abonnement Unibet Coolblue
  dinsdag 26 januari 2010 @ 08:31:19 #1
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77279778
In dit topic vragen en gekeuvel over modelspoor.

Ter illustratie wat foto's uit het vorige topic!

Nieuw locje van DaMart:


Elektrotechniek van Jump:


Een deel van het dieselpark van Duvel:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 26 januari 2010 @ 08:56:21 #2
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_77280016
tvp
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_77280160
Beroepsmatige tvp. Gewoon, omdat het kan.
om dan toch in stijl te blijven:

Gezien ik vooral inspiratie op wil doen uit Hiroshima:

Let the hunting for this baby begin!

PS: voor de onwetenden : de trams uit Hiroshima zijn gemaakt in Hannover, dus het klopt dat je Duitse tekst op de tram ziet

[ Bericht 2% gewijzigd door Pheno op 26-01-2010 10:59:12 ]
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77280908
Soms vraag ik me echt af wat sommige mensen met hun modeltreinen doen...
Neem nou deze Fleischmann 103:


Overigens heb ik dit model bewust in deze staat gekocht, voor de werkplaats.
Want wat is een werkplaats zonder een beschadigde loc om te repareren
So we just called him Fred too
pi_77281264
tvp
Hooray for boobies!
pi_77281440
Ik heb een paar vraagjes:

Ik wil beginnen met modelspoor. Ik heb momenteel Fleischmann in gedachte omdat mijn schoonvader erg veel spoor en treinen heeft van dit merk. Ook zitten daar een aantal erg oude locomotieven tussen die van mijn opa zijn geweest.
Nu ben ik dus op zoek naar een mooi startersset. Ik heb diverse sites bekeken, maar ik vind het allemaal wel mooi. Is er een set dat jullie mij kunnen aanraden?

Mij lijkt deze wel wat: Fleischmann set 9397

Of zijn er andere sets die jullie me kunnen aanbevelen? Ik hoef niet per se nu al heel veel te hebben omdat ik de hobby in de toekomst rustig wil uitbreiden.
Alvast bedankt.
pi_77281870
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:04 schreef loowie het volgende:
Ik heb een paar vraagjes:

Ik wil beginnen met modelspoor. Ik heb momenteel Fleischmann in gedachte omdat mijn schoonvader erg veel spoor en treinen heeft van dit merk. Ook zitten daar een aantal erg oude locomotieven tussen die van mijn opa zijn geweest.
Nu ben ik dus op zoek naar een mooi startersset. Ik heb diverse sites bekeken, maar ik vind het allemaal wel mooi. Is er een set dat jullie mij kunnen aanraden?

Mij lijkt deze wel wat: Fleischmann set 9397

Of zijn er andere sets die jullie me kunnen aanbevelen? Ik hoef niet per se nu al heel veel te hebben omdat ik de hobby in de toekomst rustig wil uitbreiden.
Alvast bedankt.
Dat is wel schaal N he Aangezien N nog niet extreem lang bestaat en het feit dat je opa ook treinen heeft doet mij even twijfelen of dit de schaal is die je vader en opa ook hebben (H0).

Hoe dan ook, Fleischmann is een 2 rail systeem, dus je kunt materieel van een velerlei aan fabrikanten aanschaffen. Het rijdt altijd wel. Alleen rails van verschillende merken koppelen niet.

Maar als je toch al wat dingen hebt, kun je ook gewoon aanvullen. Er zijn namelijk ook losse setjes rails te koop e.d. Tenminste, ik nam voor de makkelijkheid even aan dat je het een en ander van je opa/vader hebt gekregen? Of moet je zelf helemaal opnieuw beginnen?

Tevens tvp
hula
pi_77282099
Dat is dus een beetje het probleem.
Ik ging er stiekem vanuit dat wanneer mijn schoonouders gingen verhuizen dat de treinen naar mij toe kwamen. Daar is ooit over gesproken. Ondanks dat het al enige jaren kriebelden heb ik gewacht met aanschaffen omdat ik uitging van bovenstaande. Ik heb zelf nog niets.
Echter heeft mijn schoonvader na de verhuizing de spullen uit de dozen gehaald en is alles aan het opbouwen. Helemaal trots is hij nu elke avond aan het bouwen e.d.

Helemaal prima natuurlijk, maar nu wil ik toch zelf ook iets starten. Dus vandaar.
Ik zal even de verschillen opzoeken tussen die schaal N en H0. Dat zegt me namelijk niet veel.
pi_77282434
Ja ik moet inderdaad H0 hebben. Fijn dat je het opmerkt. Ik had het niet in de gaten.
pi_77282965
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 10:43 schreef loowie het volgende:
Ja ik moet inderdaad H0 hebben. Fijn dat je het opmerkt. Ik had het niet in de gaten.
ALs je opnieuw begint MOET je niets
In het kader van uitwisselbaarheid met je familie is het wel handig. Zoals opgemerkt is Fleischman gelijkstroom, zoals eigenlijk de meeste merken. Marklin heeft wisselstroom, dus die is niet uitwisselbaar.

Overigens: Marklin schrijft weer zwarte cijfers onder hun jaarcijfers, dus het gevaar is geweken. Nu Faller nog, even wakker worden met hun kermismeuk en eens fatsoenlijke dingen op de markt brengen.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77283414
Zoals Pheno zegt, je moet niks nee. Als je nu vanaf nul begint zou je direct naar digitaal rijden kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, en de speelbaarheid is direct een stuk groter. (Je kunt dan treinen onafhankelijk van elkaar aansturen). Mocht je later nog een hele partij analoge locomotieven erbij krijgen dan zul je deze wel eerst moeten digitaliseren, waar een prijskaartje aan hangt uiteraard.

Bij digitaal beginsetjes hoor ik over de Roco Multimaus wel goede dingen. Kost 69 euro ofzo.
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:02 schreef Pheno het volgende:
Overigens: Marklin schrijft weer zwarte cijfers onder hun jaarcijfers, dus het gevaar is geweken. Nu Faller nog, even wakker worden met hun kermismeuk en eens fatsoenlijke dingen op de markt brengen.
Nou, Faller moet het ook hebben van hun vrij prijzige Car System.
hula
pi_77283665
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:17 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals Pheno zegt, je moet niks nee. Als je nu vanaf nul begint zou je direct naar digitaal rijden kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, en de speelbaarheid is direct een stuk groter. (Je kunt dan treinen onafhankelijk van elkaar aansturen). Mocht je later nog een hele partij analoge locomotieven erbij krijgen dan zul je deze wel eerst moeten digitaliseren, waar een prijskaartje aan hangt uiteraard.

Bij digitaal beginsetjes hoor ik over de Roco Multimaus wel goede dingen. Kost 69 euro ofzo.
[..]

Nou, Faller moet het ook hebben van hun vrij prijzige Car System.
Ik weet niet wat die lui bezielt, miij vielen vooral die dure kermisattracties op, die je nimmer op je modelbaan gaat zetten (of je hebt een gymzaal als ruimte).
Nou ja, mijn spul komt van Kato/Tomytec/zelf knutselen en weet ik wat meer, ik heb nog geen Faller. Dat carsysteem vind ik nog veel te beperkt qua aanbod in N. De site van ze laat iig vrij weinig zien. Helaas zijn er weinig alternatieven, dus dan maar niet. In H0 weet ik niet eens wat het aanbod is
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77284126
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:25 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik weet niet wat die lui bezielt, miij vielen vooral die dure kermisattracties op, die je nimmer op je modelbaan gaat zetten (of je hebt een gymzaal als ruimte).
Nou ja, mijn spul komt van Kato/Tomytec/zelf knutselen en weet ik wat meer, ik heb nog geen Faller. Dat carsysteem vind ik nog veel te beperkt qua aanbod in N. De site van ze laat iig vrij weinig zien. Helaas zijn er weinig alternatieven, dus dan maar niet. In H0 weet ik niet eens wat het aanbod is
Ja in N is het wel weer leuk dat de Rietze autobusmodellen bijna 1:1 uitwisselbaar zijn met de standaard FCS kapjes. Dus je kunt vrij ver gaan. Had Rietze ook geen Japanse bussen ofzo?
hula
pi_77284241
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:39 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Ja in N is het wel weer leuk dat de Rietze autobusmodellen bijna 1:1 uitwisselbaar zijn met de standaard FCS kapjes. Dus je kunt vrij ver gaan. Had Rietze ook geen Japanse bussen ofzo?
Wat ik na wil maken heeft geen bussen, maar trams, zie mijn eerste post in dit topic.
Voor de rest hebben ze weinig autootjes. En die rijden er wel vrij veel rond
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77284312
Even een vraagje aan de kenners hier.

Ik heb 10 verhuisdozen vol met Hema HO treinen, spoorbanen, huisjes, wissels etc. gekregen. Een groot deel (ongeveer de helft) zit nog ongebruikt in dichte verpakking.

Hoeveel is zoiets waard?

Ik heb iets op marktplaats gevonden dat ik ook heb, je ziet ook een stukje van de doos:
http://fotos.marktplaats.(...)BRiv+I+FmVNktg==.jpg

en

http://fotos.marktplaats.(...)iANeDvSAUyGhww==.jpg
pi_77284428
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:17 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals Pheno zegt, je moet niks nee. Als je nu vanaf nul begint zou je direct naar digitaal rijden kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, en de speelbaarheid is direct een stuk groter. (Je kunt dan treinen onafhankelijk van elkaar aansturen). Mocht je later nog een hele partij analoge locomotieven erbij krijgen dan zul je deze wel eerst moeten digitaliseren, waar een prijskaartje aan hangt uiteraard.
Met een aantal A- en Z-schakelen kan je ook analoog een aardig eindje komen. Maar kost je wel een hoop gepriegel en tijd om op alle secties een stroomtoevoer te maken en voor elke sectie een schakelaar te maken op een paneeltje.
So we just called him Fred too
pi_77285796
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:42 schreef Pheno het volgende:

[..]

Wat ik na wil maken heeft geen bussen, maar trams, zie mijn eerste post in dit topic.
Voor de rest hebben ze weinig autootjes. En die rijden er wel vrij veel rond
En in het vorige topic wilde je nog iets gaan doen met je Shinkansen?

Maar ik bedoelde niet eens zozeer stadbussen, maar reisbussen. Dacht te menen ooit Japanse livrijen te hebben gezien op een beurs maargoed.

Qua futuristische look leek me zo'n ding in Japan niet misstaan (Maar jij bent de kenner verder )


Het is jouw feestje verder, ik bedelf je enkel onder alles Japans wat ik meen te zien.
hula
pi_77286139
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:44 schreef willempjewever het volgende:
Even een vraagje aan de kenners hier.

Ik heb 10 verhuisdozen vol met Hema HO treinen, spoorbanen, huisjes, wissels etc. gekregen. Een groot deel (ongeveer de helft) zit nog ongebruikt in dichte verpakking.

Hoeveel is zoiets waard?

Ik heb iets op marktplaats gevonden dat ik ook heb, je ziet ook een stukje van de doos:
http://fotos.marktplaats.(...)BRiv+I+FmVNktg==.jpg

en

http://fotos.marktplaats.(...)iANeDvSAUyGhww==.jpg
Dat HEMA-spul is in feite allergoedkoopste troep. Veel plastik, ook pastik wielen, nauwelijks detallering, dus ik denk niet dat het veel waard is.

Het is trouwens wél uitermate geschikt als kinderspeelgoed. Er zijn geen details die kunnen afbreken of krombuigen, er zijn geen metalen onderdelen waarvan de verf beschadigd kan raken, nee het is echt onverwoestbaar spul.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 26-01-2010 12:36:58 ]
pi_77286950
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:27 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

En in het vorige topic wilde je nog iets gaan doen met je Shinkansen?

Maar ik bedoelde niet eens zozeer stadbussen, maar reisbussen. Dacht te menen ooit Japanse livrijen te hebben gezien op een beurs maargoed.

Qua futuristische look leek me zo'n ding in Japan niet misstaan (Maar jij bent de kenner verder )
[ afbeelding ]

Het is jouw feestje verder, ik bedelf je enkel onder alles Japans wat ik meen te zien.
Oh, die Shinkansen gaan allebei ingezet worden, maar er rijden in Hiroshima naast treinen alleen trams. Reisbussen kunnen inderdaad, ik dacht dat je OV bussen bedoelde.
Maar ik vind het carsysteem ook veel te duur voor wat je er mee kan. Zoals ieder normaal mens denk ik

Ik weet niet of bv het N systeem er helemaal uitgemold kan worden om het dan in een eigen autootje te zetten. Mara ik vind het dan ook erg prijzig om uit te proberen
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77288213
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:36 schreef Igen het volgende:
Het is trouwens wél uitermate geschikt als kinderspeelgoed. Er zijn geen details die kunnen afbreken of krombuigen, er zijn geen metalen onderdelen waarvan de verf beschadigd kan raken, nee het is echt onverwoestbaar spul.
Prima! Ik wilde het ook niet verkopen, maar even navragen voor een eventuele extra verzekering (net als mijn star wars collectie). Ik wilde de trein al samen met mijn zoon gaan gebruiken straks, maar nog even wachten omdat hij nog maar 2 is.

En ik neem aan dat dit spul eenvoudig uitbreidbaar is met nieuwe H0 spullen zoals rails en treintjes?

[ Bericht 6% gewijzigd door willempjewever op 26-01-2010 13:34:59 ]
pi_77293608
Ik was vorige week in Rotterdam en liep achter bij Dudok langs richting de Hoogstraat/V&D zag ik aan de overkant een treintjes winkel. Binnengelopen en eens rondgekeken maar wat een prijzen zeg voor simpel treinspeelgoed en accessoires! Ik heb bijna het gevoel dat men de prijs van guldens naar euro's 1 op 1 heeft gezet. Of overdrijf ik en is het gewoon een dure hobby? (kent iemand trouwens die winkel?)
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  dinsdag 26 januari 2010 @ 19:15:52 #22
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77303001
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:42 schreef rubje het volgende:
Ik was vorige week in Rotterdam en liep achter bij Dudok langs richting de Hoogstraat/V&D zag ik aan de overkant een treintjes winkel. Binnengelopen en eens rondgekeken maar wat een prijzen zeg voor simpel treinspeelgoed en accessoires! Ik heb bijna het gevoel dat men de prijs van guldens naar euro's 1 op 1 heeft gezet. Of overdrijf ik en is het gewoon een dure hobby? (kent iemand trouwens die winkel?)
Meijer en Blessing. En het is geen kinderspeelgoed natuurlijk.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 26 januari 2010 @ 19:41:48 #23
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77304243
Heb je dat ook wel eens, dat je iets moois tegenkomt en er allemaal volk in beeld blijft staan?

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 dinsdag 26 januari 2010 @ 19:43:45 #24
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_77304340
Ja, geef die mensen maar weer de schuld van je eigen onvermogen om weg te rijden. Op een onge"electrificeerde lijn
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 26 januari 2010 @ 19:51:24 #25
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77304753
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja, geef die mensen maar weer de schuld van je eigen onvermogen om weg te rijden. Op een onge"electrificeerde lijn
Buiten beeld staat een dieseltje om 'm op te duwen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77312021
tvp
in a crowd you lose humanity
pi_77321781
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 15:42 schreef rubje het volgende:
simpel treinspeelgoed

speelgoed is het (voor volwassenen ), maar het is allerminst simpel te noemen.
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:27 schreef willempjewever het volgende:
En ik neem aan dat dit spul eenvoudig uitbreidbaar is met nieuwe H0 spullen zoals rails en treintjes?
Nieuwe treintjes gaat nog wel lukken (al zal het nog wel wat kunst en vliegwerk worden als je je huidige mat gecombineerd met nieuwer mat wil laten rijden).

Persoonlijk zou ik voorlopig met je oude spul blijven spelen en als het aanslaat bij de kleine overstappen naar moderm spul
So we just called him Fred too
pi_77322374
tvp
Calm down, please!
pi_77338013
Mijn aankopen van vorige zaterdag:
De 201.011 in Expo '58 schildering




De R4C 1201
pi_77343721
heren, zit met een probleem wat betreft de aankleding van mijn scenery. idee is om op de middenplaat een soort van distributiecentrum te maken, overslag o.i.d. Nu zag ik vorige week dat er een mooi gebouw is dhl. Op zich interessant genoeg om te gebruiken als beginpunt. Maar wat nu te doen met de sporen die hierop uitkomen? gewoon een een overslag perron of weten jullie hier nog een paar mooie oplossingen voor?

de baan is ovaal met een paar aftakkingen richting het midden van de bouwplaat.

Hooray for boobies!
pi_77344425
quote:
Op woensdag 27 januari 2010 18:10 schreef Spockjuh_ het volgende:
heren, zit met een probleem wat betreft de aankleding van mijn scenery. idee is om op de middenplaat een soort van distributiecentrum te maken, overslag o.i.d. Nu zag ik vorige week dat er een mooi gebouw is dhl. Op zich interessant genoeg om te gebruiken als beginpunt. Maar wat nu te doen met de sporen die hierop uitkomen? gewoon een een overslag perron of weten jullie hier nog een paar mooie oplossingen voor?

de baan is ovaal met een paar aftakkingen richting het midden van de bouwplaat.

[ afbeelding ]
Afhankelijk van je type wagons die er moeten inladen. Meerdere sporen parallel met daartussen betonplaten waardoor ruimte is voor heftrucks, onoverkapt zodat je nog wel wat kan zien, lijkt me wel een praktische, imposante en makkelijke oplossing

Ohja, en knal er dan meteen een groter magazijntje aan vast, lijkt wat geloofwaardiger?
hula
pi_77367355
Je zou aan de kopse kant naast de uitvoerderspost een perron kunnen maken met een kopspoortje voor 2 wagons. Dat past wel bij hoeveelheid post en pakketten die bij zo'n distributiepunt worden verwerkt.
So we just called him Fred too
pi_77367550
ok, 2 nuttige tips.. magazijn van dhl heb ik nu even als voorbeeld gebruikt, weet iemand hier een vergelijkbaar magazijn? ben al even aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.
Hooray for boobies!
pi_77368994
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 10:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
ok, 2 nuttige tips.. magazijn van dhl heb ik nu even als voorbeeld gebruikt, weet iemand hier een vergelijkbaar magazijn? ben al even aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.
Nouja, magazijnen zijn doorgaans lompe simpele constructies. Met wat I profieltjes van messing en wat ander materiaal is vast iets moois in elkaar te knutselen.



Vervolgens kun je met wat andere bouwpakketjes de andere gebouwtjes/peronnetjes maken.
hula
pi_77369126
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 10:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
ok, 2 nuttige tips.. magazijn van dhl heb ik nu even als voorbeeld gebruikt, weet iemand hier een vergelijkbaar magazijn? ben al even aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.
Gewoonweg de stickers van DHL er niet op plakken maar er AH of zo op zetten
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77370517
hehehehe.... voor periode V is her wat dat betreft in mijn ogen nog te weinig beschikbaar of ik zoek gewoon niet goed.
Hooray for boobies!
pi_77371052
quote:
Op donderdag 28 januari 2010 11:49 schreef Spockjuh_ het volgende:
hehehehe.... voor periode V is her wat dat betreft in mijn ogen nog te weinig beschikbaar of ik zoek gewoon niet goed.
Klopt, is ook weinig. Helaas helemaal voor Nederlandse dingetjes. Artitec etc hebben vooral oudere tijdperken en dorpsbeelden.
hula
pi_77374621
Had al de keuze gemaakt voor een duitse loc en scenery. Maar op zich kan een ouder pand uit bv periode IV ook in V. niet alles is gesloopt uit die tijd...
Hooray for boobies!
pi_77474887
Ik heb een Fleischmann Startset 6394. Nu heb ik via MP een Mehano Thalys gekocht maar is geen beweging in te krijgen.
Het is dezelfde schaal en ook gelijk stroom. Zie ik nog iets over het hoofd?

Als ik spanning op de baan zet beweegt de trein minimaal en daarna helemaal niet meer.
Iemand enig idee wat er aan de hand kan zijn?
pi_77476948
Zijn de wielen en baan schoon?
Gaat de motor wel draaien als je er direct 12V op zet?
So we just called him Fred too
pi_77479838
Heb je hem nog getest voor je hem kocht? Lijkt me een gevalletje vieze wielen/motor/rails. Of kortsluiting.
hula
pi_77480668
De Thalys rijdt weer
Ik heb de trein opengemaakt en zag veel vet. Ik weet niet wat een normale hoeveelheid is maar heb een gedeelte verwijderd. Ook de binnenkant van de wielen voor de zekerheid schoongemaakt. Al zag ik daar weinig aan.
Maar nu rijdt hij perfect. Weer wat geleerd!
pi_77483900
TVP.

Marklin
H0
NS
TP alles wat ik mooi vind.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
pi_77503728
Gisteravond mijn hele collectie "Silberlinge" gepoetst. (met name de wielen)
Toch nog bijna een uur bezig geweest (voor 56 wielen).

Leuk vooruitzicht: er zijn nog zo'n 300 wielen die een nodig een poetsbeurt moeten hebben.
So we just called him Fred too
  maandag 1 februari 2010 @ 14:22:36 #45
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77512173
quote:
Op maandag 1 februari 2010 09:22 schreef Cothen het volgende:
Gisteravond mijn hele collectie "Silberlinge" gepoetst. (met name de wielen)
Toch nog bijna een uur bezig geweest (voor 56 wielen).

Leuk vooruitzicht: er zijn nog zo'n 300 wielen die een nodig een poetsbeurt moeten hebben.
Kun je ze niet gewoon in een bak benzine mikken?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77570610
tvp
pi_77644298
Naast de stoomloc met rookgenerator bestaat nu ook al de dieselloc met rookgenerator
Ik kreeg de link daarnet toegestuurd: http://www.esu.eu/fileadm(...)anuar_2010_eBook.pdf
(Wel in het Duits)
pi_77645125
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:05 schreef trainfreak het volgende:
Naast de stoomloc met rookgenerator bestaat nu ook al de dieselloc met rookgenerator
Ik kreeg de link daarnet toegestuurd: http://www.esu.eu/fileadm(...)anuar_2010_eBook.pdf
(Wel in het Duits)
Als de rook die er uit komt maar zwart is, en niet wit
Dat plaatje erbij pleit niet echt in het voordeel
hula
  donderdag 4 februari 2010 @ 21:37:01 #49
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77645754
quote:
Op donderdag 4 februari 2010 21:23 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Als de rook die er uit komt maar zwart is, en niet wit
Dat plaatje erbij pleit niet echt in het voordeel
Het lijkt me heel lastig om een rookolie te vinden die net zo rookt als diesel, maar dan 87 keer kleiner...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77713275
Volgende week zaterdag is de internationale modelspoorbeurs in de Rijnhal. Ik denk dat ik er wel even langs ga, ik woon er op fietsafstand vandaan
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zondag 7 februari 2010 @ 09:37:07 #51
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_77723886
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 20:44 schreef Pheno het volgende:
Volgende week zaterdag is de internationale modelspoorbeurs in de Rijnhal. Ik denk dat ik er wel even langs ga, ik woon er op fietsafstand vandaan
Hoe groot is dat, en wat is er zoal te beleven?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_77723951
quote:
Op zondag 7 februari 2010 09:37 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Hoe groot is dat, en wat is er zoal te beleven?
Dezelfde beurs als die in Houten Dus verkoop. Omdat het zo dichtbij is en 5 euro kost neem ik de moeite wel.

http://www.modelspoorbeurs.nl
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zondag 7 februari 2010 @ 09:50:39 #53
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77724005
Leuk, ik zou ff gaan kijken als ik jou was. Ik heb de 20e helaas wat te doen anders was ik wel even in Houten gaan kijken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Heeft over alles een mening 2022 zondag 7 februari 2010 @ 10:44:31 #54
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_77724558
Mja, je wordt er altijd zo hebberig van he, modelspoorbeurzen Slecht voor de portemonnee
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_77724569
Dat is roken ook.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77728073
quote:
Op zondag 7 februari 2010 10:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, je wordt er altijd zo hebberig van he, modelspoorbeurzen Slecht voor de portemonnee
Vandaag 8 DVD's en een video gekocht!
De prijs viel gelukkig goed mee.

Locs en wagons heb ik voorlopig niet nodig, ik zit nu net niet in plaatsgebrek...
  zondag 7 februari 2010 @ 17:57:12 #57
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77735751
Filmpje!

Sorry voor de nogal brakke beeldkwaliteit, maar ja: het werd al wat donkerder...


Bekijk deze YouTube-video

[ Bericht 1% gewijzigd door Duvel op 07-02-2010 18:03:40 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 7 februari 2010 @ 17:59:46 #58
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77735835
Waarom mislukt dat mooie embedden nou weer?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 7 februari 2010 @ 18:20:58 #59
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_77736463
quote:
Op zondag 7 februari 2010 17:57 schreef Duvel het volgende:
Filmpje!

Sorry voor de nogal brakke beeldkwaliteit, maar ja: het werd al wat donkerder...


Leuk!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_77741410
Ik heb vandaag de beginselen gelegd voor mijn OKB (Optisch Kontrole Bord, ja, ik weet dat controle met een C is ).
Hierop zie je de aangelegde rijwegen en wissels staan zoals in het echt.
Het is een combinatie van drukknoppen voor de wissels, LED's voor de wisselstand en bezetmelding en een tuimelschakelaar voor het stroomloos schakelen van een spoor.
pi_77963215
Het was niet druk, maar wel leuk rond gekeken. Niets gekocht, de teller op "treintjes uit Japan" bleef steken op 0, maar dat viel te verwachten
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  zaterdag 13 februari 2010 @ 20:06:35 #62
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_77963327
TVP

10 jaar geleden met mijn modelspoor hobby gestopt. Zat nog op de middelbare school en verdiende te weinig om mijn hobby te kunnen betalen. Maar mijn plan is om deze hobby weer op te pakken zodra ik daar ruimte voor heb in mijn huis. Hopelijk met een jaar - 2 jaar weer.
pi_77963760
Ik woon naast een winkel die van die kleine treintjes verkopen, de prijzen in die winkel variëren van 100 tot 600 euro voor een klein treintje.
Kan iemand toelichten waarom dit zo hoog geprijsd is? Er zal ongetwijfeld een verschil zijn tussen 1 van 100 euro en 1 van 200 euro.
Ik moet zeggen dat 100 euro al veel is. Tenminste, dat is mijn beleving.

Zou iemand het willen toelichten?
pi_77963940
Het ligt vaak ook aan de "heb" factor. Sommige treinen zijn gewoon te tof, dat je ze wilt hebben. En het kan ook een gelimiteerde opgave hebben, dat doet meestal ook veel voor de waarde.

Voor de rest heb je treinen waar al digitale functies op zitten, die bv meteen al aan te sluiten zijn op je digitale platform. Of stoom genereren, geluid produceren, etc. Bijvoorbeeld een stoomloc dat veel van die opties heeft is meteen jackpot qua prijs.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_77964053
Duidelijk, merci
pi_77965361
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 20:22 schreef Edwinuss het volgende:
Ik woon naast een winkel die van die kleine treintjes verkopen, de prijzen in die winkel variëren van 100 tot 600 euro voor een klein treintje.
Oh, dat valt nog mee.
Ik heb in de winkel een model zien liggen voor 1250¤ ofzo.
Voor de kenners: het was er een van NMJ...
Die brengen binnenkort trouwens een loc uit in spoor 1
Prijskaartje: net geen 5000 ¤...
De modellen zijn wel volledig in messing.
  zondag 14 februari 2010 @ 11:44:35 #67
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_77978604
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 21:09 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Oh, dat valt nog mee.
Ik heb in de winkel een model zien liggen voor 1250¤ ofzo.
Voor de kenners: het was er een van NMJ...
Die brengen binnenkort trouwens een loc uit in spoor 1
Prijskaartje: net geen 5000 ¤...
De modellen zijn wel volledig in messing.
Ik heb een NMJ rijtuig gekocht in Noorwegen voor 300 kronen of zo... Ze hebben dus ook modellen voor normale prijzen.

Oh: en Philotrain in Nederland maakt ook mooie treinen. Zo komt er een 1600/1700/1800 aan voor slechts 1050 euro (bij voorintekening). Dan heb je het dus over een model van zo'n 20 cm lang.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_77979273
quote:
Op zondag 14 februari 2010 11:44 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb een NMJ rijtuig gekocht in Noorwegen voor 300 kronen of zo... Ze hebben dus ook modellen voor normale prijzen.
'k Weet het, maar ze hebben ook serieuze uitschieters

Ik ben daarnet nog mijn 6218 gaan afhalen (was in reparatie), en de nieuw aangekochte 5102!
Foto's volgen later.
pi_78139084
Was er nog een plan voor een delegatie/treffen op Rail in maart?

*Kijkt vooral even naar heer Oplopers die dit opperde
hula
pi_78140803
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Was er nog een plan voor een delegatie/treffen op Rail in maart?

*Kijkt vooral even naar heer Oplopers die dit opperde
Ja, lijkt me leuk. Ik wil e.e.a. best organiseren. Wie wil er mee?
pi_78147055
Nou, aangezien hier regelmatig postieve dingen over Rail worden geroepen wil ik er wel eens een kijkje nemen.
hula
pi_78147144
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:42 schreef NikkelCobalt het volgende:
Nou, aangezien hier regelmatig postieve dingen over Rail worden geroepen wil ik er wel eens een kijkje nemen.
Misschien ga ik ook wel!

Is er iemand die komend weekend naar die 'modelbouwshow' in Goes gaat?
Ik ga zaterdag!
pi_78439462
Hoe was het daar? Nog overwogen om te gaan, maar kwam niet echt uit.
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:42:17 #74
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_78439531
Ik weet nog niet of ik naar Rail ga.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  donderdag 25 februari 2010 @ 15:43:38 #75
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_78439586
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 17:44 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Misschien ga ik ook wel!

Is er iemand die komend weekend naar die 'modelbouwshow' in Goes gaat?
Ik ga zaterdag!
Als ik dit weekend ergens heen zou gaan dan is het naar Ontraxs in het Spoorwegmuseum.
Was me vorig jaar erg goed bevallen, alleen dit jaar heb ik geen tijd helaas...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_78442520
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:43 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Als ik dit weekend ergens heen zou gaan dan is het naar Ontraxs in het Spoorwegmuseum.
Was me vorig jaar erg goed bevallen, alleen dit jaar heb ik geen tijd helaas...
Ik ben van plan om zaterdag naar Ontraxs te gaan. Dit voor de eerste keer, ben benieuwd!

(Weet iemand waar de beste plaatsen zijn om te parkeren? Betalend maakt me niet veel uit, zolang het geen ¤2 per uur is...)
pi_78442562
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 15:40 schreef Socios het volgende:
Hoe was het daar? Nog overwogen om te gaan, maar kwam niet echt uit.
Tegenover 2 jaar geleden was het van treinen echt flauw!
1/4 van zo een hal was treinen ofzo
'k Heb er eig spijt van dat ik gegaan ben... Een uur in de auto voor zo weinig
pi_78447782
quote:
Op donderdag 25 februari 2010 16:55 schreef trainfreak het volgende:
(Weet iemand waar de beste plaatsen zijn om te parkeren? Betalend maakt me niet veel uit, zolang het geen ¤2 per uur is...)
Parkeren bij Bunnik of Driebergen=Zeist en dan met de trein verder.
(Dat is nog een leuk ritje ook: met de stopper naar Utrecht en dan met de museum pendel naar Utrecht Maliebaan via Driebergen=Zeist )
So we just called him Fred too
pi_78448947
Ik ben er uit!
Op zondag kan je blijkbaar gratis parkeren in Utrecht...
(Uitgezonderd koopzondagen)

[ Bericht 88% gewijzigd door trainfreak op 25-02-2010 20:22:13 ]
pi_78454375
ik heb een MJK dus dat bespaar ik al..... na 2 maanden ben ik er nog steeds niet uit wat ik met mijn baan wil en nog belangrijker hoe dus wellicht een mooie gelegenheid om wat ervaringen op te doen
Hooray for boobies!
pi_78685496
Eindelijk. Na lang zoeken is het me gelukt. The hunt is over. De uit productie, maar ook uit dienst genomen Shikisai is binnen. Ik heb het gevonden via een Japanse veilingsite. De trein beeldt de vier seizoenen uit, elk seizoen afgebeeld op een treinstel. De lente, wanneer de kersenbloesem uitkomt, rijdt voorop.





In het echt liep deze versie tot 2005. In 2009 is de nieuwere versie ook uit dienst gegaan.


* Pheno is very, very happy.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Heeft over alles een mening 2022 woensdag 3 maart 2010 @ 15:49:44 #82
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_78685794
Jeuj hip ding Moeten we hier ook hebben

Doe je ook een rondritfilmpje Ph?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_78686036
Ik zou toch zweren dat ik dat ding onlangs op een beurs ben tegengekomen
hula
pi_78686072
Eerst lampjes inbouwen. Gelukkig had ik op mijn laatste trip wat reserveledjes gekocht voor de twee shinkansen. Eens kijken of die passen, anders moet ik alsnog wat bestellen
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik zou toch zweren dat ik dat ding onlangs op een beurs ben tegengekomen
De beurzen die ik bezocht heb niet Ik denk dat ik in totaal 6 japanse katotreinen heb gezien op 4 beurzen Dat waren, niet verbazend, allen shinkansen. Alle overige katos zijn of amerikaanse bakken, of TGV's.

Maar als het geen geintje is: weet je de dealer toevallig? Dan kan ik daar eens gaan snuffelen voor andere spullen

[ Bericht 34% gewijzigd door Pheno op 03-03-2010 16:00:36 ]
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 3 maart 2010 @ 15:58:41 #85
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_78686318
Wat een toffe trein!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:32:38 #86
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_78688062
Okee. Het virus slaat toe. Ik ga een baan maken. Nederland, pakweg 1955-1960. Station, fabriek, goederensporen, stadsstraat.

Breedsprakig Breedschrijvig als ik ben, vind ik het wel leuk om hier verslag te doen van mijn vorderingen. Althans, als er mensen zijn die dat leuk vinden. Dan ga ik ook eindelijk eens uitzoeken hoe dat werkt met dat foto's plaatsen.
pi_78691610
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:32 schreef DriekOplopers het volgende:
Breedsprakig Breedschrijvig als ik ben, vind ik het wel leuk om hier verslag te doen van mijn vorderingen. Althans, als er mensen zijn die dat leuk vinden.
Levert altijd leuke ideeën op
So we just called him Fred too
  woensdag 3 maart 2010 @ 20:01:32 #88
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_78696891
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:32 schreef DriekOplopers het volgende:
Okee. Het virus slaat toe. Ik ga een baan maken. Nederland, pakweg 1955-1960. Station, fabriek, goederensporen, stadsstraat.

Breedsprakig Breedschrijvig als ik ben, vind ik het wel leuk om hier verslag te doen van mijn vorderingen. Althans, als er mensen zijn die dat leuk vinden. Dan ga ik ook eindelijk eens uitzoeken hoe dat werkt met dat foto's plaatsen.
Ja, leuk! Wat vindt mevrouw Oplopers er van?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_78701126
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef Pheno het volgende:

Maar als het geen geintje is: weet je de dealer toevallig? Dan kan ik daar eens gaan snuffelen voor andere spullen
Het was geen geintje, maar of het dat ding was weet ik niet. Dealer weet ik ook niet. En het was sowieso niet iemand die enkel in Japans handelde, anders had ik het wel gezien. Was meer toevallig dat m'n oog erop viel vanwege de aparte kleurcombinaties in doosje

Het had ook wel een setje van 4 goederenwagons kunnen zijn in een gelijkende kleurstelling. Het zag er niet Nederlands dus ben er snel langs gelopen. 't Was sowieso schaal N.

Dus nee, ik kan je enkel blij maken met een dode mus
hula
pi_78701382
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:10 schreef NikkelCobalt het volgende:

[..]

Het was geen geintje, maar of het dat ding was weet ik niet. Dealer weet ik ook niet. En het was sowieso niet iemand die enkel in Japans handelde, anders had ik het wel gezien. Was meer toevallig dat m'n oog erop viel vanwege de aparte kleurcombinaties in doosje

Het had ook wel een setje van 4 goederenwagons kunnen zijn in een gelijkende kleurstelling. Het zag er niet Nederlands dus ben er snel langs gelopen. 't Was sowieso schaal N.

Dus nee, ik kan je enkel blij maken met een dode mus
Nee, japanese-only ken ik niet in Nederland, wel een in Duitsland, maar die had hem niet (gemaild). Nou ja, we zullen het nooit weten. Probleem is dat er best veel kleurrijke Japanse treinstellen zijn, inclusief Fuji Express, Doraemon trein en meer van die grappige thema's. Ook de treinen in Tokio zijn kleurrijk (wel een kleur per lijn).

Maar het verzamelen van spullen gaat gestaag, het valt me niet tegen.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:18:40 #91
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_78701594
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:01 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, leuk! Wat vindt mevrouw Oplopers er van?
Ze is van harte bereid om wat hand- en spandiensten te leveren. Ze is vanmorgen heel lief mee geweest naar de Praxis, om het hout te halen voor het open frame. Met name de landschapsbouw vindt ze leuk. En het tijdperk (III) heeft natuurlijk ook wel wat schilderachtigs.

En wij hebben gewoon een oprechte belangstelling voor elkaars hobby's.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 22:58:01 #92
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79081655
Zoals beloofd een eerste verslag van het werk. Dat begint natuurlijk met een bezoek aan de Praxis, en een lekker potje timmeren. Open frame, balken van 4x2 cm. Spoorbedding van 4 mm MDF. De rails liggen zoals het sporenplan wordt, dan hebben de nieuwsgierigen een idee.

Mevrouw Oplopers: "Plááts je die foto's? Er staat allemaal rommel op de eethoek..."



Na een paar dagen in de huiskamer (handig omdat je dan om het werk heen kan lopen) kon de zaak richting studeerkamer. De schuine balken die schots en scheef lopen, dienden slechts als tijdelijke ondersteuning.
Wat je hier ziet, kan doormidden; je ziet een dubbele dwarsbalk, met bouten. Eerst helemaal in elkaar gezet, toen op de juiste plek de twee lange balken doorgezaagd.

De rechtse drie sporen (kopspoor langs perron, doorgaand spoor langs perron, omloop-/inhaalspoor) krijgen bovenleiding. Rechtsonder zie je een aansluitspoortje naar een fabriek. De rest dient als rangeerterrein, en in de verte zie je een kleine locloods.

De wisselaandrijvingen moeten er nog af. Die gaan ondergronds. Nu alleen de rails maar even vast met punaises, om een idee te krijgen, en om te zien of de tekening (schaal 1:1, op een paar gebietste flipovervellen, waar ik de rails in een eerder weekend op had uitgelegd, ook echt klopte.)

Lengte 3 meter, breedte van ongeveer 60 cm tot ongeveer 1 meter.

[ Bericht 39% gewijzigd door DriekOplopers op 12-03-2010 23:18:35 ]
  vrijdag 12 maart 2010 @ 23:06:29 #93
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79081974
Je pakt het voortvarend aan! Welke rol krijgt die dino op het kastje?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 13 maart 2010 @ 11:19:46 #94
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79090985
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 23:06 schreef Duvel het volgende:
Welke rol krijgt die dino op het kastje?
Da's een als krokodil vermomd verlengsnoer. Ik ben nogal van de leuke hebbedingetjes...
pi_79097636
Iemand nog naar Houten (geweest) dit weekend?
pi_79098835
quote:
Op zaterdag 13 maart 2010 15:24 schreef Socios het volgende:
Iemand nog naar Houten (geweest) dit weekend?
Ik ben net terug!
Ik heb me daar gewoon moegelopen, niet superlang gebleven (2.5u)
'k Heb wel geen foto's gemaakt, niet zoveel zin.
Maar wat een drukte
pi_79101071
Als iemand morgen nog gaat. Heb ik nog 2 entree kaartjes voor een zacht prijsje. Op te halen in Amersfoort. Ze hebben de controle strook er niet afgehaald wegens te grote drukte. Stuur maar PM
  zaterdag 13 maart 2010 @ 17:32:20 #98
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79101283
Voordat je begint met het bouwen van je baan(tje), ben je natuurlijk al lang aan het nadenken. Wat je wilt qua land en tijdperk, wat je mogelijkheden zijn qua ruimte en budget, hoe je sporenplan zal worden. Stapels modelbouwtijdschriften worden gekocht en doorgebladerd, bierviltjes worden volgekrabbeld, nou ja, enzovoort...

Tip: scoor ergens een paar vellen flipoverpapier, en teken de hele handel een keer uit. Leg rails en wissels neer om te zien of de zaak ook echt past, en er net zo leuk uitziet als je je had voorgesteld.

Een voorbeeld: naast het treinengedoe is voor mij de scenery ook erg belangrijk. Zo wilde ik een optisch trucje toepassen. Een zijstraat die de indruk wekt dat die gewoon doorloopt. Dus dat je het einde niet ziet. De gebouwtjes die daarbij een rol spelen, gewoon even neergezet. En met succes.





Om te laten zien hoe schuin een straat wegloopt zie je het een keer van bovenaf, maar ook een keer op ooghoogte om de suggestie duidelijk te maken. Het is net, alsof het straatje gewoon doorloopt. Puur optische illusie dus. Als iemand vanuit een wat meer links standpunt kijkt, wil ik het doodlopen van het straatje nog camoufleren mete en paar bomen die héél toevallig dan het uitzicht ontnemen.

In een volgende post wil ik het graag hebben over een andere optische truc: het wegmoffelen van een boog die eigenlijk veel te scherp is.

Ik hoop dat ik met deze verhaaltjes mensen kan stimuleren, motiveren, op ideeën brengen!

[ Bericht 4% gewijzigd door DriekOplopers op 14-03-2010 19:23:25 ]
  zondag 14 maart 2010 @ 23:12:13 #99
176485 Champy
Usericon was RaymondK
pi_79152379
Ik zag dit topic en dacht, oi, ik heb ook nog van dit spul liggen, maar doe er eigenlijk niks mee. Het volgende:
N picollo
Start set 9390 compleet
Spoor set 9190 C
Spoor set 9191 D
Aantal boompjes en een stationnetje
Iemand interesse voor een leuk prijsje, ik doe er toch niks meer mee en misschien kan iemand van jullie er wel iets mee.
Op zaterdag 17 mei 2014 13:15 schreef stinkie het volgende:
zodra ik een echt gespierde en droge pt'r tegenkom, ga ik ik mijn blote reet deadliften bij een gays 'r us gym
  Lieve Belg maandag 15 maart 2010 @ 20:21:22 #100
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79183350
Zijn er mensen die in april naar Dortmund gaan? Ik zit nog te twijfelen als ik ga gaan.

Trouwens wil ik er binnenkort terug met beginnen. Binnenkort extra ruimte beschikbaar als ik mijn kamer wat ga uitbreiden
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
pi_79184563
quote:
Op maandag 15 maart 2010 20:21 schreef Jump het volgende:
Zijn er mensen die in april naar Dortmund gaan? Ik zit nog te twijfelen als ik ga gaan.

Trouwens wil ik er binnenkort terug met beginnen. Binnenkort extra ruimte beschikbaar als ik mijn kamer wat ga uitbreiden
Ik zou graag gaan, maar aangezien er datzelfde weekend ook iets te doen is in Bochum-Dahlhausen ga ik liever daar naartoe. Grootbedrijf gaat bij mij voor...
  Lieve Belg dinsdag 16 maart 2010 @ 21:32:01 #102
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79228805
Daarjuist een schokje gekregen van mijn zelf gemaakte grass-master Ik was vergeten dat de batterijen er nog inzaten

Tevens ondertussen mijn kast eens aan het opruimen en al het materiaal mooi te ordenen in doosjes die hier al een jaar staan
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
pi_79229999
Voor het eerst boompjes gemaakt met zeeschuim, zo simpel en snel en al een leuk resultaat.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  Lieve Belg dinsdag 16 maart 2010 @ 21:54:14 #104
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79230181
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:51 schreef SHERMAN het volgende:
Voor het eerst boompjes gemaakt met zeeschuim, zo simpel en snel en al een leuk resultaat.
Foto

* Jump heeft zojuist met bureaustoel over een decoder gereden. Ik had niet gemerkt dat die gevallen was
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 16 maart 2010 @ 22:12:45 #105
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79231288
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:54 schreef Jump het volgende:

[..]

Foto

* Jump heeft zojuist met bureaustoel over een decoder gereden. Ik had niet gemerkt dat die gevallen was
Heb je zacht tapijt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg dinsdag 16 maart 2010 @ 22:19:16 #106
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79231715
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 22:12 schreef Duvel het volgende:

[..]

Heb je zacht tapijt?
Ja, maar dat ligt er al 15 jaar, en de bureaustoel staat ook al 15 jaar op dezelfde plaats. Dus rond de bureau is het allemaal plat. Maar er it een barstje in het plaatje. Dit weekend eens testen.

Nu een plan aan het maken hoe ik de riumte hiernaast goed kan gebruiken Het twee persoonsbed blijft staan, dus kan mijn klein bedje weg en komt er mooie ruimte vrij
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 16 maart 2010 @ 22:30:24 #107
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79232407
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:32 schreef Jump het volgende:
Daarjuist een schokje gekregen van mijn zelf gemaakte grass-master Ik was vergeten dat de batterijen er nog inzaten
Hoe maak je zo'n ding? Want in de winkel vind ik ze bespottelijk duur!
  dinsdag 16 maart 2010 @ 22:31:48 #108
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79232485
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:54 schreef Jump het volgende:


* Jump heeft zojuist met bureaustoel over een decoder gereden. Ik had niet gemerkt dat die gevallen was
Au. Rottig voor je.
  Lieve Belg dinsdag 16 maart 2010 @ 22:33:47 #109
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79232599
http://www.nproject.org/n(...)op-de-modelbaan.html

Ik heb dze gevolgd. Een tip: voor je het toestel terug in elkaar steekt. Probeer eerst te testen als je zeef niet te grote of te kleine mazen heeft. Bij te grote heb je van die plukken, en bij te kleine heb je precies een grasveld zonder gras. Ik had geen gras bij mijn eerste probeersel

Tevens heb ik het ook nog niet toegepast op een baan, maar op kleine plankjes om te testen hoe je het beste doet.

Je kan er ook in overdrijven, en zelf eentje bouwen dat iets gevaarlijker is: http://www.thkas-moba.de/html/begrasung.html
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  dinsdag 16 maart 2010 @ 23:42:45 #110
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79236408
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 22:33 schreef Jump het volgende:
http://www.nproject.org/n(...)op-de-modelbaan.html

Ik heb dze gevolgd. Een tip: voor je het toestel terug in elkaar steekt. Probeer eerst te testen als je zeef niet te grote of te kleine mazen heeft. Bij te grote heb je van die plukken, en bij te kleine heb je precies een grasveld zonder gras. Ik had geen gras bij mijn eerste probeersel

Tevens heb ik het ook nog niet toegepast op een baan, maar op kleine plankjes om te testen hoe je het beste doet.

Je kan er ook in overdrijven, en zelf eentje bouwen dat iets gevaarlijker is: http://www.thkas-moba.de/html/begrasung.html
Super! Dank voor je info!
  Lieve Belg donderdag 18 maart 2010 @ 20:23:07 #111
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79309559
* Jump is terug eens een sein in elkaar aan het steken

En het blijft klein, dat solderen. 6 draadjes op een vlakje van 7*3 mm
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  Lieve Belg vrijdag 19 maart 2010 @ 20:35:51 #112
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79351519
* Jump is begonnen met het hoekje vrij te maken waar nu spoormateriaal staat.

Ik wil daar mijn bureau zetten volgende maand, en dan waar huidige bureau staat modelspoor plaatsen. Bed uit mijn kamer, en die komt in de ruimte hiernaast (zus is toch al even buiten ), en dan stukje muur eruit gooien. Dan heb ik opeens drie keer zoveel oppervlakte
En dan staat de bureau ook terug mooi aan het raam zoals die vroeger stond. Enkel zien om er een iets diepere bureau te zetten. Dat was vroeger 60 cm, en is echt niet zo diep.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  vrijdag 19 maart 2010 @ 20:43:18 #113
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79351845
Ik snap er geen hol van.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg vrijdag 19 maart 2010 @ 20:44:50 #114
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79351915
Ik ga wel eens een schets maken
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  vrijdag 19 maart 2010 @ 20:55:48 #115
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79352425
Ja, doen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 22 maart 2010 @ 15:29:06 #116
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79449586
De buitengewoon lollige gratis fotoneerknalsite is uit de lucht. Ik zal de plaatjes opnieuw posten. Komt goed.
  Lieve Belg maandag 22 maart 2010 @ 15:54:31 #117
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79450566
Gisteren trouwens gezien dat Koploper er ook met stopt
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  maandag 22 maart 2010 @ 16:33:14 #118
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79452450
quote:
Op maandag 22 maart 2010 15:54 schreef Jump het volgende:
Gisteren trouwens gezien dat Koploper er ook met stopt
Oh, mooi klote. Is er weer eens ruzie geweest in modelspoorland?

Edit: ja dus. Wim Ros contra Paul Haagsma voor de zoveelste keer.

[ Bericht 11% gewijzigd door Duvel op 22-03-2010 16:44:29 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 22 maart 2010 @ 17:10:12 #119
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79454067
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh, mooi klote. Is er weer eens ruzie geweest in modelspoorland?

Edit: ja dus. Wim Ros contra Paul Haagsma voor de zoveelste keer.
Kijk. Daarom doe ik deze hobby lekker in m'n eentje. Zonder bonje met wie dan ook. Hoogstens dat ik hiero eens een vraag stel. Wel vind ik het leuk om mijn ervaringen te delen. Hiero dus. Ik laat mij stimuleren, en hoop anderen te stimuleren. That's it.

Maar om even een heel flauwe en stereotype grap te maken over dat geruzie tussen Ros en Haagsma: die speelgoedtreintjesjongens, 't zijn net kleine kinderen.
  maandag 22 maart 2010 @ 18:44:58 #120
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79457360
quote:
Op maandag 22 maart 2010 17:10 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Maar om even een heel flauwe en stereotype grap te maken over dat geruzie tussen Ros en Haagsma: die speelgoedtreintjesjongens, 't zijn net kleine kinderen.
Ja, het is heel erg. Ik ken ze verder persoonlijk niet hoor, ik heb alleen wel wat ervaringen met één van beiden op een ander forum... Tja, het is erg jammer dat dit soort dingen zo moet lopen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg maandag 22 maart 2010 @ 20:26:53 #121
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79462524
quote:
Op maandag 22 maart 2010 16:33 schreef Duvel het volgende:

[..]

Oh, mooi klote. Is er weer eens ruzie geweest in modelspoorland?

Edit: ja dus. Wim Ros contra Paul Haagsma voor de zoveelste keer.
Ik lees zo af en toe wel eens op dat forum (buiten gisteren een tijdje geleden), maar er was daar wel altijd één of andere vete te vinden met Wim en iemand anders
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  maandag 22 maart 2010 @ 21:35:30 #122
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79466541
Aan wie zou dat nou liggen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg maandag 22 maart 2010 @ 21:56:58 #123
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79467913
Dit is trouwens een vlug in elkaar gestoken plannetje van hoe mijn testbaantje er zaluitzien:

Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  maandag 22 maart 2010 @ 21:59:28 #124
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79468084
Flink baantje! Leuk! In welk programma heb je dat getekend?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg maandag 22 maart 2010 @ 22:00:11 #125
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79468138
Anyrail. De kleuren zijn verschillende secties. In afwachting van dat de baan opgebouwd gaat worden, de baan al eens in Koploper plaatsen en testen.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  Lieve Belg maandag 22 maart 2010 @ 22:15:36 #126
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79469196
Mijn eerste baantje zal waarschijnlijk ook zoiets worden: http://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,13651.0.html
Tof baantje en ontwerp.
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  maandag 22 maart 2010 @ 22:20:58 #127
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_79469585
Leuk baantje ja!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Lieve Belg maandag 22 maart 2010 @ 22:30:36 #128
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79470171
Een klein beetje scenery, genoeg om te oefenen en een zichtbaar "schaduwstation" om te prutsen

En ik zit nu toch te twijfelen als ik naar Intermodellbau zal gaan of niet. Misschien dat ik mijn nonkel meeneem, hij heeft een zolder met vliegertjes staan. En dan is de rit toch al niet meer alleen

[ Bericht 44% gewijzigd door Jump op 22-03-2010 22:36:50 ]
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  maandag 22 maart 2010 @ 22:38:29 #129
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79470581
Wiekschoten I

1. Inleiding:

Voordat je begint met het bouwen van je baan(tje), ben je natuurlijk al lang aan het nadenken. Wat je wilt qua land en tijdperk, wat je mogelijkheden zijn qua ruimte en budget, hoe je sporenplan zal worden. Hoeveel tijd heb je beschikbaar? Hoe handig ben je zelf? Legt dat beperkingen op?

Stapels modelbouwtijdschriften worden gekocht en doorgebladerd, bierviltjes worden volgekrabbeld, nou ja, enzovoort...

Tip: scoor ergens een paar vellen flipoverpapier, en teken de hele handel een keer uit. Leg rails en wissels neer om te zien of de zaak ook echt past, en het er net zo leuk uitziet als je je had voorgesteld.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor een stationnetje van een provinciestad. Een beetje in het oosten van het land, eind jaren-50. Een uitloper van het Nederlandse spoorwegnet, met in de buurt een kolenmijn met een paar stoomlocomotieven. Het NS-materieel: blokkendozen, een blauwe 11 met een sleep plan E. Het bekende tweetje mat-54, en als die eindelijk verschijnt de Rivarossi mat-46. Verder een allegaartje aan goederenwagens, een 2400 en een bakkie. De stoomlocomotieven van de naburige kolenmijn zijn Duitse modellen, die ik van aangepast schilderwerk wil voorzien.

Als naam voor het station koos ik ‘Wiekschoten’.

2. Timmerwerk en sporenplan:

De bouw van een baantje begint natuurlijk met een bezoek aan de bouwmarkt, en een lekker potje zagen en schroeven. Open frame, balken van 4x2 cm. Spoorbedding van 4 mm MDF. De rails liggen zoals het sporenplan wordt, dan hebben de nieuwsgierigen een idee.

Na een paar dagen in de huiskamer (handig omdat je dan om het werk heen kan lopen) kon de zaak richting studeerkamer. De schuine balken die schots en scheef lopen, dienden slechts als tijdelijke ondersteuning.



Wat je hier ziet, kan doormidden; je ziet een dubbele dwarsbalk, met bouten. Eerst helemaal in elkaar gezet, toen op de juiste plek de twee lange balken doorgezaagd.

De rechtse drie sporen (kopspoor langs perron, doorgaand spoor langs perron, omloop-/inhaalspoor) krijgen bovenleiding. Rechtsonder zie je een aansluitspoortje naar een fabriek. De rest dient als rangeerterrein, en in de verte zie je een kleine locloods.

De wisselaandrijvingen moeten er nog af. Die gaan ondergronds. Nu alleen de rails maar even vast met punaises, om een idee te krijgen, en om te zien of de tekening (schaal 1:1, op een paar gebietste flipovervellen, waar ik de rails in een eerder weekend op had uitgelegd, ook echt klopte.)

Lengte 3 meter, breedte van ongeveer 60 cm tot ongeveer 1 meter.

Om een paar zaken te testen, zal een klein bakje worden getimmerd, waarop de bevestiging van de rails, de te gebruiken ballast en een ondergrondse wisselaandrijving zullen worden getest en bekeken. Daar kom ik later nog op terug.

[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 23-03-2010 19:24:43 ]
  maandag 22 maart 2010 @ 22:42:45 #130
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79470785
Wiekschoten II

3. Verstoppertje spelen:

Naast het treinengedoe is voor mij de scenery ook erg belangrijk. Zo wilde ik een optisch trucje toepassen. Een zijstraat die de indruk wekt dat die gewoon doorloopt. Dus dat je het einde niet ziet. De gebouwtjes die daarbij een rol spelen, gewoon even neergezet. En met succes. Wederom eerst een bovenaanzicht om de loop van de sporen te verklappen, daarna een frontaal kijkje.





Om te laten zien hoe schuin een straat wegloopt zie je het een keer van bovenaf, maar ook een keer op ooghoogte om de suggestie duidelijk te maken. Het is net, alsof het straatje gewoon doorloopt. Puur optische illusie dus. Als iemand vanuit een wat meer links standpunt kijkt, wil ik het doodlopen van het straatje nog camoufleren met een paar bomen die héél toevallig dan het uitzicht ontnemen.

Ook aan de rechterzijde moet wat worden weggemoffeld. De sporen maken daar een scherpe bocht, dat ziet er niet erg natuurgetrouw uit. Ook daar kun je wat verstoppen achter een paar gebouwtjes.





Over de keuze van de gebouwtjes twijfel ik nog. Maar voorlopig is het idee duidelijk. Verstopertje spelen moet, verstoppertje spelen is goed!

[ Bericht 1% gewijzigd door DriekOplopers op 22-03-2010 22:51:47 ]
pi_79482676
Zal vanavond als ik er aan denk een foto maken van mijn boompjes.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:42:36 #132
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79501026
Wiekschoten III

In de vorige twee afleveringen kreeg u oude wijn in nieuwe zakken voorgeschoteld. Beetje noodgedwongen, wegens het opeens verdwijnen van de fotodumpwebsite waar ik mijn plaatjes had gestald. Hoog tijd voor een nieuw onderwerp:

4. Proefstukje spoor:

Het is geen slecht idee om, voordat je meters, meters en nog eens meters spoor gaat schilderen en ballasten, eens een klein proefstukje te maken. Eerst maar eens op zoek naar leuke ballast, die ook goedkoper is dan een tientje per vingerhoedje. Haal geen decoratiespul bij de Blokker. De korrels zijn veel te grof, bovendien gaat het om decoratiezout. Weinig vertrouwen in de houdbaarheid wanneer het met een waterige lijmoplossing wordt behandeld. Bij de Xenos vond ik prima spul: decoratiezand in de kleuren zilvergrijs, zwart en goudbruin. Goede korrelgrootte en spotgoedkoop. Bij diezelfde winkel vond ik een hagelslagstrooier met een perfecte schuifopening voor het strooien! Mazzeltje voor Oplopers! Bij de treintjeswinkel verf gehaald. Roestkleur en donkerbruin van Model Master. En thinner, uiteraard, plus een setje heel fijne penseeltjes. Plaksel op waterbasis gewoon bij de Hema, goedkope kwasten voor het grove werk op de markt, pipetjes bij de apotheek en roerhoutjes bij More Coffee. Nog een handige tip: veel zuivelproducenten verkopen hun lekkers tegenwoordig in verpakkingen met een schroefdop. Die doppen kun je heel goed gebruiken als potjes om kleine hoeveelheden verf in te mengen, en dat soort klussen. Mijn lieve echtgenote stond verbijsterd te kijken, toen ze mij in de keuken betrapte op het afwassen van deze dopjes. Had ik opeens heel erg verschrikkelijk last van smetvrees? Nee, waarde lezer! Alles voor de modelbouwhobby. Afijn: aan de slag.



Het spoor eerst geschilderd met een beetje flink verdunde roestverf. Bovenkant meteen gepoetst met een doekje. Na droging de bielzen bruin geverfd. Twee dagen later ballast erin en erlangs, en druppelen maar! Met een 50/50 lijm/wateroplossing, met een drupje afwasmiddel erdoor, zodat het goed tussen de steentjes kruipt. Paar keer herhalen. Voorlopig ben ik tevreden. Misschien nog een kleine kleurcorrectie, maar daar twijfel ik nog over. Een waasje lichtbruin misschien? Of zwart? We zien wel. Tips zijn natuurlijk van harte welkom!



O ja, ik zei in de vorige aflevering dat ik nog twijfelde over de huisjes aan de rechterkant. Beter zo?



[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 25-03-2010 11:08:35 ]
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:30:49 #133
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79565725
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 11:00 schreef SHERMAN het volgende:
Zal vanavond als ik er aan denk een foto maken van mijn boompjes.
Ja, ja, ja? Laat zien!!!
  donderdag 25 maart 2010 @ 12:31:34 #134
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_79565745
Vraagje: heeft er iemand ervaringen met die ondergrondse wisselaandrijvingen van Conrad?
  Lieve Belg zondag 28 maart 2010 @ 22:14:09 #135
86282 Jump
[Belg.] Jump (de ~ (m.))
pi_79688142
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:44 schreef Jump het volgende:
Ik ga wel eens een schets maken
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 20:55 schreef Duvel het volgende:
Ja, doen!
Plannetje komt er aan. Eens Sketch Up aan het leren Wou mijn kamer altijd al eens in 3D gooien, ideaal moment nu Het zal misschien op niet veel trekken, maar gow

Volgens Sketch Up is mijn huidige kamer 10,87 m˛ groot, en daar komt 13,45 m˛ bij
Op zondag 28 oktober 2007 01:07 schreef clumsy_clown het volgende:
Jump daarentegen, is wáy minder braaf en lief dan hij lijkt
          Ģshmoop|dingenģ jawel, jij bent Superjump
  donderdag 8 april 2010 @ 18:33:27 #136
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_80092821
Wie wil en kan er voor mij evt een draaischijf decoder testen van marklin?

Ik heb mijn baan geheel afgebroken wegens plaatsgebrek en heb het digitale deel verkocht ivm evt update als ik weer plaats heb..

Het gaat om deze decoder:



Draaischijf zou ik evt mee kunnen nemen, deze heb ik in de doos.

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 9 april 2010 @ 07:58:19 #137
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_80111826
Hmm.. tpoic dood

Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 9 april 2010 @ 08:24:03 #138
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80112144
Nee dat niet, ik had 'm wel gezien maar ik weet niet of ik je kan helpen. Je zoekt iemand met een digitale centrale om te testen of de decoder werkt?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 9 april 2010 @ 08:41:35 #139
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_80112332
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 08:24 schreef Duvel het volgende:
Nee dat niet, ik had 'm wel gezien maar ik weet niet of ik je kan helpen. Je zoekt iemand met een digitale centrale om te testen of de decoder werkt?
Jup, een 6021 met uitbreiding om de decoder aan te sluiten, een intellibox, een Central station oid..
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  vrijdag 9 april 2010 @ 09:55:08 #140
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_80114048
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 07:58 schreef Herr.Flick het volgende:
Hmm.. tpoic dood


Nee hoor.
(En ja, ik zal snel weer een stukkie over Wiekschoten plaatsen. Ben nu bezig met een proefstukje, en veel info over zagen & timmeren is natuurlijk nét iets minder interessant.)
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:33:18 #141
204633 Fred2
Kritisch
pi_80117187
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 07:58 schreef Herr.Flick het volgende:
Hmm.. tpoic dood

Nee hoor, maar ik rij analoog op gelijkspanning, dus aan een reactie van mij heb je niet zoveel
So we just called him Fred too
  zondag 11 april 2010 @ 20:23:59 #142
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_80199378
Wiekschoten IV

Toch was ik niet helemaal tevreden over de kleur van de ballast. Ik vond bij de Xenos nog een andere bruintint. Opnieuw mengen, en nog maar een keer een stukje ballasten. Maar ik vond meer. Thuis, op zolder. Ooit had ik uit plastic profieltjes een trambrug gemaakt. Dat komt nu goed van pas. Want in een boekenkast staan wat treinspulletjes te verstoffen. Tijd om het nuttige met het aangename te verenigen. Een klein landschapje maken dat twee doelen kan dienen. Allereerst het verder oefenen van technieken, inclusief het plaatsen van een ondergrondse wisselaandrijving, en ten tweede een fraai tafereeltje, dat achter een plaatje glas en met een mooie achtergrond een sieraad is voor de boekenkast, in tegenstelling tot het stoffige zooitje dat er nu staat. Omdat het in dit topic op zich wel gebruikelijk is om ook treinen te laten zien, maar even wat op het spoortje gezet.





Dus wat moest het worden? Een stukje van zo'n 90 bij 30 centimeter. Met een vaartje waar de gerecyclede brug overheen kan. Een enkelsporige lijn met een zijspoortje als losplaats bij een fabriekje. Een spoorwegovergang, net rechts van de spoorbrug. Iets wat de achterkant van een dwergsein voorstelt. Een dubbelloops arbeiderswoninkje, ik meen van Kibri, aan de rechterkant, een fabrieksgebouw van Cornerstone aan de linkerkant.

Eens kijken of het lukt om een fatsoenlijk stukje bovenleiding op te hangen. Eens zien of het goed in de verf zetten van de houten delen helpt tegen kromtrekken. Niets uit boekjes en tijdschriften aannemen, maar zelf doen.

Frame gezaagd en geschroefd uit het waaibomenhout van 2 bij 4,5 cm dat ik voor zeer weinig geld bij de Bouwmarkt kocht. Een week plat op een tafel laten liggen met zware gewichten erop, om te voorkomen dat de zaak krom zou trekken. De beddingen voor de rails uitgetekend, uitgezaagd uit het bekende 4 millimeter dikke MDF en geplaatst. Rails er voorlopig even op.




De volgende fase wordt het wateroppervlak en de wallekanten, en het opvullen van de rest van het frame met piepschuim. Daarna een verkeersbrug aan de achterzijde, wegen, lantaarns, bomen en meer van dat fraais.
pi_80199615
tvp voor deze hele dure hobby.
  zondag 11 april 2010 @ 20:56:12 #144
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_80201219
quote:
Op zondag 11 april 2010 20:28 schreef ReWout het volgende:
tvp voor deze hele dure hobby.
Ach, qua duur. Dat heb je redelijk in de hand.

Zoals ik al eerder schreef: je kunt ballast kopen. Bij de treintjeswinkel voor (sterk overdreven) een tientje per vingerhoedje, of bij de Xenos voor (echt waar) een paar euro per kilo.

Bij de tweedehands-afdeling van treinenzaken vind je vaak heel prima spulletjes.

Wil je een baan met honderd wissels en een kilometer spoor? Of wil je iets dat bij je middelen past?

Zelf ga ik voor een niet al te grote baan, die ik vervolgens wel heel mooi hoop af te werken. De lezers van dit topic houd ik -onder het kopje "Wiekschoten"- van de vorderingen op de hoogte; naar ik hoop op een prettig leesbare manier. Ik hoor graag, of dat ook zo is.
  woensdag 14 april 2010 @ 22:35:54 #145
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_80324833
Wiekschoten V

Piepschuim is een zeer licht materiaal, dat weinig kost en zich goed laat bewerken. Althans, buitenshuis. Want hoe komt piepschuim aan zijn naam? Als je er binnenshuis in gaat snijden is een hoop gepiep van de schoonmaakverantwoordelijke des huizes het gevolg. Balkon en tuin zijn ook prima werkplekken! Dure snijmachines heb je overigens helemaal niet nodig.

Leg het frame bovenop het piepschuim, neem een oud groentemesje en een goede aansteker. Verhit het mesje, en snij van bovenaf het piepschuim uit volgens de randen van het vlak dat moet worden opgevuld. Tussendoor het mesje nog een paar keer verhitten.



Het piepschuim past dan precies, hoogstens dat je nog een enkel rafelrandje moet wegsnijden. Lijm het piepschuim vast met hobbylijm op waterbasis. Boor voor de stevigheid gaatjes in het frame, en steek sateprikkers door die gaatjes in het schuim. Onverwoestbaar.



De suikerfabriek van Cornerstone (Amerikaans merk, toffe spullen) is deels uitgepakt. De helft wordt neergezet: een voorkant en een zijkant, plus een half dak. De andere helft van de fabriek wordt bewaard voor de definitieve baan. Er moet een hoop worden geschilderd en verweerd. Mevrouw Oplopers is bereid gevonden, dat geduldkarweitje op zich te nemen.



Om een idee te krijgen van hoe het wordt, even van een vel stevig papier de verkeersbrug gemaakt, en een ander vel zwart gemaakt en als “water” even in de vaart gelegd. Want ja, je bent toch nieuwsgierig, als landschapsarchitect…





In het vorige hoofdstuk vertelde ik al dat de uiteindelijke plaats voor het proefstukje in de boekenkast komt. Het past. De oplettende lezer ziet dat de arbeiderswoning een kwart slag is gedraaid. Zo staat ‘ie toch nog wat beter.



Zo. Nu aan de slag met de soldeerbout. Rails aansluiten.

[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 15-04-2010 16:14:51 ]
  woensdag 14 april 2010 @ 22:39:49 #146
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80325037
Mooi man!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  woensdag 14 april 2010 @ 22:41:08 #147
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80325103
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 08:41 schreef Herr.Flick het volgende:

[..]

Jup, een 6021 met uitbreiding om de decoder aan te sluiten, een intellibox, een Central station oid..
Ik heb een pc met MRDirect en die gedraagt zich als een Intellibox, dus kan ook Motorola-signalen genereren. Dat spul staat alleen op een wat ontoegankelijk zoldertje...
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 17 april 2010 @ 10:43:58 #148
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80413342
-edit-

[ Bericht 49% gewijzigd door Duvel op 20-04-2010 06:38:04 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 18 april 2010 @ 18:34:30 #149
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_80452732
-idem-

[ Bericht 97% gewijzigd door Duvel op 20-04-2010 06:38:14 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 18 april 2010 @ 20:03:07 #150
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_80455995
quote:
Op woensdag 14 april 2010 22:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ik heb een pc met MRDirect en die gedraagt zich als een Intellibox, dus kan ook Motorola-signalen genereren. Dat spul staat alleen op een wat ontoegankelijk zoldertje...
Geeft niet, ik heb al iemand gevonden die hem even wil testen voor me, maar toch bedankt voor het meedenken!
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_80487264
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:25 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik weet niet wat die lui bezielt, miij vielen vooral die dure kermisattracties op, die je nimmer op je modelbaan gaat zetten (of je hebt een gymzaal als ruimte).
Nou ja, mijn spul komt van Kato/Tomytec/zelf knutselen en weet ik wat meer, ik heb nog geen Faller. Dat carsysteem vind ik nog veel te beperkt qua aanbod in N. De site van ze laat iig vrij weinig zien. Helaas zijn er weinig alternatieven, dus dan maar niet. In H0 weet ik niet eens wat het aanbod is
Er zijn anders voldoende(blijkbaar) modelbouwers die zich puur en alleen op de kermisattracties van Faller richt. Vaak nog versierd met de nodige LED's. Moet je maar eens op youtube'n.. zijn ook nog (particuliere?) Duitsers die zelf kermisattracties en randbehoren op HO - schaal uitbrengen, o.a. KWH en Schultz ofzo..

Beter richt Faller zich meer op de wat modernere bouw ipv die Zuid-Duitse huisjes en winkeltjes.. zit nog altijd te wachten tot men eindelijk eens met wat moderne flats en/of kantoorpanden komt. Iemand toevallig die weet wie hier wel een aanbod in heeft ?
pi_80487331
quote:
Op maandag 19 april 2010 17:06 schreef FutureWorld het volgende:

[..]

Er zijn anders voldoende(blijkbaar) modelbouwers die zich puur en alleen op de kermisattracties van Faller richt. Vaak nog versierd met de nodige LED's. Moet je maar eens op youtube'n.. zijn ook nog (particuliere?) Duitsers die zelf kermisattracties en randbehoren op HO - schaal uitbrengen, o.a. KWH en Schultz ofzo..

Beter richt Faller zich meer op de wat modernere bouw ipv die Zuid-Duitse huisjes en winkeltjes.. zit nog altijd te wachten tot men eindelijk eens met wat moderne flats en/of kantoorpanden komt. Iemand toevallig die weet wie hier wel een aanbod in heeft ?
Feit is dat Faller wel in de problemen zit, dus zoveel mensen kopen die kermisspullen niet. Logisch ook, want niet iedereen heeft een villa met kelder
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_80504444
Dat Faller in de problemen zit klopt. En dat de kermis niet het bestlopende onderdeel is, geloof ik graag. Dat valt ook wel te zien aan wat men heeft uitgebracht het afgelopen jaar (gewoon oud assortiment in een nieuw jasje).. maar dat is misschien ook wel het probleem bij Faller: echt heel vernieuwend is t niet wat men jaarlijks op de markt brengt.
pi_80512183
over faller gesproken. Ik ben bezig met het ontwerpen van het binenntrein van mijn baan. Nu zoek ik een goederenloods of overslag, thema is duits goederenterrein periode IV V, maar kan eigenlijk niks geschikt vinden. iemand suggestie?
Hooray for boobies!
  zaterdag 1 mei 2010 @ 15:24:45 #155
204633 Fred2
Kritisch
pi_80902948
Vandaag een nieuw station ontworpen. Niet op de pc voor de verandering, maar gewoon puzzelen met de railstukken op de ondertafel. Een foto laat nog even op zich wachten... de batterijen van de camera zijn leeg
So we just called him Fred too
  zaterdag 1 mei 2010 @ 17:52:05 #156
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_80907325
Iemand enig idee, wanneer de Rivarossi mat-46 nu écht in de winkel ligt?
pi_80979648
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:50 schreef Spockjuh_ het volgende:
over faller gesproken. Ik ben bezig met het ontwerpen van het binenntrein van mijn baan. Nu zoek ik een goederenloods of overslag, thema is duits goederenterrein periode IV V, maar kan eigenlijk niks geschikt vinden. iemand suggestie?

Er is er een van DHL. Ik weet alleen niet van welke fabrikant.. ik meen Faller, maar pin me daar niet op vast.
Iemand die toevallig weet of/waar er ergens trams in schaal H0 te verkrijgen zijn?
  maandag 3 mei 2010 @ 20:00:50 #158
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_80980649
quote:
Op maandag 3 mei 2010 19:37 schreef FutureWorld het volgende:

Iemand die toevallig weet of/waar er ergens trams in schaal H0 te verkrijgen zijn?
Waar in NL woon je zo ongeveer?
pi_81007274
quote:
Op maandag 3 mei 2010 20:00 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Waar in NL woon je zo ongeveer?
Nijmegen/DenBosch
pi_81009616
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:19 schreef FutureWorld het volgende:

[..]

Nijmegen/DenBosch
Ik ben al een tijd niet meer op de st. jacobslaan in nijmegen geweest, maar die kan het hoogstwaarschijnlijk ook voor je bestellen.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  dinsdag 4 mei 2010 @ 22:00:59 #161
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_81028900
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 14:19 schreef FutureWorld het volgende:

[..]

Nijmegen/DenBosch
Al bij Toemen geweest?
  woensdag 5 mei 2010 @ 08:17:39 #162
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_81040624
quote:
Op dinsdag 4 mei 2010 22:00 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Al bij Toemen geweest?
Die heeft toch bijna niks meer qua treinen?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  woensdag 5 mei 2010 @ 08:30:41 #163
137676 TommyGun
Stik er maar in!
pi_81049480
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 08:17 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Die heeft toch bijna niks meer qua treinen?

De laatste keer dat ik er ben geweest, was 't vrij karig inderdaad..
pi_81052263
Karig?

Zeg maar gerust vrijwel niks.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:33:07 #166
149959 SQ
snelle trees
pi_81052932
.

[ Bericht 99% gewijzigd door SQ op 05-05-2010 16:33:16 ]
disclaimer
  woensdag 5 mei 2010 @ 16:33:30 #167
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_81052941
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 08:17 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Die heeft toch bijna niks meer qua treinen?
Ja?
Ben er al een tijd niet meer geweest dus taj. Vorige keer hadden ze iig. nog die ruimte rechts van de ingang helemaal vol treinen staan.
Maar goed, hier in Eindhoven heeft Willies sowieso nog een vrij groot aanbod, dus dat zou evt. nog een mogelijkheid zijn als je iets specifieks zoekt.
pi_81057249
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 16:33 schreef bleiblei het volgende:

[..]

Ja?
Ben er al een tijd niet meer geweest dus taj. Vorige keer hadden ze iig. nog die ruimte rechts van de ingang helemaal vol treinen staan.
Maar goed, hier in Eindhoven heeft Willies sowieso nog een vrij groot aanbod, dus dat zou evt. nog een mogelijkheid zijn als je iets specifieks zoekt.
Die treinen die daar nu staan zijn op 2 handen te tellen.
Op vrijdag 12 augustus 2005 01:46 schreef ElisaB het volgende:
Wat is SHERMAN leuk he Bloes O+
  woensdag 5 mei 2010 @ 19:39:28 #169
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_81058595
eigenlijk best erg als je 'gegrepen' word door deze hobby.. één van de duudere in zijn soort...
  vrijdag 7 mei 2010 @ 00:13:49 #170
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_81113854
quote:
Op woensdag 5 mei 2010 19:39 schreef blup het volgende:
eigenlijk best erg als je 'gegrepen' word door deze hobby.. één van de duudere in zijn soort...
Ja. Selectief aankoopbeleid is een must.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 7 mei 2010 @ 00:29:41 #171
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_81114571
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:13 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja. Selectief aankoopbeleid is een must.
En je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te kopen. Mijn collectie aan treinen, rals, scenery is het resultaat van jaren en jaren.
  vrijdag 7 mei 2010 @ 00:41:19 #172
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_81114997
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:29 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

En je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te kopen. Mijn collectie aan treinen, rals, scenery is het resultaat van jaren en jaren.
Ja, maar ik begon op mijn 7e... Toen had ik nog niet echt financiële draagkracht. Dus de laatste jaren is er een wat sterkere groei van de verzameling daarvoor.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator maandag 10 mei 2010 @ 16:21:28 #173
42184 crew  DaMart
pi_81256973
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 10:50 schreef Spockjuh_ het volgende:
over faller gesproken. Ik ben bezig met het ontwerpen van het binenntrein van mijn baan. Nu zoek ik een goederenloods of overslag, thema is duits goederenterrein periode IV V, maar kan eigenlijk niks geschikt vinden. iemand suggestie?
Dit goederenstation staat op mijn baan, is dat misschien ook wat voor jou?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Moderator maandag 10 mei 2010 @ 16:24:43 #174
42184 crew  DaMart
pi_81257094
quote:
Op vrijdag 7 mei 2010 00:41 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, maar ik begon op mijn 7e... Toen had ik nog niet echt financiële draagkracht. Dus de laatste jaren is er een wat sterkere groei van de verzameling daarvoor.
Ik heb gisteren weer eens op de Rocosite gekeken... ik vrees dat het een aanslag op de portemonnee gaat worden. Ondanks dat ik vorig jaar riep genoeg materieel te hebben, heb ik toch weer twee locs op het oog nu .

Maar qua ruimte kan ik op dit moment een niet veel grotere baan maken, dat komt wel als ik eens verhuis (voorwaarde voor nieuwe woning: erg grote kamer, bij voorkeur een enorme modelspoorzolder .) Dus kan ik nu net zo goed investeren in het materieelpark, als ik ooit meer ruimte heb, moet ik immers weer investeren in infrastructuur en landschap .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_81261066
quote:
Op maandag 10 mei 2010 16:21 schreef DaMart het volgende:

[..]

Dit goederenstation staat op mijn baan, is dat misschien ook wat voor jou?
is van periode IV en ben toch echt op zoek naar periode V. Heb het DHL goederengebeouw dus al gekocht maar zonder goed perron/overlaadstation schiet het niet op. Kan dus echt niks passends vinden
Hooray for boobies!
  Moderator maandag 10 mei 2010 @ 18:53:53 #176
42184 crew  DaMart
pi_81263019
quote:
Op maandag 10 mei 2010 18:04 schreef Spockjuh_ het volgende:

[..]

is van periode IV en ben toch echt op zoek naar periode V. Heb het DHL goederengebeouw dus al gekocht maar zonder goed perron/overlaadstation schiet het niet op. Kan dus echt niks passends vinden
Een perron kun je natuurlijk ook zelf bouwen, heb ik ook voor een deel gedaan (mijn Fallerperron was net te kort voor de trein). Een stuk plat piepschuim op de baan plakken, bovenop straatstenen of beton (daar zijn standaard stickers voor) en de zijkanten kleed je aan met kartonnen strips met bijvoorbeeld baksteenmotief.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_81264381
is een optie inderdaad.
Hooray for boobies!
pi_81349888
na 3 maanden (waarvan 2 maanden afkoelen dankzij de frustratie... ) geef ik het op. het lukt me maar niet om het baanplan wat ik wil in wintrack te krijgen. Iemand hier aanwezig, die een plan wat ik wel op "papier" heb, om te zetten naar het digitale in wintrack?
Hooray for boobies!
  woensdag 12 mei 2010 @ 18:29:33 #179
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_81350742
Misschien heb je met Anyrail meer succes?
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_81356051
nah dat is het niet. die heb ik natuurlijk ook geprobeerd maar op de een of andere manier lukt het dus niet. ben geen digibeet o.i.d. in tegendeel maar het is een kwestie van niet de juiste verhoudingen zien, juiste rails op de juiste plek e.d. heeft ook te maken met een stukje ontbrekende kennis als het gaat om baan plannen te maken
Hooray for boobies!
  woensdag 12 mei 2010 @ 21:16:17 #181
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_81358417
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:03 schreef Spockjuh_ het volgende:
na 3 maanden (waarvan 2 maanden afkoelen dankzij de frustratie... ) geef ik het op. het lukt me maar niet om het baanplan wat ik wil in wintrack te krijgen. Iemand hier aanwezig, die een plan wat ik wel op "papier" heb, om te zetten naar het digitale in wintrack?
Ouderwetse oplossing: neem een enorm vel papier (flipovervellen aan mekaar plakken, of rol behang) en teken daar je plan op ware grootte uit, en leg de rails en wissels daar dan op. Daarna de tekening 1:1 als goud bewaren en gebruiken als je écht aan de slag gaat. Prima methode!
  Moderator woensdag 12 mei 2010 @ 21:35:04 #182
42184 crew  DaMart
pi_81359308
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:16 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ouderwetse oplossing: neem een enorm vel papier (flipovervellen aan mekaar plakken, of rol behang) en teken daar je plan op ware grootte uit, en leg de rails en wissels daar dan op. Daarna de tekening 1:1 als goud bewaren en gebruiken als je écht aan de slag gaat. Prima methode!
Of helemaal back to basics: geen sporenplan maken en gewoon puzzelen met de rails die je hebt, tot er iets leuks ligt .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_81361628
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 21:16 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ouderwetse oplossing: neem een enorm vel papier (flipovervellen aan mekaar plakken, of rol behang) en teken daar je plan op ware grootte uit, en leg de rails en wissels daar dan op. Daarna de tekening 1:1 als goud bewaren en gebruiken als je écht aan de slag gaat. Prima methode!
dat ik daar niet aan heb gedacht! goede tip, vrijdag even wat papier scoren bij de flipover gigant. mooie project om tijdens de regenachtige dagen die nog gaan komen uit te voeren
Hooray for boobies!
  donderdag 13 mei 2010 @ 14:42:23 #184
204633 Fred2
Kritisch
pi_81380735
quote:
Op woensdag 12 mei 2010 18:03 schreef Spockjuh_ het volgende:
na 3 maanden (waarvan 2 maanden afkoelen dankzij de frustratie... ) geef ik het op. het lukt me maar niet om het baanplan wat ik wil in wintrack te krijgen. Iemand hier aanwezig, die een plan wat ik wel op "papier" heb, om te zetten naar het digitale in wintrack?
Ik wil wel een poging wagen in Anyrail.
So we just called him Fred too
pi_81381555
zou alleraardigst zijn als je dat wil doen. Er is me ooit al eens een voorbeeld geschonken maar zoals gezegd krijg ik deze met geen mogelijkheid digitaal zoals ik het wil.




en het faller pand van DHL waar ik alles omheen wil gaan bouwen wat betreft de goederenoverslag en vervoer.

Hooray for boobies!
  donderdag 13 mei 2010 @ 18:14:07 #186
204633 Fred2
Kritisch
pi_81387760
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 15:11 schreef Spockjuh_ het volgende:
zou alleraardigst zijn als je dat wil doen. Er is me ooit al eens een voorbeeld geschonken maar zoals gezegd krijg ik deze met geen mogelijkheid digitaal zoals ik het wil.
Welk merk/type spoor ga je gebruiken?
So we just called him Fred too
pi_81388972
heb de Roco 51231 DB starterset gekocht toendertijd dus werk met roco geoline. ( http://www.modellbahnshop(...)h-0/ein_produkt.html )
Hooray for boobies!
  donderdag 13 mei 2010 @ 19:48:13 #188
204633 Fred2
Kritisch
pi_81391394
Dan krijg je zoiets (uitgaande van het plaatje dat hier boven staat):


Het tweede spoor van het station zal je met een flexrail moeten maken, met de standaardrails is er niet uit te komen.
So we just called him Fred too
pi_81393025
koel!! uurtje werk en hij is al klaar.... heb je engelse wissel gebruikt of... ? ik heb nog wel wat speelruimte hier en daar maar zal inderdaad op flexrail gaan uitdraaien als het ontwerp precies blijft zoals het nu is.

Heb je zelf nog suggesties om dat te vermijden c.q anders op te lossen?
Hooray for boobies!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 08:27:22 #190
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_81407039
flexrail vermijden?? Ik zou juist standaard railsstukjes vermijden
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_81409564
leg uit. Als onwetende starter ben nik natuurlijk nog niet van alles op de hoogte
Hooray for boobies!
  Moderator vrijdag 14 mei 2010 @ 12:56:45 #192
42184 crew  DaMart
pi_81414128
En toen lag het treinverkeer op de baan even stil wegens een aanrijding met een op het spoor gevallen boom .


Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 14:17:33 #193
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_81417277
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 10:42 schreef Spockjuh_ het volgende:
leg uit. Als onwetende starter ben nik natuurlijk nog niet van alles op de hoogte
Ah ok, nu ja, als starter zijn de pasklare stukken wel handiger denk ik. Maar ik vind flex veel mooier omdat je er mooi vloeiende lijnen mee kan maken, dat oogt ook veel realistischer
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Moderator vrijdag 14 mei 2010 @ 14:48:55 #194
42184 crew  DaMart
pi_81418354
Heb jij eigenlijk nog vorderingen gemaakt met je baan, AR?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 14 mei 2010 @ 20:35:16 #195
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_81431384
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 14:48 schreef DaMart het volgende:
Heb jij eigenlijk nog vorderingen gemaakt met je baan, AR?
Nou, wat financiële tegenslagen hebben het wat moeilijk gemaakt. Maar desondanks ben ik enkele weken toch gestart.
Ben nu eerst aan het opruimen en organiseren, en daarna moet de tafel gemaakt worden
Ik heb wel eergisteren een doosje vol oude electrische fleischmann wissels gerepareerd, die ik in mijn schaduwstation ga gebruiken.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  vrijdag 14 mei 2010 @ 21:02:21 #196
204633 Fred2
Kritisch
pi_81433017
quote:
Op donderdag 13 mei 2010 20:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
koel!! uurtje werk en hij is al klaar.... heb je engelse wissel gebruikt of... ?
Inderdaad Engelse wissels.
quote:
Heb je zelf nog suggesties om dat te vermijden c.q anders op te lossen?
voor GeoLine zijn niet zo heel veel standaardrailstukken beschikbaar, waarbij het ook nog eens lijkt dat de maten vrij willekeurig zijn gekozen.
Ik zelf heb Fleischmann profirail en daarmee zijn dit soort ontwerpen wel sluitend te maken met standaard railstukken.
So we just called him Fred too
  vrijdag 14 mei 2010 @ 21:08:20 #197
204633 Fred2
Kritisch
pi_81433364
Morgen trouwens de laatste hand leggen aan mijn "schaduwstation": een keerlus met passeerspoor.
So we just called him Fred too
  zaterdag 15 mei 2010 @ 16:51:57 #198
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_81460757
quote:
Op vrijdag 14 mei 2010 21:08 schreef Cothen het volgende:
Morgen trouwens de laatste hand leggen aan mijn "schaduwstation": een keerlus met passeerspoor.
Keerlus? Gelijk- of wisselstroom? Indien gelijkstroom: heb je dan en elektrisch schemaatje? Iets met diodes ofzo? Zou ik erg blij mee zijn!
  zaterdag 15 mei 2010 @ 17:04:50 #199
204633 Fred2
Kritisch
pi_81461094
quote:
Op zaterdag 15 mei 2010 16:51 schreef DriekOplopers het volgende:
Keerlus? Gelijk- of wisselstroom? Indien gelijkstroom: heb je dan en elektrisch schemaatje? Iets met diodes ofzo? Zou ik erg blij mee zijn!
Gelijkspanning. Maar ik rij analoog, mijn spoorbaan is verdeeld in een aantal blokken. Bij elk blok is de plus onderbroken, op één blok na: dat ligt helemaal geīsoleerd met een eigen stroomtoevoer. Elke trein die de lus in rijdt stopt in het geīsoleerde blok, daarna schakel ik de rijrichting om en rijdt de trein terug naar boven.
So we just called him Fred too
  Moderator woensdag 19 mei 2010 @ 21:52:44 #200
42184 crew  DaMart
pi_81648099
Gisteren weer een nieuwe aanwinst op kunnen halen:



En vanavond even wat herstelwerkzaamheden uitgevoerd. Een loc is een buffer kwijt, en ik hoopte dat die in de tunnel lag. Dus met mijn camera had ik wat foto's gemaakt... zo kwam ik erachter dat er een behoorlijke knik tussen twee rails zat en dat er een grote pluk IJslands mos half op het spoor lag in de tunnel. In een poging met de stofzuiger dat mos weg te halen, verschoven de rails nog meer, waardoor ze helemaal los zaten. Erg handig, zo kon ik met een hand rails in elkaar gaan schuiven, op de tast omdat ik niks kon zien.

En voor een volgende baan in ieder geval twee aandachtspunten:
1. Zorgen dat ik er makkelijker bij kan komen in tunnels.
2. Misschien toch de rails in tunnel ook maar vastslaan, in plaats van te vertrouwen op de bedding en het feit dat er toch nooit wat verschuift in de tunnel .
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_81673127
Ik ben weer losgegaan in de Katoshop in Tokio
Geen treinen dit keer, vooral veel Japanse scenery. Eens kijken hoe de douane reageert, als ze eens een keer hun werk wel doen
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  donderdag 20 mei 2010 @ 15:38:31 #202
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_81676774
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 14:21 schreef Pheno het volgende:
Ik ben weer losgegaan in de Katoshop in Tokio
Geen treinen dit keer, vooral veel Japanse scenery. Eens kijken hoe de douane reageert, als ze eens een keer hun werk wel doen
Ben benieuwd naar foto's als je thuis komt!!

Toevallig ook nog HO modellen gezien van Honda's?
En bij voorkeur dan Honda Preludes en Legends van de bouwjaren 1980-1991...
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  donderdag 20 mei 2010 @ 15:50:30 #203
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_81677310
quote:
Op woensdag 19 mei 2010 21:52 schreef DaMart het volgende:
Gisteren weer een nieuwe aanwinst op kunnen halen:

[ afbeelding ]

Erg mooi! Gefeliciteerd met je aankoop. Top!
pi_81703594
quote:
Op donderdag 20 mei 2010 15:38 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

Ben benieuwd naar foto's als je thuis komt!!

Toevallig ook nog HO modellen gezien van Honda's?
En bij voorkeur dan Honda Preludes en Legends van de bouwjaren 1980-1991...
Nog niet, maar ik moet nog naar een toyshop in Ginza morgen, dus ik blijf loeren. N is hier wat meer, gezien de beperkte ruimte in de woningen in Tokio
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  vrijdag 21 mei 2010 @ 21:38:57 #205
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_81739531
Wiekschoten VI

(De eerdere delen van deze ontstaansgeschiedenis van een modelbaan lees je hier Modelspoor, deel VII vanaf post 129)

7. Wisselstellers van Conrad:

Ooit kocht ik een ondervloer-wisselsteller van Roco. Groot en duur. Conrad heeft stellers inclusief hartstukompoling voor een heel redelijke prijs. En ze zijn zeer compact, zodat ze ook onder een frame passen dat maar een vrije ruimte heeft van 4 cm. Stap 1 is het bevestigen van het stukje verenstaal aan het heen-en-weerpootje.



De wisselsteller is bevestig je op een extra stukje MDF. Meet uit waar een gat in de bodemplaat moet komen voor de wisselbediening. Boren, daarna de rails en wissels definitief bevestigen met hier en daar een drupje lijm (de échte bevestiging vindt plaats als de ballast wordt vastgelijmd). Steek het verenstaal van de wisselsteller in het gaatje van de stang die de wisseltongen beweegt. Met de schroef op het heen-en-weerpootje kun je het verenstaal nauwkeurig afstellen. Daarna een hoop gesoldeer. Zeer tot mijn spijt heb ik bepaald geen vaste hand, dus u ziet schandalig dikke klodders soldeer. Bovengronds zijn de soldeeraansluitingen wel fatsoenlijk weggemoffeld. Aan de onderkant van de railstaven, zodat ze straks verdwijnen in de ballast. Maar het belangrijkste: het werkt! De witte en gele draden voorzien de rails van stroom. Het hartstuk van het wissel en één rail van het zijspoor zijn aangesloten op de ompoler van de wisselsteller. Dat betekent, dat als het wissel op rechtdoor staat, een op het zijspoor geparkeerde locomotief niet gaat rijden, en dus een andere trein kan passeren zonder dat je nog nog apart de stroom op het zijspoor hoeft af te zetten. De door Conrad bijgeleverde handleiding laat niets aan duidelijkheid te wensen over. Eén minpuntje: beide invoerdraden van de ompoler hebben helaas dezelfde kleur. Dat betekende dus even uitproberen. 50% kans dat het in één keer goed zat. Nee. Ik had pech…



De komende tijd gaat er heel veel heen en weer worden gereden. Eens kijken of de wisselsteller het goed blijft doen… Nog een toegift: ik had u toch verteld dat je piepschuim heel goed kan vastzetten en verstevigen met sateprikkers? ’t Is écht waar. Gaatjes boren, sateprikkers erin en duwen maar... Voor de foto heb ik ze wat laten uitsteken, maar ze gaan dus helemaal erin!



En ik kwam bij het uitzoeken van mijn treinspulletjes nog een leuk trammetje tegen. Ooit een spotgoedkoop Amerikaans modelletje gekocht. Typisch Amerikaans. Tuttige beschildering en twee trolleys. Die heb ik eraf gehaald, met stukjes plastic van een gietboompje steunen gemaakt voor pantografen, twee panto’s erop (de gaatjes waar de trolleys in vastzaten waren precies goed voor de bevestigingsschroefjes van de panto’s) en een leuk verfje. Qua sfeer ademt het de NZH, afgezien van de kleur die meer wegheeft van de LTM. Kortom, voor weinig geld en met wat creativiteit maak je gewoon een erg Hollands trammetje! Het is de bedoeling dat de tram ooit zijn baantjes trekt door de Stationsstraat van Wiekschoten. Maar dat is toekomstmuziek.



[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 23-05-2010 14:11:03 ]
  woensdag 2 juni 2010 @ 17:50:03 #206
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_82244976
Wiekschoten VII:

8. Ballast, groen en een nieuwe trein:

Allereerst de bielzen een bruin laagje gegeven en de rails roestbruin geschilderd. Daarna de bovenkant weer goed schoongemaakt. Nadat de kleurtechnische mengverhoudig aan het ballast nog wat was aangepast, werd het tijd om het proefbaantje te gaan ballasten. Ballast verdeeld met een zacht kwastje, om mij daarna op het bekende geklieder met ontspannen lijmoplossing en een pipet te storten. Proefrijden! En natuurlijk bleek vervolgens een wisseltong geen stroom meer te krijgen. Heel dun stroomdraadje naar de tong gesoldeerd; je ziet er niets van! Het werkt pico bello. Nog een aantal malen lijmoplossing gedruppeld. Bijna als het recept van de dokter: drie maal daags. Goed laten drogen, en daarna wat begroeiing aan de voorkant uitgestrooid en eveneens doordrenkt met de ontspannen lijmoplossing.





De aan de onderzijde van de rails bevestigde stroomdraadjes plus klodders soldeer zijn niet meer zichtbaar, dus dat is gelukt. Maar er valt ook wel wat kritiek te leveren op het resultaat. De beplanting is naar mijn smaak iets te licht van kleur. Speelgoedgroen. Daar moet maar eens een donkergroen waasje overheen, en nog wat donkerder vlokjes. En ik geloof dat het ook mooier staat, als ik een ietsje minder ballast gebruik. En ja, ik moet nog een keer een elektrische vliegenmepper verbouwen tot grasmaster, op basis van de bouwbeschrijving die eerder door een hulpvaardige medespoorder in dit topic werd gepost. Maar dat komt nog wel. En ook de strijkregels moeten natuurlijk roestkleurig worden geverfd. Vergeten. Stom stom stom! Nog even alsnog doen, dan maar...

Gelukkig was er ook nog een buitenhuizige activiteit. Naar een kortingsmarkt bij een treintjeswinkel. Fijn boodschappen gedaan. Onder meer een tweedehandse 2200 tegen afbraakprijs



en twee mooie ketelwagens, eveneens voor een prijs die beslist vriendelijk mag worden genoemd.



Om heel eerlijk te zijn: ik kan niet wachten tot dit moois zijn baantjes trekt in het “echte” station Wiekschoten…

En aan het einde van deze episode eindig ik met de mededeling, dat reacties, suggesties en tips zeer van harte welkom zijn. Graag zelfs. Roept u maar!

[ Bericht 6% gewijzigd door DriekOplopers op 02-06-2010 18:01:49 ]
  maandag 7 juni 2010 @ 13:08:56 #207
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_82438323
Zeg, even een vraagje. Binnenkort ga ik op de studeerkamer het definitieve frame maken waar de baan op komt te rusten. Wat vinden jullie de ideale hoogte? 100 cm? 120? 150?

Graag advies.

Dankdankdank,

Driek
  maandag 7 juni 2010 @ 13:43:15 #208
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_82439743
Hangt ook een beetje van je eigen lengte af, maar ik vind 120-130cm een mooie hoogte
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 13 juni 2010 @ 11:53:52 #209
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_82735729
Zo, een mooi rijtje: alle wederopbouwlocs in hun laatste livrei bij NS.

Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_82735763
Nice.
  zondag 13 juni 2010 @ 11:57:47 #211
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_82735840
Ik ben d'r wel blij mee ja.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 4 juli 2010 @ 14:58:53 #212
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83644224
Het is eigenlijk veel te warm voor modelbouw, maar toch:
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  maandag 5 juli 2010 @ 19:01:42 #213
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_83691866
quote:
Op zondag 4 juli 2010 14:58 schreef Duvel het volgende:
Het is eigenlijk veel te warm voor modelbouw, maar toch:
[ afbeelding ]


Ik hoop voor je, dat je model niet zo vaak stuk gaat als het grote voorbeeld.

(En inderdaad: veel te warm...)
  dinsdag 6 juli 2010 @ 12:38:11 #214
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_83717443
quote:
Op maandag 5 juli 2010 19:01 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik hoop voor je, dat je model niet zo vaak stuk gaat als het grote voorbeeld.
Nee inderdaad... Ik wacht nog op de geluidsdecoder zodat dit model met gepaste takkeherrie (daar zijn die reeks 11'en goed in) over de baan gaat. Als LS models dan nog komt met mooie Beneluxrijtuigen, komt er wel weer een nieuwe foto.
quote:
(En inderdaad: veel te warm...)
Ja. Leuk idee zo'n hobbyzolder met 35 graden.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 3 september 2010 @ 22:49:09 #215
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_86044109
quote:
Op zaterdag 1 mei 2010 17:52 schreef DriekOplopers het volgende:
Iemand enig idee, wanneer de Rivarossi mat-46 nu écht in de winkel ligt?
Ja, nu. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:21:29 #216
42184 crew  DaMart
pi_88105183
Eurospoorweekend *O*.

Morgen eens kijken of ze nog wat leuks voor me hebben. Wil wat kleine aanpassingen gaan maken aan de baan, dus wil sowieso wat rails erbij hebben :D.

Wie gaat er nog meer naar Eurospoor toe?
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:34:26 #217
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_88105635
Mijn geld is op, dus ik sla dit jaar even over.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_88106281
Ik zou graag gaan, maar de dure entreeprijs houdt mij tegen...

En vorig weekend al een kleine ¤300 uitgegeven aan treinspullen.

Ik zal hier binnenkort nog wat foto's zetten, want het is weeral lang geleden!
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 14:54:58 #219
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_88106353
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 14:53 schreef trainfreak het volgende:
Ik zou graag gaan, maar de dure entreeprijs houdt mij tegen...

En vorig weekend al een kleine ¤300 uitgegeven aan treinspullen.

Ik zal hier binnenkort nog wat foto's zetten, want het is weeral lang geleden!
Wat is de entree dan?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_88106888
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 14:54 schreef Duvel het volgende:

[..]


Wat is de entree dan?
Ik dacht dat het ¤14.50 was
pi_88107003
Ik sla dit jaar over.
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 15:13:29 #222
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_88107075
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 15:08 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Ik dacht dat het ¤14.50 was
OK, voor Houten betaal je alleen al 5 euro voor een beurs, hier heb je nog mooie tentoonstellingsbanen... Maar jij moet waarschijnlijk iets verder reizen dan ik, dat telt ook.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_88107625
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 15:13 schreef Duvel het volgende:

[..]


OK, voor Houten betaal je alleen al 5 euro voor een beurs, hier heb je nog mooie tentoonstellingsbanen... Maar jij moet waarschijnlijk iets verder reizen dan ik, dat telt ook.
Vorig weekend was het in Mechelen.
Daar stonden banen en verkopers, de ingang was 'maar' 8¤ (in voorverkoop, anders 10).
Eurospoor is wel 3-4 keer zo groot als Mechelen (als het niet meer is..)

En naar Eurospoor is voor mij zo'n 2uur rijden.

Echt grote beurzen heb je hier jammergenoeg niet meer, voor de kleine betaal je toch telkens minstens ¤1.5 ingang..
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 16:44:05 #224
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_88110746
Twee uur rijden is wel wat ver ja, voor mij is het 20 minuten met de trein.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 20:36:21 #225
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_88118807
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef DaMart het volgende:
Eurospoorweekend *O*.

Morgen eens kijken of ze nog wat leuks voor me hebben. Wil wat kleine aanpassingen gaan maken aan de baan, dus wil sowieso wat rails erbij hebben :D.

Wie gaat er nog meer naar Eurospoor toe?
Ik ben alweer terug
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
pi_88118927
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:36 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]



Ik ben alweer terug
Hoe vond je het?
Heb je foto's gemaakt?
  vrijdag 29 oktober 2010 @ 22:40:18 #227
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_88124590
quote:
14s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef DaMart het volgende:
Eurospoorweekend *O*.

Wie gaat er nog meer naar Eurospoor toe?
Eerlijk gezegd vond ik het vorig jaar wat tegenvallen. Ik ga dit keer niet.
  zaterdag 30 oktober 2010 @ 08:35:51 #228
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_88133548
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 20:39 schreef trainfreak het volgende:

[..]

Hoe vond je het?
Heb je foto's gemaakt?
Ik heb wat leuke aankopen kunnen doen :)
Er waren ook een paar erg mooie banen, maar ook wat mindere wat. Wat dat betreft wint ook dit jaar Rail** in Houten weer. Daar hebben ze over het algemeen toch een hoger niveau qua banen.
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  Moderator zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:34:15 #229
42184 crew  DaMart
pi_88149301
Ook weer terug van Eurospoor, en dit is de buit van dit jaar:



Een De 4/4 (1661) van de SBB. Deze stond al wat langer op mijn lijstje (zijn groene broertje heb ik al), en is niet meer via de winkel te bestellen. Dus toen ik hem zag liggen, was hij direct verkocht :P. Ik moet er alleen nog een decoder in stoppen.

Verder nog een aantal goederenwagons. De grijze hebben allemaal een ander wagonnummer, en ik had al een blauwe variant, dus dat is een leuke set geworden zo. De bruine wagon past weer prima bij zijn soortgenoten, waar ik ook een hele verzameling van heb inmiddels :P.



Rails, die ik nodig ga hebben voor de aanpassingen aan de baan. Helaas geen geschikte wisselaandrijvingen gevonden, maar dat is voor later zorg ;).



Auto's. Een taxibus, een auto met sleurhut en twee andere personenauto's.



Borstels om de rails te reinigen. Je klikt ze gewoon aan de as van een goederenwagon. Eens kijken of dat helpt.

Verder ook nog een soldeerbout gekocht, want die ontbrak nog bij de gereedschappen :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:39:52 #230
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_88149533
Netjes DaMart! ^O^

Waarom heeft die ene goederenwagon een afwijkende livrei?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:43:24 #231
42184 crew  DaMart
pi_88149679
quote:
1s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:[/b]
Netjes DaMart! ^O^

Waarom heeft die ene goederenwagon een afwijkende livrei?
Dat is er eentje van Extra AG uit Zurich. Andere beschildering dus, maar wel van de SBB. Ik heb ook al een blauwe, voor suikervervoer.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 oktober 2010 @ 19:52:49 #232
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_88150029
Lekker setje hoor :9 Je rijdt gelijkstroom zie ik? :)
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:04:57 #233
42184 crew  DaMart
pi_88150468
quote:
14s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 19:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Lekker setje hoor :9 Je rijdt gelijkstroom zie ik? :)
Klopt :Y.

Bij dat taxibusje hadden ze 2 setjes buitenspiegels gedaan trouwens... ze kennen me... want ik had het tweede setje ook nodig :@ :').
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  Heeft over alles een mening 2022 zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:05:45 #234
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_88150498
lompe koei
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  Moderator zaterdag 30 oktober 2010 @ 20:19:22 #235
42184 crew  DaMart
pi_88150949
quote:
10s.gif Op zaterdag 30 oktober 2010 20:05 schreef Dr_Flash het volgende:
lompe koei
Dat ding schoot weg, en ik heb hem nog niet teruggevonden :@.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_88151400
Super vet topic!
  Moderator zondag 31 oktober 2010 @ 10:12:02 #237
42184 crew  DaMart
pi_88165990
Vanochtend eens al mijn Zwitserse goederenwagons achter elkaar gezet, met dit als resultaat:

Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
  zondag 31 oktober 2010 @ 10:15:16 #238
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_88166045
quote:
6s.gif Op zondag 31 oktober 2010 10:12 schreef DaMart het volgende:
Vanochtend eens al mijn Zwitserse goederenwagons achter elkaar gezet, met dit als resultaat:

Netjes! :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Moderator zondag 31 oktober 2010 @ 10:15:48 #239
42184 crew  DaMart
pi_88166054
quote:
14s.gif Op zondag 31 oktober 2010 10:15 schreef Duvel het volgende:

[..]


Netjes! :)
Ik bedenk me net dat ik er nog 2 vergetenben ook :o :D.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_88166087
quote:
1s.gif Op vrijdag 29 oktober 2010 22:40 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]



Eerlijk gezegd vond ik het vorig jaar wat tegenvallen. Ik ga dit keer niet.
Ik ook niet. Voor drie mogelijke treinen, die ze in mijn thema hebben, ga ik niet naar een beurs.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  Moderator zondag 31 oktober 2010 @ 10:25:24 #241
42184 crew  DaMart
pi_88166188
quote:
7s.gif Op zondag 31 oktober 2010 10:18 schreef Pheno het volgende:

[..]

Ik ook niet. Voor drie mogelijke treinen, die ze in mijn thema hebben, ga ik niet naar een beurs.
Ik heb wel Kato gezien op de beurs, maar ik heb er niet op gelet of het Japanse treinen waren.
Winterwonderland (een kerstverhaal) | Gevangen in sepia (kort verhaal)
Forumsmileys | Het is patat!
pi_88166285
quote:
7s.gif Op zondag 31 oktober 2010 10:25 schreef DaMart het volgende:

[..]

Ik heb wel Kato gezien op de beurs, maar ik heb er niet op gelet of het Japanse treinen waren.
Vaak de ICE-variant van ze, of een of twee shinkansen die ik al heb :) Dat was het vorig jaar (en twee jaar geleden) iig.
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_89220507
Hoera! Mat'46 gekocht. Ik zal binnenkort wel even een sfeerplaatje neerknallen!

*O* *O* *O* *O* *O* *O*
  zaterdag 27 november 2010 @ 13:04:43 #244
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89221790
quote:
7s.gif Op zaterdag 27 november 2010 12:22 schreef DriekOplopers het volgende:
Hoera! Mat'46 gekocht. Ik zal binnenkort wel even een sfeerplaatje neerknallen!

*O* *O* *O* *O* *O* *O*
Gefeliciteerd! Kom maar op met die foto's!

Vandaag VAM wagons gekocht en tankertjes voor mijn olieboot. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89224364
quote:
14s.gif Op zaterdag 27 november 2010 13:04 schreef Duvel het volgende:

[..]

Gefeliciteerd! Kom maar op met die foto's!

Vandaag VAM wagons gekocht en tankertjes voor mijn olieboot. :)
Ik zal het meenemen in de volgende aflevering van mijn zelfingenomen Wiekschoten-verhaal. ;)
  zaterdag 27 november 2010 @ 14:47:14 #246
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89224826
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:30 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Ik zal het meenemen in de volgende aflevering van mijn zelfingenomen Wiekschoten-verhaal. ;)
Jij hebt ook nog ergens een klein oliebootje op de foto staan geloof ik?
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89239303
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 14:47 schreef Duvel het volgende:

[..]

Jij hebt ook nog ergens een klein oliebootje op de foto staan geloof ik?
Je bedoelt die in post 206 van dit topic? ;)
  zondag 28 november 2010 @ 09:55:46 #248
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89249285
quote:
1s.gif Op zaterdag 27 november 2010 22:19 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Je bedoelt die in post 206 van dit topic? ;)
Ja, die!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 28 november 2010 @ 11:07:25 #249
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_89250204
quote:
14s.gif Op zondag 28 november 2010 09:55 schreef Duvel het volgende:

[..]

Ja, die!
Hebben olietreinen en ketelwagens je speciale belangstelling?
  zondag 28 november 2010 @ 12:02:20 #250
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89251352
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 11:07 schreef DriekOplopers het volgende:

[..]

Hebben olietreinen en ketelwagens je speciale belangstelling?
Niet in het bijzonder eigenlijk. Maar ik heb twee 2400 locs in model (één met motor, en één die zo beroerd reed dat ik de motor er uit heb gemold), en die wil ik graag met een oliebootje over mijn baan laten rijden. In die mooie fotoboeken van Schuyt&Co zie er leuke foto's van, dus dat inspireerde wel. Oh, en ik heb tegenwoordig schoonfamilie in Schoonebeek en omgeving. :')

Ik heb nu trouwens acht oude oliewagons: vijf Piko's en drie Liliputs, ik heb alleen geen idee hoe die samen in één trein staan, want de Piko's zijn volgens mij groter (maar zitten ergens in een doos). Liliputs gisteren gekocht.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89265895
quote:
10s.gif Op donderdag 20 mei 2010 14:21 schreef Pheno het volgende:
Ik ben weer losgegaan in de Katoshop in Tokio :@
Geen treinen dit keer, vooral veel Japanse scenery. Eens kijken hoe de douane reageert, als ze eens een keer hun werk wel doen :')
Vorig jaar was ik in Tokyo en daar zag ik van Kato opvouwbare setjes met besturing, dorpje, licht en geluid op een halve vierkante meter oid. Echt gericht op de kleine huisjes van het gemiddelde Japanse gezin dus. Ik viel er meteen voor, maar durfde niet te kopen. Inmiddels weet ik dat het met een omvormer gewoon moet werken. Een tijdje terug kwam ik die sets op ebay nog weleens tegen, maar nu helemaal niet meer.. Gelukkig ga ik binnenkort weer die kant op, dus hopelijk komm ik m dan weer tegen.

In welke buurt zit die Katoshop?
  maandag 13 december 2010 @ 10:22:51 #252
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89865530
Nog mensen naar Rijswijk geweest dit weekend?

Ik wel en ik heb een toffe schroevendraaierset gescoord!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89872914
quote:
1s.gif Op zondag 28 november 2010 19:10 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Vorig jaar was ik in Tokyo en daar zag ik van Kato opvouwbare setjes met besturing, dorpje, licht en geluid op een halve vierkante meter oid. Echt gericht op de kleine huisjes van het gemiddelde Japanse gezin dus. Ik viel er meteen voor, maar durfde niet te kopen. Inmiddels weet ik dat het met een omvormer gewoon moet werken. Een tijdje terug kwam ik die sets op ebay nog weleens tegen, maar nu helemaal niet meer.. Gelukkig ga ik binnenkort weer die kant op, dus hopelijk komm ik m dan weer tegen.

In welke buurt zit die Katoshop?
Die Katoshop zit in het westen van Tokio. Bij Shinjuku als grootste station in de buurt, maar je moet echt met de metro wat verder door. Toei Oedo line naar het westen bij Shinjuku. Dan uitstappen bij Ochiai Minami. Dan heb je een McD. op de hoek. Die 'winkel'straat loop je in. De straat splitst en de hoofdstraat buigt wat af naar rechts. Toch pak je de linker. Dan kom je in een woonwijk. Immer gerade aus, je merkt vanzelf wanneer je er bent. Er staat een trein op hun terrein :+
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
  maandag 13 december 2010 @ 14:14:19 #254
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_89872982
Wat zijn leuke youtube kanalen om te volgen, had vroeger altijd een mooie H0 baan maar door ruimtegebrek in huis staat ie in dozen. Ik kom eigenlijk niet verder dan Miniatur Wunderland....
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
  maandag 13 december 2010 @ 15:32:03 #255
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_89876138
Even wat info op doen hoor

Ik heb wat trein spul aangeschaf. had nog een starterset van fleischmann H0. daar heb ik een andere set bij gekocht maar die is van de profi set en dus met standaard ballast er onder.

Nu wil ik wat ballast gaan bijmaken voor de rails die dat niet hebben met wat perfax en steentjes, waar en hoe maken jullie het meest de ballast? Ik heb wat steentjes van de action maar die zijn te groot en grof vind ik. :)

Daarnaast wil ik een baanplan maken. een kleine simpele. Heb iets van 4 electr wissels. Ik moet nog even kijken of ik ze 'zelf denkend' kan maken of dat dat niet kan met de spullen die ik nu heb, maar ik wil graag weten hoe de meeste fleischmann bouwers omgaan met dingen als een keerlus en of die makkelijk te omzeilen is. volgens mij met 2 of 3 wissels zit je al snel aan kortsluiting of niet ?

Ik heb me al wat ingelezen, maar ik dacht dus 'even' te beginnen met wat treinjes spul maar dat valt wel wat tegen haha :)
pi_89879408
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 14:12 schreef Pheno het volgende:

Die Katoshop zit in het westen van Tokio. Bij Shinjuku als grootste station in de buurt, maar je moet echt met de metro wat verder door. Toei Oedo line naar het westen bij Shinjuku. Dan uitstappen bij Ochiai Minami. Dan heb je een McD. op de hoek. Die 'winkel'straat loop je in. De straat splitst en de hoofdstraat buigt wat af naar rechts. Toch pak je de linker. Dan kom je in een woonwijk. Immer gerade aus, je merkt vanzelf wanneer je er bent. Er staat een trein op hun terrein :+
Top! Dank je! Ik ga zeker even kijken. We hebben een hotel in Shinjuku, dus even op de metro springen is een kleine moeite :-)
pi_89879466
quote:
1s.gif Op maandag 13 december 2010 16:50 schreef IntensiveGary het volgende:

[..]

Top! Dank je! Ik ga zeker even kijken. We hebben een hotel in Shinjuku, dus even op de metro springen is een kleine moeite :-)
Hier nog een kaartje, die was ik nog vergeten. Dat zegt meer dan duizend woorden :)

http://www.katomodels.com/shop/hctokyo_e.shtml
Op dinsdag 21 februari 2012 22:30 schreef JoanFranka het volgende:
PINGUINS RULEREN!! Dat zijn echt een van de grappigste dieren op aarde hahahaa
pi_89879674
Tof, dank je! :-)
pi_89888638
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 15:32 schreef Tjabbo het volgende:
Nu wil ik wat ballast gaan bijmaken voor de rails die dat niet hebben met wat perfax en steentjes, waar en hoe maken jullie het meest de ballast? Ik heb wat steentjes van de action maar die zijn te groot en grof vind ik. :)
Heb zelf ooit bij conrad wat zakjes gekocht om uit te proberen wat me het beste leek. Ik denk dat je qua kleur het beste een oogje dicht kan knijpen, dit kun je later altijd nog airbrushen in de gewenste kleur. En dan ook de profi-rails meepakken. Maar dat is alleen als je zou overwegen ooit een airbrush aan te raken :P

Heb zelf nog nooit een mooie kant en klaar gleisschotter met goede kleur gevonden :o
hula
  dinsdag 14 december 2010 @ 08:09:54 #260
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89906115
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 15:32 schreef Tjabbo het volgende:
Daarnaast wil ik een baanplan maken. een kleine simpele. Heb iets van 4 electr wissels. Ik moet nog even kijken of ik ze 'zelf denkend' kan maken of dat dat niet kan met de spullen die ik nu heb, maar ik wil graag weten hoe de meeste fleischmann bouwers omgaan met dingen als een keerlus en of die makkelijk te omzeilen is. volgens mij met 2 of 3 wissels zit je al snel aan kortsluiting of niet ?
Je kunt een prima baanplan maken zonder keerlus, ook met 2 of 3 wissels. :) Ligt er maar net aan hoe je plant. Als je een keerlus hebt, zijn er stukjes elektronica waarmee je het probleem van de kortsluiting kunt oplossen.
http://www.funkyrail.nl/fr-zelfbouw-keerlus.htm
http://www.rosoft.info/xTreme-Keerlus.html
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 december 2010 @ 08:22:14 #261
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_89906239
ja funkyrail (en Nproject - veel info!) site heb ik doorgelezen. ik ga dus niet beginnen aan die electronica als het niet nodig is. :)
De rosoft link is erg interessant. Ik heb dan maar 1 module nodig, correct ?
  dinsdag 14 december 2010 @ 08:28:22 #262
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89906323
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 december 2010 08:22 schreef Tjabbo het volgende:
De rosoft link is erg interessant. Ik heb dan maar 1 module nodig, correct ?
Voor zover ik kan zien klopt dat. Je moet alleen wel je baan in stukjes hakken. Ik heb zelf geen ervaring met keerlusperikelen omdat ik 3-rail rij.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:14:25 #263
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_89907186
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 15:32 schreef Tjabbo het volgende:
Nu wil ik wat ballast gaan bijmaken voor de rails die dat niet hebben met wat perfax en steentjes, waar en hoe maken jullie het meest de ballast? Ik heb wat steentjes van de action maar die zijn te groot en grof vind ik. :)
Je kunt het Kruitvat proberen, daar hebben ze bij de plantendecoratie soms goed spul. (Ik heb daar een voorraad gescoord die genoeg is voor de rest van mijn leven), en je kunt ook eens bij een tuincentrum kijken.

Succes!

[ Bericht 0% gewijzigd door DriekOplopers op 14-12-2010 09:57:02 ]
  dinsdag 14 december 2010 @ 09:34:17 #264
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89907582
Bij IKEA hadden ze zakken met decoratietroep die volgens mij vooral goed als "steenkool" kan worden gebruikt.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89984219
Ik zie een aantal foto's voorbij komen in dit topic.. En nu vroeg ik me af of er ook modeltreinen zijn die rijden op een bovenleiding.. Weet iemand dat?
Was ik maar rijk en niet zo gelukkig.
  donderdag 16 december 2010 @ 00:22:39 #266
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_89985356
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 23:49 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zie een aantal foto's voorbij komen in dit topic.. En nu vroeg ik me af of er ook modeltreinen zijn die rijden op een bovenleiding.. Weet iemand dat?
Het is zeker mogelijk om met werkende bovenleiding te rijden, maar of iemand dat hier doet, dat weet ik niet.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  donderdag 16 december 2010 @ 08:13:32 #267
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_89988158
Ik heb jaren met werkende bovenleiding gereden! :) Maar dat was op mijn oude baantje. Als je digitaal rijdt, schijnt bovenleiding slecht te werken in verband met de toch iets slechtere stroomafname.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_89999663
Veel treinen zijn met schakelaar uitgerust om te kiezen tussen stroom van de rails en pantograaf.

Maar dit systeem wordt niet veel gebruikt:

• Het werkt alleen voor treinen met pantograaf, diesel/stoom tractie kun je dus niet rijden. Tenzij je ook nog stroom over de railstaven laat lopen, maar dat is dubbelop dus dubbel zo prijzig.
• De rijdraad zal er niet snel natuurgetrouw uitzien, vaak is (relatief) dikke draad nodig. Ik noem het even draad maar er zijn fabrikanten die complete secties bovenleiding leveren, meer als een soort hekwerk.
• Het is nu eenmaal een fragiel systeem. Een pantograaf is vrij fijn tov van massieve wielen. De massiefheid hiervan bevorderd ook de stroomafname. De kans dat er contact is tussen de 2 polen is groter bij stroofafname via de wielen. (Wat Duvel dus zegt)

Ik heb wel banen gezien met stroomafname via de bovenleiding. Deze kenmerkten zich m.i. vooral door grofheid.

Vraag ik me meteen af hoe Duvels ervaringen waren?
hula
  donderdag 16 december 2010 @ 15:13:02 #269
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_90000948
Wil ook nog wel een fotootje zien van duvels (oude) baan.

:)

mijn baan is al enkele jaren opgeruimd ivm ruimtegebrek -O-
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
  donderdag 16 december 2010 @ 15:28:56 #270
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90001736
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 14:45 schreef NikkelCobalt het volgende:
Vraag ik me meteen af hoe Duvels ervaringen waren?
Op zich goed, alleen op sectiescheidingen stond de trein bij lage snelheid gauw stil. De bovenleiding zelf was niet zo mooi: het oude Märklin-systeem dus inderdaad grof. En Duitse masten. Aan de andere kant ook wel een leuk extratje. Een voordeel van bovenleiding is dat je op een analoge baan tegelijkertijd een elektrische en een dieseltrein kunt laten rijden op verschillende transformatoren. Met digitaal is dat hele probleem verleden tijd.

Ik weet niet of ik nog foto's van die baan heb, zou eens goed moeten zoeken. De baan is jaren geleden afgebroken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zaterdag 18 december 2010 @ 07:52:50 #271
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_90077699
quote:
7s.gif Op dinsdag 14 december 2010 08:22 schreef Tjabbo het volgende:
ja funkyrail (en Nproject - veel info!) site heb ik doorgelezen. ik ga dus niet beginnen aan die electronica als het niet nodig is. :)
De rosoft link is erg interessant. Ik heb dan maar 1 module nodig, correct ?
1 module is voldoende voor 1 keerlus. Maar deze modules werken alleen als je digitaal rijd!
Omdat je zei dat je nog ergens een startsetje had liggen vermoed ik dat je analoog bezig bent??
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 19 december 2010 @ 12:49:37 #272
26458 Tjabbo
2.5 TwinTurbo
pi_90118729
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 december 2010 07:52 schreef Automatic_Rock het volgende:

[..]

1 module is voldoende voor 1 keerlus. Maar deze modules werken alleen als je digitaal rijd!
Omdat je zei dat je nog ergens een startsetje had liggen vermoed ik dat je analoog bezig bent??
ik begreep dat het juist voor analoge banen was omdat het bij digitaal rijden allemaal geen fuck meer uitmaakt ?
  zondag 19 december 2010 @ 13:18:44 #273
36763 Automatic_Rock
Onaangepast eerlijk..
pi_90119908
Nee, alleen een 3 rail systeem heeft geen last van het keerlusprobleem.
Twee-rail systemen geeft altijd kortsluiting, maakt niet uit of het digitaal of analoog is.
Maar zoals ik al zei zijn zowel de Ultieme- als de Xtreme-keerlusschakeling bedoeld voor digitaal rijden. Analoog gaan ze niet werken.
Maar als je nu gaat starten met de hobby zou ik sowieso digitaal gaan. Die drempel is misschien ietsje hoger, maar daarna heeft het alleen maar voordelen!
Have you ever picked your feet in Poughkeepsie?
  zondag 19 december 2010 @ 16:33:23 #274
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90128819
quote:
3s.gif Op zondag 19 december 2010 13:18 schreef Automatic_Rock het volgende:

Maar zoals ik al zei zijn zowel de Ultieme- als de Xtreme-keerlusschakeling bedoeld voor digitaal rijden. Analoog gaan ze niet werken.
Shit, dat had ik me niet gerealiseerd. :{
quote:
Maar als je nu gaat starten met de hobby zou ik sowieso digitaal gaan. Die drempel is misschien ietsje hoger, maar daarna heeft het alleen maar voordelen!
Da's waar! En het hoeft helemaal niet duur te zijn om mee te beginnen!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90748351
Ik heb even wat hulp nodig. Ik heb vandaag mijn treinbaan van zolder gehaald. Ik heb HEMA HO voor de treinbaan en de wagons en ik heb alle huisjes en bruggen van POLA HO.

Ik heb wat foto's gemaakt van de treinbanen en wagonnetjes die ik heb (allemaal HO). Ik heb ook nog veel huisjes en bruggen en andere dingen van POLA, maar die staan niet op de foto.



























De transformator:



En een foto van een klein beetje van mijn huisjes / bruggen collectie:



Nu heb ik een stuk baan aangesloten en wilde ik gaan rijden, maar dat ging niet helemaal lekker. Er gingen wel lampjes in de trein branden, maar hij kwam heel stoterig een klein beetje naar voren en verder niks. Nu wil ik graag dat ze weer werken. Kan ik ergens mijn transformator en treinen laten testen (bijv. bij een speciaalzaak)? Ze zijn al 20 jaar niet meer gebruikt, maar ben niet heel technisch en durf er niet aan te zitten.

En ik wil verder met deze hobby gaan (ook voor mijn kinderen). Hoe kan ik het beste spullen erbij kopen? Past alles erop? Of moet ik 2e hands naar HEMA HO spul kijken?

Mijn kinderen wil ik ermee laten spelen, is dat een goed idee? Het is toch geen honderden euro's waard?

En wat is de beste manier om hiermee verder te gaan? Een boek lezen? Of een website bekijken? Ik heb wel 2 boekjes van de jaren 70 gevonden en veel catalogi uit de jaren 80. Die ga ik weer bekijken (was er vroeger verslaafd aan). Maar ik wil weer helemaal op de hoogte komen van de huidige stand van zaken.

[ Bericht 4% gewijzigd door snoekiesnoeksnoek op 02-01-2011 16:18:34 ]
  zondag 2 januari 2011 @ 16:35:08 #276
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_90749518
Hoi, en welkom herintreder. :P

HEMA H0 is destijds gemaakt door Lima in Italië. Het is een twee-rail gelijkstroomsysteem, dus je kunt in principe ook moderne tweerail treinen laten rijden. Wat betreft het stotterend rijden: je loc is waarschijnlijk niet meer gesmeerd, je rails kunnen een beetje verroest zijn, dat maakt het allemaal niet makkelijker. Wat je kunt doen is bij een treinenzaak een flesje olie kopen (maar naaimachine-olie zou ook moeten werken), en een zogenaamde railgum. Met de eerste kun je wat olie op de tandwielen van je loc doen (één druppeltje per tandwieltje is ruim voldoende), met de gum kun je de spoorstaven wat oppoetsen. Dit kun je ook gebruiken voor de wielen van de loc. Als je wat lef hebt, kun je de locs openen (voorzichtig uitbuigen van de kappen, of zoeken naar een schroefje), je kunt dan ook binnen e.e.a. smeren.

Je hebt veel rails en wissels, dus er is prima wat leuks van te maken voor de kinderen. Het is allemaal inderdaad niet vreselijk veel waard, maar het zou bijvoorbeeld ook zonde zijn om je locs in puin te laten rijden.

Voor een vervolg: Roco biedt bijvoorbeeld goedkope en niet zo gedetailleerde modellen aan waar je kinderen goed mee kunt laten spelen (o.a. in Nederlandse kleuren gespoten dubbeldekkers). Deze zouden prima op jouw rails moeten rijden. Als je zelf weer iets serieuzers wilt gaan doen, kun je aan digitaal rijden gaan rijden. Maar dan zou ik me inderdaad een beetje inlezen. Op een forum als Beneluxspoor.net kun je redelijk wat informatie vinden, met ook een speciaal deel voor herbeginners!

Maar eerst eens die locs werkend. :) Veel plezier!
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_90749918
Naaimachine olie heb ik, daar ga ik mee aan de slag. Gelukkig geen roest op de rails, dat scheelt alweer wat werk als ik het zo lees.

Mooi dat er een goedkope oplossing is voor nieuwe onderdelen, ik schrok namelijk wat van de prijzen (500 euro of meer voor een set), dat was niet helemaal de bedoeling, bouw liever samen met de kids een hele mooie baan op zolder met wat ik heb en dan elke maand wat erbij kopen zoals een huisje of een wagon of een extra trein). Als alles dan zo duur is, dan kan ik het niet betalen en ben blij dat er toch mogelijkheden zijn.

Ik ga me aanmelden op dat forum deze week en alles doorlezen. Wat leuk dat er een stuk voor herbeginners is! Al dat leuke gevoel van vroeger kwam wel terug. En dit allemaal omdat mijn zoon al een tijdje onder de indruk is van een treinbaantje in de etalage van een winkel en die liet hij mij gisteren zien en toen dacht ik aan de dozen die ik op zolder had.

Ik ga vanavond eerst eens in mijn eigen boekjes van vroeger lezen en van de week op het werk eens zien of ik dat belenuxspoor.net kan uitprinten of op mijn ereader kan zetten zodat ik als ik tijd heb wat kan bijlezen.

Dank je
pi_91069875
Nou, krijg ze niet echt aan de praat...

Ik ben nu me nu aan het inlezen / dvd's aan het kijken voor wat ik graag wil en ga helemaal opnieuw beginnen. Het zal wel eerst 2 jaar sparen worden, maar dan heb je ook wat moois.

Ik heb nog geen idee wat ik wil, dat ben ik nu aan het uitzoeken. Ik moet het even goed voorbereiden het komende jaar, ik wil zo snel mogelijk een keuze maken en daarna eerst wat huisjes kopen om alvast in elkaar te zetten en ondertussen sparen voor de baan en de trein. En ik ga wat beurzen af de komende maanden.
pi_91109489
mmm, na een avond prullen werkt 1 trein al en de andere voor de helft, vanavond even verder knutselen :)
  maandag 10 januari 2011 @ 12:30:41 #280
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91109643
quote:
1s.gif Op maandag 10 januari 2011 12:26 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
mmm, na een avond prullen werkt 1 trein al en de andere voor de helft, vanavond even verder knutselen :)
Niet te snel opgeven, er kan niet zo heel veel kapot aan een elektromotortje door alleen maar op zolder te liggen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_91155247
Nee precies, ze rijden nu wel prima, al moet er 1 nog wat gesmeerd worden.

Ik ga nu op zoek naar een gummetje voor het spoor, al mijn wissels doen het niet meer en dat vind ik wat vreemd. Zodra de trein op de wissel komt stopt die. Even zien of ik het met zo'n gummetje weer werkende krijg.
pi_91156140
quote:
1s.gif Op dinsdag 11 januari 2011 11:42 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

Ik ga nu op zoek naar een gummetje voor het spoor, al mijn wissels doen het niet meer en dat vind ik wat vreemd. Zodra de trein op de wissel komt stopt die. Even zien of ik het met zo'n gummetje weer werkende krijg.
Staan je wissel in de goede richting?
Als de wissel in de verkeerde richting staat is het bij gelijkstroom normaal dat de loc stopt op de wissel. Enfin, dat heb ik toch altijd ondervonden, misschien dat er wel soorten zijn waar het niet zo is?
pi_91164521
Ik ga het vanavond gelijk testen, had de wissels niet omgedraaid. Dank je voor de tip.
pi_91363751
Ik heb het redelijk aan de praat, heb 1 wissel erin en hij werkt, met 2 wissels gaat het wat minder, maar dat moet ik nog even uitzoeken. Heen en terug kan hij nu over de wissel heen.

Ik heb alleen 1 van de 2 treinen die ik heb nog niet goed aan de praat, die gaat gewoon langzamer dan de andere trein en dat scheelt wel flink. Die moet ik nog repareren.

Ik ga nu met de kids over de hele zolder een baan leggen, geen idee of het werkt, maar de zolder is meer dan 10 meter lang en 5 meter breed en ik heb genoeg rails :P
pi_91376677
Denk je ook aan de stroomvoorziening? Als je 1 grote lus heb dan kan je het wel merken aan je loc wanneer deze bijna op het verste punt van de transfo is. De stroom is daar altijd zwakker, dus je loc zal trager gaan rijden.

Verder kan ik je niet helpen, want ik heb enkel ervaring met wisselstroom...
pi_91381346
Ik heb me inmiddels aangemeld op beneluxspoor, ik ga overstappen op digitaal en ga beginnen met een roco beginnersset. Verder ben ik me aan het inlezen, ik ga eind februari naar het spoorwegmuseum (on tracx) en ga wat beurzen af om te kijken en ideeen op te doen. Ik heb ook een stel dvd's van modelspoorbanen inmiddels en heb al een zolder waar ik los kan gaan.

Maar het is nu vooral inlezen nu, er is best veel veranderd in al die jaren. Maar dat inlezen is erg leuk en ik geniet het meeste van het bouwen ervan, dus dat moet niet te snel voorbij gaan. Ik wil er in iedergeval 8 jaar over doen (minimaal) voordat ik heb wat ik wil (een baan van 4 bij 1 meter en daaraan vast een rangeerterrein van 2 x 2 meter). Dit kan nog meer worden, heb 6 x 4 meter ongeveer ter beschikking en als ik een gat in een muur maak heb ik 10 x 4 meter, maar dan krijg ik denk ik mijn vrouw achter me aan omdat ik dan door haar hobbykamer heen ga.
pi_91384590
Ontracxs in Utrecht is wel tof om te doen. Maar dar staan enkel top-banen.
Ik ben er vorig jaar geweest en vond het voor mij niet zo de moeite.
Mooie banen, dat wel, maar velen zijn zo klein dat wanneer er 3 man staat te kijken je niets meer ziet.
  zondag 16 januari 2011 @ 00:48:59 #288
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91394152
quote:
1s.gif Op zaterdag 15 januari 2011 20:50 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
...als ik een gat in een muur maak heb ik 10 x 4 meter, maar dan krijg ik denk ik mijn vrouw achter me aan omdat ik dan door haar hobbykamer heen ga.
Die vrouwen ook altijd. :{w
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  zondag 16 januari 2011 @ 00:58:01 #289
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91394578
Ik vind zelf dat het met digitaal rijden een stuk mooier geworden is. Ik stuur nu alles aan met een oude pc met MrDirect, een programma dat op de COM-poort een baansignaal kan genereren. Middels een booster (bouwpakket van Conrad) en een transformator kun je daar de baan mee aansturen. Wat je wel mist is een draaien aan een knop om treinen te besturen, dan moet je toch naar een apart digitaal station. Die kosten echter honderden euro's en met mijn zelfklus oplossing ben je voor een euro of 60 ā 80 klaar. Je hebt wel digitale treinen nodig, maar bijna alle nieuwe treinen zijn of digitaal voorbereid (met een standaard plug waar je een decoder in kunt steken), of af fabriek al voorzien van een decoder. Een decoder kost iets van 20 euro en biedt een wereld aan mogelijkheden. Als je niet bang bent om wat aan je treinen te solderen kun je geintjes gaan toevoegen als cabineverlichting of zelfs geluid. Als het goed is, is het ook voor niet-elektrotechneuten prima te doen. :)
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_91526924
Zo, heb een paar weken met mijn hema lima set gespeeld en heb net van marktplaats een erg mooie beginnersbaan gekocht van Marklin met een trein, wagons , heel veel baan en wat huizen en die verkoper heeft nog wat meer treinen in mijn prijsklasse (maar ook veeeeeel duurdere). Ik ga bij hem kijken en het ophalen dit weekeinde en stap dan eerst over op Marklin (niet digitaal).

Ik ga hiermee beginnen en dan rustig aan een hele omgeving bouwen hier op zolder en op een gegeven moment overstappen op digitaal.

Ik heb er lang over nagedacht, maar dit is de manier om gelijk goed van start te kunnen gaan. Zou graag gelijk digitaal doen, maar dan moet ik gelijk flink investeren en de auto moet ook nog voor een beurt naar de garage.

Ik zal snel foto's posten!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 20:40:52 #291
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91533213
Bedenk wel dat Märklin treinen duurder zijn dan de andere merken, dat Märklin rails duurder zijn dan andere merken, en dat je van andere merken altijd speciale, voor het Märklin systeem geschikte treinen moet kopen, die duurder zijn dan de "standaard". En ik kan het weten, want ik heb Märklin rails (en veel treinen van andere merken, zoals Roco, Rivarossi, Fleischmann, die dus allemaal duurder waren).
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_91534177
Ik heb ook Marklin, de modellen zijn inderdaad wel een stuk duurder, maar ze kunnen ook wel tegen een stootje! Diegene die ik heb toch..

En een wisselstroomloc is inderdaad altijd duurder dan een gelijkstroomloc.
Wat misschien wel een voordeel is: de nieuwe locs voor het AC-systeem zijn altijd al digitaal uitgerust (bij ons in België toch..)
  dinsdag 18 januari 2011 @ 21:23:27 #293
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_91535754
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 18:47 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Zo, heb een paar weken met mijn hema lima set gespeeld en heb net van marktplaats een erg mooie beginnersbaan gekocht van Marklin met een trein, wagons , heel veel baan en wat huizen en die verkoper heeft nog wat meer treinen in mijn prijsklasse (maar ook veeeeeel duurdere). Ik ga bij hem kijken en het ophalen dit weekeinde en stap dan eerst over op Marklin (niet digitaal).

Ik ga hiermee beginnen en dan rustig aan een hele omgeving bouwen hier op zolder en op een gegeven moment overstappen op digitaal.

Ik heb er lang over nagedacht, maar dit is de manier om gelijk goed van start te kunnen gaan. Zou graag gelijk digitaal doen, maar dan moet ik gelijk flink investeren en de auto moet ook nog voor een beurt naar de garage.

Ik zal snel foto's posten!
Voor niet al te duur heb je tegenwoordig al een mobile station/6021 oid, daarmee kun je als beginner prima uit de voeten, dus zo duur hoeft digitaal niet te zijn!

;)
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
pi_91535853
quote:
4s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 20:40 schreef Duvel het volgende:
dat Märklin rails duurder zijn dan andere merken
dat heeft op zich wel als voordeel dat ik niet gelijk de hele zolder inpik en geen ruzie met mijn vrouw krijg :P

Ach, al die treinen zijn erg duur. 400 euro voor een roco of 600 euro voor een marklin, genoeg mensen die me straks voor gek verklaren denk ik :P

Het enige nadeel is nu dat mijn vrouw van mening is dat de Lima Hema baan in de verkoop moet en mijn idee om twee treinbanen te maken vielen in minder goede aard. Maar dat spul ga ik niet verkopen, ik kan altijd daarvoor nog wat treinen kopen had ik bedacht en dan heb ik gewoon eerst 2 systemen. Anders heb je ook maar een lege zolder met 1 baan in een hoek en dat is ook niks. Alleen moet ik dat niet te hard roepen thuis. Vrouwen zien het verschil toch niet tussen die twee systemen en dan kan mijn zoon met die Lima set spelen (al heb ik wel 1 trein om zeep geholpen, maar die kan ik wel 2ehands opnieuw vinden).

Als ik overstap op digitaal, dan kan ik toch dezelfde rails gebruiken? Alleen mijn analoge treinen doen het het dan niet meer (en andere dingen die analoog zijn zoals seinen)?

[ Bericht 5% gewijzigd door snoekiesnoeksnoek op 18-01-2011 21:36:37 ]
pi_91537054
Duvel, vergeet ik te vragen of je een overzichtsfoto van je baan hebt, zo te zien staat jouw baan ook op zolder en zit het schuine dak haaks op het huis net als hier.

Ik twijfel nog wat over de beste opstelling van de baan namelijk en vermoed dat jouw treinenzolderkamer lijkt op die van mij (afgaande op een foto die ik van je zag).
pi_91537412
iemand ervaring met takel systemen om je baan richting het plafond te hijsen? ;) baanplan is nu helemaal af, heb al extra spoor gekocht, wat scenery e.d. en ga binnenkort beginnen met de onderbouw. Deze moet dus de lucht in na gebruik maar daar wordt het lastig. Paar voorbeelden o.i.d. zou mooi zijn
Hooray for boobies!
  dinsdag 18 januari 2011 @ 21:55:22 #297
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91537894
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:44 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Duvel, vergeet ik te vragen of je een overzichtsfoto van je baan hebt, zo te zien staat jouw baan ook op zolder en zit het schuine dak haaks op het huis net als hier.

Ik twijfel nog wat over de beste opstelling van de baan namelijk en vermoed dat jouw treinenzolderkamer lijkt op die van mij (afgaande op een foto die ik van je zag).
Mijn baan is al twee jaar tijdelijk: twee ovalen op een verzameling planken op schragen. Door de grootte (of eigenlijk kleinte) van de zolder bijna onmogelijk om een goede foto van te maken. :P
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 18 januari 2011 @ 21:58:53 #298
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_91538181
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

(al heb ik wel 1 trein om zeep geholpen, maar die kan ik wel 2ehands opnieuw vinden).
Wat heb je gedaan? In Houten staat altijd een stand met de wereld aan Lima-onderdelen, dus zo lang de kap niet gesmolten is, is bijna alles te maken.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_91539370
quote:
7s.gif Op maandag 13 december 2010 16:52 schreef Pheno het volgende:

Hier nog een kaartje, die was ik nog vergeten. Dat zegt meer dan duizend woorden :)

http://www.katomodels.com/shop/hctokyo_e.shtml
Helaas was de winkel gesloten in de periode dat ik er was. Heb overigens wel bij Laox in Akihabara mn ogen uitgekeken. Daar had ik vorig jaar ook de z-setjes gezien. Die waren overigens niet van Kato, maar van Tokyo Marui. Vandaar dat ik ze het hele jaar niet meer kon vinden :+

Volgend jaar maar even naar kijken, dan gaan we weer en nu weet ik waar ik naar moet zoeken :)



Maar dan met de Yamanote. Geweldige set :)
pi_91542490
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Als ik overstap op digitaal, dan kan ik toch dezelfde rails gebruiken? Alleen mijn analoge treinen doen het het dan niet meer (en andere dingen die analoog zijn zoals seinen)?
Jep, het is zelfs mogelijk om beide systemen te gebruiken (maar dan wel niet tegelijkertijjd natuurlijk). In onze treinclub hebben ze zo een schakeling. Eventjes de stroom uitzetten, en stekkertje omwisselen en het is omgeschakeld!
  woensdag 19 januari 2011 @ 00:20:49 #301
42136 Herr.Flick
De triangeljosti!
pi_91546148
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:

[..]

Als ik overstap op digitaal, dan kan ik toch dezelfde rails gebruiken? Alleen mijn analoge treinen doen het het dan niet meer (en andere dingen die analoog zijn zoals seinen)?
Rails blijft hetzelfde, en een analoge trein is vrij eenvoudig te voorzien van een decodertje.
Herr.Flick
4844 4479 7710 3249
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')