abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77408019
Allereerst wil ik even meegeven, ik wil geen (obligatie)fondsen kopen, want ik wil niet dat een of andere "aap in pak" een veel te royaal salaris verdient op deze manier, om dan nog slechter te gaan presteren dan een of andere referte index.

Het idee is dus, wij hebben een leuke som (+200.000 euro) die we willen gaan beleggen op de langere termijn (gem. 10 jaar). Maar graag nemen we niet teveel risico op dit kapitaal (= geen aandelen) maar een beetje risico mag wel. We willen namelijk een beter rendement dan een spaarrekening bekomen, daarom was het idee er, om in obligaties te stappen.

Heb al heel wat gelezen over obligaties, en weet relatief goed hoe deze werken, en dat is allemaal heel leuk in de theorie. Maar waar koop je zoiets... Bij bijvoorbeeld Binckbank staan er wel een paar in de lijst, maar het aanbod lijkt zeer beperkt... zijn er bovendien bronnen om te weten te komen wanneer nieuwe uitgiften er aan staan te kopen. Soms lees je op bepaalde financiële nieuwspagina's (meestal nadat de uitgifte reeds is voltooid, en dat is dus te laat) dat er een uitgifte was. Maar ik wil daar dus op tijd bij zij.

Zou op deze manier graag een leuke Obligatieportefeuille opbouwen van een 70% bedrijfs, 30% overheidspapier. Zoveel mogelijk risico's spreiden dus een 20-40 tal verschillende obligaties op termijn.

Tips & Advies welkom!
pi_77408088
Iedere grote bank heeft toch een 'vermogensbeheer' afdeling waarbij je dit onder begeleiding van een adviseur kan realiseren?
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
  vrijdag 29 januari 2010 @ 11:13:26 #3
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_77408673
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 10:56 schreef PietjePuk007 het volgende:
Iedere grote bank heeft toch een 'vermogensbeheer' afdeling waarbij je dit onder begeleiding van een adviseur kan realiseren?
Is dat niet de "aap in het pak" die TS juist niet wil?
censuur :O
pi_77408733
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:13 schreef RemcoDelft het volgende:
Is dat niet de "aap in het pak" die TS juist niet wil?
Je kan bij vermogensbeheerders toch wel kiezen voor een vast bedrag of een bedrag per (advies)uur? TS heeft 't over de 'beheerkosten' bij gemixte fondsen volgens mij, kan 't mis hebben.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_77408881
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:15 schreef PietjePuk007 het volgende:

[..]

Je kan bij vermogensbeheerders toch wel kiezen voor een vast bedrag of een bedrag per (advies)uur? TS heeft 't over de 'beheerkosten' bij gemixte fondsen volgens mij, kan 't mis hebben.
Beide voelt natuurlijk als aftroggelen

Vraagstukken zoals deze doen me altijd weer aan dit plaatje denken.

Ik wist het overigens wel wat ik zou doen als ik dat bedrag voor lange termijn moest wegzetten. Ik zou inderdaad een gedeelte wegzetten tegen obligaties. Maar gezien het toekomst beeld zou dat niet heel veel zijn en zeker niet 70/30 corporate/overheid.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 11:19:59 #6
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77408912
Je kunt de beursgenoteerde obligaties gewoon op de beursvloer kopen bij Binck. Dan betaal je de marktprijs. Is heel simpel.

De Rabobank heeft ook een obligatiepakket in de aanbieding op dit moment. Dient om het eigen vermogen te versterken, een soort convertable. Daar kun je ook naar kijken.

Gezien het bedrag dat je belegt zou je ook kunnen overwegen om te spreiden. Dus toch voor een deel van het geld aandelen. Je risico blijft dan beperkt tot het percentage aandelen wat je koopt.

In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn obligaties overigens niet zonder risico. Niet alleen kan de uitgevende instelling failliet gaan, maar als de rente stijgt dan daalt de koers van de obligatie! Dan kun je dus niet tussentijds verkopen. Uiteindelijk krijg je wel de 100% terug, maar als er dan een flinke inflatie geweest is dan kun je gewoon effectief nog verlies hebben. Op een spaarrekening met een termijn van een jaar kun je het jaar daarop gewoon tegen een hogere rente afsluiten.
The End Times are wild
pi_77408978
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:19 schreef LXIV het volgende:
In tegenstelling tot wat veel mensen denken zijn obligaties overigens niet zonder risico. Niet alleen kan de uitgevende instelling failliet gaan, maar als de rente stijgt dan daalt de koers van de obligatie! Dan kun je dus niet tussentijds verkopen. Uiteindelijk krijg je wel de 100% terug, maar als er dan een flinke inflatie geweest is dan kun je gewoon effectief nog verlies hebben. Op een spaarrekening met een termijn van een jaar kun je het jaar daarop gewoon tegen een hogere rente afsluiten.
Mja je zou maar in Griekenland investeren om wat te noemen (en ik denk dat de kans aannemelijk is dat de rente nog behoorlijk gaat oplopen komende jaren)
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
  vrijdag 29 januari 2010 @ 11:25:02 #8
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77409093
Gezien bedrag, risicoprofiel en termijn zou ik gaan voor:
40% AA+ obligaties
20% hoog renderende convertibles
20% spaarrekening
20% aandelen. (5 bluechips, B&H)
Nog steeds beperkt risico, meer kans op rendement. Het bezit van geld is sowieso risico, dus het is onzin dit koste wat kost uit te willen sluiten.

Wat betreft die aap heeft TS 100% gelijk overigens!
The End Times are wild
pi_77409234
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:25 schreef LXIV het volgende:
Gezien bedrag, risicoprofiel en termijn zou ik gaan voor:
40% AA+ obligaties
20% hoog renderende convertibles
20% spaarrekening
20% aandelen. (5 bluechips, B&H)
Nog steeds beperkt risico, meer kans op rendement. Het bezit van geld is sowieso risico, dus het is onzin dit koste wat kost uit te willen sluiten.

Wat betreft die aap heeft TS 100% gelijk overigens!
Welke blue chips had je in gedachten ? Ben wel benieuwd welke jij op basis van 10 jaar het meest rendabele rendement ziet geven.

Ben het eens met de verdeling ik zou alleen de spaarrekening 10% lager gooien en 10% in emerging market index trackers gooien.
pi_77412551
Denk er wel aan dat de rente op historisch lage niveau's staat, die niet anders dan in de toekomst omhoog kan. Obligaties kopen terwijl in de toekomst de rente stijgt gaat bijna altijd ten koste van de waarde van die obligaties, vooral als je voor obligaties voor de lange termijn kiest.
pi_77417412
Wel bedankt voor de info zover. Ja, een adviseur valt ook onder de aap in pak verhaal bovendien zijn die tarieven absurd voor wat je er voor terug krijgt, is dat advies dat deze man geeft over de producten van zijn eigen bank zoveel waard, dikwijls +100 euro per uur. Natuurlijk niet, zijn gewoon domme kosten dat je maakt, zeker als ik bekijk dat ik wel kennis heb.

Momenteel is de situatie als volgt:

Spaarrekening +110.000 2,2%
Termijnrekening Credit Europe 90.000 5.75% afloop op 1/12/2010

Heb een tijdje geleden aandelen gehad, was wel in de crisis en met de grote verliezen, mijn verlies was gelukkig heel beperkt, maar ik heb toen echt wel dagen/weken slecht geslapen, daarom denk ik, dat zoiets niet voor mij is weggelegd. Maar zou wel manieren om rendement toch wat op te krikken, risico mag natuurljik gewoon, maar het blijft liefst beperkt. Zou overigens graag in het vastgoed gaan, maar zal nog wel een paar jaar duren voordat je aankopen kan doen aan fair investment value.

Heb al gedacht aan garageboxen in steden, studio's, 1 slp appartementen, hebben een degelijk rendement, en met huurders omgaan ligt me wel.
  vrijdag 29 januari 2010 @ 14:45:30 #12
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_77417523
Die aap in het pak weet niet welk aandeel gaat stijgen. Maar hij kan jou wel vertellen hoe je risico te spreiden en te hedgen.
The End Times are wild
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 14:48:22 #13
230491 Zith
pls tip
pi_77417641
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:19 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Beide voelt natuurlijk als aftroggelen

Vraagstukken zoals deze doen me altijd weer aan dit plaatje denken.
[ afbeelding ]

Ik wist het overigens wel wat ik zou doen als ik dat bedrag voor lange termijn moest wegzetten. Ik zou inderdaad een gedeelte wegzetten tegen obligaties. Maar gezien het toekomst beeld zou dat niet heel veel zijn en zeker niet 70/30 corporate/overheid.
Weet jij trouwens ergens een schema zoals deze te vinden maar dan inclus de vorige decennia?Want dit plaatje is natuulijk lekker voordelig tegen de top van de internet-bubble gezet (al zat het principe gewoon nog kloppen, maar ben benieuwd ). Zag bij RTLZ laatst dat obligaties het vanaf 2000-2010 beter hadden gedaan dan aandelen.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 14:50:22 #14
230491 Zith
pls tip
pi_77417733
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:48 schreef Zith het volgende:

[..]

Weet jij trouwens ergens een schema zoals deze te vinden maar dan inclus de vorige decennia?Want dit plaatje is natuulijk lekker voordelig tegen de top van de internet-bubble gezet (al zat het principe gewoon nog kloppen, maar ben benieuwd ). Zag bij RTLZ laatst dat obligaties het vanaf 2000-2010 beter hadden gedaan dan aandelen.
Heb hem zelf al kunnen vinden:

I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_77418739
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 14:48 schreef Zith het volgende:

[..]

Het is enigszins logisch dat ze het beter dan de aandelen hebben gedaan de afgelopen 10 jaar. Als je van 2000 tot 2010 continu in de Dow Jones had gezeten was je op verlies ge-eindigt

Maarja, zijn er dan ook veel beleggers die de afgelopen 10 jaar in de aandelen hebben gezeten continu? En de crashes gewoon uitzitten? Ik denk het niet.
pi_77420218
Het aanbod bij Binck is beperkt, maar in alle looptijden, couponrentes, categorieen en risico niveau's zijn er wel een paar geschikte obligaties te vinden in mijn ervaring. Ik heb zelf de volgende bij Binck in portefeuille:

iShares Barclays Euro Corp. Bond (NL)
iShares EUR Corporate Bds (frm iBoxx) ...
BNG VAR% 2009-2016 06/06
NWB INFL. PROT. PLUS VAR% 2008-2018 15/05
NEDERLAND 4.250% 2003-2013 15/07
NEDERLAND 5.000% 2001-2011 15/07

Die laatste weegt het zwaarst. Je krijgt nauwelijks meer yield voor die obligatie, maar de maturity is dusdanig dichtbij dat de waarde van deze obligatie nauwelijks op een renteverhoging door de ECB zal reageren. Dan kan ik er dus zonder verlies van af (of ik laat hem aflopen) als die rente weer omhoog gaat.

Zolang die rente nog zo kunstmatig laag is, zou ik een kortlopende obligatie aanschaffen of toch maar de lachwekkende spaarrente bij de bank accepteren. (Dus niet een spaardeposito openen!)

Veel meer zit er op dit moment niet in qua defensief beleggen. Er is dan ook weinig inflatie, zodat het qua koopkracht geen ramp is.

[ Bericht 0% gewijzigd door jaco op 29-01-2010 15:53:04 (typo) ]
pi_77445605
Ik ben het met je eens, dat het momenteel niet de geschikte moment is om olbigaties te gaan kopen, vanwege de zeer lage marktrente. Maar wil er graag wel voor klaar staan, als de inflatie gaat oplopen. Vandaag krijg ik het prettige nieuws dat de spaarrekening op 1 februari van 2,2% naar 2% gaat trouwens... en dat bij reeds oplopende inflatie
pi_77455877
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:28 schreef sitting_elfling het volgende:
10% in emerging market index trackers gooien.
Wat zijn daarvoor leuke?
pi_96376199
Kwestie van wat te updaten.

Wat er tot op heden is gebeurt. De portefeuille ziet er momenteel als volgt uit.

Spaarrekening 50% ( @ 2.7%)
Bedrijfsobligaties 30% (gem. looptijd 5.8 jaar @ 5,1 % bruto rendement)
Perpetual Bonds 20% (gem. @ 7.7% bruto rendement)

Vooral op de perpetuele een goede winst geboekt. Koerswinst van 13,44% (aankoop Q3/2010) + rente (gemiddeld 7.7% op jaarbasis) ze gaan waarschijnlijk binnen een 2 à 3 maand de deur uit. Nu aan het kijken naar aandelen in de defensieve sector. Ik denk aan enkele vastgoedbedrijven actief in rusthuizen en kantoorruimte in Brussel, een kabelaar, energiebedrijven, telecom...

Ik wil graag naar een andere portefeuille namelijk:

Spaarrekening 15%
Bedrijfsobligaties 50%
Perpetual Bonds 15%
Aandelen 20%
pi_96378507
Je bent naar mijn mening voldoende behoedzaam aan het switchen.

Ik heb zelf al mijn obligaties inmiddels afgebouwd. In januari gingen de laatsten de deur uit. Ik verwacht op korte termijn rente-verhogingen, omdat de inflatie behoorlijk stijgt. Ook verwacht ik onrust, zowel in obligaties als aandelen, door het beeindigen van QE2 programma van de FED eind juni.

Ik heb nu ruwweg het volgende:

Canadees energiebedrijf 10 %
Spaarrekening in Euro 30 % ( @ 2,20 % , waar krijg jij 2,7 % ? )
Cash in AUD$ 60 % (Mijn broker geeft hier 4,5 % op)

Veel cash beleggingen dus, met als achterliggende gedachte dat de hoofdsom zoveel mogelijk beschermd is om na onrust op de markten goedkoop in te stappen. Het beperkte rendement neem ik nu even voor lief. Ik probeer hiermee de markt te timen. Veel 'apen in pakken' zullen je vertellen dat dit onmogelijk is, maar ik probeer het toch.

Wat betreft de defensieve aandelen, zou ik daarom ook tot voorzichtigheid manen. Ik stap zelf alleen in die bedrijven waar ik desnoods een paar jaar in wil blijven zitten. Als de koers dan mocht dalen, is dat verder niet zo'n probleem: met een stabiel dividend houd je immers het oorspronkelijk rendement op je aankoopkosten.

Een goed gerunde kabelaar, vastgoedboer en energieleverancier blijven hun dividend over het algemeen wel uitkeren. Bij de telecomsector zou ik daar vraagtekens bij zetten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')