abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 20 februari 2010 @ 17:30:15 #1
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78234310
Ik ben opzoek naar een wasmachine en droger. Nu heb ik voor de wasmachine nog 2 keuzes over:

LG DD147MDW (koolborstelloos, A+, 7 kg)
Samsung WF8704 FPA (koolborstelaandrijving, A+, 7kg)

Maar nu de droger:

Ik twijfel tussen een 'normale' condensdroger en een warmtepomp droger. Ik heb mij vandaag voor laten lichten in de winkel en de volgende voors en tegens opgenomen.

- Warmtepomp droger is (veel) zuiniger. 1,7 kWh per droogbeurt tov. 3,5 kWh
- Warmtepomp droger is (veel) duurder, 650 euro tov. 350 euro.

De terugverdientijd met 2 personen, zoals nu het geval is, zou zo'n 7 jaar zijn. Met eventuele gezinsuitbreiding in die tijd misschien 5 jaar. Opzich niet de moeite waard dus, financieel gezien. Maar nu de volgende punten die mij verteld zijn en waar ik graag duidelijkheid over wil krijgen:

- De warmtepomp gaat in de loop van de tijd een lager rendement halen en daarom meer verbruiken. Bij een normale condensdroger is dit niet het geval.
- In de warmtepomp droger zijn betere materialen gebruikt dan in de goedkope normale condensdrogers omdat de warmtepompdroger heter wordt en meer te verduren krijgt en natuurlijk ook omdat je voor die hogere prijs geen inferieure kwaliteit kunt verwachten.
- Een warmtepompdroger schijnt er net zo lang over te doen of zelfs langer om de was droog te maken.

Mijn vraag aan jullie is nu, wat zijn jullie ervaringen met drogers of wat weten jullie van warmtepompdrogers wat mijn keuze makkelijker zou kunnen maken? Hebben jullie verder nog aanraders? Ik heb wel drie eisen:

- RVS trommel
- Meedraaiende achterkant van de trommel zodat er niks tussen kan blijven zitten
- Startuitstel voor starten tijdens nachtstroomtarief.

Alvast bedankt voor jullie reacties!
pi_78234986
Ik heb vorig jaar ook getwijfeld tussen warmtepomp en condens, en al vrij snel voor condensdroger gekozen puur en alleen vanwege de aanschafsprijs.
pi_78236006
Terugverdientijd is natuurlijk wel gebaseerd op de huidige stroomtarieven, bij dalende tarieven zal het langer duren, maar de verwachting is wel dat het eerder zal gaan stijgen, en zal de terugverdientijd dus ook korter worden.

Kijk naar de huidige situatie, de stroomtarieven zijn gedaald, maar de consument zal er weinig van merken, omdat de energiebelasting evenredig is gestegen, en deze zal nooit dalen alleen maar verder stijgen.
Al met al zal een gezin ondanks de lagere tarieven dit amper merken op zijn energierekening.

Er zijn trouwens ook gasgestookte drogers verkrijgbaar.



[ Bericht 6% gewijzigd door klipper op 20-02-2010 18:45:41 ]
pi_78238771
Even over iets anders - twee personen en dan een 7kg wasmachine?
Is dat onder het mom van 'als we dan terugkomen van vakantie kan alles in één keer in de was en het is niet erg als hij de rest van het jaar halfvol draait' ?

En qua wasdroger zou ik een lijntje ophangen. Is minder dan een tiende van de wasdroger en verbruikt 100% minder stroom.
pi_78247562
Wat ik zelf eigenlijk wel frapant vind is dat er in de berekeningen altijd van uit gegaan wordt dat je het gemiddelde aantal wassen/ droogcycli met het apparaat uit voert. Maar toen we zelf tegen de vraag van of nieuwe condens of nieuwe warmtepompdroger aanliepen hebben we bewust gekozen voor een warmtepompmodel. Met een klein kind en vast met niet al te veel tijd nog eentje erbij droog je gewoon veel wasgoed, tuurlijk je kan het ook buiten hangen(heel best zelfs, heb er een afdak voor getimmerd o.a) maar vooral als ze baby zijn, was je je helemaal scheel....

Maak dus eerst een reële berekening op basis van waar gebruik ipv hypothetisch ,kijk wat het je kost in beide gevallen en maak dan je besluit. Stroomkosten zullen de komende tijd alleen maar meer gaaan worden. Is het niet omdat de gasprijs stijgt(gekoppeld aan de aardolie) is het wel omdat de energiebelasting zal stijgen(de laatste optie is haast niet te vermijden ivm giga begrotingstekort van een aankomend nieuw kabinet ) en "groen" doen heeft dan meer voorkeur dan andere "harde"maatregelen...
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zaterdag 20 februari 2010 @ 23:57:41 #6
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78247732
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:50 schreef mgerben het volgende:
Even over iets anders - twee personen en dan een 7kg wasmachine?
Is dat onder het mom van 'als we dan terugkomen van vakantie kan alles in één keer in de was en het is niet erg als hij de rest van het jaar halfvol draait' ?

En qua wasdroger zou ik een lijntje ophangen. Is minder dan een tiende van de wasdroger en verbruikt 100% minder stroom.
Tsja, het zijn wel mooie modellen tegen een geringe meerprijs en dan ben je meteen een beetje voorbereid op de toekomst he We sparen ook nog wel eens wat was op dus dan is het wel lekker als je een flinke capaciteit tot je beschikking hebt.
  zondag 21 februari 2010 @ 00:00:58 #7
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78247845
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 18:25 schreef klipper het volgende:
Terugverdientijd is natuurlijk wel gebaseerd op de huidige stroomtarieven, bij dalende tarieven zal het langer duren, maar de verwachting is wel dat het eerder zal gaan stijgen, en zal de terugverdientijd dus ook korter worden.

Kijk naar de huidige situatie, de stroomtarieven zijn gedaald, maar de consument zal er weinig van merken, omdat de energiebelasting evenredig is gestegen, en deze zal nooit dalen alleen maar verder stijgen.
Al met al zal een gezin ondanks de lagere tarieven dit amper merken op zijn energierekening.

Er zijn trouwens ook gasgestookte drogers verkrijgbaar.

[ afbeelding ]
Wij hebben geen gas in huis dus een gasdroger valt af. Met onze 2 droogbeurten per week, dus zo'n 3 kWh besparing per week x 50 = 150 kWh per jaar, maximaal 200 kWh. Wat kost een kWh nu, Eur 0,20? Dan realiseer ik een besparing van 30-40 euro per jaar. Niet de moeite dus gezien de meerprijs. Of zie ik iets over het hoofd?

Heeft iemand misschien een antwoord op mijn overige vragen? De kosten van de drogers in dat plaatje kloppen overigens niet, een warmtepompdroger heb je vanaf 650 euro.
pi_78257084
TVP
Iemand Fien soms gezien?
pi_78257456
quote:
Op zondag 21 februari 2010 00:00 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Wij hebben geen gas in huis dus een gasdroger valt af. Met onze 2 droogbeurten per week, dus zo'n 3 kWh besparing per week x 50 = 150 kWh per jaar, maximaal 200 kWh. Wat kost een kWh nu, Eur 0,20? Dan realiseer ik een besparing van 30-40 euro per jaar. Niet de moeite dus gezien de meerprijs. Of zie ik iets over het hoofd?

Heeft iemand misschien een antwoord op mijn overige vragen? De kosten van de drogers in dat plaatje kloppen overigens niet, een warmtepompdroger heb je vanaf 650 euro.
Natuurlijk zijn er goedkopere en duurdere varianten, maar je gaat een lada toch ook niet vergelijken met een bmw?

De kosten van een kWh ontlopen elkaar niet schrikbarend veel.
van een willekeurige leverancier de volgende tarieven inclusief btw en energiebelasting:

Normaaltarief per kWh:¤0,2183

Dubbeltarief dal per kWh:¤0,1951
Dubbeltarief hoog per kwh:¤0,2337

Je ziet gelijk al dat je wel veel meer moet verbruiken op daluren tarief om een dubbeltariefmeter nog interessant te houden, anders ben je nog eerder duurder dan goedkoper uit.
  zondag 21 februari 2010 @ 17:45:25 #10
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78270233
quote:
Op zondag 21 februari 2010 11:14 schreef klipper het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er goedkopere en duurdere varianten, maar je gaat een lada toch ook niet vergelijken met een bmw?
Uh, is de warmtepompdroger van 650 euro een Lada dan en de condensdroger van 350 euro de BMW? Ik snap je niet helemaal...

De rest van je verhaal wel, daar was ik trouwens al wel even achter
pi_78273391
quote:
Op zondag 21 februari 2010 17:45 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Uh, is de warmtepompdroger van 650 euro een Lada dan en de condensdroger van 350 euro de BMW? Ik snap je niet helemaal...

De rest van je verhaal wel, daar was ik trouwens al wel even achter
Nee de warmtepompdroger van ¤650 i.v.m. die van ¤950 uit het plaatje.
We vergelijken wel appels met appels en geen appels met peren.
pi_78274194
Ik verwacht dat in een droger van 650 toch wel wat kwaliteit zit.
En waar hebben we het helemaal over: Een trommel die ronddraait. Wow. Gigantische high-tech, een Hubble space telescope is een vuurstenen beitel als je hem vergelijkt met een wasdroger.
M.a.w. uitontwikkelde technologie, waar heb je het over als je er een van 650 nog wilt vergelijken met een van 950?
pi_78275050
quote:
Op zondag 21 februari 2010 19:55 schreef mgerben het volgende:
Ik verwacht dat in een droger van 650 toch wel wat kwaliteit zit.
En waar hebben we het helemaal over: Een trommel die ronddraait. Wow. Gigantische high-tech, een Hubble space telescope is een vuurstenen beitel als je hem vergelijkt met een wasdroger.
M.a.w. uitontwikkelde technologie, waar heb je het over als je er een van 650 nog wilt vergelijken met een van 950?
We hebben het hier over een warmtepompdroger, en niet over een trommel die ronddraait waar een ventilator wat warme lucht overheen blaast.

En natuurlijk zullen beiden werken, maar dat doet een gamma airco ook in vergelijking met een daikin.
pi_78276224
normaal zal het rendement van je droger amper achteruit gaan als je je toestel zijn onderhouds geeft (dwz je condensor elke 6 maand eens uitkuist). Als je dat niet doet heb je inderdaad rendementsverlies.

Voor 650¤ vind ik het op zich betrekkelijk weinig hoor, ik vrees dat je dan een exemplaar van vrij slechte kwaliteit vast zal hebben die enorm veel herrie produceert. Hou dat vooral in de gaten bij warmtepompdrogers; die compressor kan nog wel eens een luidruchtig type zijn in de goedkope kastjes.
eerst Vlaming, dan pas belg
Op zaterdag 8 september 2007 19:59 schreef Elixabete het volgende:
En belgen zijn altijd nog beter dan Nederlanders
pi_78393283
Ik heb een AEG 59840 en die bevalt me prima. Hij gebruikt zo'n 1 tot 1,5 kWh per keer, tegenover 3 à 4 kWh bij mijn oude. Ik vreesde ook dat het rendement snel achteruit zou gaan, maar ik ga er zo af en toe met een stofzuiger doorheen en hij is nog even zuinig (ruim 1 jaar in bezit, kostte me destijds ¤650).
Wel heb ik enkelstroom, dus mijn terugverdientijd zal iets korter zijn dan bij jou.

O, en hij heeft startuitstel en een heel fancy LCD schermpje met een hele zooi knoppen.
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:38:02 #16
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78418350
quote:
Op zondag 21 februari 2010 19:33 schreef klipper het volgende:

[..]

Nee de warmtepompdroger van ¤650 i.v.m. die van ¤950 uit het plaatje.
We vergelijken wel appels met appels en geen appels met peren.
Toch vreemd dat ze dan machines uit andere prijsklassen per categorie met elkaar vergelijken. Want de overige prijzen kloppen aardig, behalve de warmtepompdroger.
  woensdag 24 februari 2010 @ 23:40:24 #17
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78418467
quote:
Op woensdag 24 februari 2010 14:45 schreef citywok het volgende:
Ik heb een AEG 59840 en die bevalt me prima. Hij gebruikt zo'n 1 tot 1,5 kWh per keer, tegenover 3 à 4 kWh bij mijn oude. Ik vreesde ook dat het rendement snel achteruit zou gaan, maar ik ga er zo af en toe met een stofzuiger doorheen en hij is nog even zuinig (ruim 1 jaar in bezit, kostte me destijds ¤650).
Wel heb ik enkelstroom, dus mijn terugverdientijd zal iets korter zijn dan bij jou.

O, en hij heeft startuitstel en een heel fancy LCD schermpje met een hele zooi knoppen.
Aha, dat zijn goede berichten. Ik zal dat type eens opzoeken!
pi_78471264
Wij hebben sinds niet zo lang eentje met warmtepomp. Met zijn tweetjes is een gewone condensdroger voordeliger, maar met een baby erbij toch echt de warmtepomp. Al zou ik het precies moeten uitrekenen, in de zomer hang ik meer te drogen aan de lijn.

Wat ik wel erg mis bij onze droger is een simpele vochtigheidssensor. Als je het kastdroog/strijkdroog whatever wilt hebben en die dag gooi je er net even wat minder in (omdat je bvb. gewoon zut hebt die niet in de droger mag) dan wil je niet dat die 10 minuten voor piet snot elektriciteit staat te slurpen. Of omgekeerd, als alles wat vochtiger is omdat je niet op 1400toeren zwiert maar op 800, wil je dat ie 10 minuten langer doordraait.
pi_78475384
quote:
Op vrijdag 26 februari 2010 10:33 schreef Minu het volgende:
Wij hebben sinds niet zo lang eentje met warmtepomp. Met zijn tweetjes is een gewone condensdroger voordeliger, maar met een baby erbij toch echt de warmtepomp. Al zou ik het precies moeten uitrekenen, in de zomer hang ik meer te drogen aan de lijn.

Wat ik wel erg mis bij onze droger is een simpele vochtigheidssensor. Als je het kastdroog/strijkdroog whatever wilt hebben en die dag gooi je er net even wat minder in (omdat je bvb. gewoon zut hebt die niet in de droger mag) dan wil je niet dat die 10 minuten voor piet snot elektriciteit staat te slurpen. Of omgekeerd, als alles wat vochtiger is omdat je niet op 1400toeren zwiert maar op 800, wil je dat ie 10 minuten langer doordraait.
Ik kan me niet voorstellen dat een warmtepompdroger geen sensor heeft. Waar leid je dat uit af?
  vrijdag 26 februari 2010 @ 22:29:08 #20
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_78500015
quote:
Op zaterdag 20 februari 2010 19:50 schreef mgerben het volgende:
Even over iets anders - twee personen en dan een 7kg wasmachine?
Is dat onder het mom van 'als we dan terugkomen van vakantie kan alles in één keer in de was en het is niet erg als hij de rest van het jaar halfvol draait' ?

En qua wasdroger zou ik een lijntje ophangen. Is minder dan een tiende van de wasdroger en verbruikt 100% minder stroom.
Niks mis mee, ik ben alleen en heb een 7 KG was machine (AEG ) en bevalt goed. Drogen doe ik dan wel weer op een lijntje/rekje/dingetje.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
  maandag 1 maart 2010 @ 20:51:09 #21
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_78608462
Ik heb hier een boekje van Bosch liggen en die heeft een zelf reinigende condenser. Dus dan zou je rendement ook niet terug moeten lopen.
Iemand Fien soms gezien?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 00:38:20 #22
73683 leolinedance
Voor Rood-Wit gezongen
pi_78620920
quote:
Op maandag 1 maart 2010 20:51 schreef mhr-zip het volgende:
Ik heb hier een boekje van Bosch liggen en die heeft een zelf reinigende condenser. Dus dan zou je rendement ook niet terug moeten lopen.
Ding kost wel iets van 900 euro...
  dinsdag 2 maart 2010 @ 17:36:31 #23
16452 mhr-zip
Fien addict
pi_78643936
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 00:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ding kost wel iets van 900 euro...
Maar als ze iets verzinnen dat hij automatisch schoongemaakt wordt, zal het vast wel een nadeel zijn als je hem niet schoonmaakt.
Iemand Fien soms gezien?
  dinsdag 2 maart 2010 @ 18:57:47 #24
188734 Revolution-NL
VOC Mentaliteit
pi_78646866
Wij hebben een AEG Lavatherm 58940 warmtepomp droger met inductie motor (energie klasse A++), verbruik is volgens mij 1.8kwh per sessie.

Aanschafprijs was volgens mijn 749euro. Hij bevalt goed.


Wij moesten toch alles nieuw aanschaffen dus we hebben meteen voor de meest energie zuinige apparatuur gekozen.
pi_78647054
quote:
Op dinsdag 2 maart 2010 00:38 schreef leolinedance het volgende:

[..]

Ding kost wel iets van 900 euro...
Klopt het lijstje toch aardig met ¤950.

Maar wat wil je nu eigenlijk?
Of de prijzen kloppen niet, en kloppen ze wel dan is het weer te duur.
Voor ¤650 heb je er ook 1, maar daar moet je de condensor dan zelf van reinigen.

Een condensdroger heb je bijvoorbeeld ook al voor ¤257, maar ook voor ¤1339.
De goedkoopste zal niet veel soeps zijn, maar de duurste heeft waarschijnlijk weer functies die je nooit gebruikt.

De meeste mensen gebruiken hooguit 2 a 3 programma's, meer programma's is dan eerder overbodig en misschien duur betaald.
Maar bepaalde functies zijn natuurlijk niet overbodig en brengen hun geld dan wel weer op, zeker als je van gemak houd, zo is het dus ook met de warmtepompdroger met automatische of handmatige condensator reiniging.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')