abonnement Unibet Coolblue
pi_78519783
Wetenschappers hadden toen beweerd na de ramp in Haïti dat ze van tevoren de aardbeving al hadden zien aankomen. Waaronder een paar beroemde in Nederland bij het KNMI etc. Argument was de zogenaamde breuklijn en recentelijk gemeten seismologische activiteiten.

Wisten ze ook over datgene in Chili? Of houden ze ditmaal lekker hun mond?
  zaterdag 27 februari 2010 @ 14:43:00 #2
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_78519984
Er is niet zoiets als 'de wetenschap'. Het is geen overheid.

Bij Haïti was er, net als bij de Tsunami-ramp, trouwens geen overheid die luistert naar waarschuwingen en actie onderneemt. Dan kunnen wetenschappers waarschuwen wat ze willen, een ramp wordt het toch.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_78520140
Mwah, die zogenaamde voorspellingen hebben altijd een ruime marge.
Een heel land (of zelfs maar een kuststrook/grote stad) ontruimen omdat er binnen 6 maanden kans is dat er een aardbeving plaats gaat vinden met een mogelijke kracht van 8 op de schaal van Richter is natuurlijk niet te doen..
pi_78520163
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:43 schreef Clupea het volgende:
Er is niet zoiets als 'de wetenschap'. Het is geen overheid.

Bij Haïti was er, net als bij de Tsunami-ramp, trouwens geen overheid die luistert naar waarschuwingen en actie onderneemt. Dan kunnen wetenschappers waarschuwen wat ze willen, een ramp wordt het toch.
Je snapt mijn OP niet. Ik bedoelde mensen dat er betrokken zijn bij de wetenschap. Met andere woorden beroepsbeoefenaars van de wetenschap. En die hebben wel hun eigen verenigingen, instituten, en kenniscentra. De term slaat dus op de belangrijkste "bazen" in het vak die unaniem zijn aangesteld om het hele vak te vertegenwoordigen.

Het komt niet op neer dat ze de de verscheidene overheden hebben proberen te waarschuwen, want dat zou geen enkele nut gehad hebben. Dat wisten ze. Je kan onmogelijk mensen vertellen dat ze gewoon hun land moeten verlaten. En daar Haïti zo klein is, je zou wezenlijk heel Haiti moeten ontruimen om zoiets te voorkomen.

Kijk maar het desbetreffende tv programma. Ik zoek de link straks voor jou op zodat ik hem hier kan plaatsen. Was een tijdje geleden na het voorval in HaÏti.

[EDIT]

Linkje: http://player.omroep.nl/?aflID=10553554

http://www.nrc.nl/wetensc(...)_iedereen_onverwacht

[ Bericht 8% gewijzigd door waternet op 27-02-2010 14:55:07 ]
pi_78520423
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:47 schreef DJKoster het volgende:
Mwah, die zogenaamde voorspellingen hebben altijd een ruime marge.
Een heel land (of zelfs maar een kuststrook/grote stad) ontruimen omdat er binnen 6 maanden kans is dat er een aardbeving plaats gaat vinden met een mogelijke kracht van 8 op de schaal van Richter is natuurlijk niet te doen..
Precies ze konden het niet zeggen wanneer precies hij toe zou slaan. Maar ze wisten het wel.
En ja je kan ook niet een hele land voorgoed evacueren.

Je snapt 'em!
  zaterdag 27 februari 2010 @ 15:45:51 #6
123149 Clupea
Euchromatisch...
pi_78521582
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 14:57 schreef waternet het volgende:

[..]

Precies ze konden het niet zeggen wanneer precies hij toe zou slaan. Maar ze wisten het wel.
En ja je kan ook niet een hele land voorgoed evacueren.

Je snapt 'em!
Je kan ook voor Nederland de kans uitrekenen dat er zoiets hier gebeurt. Het is een hele kleine kans, maar oneindig klein (=onmogelijk) zal het niet zijn. Zo'n 'voorspelling' betekent dat er morgen een ramp kan gebeuren, maar het betekent tegelijkertijd ook dat het pas over 100.000 jaar zo ver zal zijn. Snap je?

Wetenschappers kunnen heel goed kansen berekenen, maar dat zegt niets over de dag van morgen.
Can a bee be said to be or not to be an entire bee when half the bee is not a bee due to some ancient injury?
pi_78521659
*2010 02 27 - Chile - M 8.8
•1960 05 22 - Chile - M 9.5
•1960 05 21 - Arauco Peninsula, Chile - M 7.9
•1922 11 11 - Chile-Argentina Border - M 8.5
•1906 08 17 - Valparaiso, Chile - M 8.2
•1877 05 10 - Offshore Tarapaca, Chile - M 8.3
•1868 08 13 - Arica, Peru (now Chile) - M 9.0
•1835 02 20 - Concepcion, Chile - M 8.2

Tja... elke dertig tot veertig jaar lijkt er wel een enorme van 8 of hoger quake ergens langs die breuklijn te gebeuren. De laatste was in 1960... we waren dus al "over tijd"

Al is Chili in 2005 en 2007 nog wel door quakes van 7.5 en 7.7 getroffen
pi_78522008
Tja zeer vervelend dit maar eerlijkheidshalve denk ik niet dat je de wetenschap alles kun aanrekenen.
Daarbij maak ik mij pas echt zorgen als zo een beving hier gebeurd want dan hebben wij in Nederland
echt een probleem daar wij ver onder de zeespiegel zitten.
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
pi_78523044
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 15:45 schreef Clupea het volgende:

[..]

Je kan ook voor Nederland de kans uitrekenen dat er zoiets hier gebeurt. Het is een hele kleine kans, maar oneindig klein (=onmogelijk) zal het niet zijn. Zo'n 'voorspelling' betekent dat er morgen een ramp kan gebeuren, maar het betekent tegelijkertijd ook dat het pas over 100.000 jaar zo ver zal zijn. Snap je?

Wetenschappers kunnen heel goed kansen berekenen, maar dat zegt niets over de dag van morgen.
Nee je zit ditmaal wel een beetje naast. Zo vaag en onduidelijk zijn de voorspellingen ook alweer niet. Vergeet niet dat het hier om wetenschap gaat. Wat jij zegt slaat eerder op een soort verdoemenis-scenario dat grenst aan bijgeloof, religie?, of filosofie.

Al zijn de voorspellingen niet bijzonder accuraat qua tijdsaanwijzingen (en dat is jou wel gegeven), ze zijn er wel toe in staat om met zekerheid vast te stellen dat een land, regio, of gebied zodanig in elkaar steekt dat het onveilig is om bewoond te worden aan de hand van er in de kortere toekomst zich af kan spelen.

Maar alle dingen wat de aarde betreffen gebeuren niet in mensenjaren, maar over een erg lange tijd dat moeilijk is voor ons te kunnen vatten.
pi_78523091
quote:
Op zaterdag 27 februari 2010 16:03 schreef rubje het volgende:
Tja zeer vervelend dit maar eerlijkheidshalve denk ik niet dat je de wetenschap alles kun aanrekenen.
Daarbij maak ik mij pas echt zorgen als zo een beving hier gebeurd want dan hebben wij in Nederland
echt een probleem daar wij ver onder de zeespiegel zitten.
Het gaat niet erom dat we de vinger proberen te wijzen naar een of andere partij die wij graag de schuld voor willen geven.
Het gaat eerder om of we als mens wel degelijk ertoe in staat zijn ons eigen toekomst een beetje te bepalen aan de hand van verworven kennis.
pi_78623478
neee zijn we niet

"de wetenschap" is er nu eindelijk toe in staat te zeggen dat er een aardbeving komt (ook al weten ze nog niet wanneer), maar ze kunnen er nog steed niets aan doen. neem ons landje. stel ze voorspellen een aaardbeving die in tsunami gaat veroorzaken. wat kunnen we er tegen doen? niks. hoogstens vluchten, maar ja een heel land evacueren is ook niet 1, 2, 3 gebeurd...
pi_78637709
Ja, ze wisten zeker dat ie er op korte termijn aan zat te komen. Korte termijn is dan een periode van 20 jaar, dus zoveel kun je er niet aan doen.

Iig, dat zei die man in dat filmpje van nieuwslicht gisteren tegen mij toen ik het hem vroeg.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
pi_78637948
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 08:14 schreef ptb het volgende:
neee zijn we niet

"de wetenschap" is er nu eindelijk toe in staat te zeggen dat er een aardbeving komt (ook al weten ze nog niet wanneer), maar ze kunnen er nog steed niets aan doen. neem ons landje. stel ze voorspellen een aaardbeving die in tsunami gaat veroorzaken. wat kunnen we er tegen doen? niks. hoogstens vluchten, maar ja een heel land evacueren is ook niet 1, 2, 3 gebeurd...
Overigens is een aardbeving zoals in Chili in Europa onmogelijk.

En deze voorspellingen zijn niet zozeer gebaseerd op statistiek natuurlijk, maar vooral doordat er wordt gemeten hoeveel spanning er in gesteenten wordt opgebouwd.
C'est magnifique, mais ce n'est pas la guerre.
-
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')