Lichtsterke lenzen gebruiken, en hoge iso waarden.
Dat je er 300 schiet en 30 overhoudt is niet zo gek, naarmate je meer ervaring krijgt weet je vantevoren al of je uberhaupt een shot moet maken of niet, en zo krijg je die ratio naar beneden. Als de lichtman er bijvoorbeeld knalrood licht met donkerpaars in gooit waarbij ik na een shot al merk dat ik er niks mee kan dan doe ik ook niks dat nummer. Omdat je digitaal schiet is de verleiding ook groot om maar 'hail mary' te gaan zitten bursten, zonder dat je nou echt vantevoren kijkt of een te maken shot ook echt de moeite waard is. Dat kost je achteraf vaak ook veel meer tijd in uitzoekwerk, omdat je bijv. met 600 foto's thuis komt, in plaats van 100.
Meestal is 30 foto's van 1 bandoptreden al redelijk overkill trouwens, (tenzij de band expliciet een opdracht heeft meegegeven) zelf pik ik voor het web er meestal zo'n 16 a 20 uit, of hou het zelfs bij een stuk of 9. Op die manier weet je zeker dat je alleen maar je absolute beste werk post, in plaats van die paar twijfelgevalletjes, bijna dubbele foto's etc. die je er dan toch maar 'voor de leuk' bij zet. Althans dat werkt voor mij zo, en ik post alleen foto's waar ik ook echt 100% achter sta.
"Light thinks it travels faster than anything. It doesn't. For wherever light travels it finds darkness has got there first and is waiting for it."