quote:
Op zondag 14 februari 2010 22:56 schreef Kees22 het volgende:[..]
Ooorzaak en gevolg zijn in sociale processen nogal eens inwisselbaar en volgen elkaar snel op.
[..]
Voor historici is het echter makkelijker omdat die niet aan snelheid gebonden zijn.
quote:
Dat is een andere discussie, eigenlijk. Maar van de moslims die ik ken, doen de meesten het aardig goed. Ik moet toegeven: dat zijn meer vluchtelingen dan gastarbeiders.
[..]
Van de Joden die je kent, die kon je niet eens onderscheiden van gewone Nederlands, dus je punt graag.
quote:
Ik heb langer dan 5 minuten gelezen, ja.
Dat concilie wordt omschreven als zo'n beetje het belangrijkste van de Middeleeuwen. Het viel me op, dat het maar een week of drie geduurd heeft en dat er meer dan 1500 mensen meededen. Knappe organisatie!
Zoals ik het zie, heeft de katholieke kerk daar zo'n beetje zijn geestelijke en wereldlijke macht op allerlei niveaus geconsolideerd. Niet alleen werd invloed uitgeoefend op het hoogste wereldlijke niveau, ook de zuiverheid van de leer werd stevig vastgesteld en de gelovigen kregen uitgebreidere religieuze verplichtingen en meer zielzorg en werden zo beter aan de kerk gebonden. Zelfs was er grote militaire invloed, via de kruistochten.
Als ik aanneem dat de joden toen het bankwezen stevig in handen hadden, is het niet vreemd dat de kerk ook daar een grote vinger in de pap wilde hebben.
Al met al indrukwekkend in het machtsvertoon. EU en NAVO zijn er niks bij.
Deze keer heb je inderdaad meer dan 2 regels gelezen ja.
Maar nogmaals zie bv de reactie van Titus Pullo.
Zie bv je eigen reactie waar de verklaring feitelijk al in staat en dat zie je eigenlijk ook wel.
Het had niets met het bankwezen te maken, die was namelijk totaal niet volledig in handen van de Joden, dat is een leugen want Christenen, algemeen door historici aangenomen, hadden veel meer in handen, maar het onderscheid werd hier gemaakt omdat de Kerk juist nu zichzelf wilde onderscheiden. Ze wilden Christenen en Joden als het ware uit elkaar halen, ze wilden laten zien wie de heidenen waren volgens hun en wie niet, ze wilden op deze manier hun eigen macht steeds verder legitimeren,
geef nu dus maar gewoon toe dat je verkeerd zat,
en probeer je niet vast te lullen tegenover mensen die er wat meer verstand van hebben.
Het spektakel verenigt wat gescheiden is, maar het verenigt dit als gescheiden.