abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  maandag 25 januari 2010 @ 22:21:15 #1
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77270636
ik ga binnenkort naar kaapverdische eilanden. Maar hoe kom ik aan geld daar?

Volgens mij kan je met een Nederlandse cirrus-meastro wereldpas (ASN-bank en Rabo) geen geld opnemen op die eilanden alleen met een visa, maar dat systeem bestaat niet in 0031.
Ik heb alleen een normale debitkaart, geen kredietkaart.

Traveller Cheques zijn erg duur, zo'n 15% aan provisie,

Contant geld is gevaarlijk denk ik,

HELP!
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu
  maandag 25 januari 2010 @ 22:24:32 #2
233102 cherrycoke
"Fear is a weapon."
pi_77270798
Geld
De nationale munt is de Kaapverdische Escudo die deels gebonden is aan de Euro. U kunt euros vaak makkelijk omwisselen bij banken en wisselkantoren.

Er zijn weinig beperkingen in de in- en/of uitvoer van buitenlands geld, meer uitvoeren dan u ingevoerd heeft is echter niet toegestaan.

Geld en Travellers-cheques kunt u bij bijna alle banken snel en met relatief weinig kosten wisselen. Betalen met creditcards is op veel plaatsen mogelijk, bij een aantal banken kunt u geld opnemen met een Visa- of MarsterCard. Gaat u uit eten, vraag dan eerst even of er creditcards geaccepteerd worden als u geen of te weinig contant geld bij u heeft. Pinnen is op dit moment niet of nauwelijks mogelijk.

Op de Kaapverdische Eilanden verwacht men in de dienstverlening een fooi, velen zijn er zelfs grotendeels van afhankelijk zoals uw roomboy/girl, de poolboy en de obers.
"I wear the mask to protect the city… but the city is what made the mask." – Batman
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:38:18 #3
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77284078
quote:
Op maandag 25 januari 2010 22:21 schreef HugoChavez het volgende:
, maar dat systeem bestaat niet in 0031.

En waarom zou contant geld gevaarlijk zijn?
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:39:55 #4
61646 Copycat
I am a trigger hippie
pi_77284149
quote:
Op maandag 25 januari 2010 22:21 schreef HugoChavez het volgende:
alleen met een visa, maar dat systeem bestaat niet in 0031.
Shit. Mijn credit card bestaat niet in Nederland.
Curiosity cultured the cat
Hoge dames vangen veel wind
Whadda ya hear! Whadda ya say!
What is any ocean but a multitude of drops?
  dinsdag 26 januari 2010 @ 11:46:02 #5
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77284377
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

Hij bedoelt vast bankpassen gebaseerd op VISA?
Een creditcard kun je simpel aanvragen, Hugo! Zowel Mastercard als VISA.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:51:45 #6
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77286747
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:38 schreef Hik het volgende:

[..]

En waarom zou contant geld gevaarlijk zijn?
Waar berg ik zoveel geld op dan? Het kan toch gestolen worden, ook in je hotelkamer door personeel.
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 12:53:37 #7
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77286825
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:46 schreef Lemans24 het volgende:

[..]

Hij bedoelt vast bankpassen gebaseerd op VISA?
Een creditcard kun je simpel aanvragen, Hugo! Zowel Mastercard als VISA.
Moet je een heel hoog inkomen voor hebben. Ik krijg geen kredietkaart van mijn bank of van welke bank dan ook. Ik verdien 913 euro netto per maand.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:27:13 #8
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77288183
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 12:53 schreef HugoChavez het volgende:

[..]

Moet je een heel hoog inkomen voor hebben. Ik krijg geen kredietkaart van mijn bank of van welke bank dan ook. Ik verdien 913 euro netto per maand.
Tja, het zal allemaal wat strenger geworden zijn.
Toen ik student was, kreeg ik er één zonder inkomen. En met een limiet die wekelijk nergens op slaat voor studenten (¤ 2.500).
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:36:52 #9
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77288571
Ik wil eigenlijk ook liever geen kredietkaart, ik wil niet rood kunnen staan gewoon. Uit zelfbescherming.
Alleen nu kan ik dus niet pinnen.
Of sommige producten op internet bestellen.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 13:51:23 #10
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_77289123
Geen idee hoe lang je gaat, maar met een beetje opletten kan je best voor een poosje contant meenemen. Zou het wel altijd aanvullen met iets waar je op terug kunt vallen in geval van nood (zoals een cc dus).

Weet niet hoe het op de Kaapverdische eilanden is, maar in veel Afrikaanse landen is VISA je enige optie qua pinnen (en betalen) soms. VISA kun je aanvragen via International Card Services, onafhankelijk van je bank (kan me net meer herinneren wat de vorwaarden zijn).

Maar ja, als je geen cc wilt, contanten te gevaarlijk vindt en travellerschecks te duur, dan zit er niets anders op dan je ticket aan mij overdoen...
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 14:11:12 #11
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77289932
Neem 1.000 euro contant mee, in kleine coupures (dus niet allemaal biljetten van 50). Als je dat op een tweetal, niet voor de hand liggende plekken, in je rugzak/tas opbergt, is er geen haan die er naar kraait. Zodra je gaat reizen en je tas niet bij je kan blijven, stop je de hele mik in een geldbuidel onder je kleding, in het hotel weer terug in de tas. Wanneer je de straat opgaat, neem je kleine hoeveelheden mee.

En dan de creditcard van een familielid als backup.
pi_77299612
All those moments will be lost, like tears in rain... Time to die.
pi_77421771
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 11:39 schreef Copycat het volgende:

[..]

Vertel,want jij hebt zo een geweldige "witte" CC dat wij daarbij verbleken en de rest van de wereld ook?
  woensdag 3 februari 2010 @ 04:45:00 #14
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_77579643
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 13:36 schreef HugoChavez het volgende:
Ik wil eigenlijk ook liever geen kredietkaart, ik wil niet rood kunnen staan gewoon. Uit zelfbescherming.
Alleen nu kan ik dus niet pinnen.
Of sommige producten op internet bestellen.
Vraag gewoon een creditcard aan bij de Rabobank. Volgens mij krijg je die wel. Gebruik hem alleen voor je reis en zeg hem daarna op / knip hem door, als je denkt dat je er niet mee om kan gaan.

Of wissel gewoon geld hier in Nederland om en draag het op je lichaam als je daar naartoe gaat.
batman!
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:07:06 #15
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77842343
quote:
Op woensdag 3 februari 2010 04:45 schreef thingamajig het volgende:

[..]

Vraag gewoon een creditcard aan bij de Rabobank. Volgens mij krijg je die wel. Gebruik hem alleen voor je reis en zeg hem daarna op / knip hem door, als je denkt dat je er niet mee om kan gaan.

Of wissel gewoon geld hier in Nederland om en draag het op je lichaam als je daar naartoe gaat.
Ik had dus enkele euro's meegenomen, maar die zijn inderdaad gestolen in mijn hotelkamer. Sowieso is het irritant dat het kamermeisje elke ochtend om 8 uur wil schoonmaken als ik nog wil slapen. Ik ben op vakantie, niet op mijn werk.
Iets van 90 euro ontvreemd dus.
Goed, ik ga hier gewoon enkele keren in een restaurant eten en loop weg zonder te betalen. Als die Kaapverdianen denken dat alleen zij crimineel kunnen zijn hebben ze het mis. Ik heb nu al twee keer gratis gegeten op deze wijze. Alleen kan je niet te lang op een plek blijven.

Je kan hier gewoon pinnen met een gewone maestro Rabo-europas of ASN (een veel betere bank) wereldpas met alleen debitkaart.
Hoe dan ook, dit land is kut en ik vlieg nu naar Dakar, Senegal. Alles is hier peperduur, zelfs drinkwater in de supermarkt is onbetaalbaar.
Hopelijk is Senegal beter.

KaapVerdie is veel te commercieel. En crimineel. En er zijn teveel schijtitalianen die de prijzen kunstmatig opdrijven tot Italiaanse maffioso-hoogte.

En zoveel geld heb ik niet.
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:16:17 #16
229392 Lemans24
dé ervaringsdeskundige
pi_77842602
Tsja, moeten we dit nu serieus nemen? Weglopen uit een restaurant omdat je geld gejat is?
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:27:15 #17
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77842922
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:16 schreef Lemans24 het volgende:
Tsja, moeten we dit nu serieus nemen? Weglopen uit een restaurant omdat je geld gejat is?
Tsja, ik moet het toch compenseren. Het is hier al zo duur, mijn banksaldo is bijna nul en ik mag niet rood staan, moet ik dan gaan bedelen in de straten van Dakar samen met de andere Senegalezen?

Rita Verdonk zou blij zijn natuurlijk, want als ik ook zou gaan bedelen is dat wel het toppunt van integratie in de Senegalese samenleving.
Net als als ik ook toeristen zou bestelen op Kaapverdie, ik volkomen integreer in de samenleving op dit kurkdroge eiland. (De naam Cabo Verde, groene kaap, is misleidend en ooit bedacht door een stel cynische Portugezen, want er is geen groen op de eilanden, alleen Sahara, zand, veel zand en als je dat gezien hebt, nog meer zand. Net zo interessant als de binnenlanden van Algerije zeg maar. )
Boa Vista, samen met Sal is het ergste. São Antão zou beter moeten zijn, maar daar ben ik nog niet geweest. Ga sowieso nu weg uit dit land.
  woensdag 10 februari 2010 @ 13:32:09 #18
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_77843079
Trouwens de eerste keer in het restaurant was het een Italiaanse eigenaar en die zijn toch allemaal maffia.
Italianen stelen zelf ook, dus mag ik ook van hen stelen. En Italianen zijn gehaat hier door de KaapVerdianen op Boavista en Sal en de Senegalese illegale immigranten hier hebben ook een schijthekel aan Italianen.
And I can't blame them.

Italianen zijn corrupte spaghettivreters en weigeren de mooie Portugese taal te spreken, ze verstaan me niet eens als ik gewoon in het Portugees (de voertaal hier) vraag 'Muíto bom dia senhor, quería um café faz favor'.

Grazie, mille grazie ... wat nou? Grazie? Niets grazie, het is muíto obrigado.

Fala a lingua, Italianos da merda. Porre!
  woensdag 10 februari 2010 @ 15:54:38 #19
62913 Blik
The one and Only!
pi_77848209

tvp
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:12:48 #20
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_77853125
Behoorlijk triest dat je gaat stelen omdat jij ook bestolen bent. Als je geen geld hebt moet je maar gewoon terug naar huis gaan en gaan werken.
batman!
  woensdag 10 februari 2010 @ 18:13:35 #21
272427 thingamajig
tananananananananana
pi_77853155
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 13:32 schreef HugoChavez het volgende:
Trouwens de eerste keer in het restaurant was het een Italiaanse eigenaar en die zijn toch allemaal maffia.
Italianen stelen zelf ook, dus mag ik ook van hen stelen. En Italianen zijn gehaat hier door de KaapVerdianen op Boavista en Sal en de Senegalese illegale immigranten hier hebben ook een schijthekel aan Italianen.
And I can't blame them.

Italianen zijn corrupte spaghettivreters en weigeren de mooie Portugese taal te spreken, ze verstaan me niet eens als ik gewoon in het Portugees (de voertaal hier) vraag 'Muíto bom dia senhor, quería um café faz favor'.

Grazie, mille grazie ... wat nou? Grazie? Niets grazie, het is muíto obrigado.

Fala a lingua, Italianos da merda. Porre!
Waarom eet je dan bij zo'n Italiaan en niet bij een Kaapverdisch restaurant? Je doet het toch echt zelf, enorme droeftoeter.
batman!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')