abonnement Unibet Coolblue
pi_257194
Zonet schreef ik al in de streamverslagen dat Jop vertelde dat Büllent overweegt op te stappen.

Fondaco schreef:

De reakties van de busleden was ook kenmerkend. Büllent was openhartig op de door de SBS-dame gestelde vragen en wond er geen doekjes om, in woord en daad, dat hij zich belazerd voelde. Daarom krijgt hij van mij een tien, want hij geeft steeds meer blijk, dat hij het vuile spelletje door heeft.


  maandag 3 april 2000 @ 23:53:00 #2
2734 THE BORG
Houston, we have a problem....
pi_257195
Je moet er toch uiteindelijk schijtziek van worden van dat geklooi van SBS. Ze zouden met z'n allen moeten opstappen. Ik kan mij voorstellen dat het voor hen niet meer leuk is om in die bus te zitten.
(behalve Iwan dan)

  dinsdag 4 april 2000 @ 00:03:00 #3
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_257196
...Joppie zit inmiddels ook gezellig buiten aan de murmel tafel (waar Iwan&Tessa en Antoinet al zaten)
lachen, gieren, brullen


Büllent & Esmeralda in de bus( geen geluid)

  dinsdag 4 april 2000 @ 00:08:00 #4
1723 zeeuws jongetje
inmiddels ouwe lul
pi_257197
quote:
op 04-03-2000 om 11:49 PM schreef Coos het volgende:
Zonet schreef ik al in de streamverslagen dat Jop vertelde dat Büllent overweegt op te stappen.

Fondaco schreef:

De reakties van de busleden was ook kenmerkend. Büllent was openhartig op de door de SBS-dame gestelde vragen en wond er geen doekjes om, in woord en daad, dat hij zich belazerd voelde. Daarom krijgt hij van mij een tien, want hij geeft steeds meer blijk, dat hij het vuile spelletje door heeft.




wat heeft 'ie gezegd dan...ik heb het even gemist.
(Booooooring )

pi_257198
quote:
op 04-04-2000 om 12:08 AM schreef zeeuws jongetje het volgende:

wat heeft 'ie gezegd dan...ik heb het even gemist.
(Booooooring )

Ja, alsjeblieft, vertel. Is mij ook ontgaan.

pi_257199
Hij antwoordde op de vraag van iemand die zich afvroeg waar is Bül. Toen vertelde Jop aan de anderen buiten Dat die het NU even Niet Meer ziet zitten en overweegt zijn biezen te pakken. Na enig heen en weer gepraat hierover onderling denken zij dat de bui wel weer overdrijft.

Maar Na het vertrek van Seki vorige week wist Büllent (als enige??) precies hoe het zit met de manipulaties. En ziet/zag dat nu weer gebeuren en vraagt zich ongetwijfeld af, "moet ik met dit smereige zooitje doorgaan".

  dinsdag 4 april 2000 @ 00:47:00 #7
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_257200
Het zou Büllent zeker sieren als hij nu zou vertrekken, ook al begrijp ik het wel als hij blijft ivm met zijn inleg. Het heeft sowieso niet zo veel zin om te blijven, want het kliekje Iwan/Tessa + Jop/Antonette gaat nu vast de drie overblijvers leveren.

Ik denk dat Büllent (als enige? Of doet de rest overtuigend alsof hun neus bloedt ?) wel door heeft dat het spelletje nu héél smerig gespeeld is. Hij had dat ook al wel door, toen de redactie 'spontaan' besloot deze keer maar 2 mensen op de bank te plaatsen ('omdat SEKI weg was gegaan', welja misbruik het vorige slachtoffer van je manipulaties maar om het volgende te rechtvaardigen). Desondanks dapper dat hij ervoor koos om toch op Jop te stemmen, ook al wist hij dat het zijn status in de groep overblijvers alleen maar kon schaden.

Als Büllent inderdaad op zou stappen (hij heeft er, en dit is zeker als enige, de principes en het lef voor, denk ik) zou het absoluut een mooie 'fuck you' zijn richting SBS, die dan krampachtig de resten van het programma bij elkaar kan gaan vegen. Het zou ze ook dwingen om de ranzige gang van zaken rond Aziz' vertrek nog eens uit te leggen.

Tot nu toe vond ik het programma best vermakelijk, maar dit doet mij kokhalzen. Aziz was zeker niet mijn favoriet, en ik denk eerlijk gezegd ook niet dat hij een kans maakte om te winnen. Dat neemt totaal niet weg dat hij op een laag-bij-de-grondse manier is behandeld, en een neerbuigende en zielige poging om hem te paaien met een video-camera en een weekendje Disneyland Paris maakt het misschien alleen maar erger.

Ook nog even Sylvana, die het misschien ook niet kan helpen, maar toch. Sylvana ('onschuldig') tegen Tessa: 'maakte het nou verschil, stemmen met 2 of 3 mensen op de bank ?' Tessa (koud van de schrik bekomen) zegt iets als: 'nou met 3 moet je echt denken wat je van iedereen vindt, met 2 is het wel duidelijk met wie je het beste op kan schieten'. Sylvana (constatered): 'dus 2 is moeilijker'. Tessa (sprakeloos):'......' Nee Sylvana, MUTS, ga nou niet doen alsof het allemaal gecompliceerder is geworden door deze 'onverwachte ontwikkelingen'. Alsof de uitslag van vanavond voor de insiders een VERRASSING IS !!!???? BAH! Wat een lachwekkende, walgelijke vertoning !!! .

[Dit bericht is gewijzigd door Meister (Datum 04 April 2000).]

pi_257201
quote:
op 04-04-2000 om 12:47 AM schreef Meister het volgende:
<snip>
Ook nog even Sylvana, die het misschien ook niet kan helpen, maar toch. Sylvana ('onschuldig') tegen Tessa: 'maakte het nou verschil, stemmen met 2 of 3 mensen op de bank ?' Tessa (koud van de schrik bekomen) zegt iets als: 'nou met 3 moet je echt denken wat je van iedereen vindt, met 2 is het wel duidelijk met wie je het beste op kan schieten'. Sylvana (constatered): 'dus 2 is moeilijker'. Tessa (sprakeloos):'......' Nee Sylvana, MUTS, ga nou niet doen alsof het allemaal gecompliceerder is geworden door deze 'onverwachte ontwikkelingen'. Alsof de uitslag van vanavond voor de insiders een VERRASSING IS !!!???? BAH! Wat een lachwekkende, walgelijke vertoning !!! .


Sylvana is voor-geprogrammeerd op vragen en óók op antwoorden. Dat maakt zelf-denken en spontaan zwenken onmogelijk. Het voor-geprogrammeerde antwoord wat Tessa had moeten geven is: "moeilijk", dit om te bedekken dat zij haar stem al lang klaar had.
Tessa antwoordt echter het omgekeerde, ook van de verwarring en de emotie van het verraad wat zojuist gepleegd is. Haar gezicht sprak boekdelen - voor haar geen 'poker-face' Sylvana kàn echter niet anders dan maar één soort antwoord processen, en antwoordt dus dienovereenkomstig, ongeacht wat Tessa heeft gezegd. (Net als toen ze vorige keer dacht dat Seki de 4e in de rij was, en hem al vast motivatie wilde vragen vóóraf aan stemming).

Iwan wordt in dit rondje bewust óvergeslagen: voor hem is het nl. het moeilijkst te verbergen, dat hij Jop zélf heeft 'ingekapseld'. Het lukte hem dan ook falikant niet, overtuigend te zijn bij het motiveren..
Regie meteen in 'oortje' van Sylvana: "Iwan óverslààn bij tweede motiverings-vraag!!!".

pi_257202
Van de site van sbs6
Bullent: "Ik heb hier niets meer te zoeken"
Datum: Maandag 3 April 21:00
Bron: Internetredactie op de Maan

Bullent en Esmeralda hebben de laatste tijd veel intieme gesprekken gehad, maar de strekking van die gesprekken was meestal onduidelijk.
Een hoop geheimzinnige blikken, gebarentaal, maar niemand wist waar het precies over ging. Duidelijk is wel geworden dat Bullent niet
lekker in zijn vel zit.
Hij heeft het over ´de schijn niet meer willen ophouden´ en zondert zich meer dan eens af van de groep. Vanavond zit hij met Esmeralda in de tuin op de schommelbank. En eindelijk komt het hele verhaal eruit.

B: Er is hier nog maar één persoon waar ik goed mee op kan schieten, en dat ben jij. De enige maat die ik had is ook pleite. Als jij vanavond nou ook weg gaat, heb ik hier niets meer te zoeken. Ik heb een leuke tijd gehad en klaar.
E: Maar als je doorgaat, wie weet hoe ver je kan komen.
B: Misschien wil ik wel niet zo ver komen. Ik heb met jou en Aziz meer dan met de rest, maar nu heb ik het idee dat de afstand met Aziz ook groter wordt. En als jij weg gaat, en dan moet ik er heel veel energie insteken om weer iets op te bouwen. En daar heb ik gewoon geen zin in.
E: Ik denk dat je er spijt van krijgt. Je moet voor jezelf kiezen. Maar je stapte er ook alleen in.
B: Maar bepaalde dingen zijn gegroeid en bepaalde dingen zijn gigantisch fout gelopen. Ik denk niet dat ik er spijt van krijg. Wat moet ik hier nou bereiken?
E: Ik zou het gewoon zonde vinden. Dit zou een geweldige ervaring moeten wezen.
B: Ik heb genoeg meegemaakt. Ik heb nou een ervaring gehad, vijftig dagen is genoeg. Eerst wilde ik niets liever dan erin, maar nu is 't mooi geweest. Wat heeft het nou voor nut om me hier 58 dagen te laten kwellen. Je kan niet in je eentje doorgaan. Maar als jij er niet wordt uitgestemd dan blijf ik.
Es: Je flikt het niet om weg te gaan zolang ik hier ben.
B: Ik heb mijn portie wel gehad. Alles leuk en aardig, maar de wereld zoals die buiten is, dat is de echte wereld. Ik heb er ontzettend veel van geleerd. Maar het gaat hier op een hele geforceerde en gepushte manier. Ik heb een heel globaal contact met de meesten. Op het moment dat mensen op de bank kwamen was ik welkom, en als ze er weer vanaf waren dan was het weer ´vamos´. Dat klopt niet.
E: Welcome to the Bus!
B: Als ik wegga zal er geen moment zijn dat ik zoiets heb van ´ik zal het soms wel missen´. Ik heb gewoon genoeg van die schijn.
E: Als jij dit van te voren had geweten, was je er dan in gegaan???
B: Nee!
FvdC

pi_257203
Als Bul er nu ook nog uitstapt en Es er dientengevolge de eerstvolgende nominatie uit zal gaan, zijn alleen de stelletjes nog over, gezellie!

[Dit bericht is gewijzigd door Tante Bep (Datum 04 April 2000).]

  dinsdag 4 april 2000 @ 09:34:00 #11
1540 Leonie
Voor jou van mij
pi_257204
Bullent moet niet zo zeuren, hij wist waar hij aan begon, hij zit nu alleen maar na te denken hoe hij het zo kan laten lopen dat hij eruit kan en dan ook nog zijn 6 duizend piekkies terugkrijgt....
Don't touch the computer, don't ever touch the computer!
pi_257205

Zullen we met ons alle nu maar niet gewoon terug gaan naar waar we naar zitten te kijken.

We kijken naar een spelshow waarbij het de bedoeling is dat de slimste uiteindelijk de hoofdprijs wint.

De Bus heeft niet ten doel een vriendenclubje te maken.

Strijd, sluw en b.v. slimmer zijn als een ander, zijn de elementen die nodig zijn om het einddoel te bereiken.

Laat niemand mij proberen te vertellen dat de deelnemers aan de Bus, dat nu doen om zich zelf te ontdekken, of om vrienden te maken of om eens een uitdaging mee te maken.

Nee, de hoofdprijs winnen is de basis van hun meedoen, en dat bepaald hun gedrag.

Ook F 500.000,-- is veel geld. Met als uitgangspunt een gameshow heb ik er geen moeite mee om dan en andere deelnemer zwart te maken. Dat zijn de regels van het spel en zo dient het gespeeld te worden.

Dat SBS6 een vergelijkbare instelling heeft hoort bij het verloop.

Nogmaals, we zitten niet naar een of ander experiment te kijken, we kijken naar een gameshow.

  dinsdag 4 april 2000 @ 09:53:00 #13
272 R@b
No-nonsens
pi_257206
Het wordt niet gebracht als spelshow, maar als een real-life soap. Je weet wel de opvolger van BB. In die hoedanigheid beoordeel ik het programma, niet als spelshow.

Het hoge geld bedrag wat te verdienen valt zou voor mij persoonlijk wel een reden zijn om in de bus te blijven zitten (gestel ik er in zat ) Dat vergoedt veel aan het eind zo niet alles. Maar als toeschouwer blijf ik me toch verbazen over het ranzige niveau van deze SBS6/endedemol productie

Rob

R@b is inderdaad één van de verschrikkelijkste personen die ik ken.
pi_257207
ben het (weer) grotendeels met tanjalies eens, maar op 1 punt niet. volgens mij zitten de meesten daar niet voor het geld, maar om 'bekend' te worden

zie willeke 'ik zou wel iets in de media willen doen'! en ook tessa heb ik die uitspraak al eens horen doen

  dinsdag 4 april 2000 @ 14:30:00 #15
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_257208
quote:
op 04-04-2000 om 09:48 AM schreef tanjalies het volgende:


Zullen we met ons alle nu maar niet gewoon terug gaan naar waar we naar zitten te kijken.

We kijken naar een spelshow waarbij het de bedoeling is dat de slimste uiteindelijk de hoofdprijs wint.


Ok, dat is waar. Het IS een spelshow, maar er is wel iets bijzonders mee aan de hand. Het wordt 'reality'-tv genoemd, en het programma werd oorspronkelijk (nu niet meer houdbaar natuurlijk) gepresenteerd als het volgende: we sluiten een groepje mensen (dat ook nog een zogenaamd door ONS samengesteld mocht worden) op in een bus en dan kijken we wat er gebeurt. Of te wel, de mensen IN de Bus zijn degene die de inhoud van het programma bepalen, en de KIJKER mag dan bepalen wie mag blijven.

Ondertussen is gebleken, dat ze om te beginnen al totaal niet opgesloten zitten, dat De Bussagiers voortdurend door de redactie worden bijgestuurd via allerlei, voor de kijker niet te controleren, onderhandse methoden en dat de kijker met zijn stem bovendien geen enkele invloed uitoefent op de gang van zaken.

We zitten te kijken naar een freakshow, waar de Bussagiers marionetten zijn die naar believen van de redactie worden geportretteerd, gemanipuleerd en uiteindelijk worden gedumpt. Je kan er wel cynisch over zijn en roepen dat je dat mag verwachten van een spelshow op een commerciële zender, maar ik vind dat SBS hier op een opzichtige en volledig respectloze wijze zowel de kandidaten als ons schoffeert.

quote:

De Bus heeft niet ten doel een vriendenclubje te maken.

Strijd, sluw en b.v. slimmer zijn als een ander, zijn de elementen die nodig zijn om het einddoel te bereiken.

Laat niemand mij proberen te vertellen dat de deelnemers aan de Bus, dat nu doen om zich zelf te ontdekken, of om vrienden te maken of om eens een uitdaging mee te maken.

Nee, de hoofdprijs winnen is de basis van hun meedoen, en dat bepaald hun gedrag.

Ook F 500.000,-- is veel geld. Met als uitgangspunt een gameshow heb ik er geen moeite mee om dan en andere deelnemer zwart te maken. Dat zijn de regels van het spel en zo dient het gespeeld te worden.


Ok, maar dan moet je niet doen alsof de kijker enige invloed heeft. Als mensen zich in De Bus schofterig gedragen, of juist totaal niet opvallen en zo ver komen, dan moeten de bellers dat af kunnen straffen - of juist ondersteunen als ze dat leuk vinden om te zien. Daar gaat het toch om in reality-tv, kijken naar anderen en ze dan moreel beoordelen? Anders MOET je de publieksparticipatie gewoon helemaal afschaffen en het eerlijk een soap noemen...

quote:

Dat SBS6 een vergelijkbare instelling heeft hoort bij het verloop.


Het spijt me, maaar je gaat toch echt te ver hier. SBS zit fout op een fors aantal punten. Ok, het is een commerciële omroep, ontslaat dat SBS soms van alle fatsoensnormen? Dat ze mensen (tegen een fors tarief) laten bellen om te stemmen voor kandidaten geeft ze een morele verantwoordelijkheid jegens de bellers om die stemmen in acht te nemen. Als ik gisteren, de situatie overziende, had gebeld om Aziz te steunen, had ik me absoluut GETILD gevoeld door SBS6. Als ik een van die velen was geweest, die SEKI op de eerste of tweede plaats hield van de populariteitspolls zou ik me GENAAID voelen door SBS op het moment dat SEKI de Bus uit werd gemanipuleerd. Ik kan veel relativeren, maar dit riekt naar mijn mening gewoon naar OPLICHTERIJ en dat is hier te lande nog immer een strafbaar feit...

quote:

Nogmaals, we zitten niet naar een of ander experiment te kijken, we kijken naar een gameshow.

[Dit bericht is gewijzigd door Meister (Datum 04 April 2000).]

pi_257209
Misschien is bullent tot de conclusie gekomen
dat je wel vrienden moet hebben om te kunnen overleven in de bus
en ja
de politie is je beste vriend geldt alleen
onder de polite zelf, niet naar de burgers
toe....

Bullent Next
Iwan rules...

[b]100% hetero autochtoon, die een hekel heeft aan de rest[/b]
pi_257210
quote Tanjalies:

"Nogmaals, we zitten niet naar een of ander experiment te kijken, we kijken naar een gameshow."

Fons van Westerloo: "Vlgs. een anoniem telefoontje had Seki een crimineel verleden"

Sylvana tegen Aziz: "Je zat als een zielig hoopje mens.... kom hé, Aziz, we gaan toch niet... ?"

BB-dagboekkamer tegen Mona: "Je gezin is in gevaar"

WAT HEEFT DIT ALLES (en nog véél meer!) MET EEN "GAMESHOW" TE MAKEN ???

Wat wordt hier dan ge'show'd ?
Reality ? Oja, dat stond ook in het contract van Aziz, ja, we gaan jouw lijf ff vet in de camera zetten, 2 minuten lang voor heel nederland. Wil je ff tekenen ?

Wie van degenen hier, die nog roept "ze wisten het van tevoren", durft zichzelf aan zo'n 'freak-camera' bloot te stellen ?

Als je nou 'game' leest als het engelse woord voor 'wild' (bedoeld om op te schieten),
dan zeg ik nog.... mjah, wie dààrvoor tekent.. Maar stond dat zó in het contract, Tanjalies ?

M.a.w., door dit als 'professioneel werk' te beschrijven, doen we dan niet lekker mee aan de norm-vervaging ?

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 04 April 2000).]

  dinsdag 4 april 2000 @ 16:18:00 #18
2722 Quenda®
*Poison for You.
pi_257211
gut, zal even een geprekje van Büllent proberen weer te geven: de bus is een spel, en wij zijn de pionnen, de pionnen onderling proberen elkaar van het bord te vegen, dat is mij wel duidelijk, en de bedenkers van dit bordspel proberen sommige pionnen goed over te laten komen.
Aziz antwoorde toen dat hij "deze gedachtengang"heel goed kon volgen

Iemand met een beetje hersens weet dus echt wel van te voren waar hij/zij aan begint, en heeft dan ook echt wel door dat de programma-makers je kunnen maken of breken.

pi_257212
Aziz antwoordt wel vaker, 'dat hij 't heel goed kan volgen', herhaalt zelfs letterlijk uitdrukkingen van anderen,
sprong gisteravond nog 'een gat in de lucht' bij de aankondiging van de 'vakantie', daarbij nog aangemoedigd door Sylvana, terwijl die al wist....

Het gaat mij dus niet om de slimmen, zoals Büllent, maar om de kwetsbaren, zoals Aziz, Seki en in mindere mate óók Jop,
die worden 'te kakken gezet': en op een véél efficienter en verstrekkender manier, dan jij of ik óóit met 'de buurman' of wie ook kunnen doen. De macht dus, om te 'maken' of te 'breken', vergt wel moreel sterke benen om op te staan bij degeen die ze in handen heeft: kijk maar naar de historie en huidige nog bestaande dictatoriaten.
En herinner je dan Aziz z'n geschoktheid, nadat hij de 'compilatie' gezien had, en daarop zijn goedbedoelde waarschuwing aan de rest: "dit willen de mensen niet zien!"
(BB-Ruud: VOO heeft het beste met ons voor!")

Kijk, dat soort naïviteit dus, noem het voor mijn part onschuld, als je dàt niet kunt zien, ben ik uitgepraat....

[Dit bericht is gewijzigd door Moor (Datum 04 April 2000).]

pi_257213

Het Hollandse begrip van een gameshow is een amusementsprogramma met een wedstrijdelement. Ik mag toch stellen dat de Bus voldoet aan deze beschrijving. Het realsoap element vinden we in vele programmaas en in vele vormen terug. Het is de trend die op dit moment heerst. Ook de onderdelen uit Brandsteder zijn nieuwe familie programma bevat realsoap onderdelen. De Bus is een gameshow op basis van realsoap elementen. Het is niet of of, maar en en. De stelling dat de Busbewoners niet voor het geld in de Bus zitten, maar om een bekende Nederlander te worden bestrijd ik. Het bekende Nederlander worden heeft naast het te winnen geldbedrag de zelfde bedoeling. Een bekende Nederlander vertaald zich namelijk ook in geld. Dat is duidelijk het beeld wat het volk heeft van bekende Nederlanders. Dat zijn ook de mensen die geld hebben. Met andere woorden, ze zijn de Bus in gegaan om er uiteindelijk financieel beter van te worden. Deze stelling houd in dat er onvermijdelijk een wedstrijd plaats vindt, die in de omgeving waar die plaats vindt nooit op basis van voortdurende eerlijkheid zal worden uitgevochten. De kritiek die hier naar de deelnemers wordt geuit, is dan ook niet meer dan de schaamte over de herkenning van wat wij zelf in die situatie zouden doen. Namelijk precies het zelfde. Wat SBS6 betreft zou ik willen zeggen, dat het manipuleren zo openlijk gebeurt dat iedere verandering een bijstelling van ons verwachtingspatroon vraagt. Deze bijstelling, en de gevolgen vinden we vervelend, maar wat is er tegen een spelleider die sturing geeft aan een spel, zodat het interessant blijft om naar te kijken. 11 naamlozen in de Bus, binnen een strak afgesproken reglement zou niet om aan te kijken zijn geweest.

  dinsdag 4 april 2000 @ 18:26:00 #21
2705 cynix
is verdwaald
pi_257214
De uitzendingen van het 'bus-spel' beginnen steeds meer op een 'achter-de-schermen-documentaire' te lijken, een soort 'making-of-the-bus'. Het lijkt zelfs wel bijna cursusmateriaal voor beginnende regisseurs.
De opdracht: 'film een project met elf mensen, waar je zovele mogelijk mee uithaalt, zonder dat ze het in de gaten hebben'.
Subopdrachten: 'vanavond zet je maar 2 mensen op de bank, hoe lul je je er uit?' of 'je wilt die dikke er uit hebben, hoe film je hem zo lullig mogelijk?'.
Etc.
  dinsdag 4 april 2000 @ 18:39:00 #22
2957 Meister
Food & Beverage Consumer
pi_257215
quote:
op 04-04-2000 om 05:22 PM schreef tanjalies het volgende:


Het Hollandse begrip van een gameshow is een amusementsprogramma met een wedstrijdelement. Ik mag toch stellen dat de Bus voldoet aan deze beschrijving. Het realsoap element vinden we in vele programmaas en in vele vormen terug. Het is de trend die op dit moment heerst. Ook de onderdelen uit Brandsteder zijn nieuwe familie programma bevat realsoap onderdelen. De Bus is een gameshow op basis van realsoap elementen. Het is niet of of, maar en en.


Inderdaad, je beschrijft treffend De Bus, zoals het zich nu steeds meer ontvouwt. Maar dat is dus niet wat de kijkers en de deelnemers hadden kunnen en mogen verwachten.

Dat Büllent er nu ook achter lijkt te zijn gekomen hoe de vork in de steel zit, doet niet af aan het feit dat het programma oorspronkelijk werd neergezet als een veel vrijer (qua inhoud) 'format' dan de grotendeels volgens een scenario verlopend soapserie die het nu is.

Iedereen ging er in, met het idee dat hun eigen inbreng qua presentatie en daden van invloed zouden zijn op hun populariteit en dus hun uiteindelijke winstkansen. Dat blijkt dus op de beslissende momenten gewoon lariekoek. SEKI koos voor een confronterende strategie (nou ja, hij was 'zichzelf', volgens mij is hij niet gehaaid genoeg om enige strategie aan te wenden) en dat werd door de redactie afgestraft. Aziz probeerde wanhopig vrienden te maken en houden binnen De Bus, maar een eerlijke kans kreeg hij uiteindelijk niet door creatief met de regels om te springen.
Dat zijn dingen, die niet door de beugel kunnen. Als het inderdaad alleen maar een spelshow zou zijn, dan zou Aziz op dit moment volgens mij juridische stappen kunnen ondernemen. Stel je voor dat de finale bereikt bij een kenniskwis op grond van je prestaties, om er dan op grond van een wijziging van de regels terwijl het programma bezig is, toch uit te vliegen.

quote:

De stelling dat de Busbewoners niet voor het geld in de Bus zitten, maar om een bekende Nederlander te worden bestrijd ik. Het bekende Nederlander worden heeft naast het te winnen geldbedrag de zelfde bedoeling. Een bekende Nederlander vertaald zich namelijk ook in geld. Dat is duidelijk het beeld wat het volk heeft van bekende Nederlanders. Dat zijn ook de mensen die geld hebben. Met andere woorden, ze zijn de Bus in gegaan om er uiteindelijk financieel beter van te worden. Deze stelling houd in dat er onvermijdelijk een wedstrijd plaats vindt, die in de omgeving waar die plaats vindt nooit op basis van voortdurende eerlijkheid zal worden uitgevochten. De kritiek die hier naar de deelnemers wordt geuit, is dan ook niet meer dan de schaamte over de herkenning van wat wij zelf in die situatie zouden doen. Namelijk precies het zelfde. Wat SBS6 betreft zou ik willen zeggen, dat het manipuleren zo openlijk gebeurt dat iedere verandering een bijstelling van ons verwachtingspatroon vraagt. Deze bijstelling, en de gevolgen vinden we vervelend, maar wat is er tegen een spelleider die sturing geeft aan een spel, zodat het interessant blijft om naar te kijken. 11 naamlozen in de Bus, binnen een strak afgesproken reglement zou niet om aan te kijken zijn geweest.


Er lijkt hier een soort houding te ontstaan, alsof dat de deelnemers, omdat ze het toch allemaal om het geld doen, verder geen fatsoenlijke behandeling hoeven te verwachten. Bovendien zitten we NU dus inderdaad met 6 naamlozen, die net zo goed allemaal een beetje kunnen gaan lopen geeuwen en af en toe hun gat krabben, want dat strak afgesproken reglement bestaat. Alleen kan je het beter een script noemen. Nee, dat is spanning zeg. Mensen hoeven geen eigen initiatief meer te tonen, maar gaan gewoon fijn de hele dag de opdrachten van de redactie opvolgen ('ga een spel maken').

Er uit stappen is de enige vorm van 'eigen inbreng' die dan nog feitelijk resteert. Geen wonder dat een karakterloze nobody als Iwan rustig op de overwinning lijkt af te stevenen, terwijl mensen met principes als Seki en Büllent zijn vertrokken, of worstelen met hun verdere verblijf.

[Dit bericht is gewijzigd door Meister (Datum 04 April 2000).]

pi_257216

Laat ik aan mijn verhalen nog dit toevoegen. Programmaas geproduceerd voor een commercieel station hebben alle tot doel om door een zo groot mogelijk kijkerspubliek gezien te worden. De cijfers van de Bus zijn dan wel niet zo hoog als die van BB, maar liggen ver boven het gemiddelde. Het eventueel te halen miljoen was uiteraard een verkooppraatje, dat zal een ieder begrijpen. De kijkcijfers bepalen het succes en geven aan of er wel of niet behoefte en/of waardering voor een programma bestaat. Ik zou zeggen, kijk nog eens naar de kijkcijfers voordat je oordeelt en stop met kijken naar een programma wat niet voor jouw bedoeld is. Of je moet alleskijker zijn en dan wens ik jullie veel plezier met de teletubies.

  dinsdag 4 april 2000 @ 19:43:00 #24
2705 cynix
is verdwaald
pi_257217
Het is niet alleen de minachting van de kijkers die irriteert, die is er bij 'game-shows' waarschijnlijk altijd al geweest. Wat ik wel kwalijk vindt is dat argeloze (lees in SBS-termen: simpele/makkelijk op te lichten) kijkers op kosten gejaagd worden door ze te laten stemmen op iemand die al vertrokken is.
Nog los van het feit dat er niets, maar dan ook werkelijk niets met de stemmen gedaan wordt.

Als we De Bus idd moeten zien als een 'game-show', dan zou SBS6 mijns inziens iets meer moeite moeten doen het gemanipuleer te verbergen. Bij een spel hoort op z'n minst de suggestie gewekt te worden dat de afloop nog niet zeker is, en dat de deelnemers en/of kijkers iets kunnen beinvloeden, hetgeen hier niet het geval lijkt.

pi_257218

Cynix

Met het door jouw genoemde punt ben ik het uiteraard volkomen eens. Oplichting veroordeel ook ik zeer. De geldklopperij die er ondoorzichtig plaats vindt, en ook bij BB heb ik daar vaak tegen geprotesteerd, kan niet heftig genoeg bestreden worden.

abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')