FOK!forum / General Chat / Hoe hoort het nou? Aanhef bij zakelijke mail
teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:02
Een tijdje geleden kreeg ik een linkje doorgestuurd naar een site waarop een interessante freelanceklus vermeld stond.
Het emailadres van de beslisser was voornaam@bedrijfsnaam.nl . Een achternaam stond wel ergens onderaan vermeld, naast de opmerking dat er een voorkeur was voor een reactie per mail

Ik heb een mail gestuurd die begon met "Beste voornaam" en verder gewoon zakelijk van toon.

De reactie die ik terugkreeg begon met "Het feit dat u mij tutoyeert in uw e-mail bevreemdt mij enigszins aangezien wij elkaar bij mijn weten niet kennen, maar dit terzijde"

Op zich lig ik er niet heel wakker van dat ze mij verder niet interessant genoeg vonden, maar ik ben wel benieuwd naar wat jullie mening nu is:

Wat is volgens jullie nou de gewenste aanhef? "Geachte heer/mevrou [naam]" of "beste [naam]"?
Poll: Wat is de gewenste aanhef bij zakelijke mail?
  • "Geachte heer/mevrouw [naam]"
  • "beste [naam]"
    Tussenstand:

    Ook een poll maken? Klik hier
  • PiRANiAmaandag 1 februari 2010 @ 21:03
    Zonder elkaar gezien te hebben:
    Geachte heer, mevrouw,
    Renemaandag 1 februari 2010 @ 21:03
    Geachte begin je mee. Naarmate het mailverkeer vordert zal ik overgaan op Beste, tenzij het erg formeel blijft.
    Esmerallda17maandag 1 februari 2010 @ 21:03
    Geachte ts,
    Zerokumaandag 1 februari 2010 @ 21:04
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:03 schreef PiRANiA het volgende:
    Zonder elkaar gezien te hebben:
    Geachte heer, mevrouw,
    Precies dit.
    9611Nielsmaandag 1 februari 2010 @ 21:04
    Nou, het is wel duidelijk, niet?
    Dennis101maandag 1 februari 2010 @ 21:04
    'Beste' gebruik je niet in een zakelijk mail naar mijn mening, zeker niet naar iemand die je nooit het gezien/gesproken.
    BasEnAadmaandag 1 februari 2010 @ 21:04
    Geachte Achternaam lijkt me sowieso beter dan de voornaam te noemen.
    vosssmaandag 1 februari 2010 @ 21:05
    quote:
    Poll: Wat is de gewenste aanhef bij zakelijke mail?
    Je hebt gestemd op: "beste [naam]"
    Ik vond die 0% zo zielig
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:05
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:04 schreef 9611Niels het volgende:
    Nou, het is wel duidelijk, niet?
    lol, tis redelijk eensgezind ja
    Renemaandag 1 februari 2010 @ 21:05
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:04 schreef BasEnAad het volgende:
    Geachte Achternaam lijkt me sowieso beter dan de voornaam te noemen.
    Geachte De Vries.

    Nee.

    Geachte mevrouw de Vries.
    Black-Holemaandag 1 februari 2010 @ 21:06
    Aangezien mail als een minder formeel medium wordt gezien wordt bij ons op het werk geadviseerd om 'Beste' en dan de voor- en achternaam te gebruiken.
    snellejellemaandag 1 februari 2010 @ 21:07
    Als het e-mail adres gedeelte voor de @ uit alleen een voornaam bestaat, dan zou ik ook "Beste" gebruiken. Maar de klacht van de lezer, gaat toch niet over de aanhef maar over het tutoyeren?
    BasEnAadmaandag 1 februari 2010 @ 21:07
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:05 schreef Renesite het volgende:

    [..]

    Geachte De Vries.

    Nee.

    Geachte mevrouw de Vries.
    Ja dat bedoel ik ja.
    Angel_of_Dthmaandag 1 februari 2010 @ 21:07
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
    'Beste' gebruik je niet in een zakelijk mail naar mijn mening, zeker niet naar iemand die je nooit het gezien/gesproken.
    Dat verschilt nog wel, ik gebruik het vrij regelmatig. Hangt er net van af wat de relatie tot die persoon is.

    In gesprekken, zoals mijn laatste 2 sollicitaties, merk ik dat ik vrij snel met tutoyeren begin. Ook afhankelijk van de sfeer, maar ongemerkt tutoyeer ik toch wel vaak. En blijkbaar kan het pirma, want na beide sollicitaties ben ik aangenomen.
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:08
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:06 schreef Black-Hole het volgende:
    Aangezien mail als een minder formeel medium wordt gezien wordt bij ons op het werk geadviseerd om 'Beste' en dan de voor- en achternaam te gebruiken.
    nouja, dat was dus ook mijn redenatie. Mail is toch een ander medium dan de good-old brief.
    Remcomaandag 1 februari 2010 @ 21:08
    Geachte vind ik altijd wel erg raar klinken vooral als het net tussen formeel/informeel in zit. Beste is dan vaak weer net te informeel.
    Green1maandag 1 februari 2010 @ 21:08
    Dat moet gewoon zo'n figuur zijn:

    http://www.dumpert.nl/med(...)ab_krijgt_prent.html

    Dat je daarover loopt te zeiken Ongelofelijk. Met zo iemand zou ik niet eens willen werken.
    Dennis101maandag 1 februari 2010 @ 21:09
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:07 schreef Angel_of_Dth het volgende:

    [..]

    Dat verschilt nog wel, ik gebruik het vrij regelmatig. Hangt er net van af wat de relatie tot die persoon is.

    In gesprekken, zoals mijn laatste 2 sollicitaties, merk ik dat ik vrij snel met tutoyeren begin. Ook afhankelijk van de sfeer, maar ongemerkt tutoyeer ik toch wel vaak. En blijkbaar kan het pirma, want na beide sollicitaties ben ik aangenomen.
    Als je een persoon vaker hebt gesproken of gezien kan het wel, of als het een redelijk informele sfeer heeft. In andere gevallen zou ik toch gewoon met 'geachte' beginnen.
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:10
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:07 schreef snellejelle het volgende:
    Als het e-mail adres gedeelte voor de @ uit alleen een voornaam bestaat, dan zou ik ook "Beste" gebruiken. Maar de klacht van de lezer, gaat toch niet over de aanhef maar over het tutoyeren?
    ik heb mijn sent items er even op nagekeken.
    In een mail van een regel of 20 staat welgeteld 2x "jij" waar "u" had kunnen staan. De mail is verder gewoon zeer zakelijk van toon.
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:11
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:08 schreef Green1 het volgende:
    Dat moet gewoon zo'n figuur zijn:

    http://www.dumpert.nl/med(...)ab_krijgt_prent.html

    Dat je daarover loopt te zeiken Ongelofelijk. Met zo iemand zou ik niet eens willen werken.
    en gewoon je reactie daar ook mee beginnen he.... ik vond het persoonlijk nogal over de top, maarja.. ik vond "Beste.... " ook een prima aanhef dus tja
    TimMer1981maandag 1 februari 2010 @ 21:13
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:05 schreef Renesite het volgende:

    [..]

    Geachte De Vries.

    Nee.

    Geachte mevrouw de Vries.
    Nee.

    Geachte mevrouw De Vries.
    Hugo-maandag 1 februari 2010 @ 21:13
    Heb je hem verder in die mail getutoyeert of niet? Zoniet, dan vind ik dat hij wel een beetje een punt om niets maakt. Als alleen je voornaam in het e-mail adres staat, lijkt het me vrij logisch die ook te noemen in de aanhef.

    Meestal gebruik ik zelf wel geachte als ik de persoon nog niet ken, maar ga daarna meestal snel over naar beste.
    snellejellemaandag 1 februari 2010 @ 21:14
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:10 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    ik heb mijn sent items er even op nagekeken.
    In een mail van een regel of 20 staat welgeteld 2x "jij" waar "u" had kunnen staan. De mail is verder gewoon zeer zakelijk van toon.
    wat een zeiksnor dan.
    Green1maandag 1 februari 2010 @ 21:14
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:13 schreef TimMer1981 het volgende:

    [..]

    Nee.

    Geachte mevrouw De Vries.
    Nee.

    Geachte mevrouw De Vries,
    qwerty_xmaandag 1 februari 2010 @ 21:15
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:02 schreef teamlead het volgende:
    (..)
    De reactie die ik terugkreeg begon met "Het feit dat u mij tutoyeert in uw e-mail bevreemdt mij enigszins aangezien wij elkaar bij mijn weten niet kennen, maar dit terzijde"

    (..)
    als iemand zo'n droevig zakelijk e-mail adres heeft (voornaam @bedrijf.nl) dan heeft hij andere problemen om zich druk om te maken ...
    FkTwkGs2012maandag 1 februari 2010 @ 21:16
    hij geeft iig feedback waar je wat mee kunt. ik zou zeggen, stuur hem een mailtje met dank je! vaak krijg je niet te horen waarom; hier heb je tenminste wat aan!
    Catch22-maandag 1 februari 2010 @ 21:17
    Geachte heer

    want als het een vrouw is heb ik er niets mee te maken. Kan me niet voorstellen waarom ik een interieurverzorgster zou mailen.
    Black-Holemaandag 1 februari 2010 @ 21:17
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:04 schreef Dennis101 het volgende:
    'Beste' gebruik je niet in een zakelijk mail naar mijn mening, zeker niet naar iemand die je nooit het gezien/gesproken.
    Waarom zou het niet kunnen? Ik gebruik het altijd bij een zakelijke mail en heb nog nooit klachten gehad.

    Het lijkt vaak ook het ijs te breken omdat ik vaak mails terugkrijg met als aanhef Beste [mijn voornaam] en ook vaak je en jij in de tekst. En dat terwijl ik altijd netjes u gebruik. Veel zien het blijkbaar toch als een minder formeel medium.
    Buschettamaandag 1 februari 2010 @ 21:18
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:10 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    ik heb mijn sent items er even op nagekeken.
    In een mail van een regel of 20 staat welgeteld 2x "jij" waar "u" had kunnen staan. De mail is verder gewoon zeer zakelijk van toon.
    Het verspringen van de toon is natuurlijk ook een nono
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:21
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:16 schreef FkTwkGs2012 het volgende:
    hij geeft iig feedback waar je wat mee kunt. ik zou zeggen, stuur hem een mailtje met dank je! vaak krijg je niet te horen waarom; hier heb je tenminste wat aan!
    het is zeker nuttige feedback Vandaar ook dit topic, om voor mijzelf te kunnen vaststellen of dit toevallig iemand is die een bepaalde toon verwacht, of dat de algemene consensus afwijkt van mijn beleving
    KwisatzHaderachmaandag 1 februari 2010 @ 21:23
    quote:
    "Het feit dat u mij tutoyeert in uw e-mail bevreemdt mij enigszins
    Niet iedereen wil gelijk met je en jij aangesproken worden, maar mijn ervaring is dat een heel bijzonder type persoon dat daar op deze manier op reageerd. Ik heb het niet vaak meegemaakt, maar die keren dat ik het tegenkwam was het de vrouw of dochter van iemand die wél succesvol was.

    En als ik dan zelf met jij wordt aangesproken door iemand waarbij ik dan ook echt, absoluut en op geen enkele manier de indruk wil wekken dat ik ook niet-zakelijk met hem wil communiceren, dan reageer ik gewoon stug me 'u' in al mijn reacties. Die boodschap komt heel snel aan
    Baba-O-Rileymaandag 1 februari 2010 @ 21:24
    Misschien kan iemand me het volgende eens uitleggen: soms zie je bij een brief wel eens de volgende constructie:

    Geachte voorzitter, beste Theo,
    Geachte commissaris, beste Ria,


    Wat is hier de bedoeling van?
    mirvedmaandag 1 februari 2010 @ 21:25
    Als ik geen naam weet: Geachte heer/mevouw,

    als ik de nam wel weet en het is zeer zakelijk: Geachte heer (naam)

    Als het iemand is die voor zijn werk mij sowieso toch moet helpen:

    Beste naam.
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:25
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
    Misschien kan iemand me het volgende eens uitleggen: soms zie je bij een brief wel eens de volgende constructie:

    Geachte voorzitter, beste Theo,
    Geachte commissaris, beste Ria,


    Wat is hier de bedoeling van?
    ik heb dat ook altijd een heel vreemde aanhef gevonden. Pick one...
    krakkemiekemaandag 1 februari 2010 @ 21:27
    Ts zegt duidelijk dat hij om te beginnen tutoyeert. Hij schrijft een mail, beginnend met: Beste Voornaam.
    Hij zegt ook dat hij de achternaam van de betreffende persoon weet.
    Begin dan je mail iig met de achternaam van die persoon.
    Tutoyeren doe je alleen als je het er allebei over eens bent.
    Als je ooit verder komt in de selectie en je kent de persoon, dan kan het wat anders zijn.....
    Catch22-maandag 1 februari 2010 @ 21:28
    nu serieus; geachte heer/dame

    tenzij je weet dat het OF een informeel bedrijf is OF je ze kent en al een kennisrelatie hebt opgebouwd
    mafkees01maandag 1 februari 2010 @ 21:29
    Wat een knuppel ben jij TS
    Tinkepinkmaandag 1 februari 2010 @ 21:31
    Ken ik iemand niet dan
    - Geachte mevrouw achternaam,

    Dat kan langzamerhand overgaan in
    - Beste mevrouw achternaam,

    Soms kies ik echter voor,
    Geachte mevrouw achternaam, beste voornaam,

    Tutoyeert mijn klant mij, dan wordt het
    Beste voornaam,
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:32
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:31 schreef Tinkepink het volgende:
    Soms kies ik echter voor,
    Geachte mevrouw achternaam, beste voornaam,
    in welke situaties kies je voor deze variant dan?
    Den_Haagmaandag 1 februari 2010 @ 21:35
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:32 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    in welke situaties kies je voor deze variant dan?
    Hoe meer je een klant/persoon kent hoe persoonlijker je kan worden. Ken je iemand niet of nauwelijks, altijd Geachte mevrouw/meneer
    _Boo_maandag 1 februari 2010 @ 21:38
    Als ik iemand's naam weet, begin ik een mail altijd met Beste [voornaam]. Alleen als ik geen naam weet, gebruik ik geachte heer/mevrouw. En nooit opmerkingen over gehad. Ouderwetse meuk.
    boriszmaandag 1 februari 2010 @ 21:42
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:35 schreef Den_Haag het volgende:

    [..]

    Hoe meer je een klant/persoon kent hoe persoonlijker je kan worden. Ken je iemand niet of nauwelijks, altijd Geachte mevrouw/meneer
    Dat dus
    kaasplankjemaandag 1 februari 2010 @ 21:44
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:35 schreef Den_Haag het volgende:

    [..]

    Hoe meer je een klant/persoon kent hoe persoonlijker je kan worden. Ken je iemand niet of nauwelijks, altijd Geachte mevrouw/meneer
    Dat dus
    krakkemiekemaandag 1 februari 2010 @ 21:47
    Dus Teamlead?.......
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:52
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:47 schreef krakkemieke het volgende:
    Dus Teamlead?.......
    hoho geachte Teamlead dan he
    BrandXmaandag 1 februari 2010 @ 21:56
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:05 schreef Renesite het volgende:

    [..]

    Geachte De Vries.

    Nee.

    Geachte mevrouw de Vries.
    En dan de met een hoofdletter: Geachte mevrouw De Vries,

    Dat is zoals het moet
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 21:58
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:56 schreef BrandX het volgende:

    [..]

    En dan de met een hoofdletter: Geachte mevrouw De Vries,

    Dat is zoals het moet
    voorvoegsels horen toch niet met hoofdletter
    krakkemiekemaandag 1 februari 2010 @ 21:58
    Als jij om te beginnen mensen tutoyeert, terwijl je ook de achternaam weet, dan ga ik je echt niet aanspreken met geachte. Tutoyeren spreek je samen af.
    Kennelijk hecht je er geen waarde aan hoe je iemand aanspreekt. Dat is iig de boodschap die je afgeeft als je eenzijdig iemand tutoyeert.
    BrandXmaandag 1 februari 2010 @ 21:59
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:58 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    voorvoegsels horen toch niet met hoofdletter
    Wel in deze opbouw.

    Dus ook midden in een zin, zoals bijvoorbeeld:

    "Ik heb gisteren meneer De Bruin gesproken, toen ik mevrouw Van der Meer thuis bracht"
    krakkemiekemaandag 1 februari 2010 @ 22:00
    Na iets als mevrouw of meneer is De met een hoofdletter ja.
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 22:00
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:58 schreef krakkemieke het volgende:
    Als jij om te beginnen mensen tutoyeert, terwijl je ook de achternaam weet, dan ga ik je echt niet aanspreken met geachte. Tutoyeren spreek je samen af.
    Kennelijk hecht je er geen waarde aan hoe je iemand aanspreekt. Dat is iig de boodschap die je afgeeft als je eenzijdig iemand tutoyeert.
    ben ik niet met je eens. Het kan ook zomaar zijn dat je een afweging maakt en ervoor kiest om iemand te tutoyeren. Dat wil niet zeggen dat je er geen waarde aan hecht
    Kapt-Ruigbaardmaandag 1 februari 2010 @ 22:01
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:10 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    ik heb mijn sent items er even op nagekeken.
    In een mail van een regel of 20 staat welgeteld 2x "jij" waar "u" had kunnen staan. De mail is verder gewoon zeer zakelijk van toon.
    Wel slordig van je.
    Helemaal bij een sollicitiatiebrief/e-mail/whatever.
    krakkemiekemaandag 1 februari 2010 @ 22:09
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 22:00 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    ben ik niet met je eens. Het kan ook zomaar zijn dat je een afweging maakt en ervoor kiest om iemand te tutoyeren. Dat wil niet zeggen dat je er geen waarde aan hecht
    Je hebt een mail gestuurd om werk te krijgen. Dat is imho net zoiets als een sollicitatie. Dan moet je gewoon netjes kunnen reageren. Als je niet normaal reageert, krijg je nooit werk.
    Je kan zoveel afwegingen maken als je wilt, je zal toch werk moeten binnenhalen. En zo informeel reageren als je gedaan hebt, maakt geen professionele indruk. Niemand zal je daarom vragen.
    Brave_Sir_Robinmaandag 1 februari 2010 @ 22:10
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:24 schreef Baba-O-Riley het volgende:
    Misschien kan iemand me het volgende eens uitleggen: soms zie je bij een brief wel eens de volgende constructie:

    Geachte voorzitter, beste Theo,
    Geachte commissaris, beste Ria,


    Wat is hier de bedoeling van?
    Ik gebruik 'Geachte heer Janssen, Beste Jan' op momenten dat ik iemand al heb gesproken of gezien maar het op dat moment een echt zakelijk correspondentie is. Bijvoorbeeld als je een offerte stuurt naar iemand die je al wat beter kent.

    Dan maak je duidelijk dat het zakelijk is, maar laat ook zien dat je elkaar gewoon kent. Prima oplossing.
    vogeltjesdansmaandag 1 februari 2010 @ 22:10
    De reactie van die pipo is ook wel erg arrogant, hoor. Een beetje de mooie meneer spelen. Daar hebben we er al genoeg van.
    teamleadmaandag 1 februari 2010 @ 22:13
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 22:09 schreef krakkemieke het volgende:

    [..]

    Je hebt een mail gestuurd om werk te krijgen. Dat is imho net zoiets als een sollicitatie. Dan moet je gewoon netjes kunnen reageren. Als je niet normaal reageert, krijg je nooit werk.
    Je kan zoveel afwegingen maken als je wilt, je zal toch werk moeten binnenhalen. En zo informeel reageren als je gedaan hebt, maakt geen professionele indruk. Niemand zal je daarom vragen.
    Dat is dus niet waar. Dit is werkelijk de eerste keer dat ik een dergelijke reactie krijg. Natuurlijk haal je niet alle potentiele klussen binnen (was het maar zo'n feest ) maar nog nooit heb ik een negatieve reactie gekregen op taalgebruik/vorm/benadering.
    Vandaar ook mijn verbazing nu
    Koewammaandag 1 februari 2010 @ 22:16
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:38 schreef _Boo_ het volgende:
    Als ik iemand's naam weet, begin ik een mail altijd met Beste [voornaam]. Alleen als ik geen naam weet, gebruik ik geachte heer/mevrouw. En nooit opmerkingen over gehad. Ouderwetse meuk.
    TimMer1981dinsdag 2 februari 2010 @ 05:16
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:14 schreef Green1 het volgende:

    [..]

    Nee.

    Geachte mevrouw De Vries,
    Nee, want ik sloot mijn zin daar af. Leestekens hadden we het niet over; we hadden het over beste/geachte en de correcte plaatsing van hoofdletters.

    Voor jou:

    heiden6dinsdag 2 februari 2010 @ 05:45
    Ligt eraan, in principe Geachte heer/mevrouw [achternaam], eventueel Beste meneer/mevrouw [naam] als ik weet dat het een persoon en organisatie betreft waarbij dat past. Zodra iemand mij aanspreekt met Beste Dennis, dan ga ik ook over op voornamen en je/jij. Als ik iemand al telefonisch heb gesproken en dit soepel en relaxed verloopt, en ik moet daarna diegene nog mailen, dan ga ik vaak ook tutoyeren, omdat ik het raar vind om daarna plots weer afstandelijk en zakelijk te doen.

    Ik vond het dus ook heel vreemd toen ik een sollicitatiegesprek had gehad wat heel informeel was en meteen je/jij, hier en daar wat persoonlijke dingen besproken, en daarna als Geachte heer [..] wordt aangesproken als ik wordt uitgenodigd voor een vervolggesprek door dezelfde persoon. Dat betekent waarschijnlijk dat het een standaardmail is, wat ik niet echt gepast vind tenzij je 100 kandidaten tegelijk moet mailen ofzo, wat niet het geval was.

    Overigens vind ik het echt bijzonder triest als iemand er waarde aan hecht om met u en meneer/mevrouw aangesproken te worden in wat voor omstandigheid dan ook. Dan heb je volgens mij echt bevestiging nodig ofzo. Ik heb ooit op een bijbaantje in een callcenter nog een discussie gehad met een afdelingsmanager, die het onbeleefd vond dat ik iemand die mij daarom vroeg tutoyeerde, terwijl ik het onbeleefd vind om dat niet te doen. Het schijnt op meer van zulke plekken policy te zijn om schijt te hebben aan een persoonlijke benadering van je klanten, want ik hoor heel vaak dat als ik ergens naartoe bel dat men maar u blijft zeggen ook als ik opmerk 'zeg maar jij hoor', en een keer heeft iemand ook tegen mij gezegd dat hij dat niet mocht.

    [ Bericht 7% gewijzigd door heiden6 op 02-02-2010 05:53:02 ]
    Maanvisdinsdag 2 februari 2010 @ 05:50
    ligt eraan naar wie je de mail stuurt.
    Soms zie ik bij vacatures al staan 'stuur je CV naar die en die', dan ga ik er vanuit dat je diegene in de brief ook mag tutoyeren .
    Kadoooshdinsdag 2 februari 2010 @ 08:47
    Wat nou als je alleen de voornaam kent..
    Dab gebruik ik toch echte Beste Piet...
    Beavisdinsdag 2 februari 2010 @ 17:52
    In mijn werk ben ik meestal de eerste die contact zoekt met de klant en dat is in 99% van de gevallen via de mail waarin ik hem vraag mij enige gegevens door te mailen. Dan begin ik netjes met geachte heer/mevrouw. Zodra ik zijn eerste mail heb ontvangen, weet ik meestal ook zijn voornaam en dan schakel ik gelijk over naar "beste" en dan voornaam.
    Vaak hebben wij meer dan een jaar intensief contact met elkaar (zowel mail als telefonisch) en ik probeer dat altijd op een gemoedelijke manier te doen.

    Meestal gaat dat gewoon goed en na verloop van tijd ontaarden telefoongesprekken zelfs in "Hey Jan, hoe istie nou? Nog wat beleefd dit weekend?" Na een sociaal praatje ga je weer over op werk. Zelfs al heb je elkaar nog nooit gezien.

    Wel leuk om te zien dat als er problemen ontstaan in het werk dat er vrij snel op formeel wordt overgestapt. Niet gek natuurlijk omdat het dan meestal om conflicten gaat waar nogal wat centen aan verbonden zijn maar ik vind dat altijd wel grappig.

    Kortom, ik begin met met geachte maar dat is doorgaans maar 1 keer
    scrub_nursedinsdag 2 februari 2010 @ 18:00
    als zij als firma met adressen werken waarin de volledige voornaam zonder achternaam staat,vind ik deze reactie wel wat overtrokken. Hoewel ik als ik jou was inderdaad geschreven zou hebben: Geachte heer Huppeldepup, dus niet de voornaam maar alleen de achternaam gebruiken,en vervolgens ook u ipv je/jij.
    heiden6dinsdag 2 februari 2010 @ 18:53
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 17:52 schreef Beavis het volgende:
    In mijn werk ben ik meestal de eerste die contact zoekt met de klant en dat is in 99% van de gevallen via de mail waarin ik hem vraag mij enige gegevens door te mailen. Dan begin ik netjes met geachte heer/mevrouw. Zodra ik zijn eerste mail heb ontvangen, weet ik meestal ook zijn voornaam en dan schakel ik gelijk over naar "beste" en dan voornaam.
    Vaak hebben wij meer dan een jaar intensief contact met elkaar (zowel mail als telefonisch) en ik probeer dat altijd op een gemoedelijke manier te doen.

    Meestal gaat dat gewoon goed en na verloop van tijd ontaarden telefoongesprekken zelfs in "Hey Jan, hoe istie nou? Nog wat beleefd dit weekend?" Na een sociaal praatje ga je weer over op werk. Zelfs al heb je elkaar nog nooit gezien.

    Wel leuk om te zien dat als er problemen ontstaan in het werk dat er vrij snel op formeel wordt overgestapt. Niet gek natuurlijk omdat het dan meestal om conflicten gaat waar nogal wat centen aan verbonden zijn maar ik vind dat altijd wel grappig.

    Kortom, ik begin met met geachte maar dat is doorgaans maar 1 keer
    Heel herkenbaar (sales).
    TimMer1981dinsdag 2 februari 2010 @ 21:42
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 18:53 schreef heiden6 het volgende:

    [..]

    Heel herkenbaar (sales).
    Waarom verbaast me dat nu absoluut niets...

    Sociale smalltalk met iemand die je absoluut niet kent en wat je dus ook absoluut geen moer zal interesseren. En het dan nog vreemd vinden dat de meeste mensen sales-figuren glibberige griezels vinden...
    Liberecodinsdag 2 februari 2010 @ 21:54
    Wel afsluiten met Hoogachtend wanneer je de aanhef begint met geachte.
    Hiyadinsdag 2 februari 2010 @ 21:56
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:59 schreef BrandX het volgende:

    [..]

    Wel in deze opbouw.

    Dus ook midden in een zin, zoals bijvoorbeeld:

    "Ik heb gisteren meneer De Bruin gesproken, toen ik mevrouw Van der Meer thuis bracht"
    Dit ligt er een beetje aan of je zijn voornaam of voornaamletter wel of niet weet. Het is dus:

    Geachte heer De Bruin of Geachte heer M. de Bruin.
    Hiyadinsdag 2 februari 2010 @ 21:57
    dubbel...
    Beavisdinsdag 2 februari 2010 @ 22:17
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 21:42 schreef TimMer1981 het volgende:

    [..]

    Waarom verbaast me dat nu absoluut niets...

    Sociale smalltalk met iemand die je absoluut niet kent en wat je dus ook absoluut geen moer zal interesseren. En het dan nog vreemd vinden dat de meeste mensen sales-figuren glibberige griezels vinden...
    Ho, wacht. Ik zit niet in sales.
    Ik ben projectleider in de bouw.
    Beavisdinsdag 2 februari 2010 @ 22:17
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 21:54 schreef Libereco het volgende:
    Wel afsluiten met Hoogachtend wanneer je de aanhef begint met geachte.
    Nooit.
    Altijd "met vriendelijke groet,"
    houdjemonddinsdag 2 februari 2010 @ 22:22
    Geachte lezer kan natuurlijk ook altijd nog..
    Beavisdinsdag 2 februari 2010 @ 22:26
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 22:22 schreef houdjemond het volgende:
    Geachte lezer kan natuurlijk ook altijd nog..
    "LS."

    Ook altijd goed.
    Hiyadinsdag 2 februari 2010 @ 22:56
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 22:26 schreef Beavis het volgende:

    [..]

    "LS."

    Ook altijd goed.
    "De afkorting wordt door het Genootschap Onze Taal afgeraden [1], omdat zij als onpersoonlijk (of ouderwets) zou overkomen. In een brief gericht aan één enkele, onbekende geadresseerde kan men ook "Geachte heer, mevrouw," als aanspreektitel gebruiken."

    Zou ik persoonlijk alleen gebruiken bij een circulaire
    heiden6dinsdag 2 februari 2010 @ 23:27
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 21:56 schreef Hiya het volgende:
    Geachte heer M. de Bruin.
    Dat kan volgens mij echt iet.
    Hiyadinsdag 2 februari 2010 @ 23:30
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 23:27 schreef heiden6 het volgende:

    [..]

    Dat kan volgens mij echt iet.
    Waarom zou dat niet kunnen?
    dalaiblamadinsdag 2 februari 2010 @ 23:32
    Het lijkt me nogal logisch dat je de achternaam + geachte heer/mevrouw....gebruikt als je de achternaam weet of kan vinden bij de advertentie.
    Het is absoluut not done om zomaar te tutoyeren of anderzijds je mail populistisch vorm te geven tenzij je de persoon kent.
    Kan je stom vinden, maar zo is het en niet anders.
    Ik stoor me er persoonlijk niet aan als ze direct beginnen met beste <voornaam> en een beetje je/jij-en. Ik kan me echter voorstellen dat anderen dat wel doen. Ik moet wel toegeven dat ik geneigd ben iemand die correct zakelijk adresseert veel serieuzer te nemen. Het geeft aan dat ze in elk geval op de hoogte zijn van de juiste omgangsvormen. Liever een boerenlul die kan doen alsof hij beschaafd is, dan een boerenlul die de moeite niet neemt.
    dalaiblamadinsdag 2 februari 2010 @ 23:37
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 22:13 schreef teamlead het volgende:

    [..]

    Dat is dus niet waar. Dit is werkelijk de eerste keer dat ik een dergelijke reactie krijg. Natuurlijk haal je niet alle potentiele klussen binnen (was het maar zo'n feest ) maar nog nooit heb ik een negatieve reactie gekregen op taalgebruik/vorm/benadering.
    Vandaar ook mijn verbazing nu
    Het is waarschijnlijk de eerste die de moeite wil nemen je op je toon te wijzen. De meeste mensen nemen die moeite niet of durven het je niet te zeggen, maar flikkeren ondertussen gewoon je bericht weg omdat ze je een populaire vogel vinden.

    De enige keer dat ik dat overigens heb gedaan was toen ik een sollicitatiebrief kreeg met de aanhef: 'Hoi <voornaam> ' met daarna de tergende zin 'ik denk, ik schrijf maar even een mail!'
    Die heb ik alleen teruggestuurd dat ik niet met 'm had geknikkert en dat alle kansen op een potje bij deze ook verkeken waren.
    Helaas geen reactie teruggehad, wat me behoorlijk verbaasde. Tofdoeners druipen blijkbaar snel af.
    heiden6woensdag 3 februari 2010 @ 00:47
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 23:30 schreef Hiya het volgende:

    [..]

    Waarom zou dat niet kunnen?
    Gewoon omdat je dat niet zo hoort te schrijven, met voorletters erbij. Nog nooit gezien...
    De_Kardinaalwoensdag 3 februari 2010 @ 00:48
    Lectori salutem!
    Hiyawoensdag 3 februari 2010 @ 01:22
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 00:47 schreef heiden6 het volgende:

    [..]

    Gewoon omdat je dat niet zo hoort te schrijven, met voorletters erbij. Nog nooit gezien...
    Het komt wel vaker voor hoor.

    (bron) http://www.onzetaal.nl/advies/hoofdletterbrief.php
    Gertwoensdag 3 februari 2010 @ 01:37
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 01:22 schreef Hiya het volgende:

    [..]

    Het komt wel vaker voor hoor.

    (bron) http://www.onzetaal.nl/advies/hoofdletterbrief.php
    Ze leggen daar uit wanneer je een tussenvoegsel met een hoofdletter schrijft. Er wordt daar nergens beweerd dat "Geachte H. van der Steen" o.i.d een goede aanhef is. Want dat is het pertinent niet.

    Natuurlijk: het zijn uiteindelijk slechts afspraken, dus over het waarom van die etiquette kun je twisten. Maar feit is dat die etiquette bestaat, en dat mensen die weten hoe het hoort daar gevoelig voor zijn. Je kunt het dus maar beter goed doen.

    Sowieso kun je beter iets te beleefd dan iets te familiair zijn. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het overduidelijk is dat je niet met "geachte dit of dat" moet aankomen. Maar bij twijfel: kies voor formeel.
    Maanviswoensdag 3 februari 2010 @ 01:44
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 01:37 schreef Gert het volgende:

    [..]

    Ze leggen daar uit wanneer je een tussenvoegsel met een hoofdletter schrijft. Er wordt daar nergens beweerd dat "Geachte H. van der Steen" o.i.d een goede aanhef is. Want dat is het pertinent niet.

    Natuurlijk: het zijn uiteindelijk slechts afspraken, dus over het waarom van die etiquette kun je twisten. Maar feit is dat die etiquette bestaat, en dat mensen die weten hoe het hoort daar gevoelig voor zijn. Je kunt het dus maar beter goed doen.

    Sowieso kun je beter iets te beleefd dan iets te familiair zijn. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het overduidelijk is dat je niet met "geachte dit of dat" moet aankomen. Maar bij twijfel: kies voor formeel.
    Het is wel de laatste jaren erg veranderd. Vroeger móest het allemaal heel formeel.
    Tegenwoordig stuur je een nette brief of email, en dan krijg je een mailtje in internet taal terug van 1 of ander P&O kutje of je "ff langs wilt komen voor een gesprekje"
    Datmaakikweluitwoensdag 3 februari 2010 @ 01:50
    gewoon @ random quotes van new kids on the block erin gooien

    Komt altijddddd in orde
    Gertwoensdag 3 februari 2010 @ 01:56
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 01:44 schreef Maanvis het volgende:

    [..]

    Het is wel de laatste jaren erg veranderd. Vroeger móest het allemaal heel formeel.
    Tegenwoordig stuur je een nette brief of email, en dan krijg je een mailtje in internet taal terug van 1 of ander P&O kutje of je "ff langs wilt komen voor een gesprekje"
    Dat is mijn ervaring niet hoor. In ieder geval niet bij initieel contact. Het is wél zo dat het vaak al heel snel informeler wordt, sneller dan vroeger.
    Maar dan nog. Laten zien dat je in staat bent een nette brief te schrijven: slechts zeer zelden zul je jezelf daar mee benadelen. Terwijl getutoyeer of anderszins joviaal doen tijdens eerste contacten je kansen aanzienlijk kan verkleinen. Better safe than sorry, wat mij betreft.
    Bovendien kun je in je overige taalgebruik, formuleringen, best laten zien dat je vlot van geest bent, zonder meteen aan de basis beleefdheden te gaan knabbelen en te gaan lopen jij-en en jou-en.
    Hiyawoensdag 3 februari 2010 @ 03:14
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 01:37 schreef Gert het volgende:

    [..]

    Ze leggen daar uit wanneer je een tussenvoegsel met een hoofdletter schrijft. Er wordt daar nergens beweerd dat "Geachte H. van der Steen" o.i.d een goede aanhef is. Want dat is het pertinent niet.

    Natuurlijk: het zijn uiteindelijk slechts afspraken, dus over het waarom van die etiquette kun je twisten. Maar feit is dat die etiquette bestaat, en dat mensen die weten hoe het hoort daar gevoelig voor zijn. Je kunt het dus maar beter goed doen.

    Sowieso kun je beter iets te beleefd dan iets te familiair zijn. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het overduidelijk is dat je niet met "geachte dit of dat" moet aankomen. Maar bij twijfel: kies voor formeel.
    "Hoofdletters in aanhef?" is het onderwerp van dit advies
    "Waar moeten de hoofdletters in de aanhef van een brief of e-mail, zoals in geachte heer van der knaap?" is de vraagstelling.

    Uit de opties die zij geven blijkt het volgende "[..]Dat voorvoegsel krijgt overigens een kleine letter als de naam al 'begonnen is',[..] Henk van der Knaap, H. van der Knaap.

    Waarom zou per definitie niet een voorletter in een aanhef gebruikt kunnen worden?

    [edit]
    Ik bedoel voor de vergeduidelijking: Geachte heer O. Bommel of Geachte mevrouw P. Weetikveel

    [ Bericht 3% gewijzigd door Hiya op 03-02-2010 03:15:40 (toevoeging :D) ]
    Gertwoensdag 3 februari 2010 @ 10:20
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 03:14 schreef Hiya het volgende:

    [..]

    "Hoofdletters in aanhef?" is het onderwerp van dit advies
    "Waar moeten de hoofdletters in de aanhef van een brief of e-mail, zoals in geachte heer van der knaap?" is de vraagstelling.

    Uit de opties die zij geven blijkt het volgende "[..]Dat voorvoegsel krijgt overigens een kleine letter als de naam al 'begonnen is',[..] Henk van der Knaap, H. van der Knaap.

    Waarom zou per definitie niet een voorletter in een aanhef gebruikt kunnen worden?

    [edit]
    Ik bedoel voor de vergeduidelijking: Geachte heer O. Bommel of Geachte mevrouw P. Weetikveel

    Het woord "overigens" verklapt het al: besproken wordt nog even wanneer je een voorvoegsel wél met een kleine letter schrijft. Er wordt niét beweerd dat "Geachte H. van der Knaap" een correcte aanhef is.

    En waaróm dat niet zo is. Tja dat is een ander verhaal. Vaak zijn er wel logische redenen voor taalkundige afspraken, maar vaak ook niet. Is het gewoon "afspraak", punt.
    Persoonlijk vind ik het afkorten van iemands voornaam meer passen op een envelop, of bij correspondentie over de gasrekening of iets dergelijks. Niet als aanhef in een brief. Dat vind ik lomp staan. Het maakt het afstandelijker.
    TimMer1981woensdag 3 februari 2010 @ 15:51
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 22:17 schreef Beavis het volgende:

    [..]

    Ho, wacht. Ik zit niet in sales.
    Ik ben projectleider in de bouw.
    Hij was ook gericht aan de meneer onder jou, die jouw verhaal op zijn sales-verhaal legde. En de bouw is inderdaad een compleet ander verhaal; geen huichelachtig geslijm.
    heiden6woensdag 3 februari 2010 @ 16:57
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 15:51 schreef TimMer1981 het volgende:

    [..]

    Hij was ook gericht aan de meneer onder jou, die jouw verhaal op zijn sales-verhaal legde. En de bouw is inderdaad een compleet ander verhaal; geen huichelachtig geslijm.
    Nou ja, je vooroordeel is gewoon typerend voor iemand die niet weet hoe het eraan toe gaat in die wereld, en maar wat uit zijn nek lult aan de hand van vooroordelen. Je stereotype is niet echt correct meer, achterhaald.
    Hiyawoensdag 3 februari 2010 @ 17:35
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 10:20 schreef Gert het volgende:

    [..]

    Het woord "overigens" verklapt het al: besproken wordt nog even wanneer je een voorvoegsel wél met een kleine letter schrijft. Er wordt niét beweerd dat "Geachte H. van der Knaap" een correcte aanhef is.

    En waaróm dat niet zo is. Tja dat is een ander verhaal. Vaak zijn er wel logische redenen voor taalkundige afspraken, maar vaak ook niet. Is het gewoon "afspraak", punt.
    Persoonlijk vind ik het afkorten van iemands voornaam meer passen op een envelop, of bij correspondentie over de gasrekening of iets dergelijks. Niet als aanhef in een brief. Dat vind ik lomp staan. Het maakt het afstandelijker.
    Er wordt in dat artikel ook niet beweerd dat het niet kan. Overigens kan hier gemakkelijk verwisselt worden met verder en trouwens. Per definitie klopt de strekking het geschrevene nog.

    Ik heb een mailtje gestuurd naar taaladvies. Eens kijken wat hun visie er op is
    Gertwoensdag 3 februari 2010 @ 18:40
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 17:35 schreef Hiya het volgende:

    [..]

    Er wordt in dat artikel ook niet beweerd dat het niet kan. Overigens kan hier gemakkelijk verwisselt worden met verder en trouwens. Per definitie klopt de strekking het geschrevene nog.

    Ik heb een mailtje gestuurd naar taaladvies. Eens kijken wat hun visie er op is
    Er wordt in het artikel ook niet beweerd dat "Geachte meneertje koekepeertje" niet kan. Ze kunnen moeilijk alle uitsluitingen op gaan noemen hè.

    Taaladvies geeft op hun website een aantal mogelijkheden voor een aanhef.
    Ook daar staat die rare voorletter er niet bij.

    Maar plaats hem vooral wél in een aanhef, als je je daar lekker bij voelt! Tip: let goed op het kofschip.
    TimMer1981woensdag 3 februari 2010 @ 20:51
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 16:57 schreef heiden6 het volgende:

    [..]

    Nou ja, je vooroordeel is gewoon typerend voor iemand die niet weet hoe het eraan toe gaat in die wereld, en maar wat uit zijn nek lult aan de hand van vooroordelen. Je stereotype is niet echt correct meer, achterhaald.
    Oh? Klein beetje op je pik getrapt?

    Zelf heb ik zovaak te maken gehad met sales; heb al redelijk wat van het bedrijfsleven gezien, van de werkvloer tot aan de top. De échte top; niet dat snelle jongetje met die leasebak van een halve ton. En het échte bedrijfsleven, dus niet het kantoortje van je baas waar iedere de dag de deur even een paar minuutjes dicht gaat om zijn reet uitgebreid te likken, aangezien dat dé manier is in dat wereldje om promotie te maken.

    Hoe goed je verkoopcijfers ook zijn, als je in dat wereldje geen likkertje bent blijf je het standaardtype wat jarenlang dit gesprek met zijn vrouw heeft:

    "Schat, ze hebben uiteindelijk toch Jansen voor die managementfunctie gekozen, ondanks dat mijn cijfers veel hoger zijn. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar hij wordt mijn nieuwe baas." Waarop je vrouw hetzelfde als al die vorige jaren zegt: "Volgende keer ben jij aan de beurt schat, ik weet het zeker.", waarna ze uiteindelijk in jullie geleaste Prius stapt, naar Jansen toe rijdt en hem op een uiterst erotische manier duidelijk maakt dat zij het eens was met de keuze van de directie. Waargebeurd verhaal en hij was echt niet de eerste en zeker niet de laatste dit dit overkomen is.

    Daarom poep ik op sales: echte managers volgen de standaardregeltjes niet, zij creëeren ze. Iets wat in de hele economische/financiële sector niet gebeurd en daarom kon de kredietcrisis plaatsvinden: iedereen was te schijterig om zijn bek open te trekken.
    Baba-O-Rileywoensdag 3 februari 2010 @ 21:58
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 22:10 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
    Ik gebruik 'Geachte heer Janssen, Beste Jan' op momenten dat ik iemand al heb gesproken of gezien maar het op dat moment een echt zakelijk correspondentie is. Bijvoorbeeld als je een offerte stuurt naar iemand die je al wat beter kent.

    Dan maak je duidelijk dat het zakelijk is, maar laat ook zien dat je elkaar gewoon kent. Prima oplossing.
    Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Dank je.
    Aliceydonderdag 4 februari 2010 @ 10:24
    quote:
    Op dinsdag 2 februari 2010 17:52 schreef Beavis het volgende:

    Meestal gaat dat gewoon goed en na verloop van tijd ontaarden telefoongesprekken zelfs in "Hey Jan, hoe istie nou? Nog wat beleefd dit weekend?" Na een sociaal praatje ga je weer over op werk. Zelfs al heb je elkaar nog nooit gezien.
    Dat is dus iets waar ik een hekel aan heb. Als iemand mijn tijd en aandacht wil, verwacht ik dat iemand een beetje to the point is en niet een babbeltje gaat houden terwijl het ons allebei geen reet interesseert.. Maar dat is misschien wel weer über Hollands.
    Ladylikedonderdag 4 februari 2010 @ 10:46
    quote:
    Op maandag 1 februari 2010 21:59 schreef BrandX het volgende:

    [..]

    Wel in deze opbouw.

    Dus ook midden in een zin, zoals bijvoorbeeld:

    "Ik heb gisteren meneer De Bruin gesproken, toen ik mevrouw Van der Meer thuis bracht"
    toevoeging:
    behalve als de zin is: Ik heb gisteren meneer G. de Bruin gesproken, toen ik mevrouw E. van der Meer thuis bracht (al zal dat niet vaak voorkomen, maar zo werkt het ook in de adressering)

    Mevrouw G. van der Putjes
    Mevrouw Van der Putjes
    heiden6donderdag 4 februari 2010 @ 12:17
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 20:51 schreef TimMer1981 het volgende:

    [..]

    Oh? Klein beetje op je pik getrapt?

    Zelf heb ik zovaak te maken gehad met sales; heb al redelijk wat van het bedrijfsleven gezien, van de werkvloer tot aan de top. De échte top; niet dat snelle jongetje met die leasebak van een halve ton. En het échte bedrijfsleven, dus niet het kantoortje van je baas waar iedere de dag de deur even een paar minuutjes dicht gaat om zijn reet uitgebreid te likken, aangezien dat dé manier is in dat wereldje om promotie te maken.

    Hoe goed je verkoopcijfers ook zijn, als je in dat wereldje geen likkertje bent blijf je het standaardtype wat jarenlang dit gesprek met zijn vrouw heeft:

    "Schat, ze hebben uiteindelijk toch Jansen voor die managementfunctie gekozen, ondanks dat mijn cijfers veel hoger zijn. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar hij wordt mijn nieuwe baas." Waarop je vrouw hetzelfde als al die vorige jaren zegt: "Volgende keer ben jij aan de beurt schat, ik weet het zeker.", waarna ze uiteindelijk in jullie geleaste Prius stapt, naar Jansen toe rijdt en hem op een uiterst erotische manier duidelijk maakt dat zij het eens was met de keuze van de directie. Waargebeurd verhaal en hij was echt niet de eerste en zeker niet de laatste dit dit overkomen is.

    Daarom poep ik op sales: echte managers volgen de standaardregeltjes niet, zij creëeren ze. Iets wat in de hele economische/financiële sector niet gebeurd en daarom kon de kredietcrisis plaatsvinden: iedereen was te schijterig om zijn bek open te trekken.
    Whatever, jij hebt het over iets heel anders dan sales, namelijk het sneue slijmcultuurtje in veel bedrijven, nou, in mijn ervaring valt dat juist wel mee bij sales omdat iedereen daar een grote bek heeft en zijn mannetje staat.

    En verder weet ik niet waarom je er vanuit gaat dat iedereen een managementfunctie ambiëert, persoonlijk zie ik dat als een ondersteunende functie waarin ik me niet thuis zou voelen, in elk geval niet op de manier waarop bij veel bedrijven wordt verwacht dat je zoiets invult.

    Ik ben niet echt op me pik getrapt, maar ik erger me aan je op frustraties gebaseerde kletsverhaal waar geen ruk van klopt.

    Je beeld van de gladjakker in de snelle leasebak en dergelijke is gewoon een belachelijke stereotypering, dat soort gastjes houden niet lang uit omdat niemand ze serieus neemt, ze niet op een normale manier een langdurige goede band kunnen ontwikkelen met iemand, en ze uiteindelijk onherroepelijk op hun bek gaan. Dus is het ook niet mogelijk dat het een veel voorkomend fenomeen is, zo'n wereldje regelt zich zelf wel hoor, natuurlijke selectie waarbij de faalhazen aan het kortste eind zullen trekken, maar niet voordat ze de kans hebben gekregen jouw beeld van bepaald vak schade toe te brengen. Net als dat niet iedere klusjesman een beunhaas is, maar iedereen er wel eens mee te maken heeft gehad.
    Hiyadonderdag 4 februari 2010 @ 16:21
    quote:
    Op woensdag 3 februari 2010 20:51 schreef TimMer1981 het volgende:

    [..]

    Daarom poep ik op sales: echte managers volgen de standaardregeltjes niet, zij creëeren ze. Iets wat in de hele economische/financiële sector niet gebeurd en daarom kon de kredietcrisis plaatsvinden: iedereen was te schijterig om zijn bek open te trekken.


    De reden dat de kredietcrisis ontstaat is komt door het feit dat de échte top zoals jij dat noemt juist hun eigen regeltjes hebben gemaakt. De securisatiemarkt van sub prime hypotheken was een X factor groter dan de totale sub prime markt.