abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_77632814
Hier verder dus, deel 11 alweer van dit topic, waar Knorrige ijsbeer piet culinaire vragen beantwoord, maar waar ook anderen welkom zijn raad te geven.

Vorige delen vind je hier

grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 2
grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 3
Grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic deel 4
Grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar deel 5
Grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar deel 6
Grote vraag het Piet hoe maak ik t klaar topic Deel 7
Het grote vraag het piet hoe maak ik het klaar topic, deel 8
Het grote vraag het Piet hoe maak je het klaar topic deel 9
Het grote vraag het Piet hoe maak je het klaar topic deel 10

En een berichtje van Piet:
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben de komende tijd zeer druk met andere zaken, dus zal onregelmatig en veel minder vaak hier verschijnen.


[ Bericht 12% gewijzigd door vaagsel op 05-02-2010 11:07:18 ]
Life is too short not to have fun
pi_77632919
Dank, vaagsel!
pi_77633061
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:04 schreef Fargo het volgende:
Dank, vaagsel!
Ik zie dat de nieuwe rolverdeling je goed bevalt?
pi_77633197
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:07 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Ik zie dat de nieuwe rolverdeling je goed bevalt?
Niet doorvertellen dat ik hier om tips heb gevraagd, he?

Ze denkt nog steeds dat het een aangeboren talent is bij mij!

Zijn die kippenbouten van je nog gelukt?
pi_77633310
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 16:11 schreef Fargo het volgende:

[..]

Niet doorvertellen dat ik hier om tips heb gevraagd, he?

Ze denkt nog steeds dat het een aangeboren talent is bij mij!

Zijn die kippenbouten van je nog gelukt?
De marinade was lekker, maar ik had ze er ook een beetje in gegaard zeg maar ipv gewoon gebakken. Dat had ik beter niet kunnen doen want de smaak van de marinade was nu wel heel dominant.

Maar was goed te doen
pi_77643408
Las ik ergens achteraan het vorige topic niet dat Piet hier voorlopig maar weinig zal zijn?
Edit: gevonden...
quote:
Op woensdag 20 januari 2010 14:04 schreef Pietverdriet het volgende:
Ben de komende tijd zeer druk met andere zaken, dus zal onregelmatig en veel minder vaak hier verschijnen.
Misschien handig om te melden om teleurstellingen te voorkomen van mensen die alleen antwoord willen van de enige echte Pietverdriet.
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_77662160
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 20:47 schreef Pandora73 het volgende:
Las ik ergens achteraan het vorige topic niet dat Piet hier voorlopig maar weinig zal zijn?
Edit: gevonden...
[..]

Misschien handig om te melden om teleurstellingen te voorkomen van mensen die alleen antwoord willen van de enige echte Pietverdriet.
Heb het in de OP gezet, dank.
Life is too short not to have fun
  vrijdag 5 februari 2010 @ 17:40:48 #8
246373 Idler
Simplicity!
pi_77676566
Ik heb een beenhammetje in de koelkast liggen, maar weet eigenlijk niet goed wat ik er mee aan moet. Piet (of iemand anders!) een goed idee?
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_77677538
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:40 schreef Idler het volgende:
Ik heb een beenhammetje in de koelkast liggen, maar weet eigenlijk niet goed wat ik er mee aan moet. Piet (of iemand anders!) een goed idee?
Een flinke steek boter in een braadpan en rondom dichtschroeien.
Dan uit de pan halen en in een ovenschaal overdoen, de boter er overheen gieten en eventueel wat extra roomboter toevoegen.
Schuif de schaal in een oven van ongeveer 140 graden en gaar je beenham daar verder. De tijd is afhankelijk van het gewicht van de ham. Een stuk van ongeveer 500 gram duurt pakweg 45 minuten.

Even laten rusten en dan pas aansnijden. Voila, een heerlijk sappige beenham!
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  vrijdag 5 februari 2010 @ 20:12:30 #10
144335 SeaOfLove
icon by murp:*
pi_77681172
oeh beenham, lekker! slechte tvp dit
make cookies, not war O+ J'adore hardcore :9
pi_77688306
Fargo, ga je lekker in de keuken? .

TVP. .
Still a little bit of your face I haven't kissed.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 11:20:27 #12
246373 Idler
Simplicity!
pi_77697188
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 18:18 schreef Tezz het volgende:

[..]

Een flinke steek boter in een braadpan en rondom dichtschroeien.
Dan uit de pan halen en in een ovenschaal overdoen, de boter er overheen gieten en eventueel wat extra roomboter toevoegen.
Schuif de schaal in een oven van ongeveer 140 graden en gaar je beenham daar verder. De tijd is afhankelijk van het gewicht van de ham. Een stuk van ongeveer 500 gram duurt pakweg 45 minuten.

Even laten rusten en dan pas aansnijden. Voila, een heerlijk sappige beenham!
Thanks!
It is impossible to enjoy idling thoroughly unless one has plenty of work to do.
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
pi_77697689
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 11:20 schreef Idler het volgende:

[..]

Thanks!
Ik vergat er nog bij te vertellen dat je halverwege een keer je ham moet keren en extra moet bedruipen met het in de schaal aanwezige braadvocht! Dan wordt ie extra sappig...
Alleen met zelfspot kun je overleven...
pi_77704253
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 23:03 schreef DevilsAndDust het volgende:
Fargo, ga je lekker in de keuken? .

TVP. .
De bloemkool was heerlijk gelukt anders

En drie keer raden wie er een maand of wat geleden jouw recept voor broccolisoep heeft uitgeprobeerd?
  zaterdag 6 februari 2010 @ 17:18:25 #15
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_77707094
quote:
Op vrijdag 5 februari 2010 17:40 schreef Idler het volgende:
Ik heb een beenhammetje in de koelkast liggen, maar weet eigenlijk niet goed wat ik er mee aan moet. Piet (of iemand anders!) een goed idee?
Beenham in colasaus

1 bol knoflook in een klont boter aanfruiten, de beenham erbij en rondom bruin bakken. Fles cola erbij en als de ham gaar is haal je m eruit en kook je de hele bende in tot een drab. Als laatste nog wat monchou erbij om het wat romig te maken ( creme fraiche oid kan ook, maakt niet zo veel uit), een klodder ketchup en nog wat versgemalen zwarte peper en een beetje zout.

De beenham kan je insmeren met wat stroop, zout en peper erop en nog even in de oven of onder de gril voor een korstje.

Ham in plakken snijden en in de saus soppen
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_77709682
Ik heb bij de turk 3 duifjes gekocht (geplukt, met kop / ingewanden). Nu heb ik de filetjes eraf gehaald en klaargemaakt, maar mijn vraag is hoe ik alle ingewanden er het handigst uitkrijg voor de volgdende keer.
pi_77710863
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 15:39 schreef Fargo het volgende:

[..]

De bloemkool was heerlijk gelukt anders

En drie keer raden wie er een maand of wat geleden jouw recept voor broccolisoep heeft uitgeprobeerd?
Oeh oeh, ik weet het!

.
Still a little bit of your face I haven't kissed.
pi_77713048
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 18:49 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
Ik heb bij de turk 3 duifjes gekocht (geplukt, met kop / ingewanden). Nu heb ik de filetjes eraf gehaald en klaargemaakt, maar mijn vraag is hoe ik alle ingewanden er het handigst uitkrijg voor de volgdende keer.
De instructies voor kip:
quote:
Neem het zeer scherpe aardappelmesje
Leg de kip voor je met het halseinde naar je toe.
Bekijk het zeer aandachtig, men zal verschillende lagen zien.
Maak een gleuf in het nekvel en trek die door tot het begin van de borstbeentjes (v vormig), maar probeer de krop niet te raken. De eerste keer snijdt men daarin gegarandeerd, maar dat is geen probleem, alleen zal men dan het voedsel zien. En dat moet weggedaan worden. Het beste is dan gewoon het voedsel weg te spoelen.


Op dat moment zal men de luchtpijp (darmvormig, doorsnede 0.5cm) en de slokdarm zien, deze moeten losgemaakt worden van het andere weefsel.In feite moet het halsvel nu los zijn van de nek.
De krop wordt afgesneden onder de krop zelf, dus in het tweede gedeelte van de slokdarm (eerst heeft men de slokdarm, daarna de krop en dan komt het tweede gedeelte van de slokdarm die de verbinding geeft met de kliermaag en de spiermaag. Deze twee laatsten zijn natuurlijk op dit ogenblik niet zichtbaar.)


Dan moet ook de luchtpijp afgesneden worden zo kort mogelijk bij de borstkast, en al de overige vezels en nekvel moeten verwijderd worden.


Daarna draait men de kip om, dus met haar achterste naar je toe en liggend op de rug.


Neem het buikvel vast, maak er een insnede in juist boven de cloaca, bekijk rustig of je geen darmen heb geraakt. Want dat doet men liefst niet, dus zeker niet diep insnijden, liefst dus juist onder het vel.
Maak daarna de insnede groter door het mes naar boven te trekken tot juist onder het borstbeen.


Ga dan met de hand in de kip (hand is dan aan de rugzijde van de kip, of de bovenkant zoals de kip er nu bijligt), heel rustig zodat je de ganse ingewanden kunt omvatten. En trek dan alles ineens eruit, en laat het vallen in een emmer die juist voor je voeten staat. (maag, lever en nieren zitten hier ook aan vast) Sommigen die maag, lever of nieren willen behouden, moeten dit dan eruit nemen (nooit de galblaas beschadigen)
Bron & illustraties: http://www.kippenforum.nl/phpBB3/viewtopic.php?f=28&t=13885

Ik heb wel eens een haan geschoond aan de hand van bovenstaande instructies, dus het is breder toepasbaar dan de kip. Ik denk dat je met een duifje niet je hele hand erin kan steken, dus dat wordt het betere vingerwerk.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  maandag 8 februari 2010 @ 20:14:53 #19
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_77782492
Ik ben de laatste tijd een beet met dingen op het zuur bezig, vooralsnog gebruik ik vooral mosterdzaad maar hieft iemand nog andere lekkere dingen om er bij te doen?
pi_77820464
quote:
Op maandag 8 februari 2010 20:14 schreef Erasmo het volgende:
Ik ben de laatste tijd een beet met dingen op het zuur bezig, vooralsnog gebruik ik vooral mosterdzaad maar hieft iemand nog andere lekkere dingen om er bij te doen?
Beetje komijn vind ik een verrassend lekker effect geven.
Een kaneelstokje ook, maar dat moet naar mijn smaak weinig kaneel op veel inmaak zijn.

En verder zit er in de standaard inmaakmixen laurier, chilipeper, dillezaad, venkel en zo nog wat.

Ik had geen los mosterdzaad toen ik ging inmaken en heb daarom inmaakmengsels gebruikt. Daarna heb ik bij de kruidenboer geel en zwart mosterdzaad gekocht. Welke gebruik jij en/of merk je enig verschil?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 9 februari 2010 @ 20:03:15 #21
139516 uniekhoorn
uniek, zoals ieder ander
pi_77820676
Heb lamsribbetjes in de vriezer (had iik blijkbaar gemist toen een half lam in de vriezer verdween)
Diie ribbetjes zijn per stuk los... dus gewoon opbakken of moet je ze stoven of wat?
Met couscous ofzo?
Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
pi_77821023
quote:
Op dinsdag 9 februari 2010 20:03 schreef uniekhoorn het volgende:
Heb lamsribbetjes in de vriezer (had iik blijkbaar gemist toen een half lam in de vriezer verdween)
Diie ribbetjes zijn per stuk los... dus gewoon opbakken of moet je ze stoven of wat?
Met couscous ofzo?
Ribbetjes zijn nogal vet.

Een paar opties:
  • meekoken met iets dat flink vet kan gebruiken (gedroogde bonen bijvoorbeeld)
  • roosteren / grillen als spareribs
  • koken in water (stinkt!), laten afkoelen en daarna uitpluizen: vet voor de vogels / kippen / honden, vlees om ragout van te maken
  • uitbenen (pas op je vingers) en daarna van het vlees gehakt en dan worst maken (te vet om als gewoon gehakt te gebruiken)

    Stoven zou ik niet doen, te blubberig.
  • ik moet verrassend weinig
    Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
      woensdag 10 februari 2010 @ 11:13:43 #23
    139516 uniekhoorn
    uniek, zoals ieder ander
    pi_77838806
    Dank je Sigme... hmm, ik heb ze net maar weer in de vriezer gelegd, misschien van het zomer op de bbq.
    Thanks
    Nu doen en genieten, doodgaan kan altijd nog!
    Zolang er alcohol verkocht wordt, heb ik geen probleem.
    Je moet het leven nemen met een korreltje zout..... schijfje limoen en een shot tequilla
      woensdag 10 februari 2010 @ 11:24:31 #24
    121348 Erasmo
    f/8 and be there.
    pi_77839127
    quote:
    Op dinsdag 9 februari 2010 19:58 schreef sigme het volgende:

    [..]

    Beetje komijn vind ik een verrassend lekker effect geven.
    Een kaneelstokje ook, maar dat moet naar mijn smaak weinig kaneel op veel inmaak zijn.

    En verder zit er in de standaard inmaakmixen laurier, chilipeper, dillezaad, venkel en zo nog wat.

    Ik had geen los mosterdzaad toen ik ging inmaken en heb daarom inmaakmengsels gebruikt. Daarna heb ik bij de kruidenboer geel en zwart mosterdzaad gekocht. Welke gebruik jij en/of merk je enig verschil?
    Ik heb hier een zakje gele liggen van de turk.
      donderdag 11 februari 2010 @ 17:30:39 #25
    269956 Nieners
    Sofa King Addicted.
    pi_77889888
    Wat kan ik gebruiken om mijn pangasiusfilet te kruiden? Vind hem zonder best smakeloos.
    Living and loving in the moment.
    abonnement bol.com Unibet Coolblue
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')