abonnement Unibet Coolblue
pi_89150415
quote:
10s.gif Op donderdag 25 november 2010 20:11 schreef SeLang het volgende:
Die energiecrisis zie ik ook nog wel komen, nu Fok een sneeuwvlokjes banner heeft die gewoon 43 Watt trekt :')
Het einde der tijden!
For great justice!
  dinsdag 30 november 2010 @ 19:52:56 #277
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_89355529
quote:
Declining energy quality could be root cause of current recession

An overlooked cause of the economic recession in the U.S. is a decade long decline in the quality of the nation's energy supply, often measured as the amount of energy we get out for a given energy input, says energy expert Carey King of The University of Texas at Austin.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_89363247
Een andere weinig aangehaalde oorzaak voor de crisis is het internet, dat in veel sectoren de marges enorm verkrapt heeft, o.a. omdat:

• Producent en consument gemakkelijker rechtstreeks zaken kunnen doen, zonder de keten van importeur-distributeur-verkoper.
• Producenten en consumenten veel gemakkelijker aanbiedingen kunnen afwegen (d.w.z. prijzen en kwaliteiten vergelijken), en dus concurrenten beter tegen elkaar kunnen uitspelen
• Nieuwe digitale diensten de oude analoge vervangen
pi_89363394
quote:
1s.gif Op dinsdag 30 november 2010 22:17 schreef dvr het volgende:
Een andere weinig aangehaalde oorzaak voor de crisis is het internet, dat in veel sectoren de marges enorm verkrapt heeft, o.a. omdat:

• Producent en consument gemakkelijker rechtstreeks zaken kunnen doen, zonder de keten van importeur-distributeur-verkoper.
• Producenten en consumenten veel gemakkelijker aanbiedingen kunnen afwegen (d.w.z. prijzen en kwaliteiten vergelijken), en dus concurrenten beter tegen elkaar kunnen uitspelen
• Nieuwe digitale diensten de oude analoge vervangen
Geloof ik niet zo in. Wel dat het de economie veranderd heeft, maar dat is niets negatiefs imho. Creative destruction hoort bij een gezonde innovatieve economie.

Als je het internet al wilt bij betrekken dan is het eerder dat die enorme hossanna stemming van de jaren 90 wel erg ver ging. En dat politici die stemming graag vasthielden
pi_92126797
De olieprijs laat een sterke stijging zien onder invloed van de Egyptische rellen die op haar beurt de doorvoer van olie door het Suezkanaal bedreigen.

Ik ben benieuwd of de angst gegrond is aangezien een blokkade van het Suezkanaal niet heel bedreigend is voor de termijnmarkten. Je kunt altijd nog om Afrika heen varen.

Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  maandag 31 januari 2011 @ 16:50:52 #281
56633 JimmyJames
Unspeakable powers
pi_92128510
Gaat het niet meer om de politieke/sociale onrust in de belangrijkste olieproducerende regio ter wereld?
Please Move The Deer Crossing Sign
  maandag 31 januari 2011 @ 16:52:05 #282
141482 Q.
JurassiQ
pi_92128571
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:50 schreef JimmyJames het volgende:
Gaat het niet meer om de politieke/sociale onrust in de belangrijkste olieproducerende regio ter wereld?
Dat vooral. En het gebruik van olie als politiek middel. Als de USA geen olie meer uit het M-O krijgt hebben ze toch best een probleem. :7
For great justice!
pi_92130040
Dat herinnert mij aan een artikel op TOD van een paar dagen geleden. De toestanden van Egypte worden daarin vanuit een energie/voedselprijzen-perspectief bekeken:

What's Behind Egypt's Problems?

Algemene stelling is dat de verhoogde energie- en voedselprijzen (deels) verantwoordelijk zijn voor de onrust, en dan niet alleen in Egypte maar ook elders in het Midden Oosten en de wereld.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92130154
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:50 schreef JimmyJames het volgende:
Gaat het niet meer om de politieke/sociale onrust in de belangrijkste olieproducerende regio ter wereld?
Dat ook maar het is niet alsof dit baanbrekende onrust is. Irak en Afghanistan hebben ook zo hun problemen die al een lange tijd voortduren. Plus uiteraard het conflict in Israel, waarmee ik wil aangeven dat die onrust in het Midden Oosten zeker niet altijd tot hogere olieprijzen leidt.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92131759


Altijd lachen met die Amerikanen.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 12:34:36 #286
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_92168017


..en Egypte is inmiddels geen netto olie-exporteur meer..
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_92172254
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]

..en Egypte is inmiddels geen netto olie-exporteur meer..
Juist, dus een bron van inkomsten minder.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 14:43:23 #288
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_92173024
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 14:26 schreef waht het volgende:

[..]

Juist, dus een bron van inkomsten minder.
Combineer dat met stijgende voedselprijzen (onder meer door stijgende energieprijzen) en een flinke bevolkingsgroei...

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_92179005
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:16 schreef Mendeljev het volgende:
De olieprijs laat een sterke stijging zien onder invloed van de Egyptische rellen die op haar beurt de doorvoer van olie door het Suezkanaal bedreigen.

Ik ben benieuwd of de angst gegrond is aangezien een blokkade van het Suezkanaal niet heel bedreigend is voor de termijnmarkten. Je kunt altijd nog om Afrika heen varen.

[ afbeelding ]
Behalve dat het langer duurt weet ik niet hoeveel het in kosten zou schelen. Bij het panamakanaal ben je wel enkele tonnen kwijt om er doorheen te varen. Ik weet niet hoe dat bij het suezkanaal in elkaar zit en of het om afrika varen veel duurder is.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:01:54 #290
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_92180143
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 16:38 schreef ufopiloot het volgende:
Behalve dat het langer duurt weet ik niet hoeveel het in kosten zou schelen. Bij het panamakanaal ben je wel enkele tonnen kwijt om er doorheen te varen. Ik weet niet hoe dat bij het suezkanaal in elkaar zit en of het om afrika varen veel duurder is.
Als het om Afrika heenvaren niet veel duurder was, was het hele Suezkanaal nooit gegraven. Daarom kunnen die toeslagen op dergelijke kanalen ook zo hoog zijn, een hele simpele monopolie.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_92180459
Daarom zal het kwa kosten ondertussen niet zo gigantisch meer veel schelen lijkt me aangezien het inderdaad een monopolie. Vroeger was het wel zo dat de prijs voor het varen door het panamakanaal hoog genoeg was om alleen de kosten te dekken. Maar die tijd is inderdaad voorbij :P
pi_92180708
Nu maar hopen dat de Amerikanen het Suezkanaal op de kaart kunnen vinden. Egypte was al een brug te ver.
  dinsdag 1 februari 2011 @ 17:12:36 #293
22416 elcastel
Maggot Brain
pi_92180725
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:07 schreef ufopiloot het volgende:
Daarom zal het kwa kosten ondertussen niet zo gigantisch meer veel schelen lijkt me aangezien het inderdaad een monopolie. Vroeger was het wel zo dat de prijs voor het varen door het panamakanaal hoog genoeg was om alleen de kosten te dekken. Maar die tijd is inderdaad voorbij :P
Aan de meerkosten zal het misschien ook niet zozeer liggen, maar ik denk dat je ook de tijd van transport niet moet onderschatten, het zijn behoorlijke vermogens aan boord en zolang het onderweg is, is dat stilstaand kapitaal en dus kosten.
Zeker als de olieprijs meer volatiel wordt, kan het best kostbaar zijn als je een dag later bij de bestemming aankomt. Daar zit nog wel wat ruimte in, omdat tankers nu ook regelmatig in wachtgebieden liggen voor een betere prijs, maar dat is een kostbaar stukje 'vrijheid' wat transporteurs zich permiteren.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_92190275
quote:
1s.gif Op maandag 31 januari 2011 16:16 schreef Mendeljev het volgende:
De olieprijs laat een sterke stijging zien onder invloed van de Egyptische rellen die op haar beurt de doorvoer van olie door het Suezkanaal bedreigen.
Het Suez kanaal is voor de oliehandel niet extreem belangrijk. En als het kanaal dicht is heeft Egypte ook een alternatieve pijpleiding.

Op de website van het EIA is meer informatie te vinden over het Suez kanaal (en andere choke points).
http://www.eia.doe.gov/ca(...)hokepoints/Suez.html
quote:
The Suez Canal is located in Egypt, and connects the Red Sea and Gulf of Suez with the Mediterranean Sea, covering 120 miles. Petroleum (both crude oil and refined products) accounted for 16 percent of Suez cargos, measured by cargo tonnage, in 2009. An estimated 1.0 million bbl/d of crude oil and refined petroleum products flowed northbound through the Suez Canal to the Mediterranean Sea in 2009, while 0.8 million bbl/d travelled southbound into the Red Sea. This represents a decline from 2008, when 1.6 million bbl/d of oil transited northbound to Europe and other developed economies.
[..]
SUMED Pipeline
The 200-mile long SUMED Pipeline, or Suez-Mediterranean Pipeline provides an alternative to the Suez Canal for those cargos too large to transit the Canal. The pipeline moves crude oil northbound from the Red Sea to the Mediterranean Sea, and is owned by Arab Petroleum Pipeline Co., a joint venture between the Egyptian General Petroleum Corporation (EGPC), Saudi Aramco, Abu Dhabis ADNOC, and Kuwaiti companies. Transit through the pipeline declined from approximately 2.3 million bbl/d of crude oil in 2007 to 1.1 million bbl/d in 2009.
Closure of the Suez Canal and the SUMED Pipeline would divert tankers around the southern tip of Africa, the Cape of Good Hope, adding 6,000 miles to transit.
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 17:12 schreef Blandigan het volgende:
Nu maar hopen dat de Amerikanen het Suezkanaal op de kaart kunnen vinden. Egypte was al een brug te ver.
De Amerikaanse marine kan het in ieder geval vinden, en die accepteren nooit dat iemand anders dat kanaal dicht gooit. Evenals de zeemachten van Europese landen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92190892
Waarom drijven de ontwikkelingen in Egypte de olieprijs omhoog? Ik dacht dat de olieprijs enkel via vraag en aanbod tot stand komt en dat verwachtingen er geen rol in spelen (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij aandelen). En voor zover ik weet is er nog geen daling van het aanbod noch is er sprake van hogere kosten, aangezien dat Suez-kanaal nog gewoon volop als handelsroute dient op dit moment. Wat is de reden dat de prijs van olie desondanks stijgt?
  dinsdag 1 februari 2011 @ 20:46:23 #296
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_92191898
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 20:31 schreef Kaas- het volgende:
Waarom drijven de ontwikkelingen in Egypte de olieprijs omhoog? Ik dacht dat de olieprijs enkel via vraag en aanbod tot stand komt en dat verwachtingen er geen rol in spelen (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij aandelen). En voor zover ik weet is er nog geen daling van het aanbod noch is er sprake van hogere kosten, aangezien dat Suez-kanaal nog gewoon volop als handelsroute dient op dit moment. Wat is de reden dat de prijs van olie desondanks stijgt?
Op de piek van de olieprijs werd elk vat olie alleen al in New York 30 keer verhandeld... speculanten doen gewoon mee aan "vraag en aanbod".
censuur :O
pi_92538028
quote:
WikiLeaks cables: Saudi Arabia cannot pump enough oil to keep a lid on prices
The US fears that Saudi Arabia, the world's largest crude oil exporter, may not have enough reserves to prevent oil prices escalating, confidential cables from its embassy in Riyadh show.

The cables, released by WikiLeaks, urge Washington to take seriously a warning from a senior Saudi government oil executive that the kingdom's crude oil reserves may have been overstated by as much as 300bn barrels – nearly 40%.

The revelation comes as the oil price has soared in recent weeks to more than $100 a barrel on global demand and tensions in the Middle East. Many analysts expect that the Saudis and their Opec cartel partners would pump more oil if rising prices threatened to choke off demand.
[..]
TOD: Wikileaks on Peak Oil
Het kon ook niet anders. Gelukkig gaat alles (voorlopig) vloeiender dan de minst rooskleurige voorspellingen ons voor hebben gehouden.

Olie zit nu rond de $90.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92539310
Ik ben benieuwd welke landen nog meer in wikileaks voorkomen die hun winbare olievoorraden overschatten. Zouden er ook bedrijven genoemd worden die ook met niet helemaal kloppende cijfers werken.
pi_92539417
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 11:41 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben benieuwd welke landen nog meer in wikileaks voorkomen die hun winbare olievoorraden overschatten. Zouden er ook bedrijven genoemd worden die ook met niet helemaal kloppende cijfers werken.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reserves van Irak. De Amerikaanse overheid moet nu toch wel weten hoeveel van de officiële cijfers waarheid is. Of zou de infrastructuur nog steeds in een dermate slechte staat zijn dat we daar nog even op moeten wachten...
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_92542613
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 februari 2011 20:31 schreef Kaas- het volgende:
Waarom drijven de ontwikkelingen in Egypte de olieprijs omhoog? Ik dacht dat de olieprijs enkel via vraag en aanbod tot stand komt en dat verwachtingen er geen rol in spelen (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij aandelen). En voor zover ik weet is er nog geen daling van het aanbod noch is er sprake van hogere kosten, aangezien dat Suez-kanaal nog gewoon volop als handelsroute dient op dit moment. Wat is de reden dat de prijs van olie desondanks stijgt?
Verwachting. Naast het Suez kanaal is Egypte ook een olieproducent (ik meen iets van 450k b/d wat neerkomt op +/-0,5% van wereldproductie). Revoluties zijn vooralsnog zelden echt goed geweest voor olieproductie
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')