet je zoal doen? Word je als een kopieermannetje gebruikt of hangt dat meer van je eigen houding af? Ik heb al gesolliciteerd bij E&Y hier moet ik eerst een capaciteitentest doen. Als dit in orde is word ik uitgenodigt voor een gesprek, hierin komen denk ik de standaard vragen als ; waarom, sterke/zwakke punten en ambities etc correct?

Alvast bedankt voor een reactie!
Klopt ;-)
pi_79308618
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 19:43 schreef HenkXL het volgende:
Ik ben van plan om meeloop-stage te gaan lopen in het 3de jaar HBO bedrijfseconomie bij 1 van de grote 4 en dan in audit. Zit momenteel in het 2de jaar dus ben me aan het orienteren. Ik vroeg me af als iemand een soortgelijke stage heeft gedaan. Hoe ziet zon dag eruit, wat moet je zoal doen? Word je als een kopieermannetje gebruikt of hangt dat meer van je eigen houding af? Ik heb al gesolliciteerd bij E&Y hier moet ik eerst een capaciteitentest doen. Als dit in orde is word ik uitgenodigt voor een gesprek, hierin komen denk ik de standaard vragen als ; waarom, sterke/zwakke punten en ambities etc correct?

Alvast bedankt voor een reactie!
Als stagair mag je gewoon wat standaard 'vinkwerk' doen, en naarmate je stage langer duurt en afhankelijk van hoeveel initiatief je toont krijg je wel iets meer verantwoordelijkheden.
Op gesprek moet je inderdaad je motivatie voor het bedrijf en je capaciteiten en persoonlijkheid laten blijken.
pi_79308709
quote:
Op donderdag 18 maart 2010 20:01 schreef suzanne88 het volgende:

[..]

Als stagair mag je gewoon wat standaard 'vinkwerk' doen, en naarmate je stage langer duurt en afhankelijk van hoeveel initiatief je toont krijg je wel iets meer verantwoordelijkheden.
Op gesprek moet je inderdaad je motivatie voor het bedrijf en je capaciteiten en persoonlijkheid laten blijken.
Denk niet dat verantwoordelijkheden het juiste woord is. Eerder taken.
  zondag 21 maart 2010 @ 18:16:43 #110
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_79412678
Is er bij die Big-4 nou ook ruimte voor AA accounants ?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_79413380
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:16 schreef Outlined het volgende:
Is er bij die Big-4 nou ook ruimte voor AA accounants ?
Natuurlijk. Voor werk in het MKB is een AA ook nog gewoon "beter" opgeleid dan een RA.

Dit is een voorbeeld van een vacature bij KPMG maar zal bij elk van de Big4 aanwezig zijn:
quote:
(Ervaren) trainee MKB-praktijk

Je werkzaamheden variëren van het samenstellen en controleren van jaarrekeningen tot het signaleren van adviespunten en het samen met ervaren collega’s bedenken van oplossingen. Je werkt zowel op kantoor als bij de klant.

Je hebt een hbo-opleiding doorlopen, bij voorkeur AA of BE met de duidelijke intentie om de AA- titel te behalen.
http://www.kpmg.nl/site.asp?id=43401&process_mode=mode_doc&doc_id=43012
pi_79413546
quote:
Op zondag 21 maart 2010 18:16 schreef Outlined het volgende:
Is er bij die Big-4 nou ook ruimte voor AA accounants ?
Wel is het zo dat er niet meer bij alle locaties AA'ers zijn bij de Big4, maar bij welke kantoren dit wel is staat vaak al in de vacature.
pi_79459216
Als je net afgestudeerd bent, en je bent van plan RA te worden hoe ziet het traject eruit. Begin je eerst bijv gewoon met praktijk en ga je bijv na 1,5 jaar pas 1 dag studeren?

en hoe zit het met salaris (per maand!), wat is het startsalaris? (en wat hou je er netto ongeveer van over) en kun je daar ook gelijk een lease auto bij verwachten? Aangezien ik verhalen lees van mensen die van het vwo komen, 3 dagen werken en 2 dagen college en gelijk een leaseauto krijgen.

google gaf me niet echt het antwoord
pi_79460582
Een leaseauto is geen beloning, het is bijna een noodzaak voor de controlepraktijk bij de Big-4. Het OV is bijna net zo duur en je bent minder flexibel. Je krijgt dus een kleine leaseauto na het VWO maar je beginsalaris zal denk ik 1300-1400 EUR bruto per maand zijn. Na je HBO op universiteit instappen zal het startsalaris eerder 2300-2400 EUR per maand zijn. Bijtelling auto en je houdt denk ik 1500-1600 EUR netto over.
pi_79461604
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:52 schreef Fokski het volgende:
Een leaseauto is geen beloning, het is bijna een noodzaak voor de controlepraktijk bij de Big-4. Het OV is bijna net zo duur en je bent minder flexibel. Je krijgt dus een kleine leaseauto na het VWO maar je beginsalaris zal denk ik 1300-1400 EUR bruto per maand zijn. Na je HBO op universiteit instappen zal het startsalaris eerder 2300-2400 EUR per maand zijn. Bijtelling auto en je houdt denk ik 1500-1600 EUR netto over.
weinig salaris voor zo'n duffe en saaie werkomgeving. Lekker in je eigen tijd (onbetaald) overwerken ook. Goed bezig
pi_79464741
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:10 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

weinig salaris voor zo'n duffe en saaie werkomgeving. Lekker in je eigen tijd (onbetaald) overwerken ook. Goed bezig
Het is een begin en er is een dwangmatige groeistructuur, groeien of vertrekken. Groeien = meer salaris. Maar men gaat er ook vanuit dat er veel verloop is. Niet iedereen kan aan de top staan in de organisatie. Dus je kan meer verdienen maar het verschil tussen big-4 en andere bedrijven is niet het salaris van de werknemers. Het verschil in beloning is namelijk pas bij de partners echt duidelijk maar dan ben je feitelijk meer ondernemer dan werknemer.

In eigen tijd onbetaald overwerken? Ja, voor de sukkels die carrière willen maken bij de big-4 en zich onder druk laten zetten. Uitgeknepen worden en hopen dat ze partner kunnen werken of lui die erop kickt dat ze bij de grote 4 werken.
pi_79466713
oke heb hier al paar keer negatieve dingen gelezen over big4, dat mensen hun RA-traject volgen en vervolgens vertrekken.
Maar waar gaan ze dan heen (ergens waar ze meer verdienen/minder hoeven te werken) maar zijn het gewoon kleinere accountantskantoren, of worden ze interne accountant bij een een grote onderneming, of een andere financiele functie?
pi_79469424
quote:
Op maandag 22 maart 2010 21:38 schreef icebeer het volgende:
oke heb hier al paar keer negatieve dingen gelezen over big4, dat mensen hun RA-traject volgen en vervolgens vertrekken.
Maar waar gaan ze dan heen (ergens waar ze meer verdienen/minder hoeven te werken) maar zijn het gewoon kleinere accountantskantoren, of worden ze interne accountant bij een een grote onderneming, of een andere financiele functie?
All of the above. De grote 4 moeten het hebben van het verloop gezien het piramidestructuur. Als iedereen groeit dan heb je dus net zoveel controleleiders als trainees. Dat werkt dus niet. Er moeten doodgewoon mensen weg. Het liefst vrijwillig. Velen kunnen meer verdienen in het bedrijfsleven of met minder druk evenveel of meer verdienen bij kleinere kantoren. Er is gewoon meer druk, meer overwerk e.d is mijn ervaring. Het is een goede leerschool en er zijn veel scholingsmogelijkheden maar als je niet partner wordt of dat pad wilt of kunt doorlopen is het doodgewoon meer doen voor hetzelfde geld.
pi_79470243
Als toevoeging erbij: veel mensen die vrijwillig weggaan houden wel hun contacten met de big-4. Dit wordt ook weer door de big-4 gebruikt voor nieuwe opdrachten.
Overigens ligt het uitknijpen ook aan je eigen instelling. Zelf heb ik onbetaald overwerk gedaan, maar het merendeel schrijf ik gewoon. Ook wanneer de overuren niet declarabele uren betreft. Het is geen liefdadigheidsonderneming. De dag waarop ik de overuren (als niet manager zijnde) niet meer kwijt kan, is de dag dat mijn niet-declarabele uren bepalen hoeveel ik de rest van de week moet werken.
pi_79475287
quote:
Op maandag 22 maart 2010 22:32 schreef snabbi het volgende:
Als toevoeging erbij: veel mensen die vrijwillig weggaan houden wel hun contacten met de big-4. Dit wordt ook weer door de big-4 gebruikt voor nieuwe opdrachten.
Overigens ligt het uitknijpen ook aan je eigen instelling. Zelf heb ik onbetaald overwerk gedaan, maar het merendeel schrijf ik gewoon. Ook wanneer de overuren niet declarabele uren betreft. Het is geen liefdadigheidsonderneming. De dag waarop ik de overuren (als niet manager zijnde) niet meer kwijt kan, is de dag dat mijn niet-declarabele uren bepalen hoeveel ik de rest van de week moet werken.
Die zin snap ik niet helemaal.
pi_79478433
quote:
Op maandag 22 maart 2010 19:28 schreef icebeer het volgende:
Als je net afgestudeerd bent, en je bent van plan RA te worden hoe ziet het traject eruit. Begin je eerst bijv gewoon met praktijk en ga je bijv na 1,5 jaar pas 1 dag studeren?

en hoe zit het met salaris (per maand!), wat is het startsalaris? (en wat hou je er netto ongeveer van over) en kun je daar ook gelijk een lease auto bij verwachten? Aangezien ik verhalen lees van mensen die van het vwo komen, 3 dagen werken en 2 dagen college en gelijk een leaseauto krijgen.

google gaf me niet echt het antwoord
De meeste afgestudeerden van het WO beginnen meteen met de postmaster.. die is nominaal 2 jaar, maar genoeg studenten die er een jaartje langer over doen.
pi_79479837
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:20 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Die zin snap ik niet helemaal.
Als die op maandag 4 overuren maak, werkt die van dinsdag tot vrijdag 4 uur in totaal minder. Als ik het goed lees
pi_79487663
Hallo,

Ik ben in september gestart met de opleiding bedrijfseconomie aan de UU, twijfelde toen tussen het nyenrode-traject en deze studie. Nu ben ik er wel achter dat dit het toch niet is voor mij, te 'breed' en te weinig praktische werkzaamheden. Ik denk er nu over om alsnog het nyenrode-traject in te gaan per september vooral omdat de combinatie van werken/leren me erg aanspreekt en je een doel hebt om naartoe te werken. Zijn er hier op het forum mensen die dit traject ook hebben gevolgd/nog steeds volgen? Ik ben zeer benieuwd naar hoe het wordt ervaren! Ik heb me al aardig ingelezen wat betreft de sollicitatieprocedures en mocht ik de stap maken dan ga ik zeker solliciteren bij 1 van de ''Big-Four'' kantoren.
pi_79488448
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:20 schreef blazin het volgende:
Hallo,

Ik ben in september gestart met de opleiding bedrijfseconomie aan de UU, twijfelde toen tussen het nyenrode-traject en deze studie. Nu ben ik er wel achter dat dit het toch niet is voor mij, te 'breed' en te weinig praktische werkzaamheden. Ik denk er nu over om alsnog het nyenrode-traject in te gaan per september vooral omdat de combinatie van werken/leren me erg aanspreekt en je een doel hebt om naartoe te werken. Zijn er hier op het forum mensen die dit traject ook hebben gevolgd/nog steeds volgen? Ik ben zeer benieuwd naar hoe het wordt ervaren! Ik heb me al aardig ingelezen wat betreft de sollicitatieprocedures en mocht ik de stap maken dan ga ik zeker solliciteren bij 1 van de ''Big-Four'' kantoren.
Aantal vragen:

- Wat voor voordelen zie je om te combinatie werken/studeren te gaan doen?
- Wat voor werk denk je dat je moet gaan doen als accountant?
- Wat als je het niet leuk vindt? Steeds meer Big4 worden harder op studieschuld terug betalen en het is lastig om dan weer de stap terug te maken.
- Bedenk dit snel, want er zijn al een hoop kantoren vol voor 1 september.
pi_79488793
quote:
Aantal vragen:

- Wat voor voordelen zie je om te combinatie werken/studeren te gaan doen?
- Wat voor werk denk je dat je moet gaan doen als accountant?
- Wat als je het niet leuk vindt? Steeds meer Big4 worden harder op studieschuld terug betalen en het is lastig om dan weer de stap terug te maken.
- Bedenk dit snel, want er zijn al een hoop kantoren vol voor 1 september.
1. Voordelen zie ik vooral in de praktische dingen, ik ben zelf erg praktisch ingesteld en dat element mis ik bij m'n huidige opleiding.

2. Ik denk dat het werk als accountant vooral administratiewerk is, in het begin zal het niet veel voorstellen omdat de kennis dan nog ontbreekt. Wanneer ik verder ben met mijn studie zal het werk meer vragen. Het lijkt me interessant om inzage te krijgen in de financien van met name midden- en kleinbedrijven, en hen uiteindelijk te adviseren in financieel opzicht.

3. Er is geen mogelijkheid terug, ik moet en zal doorzetten. Daarom wil ik me ook supergoed orienteren nu, om dat te voorkomen.

4. Ik las het inderdaad her en der al, helaas is de volgende open dag pas 10 april, dus ik zou beter al eerder kunnen beginnen met solliciteren?
pi_79488822
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:10 schreef Leonidas82 het volgende:

[..]

weinig salaris voor zo'n duffe en saaie werkomgeving. Lekker in je eigen tijd (onbetaald) overwerken ook. Goed bezig
Meneer heeft er verstand van.
pi_79488918
Overigens vraag ik me ook af of de grote kantoren een betere begeleiding bieden bij dit traject dan de kleinere. Ik vind het opzich niet erg om niet bij 1 van de grote 4 te werken, ik ben me nog aan het orienteren en deze kantoren komen overal natuurlijk het eerst naar voren..
pi_79489144
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:50 schreef blazin het volgende:

[..]

1. Voordelen zie ik vooral in de praktische dingen, ik ben zelf erg praktisch ingesteld en dat element mis ik bij m'n huidige opleiding.

2. Ik denk dat het werk als accountant vooral administratiewerk is, in het begin zal het niet veel voorstellen omdat de kennis dan nog ontbreekt. Wanneer ik verder ben met mijn studie zal het werk meer vragen. Het lijkt me interessant om inzage te krijgen in de financien van met name midden- en kleinbedrijven, en hen uiteindelijk te adviseren in financieel opzicht.

3. Er is geen mogelijkheid terug, ik moet en zal doorzetten. Daarom wil ik me ook supergoed orienteren nu, om dat te voorkomen.

4. Ik las het inderdaad her en der al, helaas is de volgende open dag pas 10 april, dus ik zou beter al eerder kunnen beginnen met solliciteren?
1) Wat versta je onder deze praktische dingen? Je hebt ook veel vakken vooral tijdens de bachelor-fase waar je weinig tot niets aan hebt(zie voor vakken ook Nyenrode-site). Hier vallen bijvoorbeeld rechten, statistiek ed. onder.

2) Wat versta je onder administratiewerk? Bij de Big4 is het niet zo dat je een schoenendoos mee krijgt en dit allemaal in gaat kloppen. Het gaat veel meer om (duf) vinkwerk, waarbij je 45 handtekeningen moet controleren. Als je het MKB interessanter vind, moet je ook kijken naar niet-Big4, gezien daar nog wel veel vraag is naar accountants(ook vanaf VWO) en dus meer gespitst is op MKB.

3) Goede instelling, kan je ver mee komen in het leven! Orientatie is belangrijk. Ken je mensen uit je omgeving die dit traject doen? Anders moet je daar is mee gaan praten..

4) Hangt ervanaf of je weet waar je wilt gaan solliciteren, anders heeft het weinig nut en is de kans toch al zeer gering dat je wordt aangenomen. Wel is handig om ook zoveel mogelijk vakken op de UU te behalen voor eventuele vrijstellingen voor volgend jaar. Ook voor je sollicitatie kan het handig zijn!
pi_79489193
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 13:54 schreef blazin het volgende:
Overigens vraag ik me ook af of de grote kantoren een betere begeleiding bieden bij dit traject dan de kleinere. Ik vind het opzich niet erg om niet bij 1 van de grote 4 te werken, ik ben me nog aan het orienteren en deze kantoren komen overal natuurlijk het eerst naar voren..
Zeker is ook zo. Maar er niks mis met kantoren als Mazars, Berk, BDO etc. Kan je ook gewoon erg veel leren. Heb je al een idee in welke regio je wilt gaan werken?
pi_79489437
quote:
Zeker is ook zo. Maar er niks mis met kantoren als Mazars, Berk, BDO etc. Kan je ook gewoon erg veel leren. Heb je al een idee in welke regio je wilt gaan werken?
Allereerst, bedankt voor je nuttige reactie(s)! Zulke reacties heb ik wat aan. Het zal regio Utrecht worden, ben woonachtig in Zeist vandaar.
pi_79489590
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 14:07 schreef blazin het volgende:

[..]

Allereerst, bedankt voor je nuttige reactie(s)! Zulke reacties heb ik wat aan. Het zal regio Utrecht worden, ben woonachtig in Zeist vandaar.
Als je nog meer specifieke vragen hebt moet je maar pm sturen. Heb zelf ook in Utrecht gewerkt vanaf VWO bij Big4-kantoor..
pi_79508351
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:20 schreef Maharbal het volgende:
"De dag waarop ik de overuren (als niet manager zijnde) niet meer kwijt kan, is de dag dat mijn niet-declarabele uren bepalen hoeveel ik de rest van de week moet werken."

Die zin snap ik niet helemaal.
Ik weet dat ze op een aantal kantoren (onder een paar partners) geen overuren mogen schrijven, als er niet-declarabele uren tussen zitten. Op het moment dat ze dat tegen mij zeggen, dan werk ik minder. Als ik dan 3 uur overleg heb op kantoor, dan werk ik nog maar 37 uur voor een klant. Die 3 uur op kantoor ga ik niet als eigen tijd verantwoorden.

@blazin: Tip: het verschil tussen de big-4 bedrijven is zeer gering. Je kan solliciteren bij 1 van de big-4 om het te proberen en ervaring op te doen met de procedures. Je wordt waarschijnlijk afgewezen, maar je kan wel beter voorbereid naar de andere 3 kantoren gaan. Zelf heb ik bij alle 4 de kantoren gesolliciteerd.
pi_79508512
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:22 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik weet dat ze op een aantal kantoren (onder een paar partners) geen overuren mogen schrijven, als er niet-declarabele uren tussen zitten. Op het moment dat ze dat tegen mij zeggen, dan werk ik minder. Als ik dan 3 uur overleg heb op kantoor, dan werk ik nog maar 37 uur voor een klant. Die 3 uur op kantoor ga ik niet als eigen tijd verantwoorden.

@blazin: Tip: het verschil tussen de big-4 bedrijven is zeer gering. Je kan solliciteren bij 1 van de big-4 om het te proberen en ervaring op te doen met de procedures. Je wordt waarschijnlijk afgewezen, maar je kan wel beter voorbereid naar de andere 3 kantoren gaan. Zelf heb ik bij alle 4 de kantoren gesolliciteerd.
Maar ik neem aan dat jij al een vaste aanstelling hebt? Als junior kom je met zoiets veel minder snel weg (van horen zeggen).
pi_79509916
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:25 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Maar ik neem aan dat jij al een vaste aanstelling hebt? Als junior kom je met zoiets veel minder snel weg (van horen zeggen).
Pfff, ik ken genoeg juniors die gewoon terecht zeggen als ik uren maak dan schrijf ik ze ook op. Hangt ook puur af van de persoon. Als ze willen dat je overwerkt is het toch van de zotte dat je dan de uren niet kan opschrijven? Maar goed sommigen bezwijken onder de druk en willen kennelijk graag hogerop of willen geen "gezeik".
pi_79510190
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:52 schreef Fokski het volgende:

[..]

Pfff, ik ken genoeg juniors die gewoon terecht zeggen als ik uren maak dan schrijf ik ze ook op. Hangt ook puur af van de persoon. Als ze willen dat je overwerkt is het toch van de zotte dat je dan de uren niet kan opschrijven? Maar goed sommigen bezwijken onder de druk en willen kennelijk graag hogerop of willen geen "gezeik".
Dat is wat ik ook impliceerde. Hoe je het ook wendt of keert, als je er net een paar weken bent begonnen kun je je minder permitteren. Met junior bedoel ik dan ook groen als gras net van de uni af.

En ik praat alleen met mensen uit de fiscale praktijk, geen idee in hoeverre dat anders is.
pi_79510468
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:25 schreef Maharbal het volgende:
Maar ik neem aan dat jij al een vaste aanstelling hebt? Als junior kom je met zoiets veel minder snel weg (van horen zeggen).
Ik heb een vaste aanstelling, dat klopt. Ik werk er iets minder dan 3 jaar. Ik heb nog steeds de functie "junior". De opmerking dat je het niet moet schrijven of vragen waarom het zoveel is, die zal je zeker krijgen. Het gaat er alleen om of je het lef hebt er niet aan toe te geven. Op het moment dat duidelijk wordt dat je declarabel werk laat vallen wanneer je het niet kwijt kan, dan is mijn ervaring dat de discussie gelijk is afgerond.

Ik moet toegeven dat ik misschien in een luxe positie verkeer, waarbij we nog steeds een tekort aan medewerkers hebben en dat het tijd kost om mij te vervangen op een bepaald project. Toch blijft mijn ervaring dat men niet onredelijk is. Er zijn echt wel situaties waarbij ik dingen niet schrijf, maar de achtergrond is dan meer dat ik heb lopen kletsen in andere uren.
pi_79510566
Ik maak dus op dat je beter eerst kunt solliciteren bij een bedrijf waar je de minste voorkeur voor hebt? Dit om de procedures te doorlopen en om te weten waar je aan toe bent? Lijkt me ook wel fijn, maar als ik ergens solliciteer dan is dat niet met het idee om niet aangenomen te worden. Maar alle advies is welkom!
pi_79510669
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:02 schreef snabbi het volgende:

[..]

Ik heb een vaste aanstelling, dat klopt. Ik werk er iets minder dan 3 jaar. Ik heb nog steeds de functie "junior". De opmerking dat je het niet moet schrijven of vragen waarom het zoveel is, die zal je zeker krijgen. Het gaat er alleen om of je het lef hebt er niet aan toe te geven. Op het moment dat duidelijk wordt dat je declarabel werk laat vallen wanneer je het niet kwijt kan, dan is mijn ervaring dat de discussie gelijk is afgerond.

Ik moet toegeven dat ik misschien in een luxe positie verkeer, waarbij we nog steeds een tekort aan medewerkers hebben en dat het tijd kost om mij te vervangen op een bepaald project. Toch blijft mijn ervaring dat men niet onredelijk is. Er zijn echt wel situaties waarbij ik dingen niet schrijf, maar de achtergrond is dan meer dat ik heb lopen kletsen in andere uren.
helder.
pi_79510696
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 21:57 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Dat is wat ik ook impliceerde. Hoe je het ook wendt of keert, als je er net een paar weken bent begonnen kun je je minder permitteren. Met junior bedoel ik dan ook groen als gras net van de uni af.

En ik praat alleen met mensen uit de fiscale praktijk, geen idee in hoeverre dat anders is.
Mijn ervaring is dat mensen die zo groen als gras zijn, zich veel meer kunnen permiteren dan anderen. Er is een bepaald verwachtingspatroon voor hoelang je over een bepaalde klus kan doen. Zit je hier ver boven, dan heb je echt wel een probleem (niet incidenteel maar wel als het structureel is). De verwachtingen bestaan niet of nauwelijks voor beginnelingen. Daar wordt wel gekeken hoe je met druk omgaat en of je kwaliteit laat voorgaan, maar uren verantwoorden is geen issue (er zijn immers inwerk-uren).

Alleen mensen die nieuw zijn voelen zich schuldig dat ze niet zo productief zijn als anderen.
pi_79510856
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:08 schreef snabbi het volgende:

[..]

Mijn ervaring is dat mensen die zo groen als gras zijn, zich veel meer kunnen permiteren dan anderen. Er is een bepaald verwachtingspatroon voor hoelang je over een bepaalde klus kan doen. Zit je hier ver boven, dan heb je echt wel een probleem (niet incidenteel maar wel als het structureel is). De verwachtingen bestaan niet of nauwelijks voor beginnelingen. Daar wordt wel gekeken hoe je met druk omgaat en of je kwaliteit laat voorgaan, maar uren verantwoorden is geen issue (er zijn immers inwerk-uren).

Mensen die alleen nieuw zijn voelen zich schuldig dat ze niet zo productief zijn als anderen.
Daar heb je dan ook helemaal gelijk in, maar daar doelde ik niet op. Ik doelde meer op het gevoel hebben dat je niet zomaar om 17.00 weg kan, omdat je juist net bent begonnen. Alsof het "not-done" is om op dat tijdstip naar huis te gaan.

Dat je langer over dingen mag doen is inderdaad zo.

Nogmaals, dit is niet vanuit mijn persoonlijke ervaring maar slechts vanuit geluiden uit mijn omgeving. Vandaar dat ik graag meelees voor (serieuze) input van andere werknemers.
pi_79511128
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:05 schreef blazin het volgende:
Ik maak dus op dat je beter eerst kunt solliciteren bij een bedrijf waar je de minste voorkeur voor hebt? Dit om de procedures te doorlopen en om te weten waar je aan toe bent? Lijkt me ook wel fijn, maar als ik ergens solliciteer dan is dat niet met het idee om niet aangenomen te worden. Maar alle advies is welkom!
Je moet sowieso je opties verkennen. Er staat je niets in de weg om te shoppen. Je maakt maar één keer een eerste indruk, en voorbereiden zorgt altijd voor een betere indruk. Ik zou je niet adviseren om ergens te solliciteren waar je van te voren al weet dat je er niet zou willen werken, maar je favoriet kan je best als tweede of derde in de rij doen toch?

Er zijn vast mensen die je ook een idee kunnen geven van de werkzaamheden die je kan verwachten. Mijn observatie van mijn financiële collega's is dat ze bijvoorbeeld voor een bepaalde post (debiteuren) een aantal facturen moet aansluiten op gegevens die er op staan, of dit door de juiste personen is getekend, het bedrag overeenkomt met de boeking etc. Ik hoor veel dat het werk in het begin niet boeiend is en dat men wacht op iets hogere functies waarbij je veel meer mag meedenken aan hoe de processen werken en beheerst worden. Je moet dus wel kunnen doorbijten.
pi_79511579
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:11 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Daar heb je dan ook helemaal gelijk in, maar daar doelde ik niet op. Ik doelde meer op het gevoel hebben dat je niet zomaar om 17.00 weg kan, omdat je juist net bent begonnen. Alsof het "not-done" is om op dat tijdstip naar huis te gaan.

Dat je langer over dingen mag doen is inderdaad zo.

Nogmaals, dit is niet vanuit mijn persoonlijke ervaring maar slechts vanuit geluiden uit mijn omgeving. Vandaar dat ik graag meelees voor (serieuze) input van andere werknemers.
Oh maar daar zit je er niet heel ver naast hoor. De verwachtingen zijn echt wel dat je meer dan 40 uur zal steken, wanneer dit nodig is. Bij mijn vorige werkgever was je een loser als je pas om 17.01 buiten stond. Als ik hier om 18.00 weg ga krijg je opmerkingen "heb je de middag vrij genomen?"

Mocht je dus nieuw zijn en je zegt "nee dat kan ik niet, want ik zit vol" dan wordt dat wel geaccepteerd, maar er wordt schuin gekeken als je dan maar werk hebt voor 40 uur. Veel bedrijven gaan veel netter met hun personeel om. Je hoeft niet te verwachten dat een ander er staat om jou te beschermen.
pi_79512057
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:25 schreef snabbi het volgende:

[..]

Oh maar daar zit je er niet heel ver naast hoor. De verwachtingen zijn echt wel dat je meer dan 40 uur zal steken, wanneer dit nodig is. Bij mijn vorige werkgever was je een loser als je pas om 17.01 buiten stond. Als ik hier om 18.00 weg ga krijg je opmerkingen "heb je de middag vrij genomen?"

Mocht je dus nieuw zijn en je zegt "nee dat kan ik niet, want ik zit vol" dan wordt dat wel geaccepteerd, maar er wordt schuin gekeken als je dan maar werk hebt voor 40 uur. Veel bedrijven gaan veel netter met hun personeel om. Je hoeft niet te verwachten dat een ander er staat om jou te beschermen.
Juist, en dat is wat ik bedoelde.

Wat volgens mij de huidige opinie is (en dat was ook die van mij) is dat je de overuren (die je dus sowieso moet maken) niet uitbetaald krijgt, maar kennelijk kun je die wel gewoon schrijven. Dat is volgens mij de misvatting die heerst (en ook deels bij mij).
pi_79512747
Ik weet niet precies wat de regelingen overal zijn, kan alleen van Ernst & Young spreken.
De overuren worden opgepot. Je kan kiezen deze uren tijd voor tijd op te nemen (en zo heb je dus meer vakantie). Dit is ook gewenst door de werkgever (mits het gebeurt in tijden dat het rustig is). Hij kan immers zijn piek-belasting uitsmeren over de kosten van het gehele jaar.

Het is mogelijk om de uren uit te laten betalen. Dit gebeurt dan tegen 116% van je normale loon, omdat je ook vakantiegeld e.d. erbij moet rekenen. Het wordt niet veel toegepast en je hebt goedkeuring nodig van je vennoot.

Veel mensen houden de uren als spaarpot. Bij loonsverhogingen worden deze overuren ook meer waard. De mensen laten het uitbetalen op het moment dat ze uit dienst gaan, of wanneer ze manager worden. Ook wordt hierbij vaak gekeken naar fiscaal aantrekkelijke constructies zoals levensloop, pensioen etc.

De uren gaan dus niet verloren. Als je het schrijft zijn ze ook echt van jou, misschien zie je het niet direct op je loonstrook, maar je wordt wel gewoon daarvoor betaald. Dit geldt natuurlijk niet wanneer je de uren niet mag of niet kan schrijven. Als je een overuur niet schrijft, dan krijg je het dus ook niet betaald.

[ Bericht 3% gewijzigd door snabbi op 23-03-2010 22:53:56 ]
  woensdag 24 maart 2010 @ 18:25:48 #145
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_79539822
Als ik dit zo lees moet je als starter in de accountancy 3-4 dagen per week veredeld vakantie werk doen (geldt dat ook als je start met WO?). Niet dat ik daar op tegen ben maar wel goed om te weten.

Ander puntje. Sinds mijn afstuderen ben ik een beetje aan het jobhoppen geweest. Noodgedwongen (econ. crisis, geldgebrek) moest ik banen aannemen waarvan ik op voorhand wist dat ik het eigenlijk niet leuk zou vinden.

Nu heb ik vrij recent de accountancy ontdekt. Nooit enige interesse in gehad, echter met andere branches (ICT, verzekeringen) in het achterhoofd er naar kijkend moet ik zeggen dat het me erg aanspreekt. Ik praat er IRL met mensen over en bezoek hier en daar een banenmarkt om maar een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de sector.

Ik ben dus erg enthousiast en wil er definitef voor gaan. Weer een flop kan ik me niet veroorloven. Daarom vroeg ik me af of het erg tegen zou kunnen vallen.
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_79540006
Het is maar wat je verstaat onder veredeld vakantiewerk.

Als starter in vrijwel alle branches in die sector zul je niet de meest uitdagende klusjes moeten doen en is het voornamelijk veel uitzoekwerk, memo's, stukken schrijven etc.
pi_79561217
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:47 schreef snabbi het volgende:
Ik weet niet precies wat de regelingen overal zijn, kan alleen van Ernst & Young spreken.
De overuren worden opgepot. Je kan kiezen deze uren tijd voor tijd op te nemen (en zo heb je dus meer vakantie). Dit is ook gewenst door de werkgever (mits het gebeurt in tijden dat het rustig is). Hij kan immers zijn piek-belasting uitsmeren over de kosten van het gehele jaar.

Het is mogelijk om de uren uit te laten betalen. Dit gebeurt dan tegen 116% van je normale loon, omdat je ook vakantiegeld e.d. erbij moet rekenen. Het wordt niet veel toegepast en je hebt goedkeuring nodig van je vennoot.

Veel mensen houden de uren als spaarpot. Bij loonsverhogingen worden deze overuren ook meer waard. De mensen laten het uitbetalen op het moment dat ze uit dienst gaan, of wanneer ze manager worden. Ook wordt hierbij vaak gekeken naar fiscaal aantrekkelijke constructies zoals levensloop, pensioen etc.

De uren gaan dus niet verloren. Als je het schrijft zijn ze ook echt van jou, misschien zie je het niet direct op je loonstrook, maar je wordt wel gewoon daarvoor betaald. Dit geldt natuurlijk niet wanneer je de uren niet mag of niet kan schrijven. Als je een overuur niet schrijft, dan krijg je het dus ook niet betaald.
Tijd voor tijd geldt bij elkaar Big4-kantoor tot manager-niveau..
pi_79561392
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:25 schreef Outlined het volgende:
Als ik dit zo lees moet je als starter in de accountancy 3-4 dagen per week veredeld vakantie werk doen (geldt dat ook als je start met WO?). Niet dat ik daar op tegen ben maar wel goed om te weten.

Ander puntje. Sinds mijn afstuderen ben ik een beetje aan het jobhoppen geweest. Noodgedwongen (econ. crisis, geldgebrek) moest ik banen aannemen waarvan ik op voorhand wist dat ik het eigenlijk niet leuk zou vinden.

Nu heb ik vrij recent de accountancy ontdekt. Nooit enige interesse in gehad, echter met andere branches (ICT, verzekeringen) in het achterhoofd er naar kijkend moet ik zeggen dat het me erg aanspreekt. Ik praat er IRL met mensen over en bezoek hier en daar een banenmarkt om maar een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de sector.

Ik ben dus erg enthousiast en wil er definitef voor gaan. Weer een flop kan ik me niet veroorloven. Daarom vroeg ik me af of het erg tegen zou kunnen vallen.
Als je start van WO kom je al een positie hoger binnen dan van het VWO en zal je na 2-3 jaar al doorgroeien naar senior. In het begin weet je gewoon nog niks, dus dan zal je inderdaad makkelijkere klusjes moeten gaan doen. Wel hangt het van de grote van de klant af hoe uitdagend je werkzaamheden zijn, bij een kleinere klant kan je bij een final meer jaarrekeningposten doen dan bij een hele grote klant(over het algemeen).

Je leercurve is wel gewoon steil bij een accountantskantoor, dus na 1.5, 2 jaar zal je alweer nieuwe medewerkers aansturen in hun werkzaamheden.

Daarnaast zal je dus ook een studie tot RA moeten volgen, wat je van doorleren vind weet ik niet, maar ook dit is voor sommige mensen een obstakel...
pi_79572347
Misschien dat iemand mij nu kan helpen. Als ik naar internationale audit-posities kijk, zie ik vaak staan Big4 or top10 firm experience. Wat bedoelen ze hier met top10 firm experience?
pi_79575938
Doelen ze met "top 10 firms" niet gewoon op de Big4 inclusief nummer 5 t/m 10 qua omzet aan accountancykantoren in desbetreffende land waar de vacature voor geldt? Of ligt het niet zo voor de hand...
pi_79582582
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 17:00 schreef Matamalam het volgende:
Doelen ze met "top 10 firms" niet gewoon op de Big4 inclusief nummer 5 t/m 10 qua omzet aan accountancykantoren in desbetreffende land waar de vacature voor geldt? Of ligt het niet zo voor de hand...
Dat is het inderdaad. Ervaring bij de grotere kantoren dus met onder meer grote en middelgrote klanten als klantengroep. Omdat je dan vaak ook veel te maken hebt met internationale regels (IFRS) en minder met de lokale MKB-regels die per land verschillen.
  vrijdag 26 maart 2010 @ 16:59:20 #152
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_79615245
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 18:25 schreef Outlined het volgende:
Als ik dit zo lees moet je als starter in de accountancy 3-4 dagen per week veredeld vakantie werk doen (geldt dat ook als je start met WO?). Niet dat ik daar op tegen ben maar wel goed om te weten.

Ander puntje. Sinds mijn afstuderen ben ik een beetje aan het jobhoppen geweest. Noodgedwongen (econ. crisis, geldgebrek) moest ik banen aannemen waarvan ik op voorhand wist dat ik het eigenlijk niet leuk zou vinden.

Nu heb ik vrij recent de accountancy ontdekt. Nooit enige interesse in gehad, echter met andere branches (ICT, verzekeringen) in het achterhoofd er naar kijkend moet ik zeggen dat het me erg aanspreekt. Ik praat er IRL met mensen over en bezoek hier en daar een banenmarkt om maar een zo goed mogelijk beeld te krijgen van de sector.

Ik ben dus erg enthousiast en wil er definitef voor gaan. Weer een flop kan ik me niet veroorloven. Daarom vroeg ik me af of het erg tegen zou kunnen vallen.
laat ik mezelf verbeteren: ik ben bang dat ik werken in deze sector aan het idealiseren ben. Er moeten zaken zijn die niet leuk zijn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

wanneer laat een bedrijf een AA over de vloer komen, wanneer een RA?

[ Bericht 5% gewijzigd door Outlined op 26-03-2010 17:46:45 ]
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_79713247
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 16:59 schreef Outlined het volgende:

[..]

laat ik mezelf verbeteren: ik ben bang dat ik werken in deze sector aan het idealiseren ben. Er moeten zaken zijn die niet leuk zijn.

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

wanneer laat een bedrijf een AA over de vloer komen, wanneer een RA?
Een AA is over een algemeen een samensteller, dus vaak bij relatief kleine klanten. Ook heeft een AA (over het algemeen) meer verstand van aangfites, dus ook bij (oude) VOF's komen AA's vaak over de vloer. RA controleert, dus vaak bij relatief grotere bedrijven.
  maandag 29 maart 2010 @ 22:09:45 #154
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_79726068
aangiftes? Belastingaangiftes!?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_79726690
Dat is een andere tak van sport: Tax Accounting.

Dat wordt vaak gedaan door accountants met affiniteit voor belastingen, of door fiscalisten met affiniteit voor accountancy.
pi_79728190
Voor zover ik het kan zien doen fiscalisten (tax accounting) het voornamelijk voor wat grotere ondernemingen. In de samenstelpraktijk (dus dat de accountant ook de jaarrekening maakt ipv de betrouwbaarheid van de jaarrekening controleert) zie je dat veel van de AA's wel de belastingaangifte doet, maar goed eigenlijk komt het er wel op neer dat we allemaal in elkaars vijvertje vissen (ook ik als IT Auditor doe financial audit werk )
pi_79728387
Geen idee hoe het in de accountancy zit, maar de starters in de praktijk doen vaak de aangiftes (tenzij je later alsnog in de tax accountancy gaat).
pi_79730696
quote:
Op maandag 29 maart 2010 22:22 schreef Maharbal het volgende:
Dat is een andere tak van sport: Tax Accounting.

Dat wordt vaak gedaan door accountants met affiniteit voor belastingen, of door fiscalisten met affiniteit voor accountancy.
In het MKB doet elke (assistent) accountant dat naast het samenstellen en/of controleren.
  dinsdag 30 maart 2010 @ 08:31:02 #159
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_79735487
Als ik dit zo beetje lees ben je als (beginnend) MKB accountant vooral iemand die de administratie doet voor zijn klanten. Klopt dat beeld?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_79748062
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 08:31 schreef Outlined het volgende:
Als ik dit zo beetje lees ben je als (beginnend) MKB accountant vooral iemand die de administratie doet voor zijn klanten. Klopt dat beeld?


AA staat voor Accountant-Administratieconsulent. Je bent AA nadat je de opleiding HBO Accountancy hebt afgerond. Je hebt dan een Bachelortitel in de Accountancy. Een AA is gespecialiseerd in het midden- en kleinbedrijf (MKB). Dat betekent dat je als AA te maken krijgt met een groot aantal verschillende ondernemers en ondernemingen. Van de bakker op de hoek tot het hightech ICT-bedrijf in dat hypermoderne kantorencomplex. Als AA ondersteun je ondernemingen bij het voeren van de administratie. Je stelt de jaarrekening samen en beoordeelt en controleert deze. Na het verrichten van deze werkzaamheden geef je een verklaring af. Daarnaast adviseer je de ondernemer in bedrijfseconomische, fiscale en juridische zaken op het gebied van de automatisering. Een AA is op HBO-niveau opgeleid en is aangesloten bij de NOvAA (Nederlandse Orde van Accountants-Administratieconsulenten).

Bron: www.wateenaccountantdoet.nl
pi_79750003
quote:
Op maandag 29 maart 2010 23:37 schreef Fokski het volgende:

[..]

In het MKB doet elke (assistent) accountant dat naast het samenstellen en/of controleren.
Ja, maar de aangifte moet uiteindelijk naar de fiscalist die 'm moet controleren + handtekening moet zetten.
pi_79755753
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 16:09 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Ja, maar de aangifte moet uiteindelijk naar de fiscalist die 'm moet controleren + handtekening moet zetten.
Dat is niet veel anders dan wat er bij de junior fiscalisten gebeurd en niet veel anders dan men gewend is bij het accountancy werk. Die wordt uiteindelijk ook gecontroleerd door de senior danwel partner.
pi_79755996
quote:
Op dinsdag 30 maart 2010 18:34 schreef Fokski het volgende:

[..]

Dat is niet veel anders dan wat er bij de junior fiscalisten gebeurd en niet veel anders dan men gewend is bij het accountancy werk. Die wordt uiteindelijk ook gecontroleerd door de senior danwel partner.
Jawel, maar dat is dus waar ik op doelde. Uiteindelijk zijn het een aantal mensen die Tax Accounting doen: de fiscalisten met affiniteit voor accountancy en de accountants met affiniteit voor de fiscaliteit (opstellen, controleren, aftekenen etc.)
  donderdag 1 april 2010 @ 12:42:39 #164
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_79826210
quote:
Accountants Brad Oltmanns en Rick Rosas van PricewaterhouseCoopers zijn de enige twee personen op deze wereld die voorafgaand aan de officiële ceremonie weten wie komende zondag met de Oscars naar huis gaan. Oltmanns en Rosas geven leiding aan een groep accountants die vanuit een top-secret locatie werken aan het Oscarproject.

PwC is al 76 jaar betrokken bij de uitreiking van de meest prestigieuze filmprijzen. Elk jaar besteedt het accountantskantoor 1.700 manuren aan het handmatig tellen van de stembiljetten. In de loop der jaren ging het daarbij in totaal om meer dan 450.000 documenten. Al die tijd is er niets aan de procedure veranderd en nog nooit is er een lek in de beveiliging geweest.

Als voorzorgsmaatregel worden er twee complete sets van enveloppen met de namen van de winnaars gemaakt. De partners van PwC brengen deze uitslag van de stemming naar de ceremonie via afzonderlijke en geheime routes. Gaat er iets mis met de één, dan is er dus altijd nog een back-up. Een tweede voorzorgsmaatregel is dat de accountants van PwC de namen van alle Oscarwinnaars uit hun hoofd moeten leren.

De namen van de prijswinnaars blijven geheim totdat ze bekendgemaakt worden tijdens de live-uitzending. Gedurende de show blijven Oltmans en Rosas staan backstage om persoonlijk de enveloppen met de namen van de Oscarwinnaars aan de presentatoren te overhandigen vlak voordat ze het toneel opgaan.
http://www.accountancynie(...)-uit-het.90805.lynkx

Heftig, ik wist niet dat je als accountant ook dit soort dingen kon doen (alhoewel dit een unicum is natuurlijk). Het lijkt me echt een heftige industrie om in te werken. Is dit echter niet meer werk voor notarissen?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_79827039
quote:
Op donderdag 1 april 2010 12:42 schreef Outlined het volgende:
http://www.accountancynie(...)-uit-het.90805.lynkx

Heftig, ik wist niet dat je als accountant ook dit soort dingen kon doen (alhoewel dit een unicum is natuurlijk). Het lijkt me echt een heftige industrie om in te werken. Is dit echter niet meer werk voor notarissen?
Lijkt mij wel dat dit meer is voor een notaris.
Ik weet van een aantal projecten waarbij een accountantskantoor betrokken is bij een lotingsprocedure, maar hier gaat het dan met name om het beoordelen van de betrouwbaarheid van gebruikte procedures/software ten behoeve van de notaris.
pi_79834904
Dus als je de HBO Accountancy hebt afgerond ben je AA, maar wat als je WO Accountancy hebt afgerond? Ben je dan ook AA? RA is weer na 3 jaar 'stage' en je postmaster.

Hoe moet ik dit zien?
pi_79837405
De titels AA en RA worden verstrekt door respectievelijk NOVAA en NIVRA. De eisen die zij stellen aan het uitgeven van de titel zorgen ervoor dat je deze wel of niet krijgt (inschrijven). Het afronden van de studie an sich geeft niet meer dan de betreffende bachelor of (executive) master titel.
pi_79848035
wat is vetter:

Drs Pietje Puk RA
of
Dhr Pietje Puk MSc RA
pi_79848201
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:27 schreef PjotrXII het volgende:
Dus als je de HBO Accountancy hebt afgerond ben je AA, maar wat als je WO Accountancy hebt afgerond? Ben je dan ook AA? RA is weer na 3 jaar 'stage' en je postmaster.

Hoe moet ik dit zien?
Na HBO AC ben je nog geen AA.
Facts don't care about your feelings
pi_79855678
quote:
Op donderdag 1 april 2010 16:27 schreef PjotrXII het volgende:
Dus als je de HBO Accountancy hebt afgerond ben je AA, maar wat als je WO Accountancy hebt afgerond? Ben je dan ook AA? RA is weer na 3 jaar 'stage' en je postmaster.

Hoe moet ik dit zien?
RA = WO Accountancy + post-doc RA (nominaal 2 jaar) + al dan niet simultaan 3-jaar praktijkstage afgesloten door praktijkscriptie en mondeling.

AA = HBO Accountancy + post-doc AA (gemiddeld 1,5 jaar) + 3 jaar praktijkstage en mondeling.

Zie het schema anders:
http://www.wateenaccounta(...)d-ik-accountant.html
pi_79855755
quote:
Op donderdag 1 april 2010 21:50 schreef ddamsterdam het volgende:
wat is vetter:

Drs Pietje Puk RA
of
Dhr Pietje Puk MSc RA
Waarom drs. en Msc gebruiken? Je kan geen RA worden zonder drs./Msc te zijn.
pi_79858177
Je kan volgens mij wel CPA (VS) worden zonder drs./MSc, pin me er niet op vast, bijv. enkel een bachelor kan voldoende zijn, dus in internationaal opzicht of imago kan er een nuanceverschil zijn??
pi_79861240
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 00:49 schreef Fokski het volgende:

[..]

Waarom drs. en Msc gebruiken? Je kan geen RA worden zonder drs./Msc te zijn.
Is er niet een route via een executive master die je wel die mogelijkheid geeft dan? Overigens zie ik de combinatie regelmatig wel verschijnen hoor: drs Pietje Puk RA.

Zelf zal ik mijn titel ook gaan gebruiken, maar mijn vooropleiding heeft ook nog een titel opgeleverd. Het is immers gebruikelijk alleen de hoogste titel te gebruiken binnen dezelfde richting. Je voert immers ook niet zowel de bachelor als de master titel na afronding van je WO traject. Afhankelijk van hoe snel de accreditatie rond is, heb ik of één master titel én één executive master titel, of ik heb twee master titels:
Dat wordt dan voor inschrijving: drs Pietje Puk
Na inschrijving: drs Pietje Puk RE

of

Dat wordt dan voor inschrijving: drs Pietje Puk EMITA
Na inschrijving: drs Pietje Puk RE

[ Bericht 39% gewijzigd door snabbi op 02-04-2010 10:36:09 ]
pi_79864995
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 10:30 schreef snabbi het volgende:

[..]

Is er niet een route via een executive master die je wel die mogelijkheid geeft dan? Overigens zie ik de combinatie regelmatig wel verschijnen hoor: drs Pietje Puk RA.

Zelf zal ik mijn titel ook gaan gebruiken, maar mijn vooropleiding heeft ook nog een titel opgeleverd. Het is immers gebruikelijk alleen de hoogste titel te gebruiken binnen dezelfde richting. Je voert immers ook niet zowel de bachelor als de master titel na afronding van je WO traject. Afhankelijk van hoe snel de accreditatie rond is, heb ik of één master titel én één executive master titel, of ik heb twee master titels:
Dat wordt dan voor inschrijving: drs Pietje Puk
Na inschrijving: drs Pietje Puk RE

of

Dat wordt dan voor inschrijving: drs Pietje Puk EMITA
Na inschrijving: drs Pietje Puk RE

Vroeger was het zo dat je altijd zonder master RA werd, dus als je aan NIVRA-traject begon, had je niet zoiets als Bachelor en Master, maar werd je gewoon na 8 jaar RA. De laatste hiervan zijn nu aan het afstuderen, maar als je dus mensen ziet die, zeg, voor 1984 geboren zijn en NIVRA hebben gedaan, zul je alleen RA aantreffen en dus geen drs/msc.
pi_79865098
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 04:48 schreef Matamalam het volgende:
Je kan volgens mij wel CPA (VS) worden zonder drs./MSc, pin me er niet op vast, bijv. enkel een bachelor kan voldoende zijn, dus in internationaal opzicht of imago kan er een nuanceverschil zijn??
Internationaal gezien kan je elke accounting-titel behalen zonder Master. Dit komt ook omdat Masteropleidingen niet gebruikelijk zijn in de meeste landen buiten NL(of je moet willen promoveren). Als je gaat zoeken op CPA, CIA, CISA, CFE etc, allemaal alleen maar bachelor nodig
pi_79865246
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 00:49 schreef Fokski het volgende:

[..]

Waarom drs. en Msc gebruiken? Je kan geen RA worden zonder drs./Msc te zijn.
Tegenwoordig moet je dus wel msc/drs zijn om RA te worden, maar het is gebruikelijk dat je alle titels vermeld die de lezer meerwaarde biedt, dus BSc biedt geen meerwaarde als je MSc bent, dus zie je BSc ook nergens staan. Bij de accountantsverklaring zal de partner daarom ook (bijna) altijd al zijn titels vermelden, dus inclusief MSc. als de partner deze heeft.
pi_80422964
Heeft er iemand ervaring binnen de management consulting tak van de Grote Vier? Niveau van het werk, werktijd, verloning, etc. Thx!

[ Bericht 19% gewijzigd door OnionSalsa1 op 17-04-2010 17:29:54 ]
pi_80622282
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 12:32 schreef Hap_Slik het volgende:

[..]

Tegenwoordig moet je dus wel msc/drs zijn om RA te worden, maar het is gebruikelijk dat je alle titels vermeld die de lezer meerwaarde biedt, dus BSc biedt geen meerwaarde als je MSc bent, dus zie je BSc ook nergens staan. Bij de accountantsverklaring zal de partner daarom ook (bijna) altijd al zijn titels vermelden, dus inclusief MSc. als de partner deze heeft.
Ik kreeg laatst een kaartje van iemand, waarop opstond:

drs. [naam] RA

geen MSc. dus. Ik heb het idee dat men nog liever drs. gebruikt, omdat dat in heel nederland nog meer status heeft.
Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef picodealion het volgende:
Overigens heb je een zeer homofiele nickname.
pi_80623673
Ik weet ook niet in hoeverre het volledig uitwisselbaar is. Zelf ben ik begonnen toen het nog niet de bachelor master structuur had, maar ik neem aan dat je gewoon drs moet voeren wanneer je je studie hebt afgerond voor de invoering van deze structuur.

Overigens voer ik zelf ook liever drs dan Msc
pi_80642638
alles staat op wikipedia uitgelegd:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Doctorandus
pi_80642899
quote:
Op donderdag 1 april 2010 21:50 schreef ddamsterdam het volgende:
wat is vetter:

Drs Pietje Puk RA
of
Dhr Pietje Puk MSc RA
ik zou gaan voor: Pietje Puk AG RA RI ER

nog vetter is natuurlijk als je je eigenwaarde niet uit de hoeveelheid titels haalt, en gewoon gewaardeerd denkt te worden omdat je gewoon goed werk aflevert
pi_80802228
net aangenomen bij pwc heb wel het beste gevoel bij pwc, raad iemand aan om het ook bij andere kantoren te proberen? zal geen verschil zijn in arbeidsvoorwaarden denk ik zo..
pi_80820702
Er zijn wel verschillen, maar je gevoel doet ook wat.
pi_80826991
quote:
Op woensdag 28 april 2010 13:16 schreef ddamsterdam het volgende:
net aangenomen bij pwc heb wel het beste gevoel bij pwc, raad iemand aan om het ook bij andere kantoren te proberen? zal geen verschil zijn in arbeidsvoorwaarden denk ik zo..
Welk kantoor dan?
pi_80827497
in kantoor amsterdam, is er een manier om achter de verschillen te komen zonder overal te solliciteren? Echte connecties bij de andere kantoren heb k niet..
  donderdag 29 april 2010 @ 07:24:39 #186
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_80831052
Tvp
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
pi_80865549
Weet iemand hoeveel een werkstudent (fiscaal recht) (ongeveer) verdient bij een big-4? Of bij een advocatenkantoor, voor zeg maar twee dagen in de week?
pi_80901499
Misschien een hele rare vraag, maar ik ben gewoon nieuwsgierig:

Weet iemand wat voor lease-auto je krijgt als je als Assistent-Accountant (na 't VWO) start bij deloitte?
Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef picodealion het volgende:
Overigens heb je een zeer homofiele nickname.
pi_80906877
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 14:23 schreef GewoonLieveLangeKoen het volgende:
Misschien een hele rare vraag, maar ik ben gewoon nieuwsgierig:

Weet iemand wat voor lease-auto je krijgt als je als Assistent-Accountant (na 't VWO) start bij deloitte?
Iets in de richting van een Toyota Aygo, eventueel een Peugeot 206. Net wat er beschikbaar is bij de leasemaatschappij.
pi_80937356
Iemand inzicht in de salaristabellen voor startende fiscaal juristen (WO) bij de Big 4?

Ik kan 't niet meer vinden.
pi_80939706
hee,

heeft iemand ervaring met hbo duaal accountancy, dat je na je havo kan doen?
Ik ben vorige week gebeld dat ze me een contract willen geven bij PWC en dan ga ik ook 4 dagen werken en 1 dag studeren. Zie hier alleen maar over duale studies na het VWO.

Zou iemand dit kunnen toelichten?
Of doet iemand dit ook die bij PWC werkt?
pi_80941513
quote:
Op zondag 2 mei 2010 17:51 schreef miichal het volgende:
hee,

heeft iemand ervaring met hbo duaal accountancy, dat je na je havo kan doen?
Ik ben vorige week gebeld dat ze me een contract willen geven bij PWC en dan ga ik ook 4 dagen werken en 1 dag studeren. Zie hier alleen maar over duale studies na het VWO.

Zou iemand dit kunnen toelichten?
Of doet iemand dit ook die bij PWC werkt?
Vanaf de havo kun je niet direct duaal studeren. Je bent immers gebonden aan het HBO en daar moet je eerst je propedeuse hebben afgerond voor je duaal kunt studeren. En propedeuse is dus voltijd.

Vanaf het moment dat je je propedeuse hebt kun je dus kiezen tussen HBO duaal (daar verdien je minder, want je werkt een dag minder) of eventueel studeren via Nyenrode.

Op het moment werk ik bij PwC (4 dagen), en studeer bij Nyenrode (1 dag). Vorig jaar heb ik mijn HBO-propedeuse afgerond. En ik moet zeggen, zo'n propedeuse is een goede basis.

Als je nog vragen hebt kun je eventueel ook een PB sturen.
pi_80955543
Hallo allemaal,
Weet een insider van Deloitte (of iemand die het via via heeft gehoord) al wat de voorkeursauto van Deloitte 2010 is? Begin namelijk per 1 september (junior assistent accountant lease-categorie 0) en ben gewoon erg nieuwsgierig haha.. Alvast bedankt!

Groeten
  maandag 3 mei 2010 @ 00:53:53 #194
296399 Outlined
Renaissance Man
pi_80955941
@ Mr.Mojito

Wat voor propedeuse HBO heb je?
Come on, who can, who can, can hear the bass drum.
pi_80957926
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:53 schreef Outlined het volgende:
@ Mr.Mojito

Wat voor propedeuse HBO heb je?
Propedeuse Bedrijfseconomie
pi_80959272
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:34 schreef JAJA15 het volgende:
Hallo allemaal,
Weet een insider van Deloitte (of iemand die het via via heeft gehoord) al wat de voorkeursauto van Deloitte 2010 is? Begin namelijk per 1 september (junior assistent accountant lease-categorie 0) en ben gewoon erg nieuwsgierig haha.. Alvast bedankt!

Groeten
Nog niet bekend.
pi_80961858
quote:
Op maandag 3 mei 2010 00:34 schreef JAJA15 het volgende:
Hallo allemaal,
Weet een insider van Deloitte (of iemand die het via via heeft gehoord) al wat de voorkeursauto van Deloitte 2010 is? Begin namelijk per 1 september (junior assistent accountant lease-categorie 0) en ben gewoon erg nieuwsgierig haha.. Alvast bedankt!

Groeten
Hehehe, ik ga precies hetzelfde doen geloof ik
Waar ga jij werken?:P
Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef picodealion het volgende:
Overigens heb je een zeer homofiele nickname.
pi_80984476
[..]

Hehehe, ik ga precies hetzelfde doen geloof ik
Waar ga jij werken?:P
[/quote]

Ik begin in september te Rotterdam. Ben benieuwd, spannende uitdaging en leuk vooruitzicht iig.. Jij dan?
pi_80999068
quote:
Op maandag 3 mei 2010 21:21 schreef JAJA15 het volgende:
[..]

Hehehe, ik ga precies hetzelfde doen geloof ik
Waar ga jij werken?:P
Ik begin in september te Rotterdam. Ben benieuwd, spannende uitdaging en leuk vooruitzicht iig.. Jij dan?
[/quote]

Ik begin in Middelburg (: Heb er echt veel zin in, maar is toch ook wel zenuwachtig

Achjaa, komt goed
Op donderdag 6 mei 2010 11:58 schreef picodealion het volgende:
Overigens heb je een zeer homofiele nickname.
pi_81011910
Haha komt zeker goed joh.. Gewoon alles op je af laten komen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')