Het einde der tijden!quote:Op donderdag 25 november 2010 20:11 schreef SeLang het volgende:
Die energiecrisis zie ik ook nog wel komen, nu Fok een sneeuwvlokjes banner heeft die gewoon 43 Watt trekt
quote:Declining energy quality could be root cause of current recession
An overlooked cause of the economic recession in the U.S. is a decade long decline in the quality of the nation's energy supply, often measured as the amount of energy we get out for a given energy input, says energy expert Carey King of The University of Texas at Austin.
Geloof ik niet zo in. Wel dat het de economie veranderd heeft, maar dat is niets negatiefs imho. Creative destruction hoort bij een gezonde innovatieve economie.quote:Op dinsdag 30 november 2010 22:17 schreef dvr het volgende:
Een andere weinig aangehaalde oorzaak voor de crisis is het internet, dat in veel sectoren de marges enorm verkrapt heeft, o.a. omdat:
• Producent en consument gemakkelijker rechtstreeks zaken kunnen doen, zonder de keten van importeur-distributeur-verkoper.
• Producenten en consumenten veel gemakkelijker aanbiedingen kunnen afwegen (d.w.z. prijzen en kwaliteiten vergelijken), en dus concurrenten beter tegen elkaar kunnen uitspelen
• Nieuwe digitale diensten de oude analoge vervangen
Dat vooral. En het gebruik van olie als politiek middel. Als de USA geen olie meer uit het M-O krijgt hebben ze toch best een probleem.quote:Op maandag 31 januari 2011 16:50 schreef JimmyJames het volgende:
Gaat het niet meer om de politieke/sociale onrust in de belangrijkste olieproducerende regio ter wereld?
Dat ook maar het is niet alsof dit baanbrekende onrust is. Irak en Afghanistan hebben ook zo hun problemen die al een lange tijd voortduren. Plus uiteraard het conflict in Israel, waarmee ik wil aangeven dat die onrust in het Midden Oosten zeker niet altijd tot hogere olieprijzen leidt.quote:Op maandag 31 januari 2011 16:50 schreef JimmyJames het volgende:
Gaat het niet meer om de politieke/sociale onrust in de belangrijkste olieproducerende regio ter wereld?
Juist, dus een bron van inkomsten minder.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 12:34 schreef Perrin het volgende:
[ afbeelding ]
..en Egypte is inmiddels geen netto olie-exporteur meer..
Combineer dat met stijgende voedselprijzen (onder meer door stijgende energieprijzen) en een flinke bevolkingsgroei...quote:Op dinsdag 1 februari 2011 14:26 schreef waht het volgende:
[..]
Juist, dus een bron van inkomsten minder.
Behalve dat het langer duurt weet ik niet hoeveel het in kosten zou schelen. Bij het panamakanaal ben je wel enkele tonnen kwijt om er doorheen te varen. Ik weet niet hoe dat bij het suezkanaal in elkaar zit en of het om afrika varen veel duurder is.quote:Op maandag 31 januari 2011 16:16 schreef Mendeljev het volgende:
De olieprijs laat een sterke stijging zien onder invloed van de Egyptische rellen die op haar beurt de doorvoer van olie door het Suezkanaal bedreigen.
Ik ben benieuwd of de angst gegrond is aangezien een blokkade van het Suezkanaal niet heel bedreigend is voor de termijnmarkten. Je kunt altijd nog om Afrika heen varen.
[ afbeelding ]
Als het om Afrika heenvaren niet veel duurder was, was het hele Suezkanaal nooit gegraven. Daarom kunnen die toeslagen op dergelijke kanalen ook zo hoog zijn, een hele simpele monopolie.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 16:38 schreef ufopiloot het volgende:
Behalve dat het langer duurt weet ik niet hoeveel het in kosten zou schelen. Bij het panamakanaal ben je wel enkele tonnen kwijt om er doorheen te varen. Ik weet niet hoe dat bij het suezkanaal in elkaar zit en of het om afrika varen veel duurder is.
Aan de meerkosten zal het misschien ook niet zozeer liggen, maar ik denk dat je ook de tijd van transport niet moet onderschatten, het zijn behoorlijke vermogens aan boord en zolang het onderweg is, is dat stilstaand kapitaal en dus kosten.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:07 schreef ufopiloot het volgende:
Daarom zal het kwa kosten ondertussen niet zo gigantisch meer veel schelen lijkt me aangezien het inderdaad een monopolie. Vroeger was het wel zo dat de prijs voor het varen door het panamakanaal hoog genoeg was om alleen de kosten te dekken. Maar die tijd is inderdaad voorbij
Het Suez kanaal is voor de oliehandel niet extreem belangrijk. En als het kanaal dicht is heeft Egypte ook een alternatieve pijpleiding.quote:Op maandag 31 januari 2011 16:16 schreef Mendeljev het volgende:
De olieprijs laat een sterke stijging zien onder invloed van de Egyptische rellen die op haar beurt de doorvoer van olie door het Suezkanaal bedreigen.
quote:The Suez Canal is located in Egypt, and connects the Red Sea and Gulf of Suez with the Mediterranean Sea, covering 120 miles. Petroleum (both crude oil and refined products) accounted for 16 percent of Suez cargos, measured by cargo tonnage, in 2009. An estimated 1.0 million bbl/d of crude oil and refined petroleum products flowed northbound through the Suez Canal to the Mediterranean Sea in 2009, while 0.8 million bbl/d travelled southbound into the Red Sea. This represents a decline from 2008, when 1.6 million bbl/d of oil transited northbound to Europe and other developed economies.
[..]
SUMED Pipeline
The 200-mile long SUMED Pipeline, or Suez-Mediterranean Pipeline provides an alternative to the Suez Canal for those cargos too large to transit the Canal. The pipeline moves crude oil northbound from the Red Sea to the Mediterranean Sea, and is owned by Arab Petroleum Pipeline Co., a joint venture between the Egyptian General Petroleum Corporation (EGPC), Saudi Aramco, Abu Dhabis ADNOC, and Kuwaiti companies. Transit through the pipeline declined from approximately 2.3 million bbl/d of crude oil in 2007 to 1.1 million bbl/d in 2009.
Closure of the Suez Canal and the SUMED Pipeline would divert tankers around the southern tip of Africa, the Cape of Good Hope, adding 6,000 miles to transit.
De Amerikaanse marine kan het in ieder geval vinden, en die accepteren nooit dat iemand anders dat kanaal dicht gooit. Evenals de zeemachten van Europese landen.quote:Op dinsdag 1 februari 2011 17:12 schreef Blandigan het volgende:
Nu maar hopen dat de Amerikanen het Suezkanaal op de kaart kunnen vinden. Egypte was al een brug te ver.
Op de piek van de olieprijs werd elk vat olie alleen al in New York 30 keer verhandeld... speculanten doen gewoon mee aan "vraag en aanbod".quote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:31 schreef Kaas- het volgende:
Waarom drijven de ontwikkelingen in Egypte de olieprijs omhoog? Ik dacht dat de olieprijs enkel via vraag en aanbod tot stand komt en dat verwachtingen er geen rol in spelen (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij aandelen). En voor zover ik weet is er nog geen daling van het aanbod noch is er sprake van hogere kosten, aangezien dat Suez-kanaal nog gewoon volop als handelsroute dient op dit moment. Wat is de reden dat de prijs van olie desondanks stijgt?
TOD: Wikileaks on Peak Oilquote:WikiLeaks cables: Saudi Arabia cannot pump enough oil to keep a lid on prices
The US fears that Saudi Arabia, the world's largest crude oil exporter, may not have enough reserves to prevent oil prices escalating, confidential cables from its embassy in Riyadh show.
The cables, released by WikiLeaks, urge Washington to take seriously a warning from a senior Saudi government oil executive that the kingdom's crude oil reserves may have been overstated by as much as 300bn barrels – nearly 40%.
The revelation comes as the oil price has soared in recent weeks to more than $100 a barrel on global demand and tensions in the Middle East. Many analysts expect that the Saudis and their Opec cartel partners would pump more oil if rising prices threatened to choke off demand.
[..]
Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar de reserves van Irak. De Amerikaanse overheid moet nu toch wel weten hoeveel van de officiële cijfers waarheid is. Of zou de infrastructuur nog steeds in een dermate slechte staat zijn dat we daar nog even op moeten wachten...quote:Op woensdag 9 februari 2011 11:41 schreef Basp1 het volgende:
Ik ben benieuwd welke landen nog meer in wikileaks voorkomen die hun winbare olievoorraden overschatten. Zouden er ook bedrijven genoemd worden die ook met niet helemaal kloppende cijfers werken.
Verwachting. Naast het Suez kanaal is Egypte ook een olieproducent (ik meen iets van 450k b/d wat neerkomt op +/-0,5% van wereldproductie). Revoluties zijn vooralsnog zelden echt goed geweest voor olieproductiequote:Op dinsdag 1 februari 2011 20:31 schreef Kaas- het volgende:
Waarom drijven de ontwikkelingen in Egypte de olieprijs omhoog? Ik dacht dat de olieprijs enkel via vraag en aanbod tot stand komt en dat verwachtingen er geen rol in spelen (zoals bijvoorbeeld wel het geval is bij aandelen). En voor zover ik weet is er nog geen daling van het aanbod noch is er sprake van hogere kosten, aangezien dat Suez-kanaal nog gewoon volop als handelsroute dient op dit moment. Wat is de reden dat de prijs van olie desondanks stijgt?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |