index       kredietcrisis
PI Leaseplan begint met internetbank
bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
Topicgallery™ :
capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:02 (#1) 

quote:
Leaseplan begint met internetspaarrekening

Leaseplan, het grootste autoleasebedrijf van Nederland, is dinsdag begonnen met zijn internetspaarbank voor particulieren en bedrijven. De bank wil 1 tot 2 miljard euro ophalen.

Volgens Sweder van Wijnbergen kun je dit eerder vergelijking met DSB dan met Icesave.
Leaseplanbank wil tot 2 miljard ophalen.

Internetsparen of termijndeposito's
Spaarders kunnen bij de nieuwe bank, genaamd LeasePlanBank, een keuze maken tussen een internetspaarrekening of hun geld voor langere tijd vast zetten via termijndeposito's met verscheidene looptijden. Dat heeft Leaseplan dinsdag bekendgemaakt.

Maandelijks rente
Het concern kondigde afgelopen mei de plannen aan om zich te storten op de Nederlandse spaarder. Spaarders ontvangen op de internetspaarrekening een rente van 2,53%. Die wordt maandelijks bijgeschreven en het spaargeld is vrij opneembaar, zonder dat daar kosten voor in rekening worden gebracht. De termijndeposito's met looptijden variërend van drie maanden tot vijf jaar bieden rentetarieven van 2,6% tot 4%.
Bron

Ik heb de internetsite van LeasePlan Bank nog niet gevonden.
Begrijp heel goed dat Leaseplan op deze manier aan goedkoper geld kan komen.
Maar wat vinden we van deze verder gaande branchevervaging?

eleusis
me ves y sufres
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:04 (#2) 

Na de 1,5 miljard bailout die Leaseplan heeft ontvangen, zie ik echt niet waarom ze zouden moeten ontbreken in het rijtje van internetspaarknallers als DSB, Icesave en ABN AMRO Hypotheken Groep...

En zolang het DGS 100k garandeert zou je wel gek zijn als je geen misbruik van het systeem zou maken.

Dus ik sta vooraan hoor!

☻_
/▌ /▌
/ \ / \ ☻

PietjePuk007
crisismod
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:05 (#3) 

Maar 2,53% kan je toch overal wel krijgen?

Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+

eleusis
me ves y sufres
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:09 (#4) 

Het is wel in de hoogste regionen volgens mij (Moneyou en NIBC = 2,4%), en altijd lekker als je nog wil spreiden!

☻_
/▌ /▌
/ \ / \ ☻

capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:10 (#5) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:05 schreef PietjePuk007 het volgende:
Maar 2,53% kan je toch overal wel krijgen?
Bij RTL-Z had die baas het er over dat hij euribor + een bepaald percentage gaat geven.
En das dan goedkoper dan wat hij aan Bos betaalt.

Hier hun tariefstelling:
http://www.homefinance.nl(...)e/leaseplan-bank.asp

Direct opneembaar 3.53%
1 jaar 3,00%
2 jaar 3,25%
3 jaar 3,50%
5 jaar 4,00%
10 jaar n.v.t.

[ Bericht 9% gewijzigd door capricia op 09-02-2010 14:21 ]

antonwachter
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:21 (#6) 
Nog meer ongewenste kredietschepping en hefboomeffect.

Wie is de volgende partij , ahold, grote vastgoedpartijen, shell of de kruidenier op de hoek. Dit is natuurlijk een heel gemakkelijke manier om goedkoop aan je kapitaal te komen.

capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:22 (#7) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:21 schreef antonwachter het volgende:

Wie is de volgende partij , ahold, grote vastgoedpartijen, shell of de kruidenier op de hoek. Dit is natuurlijk een heel gemakkelijke manier om goedkoop aan je kapitaal te komen.
Ja dat was ook mijn eerste gedachte.
Maar ergens is het ook wel weer mooi dat er nieuwe spelers en nieuwe aanbieders (vragers) komen.

RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:34 (#8) 

quote:
Juist dat hele hefboomeffect zou eens verboden moeten worden! Dan is er niks mis mee als een leasemaatschappij een miljard euro spaargeld aantrekt, en dat gebruikt om voor een miljard euro auto's te kopen.

Compact Flash kaartjes als stille IDE harddisk gebruiken
Laser pointers
Knoopcel batterij .nl

Netsplitter
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:34 (#9) 

Persoonlijk vind ik het belachelijk dat een leasemaatschappij voor bank gaat spelen.
Maar goed, dat ben ik.

Op woensdag 18 november 2009 09:34 schreef wise het volgende:
weet je waarom het xbox360 heet, als je het apparaat ziet, draai je 360 graden en loop je weg.

Chinless
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:36 (#10) 

Ze mogen best proberen een bank te spelen, zolang er maar geen mensen de dupe er van worden, of Bos een zak geld moet gaan brengen zodra ze gaan omvallen.

Maw; ze kunnen het beter bij hun lease bedrijfje houden.

▀█▀ █■█ █ ▄█▀ █ ▄█▀ ▄█▀ █■█ █ ▀█▀

capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:37 (#11) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:34 schreef Netsplitter het volgende:
Persoonlijk vind ik het belachelijk dat een leasemaatschappij voor bank gaat spelen.
Maar goed, dat ben ik.
Als ze een beetje een leuk percentage geven (meer dan wat ze nu zeggen), dan zet ik daar wel wat geld neer hoor!
Ze hebben aangegeven niet te willen gaan stunten met hoge rentes. Maar ik vraag me af of je de consument wel gaat lokken met niet echt hoge rentes tov de gevestigde namen.

capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:38 (#12) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:36 schreef Chinless het volgende:
Ze mogen best proberen een bank te spelen, zolang er maar geen mensen de dupe er van worden, of Bos een zak geld moet gaan brengen zodra ze gaan omvallen.

Maw; ze kunnen het beter bij hun lease bedrijfje houden.
Die bankenvergunning hebben ze al een tijdje.
Sinds 2008 hebben ze al geld van diverse gemeenten:

BRON
quote:
Half miljard van gemeenten + provincies bij Leaseplan

Gemeenten en provincies blijken wel heel creatief om te gaan met hun spaargeld, ons belastinggeld.

Spaargeld wegzetten
Niet alleen staan er vele miljoenen op allerlei spaarbanken geparkeerd, er blijkt ook nog eens veel geld te zijn weggezet bij autoleasebedrijf Leaseplan. Bijna een half miljard euro, zo blijkt uit onderzoek van RTL Z.
[..]

Netsplitter
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:40 (#13) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:37 schreef capricia het volgende:

[..]

Als ze een beetje een leuk percentage geven (meer dan wat ze nu zeggen), dan zet ik daar wel wat geld neer hoor!
Ze hebben aangegeven niet te willen gaan stunten met hoge rentes. Maar ik vraag me af of je de consument wel gaat lokken met niet echt hoge rentes tov de gevestigde namen.
Ik mag hopen dat ze het leasestuk hebben losgekoppeld van de bank.
Het zou me niks verbazen als er toch geld heen en weer wordt gesluisd zonder medeweten van DNB.

weet je waarom het xbox360 heet, als je het apparaat ziet, draai je 360 graden en loop je weg.

Chinless
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:43 (#14) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:38 schreef capricia het volgende:

[..]

Die bankenvergunning hebben ze al een tijdje.
Sinds 2008 hebben ze al geld van diverse gemeenten:

BRON
[..]
DSB had ook een bankvergunning en Icesave ook, maar kijk eens wat er van terecht is gekomen.
Ik vind het allemaal leuk en aardig, maar ze moeten het dan wel goed doen. Het is op dit moment niet echt stabiel in die financiële markten.

▀█▀ █■█ █ ▄█▀ █ ▄█▀ ▄█▀ █■█ █ ▀█▀

zzzzzzz
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:45 (#15) 
quote:

Er ontstaat misschien wel minder kredietschepping en hefboomeffect.

Leaseplan gebruikt het spaargeld voor de financiering van autoleasecontracten. Het kan zijn dat het spaargeld in de plaats komt van leningen bij andere geldverstrekkers. Als dit zo is dan ontstaat er minder kredietschepping.

Het spaargeld is overigens maar een klein deel van het totale benodigde kapitaal, dus het risico is beperkt.

www.geldinfo4u.nl

Netsplitter
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 14:46 (#16) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:45 schreef zzzzzzz het volgende:

[..]

Er ontstaat misschien wel minder kredietschepping en hefboomeffect.

Leaseplan gebruikt het spaargeld voor de financiering van autoleasecontracten. Het kan zijn dat het spaargeld in de plaats komt van leningen bij andere geldverstrekkers. Als dit zo is dan ontstaat er minder kredietschepping.

Het spaargeld is overigens maar een klein deel van het totale benodigde kapitaal, dus het risico is beperkt.
En wat wanneer de leasemarkt instort en ze blijven zitten met de auto's?
Dan hang je.

zzzzzzz
dinsdag 9 februari 2010 @ 14:50 (#17) 
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:46 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En wat wanneer de leasemarkt instort en ze blijven zitten met de auto's?
Dan hang je.
Dan hangen de bedrijven die geld hebben geleend aan Leaseplan en niet de spaarders. Naar verwachting is het spaargeld na twee à drie jaar maar 10 tot 15% van het totaal benodigde kapitaal, zie http://www.iex.nl/nieuws/nieuws_artikel.asp?iNewsID=7952433

www.geldinfo4u.nl

tjoptjop
dinsdag 9 februari 2010 @ 15:19 (#18) 
Zijn dit bedrijfsobligaties 2.0 ofzo

capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 15:21 (#19) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:19 schreef tjoptjop het volgende:
Zijn dit bedrijfsobligaties 2.0 ofzo
AH heeft het toch ook eens geprobeerd met dat je kon sparen voor aandelen AH of zo?

Netsplitter
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 15:22 (#20) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 14:50 schreef zzzzzzz het volgende:

[..]

Dan hangen de bedrijven die geld hebben geleend aan Leaseplan en niet de spaarders. Naar verwachting is het spaargeld na twee à drie jaar maar 10 tot 15% van het totaal benodigde kapitaal, zie http://www.iex.nl/nieuws/nieuws_artikel.asp?iNewsID=7952433
Ik vraag het me af.....
Theoretisch klinkt het leuk, maar of het in de praktijk ook zo zal zijn......

tjoptjop
dinsdag 9 februari 2010 @ 15:24 (#21) 
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:21 schreef capricia het volgende:

[..]

AH heeft het toch ook eens geprobeerd met dat je kon sparen voor aandelen AH of zo?
AH had 2 dingen. Enerzijds het sparen (in samenwerking met Aegon), hier zijn ze overigens mee gestopt. En ze hebben het Vast Klanten Fonds. Daar wordt het wel in aandelen gestoken geloof ik.

tjoptjop
dinsdag 9 februari 2010 @ 15:29 (#22) 
Ik moet zeggen dat ik het een tamelijk belachelijk idee vind dat dit onder het depositogarantiestelsel valt. Als ik de Rabobank zou zijn dan zou ik hier zwaar tegen protesteren.
quote:
LeasePlan, dat al jaren actief is in het beheren van gelden van bedrijven en instellingen, gebruikt het spaargeld voor de financiering van de autoleasecontracten.

Normaal gesproken geeft een bedrijf obligaties uit, of een aandelenemissie of leent bij een bank om de core-business te financieren. Maar nee, nu gaan ze de financiering ophalen bij de burgers die lekker weinig rente krijgen want ze dragen immers toch geen risico. Leaseplan zelf trouwens ook niet, dat schuiven ze nu mooi door naar banken als Rabobank.

Hulde voor het DNB om hier een bankvergunning voor af te geven

capricia
[ Moderator ] dinsdag 9 februari 2010 @ 15:33 (#23) 

quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 15:29 schreef tjoptjop het volgende:
Ik moet zeggen dat ik het een tamelijk belachelijk idee vind dat dit onder het depositogarantiestelsel valt. Als ik de Rabobank zou zijn dan zou ik hier zwaar tegen protesteren.
[..]

Normaal gesproken geeft een bedrijf obligaties uit, of een aandelenemissie of leent bij een bank om de core-business te financieren. Maar nee, nu gaan ze de financiering ophalen bij de burgers die lekker weinig rente krijgen want ze dragen immers toch geen risico. Leaseplan zelf trouwens ook niet, dat schuiven ze nu mooi door naar banken als Rabobank.

Hulde voor het DNB om hier een bankvergunning voor af te geven
Banken verdienen toch allang hun geld met allerlei vage produkten...dit is misschien nog wel een van de meest doorzichtige constructies...

Maar ik vind wel dat je een terechte vraag stelt:
Wat houdt het verstrekken van een bankvergunning eigenlijk in? Een soort 'geen bezwaar' verklaring?

tjoptjop
dinsdag 9 februari 2010 @ 15:43 (#24) 
Mijn grootste bezwaar is dat er een volkomen mismaakt risico geschetst wordt. Bedrijfsobligaties hebben altijd een wat hogere yield dan staatsobligaties omdat het risico op default groter is. En hoe riskanter het bedrijf, hoe hoger de rente die de markt wilt. economie 101.

Nu is dat risico op default dus afgedekt door het (imho onterechte) depositogarantiestelsel. En het kapitaal wat opgehaald kost slechts een fractie meer dan wat Wouter Bos betaalt. Terwijl ik Nederland toch een stuk betrouwbaarder acht qua terugbetaling dan Leaseplan. ergo: geen marktconforme financiering en dus in feit ook nog eens concurrentie vervalsing aangezien concurrerende leasemaatschappijen niet zo'n goedkope financiering hebben.

eleusis
me ves y sufres
dinsdag 9 februari 2010 @ 15:50 (#25) 

Ik ben wel gevoelig voor dat perspectief, maar het is natuurlijk wel zo dat "echte" banken natuurlijk ook tot over de nek in alle mogelijke gokspelen zitten die er bestaan. Inclusief leasing!

☻_
/▌ /▌
/ \ / \ ☻

bekijk topic op één pagina  |  pagina: 1 2
index       kredietcrisis
Leaseplan begint met internetbank
nieuwe topics | actieve topics | online users | top 500