abonnement Unibet Coolblue
pi_77283073
Bij mijn uitzendcontract van 0 uren bouw ik 2 tegoeden op, vakantiegeld en vakantiedagen.

Ik weet wel wanneer vakantiegeld uitbetaald word, maar wanneer is het gebruikelijk om vakantiedagen uit te betalen? Door de aard van het contract, helpt vrijnemen niet
pi_77283186
Gewoon in overleg je werkgever. Die zal zelf ook wel inzien dat het weinig nut heeft om ze op te nemen.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 26 januari 2010 @ 11:11:01 #3
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77283212
Och, je kunt ze natuurlijk gewoon een keer opnemen op het moment dat je niet opgeroepen wordt maar liefst wel had willen werken. En anders bij de afloop van het contract.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:13:53 #4
279364 Medewerker-2
het Juridisch Loket
pi_77283304
Meestal wordt de uitbetaling van vakantiedagen gedaan bij het eind van de overeenkomst. Maar je kan het ook ten tijde van de overeenkomst (eind van het jaar) laten uitbetalen.

Enige toelichting:
Het initiatief tot het opnemen van vakantierechten ligt in beginsel bij de werknemer die daartoe een verzoek in dient. Doet de werknemer dit niet, dan blijven er aan het einde van het jaar vakantierechten over. Deze vakantierechten gaan over naar het volgende jaar, nu vakantierechten pas na 5 jaar verjaren (vervallen) (art 7:642 BW). In een organisatie kan een regeling gelden dat bijvoorbeeld maximaal 5 vakantiedagen naar het volgende jaar overgaan. Daarmee beoogd de werkgever de overige vakantiedagen te laten vervallen. Deze regeling is een afwijking van de verjaringstermijn van 5 jaar in negatieve zin, wat niet is toegestaan (art 7:645 BW).
pi_77284761
Duidelijk Ik moet er alleen geen 5 jaar mee wachten, zou zonde zijn
pi_77284858
Ik laat ze eens per x weken uit betalen, zo betaal je er ook niet veel belasting over . Dit in tegendeel als je alles in 1 keer laat uitbetalen na een lange tijd
  Licht Ontvlambaar dinsdag 26 januari 2010 @ 12:02:55 #7
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_77284975
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:00 schreef Apfel. het volgende:
Ik laat ze eens per x weken uit betalen, zo betaal je er ook niet veel belasting over . Dit in tegendeel als je alles in 1 keer laat uitbetalen na een lange tijd
Onzin...
[WGR]: FAQ en huishoudelijke zaken...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_77285076
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:00 schreef Apfel. het volgende:
Ik laat ze eens per x weken uit betalen, zo betaal je er ook niet veel belasting over . Dit in tegendeel als je alles in 1 keer laat uitbetalen na een lange tijd
Dan moet je er zoveel hebben opgebouwd dat als je ze laat uitbetalen je daardoor in een hogere belastingsschaal komt.
pi_77285082
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:00 schreef Apfel. het volgende:
Ik laat ze eens per x weken uit betalen, zo betaal je er ook niet veel belasting over . Dit in tegendeel als je alles in 1 keer laat uitbetalen na een lange tijd
Aan het eind van het jaar wordt toch alles bij elkaar geteld en uitgerekend en daarover betaald iedereen hetzelfde percentage over (in schijven)

Samenvatting: wat Sjeen zegt
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:05:59 #10
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77285096
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:13 schreef Medewerker-2 het volgende:
Meestal wordt de uitbetaling van vakantiedagen gedaan bij het eind van de overeenkomst. Maar je kan het ook ten tijde van de overeenkomst (eind van het jaar) laten uitbetalen.
Gedurende de arbeidsovereenkomst kun je alleen (wettelijke) vakantiedagen laten uitbetalen in de vorm van het opnemen van die dagen. Aan het eind van het jaar het saldo ineens uit laten betalen mag alleen met de bovenwettelijke vakantiedagen.

Wel moet de onderneming de uitzendkracht in de gelegenheid stellen de (wettelijke) dagen op te nemen (tenzij het vakantiereglement van de onderneming dat tegengaat). Worden ze niet opgenomen worden ze in geld uitgekeerd bij beeindiging van de uitzendovereenkomst.

Zie artikelen 35 en 40 lid 7 van de ABU CAO.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:06:50 #11
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_77285129
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:05 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dan moet je er zoveel hebben opgebouwd dat als je ze laat uitbetalen je daardoor in een hogere belastingsschaal komt.
Uitbetaling van een eenmalige beloning gaat altijd tegen bijzonder tarief (meestal een schaal hoger dan je gebruikelijk komt).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_77285135
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:05 schreef sanger het volgende:

[..]

Gedurende de arbeidsovereenkomst kun je alleen (wettelijke) vakantiedagen laten uitbetalen in de vorm van het opnemen van die dagen. Aan het eind van het jaar het saldo ineens uit laten betalen mag alleen met de bovenwettelijke vakantiedagen.

Wel moet de onderneming de uitzendkracht in de gelegenheid stellen de (wettelijke) dagen op te nemen (tenzij het vakantiereglement van de onderneming dat tegengaat). Worden ze niet opgenomen worden ze in geld uitgekeerd bij beeindiging van de uitzendovereenkomst.

Zie artikelen 35 en 40 lid 7 van de ABU CAO.
4x0= 0
pi_77285227
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:06 schreef sanger het volgende:

[..]

Uitbetaling van een eenmalige beloning gaat altijd tegen bijzonder tarief (meestal een schaal hoger dan je gebruikelijk komt).
Hij had het over een langere tijd, dan denk ik aan meer dan een jaar, als ze dan na een jaar laat uitbetalen en je verdiend daardoor ineens dermate veel dat je een schaal hoger zit terwijl je ook een deel een jaar eerder kon laten uitbetalen waardoor je in beide jaren een schaal lager zit kan je ze beter 1x per jaar laten uitbetalen.
pi_91989774
Een kick op m'n eigen topic (google ftw O+ )

Bij het aflopen van een contract/overeenkomst , binnen welke termijn moeten alle opgebouwde tegoede uitbetaald worden?
pi_91990070
quote:
12s.gif Op dinsdag 26 januari 2010 12:06 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

4x0= 0
Ik snap niet wat je daarmee bedoelt? 4 * 0 = 0, goed dat klopt ja ;)

Maar je kan best tegen je werkgever/uitzendbureau zeggen in week X wil 15 vakantie uren uitbetaald hebben.
pi_91990084
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 14:46 schreef Keiichi het volgende:
Een kick op m'n eigen topic (google ftw O+ )

Bij het aflopen van een contract/overeenkomst , binnen welke termijn moeten alle opgebouwde tegoede uitbetaald worden?
Volgens mij bij je laatste loonstrookje.
pi_91993257
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 14:54 schreef Hiya het volgende:

[..]

Volgens mij bij je laatste loonstrookje.
Ik verwacht namelijk potentiele problemen, dus wil het eigenlijk wel zeker weten ;)
pi_91994659
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:04 schreef Keiichi het volgende:

[..]

Ik verwacht namelijk potentiele problemen, dus wil het eigenlijk wel zeker weten ;)
Je bedoelt dezelfde problemen zoals ik die heb nu :9 Laatste loonstrookje moet alles geregeld zijn.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 28 januari 2011 @ 16:39:15 #19
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_91994907
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 16:34 schreef Hiya het volgende:

[..]

Je bedoelt dezelfde problemen zoals ik die heb nu :9 Laatste loonstrookje moet alles geregeld zijn.
Best logisch ook, want na een laatste loonstrook, zul je er niet nog een krijgen... Maar dat hoeft niet noodzakelijk bij de uitbetaling van de laatste gewerkte uren te zijn.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_91999814
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 16:39 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Best logisch ook, want na een laatste loonstrook, zul je er niet nog een krijgen... Maar dat hoeft niet noodzakelijk bij de uitbetaling van de laatste gewerkte uren te zijn.
Maar het moet officieel binnen een maand na afloop :)
  Licht Ontvlambaar vrijdag 28 januari 2011 @ 19:53:05 #21
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92004421
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 18:21 schreef Hiya het volgende:

[..]

Maar het moet officieel binnen een maand na afloop :)
een bron om die stelling te ondersteunen, zou ik fijn vinden :Y
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92005817
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 19:53 schreef Sjeen het volgende:

[..]

een bron om die stelling te ondersteunen, zou ik fijn vinden :Y
http://wetboek.net/BW7/623.html

"De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand."

Naar mijn mening vallen openstaande vakantiedagen en het vakantiegeld na ontslag onder de noemer loon.
pi_92005928
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:20 schreef Hiya het volgende:

[..]

http://wetboek.net/BW7/623.html

"De werkgever is verplicht het in geld naar tijdruimte vastgestelde loon te voldoen telkens na afloop van het tijdvak waarover het loon op grond van de overeenkomst moet worden berekend, met dien verstande dat het tijdvak voor voldoening niet korter is dan één week en niet langer is dan één maand."

Naar mijn mening vallen openstaande vakantiedagen en het vakantiegeld na ontslag onder de noemer loon.
Die mening deel ik niet met je, het is inderdaad loon, maar er is geen vastgesteld tijdvak voor (behalve voor vakantiegeld, dat tijdvak zou mei zijn in de meeste gevallen bijvoorbeeld).
pi_92005997
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:22 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Die mening deel ik niet met je, het is inderdaad loon, maar er is geen vastgesteld tijdvak voor.
Dus in theorie kan je als werkgever het vakantiedagen nooit uitbetalen?
pi_92006043
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:24 schreef Hiya het volgende:

[..]

Dus in theorie kan je de werkgever het vakantiedagen nooit uitbetalen?
Zie mijn edit.
pi_92006076
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:25 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Zie mijn edit.
Zie mijn edit.
pi_92006182
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:24 schreef Hiya het volgende:

[..]

Dus in theorie kan je de werkgever het vakantiedagen nooit uitbetalen?
De termijn voor het uitbetalen van de vakantiedagen na beëindiging van het contract ken ik niet, maar dat valt niet onder het kopje wat jij net quote. Daarbij mag een werkgever de wettelijke vakantiedagen niet eens uitbetalen tijdens een lopend contract.
pi_92006297
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:27 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

De termijn voor het uitbetalen van de vakantiedagen na beëindiging van het contract ken ik niet, maar dat valt niet onder het kopje wat jij net quote. Daarbij mag een werkgever de wettelijke vakantiedagen niet eens uitbetalen tijdens een lopend contract.
Klopt klopt.

Maar hier gaat om de uitbetaling nadat een werknemer uit dienst getreden is.
pi_92006370
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:29 schreef Hiya het volgende:

[..]

Klopt klopt.

Maar hier gaat om de uitbetaling nadat een werknemer uit dienst getreden is.
Dat heeft dus niets van doen met dat stukje wat jij net quote ;)
pi_92006574
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:30 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Dat heeft dus niets van doen met dat stukje wat jij net quote ;)
Hoezo niet? Jij hebt hier over de wettelijke vakantiedagen die niet uitbetaald mogen worden tijdens het dienstverband. TS is hierbij uitdienst gegaan, dus de wettelijke vakantiedagen mogen wel uitgekeerd worden.

Lijkt mij dat mijn quote toch een beetje op jouw post slaat ;)
pi_92006662
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:33 schreef Hiya het volgende:

[..]

Hoezo niet? Jij hebt hier over de wettelijke vakantiedagen die niet uitbetaald mogen worden tijdens het dienstverband. TS is hierbij uitdienst gegaan, dus de wettelijke vakantiedagen mogen wel uitgekeerd worden.

Lijkt mij.
Echter staat daar geen tijdvak voor.
  Licht Ontvlambaar vrijdag 28 januari 2011 @ 20:41:30 #32
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_92007048
quote:
Op vrijdag 28 januari 2011 20:35 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Echter staat daar geen tijdvak voor.
Dat is ook wat ik mij herinner... Volgend op de laatste loonbetaling is netjes, maar niet verplicht. Soms zelf niet eens mogelijk omdat er nog zaken afgehandeld/berekend moeten worden.
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
pi_92007440
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:41 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat is ook wat ik mij herinner... Volgend op de laatste loonbetaling is netjes, maar niet verplicht. Soms zelf niet eens mogelijk omdat er nog zaken afgehandeld/berekend moeten worden.
Maar als er geen tijdvak voorstaat waarop dat gedaan moet worden kan dit dus tot in den eeuwigheid gerekt worden :?

Als de werkgever dit langer dan vijf jaar doet zijn ze vervallen...
pi_92007789
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:46 schreef Hiya het volgende:

[..]

Maar als er geen tijdvak voorstaat waarop dat gedaan moet worden kan dit dus tot in den eeuwigheid gerekt worden :?

Als de werkgever dit langer dan vijf jaar doet zijn ze vervallen...
Nee, want volgens jouw zelfde redenering is het loon wat uitbetaald dient te worden en heeft de werknemer dus een vordering op de werkgever.

Voor de duidelijkheid, het kan best zijn dat je wel gelijk hebt, maar ik denk dus van niet en probeer argumenten te vinden waarom niet. Ik kan dus ook niet vinden wanneer dit wel moet (heb het al vaker geprobeerd op te zoeken).
pi_92007966
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 20:52 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Nee, want volgens jouw zelfde redenering is het loon wat uitbetaald dient te worden en heeft de werknemer dus een vordering op de werkgever.

Voor de duidelijkheid, het kan best zijn dat je wel gelijk hebt, maar ik denk dus van niet en probeer argumenten te vinden waarom niet. Ik kan dus ook niet vinden wanneer dit wel moet (heb het al vaker geprobeerd op te zoeken).
Goed stel dat het loon is. Dan vervallen ze niet.
Maar de werkgever is niet verplicht om het te betalen aangezien er geen tijdvak voor staat.
Gevolg; je loon in ergens hangt ergens zonder dat je enig pressiemiddel hebt om dit betaald te krijgen.
pi_92011579
Naar aanleiding van deze topic heb ik wat vragen, daarom zet ik ze hier neer. Als ik er beter een nieuw topic voor kan openen, mijn excuses dan!

In mijn situatie betaald mijn werkgever op willekeurige tijdstippen vakantieuren uit. Nu lees ik hier dus dat de werkgever niet zomaar die uren uit mag betalen. Aangezien ik ondertussen enkele keren leeftijdsopslag heb gekregen is het in mijn voordeel dus deze uren op te sparen. Zeg ik iets fout?

Ik heb hier een aantal vragen bij:
- Ik kan gewoon aangeven bij mijn werkgever dat ik wens dat de uren niet uitbetaald worden?
- Is het eigenlijk nog mogelijk vakantieuren die de werkgever in het verleden heeft uitbetaald (waarbij ik nu lees eigenlijk onwettig) terug te draaien? Aangezien ik sinds het begin ondertussen bijna 3 keer meer loon krijg kan dat een behoorlijk verschil opleveren.
- In hoeverre speelt een contract voor bepaalde tijd een rol in? Ik neem aan geen rol, aangezien deze niet afloopt, maar wordt verlengd.
- Ik werk flexibel, in vakanties draai ik veel meer uren dan normale weken. Ik merk dat mijn werkgever geen vakantieuren uitbetaald op momenten dat ik minder dan gemiddeld werk. Hoe zit het hier mee?

Wat kan ik het beste doen hiermee?
pi_92012438
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 21:50 schreef Nightshadow het volgende:
Naar aanleiding van deze topic heb ik wat vragen, daarom zet ik ze hier neer. Als ik er beter een nieuw topic voor kan openen, mijn excuses dan!

In mijn situatie betaald mijn werkgever op willekeurige tijdstippen vakantieuren uit. Nu lees ik hier dus dat de werkgever niet zomaar die uren uit mag betalen. Aangezien ik ondertussen enkele keren leeftijdsopslag heb gekregen is het in mijn voordeel dus deze uren op te sparen. Zeg ik iets fout?
De uren die een werkgever niet uit mag betalen zijn de wettelijke vakantiedagen, bij een full time dienstverband is dat 20 werkdagen (bij een parttime dienstverband is dat dus verhoudingsgewijs minder).
quote:
Ik heb hier een aantal vragen bij:
- Ik kan gewoon aangeven bij mijn werkgever dat ik wens dat de uren niet uitbetaald worden?
Een werkgever kan jou nooit verplichten om uren te laten uitbetalen (andersom kan dat ook niet)
quote:
- Is het eigenlijk nog mogelijk vakantieuren die de werkgever in het verleden heeft uitbetaald (waarbij ik nu lees eigenlijk onwettig) terug te draaien? Aangezien ik sinds het begin ondertussen bijna 3 keer meer loon krijg kan dat een behoorlijk verschil opleveren.
Dat gaat je niet lukken.
quote:
- In hoeverre speelt een contract voor bepaalde tijd een rol in? Ik neem aan geen rol, aangezien deze niet afloopt, maar wordt verlengd.
Geen rol inderdaad.
quote:
- Ik werk flexibel, in vakanties draai ik veel meer uren dan normale weken. Ik merk dat mijn werkgever geen vakantieuren uitbetaald op momenten dat ik minder dan gemiddeld werk. Hoe zit het hier mee?
Minder dan gemiddeld? Je werkgever moet zorgen dat je minimaal je contracturen kan werken, worden die niet gehaald door schuld aan zijn kant moet hij die zelf aanvullen, worden die niet gehaald door schuld aan jouw kant zal jij ze moeten aanvullen uit bijvoorbeeld je vakantieuren. Je gemiddelde uren zijn niet relevant.

Verder mag je vakantieuren maximaal 5 jaar meenemen, maar er kan in je CAO afwijkende regels omtrent het opnemen van die uren staan.
pi_92013199
quote:
14s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 22:02 schreef Dennis101 het volgende:
[..]
Bedankt. Maar de schuld ligt aan mijn kant. Maar ik krijg gewoon uitbetaald wat ik werk d.m.v. tijdregistratie. Werk ik 60 uur krijg ik 60 uur betaald. Werk ik 4 uur krijg ik 4 uur betaald. Hierdoor zouden ze het gemiddelde aan moeten houden van (ik geloof 28 weken) om te bepalen hoeveel vakantieuren ik in moet leveren (geloof in mijn CAO dat dat per 4 uur gaat). Of ben ik hier nou in de war met iets anders?

Over het meenemen van vakantieuren staat niks in mijn CAO (Horeca).

Maar laat dit puntje maar zitten, is eigenlijk niet interessant voor beide partijen ;)
pi_92013393
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 22:12 schreef Nightshadow het volgende:

[..]

Bedankt. Maar de schuld ligt aan mijn kant. Maar ik krijg gewoon uitbetaald wat ik werk d.m.v. tijdregistratie. Werk ik 60 uur krijg ik 60 uur betaald. Werk ik 4 uur krijg ik 4 uur betaald. Hierdoor zouden ze het gemiddelde aan moeten houden van (ik geloof 28 weken) om te bepalen hoeveel vakantieuren ik in moet leveren (geloof in mijn CAO dat dat per 4 uur gaat). Of ben ik hier nou in de war met iets anders?

Over het meenemen van vakantieuren staat niks in mijn CAO (Horeca).

Maar laat dit puntje maar zitten, is eigenlijk niet interessant voor beide partijen ;)
Je hoeft helemaal geen vakantieuren in te leveren? Wat zijn je contracturen? Ik denk dat je in de war bent met een 0-uren contract waarbij je na 3 maanden aanspraak kan maken op het gemiddeld gewerkte uren (mits het geen aantoonbare tijdelijke (seizoens)drukte was).
pi_92013810
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 22:15 schreef Dennis101 het volgende:

[..]

Je hoeft helemaal geen vakantieuren in te leveren? Wat zijn je contracturen? Ik denk dat je in de war bent met een 0-uren contract waarbij je na 3 maanden aanspraak kan maken op het gemiddeld gewerkte uren (mits het geen aantoonbare tijdelijke (seizoens)drukte was).
Sorry, vergeten te vermelden. Ik heb een contract voor 4 uur. Maar zoals ik al aangaf, soms kom ik daar overheen met soms tientallen uren. Maar het gebeurd ook een aantal weken per jaar dat ik niet werk.
pi_92014055
quote:
1s.gif Op vrijdag 28 januari 2011 22:22 schreef Nightshadow het volgende:

[..]

Sorry, vergeten te vermelden. Ik heb een contract voor 4 uur. Maar zoals ik al aangaf, soms kom ik daar overheen met soms tientallen uren. Maar het gebeurd ook een aantal weken per jaar dat ik niet werk.
Per maand/week? Als je je contracturen per maand niet haalt dienen die of worden uitbetaald of aangevuld te worden met vakantieuren.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')