Bedankt voor de kussen, meiden.

Nou, die overstimulatie was wel heel heftig bij jou inderdaad, CP! Pijnlijk en heel eng, lijkt me.
Wat dat betreft, heb ik het relatief makkelijk. Mijn lijf doet geen echt rare dingen. Ik ben praktisch nooit overtijd, mijn menstruatie is niet echt zwaar of pijnlijk, ik heb niet bijzonder veel last van de hormonen, ik heb geen overstimulatie of andere problemen, mijn vriends sperma is altijd goed genoeg, we hebben bij elke IVF bevruchtingen. Verder hebben we over het algemeen geen klagen over de mensen in onze omgeving. Oke, soms worden er wat onhandige opmerkingen gemaakt maar echt heel rare dingen worden er niet gezegd. En onze werkgevers zijn heel coulant en meelevend. Last but not least, onze relatie is nog steeds heel goed, of eigenlijk: beter dan ooit.

Allemaal zaken die ik weleens anders lees. En ik realiseer me ook hoe fijn dat is. Maar toch vind ik het zwaar. Misschien wel omdat ik, naar mijn idee, niet aan het opkroppen ben. Alles komt er bij mij gelijk uit.
Die onzekerheid is inderdaad zo slopend. Zal ik ooit moeder worden?
Maar uiteindelijk heb ik het er wel voor over hoor. Ik kies er heel bewust voor om dit traject te volgen. Natuurlijk hopend op een kind uiteindelijk, maar ik realiseer me ook dat ongeveer de helft van de mensen die IVF doen, niet zwanger zal raken. (Tenminste, dat percentage stond geloof ik in onze voorlichtingspapieren van het ziekenhuis).
Het klinkt nu zo zwaar allemaal, maar het is niet zo dat ik alleen maar verdrietig en somber door het leven ga hoor. Ik heb zo veel dingen waar ik wel van kan genieten, gelukkig. Daardoor houd ik het waarschijnlijk ook vol. Het is wel fijn om mijn gevoel weer eens zo onomwonden te kunnen benoemen en dan hier herkenning en steun te vinden.

En wilmadonna, ik denk ook heel vaak aan haar. Ik hoop dat het haar lukt om het een plek te geven.
Basimah is inderdaad al heel lang niet meer geweest dus kan ze volgens mij ook wel uit de OP.