Dat is wel schaal N he Aangezien N nog niet extreem lang bestaat en het feit dat je opa ook treinen heeft doet mij even twijfelen of dit de schaal is die je vader en opa ook hebben (H0).quote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:04 schreef loowie het volgende:
Ik heb een paar vraagjes:
Ik wil beginnen met modelspoor. Ik heb momenteel Fleischmann in gedachte omdat mijn schoonvader erg veel spoor en treinen heeft van dit merk. Ook zitten daar een aantal erg oude locomotieven tussen die van mijn opa zijn geweest.
Nu ben ik dus op zoek naar een mooi startersset. Ik heb diverse sites bekeken, maar ik vind het allemaal wel mooi. Is er een set dat jullie mij kunnen aanraden?
Mij lijkt deze wel wat: Fleischmann set 9397
Of zijn er andere sets die jullie me kunnen aanbevelen? Ik hoef niet per se nu al heel veel te hebben omdat ik de hobby in de toekomst rustig wil uitbreiden.
Alvast bedankt.
ALs je opnieuw begint MOET je nietsquote:Op dinsdag 26 januari 2010 10:43 schreef loowie het volgende:
Ja ik moet inderdaad H0 hebben. Fijn dat je het opmerkt. Ik had het niet in de gaten.
Nou, Faller moet het ook hebben van hun vrij prijzige Car System.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:02 schreef Pheno het volgende:
Overigens: Marklin schrijft weer zwarte cijfers onder hun jaarcijfers, dus het gevaar is geweken. Nu Faller nog, even wakker worden met hun kermismeuk en eens fatsoenlijke dingen op de markt brengen.
Ik weet niet wat die lui bezielt, miij vielen vooral die dure kermisattracties op, die je nimmer op je modelbaan gaat zetten (of je hebt een gymzaal als ruimte).quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:17 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals Pheno zegt, je moet niks nee. Als je nu vanaf nul begint zou je direct naar digitaal rijden kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, en de speelbaarheid is direct een stuk groter. (Je kunt dan treinen onafhankelijk van elkaar aansturen). Mocht je later nog een hele partij analoge locomotieven erbij krijgen dan zul je deze wel eerst moeten digitaliseren, waar een prijskaartje aan hangt uiteraard.
Bij digitaal beginsetjes hoor ik over de Roco Multimaus wel goede dingen. Kost 69 euro ofzo.
[..]
Nou, Faller moet het ook hebben van hun vrij prijzige Car System.
Ja in N is het wel weer leuk dat de Rietze autobusmodellen bijna 1:1 uitwisselbaar zijn met de standaard FCS kapjes. Dus je kunt vrij ver gaan. Had Rietze ook geen Japanse bussen ofzo?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:25 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik weet niet wat die lui bezielt, miij vielen vooral die dure kermisattracties op, die je nimmer op je modelbaan gaat zetten (of je hebt een gymzaal als ruimte).
Nou ja, mijn spul komt van Kato/Tomytec/zelf knutselen en weet ik wat meer, ik heb nog geen Faller. Dat carsysteem vind ik nog veel te beperkt qua aanbod in N. De site van ze laat iig vrij weinig zien. Helaas zijn er weinig alternatieven, dus dan maar niet. In H0 weet ik niet eens wat het aanbod is
Wat ik na wil maken heeft geen bussen, maar trams, zie mijn eerste post in dit topic.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Ja in N is het wel weer leuk dat de Rietze autobusmodellen bijna 1:1 uitwisselbaar zijn met de standaard FCS kapjes. Dus je kunt vrij ver gaan. Had Rietze ook geen Japanse bussen ofzo?
Met een aantal A- en Z-schakelen kan je ook analoog een aardig eindje komen. Maar kost je wel een hoop gepriegel en tijd om op alle secties een stroomtoevoer te maken en voor elke sectie een schakelaar te maken op een paneeltje.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:17 schreef NikkelCobalt het volgende:
Zoals Pheno zegt, je moet niks nee. Als je nu vanaf nul begint zou je direct naar digitaal rijden kunnen kijken. Hoeft niet duur te zijn, en de speelbaarheid is direct een stuk groter. (Je kunt dan treinen onafhankelijk van elkaar aansturen). Mocht je later nog een hele partij analoge locomotieven erbij krijgen dan zul je deze wel eerst moeten digitaliseren, waar een prijskaartje aan hangt uiteraard.
En in het vorige topic wilde je nog iets gaan doen met je Shinkansen?quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:42 schreef Pheno het volgende:
[..]
Wat ik na wil maken heeft geen bussen, maar trams, zie mijn eerste post in dit topic.
Voor de rest hebben ze weinig autootjes. En die rijden er wel vrij veel rond
Dat HEMA-spul is in feite allergoedkoopste troep. Veel plastik, ook pastik wielen, nauwelijks detallering, dus ik denk niet dat het veel waard is.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:44 schreef willempjewever het volgende:
Even een vraagje aan de kenners hier.
Ik heb 10 verhuisdozen vol met Hema HO treinen, spoorbanen, huisjes, wissels etc. gekregen. Een groot deel (ongeveer de helft) zit nog ongebruikt in dichte verpakking.
Hoeveel is zoiets waard?
Ik heb iets op marktplaats gevonden dat ik ook heb, je ziet ook een stukje van de doos:
http://fotos.marktplaats.(...)BRiv+I+FmVNktg==.jpg
en
http://fotos.marktplaats.(...)iANeDvSAUyGhww==.jpg
Oh, die Shinkansen gaan allebei ingezet worden, maar er rijden in Hiroshima naast treinen alleen trams. Reisbussen kunnen inderdaad, ik dacht dat je OV bussen bedoelde.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:27 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
En in het vorige topic wilde je nog iets gaan doen met je Shinkansen?
Maar ik bedoelde niet eens zozeer stadbussen, maar reisbussen. Dacht te menen ooit Japanse livrijen te hebben gezien op een beurs maargoed.
Qua futuristische look leek me zo'n ding in Japan niet misstaan (Maar jij bent de kenner verder )
[ afbeelding ]
Het is jouw feestje verder, ik bedelf je enkel onder alles Japans wat ik meen te zien.
Prima! Ik wilde het ook niet verkopen, maar even navragen voor een eventuele extra verzekering (net als mijn star wars collectie). Ik wilde de trein al samen met mijn zoon gaan gebruiken straks, maar nog even wachten omdat hij nog maar 2 is.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 12:36 schreef Igen het volgende:
Het is trouwens wél uitermate geschikt als kinderspeelgoed. Er zijn geen details die kunnen afbreken of krombuigen, er zijn geen metalen onderdelen waarvan de verf beschadigd kan raken, nee het is echt onverwoestbaar spul.
Meijer en Blessing. En het is geen kinderspeelgoed natuurlijk.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 15:42 schreef rubje het volgende:
Ik was vorige week in Rotterdam en liep achter bij Dudok langs richting de Hoogstraat/V&D zag ik aan de overkant een treintjes winkel. Binnengelopen en eens rondgekeken maar wat een prijzen zeg voor simpel treinspeelgoed en accessoires! Ik heb bijna het gevoel dat men de prijs van guldens naar euro's 1 op 1 heeft gezet. Of overdrijf ik en is het gewoon een dure hobby? (kent iemand trouwens die winkel?)
Buiten beeld staat een dieseltje om 'm op te duwen.quote:Op dinsdag 26 januari 2010 19:43 schreef Dr_Flash het volgende:
Ja, geef die mensen maar weer de schuld van je eigen onvermogen om weg te rijden. Op een onge"electrificeerde lijn
quote:
Nieuwe treintjes gaat nog wel lukken (al zal het nog wel wat kunst en vliegwerk worden als je je huidige mat gecombineerd met nieuwer mat wil laten rijden).quote:Op dinsdag 26 januari 2010 13:27 schreef willempjewever het volgende:
En ik neem aan dat dit spul eenvoudig uitbreidbaar is met nieuwe H0 spullen zoals rails en treintjes?
Afhankelijk van je type wagons die er moeten inladen. Meerdere sporen parallel met daartussen betonplaten waardoor ruimte is voor heftrucks, onoverkapt zodat je nog wel wat kan zien, lijkt me wel een praktische, imposante en makkelijke oplossingquote:Op woensdag 27 januari 2010 18:10 schreef Spockjuh_ het volgende:
heren, zit met een probleem wat betreft de aankleding van mijn scenery. idee is om op de middenplaat een soort van distributiecentrum te maken, overslag o.i.d. Nu zag ik vorige week dat er een mooi gebouw is dhl. Op zich interessant genoeg om te gebruiken als beginpunt. Maar wat nu te doen met de sporen die hierop uitkomen? gewoon een een overslag perron of weten jullie hier nog een paar mooie oplossingen voor?
de baan is ovaal met een paar aftakkingen richting het midden van de bouwplaat.
[ afbeelding ]
Nouja, magazijnen zijn doorgaans lompe simpele constructies. Met wat I profieltjes van messing en wat ander materiaal is vast iets moois in elkaar te knutselen.quote:Op donderdag 28 januari 2010 10:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
ok, 2 nuttige tips.. magazijn van dhl heb ik nu even als voorbeeld gebruikt, weet iemand hier een vergelijkbaar magazijn? ben al even aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.
Gewoonweg de stickers van DHL er niet op plakken maar er AH of zo op zettenquote:Op donderdag 28 januari 2010 10:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
ok, 2 nuttige tips.. magazijn van dhl heb ik nu even als voorbeeld gebruikt, weet iemand hier een vergelijkbaar magazijn? ben al even aan het zoeken geweest maar kan zo niks vinden.
Klopt, is ook weinig. Helaas helemaal voor Nederlandse dingetjes. Artitec etc hebben vooral oudere tijdperken en dorpsbeelden.quote:Op donderdag 28 januari 2010 11:49 schreef Spockjuh_ het volgende:
hehehehe.... voor periode V is her wat dat betreft in mijn ogen nog te weinig beschikbaar of ik zoek gewoon niet goed.
Kun je ze niet gewoon in een bak benzine mikken?quote:Op maandag 1 februari 2010 09:22 schreef Cothen het volgende:
Gisteravond mijn hele collectie "Silberlinge" gepoetst. (met name de wielen)
Toch nog bijna een uur bezig geweest (voor 56 wielen).
Leuk vooruitzicht: er zijn nog zo'n 300 wielen die een nodig een poetsbeurt moeten hebben.
Als de rook die er uit komt maar zwart is, en niet witquote:Op donderdag 4 februari 2010 21:05 schreef trainfreak het volgende:
Naast de stoomloc met rookgenerator bestaat nu ook al de dieselloc met rookgenerator
Ik kreeg de link daarnet toegestuurd: http://www.esu.eu/fileadm(...)anuar_2010_eBook.pdf
(Wel in het Duits)
Het lijkt me heel lastig om een rookolie te vinden die net zo rookt als diesel, maar dan 87 keer kleiner...quote:Op donderdag 4 februari 2010 21:23 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Als de rook die er uit komt maar zwart is, en niet wit
Dat plaatje erbij pleit niet echt in het voordeel
Hoe groot is dat, en wat is er zoal te beleven?quote:Op zaterdag 6 februari 2010 20:44 schreef Pheno het volgende:
Volgende week zaterdag is de internationale modelspoorbeurs in de Rijnhal. Ik denk dat ik er wel even langs ga, ik woon er op fietsafstand vandaan
Dezelfde beurs als die in Houten Dus verkoop. Omdat het zo dichtbij is en 5 euro kost neem ik de moeite wel.quote:Op zondag 7 februari 2010 09:37 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Hoe groot is dat, en wat is er zoal te beleven?
Vandaag 8 DVD's en een video gekocht!quote:Op zondag 7 februari 2010 10:44 schreef Dr_Flash het volgende:
Mja, je wordt er altijd zo hebberig van he, modelspoorbeurzen Slecht voor de portemonnee
Leuk!quote:Op zondag 7 februari 2010 17:57 schreef Duvel het volgende:
Filmpje!
Sorry voor de nogal brakke beeldkwaliteit, maar ja: het werd al wat donkerder...
Oh, dat valt nog mee.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 20:22 schreef Edwinuss het volgende:
Ik woon naast een winkel die van die kleine treintjes verkopen, de prijzen in die winkel variëren van 100 tot 600 euro voor een klein treintje.
Ik heb een NMJ rijtuig gekocht in Noorwegen voor 300 kronen of zo... Ze hebben dus ook modellen voor normale prijzen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 21:09 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Oh, dat valt nog mee.
Ik heb in de winkel een model zien liggen voor 1250¤ ofzo.
Voor de kenners: het was er een van NMJ...
Die brengen binnenkort trouwens een loc uit in spoor 1
Prijskaartje: net geen 5000 ¤...
De modellen zijn wel volledig in messing.
'k Weet het, maar ze hebben ook serieuze uitschietersquote:Op zondag 14 februari 2010 11:44 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik heb een NMJ rijtuig gekocht in Noorwegen voor 300 kronen of zo... Ze hebben dus ook modellen voor normale prijzen.
Ja, lijkt me leuk. Ik wil e.e.a. best organiseren. Wie wil er mee?quote:Op donderdag 18 februari 2010 14:39 schreef NikkelCobalt het volgende:
Was er nog een plan voor een delegatie/treffen op Rail in maart?
*Kijkt vooral even naar heer Oplopers die dit opperde
Misschien ga ik ook wel!quote:Op donderdag 18 februari 2010 17:42 schreef NikkelCobalt het volgende:
Nou, aangezien hier regelmatig postieve dingen over Rail worden geroepen wil ik er wel eens een kijkje nemen.
Als ik dit weekend ergens heen zou gaan dan is het naar Ontraxs in het Spoorwegmuseum.quote:Op donderdag 18 februari 2010 17:44 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Misschien ga ik ook wel!
Is er iemand die komend weekend naar die 'modelbouwshow' in Goes gaat?
Ik ga zaterdag!
Ik ben van plan om zaterdag naar Ontraxs te gaan. Dit voor de eerste keer, ben benieuwd!quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:43 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Als ik dit weekend ergens heen zou gaan dan is het naar Ontraxs in het Spoorwegmuseum.
Was me vorig jaar erg goed bevallen, alleen dit jaar heb ik geen tijd helaas...
Tegenover 2 jaar geleden was het van treinen echt flauw!quote:Op donderdag 25 februari 2010 15:40 schreef Socios het volgende:
Hoe was het daar? Nog overwogen om te gaan, maar kwam niet echt uit.
Parkeren bij Bunnik of Driebergen=Zeist en dan met de trein verder.quote:Op donderdag 25 februari 2010 16:55 schreef trainfreak het volgende:
(Weet iemand waar de beste plaatsen zijn om te parkeren? Betalend maakt me niet veel uit, zolang het geen ¤2 per uur is...)
De beurzen die ik bezocht heb niet Ik denk dat ik in totaal 6 japanse katotreinen heb gezien op 4 beurzen Dat waren, niet verbazend, allen shinkansen. Alle overige katos zijn of amerikaanse bakken, of TGV's.quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef NikkelCobalt het volgende:
Ik zou toch zweren dat ik dat ding onlangs op een beurs ben tegengekomen
Levert altijd leuke ideeën opquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:32 schreef DriekOplopers het volgende:
Breedsprakig Breedschrijvig als ik ben, vind ik het wel leuk om hier verslag te doen van mijn vorderingen. Althans, als er mensen zijn die dat leuk vinden.
Ja, leuk! Wat vindt mevrouw Oplopers er van?quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:32 schreef DriekOplopers het volgende:
Okee. Het virus slaat toe. Ik ga een baan maken. Nederland, pakweg 1955-1960. Station, fabriek, goederensporen, stadsstraat.
Breedsprakig Breedschrijvig als ik ben, vind ik het wel leuk om hier verslag te doen van mijn vorderingen. Althans, als er mensen zijn die dat leuk vinden. Dan ga ik ook eindelijk eens uitzoeken hoe dat werkt met dat foto's plaatsen.
Het was geen geintje, maar of het dat ding was weet ik niet. Dealer weet ik ook niet. En het was sowieso niet iemand die enkel in Japans handelde, anders had ik het wel gezien. Was meer toevallig dat m'n oog erop viel vanwege de aparte kleurcombinaties in doosjequote:Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef Pheno het volgende:
Maar als het geen geintje is: weet je de dealer toevallig? Dan kan ik daar eens gaan snuffelen voor andere spullen
Nee, japanese-only ken ik niet in Nederland, wel een in Duitsland, maar die had hem niet (gemaild). Nou ja, we zullen het nooit weten. Probleem is dat er best veel kleurrijke Japanse treinstellen zijn, inclusief Fuji Express, Doraemon trein en meer van die grappige thema's. Ook de treinen in Tokio zijn kleurrijk (wel een kleur per lijn).quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:10 schreef NikkelCobalt het volgende:
[..]
Het was geen geintje, maar of het dat ding was weet ik niet. Dealer weet ik ook niet. En het was sowieso niet iemand die enkel in Japans handelde, anders had ik het wel gezien. Was meer toevallig dat m'n oog erop viel vanwege de aparte kleurcombinaties in doosje
Het had ook wel een setje van 4 goederenwagons kunnen zijn in een gelijkende kleurstelling. Het zag er niet Nederlands dus ben er snel langs gelopen. 't Was sowieso schaal N.
Dus nee, ik kan je enkel blij maken met een dode mus
Ze is van harte bereid om wat hand- en spandiensten te leveren. Ze is vanmorgen heel lief mee geweest naar de Praxis, om het hout te halen voor het open frame. Met name de landschapsbouw vindt ze leuk. En het tijdperk (III) heeft natuurlijk ook wel wat schilderachtigs.quote:Op woensdag 3 maart 2010 20:01 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, leuk! Wat vindt mevrouw Oplopers er van?
Da's een als krokodil vermomd verlengsnoer. Ik ben nogal van de leuke hebbedingetjes...quote:
Ik ben net terug!quote:Op zaterdag 13 maart 2010 15:24 schreef Socios het volgende:
Iemand nog naar Houten (geweest) dit weekend?
Ik zou graag gaan, maar aangezien er datzelfde weekend ook iets te doen is in Bochum-Dahlhausen ga ik liever daar naartoe. Grootbedrijf gaat bij mij voor...quote:Op maandag 15 maart 2010 20:21 schreef Jump het volgende:
Zijn er mensen die in april naar Dortmund gaan? Ik zit nog te twijfelen als ik ga gaan.
Trouwens wil ik er binnenkort terug met beginnen. Binnenkort extra ruimte beschikbaar als ik mijn kamer wat ga uitbreiden
Fotoquote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:51 schreef SHERMAN het volgende:
Voor het eerst boompjes gemaakt met zeeschuim, zo simpel en snel en al een leuk resultaat.
Heb je zacht tapijt?quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:54 schreef Jump het volgende:
[..]
Foto
* Jump heeft zojuist met bureaustoel over een decoder gereden. Ik had niet gemerkt dat die gevallen was
Ja, maar dat ligt er al 15 jaar, en de bureaustoel staat ook al 15 jaar op dezelfde plaats. Dus rond de bureau is het allemaal plat. Maar er it een barstje in het plaatje. Dit weekend eens testen.quote:
Hoe maak je zo'n ding? Want in de winkel vind ik ze bespottelijk duur!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:32 schreef Jump het volgende:
Daarjuist een schokje gekregen van mijn zelf gemaakte grass-master Ik was vergeten dat de batterijen er nog inzaten
Au. Rottig voor je.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 21:54 schreef Jump het volgende:
* Jump heeft zojuist met bureaustoel over een decoder gereden. Ik had niet gemerkt dat die gevallen was
Super! Dank voor je info!quote:Op dinsdag 16 maart 2010 22:33 schreef Jump het volgende:
http://www.nproject.org/n(...)op-de-modelbaan.html
Ik heb dze gevolgd. Een tip: voor je het toestel terug in elkaar steekt. Probeer eerst te testen als je zeef niet te grote of te kleine mazen heeft. Bij te grote heb je van die plukken, en bij te kleine heb je precies een grasveld zonder gras. Ik had geen gras bij mijn eerste probeersel
Tevens heb ik het ook nog niet toegepast op een baan, maar op kleine plankjes om te testen hoe je het beste doet.
Je kan er ook in overdrijven, en zelf eentje bouwen dat iets gevaarlijker is: http://www.thkas-moba.de/html/begrasung.html
Oh, mooi klote. Is er weer eens ruzie geweest in modelspoorland?quote:Op maandag 22 maart 2010 15:54 schreef Jump het volgende:
Gisteren trouwens gezien dat Koploper er ook met stopt
Kijk. Daarom doe ik deze hobby lekker in m'n eentje. Zonder bonje met wie dan ook. Hoogstens dat ik hiero eens een vraag stel. Wel vind ik het leuk om mijn ervaringen te delen. Hiero dus. Ik laat mij stimuleren, en hoop anderen te stimuleren. That's it.quote:Op maandag 22 maart 2010 16:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Oh, mooi klote. Is er weer eens ruzie geweest in modelspoorland?
Edit: ja dus. Wim Ros contra Paul Haagsma voor de zoveelste keer.
Ja, het is heel erg. Ik ken ze verder persoonlijk niet hoor, ik heb alleen wel wat ervaringen met één van beiden op een ander forum... Tja, het is erg jammer dat dit soort dingen zo moet lopen.quote:Op maandag 22 maart 2010 17:10 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Maar om even een heel flauwe en stereotype grap te maken over dat geruzie tussen Ros en Haagsma: die speelgoedtreintjesjongens, 't zijn net kleine kinderen.
Ik lees zo af en toe wel eens op dat forum (buiten gisteren een tijdje geleden), maar er was daar wel altijd één of andere vete te vinden met Wim en iemand andersquote:Op maandag 22 maart 2010 16:33 schreef Duvel het volgende:
[..]
Oh, mooi klote. Is er weer eens ruzie geweest in modelspoorland?
Edit: ja dus. Wim Ros contra Paul Haagsma voor de zoveelste keer.
Ja, ja, ja? Laat zien!!!quote:Op dinsdag 23 maart 2010 11:00 schreef SHERMAN het volgende:
Zal vanavond als ik er aan denk een foto maken van mijn boompjes.
quote:
Plannetje komt er aan. Eens Sketch Up aan het leren Wou mijn kamer altijd al eens in 3D gooien, ideaal moment nu Het zal misschien op niet veel trekken, maar gowquote:
Jup, een 6021 met uitbreiding om de decoder aan te sluiten, een intellibox, een Central station oid..quote:Op vrijdag 9 april 2010 08:24 schreef Duvel het volgende:
Nee dat niet, ik had 'm wel gezien maar ik weet niet of ik je kan helpen. Je zoekt iemand met een digitale centrale om te testen of de decoder werkt?
Nee hoor.quote:
Nee hoor, maar ik rij analoog op gelijkspanning, dus aan een reactie van mij heb je niet zoveelquote:
Ach, qua duur. Dat heb je redelijk in de hand.quote:
Ik heb een pc met MRDirect en die gedraagt zich als een Intellibox, dus kan ook Motorola-signalen genereren. Dat spul staat alleen op een wat ontoegankelijk zoldertje...quote:Op vrijdag 9 april 2010 08:41 schreef Herr.Flick het volgende:
[..]
Jup, een 6021 met uitbreiding om de decoder aan te sluiten, een intellibox, een Central station oid..
Geeft niet, ik heb al iemand gevonden die hem even wil testen voor me, maar toch bedankt voor het meedenken!quote:Op woensdag 14 april 2010 22:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ik heb een pc met MRDirect en die gedraagt zich als een Intellibox, dus kan ook Motorola-signalen genereren. Dat spul staat alleen op een wat ontoegankelijk zoldertje...
Er zijn anders voldoende(blijkbaar) modelbouwers die zich puur en alleen op de kermisattracties van Faller richt. Vaak nog versierd met de nodige LED's. Moet je maar eens op youtube'n.. zijn ook nog (particuliere?) Duitsers die zelf kermisattracties en randbehoren op HO - schaal uitbrengen, o.a. KWH en Schultz ofzo..quote:Op dinsdag 26 januari 2010 11:25 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik weet niet wat die lui bezielt, miij vielen vooral die dure kermisattracties op, die je nimmer op je modelbaan gaat zetten (of je hebt een gymzaal als ruimte).
Nou ja, mijn spul komt van Kato/Tomytec/zelf knutselen en weet ik wat meer, ik heb nog geen Faller. Dat carsysteem vind ik nog veel te beperkt qua aanbod in N. De site van ze laat iig vrij weinig zien. Helaas zijn er weinig alternatieven, dus dan maar niet. In H0 weet ik niet eens wat het aanbod is
Feit is dat Faller wel in de problemen zit, dus zoveel mensen kopen die kermisspullen niet. Logisch ook, want niet iedereen heeft een villa met kelderquote:Op maandag 19 april 2010 17:06 schreef FutureWorld het volgende:
[..]
Er zijn anders voldoende(blijkbaar) modelbouwers die zich puur en alleen op de kermisattracties van Faller richt. Vaak nog versierd met de nodige LED's. Moet je maar eens op youtube'n.. zijn ook nog (particuliere?) Duitsers die zelf kermisattracties en randbehoren op HO - schaal uitbrengen, o.a. KWH en Schultz ofzo..
Beter richt Faller zich meer op de wat modernere bouw ipv die Zuid-Duitse huisjes en winkeltjes.. zit nog altijd te wachten tot men eindelijk eens met wat moderne flats en/of kantoorpanden komt. Iemand toevallig die weet wie hier wel een aanbod in heeft ?
quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:50 schreef Spockjuh_ het volgende:
over faller gesproken. Ik ben bezig met het ontwerpen van het binenntrein van mijn baan. Nu zoek ik een goederenloods of overslag, thema is duits goederenterrein periode IV V, maar kan eigenlijk niks geschikt vinden. iemand suggestie?
Waar in NL woon je zo ongeveer?quote:Op maandag 3 mei 2010 19:37 schreef FutureWorld het volgende:
Iemand die toevallig weet of/waar er ergens trams in schaal H0 te verkrijgen zijn?
Ik ben al een tijd niet meer op de st. jacobslaan in nijmegen geweest, maar die kan het hoogstwaarschijnlijk ook voor je bestellen.quote:
Die heeft toch bijna niks meer qua treinen?quote:
quote:Op woensdag 5 mei 2010 08:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Die heeft toch bijna niks meer qua treinen?
Ja?quote:Op woensdag 5 mei 2010 08:17 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Die heeft toch bijna niks meer qua treinen?
Die treinen die daar nu staan zijn op 2 handen te tellen.quote:Op woensdag 5 mei 2010 16:33 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Ja?
Ben er al een tijd niet meer geweest dus taj. Vorige keer hadden ze iig. nog die ruimte rechts van de ingang helemaal vol treinen staan.
Maar goed, hier in Eindhoven heeft Willies sowieso nog een vrij groot aanbod, dus dat zou evt. nog een mogelijkheid zijn als je iets specifieks zoekt.
Ja. Selectief aankoopbeleid is een must.quote:Op woensdag 5 mei 2010 19:39 schreef blup het volgende:
eigenlijk best erg als je 'gegrepen' word door deze hobby.. één van de duudere in zijn soort...
En je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te kopen. Mijn collectie aan treinen, rals, scenery is het resultaat van jaren en jaren.quote:
Ja, maar ik begon op mijn 7e... Toen had ik nog niet echt financiële draagkracht. Dus de laatste jaren is er een wat sterkere groei van de verzameling daarvoor.quote:Op vrijdag 7 mei 2010 00:29 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
En je hoeft natuurlijk niet alles in één keer te kopen. Mijn collectie aan treinen, rals, scenery is het resultaat van jaren en jaren.
Dit goederenstation staat op mijn baan, is dat misschien ook wat voor jou?quote:Op dinsdag 20 april 2010 10:50 schreef Spockjuh_ het volgende:
over faller gesproken. Ik ben bezig met het ontwerpen van het binenntrein van mijn baan. Nu zoek ik een goederenloods of overslag, thema is duits goederenterrein periode IV V, maar kan eigenlijk niks geschikt vinden. iemand suggestie?
Ik heb gisteren weer eens op de Rocosite gekeken... ik vrees dat het een aanslag op de portemonnee gaat worden. Ondanks dat ik vorig jaar riep genoeg materieel te hebben, heb ik toch weer twee locs op het oog nu .quote:Op vrijdag 7 mei 2010 00:41 schreef Duvel het volgende:
[..]
Ja, maar ik begon op mijn 7e... Toen had ik nog niet echt financiële draagkracht. Dus de laatste jaren is er een wat sterkere groei van de verzameling daarvoor.
is van periode IV en ben toch echt op zoek naar periode V. Heb het DHL goederengebeouw dus al gekocht maar zonder goed perron/overlaadstation schiet het niet op. Kan dus echt niks passends vindenquote:Op maandag 10 mei 2010 16:21 schreef DaMart het volgende:
[..]
Dit goederenstation staat op mijn baan, is dat misschien ook wat voor jou?
Een perron kun je natuurlijk ook zelf bouwen, heb ik ook voor een deel gedaan (mijn Fallerperron was net te kort voor de trein). Een stuk plat piepschuim op de baan plakken, bovenop straatstenen of beton (daar zijn standaard stickers voor) en de zijkanten kleed je aan met kartonnen strips met bijvoorbeeld baksteenmotief.quote:Op maandag 10 mei 2010 18:04 schreef Spockjuh_ het volgende:
[..]
is van periode IV en ben toch echt op zoek naar periode V. Heb het DHL goederengebeouw dus al gekocht maar zonder goed perron/overlaadstation schiet het niet op. Kan dus echt niks passends vinden
Ouderwetse oplossing: neem een enorm vel papier (flipovervellen aan mekaar plakken, of rol behang) en teken daar je plan op ware grootte uit, en leg de rails en wissels daar dan op. Daarna de tekening 1:1 als goud bewaren en gebruiken als je écht aan de slag gaat. Prima methode!quote:Op woensdag 12 mei 2010 18:03 schreef Spockjuh_ het volgende:
na 3 maanden (waarvan 2 maanden afkoelen dankzij de frustratie... ) geef ik het op. het lukt me maar niet om het baanplan wat ik wil in wintrack te krijgen. Iemand hier aanwezig, die een plan wat ik wel op "papier" heb, om te zetten naar het digitale in wintrack?
Of helemaal back to basics: geen sporenplan maken en gewoon puzzelen met de rails die je hebt, tot er iets leuks ligt .quote:Op woensdag 12 mei 2010 21:16 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ouderwetse oplossing: neem een enorm vel papier (flipovervellen aan mekaar plakken, of rol behang) en teken daar je plan op ware grootte uit, en leg de rails en wissels daar dan op. Daarna de tekening 1:1 als goud bewaren en gebruiken als je écht aan de slag gaat. Prima methode!
dat ik daar niet aan heb gedacht! goede tip, vrijdag even wat papier scoren bij de flipover gigant. mooie project om tijdens de regenachtige dagen die nog gaan komen uit te voerenquote:Op woensdag 12 mei 2010 21:16 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ouderwetse oplossing: neem een enorm vel papier (flipovervellen aan mekaar plakken, of rol behang) en teken daar je plan op ware grootte uit, en leg de rails en wissels daar dan op. Daarna de tekening 1:1 als goud bewaren en gebruiken als je écht aan de slag gaat. Prima methode!
Ik wil wel een poging wagen in Anyrail.quote:Op woensdag 12 mei 2010 18:03 schreef Spockjuh_ het volgende:
na 3 maanden (waarvan 2 maanden afkoelen dankzij de frustratie... ) geef ik het op. het lukt me maar niet om het baanplan wat ik wil in wintrack te krijgen. Iemand hier aanwezig, die een plan wat ik wel op "papier" heb, om te zetten naar het digitale in wintrack?
Welk merk/type spoor ga je gebruiken?quote:Op donderdag 13 mei 2010 15:11 schreef Spockjuh_ het volgende:
zou alleraardigst zijn als je dat wil doen. Er is me ooit al eens een voorbeeld geschonken maar zoals gezegd krijg ik deze met geen mogelijkheid digitaal zoals ik het wil.
Ah ok, nu ja, als starter zijn de pasklare stukken wel handiger denk ik. Maar ik vind flex veel mooier omdat je er mooi vloeiende lijnen mee kan maken, dat oogt ook veel realistischerquote:Op vrijdag 14 mei 2010 10:42 schreef Spockjuh_ het volgende:
leg uit. Als onwetende starter ben nik natuurlijk nog niet van alles op de hoogte
Nou, wat financiële tegenslagen hebben het wat moeilijk gemaakt. Maar desondanks ben ik enkele weken toch gestart.quote:Op vrijdag 14 mei 2010 14:48 schreef DaMart het volgende:
Heb jij eigenlijk nog vorderingen gemaakt met je baan, AR?
Inderdaad Engelse wissels.quote:Op donderdag 13 mei 2010 20:23 schreef Spockjuh_ het volgende:
koel!! uurtje werk en hij is al klaar.... heb je engelse wissel gebruikt of... ?
voor GeoLine zijn niet zo heel veel standaardrailstukken beschikbaar, waarbij het ook nog eens lijkt dat de maten vrij willekeurig zijn gekozen.quote:Heb je zelf nog suggesties om dat te vermijden c.q anders op te lossen?
Keerlus? Gelijk- of wisselstroom? Indien gelijkstroom: heb je dan en elektrisch schemaatje? Iets met diodes ofzo? Zou ik erg blij mee zijn!quote:Op vrijdag 14 mei 2010 21:08 schreef Cothen het volgende:
Morgen trouwens de laatste hand leggen aan mijn "schaduwstation": een keerlus met passeerspoor.
Gelijkspanning. Maar ik rij analoog, mijn spoorbaan is verdeeld in een aantal blokken. Bij elk blok is de plus onderbroken, op één blok na: dat ligt helemaal geīsoleerd met een eigen stroomtoevoer. Elke trein die de lus in rijdt stopt in het geīsoleerde blok, daarna schakel ik de rijrichting om en rijdt de trein terug naar boven.quote:Op zaterdag 15 mei 2010 16:51 schreef DriekOplopers het volgende:
Keerlus? Gelijk- of wisselstroom? Indien gelijkstroom: heb je dan en elektrisch schemaatje? Iets met diodes ofzo? Zou ik erg blij mee zijn!
Ben benieuwd naar foto's als je thuis komt!!quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:21 schreef Pheno het volgende:
Ik ben weer losgegaan in de Katoshop in Tokio
Geen treinen dit keer, vooral veel Japanse scenery. Eens kijken hoe de douane reageert, als ze eens een keer hun werk wel doen
Erg mooi! Gefeliciteerd met je aankoop. Top!quote:Op woensdag 19 mei 2010 21:52 schreef DaMart het volgende:
Gisteren weer een nieuwe aanwinst op kunnen halen:
[ afbeelding ]
Nog niet, maar ik moet nog naar een toyshop in Ginza morgen, dus ik blijf loeren. N is hier wat meer, gezien de beperkte ruimte in de woningen in Tokioquote:Op donderdag 20 mei 2010 15:38 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
Ben benieuwd naar foto's als je thuis komt!!
Toevallig ook nog HO modellen gezien van Honda's?
En bij voorkeur dan Honda Preludes en Legends van de bouwjaren 1980-1991...
quote:Op zondag 4 juli 2010 14:58 schreef Duvel het volgende:
Het is eigenlijk veel te warm voor modelbouw, maar toch:
[ afbeelding ]
Nee inderdaad... Ik wacht nog op de geluidsdecoder zodat dit model met gepaste takkeherrie (daar zijn die reeks 11'en goed in) over de baan gaat. Als LS models dan nog komt met mooie Beneluxrijtuigen, komt er wel weer een nieuwe foto.quote:Op maandag 5 juli 2010 19:01 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik hoop voor je, dat je model niet zo vaak stuk gaat als het grote voorbeeld.
Ja. Leuk idee zo'n hobbyzolder met 35 graden.quote:(En inderdaad: veel te warm...)
Ja, nu.quote:Op zaterdag 1 mei 2010 17:52 schreef DriekOplopers het volgende:
Iemand enig idee, wanneer de Rivarossi mat-46 nu écht in de winkel ligt?
quote:Wat is de entree dan?Op vrijdag 29 oktober 2010 14:53 schreef trainfreak het volgende:
Ik zou graag gaan, maar de dure entreeprijs houdt mij tegen...
En vorig weekend al een kleine ¤300 uitgegeven aan treinspullen.
Ik zal hier binnenkort nog wat foto's zetten, want het is weeral lang geleden!
quote:OK, voor Houten betaal je alleen al 5 euro voor een beurs, hier heb je nog mooie tentoonstellingsbanen... Maar jij moet waarschijnlijk iets verder reizen dan ik, dat telt ook.
quote:Vorig weekend was het in Mechelen.Op vrijdag 29 oktober 2010 15:13 schreef Duvel het volgende:
[..]
OK, voor Houten betaal je alleen al 5 euro voor een beurs, hier heb je nog mooie tentoonstellingsbanen... Maar jij moet waarschijnlijk iets verder reizen dan ik, dat telt ook.
quote:Ik ben alweer terugOp vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef DaMart het volgende:
Eurospoorweekend .
Morgen eens kijken of ze nog wat leuks voor me hebben. Wil wat kleine aanpassingen gaan maken aan de baan, dus wil sowieso wat rails erbij hebben .
Wie gaat er nog meer naar Eurospoor toe?
quote:Eerlijk gezegd vond ik het vorig jaar wat tegenvallen. Ik ga dit keer niet.Op vrijdag 29 oktober 2010 14:21 schreef DaMart het volgende:
Eurospoorweekend .
Wie gaat er nog meer naar Eurospoor toe?
quote:Ik heb wat leuke aankopen kunnen doenOp vrijdag 29 oktober 2010 20:39 schreef trainfreak het volgende:
[..]
Hoe vond je het?
Heb je foto's gemaakt?
Dat is er eentje van Extra AG uit Zurich. Andere beschildering dus, maar wel van de SBB. Ik heb ook al een blauwe, voor suikervervoer.quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:39 schreef Dr_Flash het volgende:[/b]
Netjes DaMart!
Waarom heeft die ene goederenwagon een afwijkende livrei?
Klopt .quote:Op zaterdag 30 oktober 2010 19:52 schreef Dr_Flash het volgende:
Lekker setje hoor Je rijdt gelijkstroom zie ik?
Netjes!quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:12 schreef DaMart het volgende:
Vanochtend eens al mijn Zwitserse goederenwagons achter elkaar gezet, met dit als resultaat:
Ik ook niet. Voor drie mogelijke treinen, die ze in mijn thema hebben, ga ik niet naar een beurs.quote:Op vrijdag 29 oktober 2010 22:40 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Eerlijk gezegd vond ik het vorig jaar wat tegenvallen. Ik ga dit keer niet.
Ik heb wel Kato gezien op de beurs, maar ik heb er niet op gelet of het Japanse treinen waren.quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:18 schreef Pheno het volgende:
[..]
Ik ook niet. Voor drie mogelijke treinen, die ze in mijn thema hebben, ga ik niet naar een beurs.
Vaak de ICE-variant van ze, of een of twee shinkansen die ik al heb Dat was het vorig jaar (en twee jaar geleden) iig.quote:Op zondag 31 oktober 2010 10:25 schreef DaMart het volgende:
[..]
Ik heb wel Kato gezien op de beurs, maar ik heb er niet op gelet of het Japanse treinen waren.
Gefeliciteerd! Kom maar op met die foto's!quote:Op zaterdag 27 november 2010 12:22 schreef DriekOplopers het volgende:
Hoera! Mat'46 gekocht. Ik zal binnenkort wel even een sfeerplaatje neerknallen!
Ik zal het meenemen in de volgende aflevering van mijn zelfingenomen Wiekschoten-verhaal.quote:Op zaterdag 27 november 2010 13:04 schreef Duvel het volgende:
[..]
Gefeliciteerd! Kom maar op met die foto's!
Vandaag VAM wagons gekocht en tankertjes voor mijn olieboot.
Jij hebt ook nog ergens een klein oliebootje op de foto staan geloof ik?quote:Op zaterdag 27 november 2010 14:30 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Ik zal het meenemen in de volgende aflevering van mijn zelfingenomen Wiekschoten-verhaal.
Je bedoelt die in post 206 van dit topic?quote:Op zaterdag 27 november 2010 14:47 schreef Duvel het volgende:
[..]
Jij hebt ook nog ergens een klein oliebootje op de foto staan geloof ik?
Ja, die!quote:Op zaterdag 27 november 2010 22:19 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Je bedoelt die in post 206 van dit topic?
Hebben olietreinen en ketelwagens je speciale belangstelling?quote:
Niet in het bijzonder eigenlijk. Maar ik heb twee 2400 locs in model (één met motor, en één die zo beroerd reed dat ik de motor er uit heb gemold), en die wil ik graag met een oliebootje over mijn baan laten rijden. In die mooie fotoboeken van Schuyt&Co zie er leuke foto's van, dus dat inspireerde wel. Oh, en ik heb tegenwoordig schoonfamilie in Schoonebeek en omgeving.quote:Op zondag 28 november 2010 11:07 schreef DriekOplopers het volgende:
[..]
Hebben olietreinen en ketelwagens je speciale belangstelling?
Vorig jaar was ik in Tokyo en daar zag ik van Kato opvouwbare setjes met besturing, dorpje, licht en geluid op een halve vierkante meter oid. Echt gericht op de kleine huisjes van het gemiddelde Japanse gezin dus. Ik viel er meteen voor, maar durfde niet te kopen. Inmiddels weet ik dat het met een omvormer gewoon moet werken. Een tijdje terug kwam ik die sets op ebay nog weleens tegen, maar nu helemaal niet meer.. Gelukkig ga ik binnenkort weer die kant op, dus hopelijk komm ik m dan weer tegen.quote:Op donderdag 20 mei 2010 14:21 schreef Pheno het volgende:
Ik ben weer losgegaan in de Katoshop in Tokio
Geen treinen dit keer, vooral veel Japanse scenery. Eens kijken hoe de douane reageert, als ze eens een keer hun werk wel doen
Die Katoshop zit in het westen van Tokio. Bij Shinjuku als grootste station in de buurt, maar je moet echt met de metro wat verder door. Toei Oedo line naar het westen bij Shinjuku. Dan uitstappen bij Ochiai Minami. Dan heb je een McD. op de hoek. Die 'winkel'straat loop je in. De straat splitst en de hoofdstraat buigt wat af naar rechts. Toch pak je de linker. Dan kom je in een woonwijk. Immer gerade aus, je merkt vanzelf wanneer je er bent. Er staat een trein op hun terreinquote:Op zondag 28 november 2010 19:10 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Vorig jaar was ik in Tokyo en daar zag ik van Kato opvouwbare setjes met besturing, dorpje, licht en geluid op een halve vierkante meter oid. Echt gericht op de kleine huisjes van het gemiddelde Japanse gezin dus. Ik viel er meteen voor, maar durfde niet te kopen. Inmiddels weet ik dat het met een omvormer gewoon moet werken. Een tijdje terug kwam ik die sets op ebay nog weleens tegen, maar nu helemaal niet meer.. Gelukkig ga ik binnenkort weer die kant op, dus hopelijk komm ik m dan weer tegen.
In welke buurt zit die Katoshop?
Top! Dank je! Ik ga zeker even kijken. We hebben een hotel in Shinjuku, dus even op de metro springen is een kleine moeite :-)quote:Op maandag 13 december 2010 14:12 schreef Pheno het volgende:
Die Katoshop zit in het westen van Tokio. Bij Shinjuku als grootste station in de buurt, maar je moet echt met de metro wat verder door. Toei Oedo line naar het westen bij Shinjuku. Dan uitstappen bij Ochiai Minami. Dan heb je een McD. op de hoek. Die 'winkel'straat loop je in. De straat splitst en de hoofdstraat buigt wat af naar rechts. Toch pak je de linker. Dan kom je in een woonwijk. Immer gerade aus, je merkt vanzelf wanneer je er bent. Er staat een trein op hun terrein
Hier nog een kaartje, die was ik nog vergeten. Dat zegt meer dan duizend woordenquote:Op maandag 13 december 2010 16:50 schreef IntensiveGary het volgende:
[..]
Top! Dank je! Ik ga zeker even kijken. We hebben een hotel in Shinjuku, dus even op de metro springen is een kleine moeite :-)
Heb zelf ooit bij conrad wat zakjes gekocht om uit te proberen wat me het beste leek. Ik denk dat je qua kleur het beste een oogje dicht kan knijpen, dit kun je later altijd nog airbrushen in de gewenste kleur. En dan ook de profi-rails meepakken. Maar dat is alleen als je zou overwegen ooit een airbrush aan te rakenquote:Op maandag 13 december 2010 15:32 schreef Tjabbo het volgende:
Nu wil ik wat ballast gaan bijmaken voor de rails die dat niet hebben met wat perfax en steentjes, waar en hoe maken jullie het meest de ballast? Ik heb wat steentjes van de action maar die zijn te groot en grof vind ik.
Je kunt een prima baanplan maken zonder keerlus, ook met 2 of 3 wissels. Ligt er maar net aan hoe je plant. Als je een keerlus hebt, zijn er stukjes elektronica waarmee je het probleem van de kortsluiting kunt oplossen.quote:Op maandag 13 december 2010 15:32 schreef Tjabbo het volgende:
Daarnaast wil ik een baanplan maken. een kleine simpele. Heb iets van 4 electr wissels. Ik moet nog even kijken of ik ze 'zelf denkend' kan maken of dat dat niet kan met de spullen die ik nu heb, maar ik wil graag weten hoe de meeste fleischmann bouwers omgaan met dingen als een keerlus en of die makkelijk te omzeilen is. volgens mij met 2 of 3 wissels zit je al snel aan kortsluiting of niet ?
Voor zover ik kan zien klopt dat. Je moet alleen wel je baan in stukjes hakken. Ik heb zelf geen ervaring met keerlusperikelen omdat ik 3-rail rij.quote:Op dinsdag 14 december 2010 08:22 schreef Tjabbo het volgende:
De rosoft link is erg interessant. Ik heb dan maar 1 module nodig, correct ?
Je kunt het Kruitvat proberen, daar hebben ze bij de plantendecoratie soms goed spul. (Ik heb daar een voorraad gescoord die genoeg is voor de rest van mijn leven), en je kunt ook eens bij een tuincentrum kijken.quote:Op maandag 13 december 2010 15:32 schreef Tjabbo het volgende:
Nu wil ik wat ballast gaan bijmaken voor de rails die dat niet hebben met wat perfax en steentjes, waar en hoe maken jullie het meest de ballast? Ik heb wat steentjes van de action maar die zijn te groot en grof vind ik.
Het is zeker mogelijk om met werkende bovenleiding te rijden, maar of iemand dat hier doet, dat weet ik niet.quote:Op woensdag 15 december 2010 23:49 schreef Kluupkluup het volgende:
Ik zie een aantal foto's voorbij komen in dit topic.. En nu vroeg ik me af of er ook modeltreinen zijn die rijden op een bovenleiding.. Weet iemand dat?
Op zich goed, alleen op sectiescheidingen stond de trein bij lage snelheid gauw stil. De bovenleiding zelf was niet zo mooi: het oude Märklin-systeem dus inderdaad grof. En Duitse masten. Aan de andere kant ook wel een leuk extratje. Een voordeel van bovenleiding is dat je op een analoge baan tegelijkertijd een elektrische en een dieseltrein kunt laten rijden op verschillende transformatoren. Met digitaal is dat hele probleem verleden tijd.quote:Op donderdag 16 december 2010 14:45 schreef NikkelCobalt het volgende:
Vraag ik me meteen af hoe Duvels ervaringen waren?
1 module is voldoende voor 1 keerlus. Maar deze modules werken alleen als je digitaal rijd!quote:Op dinsdag 14 december 2010 08:22 schreef Tjabbo het volgende:
ja funkyrail (en Nproject - veel info!) site heb ik doorgelezen. ik ga dus niet beginnen aan die electronica als het niet nodig is.
De rosoft link is erg interessant. Ik heb dan maar 1 module nodig, correct ?
ik begreep dat het juist voor analoge banen was omdat het bij digitaal rijden allemaal geen fuck meer uitmaakt ?quote:Op zaterdag 18 december 2010 07:52 schreef Automatic_Rock het volgende:
[..]
1 module is voldoende voor 1 keerlus. Maar deze modules werken alleen als je digitaal rijd!
Omdat je zei dat je nog ergens een startsetje had liggen vermoed ik dat je analoog bezig bent??
Shit, dat had ik me niet gerealiseerd.quote:Op zondag 19 december 2010 13:18 schreef Automatic_Rock het volgende:
Maar zoals ik al zei zijn zowel de Ultieme- als de Xtreme-keerlusschakeling bedoeld voor digitaal rijden. Analoog gaan ze niet werken.
Da's waar! En het hoeft helemaal niet duur te zijn om mee te beginnen!quote:Maar als je nu gaat starten met de hobby zou ik sowieso digitaal gaan. Die drempel is misschien ietsje hoger, maar daarna heeft het alleen maar voordelen!
Niet te snel opgeven, er kan niet zo heel veel kapot aan een elektromotortje door alleen maar op zolder te liggen.quote:Op maandag 10 januari 2011 12:26 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
mmm, na een avond prullen werkt 1 trein al en de andere voor de helft, vanavond even verder knutselen
Staan je wissel in de goede richting?quote:Op dinsdag 11 januari 2011 11:42 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Ik ga nu op zoek naar een gummetje voor het spoor, al mijn wissels doen het niet meer en dat vind ik wat vreemd. Zodra de trein op de wissel komt stopt die. Even zien of ik het met zo'n gummetje weer werkende krijg.
Die vrouwen ook altijd.quote:Op zaterdag 15 januari 2011 20:50 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
...als ik een gat in een muur maak heb ik 10 x 4 meter, maar dan krijg ik denk ik mijn vrouw achter me aan omdat ik dan door haar hobbykamer heen ga.
Voor niet al te duur heb je tegenwoordig al een mobile station/6021 oid, daarmee kun je als beginner prima uit de voeten, dus zo duur hoeft digitaal niet te zijn!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 18:47 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Zo, heb een paar weken met mijn hema lima set gespeeld en heb net van marktplaats een erg mooie beginnersbaan gekocht van Marklin met een trein, wagons , heel veel baan en wat huizen en die verkoper heeft nog wat meer treinen in mijn prijsklasse (maar ook veeeeeel duurdere). Ik ga bij hem kijken en het ophalen dit weekeinde en stap dan eerst over op Marklin (niet digitaal).
Ik ga hiermee beginnen en dan rustig aan een hele omgeving bouwen hier op zolder en op een gegeven moment overstappen op digitaal.
Ik heb er lang over nagedacht, maar dit is de manier om gelijk goed van start te kunnen gaan. Zou graag gelijk digitaal doen, maar dan moet ik gelijk flink investeren en de auto moet ook nog voor een beurt naar de garage.
Ik zal snel foto's posten!
dat heeft op zich wel als voordeel dat ik niet gelijk de hele zolder inpik en geen ruzie met mijn vrouw krijgquote:Op dinsdag 18 januari 2011 20:40 schreef Duvel het volgende:
dat Märklin rails duurder zijn dan andere merken
Mijn baan is al twee jaar tijdelijk: twee ovalen op een verzameling planken op schragen. Door de grootte (of eigenlijk kleinte) van de zolder bijna onmogelijk om een goede foto van te maken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:44 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Duvel, vergeet ik te vragen of je een overzichtsfoto van je baan hebt, zo te zien staat jouw baan ook op zolder en zit het schuine dak haaks op het huis net als hier.
Ik twijfel nog wat over de beste opstelling van de baan namelijk en vermoed dat jouw treinenzolderkamer lijkt op die van mij (afgaande op een foto die ik van je zag).
Wat heb je gedaan? In Houten staat altijd een stand met de wereld aan Lima-onderdelen, dus zo lang de kap niet gesmolten is, is bijna alles te maken.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
(al heb ik wel 1 trein om zeep geholpen, maar die kan ik wel 2ehands opnieuw vinden).
Helaas was de winkel gesloten in de periode dat ik er was. Heb overigens wel bij Laox in Akihabara mn ogen uitgekeken. Daar had ik vorig jaar ook de z-setjes gezien. Die waren overigens niet van Kato, maar van Tokyo Marui. Vandaar dat ik ze het hele jaar niet meer kon vindenquote:Op maandag 13 december 2010 16:52 schreef Pheno het volgende:
Hier nog een kaartje, die was ik nog vergeten. Dat zegt meer dan duizend woorden
http://www.katomodels.com/shop/hctokyo_e.shtml
Jep, het is zelfs mogelijk om beide systemen te gebruiken (maar dan wel niet tegelijkertijjd natuurlijk). In onze treinclub hebben ze zo een schakeling. Eventjes de stroom uitzetten, en stekkertje omwisselen en het is omgeschakeld!quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
Als ik overstap op digitaal, dan kan ik toch dezelfde rails gebruiken? Alleen mijn analoge treinen doen het het dan niet meer (en andere dingen die analoog zijn zoals seinen)?
Rails blijft hetzelfde, en een analoge trein is vrij eenvoudig te voorzien van een decodertje.quote:Op dinsdag 18 januari 2011 21:25 schreef snoekiesnoeksnoek het volgende:
[..]
Als ik overstap op digitaal, dan kan ik toch dezelfde rails gebruiken? Alleen mijn analoge treinen doen het het dan niet meer (en andere dingen die analoog zijn zoals seinen)?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |