abonnement Unibet Coolblue
pi_78380930
Neem me niet kwalijk voor de teksten en links, maar wilde dit topic ook graag delen hier op fok!
Aangezien de motivatie tot het maken van deze "workshop" voortkwam vanuit topics van een ander forum hoop ik dat jullie mijn inzet wel kunnen waarderen en ik hoop hiermee mensen warm te kunnen maken voor mijn hobby.

---------------------

Om de mensen hier op KL te stimuleren tot fotosoepen wil ik laten zien dat photoshop gemakkelijker is in gebruik dan sommige soeps doen vermoeden.

Uiteraard is een pakkend onderwerp belangrijk. Je kan namelijk wel in het wilde weg gaan soepen, maar als men er niets uit herkent dan sla je de plank natuurlijk mis.

Het mooiste voorbeeld op dit moment is mijn creatie van gisteren waarbij twee actuele topics op indirect verzoek bij elkaar komen.

We hebben het topic over die kleine Nepalees van 56 cm die graag in het Recoren Boek terecht wil komen als kleinste man van de wereld en het topic over de grootste hond van de wereld die zonder enige moeite werd opgenomen.

Nu is dit topic niet bedoeld om te laten zien hoe geweldig mijn humor is, maar toen Golf zei: "Die zou ik nou graag deze hond eens 'uit zien laten'."

Gingen bij mij de raderen draaien. ;Y

De "grap" is bedacht en het werk kan beginnen.

Dus eerst maar eens kijken of we een foto kunnen krijgen van die hond ergens buiten. Dat beest heette Giant George en google gaat dat vast wel voor me vinden en verdomd.



Uiteraard hebben we ook nog dat kleine kereltje nodig en het liefst met de benen iets uit elkaar zodat die op de hond kan "zitten". We voeren de naam van die kleine dude in google en we vinden:



Heerlijk als je dan binnen de eerste 3 pagina's dan al een foto vind waarbij die pootjes zo vaag staan dan je daar niets meer aan hoeft te veranderen. !

Het moeilijkste voor mij gaat nu komen, want ik ga datgeen proberen uit te leggen wat voor mij overduidelijk is.

We openen fotoshop en plempen de eerste foto erin (dus die met de hond) en met het vergroot glas in het linkermenu breng je de foto op werkgrootte.

Om er voor te zorgen dat dat kereltje op die hond komt te zitten zal het achterste been achter de hond moeten vallen, dus gaan we een kopie maken van een stukje van de hond waar het been ongeveer terecht zal komen. Daarnaast willen we dat de arm van de man in het blauw om het ventje heen geslagen zit en een kopie daarvan moet dus juist weer over het mannetje heen vallen.

Hoe gaan we dat doen?

In het menu selecteer je de "lasso" en als je deze niet kan vinden klik je op de rechtermuis en doorzoek je de verschillende functies van de snelknoppen van photoshop.



Wanneer je de lasso geselecteerd hebt kun je de countouren van de hond overtrekken. Wanneer je de lasso sluitend maakt selecteer je hetgeen binnen de lassolijnen en met een simpele <CTRL> C en <CTRL> V maak je een kopie van het geselecteerde.



Als je dat eenmaal gedaan hebt (heb ze voor de duidelijkheid een kleurtje gegeven) zul je zien dat er extra layers (lagen) bijgekomen zijn en zoals je ziet ben ik niet fantastisch, maar kan ik gewoon goed knippen en plakken.

*Het is inmiddels 5 uur 's nachts, dus maak morgen dit topic verder af.

Vervolgens, kan immers toch geen slaap vatten als dit in mijn hoofd zit , openen we de foto van dat menneke. Aangezien deze niet achterstevoren op de hond terecht moet komen gaan we hem spiegelen.

Uiteraars brengen we de foto eerst weer opnieuw op werkgrootte en ga je via <Afbeelding>, naar <Afbeelding roteren> om te klikken op <Canvas horizontaal draaien>.



Om hem nu "in" de afbeelding van de hond te krijgen neemt men opnieuw de lasso te hand en trek je met je muis opnieuw over de contouren van de mini-man. Eenmaal geselecteerd zul je vast merken dat je soms te veel en soms te weinig geselecteerd heb. Om dit gemakkelijk bij te schaven kun je terwijl je <shift> ingedrukt houd er een stukje bij pakken en door <alt> ingedrukt te houden er juist stukje vanaf selecteren.

Hoop dat jullie me nog volgen, want beter ga ik het denk ik niet op kunnen schrijven.
Heb je nu de precieze contouren van de ukkepuk dan druk je <CTRL> C om hem uit de ene foto te kopiëren en wanneer je de andere foto (van de hond) weer heb geopend op <CTRL> V om hem in de uiteindelijke foto te pasten.



Omdat de verhoudingen tussen de twee foto's niet kloppen moeten we die micro-dude gaan verkleinen. Dit doen we door op <CTRL> T te drukken. (let op: Zorg dat je de laag hebt geselecteerd van het gastje). Wanneer je dat gedaan hebt krijg je in de "uithoeken" van de laag vierkante blokje te zien. Klik op de rechter-boven-blok en sleep terwijl je <shift> ingedrukt houd (zo zorg je dat de verhoudingen gelijk blijven) het blokje naar binnen zodat de laag zich verkleind tot de gewenste kleinte ;Y (lees: grootte uiteraard )

Positioneer met behulp van de "verplaatsknop" de verkleinde kleine man op de gewenste plaats ten opzichte van de hond.

Om er voor te zorgen dat het beentje achter de hond valt en de arm van de man om het menneke gaan we zorgen dat de volgorde van de lagen kloppen. Dit doen we in het venster waar de lagen bij elkaar staan en door ze in de juiste volgorde te zetten.



De bovenste laag ligt altijd boven op de stapel, dus daar willen we de arm. Gevolgd door het stuk hond dat over het been moet vallen en pas als laatste het kereltje en de achtergrond.

Om er voor te zorgen dat het kopie-deel van de hond niet te veel van het mannetje bedekt gaan we met de lasso en de delete-knop stukje hond weghalen uit de laag die het been bedekt.

Tip: In het lagen menu zie je links van de lagen oogjes. Wanneer je deze "uitvinkt" verberg je (tijdelijk, totdat je hem weer aanvinkt) de betreffende laag waar het oogje bij hoort.

Tot slot komen we voor deze "workshop" al weer tot de afwerking. Wanneer alle lagen op de juist plaats staan gaan we zorgen voor de finishing touch.

Daarvoor gaan we eerst alle lagen samenvoegen tot 1 laag. Ga naar het menu bovenin je scherm en kies <laag> en klik onderaan dat tabblad op <Eén laag maken>



En tot slot gaan we officieel toveren ;Y

We gaan blurren !! ;Y

Alle lagen die net niet lekker geknipt zijn, alle kleurverschillen waarvan we denken dat die afsteekt tegen de rest van de foto e.d. gaan we even overheen slepen met de muis.

Tip: Om afbeeldingen die je naar werkgrootte hebt gebracht snel op het originele formaat te krijgen kun je dubbelklikken op het vergrootglas.

Het resultaat van deze workshop:



De kleinste man van de wereld op de grootste hond op aarde, terwijl het baasje de mini-dude vasthoud.

Wanneer je deze "basistechnieken" ook toepast op een bezemsteem, een tennisbal en daar een lijntje tussen "tekent", dan krijg je de creatie zoals ik deze inmiddels eergisteren heb gemaakt !



Have fun en hoop dat jullie er wat aan hebben
  Boks-Chick woensdag 24 februari 2010 @ 06:26:56 #2
118131 BrandX
BoksChick & CoffeeAddict
pi_78380941
wat goed!
Dikke vette tvp want hier ga ik morgen mee knutselen
Als het niet lukt of ik heb (andere) vragen kom ik hier vanzelf langs
lolwut
pi_78380948
Kijk dat is de drijfveer die mij zojuist twee drie uur heeft bezig gehouden, thx mennn
Kan ik eindelijk rustig slapen !

[ Bericht 2% gewijzigd door Bartelehiem op 24-02-2010 06:28:40 (Ben drie uur bezig geweest ipv twee :*)) ]
pi_78380954
Mag ik deze ook in ONZ zetten?
Denk dat het het baggergehalte zeker ten goede zal komen.
  Forum Admin woensdag 24 februari 2010 @ 07:03:40 #5
58651 crew  murp
murp
  woensdag 24 februari 2010 @ 07:26:43 #6
176873 marcel-o
¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯¯
pi_78381110
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 07:03 schreef murp het volgende:
tvp
| Wordfeud: marcel-o |plug.dj/uptempo |&lt;-- draai zelf je platen
  woensdag 24 februari 2010 @ 09:02:06 #7
155016 Pien85
Manipulatief kutwijf
pi_78381935
tvp Normaal zoek ik me een ongeluk naar fatsoenlijke tutorials Dit is leuk
En ze leefde nog lang en... Nou gewoon met ups en downs.
pi_78382272
Leuke tutorial, waarvoor mijn dank en complimenten. De tips waren welkom.
Maar een uiterst matig resultaat. Die arm wordt veel te dun zo en dat beentje zit in een onmogelijke hoek voor het hondenlijf. Op deze wijze zou zijn voetje ergens in de maag van de hond moeten zitten.
Fotosoepen is leuk, maar laat het er aub een beetje realistisch uitzien.
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_78385692
tvp, jammer dat de foto's het niet doen, plus waar vind ik gratis een goed photoshop progr?
ฝัน
pi_78388780
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 09:20 schreef ElectricEye het volgende:
Leuke tutorial, waarvoor mijn dank en complimenten. De tips waren welkom.
Maar een uiterst matig resultaat. Die arm wordt veel te dun zo en dat beentje zit in een onmogelijke hoek voor het hondenlijf. Op deze wijze zou zijn voetje ergens in de maag van de hond moeten zitten.
Fotosoepen is leuk, maar laat het er aub een beetje realistisch uitzien.
Thx ensow en daar heb je helemaal gelijk is, maar vaak ben je berperkt in het fotomateriaal wat "geschikt" is voor een soep. Ik kon in dit geval geen ander menneke of hond kiezen, want het ging juist over deze hond en dit menneke. En uiteraard kan je alles supermooi willen maken, maar dit was dan ook maar een voorbeeld die ik het uitgewerkt.
  woensdag 24 februari 2010 @ 12:49:41 #11
51435 mrSPLIFFY
Its evolution baby!!
pi_78388833
thnx! dit ziet er beter uit dan het gemiddelde knio en plak werk waar ik alleen maar toe in staat ben
☐ Geschikt | ☑ Ongeschikt
Carved upon my stone my body lie, but still I roam...
pi_78389004
En dan is dit voorbeeld nog volkomen ruk ook !

Ik gebruik photoshop eigenlijk gewoon alleen voor onzindoeleinden, zoals F.A.S.T.
Maar juist het bouwen van iets wat er niet is vind ik rete leuk.

[ Bericht 98% gewijzigd door Bartelehiem op 24-02-2010 13:01:26 ]
pi_78391735
TVP
Women with dicks and weak men with vaginas.
Alles hat ein Ende nur die Wurst hat zwei.
pi_78393186
Ziet er goed uit, kan ik mooi mee knutselen...
pi_78569187
Aangezien hier over fotosoep gaat.

Ik heb een foto gemaakt van een logo. Alleen nu zit er een lichtinval op.
Hoe kan ik die beste wegwerken ?

Voor het gemak is de foto hier te vinden:

http://94.100.118.184/877(...)77734459_6_Copj.jpeg
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_78570077
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:43 schreef Crazy-M het volgende:
Aangezien hier over fotosoep gaat.

Ik heb een foto gemaakt van een logo. Alleen nu zit er een lichtinval op.
Hoe kan ik die beste wegwerken ?

Voor het gemak is de foto hier te vinden:

http://94.100.118.184/877(...)77734459_6_Copj.jpeg
Zijn maar 4 kleuren met niet heel ingewikkelde vormen. Ik zou de beschadigde vlakken gewoon selecteren en opnieuw vullen met de juiste kleur, in plaats van alleen de vervelende punten te "repareren"
  zondag 28 februari 2010 @ 22:20:34 #17
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_78571290
Ik (/wij) twijfel(len) nog een beetje wat ik met dit topic aanmoet.. 't is niet echt iets voor FOT maar ik weet zo ook geen plek waar het wél thuishoort. Misschien krijg ik straks een geniale ingeving en staat 't topic heel ergens anders .
Huilen dan.
  zondag 28 februari 2010 @ 22:21:56 #18
164300 didotcicero
de korte lenzen man
pi_78571365
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:43 schreef Crazy-M het volgende:
Aangezien hier over fotosoep gaat.

Ik heb een foto gemaakt van een logo. Alleen nu zit er een lichtinval op.
Hoe kan ik die beste wegwerken ?

Voor het gemak is de foto hier te vinden:

http://94.100.118.184/877(...)77734459_6_Copj.jpeg
Ik weet niet wat je met het logo gaat doen. Maar ik zou in Illustrator het logo overtrekken/natekenen. Voordeel daarvan is dat je het eindeloos kan vergroten/verkleinen.
pi_78571491
quote:
Op zondag 28 februari 2010 22:20 schreef Isdatzo het volgende:
Ik (/wij) twijfel(len) nog een beetje wat ik met dit topic aanmoet.. 't is niet echt iets voor FOT maar ik weet zo ook geen plek waar het wél thuishoort. Misschien krijg ik straks een geniale ingeving en staat 't topic heel ergens anders .
Het zou in het nieuwe design fora kunnen maar dat is er helaas nog niet.
-|||---ლ(╹◡╹ლ)---|||-
  zondag 28 februari 2010 @ 22:32:49 #20
4283 nietzman
Geen zin meer.
pi_78571915
Lasso-tool? ècht?
Ik ga naar huis.
pi_78576385
quote:
Op zondag 28 februari 2010 21:43 schreef Crazy-M het volgende:
Aangezien hier over fotosoep gaat.

Ik heb een foto gemaakt van een logo. Alleen nu zit er een lichtinval op.
Hoe kan ik die beste wegwerken ?

Voor het gemak is de foto hier te vinden:

http://94.100.118.184/877(...)77734459_6_Copj.jpeg
Als het je bedoeling is om de foto zoals hij is te behouden (inclusief het reliëf van de muur e.d.), zou ik even de omtrek van elke kleur selecteren en de delen met de reflectie dichtklonen.

Als je het logo zou willen digitaliseren is even overtrekken in Illustrator inderdaad een beter idee.
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 1 maart 2010 @ 07:52:28 #22
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78579736
Naar GC in overleg.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  maandag 1 maart 2010 @ 08:21:12 #23
236839 TimKuik
Illegaal downloaden mag niet!
pi_78579921
Ik ga hier binnenkort ook maar even mee knutselen, ik gebruik normaal altijd Paint Shop Pro maar die bied veel minder dan Photoshop.
This crypto stuff is all hype anyway, nothing will ever replace Windows 10.
pi_78580845
quote:
Op maandag 1 maart 2010 00:23 schreef Omniej het volgende:

[..]

Als het je bedoeling is om de foto zoals hij is te behouden (inclusief het reliëf van de muur e.d.), zou ik even de omtrek van elke kleur selecteren en de delen met de reflectie dichtklonen.

Als je het logo zou willen digitaliseren is even overtrekken in Illustrator inderdaad een beter idee.
Dan ga ik vanavond of morgen even het klonen proberen
Wil inderdaad namelijk reliëf enzo behouden
You don't have to be CRAZY to be my friend............. But it sure helps!
Op donderdag 8 december 2011 10:27 schreef MaleDuck het volgende: Ja, je bent een steunpilaar van GRTD :Y
Ik word altijd dronken van 1 biertje...meestal het 16e
Ik luister NL-Talig
pi_78633290
Is het logo van Jupiler toch ?
Google een nieuwe en plak hem er overheen !

Gewoon magic wandtool gebruiken en kleuren opvullen die je met pipet uit de afbeelding hebt gehaald.

[ Bericht 17% gewijzigd door Bartelehiem op 02-03-2010 13:34:47 ]
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')