abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 14 februari 2010 @ 02:14:50 #1
277031 Zhe-AnGeL
Ikke ist lievt
pi_77975126
'Geef geen rozen op Valentijnsdag'
Uitgegeven: 13 februari 2010 10:17
Laatst gewijzigd: 13 februari 2010 17:40

UTRECHT - Directeur Mirjam de Rijk van Natuur en Milieu roept geliefden op elkaar zondag, Valentijnsdag, geen rozen te geven, omdat volgens haar veel rozentelers illegale bestrijdingsmiddelen gebruiken.

© ANPDe Algemene Inspectiedienst (AID) zou daarop onvoldoende controleren.

Mensen kunnen bij de bloemist vragen om biologische rozen, maar het is niet waarschijnlijk dat die daar verkocht worden, zegt Mirjam de Rijk. Zij pleit voor biologische bloemen, waarbij geen bestrijdingsmiddelen en kunstmest zijn gebruikt.

Slechte controle

De AID moet de bloemensector controleren op illegale praktijken. Volgens Natuur en Milieu gaat de dienst met een 'fluwelen handschoen' te werk. Meer dan de helft van de gecontroleerde rozentelers blijkt illegale bestrijdingsmidellen te gebruiken. Toch deelt de AID maar een paar kleine boetes uit, waar de telers volgens Natuur en Milieu om lachen.

Mirjam de Rijk: "Er zijn nu al genoeg telers die bewijzen dat het ook zonder verboden middelen kan. Ik vind het zorgwekkend dat rozentelers, die jaren achter elkaar er op gewezen worden dat ze verboden gif gebruiken, nog steeds niet verbeteren. Dat is gevaarlijk voor hun eigen gezondheid, voor het personeel, dat is slecht voor het milieu en misschien ook wel op termijn vervelend of gevaarlijk voor de mensen die het kopen." Zo is te lezen op de website van Natuur en Milieu.

Reactie AID

Een woordvoerder van de AID bestrijdt de beschuldigingen van De Rijk: ''De rozenteelt heeft al jaren onze aandacht. Bij de controles die we uitvoerden, bleek dat bij bijna de helft van de telers middelen werden aangetroffen die in ons land niet zijn toegelaten.''

Volgens de woordvoerder kan het daarbij ook gaan om kleine hoeveelheden en kan hieruit niet zonder meer de conclusie worden getrokken dat op grote schaal landbouwgif wordt gebruikt.

''Bijna altijd gaat het om één niet toegelaten middel. Het komt niet vaak voor dat er meerdere middelen worden aangetroffen. Soms is de concentratie zo laag, dat het aannemelijk is dat het middel is overgewaaid van een naburig bedrijf",' aldus de AID-woordvoerder.

Een teler riskeert een boete van 2000 euro als een niet toegelaten middel wordt aangetroffen, maar de straf loopt hard op als hij een tweede of derde keer wordt betrapt.

© ANP/NU.nl

Ik vind bloemen al zo erg stinken tegenwoordig snap nu waarom!
Snollebolt
  zondag 14 februari 2010 @ 02:19:34 #2
39952 Hukkie
Wanna bang heads with me
pi_77975190
Is het een grote moeite om de overbodige info uit het bericht te halen? Dat leest een stuk makkelijker, en als je quotes gebruikt nog makkelijker.

OT: Waar een mens zich al niet druk over kan maken. Die milieuclub krijgt zeker ook gewoon subsidie?
Als ik bloemen koop voor iemand dan zal ik niet echt gaan kijken of ze wel biologisch verantwoord zijn.
There are no Saviours, there are no Kings, the Power lies in your head
DeviantArt
pi_77975453
Was ik toch al niet van plan..
pi_77975468
  zondag 14 februari 2010 @ 03:09:57 #5
222292 MacorgaZ
Computer says no.
pi_77975628
Kunstmest, de horror!!!
Op zondag 2 augustus 2015 22:19 schreef Qwea het volgende:
Mijn kut smaakt minder zuur dan dit bier.
pi_77975644
Sjonge jonge, haal de tuinders ff het brood uit de mond
pi_77975683
quote:
Op zondag 14 februari 2010 02:44 schreef MevrouwHopjes83 het volgende:
Was ik toch al niet van plan..
ik ook niet
pi_77975739
Krijg ik toch niet ...ik krijg helemaal niets
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
  zondag 14 februari 2010 @ 03:49:12 #9
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_77975784
quote:
Op zondag 14 februari 2010 03:14 schreef ibaneX het volgende:
Sjonge jonge, haal de tuinders ff het brood uit de mond
Het is natuurlijk zuur als ondernemers die zich wel aan de regels houden worden getroffen door een boycot. Aan de andere kant zijn we in dit landje veel te tolerant voor bedrijven die denken dat ze boven de wet staan. Dat levert namelijk oneerlijke concurrentie op.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_77976231
De rozen hebben enorm geleden boehoe
pi_77976576
Mijn broertje geeft zijn vriendinnetje witte lelies, want rozen zijn zo cliché.
En ze heet ook nog eens Roos.
pi_77980391
Rozen voor Valentijn zijn minimaal 75cm hoog, grote knop, dikke steel en een hele bos vol.. Uiteraard heb ik met dit cliche verhaal meegedaan
  zondag 14 februari 2010 @ 15:36:24 #13
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_77985388
Bedankt voor de mededelert.
Intelligent, but fucked up.
  zondag 14 februari 2010 @ 15:42:40 #14
13462 BansheeBoy
Assimilatie = Laxatie = Stront
pi_77985544
Ik heb het wel makkelijk, ik doe helemaal niet aan Valentijnsdag.

²
Misgun niemand zijn profijt, laat elk op hoope bouwe. Ofschoon wie mij ook benijdt, fortuin moet zijn loop behouden.
Bansheeboy: Fok!ker van de week!
[Without heart we would be mere machines]
Bergkamp, Zlatan, Van Persie, Ziyech, Quaresma
  zondag 14 februari 2010 @ 15:43:46 #15
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_77985569
quote:
Op zondag 14 februari 2010 15:42 schreef BansheeBoy het volgende:
Ik heb het wel makkelijk, ik doe helemaal niet aan Valentijnsdag.

²
Ik ook niet.
Intelligent, but fucked up.
pi_77986434
Net nog een bosje rozen gegeven.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')