quote:
AMSTERDAM - De aanhangers van Songfestivalwinnares Sieneke en nummer twee Loekz gooien met modder naar elkaar. Beide kampen claimen dat van tevoren al vast stond wie er zou gaan winnen.
Producent John van Katwijk stelde gistermiddag keihard op internet dat Pierre Kartner de stemming heeft gesaboteerd. Hij zou Loekz tot winnaar hebben moeten uitroepen, maar in plaats daarvan riep hij Sieneke.
Er zou een afspraak zijn tussen de TROS en het management van coach Frans Bauer dat de frisse meidengroep moest winnen. Jurylid Tatjana daarentegen bezweert dat Sieneke de zege juist met opzet in de schoot is geworpen. „George Baker, Daniël Dekker en Pierre Kartner hebben ’s middags in de kleedkamer al handjeklap gedaan. Ik zei net nog tegen mijn moeder; het is doorgestoken kaart. Johnny Logan had gelijk. De act die we nu naar Oslo sturen is ’awful’.” De TROS reageert berustend: „Het is eerlijk gegaan.”
„De TROS heeft gefaald”, „Pierre Kartner had nooit de beslissende rol moeten krijgen” en „Sieneke gaat het internationaal niet redden”. Het nationaal Songfestival is nu al het showbizzhoogte- en dieptepunt van het jaar. Helemaal nu er ook nog sprake lijkt te zijn van complotten. De aanhangers van deelnemers Sieneke en Loekz wijzen naar elkaar.
Niet een black-out of zijn ouderdom veroorzaakte dat Pierre Kartner op de songfestivalavond uiteindelijk voor Sieneke koos, maar zijn weigering om aan een spelletje mee te doen. Althans, dat zegt producent John van Katwijk. „Loekz moest winnen.” Pierre zou een afspraak hebben doorbroken. Of zat hij juist al langer in het Sieneke-kamp?
John van Katwijk zette het gisteren keihard op zijn Facebook-pagina op internet: Alles was voorgekookt, maar door een black-out van Pierre Kartner die weigerde zich aan de afspraak te houden (Loekz moet winnen) viel het toch nog in het water.
Van Katwijk doet er telefonisch nog een schepje bovenop. „Dat is het verhaal achter de schermen. Iedereen rook dat Loekz zou gaan winnen. Zo werkt het in de entertainment. Het grote publiek wordt al jaren voorgelogen.”
Maar de TROS liet een steekje vallen bij de jurering, vindt de producent. „Om de zaak zeker te krijgen hebben ze de publieksjury weggemoffeld. Ze hebben Pierre Kartner niet goed geïnformeerd. Uiteindelijk liep hij hard weg en vroeg zich af waarin hij beland was.”
Pierre Kartner zelf benadrukt dat het een eerlijke strijd was. „Ik was in paniek en heb mijn hart uiteindelijk laten spreken. Je zag daar een man met gevoel staan. Ik speelde geen spelletje.” En over de inzendingen: „Sommige waren kwalitatief zelfs beter dan Sieneke.”
Kartner: „De versie van Sieneke zit dichter bij het liedje zoals ik vind dat het uitgevoerd moet worden. Ze heeft een leuk koppie, mooie ogen en komt parmantig het podium op. Op een paar zuurpruimen na wordt het goed ontvangen. Iedereen mag me om de oren slaan als het niks wordt in mei.”
Jurylid Tatjana gelooft wel in doorgestoken kaart, maar juist in het voordeel van Sieneke. „’s Middags na de generale repetities waren Daniel Dekker, George Baker en Pierre Kartner het al eens. En ze waren niet voor reden vatbaar. Ze vonden Sieneke puur en echt Nederlands. Ze luisterden naar geen enkel argument. Ik zei het net nog tegen mijn moeder: ik doe volgend jaar niet meer mee. Het was bekokstoofd. De inzending die we nu hebben, is gewoon boers. Met Loekz hadden we zes tijgers van meiden. Nadat Johnny Logan Sieneke had gehoord, vroeg ik wat hij er van vond. Awful, zei hij. Eindelijk voelde ik me geen roepende in de woestijn meer. Maar hoewel hij voorzitter was van de jury luisterden George en Daniel niet naar hem. Er gaat nu een act naar Oslo van een meisje van zeventien dat er ook nog uitziet als dertig.”
In de wandelgangen vliegen de beschuldigingen ook over en weer. „De TROS heeft gefaald. Ze hadden het over een afspiegeling van de bevolking die in de zaal zou zitten. Yolanthe moest dat herhaaldelijk zeggen. Nou, er zaten 250 mensen van de fanclub van Vinzzent en zelfs 350 leden van de fanclub van Marianne Weber in een zaal van 900 man. Dat staat vast. En dan die juryleden. George schrijft liedjes voor Marianne Weber en Daniel Dekker voor Sieneke. Lekker onbevooroordeeld.”
De TROS houdt stug vast aan de beloofde afspiegeling van de bevolking: „Elke artiest kreeg tien kaarten voor familie en vrienden. De rest van het publiek heeft zelf een kaartje via de website besteld. Dat zijn bijna duizend mensen. Er zaten jonge en oudere mensen in de zaal. Dan kun je van een afspiegeling van de Nederlandse samenleving spreken.”
In de studio worden schouders opgehaald: „Via het netwerk van de fanclubs zijn die kaarten besteld. Een tiental fans is daar een middagje mee bezig geweest. Zo moeilijk was het niet. En de fans kwamen met bussen, niet individueel, dat zegt toch wel iets.” Tot slot de coach van winnares Sieneke, Marianne Weber: „Het publiek ging na Vinzzent voor Sieneke. Niets was doorgestoken kaart.”
Wat een vieze vuile nepperij is het toch ook!
Waarom konden we niet televoten?
Waarom koos Pieriepierie de uiteindelijke winnaar?
Waarom deed hij zo debiel?
Waarom koos de fucking vakjury niet?
Waarom was Yolanthe zo ontzettend sexy?
Waarom stelt de PVV nog geen kamervragen? (ik verwacht ze straks in m'n inbox)
Waarom doen we nog mee?
Waarom sturen we die Engelstalige versie niet?
Waarom zo veel vragen?
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!