abonnement Unibet Coolblue
pi_77575428
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 23:27 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Dat kan volgens mij echt iet.
Waarom zou dat niet kunnen?
pi_77575524
Het lijkt me nogal logisch dat je de achternaam + geachte heer/mevrouw....gebruikt als je de achternaam weet of kan vinden bij de advertentie.
Het is absoluut not done om zomaar te tutoyeren of anderzijds je mail populistisch vorm te geven tenzij je de persoon kent.
Kan je stom vinden, maar zo is het en niet anders.
Ik stoor me er persoonlijk niet aan als ze direct beginnen met beste <voornaam> en een beetje je/jij-en. Ik kan me echter voorstellen dat anderen dat wel doen. Ik moet wel toegeven dat ik geneigd ben iemand die correct zakelijk adresseert veel serieuzer te nemen. Het geeft aan dat ze in elk geval op de hoogte zijn van de juiste omgangsvormen. Liever een boerenlul die kan doen alsof hij beschaafd is, dan een boerenlul die de moeite niet neemt.
pi_77575723
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:13 schreef teamlead het volgende:

[..]

Dat is dus niet waar. Dit is werkelijk de eerste keer dat ik een dergelijke reactie krijg. Natuurlijk haal je niet alle potentiele klussen binnen (was het maar zo'n feest ) maar nog nooit heb ik een negatieve reactie gekregen op taalgebruik/vorm/benadering.
Vandaar ook mijn verbazing nu
Het is waarschijnlijk de eerste die de moeite wil nemen je op je toon te wijzen. De meeste mensen nemen die moeite niet of durven het je niet te zeggen, maar flikkeren ondertussen gewoon je bericht weg omdat ze je een populaire vogel vinden.

De enige keer dat ik dat overigens heb gedaan was toen ik een sollicitatiebrief kreeg met de aanhef: 'Hoi <voornaam> ' met daarna de tergende zin 'ik denk, ik schrijf maar even een mail!'
Die heb ik alleen teruggestuurd dat ik niet met 'm had geknikkert en dat alle kansen op een potje bij deze ook verkeken waren.
Helaas geen reactie teruggehad, wat me behoorlijk verbaasde. Tofdoeners druipen blijkbaar snel af.
pi_77578029
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 23:30 schreef Hiya het volgende:

[..]

Waarom zou dat niet kunnen?
Gewoon omdat je dat niet zo hoort te schrijven, met voorletters erbij. Nog nooit gezien...
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
  † In Memoriam † woensdag 3 februari 2010 @ 00:48:42 #80
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77578054
Lectori salutem!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_77578671
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 00:47 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Gewoon omdat je dat niet zo hoort te schrijven, met voorletters erbij. Nog nooit gezien...
Het komt wel vaker voor hoor.

(bron) http://www.onzetaal.nl/advies/hoofdletterbrief.php
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 01:37:18 #82
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_77578867
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 01:22 schreef Hiya het volgende:

[..]

Het komt wel vaker voor hoor.

(bron) http://www.onzetaal.nl/advies/hoofdletterbrief.php
Ze leggen daar uit wanneer je een tussenvoegsel met een hoofdletter schrijft. Er wordt daar nergens beweerd dat "Geachte H. van der Steen" o.i.d een goede aanhef is. Want dat is het pertinent niet.

Natuurlijk: het zijn uiteindelijk slechts afspraken, dus over het waarom van die etiquette kun je twisten. Maar feit is dat die etiquette bestaat, en dat mensen die weten hoe het hoort daar gevoelig voor zijn. Je kunt het dus maar beter goed doen.

Sowieso kun je beter iets te beleefd dan iets te familiair zijn. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het overduidelijk is dat je niet met "geachte dit of dat" moet aankomen. Maar bij twijfel: kies voor formeel.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
  woensdag 3 februari 2010 @ 01:44:13 #83
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_77578958
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 01:37 schreef Gert het volgende:

[..]

Ze leggen daar uit wanneer je een tussenvoegsel met een hoofdletter schrijft. Er wordt daar nergens beweerd dat "Geachte H. van der Steen" o.i.d een goede aanhef is. Want dat is het pertinent niet.

Natuurlijk: het zijn uiteindelijk slechts afspraken, dus over het waarom van die etiquette kun je twisten. Maar feit is dat die etiquette bestaat, en dat mensen die weten hoe het hoort daar gevoelig voor zijn. Je kunt het dus maar beter goed doen.

Sowieso kun je beter iets te beleefd dan iets te familiair zijn. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het overduidelijk is dat je niet met "geachte dit of dat" moet aankomen. Maar bij twijfel: kies voor formeel.
Het is wel de laatste jaren erg veranderd. Vroeger móest het allemaal heel formeel.
Tegenwoordig stuur je een nette brief of email, en dan krijg je een mailtje in internet taal terug van 1 of ander P&O kutje of je "ff langs wilt komen voor een gesprekje"
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
pi_77579024
gewoon @ random quotes van new kids on the block erin gooien

Komt altijddddd in orde
In het weekend verkleed ik me wel eens als Wanda en beklim ik bergen Grrwah!!
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 01:56:23 #85
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_77579093
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 01:44 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Het is wel de laatste jaren erg veranderd. Vroeger móest het allemaal heel formeel.
Tegenwoordig stuur je een nette brief of email, en dan krijg je een mailtje in internet taal terug van 1 of ander P&O kutje of je "ff langs wilt komen voor een gesprekje"
Dat is mijn ervaring niet hoor. In ieder geval niet bij initieel contact. Het is wél zo dat het vaak al heel snel informeler wordt, sneller dan vroeger.
Maar dan nog. Laten zien dat je in staat bent een nette brief te schrijven: slechts zeer zelden zul je jezelf daar mee benadelen. Terwijl getutoyeer of anderszins joviaal doen tijdens eerste contacten je kansen aanzienlijk kan verkleinen. Better safe than sorry, wat mij betreft.
Bovendien kun je in je overige taalgebruik, formuleringen, best laten zien dat je vlot van geest bent, zonder meteen aan de basis beleefdheden te gaan knabbelen en te gaan lopen jij-en en jou-en.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_77579492
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 01:37 schreef Gert het volgende:

[..]

Ze leggen daar uit wanneer je een tussenvoegsel met een hoofdletter schrijft. Er wordt daar nergens beweerd dat "Geachte H. van der Steen" o.i.d een goede aanhef is. Want dat is het pertinent niet.

Natuurlijk: het zijn uiteindelijk slechts afspraken, dus over het waarom van die etiquette kun je twisten. Maar feit is dat die etiquette bestaat, en dat mensen die weten hoe het hoort daar gevoelig voor zijn. Je kunt het dus maar beter goed doen.

Sowieso kun je beter iets te beleefd dan iets te familiair zijn. Uiteraard zijn er gevallen waarbij het overduidelijk is dat je niet met "geachte dit of dat" moet aankomen. Maar bij twijfel: kies voor formeel.
"Hoofdletters in aanhef?" is het onderwerp van dit advies
"Waar moeten de hoofdletters in de aanhef van een brief of e-mail, zoals in geachte heer van der knaap?" is de vraagstelling.

Uit de opties die zij geven blijkt het volgende "[..]Dat voorvoegsel krijgt overigens een kleine letter als de naam al 'begonnen is',[..] Henk van der Knaap, H. van der Knaap.

Waarom zou per definitie niet een voorletter in een aanhef gebruikt kunnen worden?

[edit]
Ik bedoel voor de vergeduidelijking: Geachte heer O. Bommel of Geachte mevrouw P. Weetikveel

[ Bericht 3% gewijzigd door Hiya op 03-02-2010 03:15:40 (toevoeging :D) ]
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 10:20:07 #87
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_77582307
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 03:14 schreef Hiya het volgende:

[..]

"Hoofdletters in aanhef?" is het onderwerp van dit advies
"Waar moeten de hoofdletters in de aanhef van een brief of e-mail, zoals in geachte heer van der knaap?" is de vraagstelling.

Uit de opties die zij geven blijkt het volgende "[..]Dat voorvoegsel krijgt overigens een kleine letter als de naam al 'begonnen is',[..] Henk van der Knaap, H. van der Knaap.

Waarom zou per definitie niet een voorletter in een aanhef gebruikt kunnen worden?

[edit]
Ik bedoel voor de vergeduidelijking: Geachte heer O. Bommel of Geachte mevrouw P. Weetikveel

Het woord "overigens" verklapt het al: besproken wordt nog even wanneer je een voorvoegsel wél met een kleine letter schrijft. Er wordt niét beweerd dat "Geachte H. van der Knaap" een correcte aanhef is.

En waaróm dat niet zo is. Tja dat is een ander verhaal. Vaak zijn er wel logische redenen voor taalkundige afspraken, maar vaak ook niet. Is het gewoon "afspraak", punt.
Persoonlijk vind ik het afkorten van iemands voornaam meer passen op een envelop, of bij correspondentie over de gasrekening of iets dergelijks. Niet als aanhef in een brief. Dat vind ik lomp staan. Het maakt het afstandelijker.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_77594356
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 22:17 schreef Beavis het volgende:

[..]

Ho, wacht. Ik zit niet in sales.
Ik ben projectleider in de bouw.
Hij was ook gericht aan de meneer onder jou, die jouw verhaal op zijn sales-verhaal legde. En de bouw is inderdaad een compleet ander verhaal; geen huichelachtig geslijm.
pi_77596896
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 15:51 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Hij was ook gericht aan de meneer onder jou, die jouw verhaal op zijn sales-verhaal legde. En de bouw is inderdaad een compleet ander verhaal; geen huichelachtig geslijm.
Nou ja, je vooroordeel is gewoon typerend voor iemand die niet weet hoe het eraan toe gaat in die wereld, en maar wat uit zijn nek lult aan de hand van vooroordelen. Je stereotype is niet echt correct meer, achterhaald.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_77598358
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 10:20 schreef Gert het volgende:

[..]

Het woord "overigens" verklapt het al: besproken wordt nog even wanneer je een voorvoegsel wél met een kleine letter schrijft. Er wordt niét beweerd dat "Geachte H. van der Knaap" een correcte aanhef is.

En waaróm dat niet zo is. Tja dat is een ander verhaal. Vaak zijn er wel logische redenen voor taalkundige afspraken, maar vaak ook niet. Is het gewoon "afspraak", punt.
Persoonlijk vind ik het afkorten van iemands voornaam meer passen op een envelop, of bij correspondentie over de gasrekening of iets dergelijks. Niet als aanhef in een brief. Dat vind ik lomp staan. Het maakt het afstandelijker.
Er wordt in dat artikel ook niet beweerd dat het niet kan. Overigens kan hier gemakkelijk verwisselt worden met verder en trouwens. Per definitie klopt de strekking het geschrevene nog.

Ik heb een mailtje gestuurd naar taaladvies. Eens kijken wat hun visie er op is
  Moderator woensdag 3 februari 2010 @ 18:40:27 #91
819 crew  Gert
spreekt voor zich
pi_77600517
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 17:35 schreef Hiya het volgende:

[..]

Er wordt in dat artikel ook niet beweerd dat het niet kan. Overigens kan hier gemakkelijk verwisselt worden met verder en trouwens. Per definitie klopt de strekking het geschrevene nog.

Ik heb een mailtje gestuurd naar taaladvies. Eens kijken wat hun visie er op is
Er wordt in het artikel ook niet beweerd dat "Geachte meneertje koekepeertje" niet kan. Ze kunnen moeilijk alle uitsluitingen op gaan noemen hè.

Taaladvies geeft op hun website een aantal mogelijkheden voor een aanhef.
Ook daar staat die rare voorletter er niet bij.

Maar plaats hem vooral wél in een aanhef, als je je daar lekker bij voelt! Tip: let goed op het kofschip.
Er zijn Europese landen waar een groter bevolkingsdeel moeite heeft de eindjes aan elkaar te knopen, maar waar supermarktgevechten om rollen zacht Page-toiletpapier toch uitblijven.
pi_77606170
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 16:57 schreef heiden6 het volgende:

[..]

Nou ja, je vooroordeel is gewoon typerend voor iemand die niet weet hoe het eraan toe gaat in die wereld, en maar wat uit zijn nek lult aan de hand van vooroordelen. Je stereotype is niet echt correct meer, achterhaald.
Oh? Klein beetje op je pik getrapt?

Zelf heb ik zovaak te maken gehad met sales; heb al redelijk wat van het bedrijfsleven gezien, van de werkvloer tot aan de top. De échte top; niet dat snelle jongetje met die leasebak van een halve ton. En het échte bedrijfsleven, dus niet het kantoortje van je baas waar iedere de dag de deur even een paar minuutjes dicht gaat om zijn reet uitgebreid te likken, aangezien dat dé manier is in dat wereldje om promotie te maken.

Hoe goed je verkoopcijfers ook zijn, als je in dat wereldje geen likkertje bent blijf je het standaardtype wat jarenlang dit gesprek met zijn vrouw heeft:

"Schat, ze hebben uiteindelijk toch Jansen voor die managementfunctie gekozen, ondanks dat mijn cijfers veel hoger zijn. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar hij wordt mijn nieuwe baas." Waarop je vrouw hetzelfde als al die vorige jaren zegt: "Volgende keer ben jij aan de beurt schat, ik weet het zeker.", waarna ze uiteindelijk in jullie geleaste Prius stapt, naar Jansen toe rijdt en hem op een uiterst erotische manier duidelijk maakt dat zij het eens was met de keuze van de directie. Waargebeurd verhaal en hij was echt niet de eerste en zeker niet de laatste dit dit overkomen is.

Daarom poep ik op sales: echte managers volgen de standaardregeltjes niet, zij creëeren ze. Iets wat in de hele economische/financiële sector niet gebeurd en daarom kon de kredietcrisis plaatsvinden: iedereen was te schijterig om zijn bek open te trekken.
  woensdag 3 februari 2010 @ 21:58:35 #93
67746 Baba-O-Riley
Out here in the fields
pi_77609107
quote:
Op maandag 1 februari 2010 22:10 schreef Brave_Sir_Robin het volgende:
Ik gebruik 'Geachte heer Janssen, Beste Jan' op momenten dat ik iemand al heb gesproken of gezien maar het op dat moment een echt zakelijk correspondentie is. Bijvoorbeeld als je een offerte stuurt naar iemand die je al wat beter kent.

Dan maak je duidelijk dat het zakelijk is, maar laat ook zien dat je elkaar gewoon kent. Prima oplossing.
Dat klinkt inderdaad aannemelijk. Dank je.
.
pi_77621582
quote:
Op dinsdag 2 februari 2010 17:52 schreef Beavis het volgende:

Meestal gaat dat gewoon goed en na verloop van tijd ontaarden telefoongesprekken zelfs in "Hey Jan, hoe istie nou? Nog wat beleefd dit weekend?" Na een sociaal praatje ga je weer over op werk. Zelfs al heb je elkaar nog nooit gezien.
Dat is dus iets waar ik een hekel aan heb. Als iemand mijn tijd en aandacht wil, verwacht ik dat iemand een beetje to the point is en niet een babbeltje gaat houden terwijl het ons allebei geen reet interesseert.. Maar dat is misschien wel weer über Hollands.
pi_77622180
quote:
Op maandag 1 februari 2010 21:59 schreef BrandX het volgende:

[..]

Wel in deze opbouw.

Dus ook midden in een zin, zoals bijvoorbeeld:

"Ik heb gisteren meneer De Bruin gesproken, toen ik mevrouw Van der Meer thuis bracht"
toevoeging:
behalve als de zin is: Ik heb gisteren meneer G. de Bruin gesproken, toen ik mevrouw E. van der Meer thuis bracht (al zal dat niet vaak voorkomen, maar zo werkt het ook in de adressering)

Mevrouw G. van der Putjes
Mevrouw Van der Putjes
In de KSC-soap is Bos81 mijn man en heb ik een kind met Dr_Flash.
RockNijntje is mn KSC-soap dochter.
Lid van de MamaSquad
pi_77624947
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:51 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Oh? Klein beetje op je pik getrapt?

Zelf heb ik zovaak te maken gehad met sales; heb al redelijk wat van het bedrijfsleven gezien, van de werkvloer tot aan de top. De échte top; niet dat snelle jongetje met die leasebak van een halve ton. En het échte bedrijfsleven, dus niet het kantoortje van je baas waar iedere de dag de deur even een paar minuutjes dicht gaat om zijn reet uitgebreid te likken, aangezien dat dé manier is in dat wereldje om promotie te maken.

Hoe goed je verkoopcijfers ook zijn, als je in dat wereldje geen likkertje bent blijf je het standaardtype wat jarenlang dit gesprek met zijn vrouw heeft:

"Schat, ze hebben uiteindelijk toch Jansen voor die managementfunctie gekozen, ondanks dat mijn cijfers veel hoger zijn. Hoe hij het heeft gedaan weet ik niet, maar hij wordt mijn nieuwe baas." Waarop je vrouw hetzelfde als al die vorige jaren zegt: "Volgende keer ben jij aan de beurt schat, ik weet het zeker.", waarna ze uiteindelijk in jullie geleaste Prius stapt, naar Jansen toe rijdt en hem op een uiterst erotische manier duidelijk maakt dat zij het eens was met de keuze van de directie. Waargebeurd verhaal en hij was echt niet de eerste en zeker niet de laatste dit dit overkomen is.

Daarom poep ik op sales: echte managers volgen de standaardregeltjes niet, zij creëeren ze. Iets wat in de hele economische/financiële sector niet gebeurd en daarom kon de kredietcrisis plaatsvinden: iedereen was te schijterig om zijn bek open te trekken.
Whatever, jij hebt het over iets heel anders dan sales, namelijk het sneue slijmcultuurtje in veel bedrijven, nou, in mijn ervaring valt dat juist wel mee bij sales omdat iedereen daar een grote bek heeft en zijn mannetje staat.

En verder weet ik niet waarom je er vanuit gaat dat iedereen een managementfunctie ambiëert, persoonlijk zie ik dat als een ondersteunende functie waarin ik me niet thuis zou voelen, in elk geval niet op de manier waarop bij veel bedrijven wordt verwacht dat je zoiets invult.

Ik ben niet echt op me pik getrapt, maar ik erger me aan je op frustraties gebaseerde kletsverhaal waar geen ruk van klopt.

Je beeld van de gladjakker in de snelle leasebak en dergelijke is gewoon een belachelijke stereotypering, dat soort gastjes houden niet lang uit omdat niemand ze serieus neemt, ze niet op een normale manier een langdurige goede band kunnen ontwikkelen met iemand, en ze uiteindelijk onherroepelijk op hun bek gaan. Dus is het ook niet mogelijk dat het een veel voorkomend fenomeen is, zo'n wereldje regelt zich zelf wel hoor, natuurlijke selectie waarbij de faalhazen aan het kortste eind zullen trekken, maar niet voordat ze de kans hebben gekregen jouw beeld van bepaald vak schade toe te brengen. Net als dat niet iedere klusjesman een beunhaas is, maar iedereen er wel eens mee te maken heeft gehad.
As the officer took her away, she recalled that she asked,
"Why do you push us around?"
And she remembered him saying,
"I don't know, but the law's the law, and you're under arrest."
pi_77633606
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 20:51 schreef TimMer1981 het volgende:

[..]

Daarom poep ik op sales: echte managers volgen de standaardregeltjes niet, zij creëeren ze. Iets wat in de hele economische/financiële sector niet gebeurd en daarom kon de kredietcrisis plaatsvinden: iedereen was te schijterig om zijn bek open te trekken.


De reden dat de kredietcrisis ontstaat is komt door het feit dat de échte top zoals jij dat noemt juist hun eigen regeltjes hebben gemaakt. De securisatiemarkt van sub prime hypotheken was een X factor groter dan de totale sub prime markt.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')