abonnement Unibet Coolblue
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 februari 2010 @ 19:15:00 #1
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77855407

Dit is het [AEX]-topic waarin je de beurzen en de laatste economische nieuws kunt volgen. De OP voor het openen van een nieuw topic staat hier. Voeg onderaan in de Wiki het zojuist gesloten topic toe, sla de pagina op en copy-paste het dan naar je nieuwe topic op Fok.

NB: Het innemen van een bepaalde positie geschiedt geheel op eigen risico, ook het overnemen van een beleggingsstrategie van andere users is dus geheel op eigen risico.


BNR Nieuwsradio
Forex Factory (alle economische data's op een rij)
Bloomberg
CNBC
Briefing.com (incl. economische kalenders)
RTL Z (streaming TV)
[2] (streaming TV)

AEX


Europese Indices




Amerikaanse Indices & Futures
Yahoo! Dow Jones Indices - Streaming
Yahoo! S&P Indices - Streaming
Yahoo! Nasdaq Indices - Streaming
Google Finance - Real-time
IG-Index - Dow Jones-index (fair value) streaming (spread betting)
ProFinance - Streaming S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
CNN Money - Delayed S&P-, Dow- en Nasdaq-futures
US Markets - S&P- en Nasdaq-futures Semi-real-time

Federal Funds Futures (indicatie van aankomende rentebesluiten, info)
CBOT - Federal Funds Futures - Semi-real-time

Intraday S&P 500-index


Intraday Dow, S&P, Nasdaq (dagverschil in percentage)


Wereldwijde Indices





Intraday Euro-Dollar


Intraday grondstoffen




Bestens order - Een order om effecten te kopen of te verkopen zonder limiet, dus zonder maximumprijs voor een kooporder of zonder minimumprijs voor een verkooporder. Een bestens order wordt ook wel marktorder genoemd. Een bestens order kan altijd worden uitgevoerd.

Calloptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te kopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Commodities - Engelse term voor (bulk)goederen. Termijncontracten en opties op commodities worden onder andere verhandeld op de optiebeurs van Euronext.

Dividend - Een winstuitkering in de vorm van geld (cashdividend) of aandelen (stockdividend) aan de houder van een aandeel. De hoogte van de dividenduitkering is doorgaans gerelateerd aan de hoogte van de behaalde winst.

Expiratie - Het ophouden te bestaan,'expireren', van een optie of een future. Een optie heeft altijd een beperkte looptijd, na het bereiken van de einddatum (expiratiedatum) bestaat de optie niet meer.

FTI - De future op de AEX-index.

Future - Termijncontract. Er zijn futures op o.a. indices, aandelen, valuta en commodities. Anders dan bij opties hebben bij futures zowel de koper als de verkoper een verplichting en er is geen premiebetaling.

Hedgen - Engelse term voor afdekken. Hedging is het afdekken van risico's door het aangaan van een andere positie. Een belegger die callopties schrijft, kan deze shortpositie afdekken door het kopen van de onderliggende waarde.

In-the-money optie - Een optie is in-the-money als deze intrinsieke waarde heeft. Callopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. Putopties zijn in-the-money als de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde.

Koers-winstverhouding - Een cijfer waarmee de verhouding tussen de koers van een aandeel en de nettowinst per aandeel wordt uitgedrukt. Als de koers van een aandeel ' 100 bedraagt en de winst per aandeel bedraagt ' 5, dan is de koers-winstverhouding 20.

Liquideren - Het (gedwongen) afbouwen van een effectenpositie. Dit kan door een clearingorganisatie, bank of commissionair worden afgedwongen als een belegger bijvoorbeeld niet aan zijn margin-verplichtingen kan voldoen.

Longpositie - Een ander woord voor een kooppositie.

Looptijd - Opties en futures hebben een beperkte levensduur, de zogeheten looptijd. De meeste optieklassen hebben een maximale looptijd van negen maanden, een aantal maximaal vijf jaar. Futures hebben een maximale looptijd van twaalf maanden.

Margin - De margin is een vereist geldbedrag dat als onderpand fungeert voor eventuele verliezen op de termijn- en optiemarkten.

Onderliggende waarde - Een product waarop een optie of een future wordt verhandeld, bijvoorbeeld aandelen, een index, valuta, (edel)metaal of een bulkgoed (commodity) zoals aardappelen, graan of goud.

Openingsveiling - Alle orders die 's morgens voor de opening zijn binnengekomen worden verzameld in het orderboek. Bij de opening is dus een verhoudingsgewijs grote liquiditeit voorhanden. Direct bij de opening vindt een veiling plaats waarbij orders daar waar mogelijk worden gekoppeld aan de in het orderboek aanwezige tegenorders en zo mogelijk uitgevoerd. Dit gebeurt in het NSC-systeem, het verloopt volgens vaste regels en is volledig geautomatiseerd.

Optiepremie - De prijs van een optie. De optiepremie bestaat uit de intrinsieke waarde plus de tijd- en verwachtingswaarde. De optiepremie is uiteraard variabel.

Out-of-the-money optie - Een optie zonder intrinsieke waarde wordt out-of-the-money genoemd. Een calloptie is out-of-the-money wanneer de uitoefenprijs hoger is dan de koers van de onderliggende waarde. Een putoptie is out-of-the-money als de uitoefenprijs lager is dan de koers van de onderliggende waarde. De premie van een out-of-the-money optie bestaat alleen uit tijd- en verwachtingswaarde. Door een sterke koersbeweging kan een out-of-the-money optie intrinsieke waarde ontwikkelen en dus at-the-money of zelfs in-the-money worden.

Putoptie - Een verhandelbaar recht om op een bepaald moment in de toekomst een afgesproken hoeveelheid onderliggende waarde te verkopen tegen een vooraf afgesproken prijs.

Scheefzitten - Een belegger zit 'scheef' als zijn effectenpositie op (een nog ongerealiseerd) verlies staat.

Schrijven - Het verkrijgen van een shortpositie in een optie door een openingsverkoop.

Shortpositie - Effectenbeurs: indien een belegger effecten heeft verkocht die hij op dat moment niet in bezit heeft. Optiebeurs: een positie aangegaan door een openingsverkoop waarbij schrijver de verplichting neemt de onderliggende waarde te leveren of af te nemen.

Slotveiling - Om de slotkoersen niet af te laten hangen van orders die toevallig de laatste zijn is er voor het slot een korte handelsonderbreking van 5 minuten. Gedurende deze tijd worden de orders verzameld waarna er een slotveiling plaats vindt die een breed gedragen slotkoers oplevert.

Spread - Het verschil tussen de bied- en laatprijs.

Technische analyse - Een methode waarbij met behulp van koersgrafieken en rekenmodellen wordt getracht een trend op de beurs te voorspellen. Er wordt vooral gekeken naar de verhouding tussen kopers en verkopers. In feiten tracht men met technische analyse het (massa)gedrag van de beleggers te doorgronden om daaruit de mogelijke richting van de markt te voorspellen.

Tracker - Een tracker is feitelijk een aandeel op een index. Een tracker volgt nauwkeurig de koersontwikkeling van de index, inclusief de dividenduitkering.

Turbo - Een turbo (ook bekend als sprinter of speeder) is een beleggingsproduct dat beleggers de mogelijkheid geeft met een hefboom te beleggen in verschillende onderliggende waarden zoals aandelen, beursindices of valuta.

Volatility - Engels voor beweeglijkheid of volatiliteit. Met het begrip volatility wordt de beweeglijkheid van de koers van een effect aangeduid. Een hoge volatility betekent dat de koers van een fonds sterk stijgt en daalt binnen een relatief korte periode. Volatility is mede een indicator voor het risico dat een belegger loopt met een bepaald fonds. Volatility is een belangrijke factor bij de waardebepaling van een optie.



Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
Beursvloer #139: Filosoferen of de AEX naar 25 of 1000 gaat!
De Beursvloer #139: Staat de grote ommekeer voor de deur?
De Beursvloer #140: Lets get down down down!
De Beursvloer #141: Als de Fed van huis is dansen de beren
Beursvloer #142: Remember the VW-squeeze!
Beursvloer #143: S_E test zijn geduld
De Beursvloer # 144 waar productiviteit de koersen drukt
De Beursvloer #145: Spekkopers...of kat in de zak?
Alle oude topics, mét titel, vind je door hier te klikken
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:15:54 #2
159093 bascross
Get to the chopper!
pi_77855440
tvp
Bedankt Hans.
pi_77855451
Mooie TT
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 februari 2010 @ 19:17:29 #4
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77855503
Typo in de TT: geenshoots --> greenshoots.
Mod please correct
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
pi_77855563
Het duurde even voordat ik de TT begreep
Ain't nothing to it but to do it.
Greece
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:25:39 #6
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77855831
tvp
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
  Knapste mannelijke user 2022 woensdag 10 februari 2010 @ 19:30:12 #7
206731 Mortaxx
Doomer
pi_77856021
tvp
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
pi_77856110
Eigenlijk best irritant dat de helft van de eerste pagina van een nieuw topic altijd bevuild is met tvp's
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:32:53 #9
102865 One_conundrum
zeg maar Conundrum
pi_77856132
Ik ken een forum waarbij je sites kan toevoegen aan je MyAt, dat zou hier ook wel handig zijn, maarja...
"Vanity, definitely my favorite sin. . . ."
pi_77856141
tvp
"All great truths begin as blasphemies" - George Bernard Shaw, Ierse vrijdenker (1856 - 1950)
"Religion is regarded by common people as true, by the wise as false, and by rulers as useful" - Lucius Annaeus Seneca, Romeinse filosoof (4 BC - 65 AD)
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:35:08 #11
66186 foetre
Wielren en Hardloop addict
pi_77856233
tvp
pi_77856559
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:32 schreef tjoptjop het volgende:
Eigenlijk best irritant dat de helft van de eerste pagina van een nieuw topic altijd bevuild is met tvp's
tvp

Men reageerde net ook erg snugger op de 10 yr US securities auction die toch niet zo hoog was qua yield. Ja no wonder dat in eind Maart de grootste koper van het afgelopen jaar er mee ophoudt + huidige Griekse problemen
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_77857222
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:32 schreef tjoptjop het volgende:
Eigenlijk best irritant dat de helft van de eerste pagina van een nieuw topic altijd bevuild is met tvp's
Dat is wel een tactische tvp van je.

En dit is de mijne.
pi_77858234
TijdswaardeVanPuts
pi_77862479
Verzoek voor correctie van de topictitel ingediend (TVP)
pi_77862692
TT fixed.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:04:09 #17
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_77863454
Kijken wat er morgen uit de Europese top komt (verkapte-tvp)
The more debt, the better
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:34:14 #18
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77865150
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:04 schreef flyguy het volgende:
Kijken wat er morgen uit de Europese top komt (verkapte-tvp)
Het zou interessant zijn als daar eens een desastreus gevolg uit komt Ik denk namelijk dat er een 99.9% kans is dat men het eens is dat Griekenland een bail out moet krijgen. En dat de markten daarop positief zullen reageren. De credit default swaps van alle Europese landen die krediet problemen hebben zijn vandaag al gedaald als voorproefje.
Never change a winning formula
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 februari 2010 @ 22:34:20 #19
862 Arcee
Look closer
pi_77865158
quote:
Air France-KLM lijdt weer verlies

***************************************
` Luchtvaartmaatschappij Air France-KLM
heeft in het derde kwartaal een verlies
geleden van 295 miljoen euro.Vorig jaar
leed het bedrijf in dezelfde periode
een verlies van 508 miljoen euro.Het
is het vijfde kwartaalverlies op rij.

De cijfers zijn slechter dan analisten
hadden verwacht.Het vrachtvervoer ging
14 procent omlaag en het vervoer van
passagiers daalde met 4 procent.

Het concern ziet wel enige tekenen van
herstel,maar zegt dat de economische
omstandigheden moeilijk blijven.Air
France-KLM wil dit jaar 1700 banen
schrappen via natuurlijk verloop en
hoopt in 2011 quitte te spelen.
Morgen dikke min, neem ik aan.
  woensdag 10 februari 2010 @ 22:36:25 #20
290311 Your_honor
Greed was good, now its legal!
pi_77865249
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 22:34 schreef Arcee het volgende:

[..]

Morgen dikke min, neem ik aan.
Zijn er hier nog mensen die Airliners in de beleggingsportfolio hebben dan? Als dat al het geval zou zijn lijkt KLM mij zeker niet de 1e keus
Never change a winning formula
  FOK!-Schrikkelbaas woensdag 10 februari 2010 @ 22:41:24 #21
862 Arcee
Look closer
pi_77865491
Het aandeel ging vandaag nog 3.669.861 keer van de hand.

En de +2.4% geeft denk ik aan dat men op minder verlies had gerekend.
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:14:56 #22
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77867256
Als er één markt geglobaliseerd is dan is het de luchtvaart wel. En KLM is gewoon niet in staat om zoveel service en kwaliteit tegen zo'n lage prijs te leveren als de maatschappijen uit het Verre Oosten. Heb nu een paar keer daar mee gevlogen en vond het echt geweldig. KLM is eigenlijk een van de slechtste maatschappijen, en nog erg duur ook!

Air France wil ik helemaal al niks over zeggen, met die voortdurende stakingen etc. Dus het is helemaal niet zo'n geweldige combinatie. Laat maar lekker uit de porto!
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 februari 2010 @ 23:26:29 #23
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77867892
Ik zie sowieso niks in luchtvaartmaatschappijen. Gaat allemaal puur om marges, niemand heeft echt pricingpower. Ze bieden allemaal hetzelfde product. Welke maatschappij ik ook kies, ik moet naar hetzelfde vliegveld en de vluchten duren even lang. Er zijn hooguit wat verschillen in kleine details, maar bijna iedereen pakt gewoon de goedkoopste aanbieder omdat de producten (vrijwel) gelijk zijn.

Niet voor niets is de luchtvaart een hopeloze industrie waar per saldo zo goed als niks wordt verdiend.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  woensdag 10 februari 2010 @ 23:29:41 #24
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77868038
Nee, deze markt is te transparant, te concurrerend om geld op te leveren. Alhoewel ik wel van mening ben dat een luchtvaartmaatschappij zich door serviceniveau kan onderscheiden.
Op maandag 15 mei 2023 18:39
Wellicht arrogant, maar ik weet 100% zeker dat ik meer weet van de Amerikaanse geschiedenis, vooral die van de Zuidelijke staten, dan alle fokkers bij elkaar. Durf ik mijn hand wel voor in het vuur te steken.
  User die je het meest gemist hebt 2022 woensdag 10 februari 2010 @ 23:39:55 #25
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77868496
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 23:29 schreef LXIV het volgende:
Nee, deze markt is te transparant, te concurrerend om geld op te leveren. Alhoewel ik wel van mening ben dat een luchtvaartmaatschappij zich door serviceniveau kan onderscheiden.
Hoeveel meer ben jij bereid te betalen als ze een keer extra langskomen met drankjes?
Ik vlieg ook liever Emirates dan KLM, maar uiteindelijk kies ik altijd gewoon de goedkoopste (en soms is dat Emirates). Volgens mij geldt dat voor bijna iedereen.
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')