abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_77236979
De tardigrada. Een vreemde naam, die velen van u niets zal zeggen. Zonde, maar begrijpelijk.

Begrijpelijk omdat de tardigrada gewoon een dier is en onze aardbol nu eenmaal vele soorten dieren huisvest. Onmogelijk om die allemaal te kennen. Daarom beperken de meesten van u zich tot de diersoorten die goed zichtbaar zijn met het blote oog en opvallen vanwege eigenschappen die onze interesse prikkelen. Vandaar dat wij zo makkelijk de kat, de olifant, de dolfijn bewonderen, om hun kracht, schoonheid of souplesse. Echter is het meer dan zonde om u zo door uzelf laten te beperken.

Op een schaal zo klein dat die ons voorstellingsvermogen te boven gaat, bevinden zich werelden waar wij amper weet van hebben. Dom als wij zijn kijken we naar boven, naar de sterren. Verder willen we, ruimer moet onze blik worden. Groter, sneller, meer! Nee, zeg ik. Kijkt u allen eens naar het kleine. Naar het kleine, zo klein dat we bijna zouden vergeten dat het er is. Onze wereld, wat zeg ik, onze directe omgeving, herbergt wezens die bijzonder genoeg zijn om ons te vervullen met diep ontzag. Ik presenteer u: de tardigrada!

Allicht bent u na deze inleiding geen steek verder gekomen. Dat is geen probleem, ik zal u weldra leiden over het pad naar verlossing. U zult het begrijpen. Heb geduld.

De tardigrada, ook wel waterbeertje of mosbeertje genoemd, is een wezentje van ongeveer 1 millimeter lang. Het is gedrongen gebouwd, eet zowel plantaardig als dierlijk voedsel, en leeft over het algemeen in mos. Gewoon mos, vochtig mos. Vandaar ook de bijnamen. De tardigrada is geen soort, maar een verzamelnaam voor meer dan 1.000 diersoorten, allen behorend tot de stam van de Tardigrada (die weer behoort tot de superstam Ecdysozoa). Ze zien er zo uit:


Een van de opvallende eigenschappen, een die wij op basis van bovenstaande foto al kunnen herkennen, is de complexiteit van dit zo kleine wezen. Slechts 1 mm lang, toch heeft het een duidelijk herkenbare kop en pootjes (acht) met klauwtjes eraan. De naam tardigrada is Grieks en betekent 'langzame loper'. De meeste schepselen van deze afmetingen zijn uiterst primitief, en bewegen zich door middel van een enkele reflexmatige samentrekking of anderszins simpele beweging voort. Zo niet de tardigrada, dit diertje loopt werkelijk en heeft een spierbeheersing die niet onderdoet voor die van een gemiddeld zoogdier. Dat het zich daardoor relatief vrij langzaam voortbeweegt, soit. Maar bijzonder is het zeker.

Dit feit alleen maakt het al een bewonderenswaardig beestje. Maar nu het meest interessante. Tardigrada's zijn vrijwel onverwoestbaar. En dan bedoel ik niet dat ze wel tegen een stootje kunnen. Nee, lieve lezer. De tardigrada is het meest taaie wezentje dat wij mogen kennen. Tardigrada's behoren tot de zogenaamde extremofielen. Dat betekent niet dat ze van extremen houden (het -fiel kan hier verwarring veroorzaken), maar dat ze onder extreme omstandigheden kunnen overleven. En dat kunnen ze zeker.

Droog een tardigrada volledig uit, laat het in verschrompelde toestand 120 jaar liggen, gooi er daarna een druppeltje water op... En het beestje loopt weg alsof er niets is gebeurd. Door de droogte geraakt het in een staat die cryptobiose heet, schijndood. De stofwisseling is volledig stopgezet en het waterbeertje vertoont geen enkel teken van leven. Het lijkt morsdood, maar kan zichzelf na jaren weer tot leven wekken. Een herrijzenis, zo u wilt.
Kook het diertje langdurig in water, en het komt ongeschonden de pan weer uit. Gooi het in vloeibaar helium (-272 graden Celsius) en de tardigrada doorstaat het. Er zijn tests gedaan waarbij tardigrada's in pure alcohol werden gedompeld, in zoutzuur werden gelegd, verhit tot 200 graden Celsius, onder een druk van 1000 atmosfeer werden geplaatst, vergiftigd, aan hoge doses radioactieve straling blootgesteld... Het was geen probleem voor dit miraculeuze dier. De tardigrada overleefde alles. Met gemak.

In 2007 werden tardigrada's de ruimte in geschoten om te kijken of ze gedurende tien dagen konden overleven terwijl ze in een vacuüm werden blootgesteld aan hoge doses kosmische en UV-straling. De UV-straling had bij sommigen schade aan het DNA aangericht. Desondanks heeft een aantal het overleefd.

Nu zijn er meerdere organismen die extremofielen mogen worden genoemd. Dit zijn echter allemaal schimmels of eencelligen. Geen enkele extremofiel is zo hoog ontwikkeld als de tardigrada, en tegelijkertijd is er geen enkel bij ons bekend organisme dat zich qua taaiheid aan de tardigrada kan meten. Mede dankzij dat laatste zijn ze bepaald niet zeldzaam. Van de ijslagen in de Himalaya's tot een oase in de Sahara: ze zijn overal. Maar het liefst leven ze in het mos, of in een vijver of de oever van een sloot. Ja, ook in uw buurt zitten ze. Prijs uzelf gelukkig dat u in de buurt mag leven van zo'n wonderbaarlijk wezen. En onthoud: de ware wonderen der natuur zijn soms dichterbij dan u denkt.

[ Bericht 1% gewijzigd door Tardigrada op 25-01-2010 03:14:18 (paar woordjes gewijzigd) ]
  maandag 25 januari 2010 @ 02:01:16 #2
156695 Tism
Sinds 24, Aug, 2006
pi_77237028
Aaaaahhh!..

Schattig beestje..
....nachtrijder...Nachtzwelgje!
pi_77237046
Vereer hier de tardigrada, het wonder in miniatuur
pi_77237053
quote:
Op maandag 25 januari 2010 01:56 schreef Tardigrada het volgende:
De tardigrada, ook wel waterbeertje of mosbeertje genoemd, is een wezentje van ongeveer 1 millimeter lang.
Haha, wat?

Toen ik het plaatje zag, vond ik hem een beetje eng. Blijkt het een kleintje te zijn.


Heb jij die tekst helemaal zelf geschreven? Wat goed!
pi_77237066
quote:
Op maandag 25 januari 2010 02:04 schreef Xrtzsck het volgende:

[..]

Haha, wat?

Toen ik het plaatje zag, vond ik hem een beetje eng. Blijkt het een kleintje te zijn.
Dat is het toffe nou juist. Ze zijn zo hoog ontwikkeld en fjingebouwd dat je zou denken dat het een hogere diersoort is, maar ze zijn nauwelijks met het blote oog waar te nemen. Een wonder in miniatuur, zoals ik al zei
quote:
Heb jij die tekst helemaal zelf geschreven? Wat goed!
Ja Alles voor mijn helden.
pi_77237070
Dank voor dit informatieve topic op dit tijdstip, nog nooit van gehoord . Best bizar eigenlijk, dat beest .
pi_77237072
Potverdorie, dat zijn taaie rakkers!
Weer wat geleerd. Bedankt TS!
pi_77237141
Op Wikipedia worden ze "Beerdiertjes" genoemd.


Hoe schattig!

Ik vind die tweede wel lijken op een Haribo-beertje.
pi_77237154
lieve beessies.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_77239191
Leuk stukje.
Apart zulke beestjes.
pi_77264503
Kick in naam der wetenschap!

[ Bericht 97% gewijzigd door Tardigrada op 26-01-2010 02:48:30 ]
pi_77278472
Update en nieuwsflits

Bijna niets menselijks is onze tardigrada vreemd. In het kader van toffe interessante fysieke eigenschappen waar een hoger zoogdier zich niet voor zou hoeven schamen, kunnen wij bij het waterbeertje weer iets nieuws noteren.

De tardigrada wordt onder de juiste omstandigheden ongeveer een jaar oud (cryptobiotische staat niet meegerekend) maar vertoont ook fysieke kenmerken van jeugd en ouderdom. Kenmerken die wij herkennen van vele bekendere diersoorten, waaronder onze eigen Homo sapiens. Zoals daar zijn: Meer en stuggere haargroei (ja echt), meer vetopslag, verminderd aanpassingsvermogen bij veranderingen in de omgeving, en zelfs vlekken, waarschijnlijk ophopingen van vacuolen, in de oppervlaktecellen (vergelijkbaar met pigmentvlekken bij de mens). U ziet, ook de tardigrada kent de problemen die ouderdom met zich meebrengt.

Vlekken van een exemplaar op leeftijd:


Een jong waterbeertje:

(aawwww)

Zoals je ziet, toont de natuur haar pracht en complexiteit niet alleen in de vormen die wij het makkelijkst kunnen bewonderen. Als jullie nu nog massaal blijven hangen in de vele topics over honden, katten en paarden, geef ik het op. Dan is F&F het verkeerde subforum gebleken

Dan tot slot van deze dag nog een meet tussen een tardigrada en iets anders. Ter vergelijking.
pi_77278502
Mensen dom? , okee daar gaat het verder niet om.

Voortplanting van zo een ding, hoevaak en hoeveel?Overigens een mooi plaatje. En inderdaad zijn er teveel diersoorten/insecten etc om voor iedereen te kennen.
You make me come
You make me complete
You make me completely miserable
pi_77278528
Hij wordt nu ineens maar een jaar? .
De OP was mooier.
pi_77278556


Het is echt net een beertje met een kralenneusje.
Hier kun je leuke sleutelhangers van maken.
pi_77278614
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 02:56 schreef Stali het volgende:
Hij wordt nu ineens maar een jaar? .
De OP was mooier.
De OP kostte ook wat meer tijd

Waterbeertjes kunnen het 120 jaar volhouden in verdroogde toestand, cryptobiose. In mijn post staat dat het beestje een jaar wordt, exclusief cryptobiotische toestand. Zijn actieve levensduur dus.
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 03:01 schreef Stali het volgende:
[ afbeelding ]

Het is echt net een beertje met een kralenneusje.
Hier kun je leuke sleutelhangers van maken.
Die zijn er nog niet, helaas. Wel andere merchandise.
http://www.zazzle.com/tardigrade+gifts
pi_77278753
Wat een kleien held
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  dinsdag 26 januari 2010 @ 03:47:15 #18
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_77278819
Haha goed stuk Tardigrada . Dat er organisme zijn die in zeer extreme omstandigheden kunnen overleven wist ik. Maar dit beestje slaat alles.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_77278861
De eerste foto lijkt een beetje op een miereneter
In het filmpje mag hij wel een schoenen met wat meer grip aandoen, als hij nog minder grip had zou hij achteruit gaan
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_77278872


Leuk topic!
Blood runs through your veins, that's where our similarity ends.
  dinsdag 26 januari 2010 @ 04:11:12 #21
218710 LittleTortillaBoy
Fill'em and Fold'em
pi_77278891
Jeetje.. het lijken wel fakking Pokemon....
In the city you must fight to survive. Double the action, triple the excitement. About me
pi_77294873
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 02:53 schreef Joy_Division het volgende:
Mensen dom? , okee daar gaat het verder niet om.
797 woorden, en dit haal je eruit?
quote:
Voortplanting van zo een ding, hoevaak en hoeveel?
Kijk eens aan, een goede vraag. Dat verdient een goed antwoord. Tenslotte verdient de voortplanting der tardigrada's ook de nodige aandacht.
De tardigrada is een verzamelnaam voor meer dan 1.000 diersoorten, en die houden er niet allemaal dezelfde gewoonten op na. Een tardigrada plant zich voort als de omstandigheden juist zijn, maar dat zijn ze voor dit taaie beestje al snel. Wel geven ze de voorkeur aan kamertemperatuur, en is de aanwezigheid van water noodzakelijk. De aanwezigheid van een partner dan weer niet.

De meesten planten zich aseksueel voort. Vaak door middel van parthenogenesis, waarbij een eicel het volledig genoom van het vrouwtje bevat en dus niet bevrucht hoeft te worden. De natuurlijke vorm van klonen. Er zijn echter ook soorten bekend die parthenogenesis als optie hebben, maar zich ook geslachtelijk kunnen voortplanten. Hermafroditisme komt onder deze groep soorten veelvuldig voor, maar ookdeze regel kent uitzonderingen. Wel heeft elke tardigrada maar één soort gonade, oftewel één testikel/eierstok. Zowel uitwendige als inwendige bevruchting komt voor, ook dit hangt af van de soort.

Een eigenschap die wel voor elke tardigrada telt, is het leggen van eieren. Het aantal varieert tussen de 1 en 30 per keer. Na 5 tot 40 dagen komen ze uit. In de tussentijd worden ze ergens vastgeplakt, meegesleept, opgeborgen of simpelweg achtergelaten. De mogelijkheid van verspreiding van de eieren via de lucht is binnen de wetenschap weleens geopperd, echter zijn hier nooit aanwijzingen voor gevonden.
De vorm van de eitjes is soms simpelweg rond. Maar er zitten ook ware kunstwerkjes tussen. Hieronder een paar voorbeelden.



Zie voor verdere informatie http://www.eoearth.org/article/Tardigrada#Reproduction
pi_77306757




Ook hersenen en een zenuwstelsel ontbreken niet in dit kleine wondertje. Bijzonder dat zoiets kleins even aaibaar als onverwoestbaar kan zijn.
pi_77307248
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 03:11 schreef Tardigrada het volgende:

[..]

De OP kostte ook wat meer tijd

Waterbeertjes kunnen het 120 jaar volhouden in verdroogde toestand, cryptobiose. In mijn post staat dat het beestje een jaar wordt, exclusief cryptobiotische toestand. Zijn actieve levensduur dus.
[..]

Die zijn er nog niet, helaas. Wel andere merchandise.
http://www.zazzle.com/tardigrade+gifts


Ah okay. Wilde toch even zeker weten dat er e.e.a. niet geromantiseerd werd maar het is dus wel echt zo.

Overigens heel leuk topic en stiekem hoop ik dat je er meer zoals deze zult maken. Het is nl. erg leuk om op deze manier kennis te maken met diertjes waarvan je totaal geen idee hebt dat ze bestaan, laat staan dat ze een knuffelachtig uiterlijk hebben zoals dit Tardigradabeertje.
  † In Memoriam † dinsdag 26 januari 2010 @ 22:13:32 #26
88815 The_Emotion
98.3
pi_77312455
Tof topic, en wat een enthausiastme voor dat wezentje

Wat zijn zijn natuurlijke vijanden en hoe verdedigt hij zich?
"Scientists are actually preoccupied with accomplishment. So they are focused on whether they can do something. They never stop to ask if they should do something."
- Ian Malcolm
pi_77376244
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 20:39 schreef Stali het volgende:

[..]

Ah okay. Wilde toch even zeker weten dat er e.e.a. niet geromantiseerd werd maar het is dus wel echt zo.

Overigens heel leuk topic en stiekem hoop ik dat je er meer zoals deze zult maken. Het is nl. erg leuk om op deze manier kennis te maken met diertjes waarvan je totaal geen idee hebt dat ze bestaan, laat staan dat ze een knuffelachtig uiterlijk hebben zoals dit Tardigradabeertje.
Het punt is alleen dat aaibare diertjes op microniveau zeldzaam zijn, laat staan ook nog interessant. De beestjes waar wel wat over te vertellen valt missen vrijwel altijd de X-factor. Zover ik weet biedt alleen de tardigrada de winnende combinatie van knuffelachtigheid en spraakmakende fysiologische eigenschappen. Heel misschien krijgen de bdelloidea nog een kans, maar ik reken er zelf niet op.

Remqo: goede vraag, ga ik nog op in.
pi_77400249
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 22:13 schreef Remqo het volgende:
Tof topic, en wat een enthausiastme voor dat wezentje

Wat zijn zijn natuurlijke vijanden en hoe verdedigt hij zich?
Wel Remqo.
Ook de tardigrada is een onderdeel van de natuur, en speelt derhalve een rol in de voedselketen. De harde kanten van het leven worden ook dit miraculeuze wezentje niet bespaard. Een tardigrada heeft het meest te vrezen van grote amoeben en nemotoden. Maar ook andere, kannibaliserende tardigradae kunnen een bedreiging vormen. Maar laten wij bij de eerstgenoemde beginnen. De amoebe als predator van de tardigrada.

Amoeben zijn vormloze eencelligen, die hun voedsel vinden op de tast en zich voornamelijk voeden met bacteriën. De meesten zijn te klein om een volwassen tardigrada aan te kunnen, eitjes en jonge exemplaren kunnen daarentegen wel ten prooi vallen aan een wat groter exemplaar.

Zie daar een amoebe in actie. Deze fotogenieke jager heeft hier net een paar tardigrada-eieren ontdekt. Normaliter zal een amoebe dit eiwitrijke partikeltje met een schijnvoetje omsluiten, en als voedselpakketje in zich opnemen. Als een geïntegreerd organel zal het dan in het protoplasma van deze amoebe blijven tot de aanwezige voedingsstoffen zijn onttrokken uit de eitjes. En zo zal het eindigen. C'est ça.

Of toch niet?







Wat zien wij hier nu geschieden? Is het waar, is dit echt? Jazeker De amoebe ziet, na een korte inspectie, van deze wrede slachting van onze wonderberen in wording af. De eencellige rover trekt zich terug en gaat doodleuk op zoek naar een ander maaltje. U zult zich allicht afvragen wat de amoebe heeft bewogen om dit mandje eieren te laten voor wat het is. Wat heeft dit wezen ertoe doen besluiten zo'n makkelijk maaltje met rust te laten? Ik zal het u zeggen. Ik weet het ook niet.
De beweegredenen van deze amoebe blijven een raadsel. Maar dergelijke taferelen zijn dan ook zelden vastgelegd. Meer onderzoek zal noodzakelijk zijn teneinde dit raadsel op te kunnen lossen. Maar who cares, het punt is dat wij er weer een reden bij hebben om deze tardigrada te bewonderen. Want u ziet, zelfs als embryo is de tardigrada bestand tegen kwaden die al het leven van gelijke grootte rap hadden beëindigd.

Met dank aan: http://www.baertierchen.de/wbwb.html > #46
  † In Memoriam † vrijdag 29 januari 2010 @ 00:02:31 #29
220133 De_Kardinaal
sapiens sine operibus
pi_77400511
quote:
De stam van beerdiertjes omvat de klassen Heterotardigrada, Mesotardigrada en Eutardigrada.
Naar verluidt is de klasse Mesotardigrada in 1937 ontdekt in een hete bron bij Nagasaki in Japan, maar is de soort na een aardbeving uitgestorven.
Zo taai zijn ze niet!
______________________________________
Hier tekenen:
.......................De_Kardinaal......................
______________________________________
pi_77401143
Ik geniet echt van dit topic.

Hoop dat TS net zo volhardend is als de Tardigrada.

En dat TS zich niet laat ondermijnen. Het is verdorie tegenwoordig net alsof je een zak geld moet meenemen naar F&F voordat je er met fatsoen kunt posten. Het is in mijn beleving geen vrij subforum meer. Een goed doel per jaar is nobel maar het loopt wmb een beetje uit de hand met die sociale dwingelanderij.
pi_77402441
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 00:21 schreef Stali het volgende:
Ik geniet echt van dit topic.

Hoop dat TS net zo volhardend is als de Tardigrada.

En dat TS zich niet laat ondermijnen. Het is verdorie tegenwoordig net alsof je een zak geld moet meenemen naar F&F voordat je er met fatsoen kunt posten. Het is in mijn beleving geen vrij subforum meer. Een goed doel per jaar is nobel maar het loopt wmb een beetje uit de hand met die sociale dwingelanderij.
Dank voor je loftuiting Dat doet mij goed. Ik ga sowieso nog even door, tenslotte is Remqo's vraag nog deels onbeantwoord.
Ik hoop via deze weg uiteraard meer aandacht voor dit prachtbeest te vinden, maar aangezien ik er zelf plezier aan beleef dit wezen te beschrijven hoef ik mij niet populistisch op te stellen. Maar het geeft altijd een fijn gevoel als iemand de resultaten van je werk kan waarderen
  vrijdag 29 januari 2010 @ 10:29:16 #32
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_77407245
Wat een superleuk topic
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Moderator vrijdag 29 januari 2010 @ 11:38:01 #33
155227 crew  Guppy
dus
pi_77409617
Waterbeertjes
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_77410347
leuk een nieuw huisdier erbij, kan ik ze kopen bij petsplace of het tuincentrum?
Fake it baby - They won't even know!
You can make it ?
Cos everybody knows that that's the way to go
pi_77459621
quote:
Op vrijdag 29 januari 2010 11:55 schreef Dandilion het volgende:
leuk een nieuw huisdier erbij, kan ik ze kopen bij petsplace of het tuincentrum?
Het zijn, mede dankzij hun afmetingen, geen populaire huisdieren. Maar als je aan een microscoop en een plukje mos kunt komen, zul je met een beetje moeite je zelf gevangen tardigrada kunnen aanbidden.
pi_78981691
Schaamteloze kick

Echt onwijs gaaf dat zo'n klein beestje zoveel kan doorstaan en dan toch nog overleeft
  dinsdag 23 maart 2010 @ 21:35:20 #37
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_79509007
Hoi

Goed dan. De nematode. Naast de amoebe de belangrijkste vijand van het waterbeertje, en daarom de moeite van het bespreken. Immers, door het gezelschap te kennen waarin ons onderwerp van gesprek al dat niet vrijwillig verkeert, kunnen wij een dieper inzicht vergaren in het leven en werken van ons aller tardigrada. Ook zult u weldra tot de conclusie geraken dat het waterbeertje weliswaar niet onschendbaar is, maar wel degelijk in staat is zich te verweren tegen de bron van gevaar die de nematode voor hem kan vormen.
Welnu. Ter zake.

We beginnen natuurlijk met een paar basale gegevens over het hier zojuist geïntroduceerde beeske.
Nematoden, ook wel rondwormen genoemd, zijn veel voorkomende wormen en wormpjes waarvan de meesten leven op dood organisch materiaal. Zo niet, dan voeden zij zich als parasiet op de levenden of als bejager van de zwakkeren. Er zijn soorten die in lengte de acht meter halen, maar die zijn in dit verband natuurlijk niet relevant. De nematode die vanaf hier wordt besproken heeft een grootte en een leefomgeving die niet veel afwijken van die van het waterbeertje.


Een nematode en drie tardigrada's.

Nematoden en tardigrada's staan taxonomisch gezien dichter bij elkaar dan men op basis van bovenstaande foto zou kunnen zeggen. Ze behoren beiden tot dezelfde superstam: de Ecdysozoa. Echter, nematoden zijn zoals u ziet veruit het minst aantrekkelijk om te zien. Ook moeten ze het tegen de tardigrada afleggen op het gebied van beschaving, fysieke vermogens, (bewonderens)waardigheid en algemene ontwikkeling. Over het geheel gesproken zijn nematoden alleszins kutbeesten. Zij verpersoonlijken het irritante, stupide en waarschijnlijk intens jaloerse neefje van het onvolprezen genie aan wie dit topic is gewijd. Verdere informatie over dit gedrocht zal ik u dan ook graag onthouden. Derhalve keren wij terug naar de hoofdlijn.

De nematode kan zowel een predator als een prooi zijn voor de tardigrada. De rolverdeling hangt af van diverse factoren. Feit is dat de rondworm en het waterbeertje veelal dezelfde leefgebieden prefereren, en elkaar beconcurreren tijdens de eeuwige zoektocht naar voedsel. Dit leidt regelmatig tot confrontaties, waarbij beide partijen het geweld niet schuwen. Soms wint de nematode het gevecht, en slacht deze het ongelukkige waterbeertje zonder pardon af. Dit behoeft geen nadere toelichting.

Het kan ook gebeuren dat de rollen omgedraaid zijn. In zo'n geval wacht de tardigrada de eer van de overwinning, en een voedzame maaltijd. Een enkele keer doet het gevecht op leven en dood tussen de strijders niet onder voor een ouderwets Romeins gladiatorengevecht. Dr. R.P. Esser, vooraanstaand nematoloog, heeft tijdens een onderzoek een dergelijk spektakel aangetroffen en dit minutieus en heerlijk expliciet beschreven. Ik citeer:
quote:
Once tardigrade lips contact the nematode cuticle, a suction appears to formand the nematode is pierced by the tardigrade stylet. One nematode held at midbodyby the tardigrade lips was levered up and down. Two unsuccessful attacks were noted.One nematode (Enchodelus), 3 1/2 times longer than the tardigrade, was seized atmidbody and small water insoluble droplets formed about the tardigrade lips, one ofwhich remained on the nematode body after the nematode escaped several minutes afterseizure. An unsuccessful attempted penetration of a large dorylaim was also noted.Numerous nematodes, mostly bacteriophagous types were vigorously attacked at variousparts of the body, or in a few cases, prolapsed partially into the tardigrade oralaperture (Fig. 3). In one case, the tardigrade punctured the nematode in the sideand fed on the material issuing from the rupture. One nematode was pierced in thehead region and the body contents sucked out. Two nematodes were seized by the tail,one being held for 3 and one-half hours in this manner.
Bron (pdf)

Dat zal ze leren


Tot zover.
pi_79516168
Prr.
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:26:25 #39
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_79526895
quote:
Over het geheel gesproken zijn nematoden alleszins kutbeesten. Zij verpersoonlijken het irritante, stupide en waarschijnlijk intens jaloerse neefje van het onvolprezen genie aan wie dit topic is gewijd. Verdere informatie over dit gedrocht zal ik u dan ook graag onthouden. Derhalve keren wij terug naar de hoofdlijn.
Epic!
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  woensdag 24 maart 2010 @ 12:29:55 #40
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_79527016
quote:
Op maandag 25 januari 2010 01:56 schreef Tardigrada het volgende:

Kook het diertje langdurig in water, en het komt ongeschonden de pan weer uit. Gooi het in vloeibaar helium (-272 graden Celsius) en de tardigrada doorstaat het. Er zijn tests gedaan waarbij tardigrada's in pure alcohol werden gedompeld, in zoutzuur werden gelegd, verhit tot 200 graden Celsius, onder een druk van 1000 atmosfeer werden geplaatst, vergiftigd, aan hoge doses radioactieve straling blootgesteld... Het was geen probleem voor dit miraculeuze dier. De tardigrada overleefde alles. Met gemak.
He, wacht even hoor...
quote:
In 2007 werden tardigrada's de ruimte in geschoten om te kijken of ze gedurende tien dagen konden overleven terwijl ze in een vacuüm werden blootgesteld aan hoge doses kosmische en UV-straling. De UV-straling had bij sommigen schade aan het DNA aangericht. Desondanks heeft een aantal het overleefd.

Vervolgens is de ruimtestraling opeens *wel* funest voor het DNA?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
pi_79532044
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:29 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

He, wacht even hoor...
[..]

Vervolgens is de ruimtestraling opeens *wel* funest voor het DNA?
Scherp Je hebt gelijk, dit oogt tegenstrijdig. Maar je hebt hoog, en je hebt hoog.

De eerste quote van mij ging over de omstandigheden die een tardigrada overleeft, in vergelijking met andere organismen. Een waterbeertje kan prima tegen een hoeveelheid straling die verder alleen enkele soorten bacteriën kunnen doorstaan. Maar dan spreek ik over radioactieve straling die van bijvoorbeeld warmwaterbronnen komt, waarin het diertje kan leven. Dat staat geenszins in verhouding tot de radioactieve straling die een tardigrada in zijn smoeltje krijgt nadat hij onbeschermd en vacuüm verpakt de ruimte in is gelanceerd. De UV-straling daar was het duizendvoudige van de dosis die hier het aardoppervlak raakt, en de kosmische straling was ook niet mals. Zoals bekend is alles eindig, zo ook de weerbaarheid van de tardigrada.
pi_79532211
Wat schrijf jij ontzettend leuk; heerlijk, dat enthousiasme. Het werkt zowaar aanstekelijk.
Het is moeilijk vriendelijkheid weg te geven, het wordt bijna altijd teruggegeven.
pi_79555684
.
pi_79555703
Overigens leuk om weer te lezen over het Tardigradabeertje.
pi_79555726
Hier moet ik ook gepost hebben, ik ben fan.
  donderdag 25 maart 2010 @ 00:48:46 #46
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_79555751
Ik ben benieuwd naar je volgende post over een ander opmerkelijk diertje.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_79556049
Ik ben ook benieuwd naar een volgende post.
pi_80117662
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 12:29 schreef Nembrionic het volgende:

[..]

He, wacht even hoor...
[..]

Vervolgens is de ruimtestraling opeens *wel* funest voor het DNA?
In een verslag van het Astrobiology Science Conference 2010 staat:
quote:
During the flight mission, starved hydrated tardigrades moulted and females laid eggs. Several eggs hatched and the newborns exhibited normal morphology and behaviour. Microgravity and radiation had no effect on survival or DNA integrity of active tardigrades.

Desiccated flown animals had high survival rates (from 79% to 95%) showing a similar survival rate to that observed in ground controls. No visible damages to double strand genomic DNA were observed in all desiccated tardigrades.


[ Bericht 11% gewijzigd door -CRASH- op 09-04-2010 11:50:19 ]
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  vrijdag 9 april 2010 @ 11:47:45 #49
13347 Nembrionic
AKQ Fundamentalist
pi_80117778
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:45 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

In een verslag van het Astrobiology Science Conference 2010 staat:
[..]
Ja dus wat is het nou?
- "Autisten met elkaar in contact brengen is net zoals delen door 0"
  vrijdag 9 april 2010 @ 15:57:00 #50
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_80126757
quote:
Op vrijdag 9 april 2010 11:45 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

In een verslag van het Astrobiology Science Conference 2010 staat:
[..]


Er zijn twee proeven uitgevoerd tijdens dit project, genaamd TARSE en TARDIS. Wat jij hier quote is de uitkomst van de eerste test, waarvoor tardigrada's in een vacuüm waren geplaatst maar werden beschermd tegen UV-straling. Die overleefden dat, wat al heel bijzonder is voor een meercellig organisme. Voor de proef TARDIS kregen twee andere soorten tardigrada's ook alle UV-straling te verwerken, en dit bracht wel degelijk schade toe. Verderop in de door jou aangehaalde bron staat het volgende.
quote:
TARDIS project [15] considered desiccated spe-cimens of other two tardigrade species (Richtersius coronifer and Milnesium tardigradum), directly ex-posed to the open space environment. Similarly to the data of the TARSE project, desiccated tardigrades of the TARDIS project survived very well when exposed to space vacuum alone, whereas in samples exposed to the most life threatening conditions, a combination of space vacuum and the full spectral range of ultra-violet radiation (UV), only very few specimens of M. tardigradum survived. In comparison, in samples exposed to very high UV-A and UV-B doses (7.095 kJ m-2), a high proportion (68%) of M. tardigradum specimens revived within 30 minutes after rehydra-tion, but subsequent mortality was high.
Van de diertjes dit wisten te overleven, zou toch het DNA moeten zijn beschadigd. Dit omdat DNA-moleculen door de extreem hoge UV-straling gewoon worden gesloopt. Het vermoeden bestaat dat tardigrada's in staat zijn hun DNA te 'repareren', hoewel hier vooralsnog geen bewijs voor is.
quote:
[...] That seems to be just the beginning of their skills. Packed in ventilated chambers that were exposed to the vacuum of space, adults from two species of tardigrades were subjected to extreme heat, frigid cold, cosmic rays and deadly levels of solar ultraviolet radiation. They had no air, water or food.
Most of the 3,000 creatures not only survived, but they went on to reproduce once they came back to Earth.
About 12 percent of the animals exposed to ultraviolet radiation revived after being put back in water, a puzzling find since researchers presume the sterilizing rays broke down the tardigrades' DNA.
"This type of radiation cuts the DNA strand effectively in most organisms," Jönsson told Discovery News.

Further tests are needed to determine if indeed the animals' genetic material was indeed damaged and what sort of mechanisms tardigrades have to make such unprecedented repairs.
The ultraviolet levels of radiation in space were more than 1,000 times more intense than what reaches the surface of Earth.
Bron.
  vrijdag 9 april 2010 @ 16:51:20 #51
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_80128913
quote:
Op maandag 25 januari 2010 02:08 schreef dWc_RuffRyder het volgende:
Dank voor dit informatieve topic op dit tijdstip, nog nooit van gehoord . Best bizar eigenlijk, dat beest .
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 9 april 2010 @ 21:22:25 #52
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
  Moderator zaterdag 10 april 2010 @ 10:03:28 #53
121347 crew  senesta
Risicovol
pi_80152938
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 20:39 schreef Stali het volgende:

[..]

Ah okay. Wilde toch even zeker weten dat er e.e.a. niet geromantiseerd werd maar het is dus wel echt zo.

Overigens heel leuk topic en stiekem hoop ik dat je er meer zoals deze zult maken. Het is nl. erg leuk om op deze manier kennis te maken met diertjes waarvan je totaal geen idee hebt dat ze bestaan, laat staan dat ze een knuffelachtig uiterlijk hebben zoals dit Tardigradabeertje.
Dat hoop ik ook, ik vind het een briljant topic
JoOlz: "So much good shit in senesta's head, I call it Ideahhrea."
pi_80153256
quote:
Op dinsdag 26 januari 2010 03:01 schreef Stali het volgende:
[ afbeelding ]

Het is echt net een beertje met een kralenneusje.
Hier kun je leuke sleutelhangers van maken.

Iedereen zit nu wel " oh wat lief " te zeggen maar volgens mij heb ik ooit ergens iets
gelijksoortig gezien. Oh ja, Starship Troopers
75 topics = FIN
pi_80174764
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 10:21 schreef FP128 het volgende:

[..]

Iedereen zit nu wel " oh wat lief " te zeggen maar volgens mij heb ik ooit ergens iets
gelijksoortig gezien. Oh ja, Starship Troopers
Trap ik weer eens ergens in? Of zit jij de boel te fucken?

Wilde het nl. voorstellen voor een spreekbeurt (mag je tegenwoordig niet meer zeggen, kinderen houden nl. presentaties. ). Zodat het weer eens wat anders zou zijn dan de olifant, hamster, hond of poes.

Grap of niet, ik vind het een leuk topic in ieder geval.
pi_80176504
quote:
Op zondag 11 april 2010 00:03 schreef Stali het volgende:

[..]

Trap ik weer eens ergens in? Of zit jij de boel te fucken?

Wilde het nl. voorstellen voor een spreekbeurt (mag je tegenwoordig niet meer zeggen, kinderen houden nl. presentaties. ). Zodat het weer eens wat anders zou zijn dan de olifant, hamster, hond of poes.

Grap of niet, ik vind het een leuk topic in ieder geval.
De waterbeer bestaat echt, je moet het zeker doen als spreekbeurt, aleen denk ik dat veel kinderen het IEWWWW vinden.
Ik vind hem trouwens helemaal niet op dat monster van Startship Troopers lijken
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
pi_80176898
Ik ben best verliefd op dit topic! Geniaal!
"I am both amused and annoyed that you think I should be less stubborn than you are"
- House
  zondag 11 april 2010 @ 02:33:57 #58
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_80177316
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 10:21 schreef FP128 het volgende:

[..]

Iedereen zit nu wel " oh wat lief " te zeggen maar volgens mij heb ik ooit ergens iets
gelijksoortig gezien. Oh ja, Starship Troopers
Tardigrada's zijn één millimeter grote aardbewoners die totaal ongevaarlijk zijn voor de menselijke soort. Je associatie met een B-film over een alien attack ontgaat mij.
quote:
Op zondag 11 april 2010 00:03 schreef Stali het volgende:

[..]

Trap ik weer eens ergens in? Of zit jij de boel te fucken?

Wilde het nl. voorstellen voor een spreekbeurt (mag je tegenwoordig niet meer zeggen, kinderen houden nl. presentaties. ). Zodat het weer eens wat anders zou zijn dan de olifant, hamster, hond of poes.

Grap of niet, ik vind het een leuk topic in ieder geval.
Doen! Spread the word
pi_85554287
Ook buiten de Alwetende krochten van het nternet weet de tardigrada zo nu en dan wat aandacht te genereren.

Een artikel over extremofielen in de Quest van deze maand ^O^ Uiteraard moesten in dit geschrift wel de nodige woorden aan de tardigrada worden besteed. Hieronder het deel dat aan het waterbeertje (volgens de Quest 'beerdiertje') is gewijd.

pi_85555715
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:08 schreef Tardigrada het volgende:
Ook buiten de Alwetende krochten van het nternet weet de tardigrada zo nu en dan wat aandacht te genereren.

Een artikel over extremofielen in de Quest van deze maand ^O^ Uiteraard moesten in dit geschrift wel de nodige woorden aan de tardigrada worden besteed. Hieronder het deel dat aan het waterbeertje (volgens de Quest 'beerdiertje') is gewijd.

[ afbeelding ]
Gaaf! Het is op die foto net een origamibeestje.
Best bijzonder want ik hoor nooit wat over het waterbeertje behalve hier in dit topic.
  maandag 23 augustus 2010 @ 02:22:44 #61
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_85594515
Tardigrades _O_ Wat een wezens.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  Eurovisie Songfestival Queen maandag 23 augustus 2010 @ 10:29:37 #62
163650 Greys
pi_85598308
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 22:08 schreef Tardigrada het volgende:
Ook buiten de Alwetende krochten van het nternet weet de tardigrada zo nu en dan wat aandacht te genereren.

Een artikel over extremofielen in de Quest van deze maand ^O^ Uiteraard moesten in dit geschrift wel de nodige woorden aan de tardigrada worden besteed. Hieronder het deel dat aan het waterbeertje (volgens de Quest 'beerdiertje') is gewijd.

[ afbeelding ]
Geweldig! Die foto in de Quest is echt net een van klei gemaakt fantasiedingetje waar ze als neus zo'n rondje van je spijkerbroek in hebben geknutseld.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_95606427
Wat een episch briljant topic is dit. Leuk om dit hele topic door te lezen! Updates?
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  Redactie Frontpage woensdag 20 april 2011 @ 15:01:25 #65
145738 superworm
is erbij
pi_95762067
quote:
14s.gif Op zondag 17 april 2011 00:45 schreef Paaskonijn het volgende:
Wat een episch briljant topic is dit. Leuk om dit hele topic door te lezen!
Dit. Chapeau voor beide het diertje Tardigrada en de user. Fantastisch interessant, geweldig beschreven.
Steun Stichting Bijen Zonder Zorgen!
op FOK!
op Facebook
op de website
  woensdag 20 april 2011 @ 15:19:37 #66
277627 Seven.
We are Borg.
pi_95762625


Ik ben fan!
Resistance is futile.
  zaterdag 7 mei 2011 @ 17:41:49 #67
295722 Euribob
Plus 150 Basispunten
pi_96477892
WATERBEERTJE!
Choking on those tossed salads and scrambled eggs
  maandag 9 mei 2011 @ 11:40:44 #68
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_96539706
quote:
Strange is this little animal, because of its exceptional and strange morphology and because it closely resembles a bear in miniature. That is the reason why I decided to call it little water bear.
- J.A.E. Goeze (Pastor at St. Blasii, Quedlinburg, Germany), de eerste die het waterbeertje omschreef, in 1773.

Mijn dank voor alle positieve reacties. Helaas is er niet veel nieuws te melden over de tardigrada de laatste tijd. Uiteraard hou ik het nieuws in de gaten om eventuele baanbrekende nieuwe feiten over ons achtste wereldwondertje met u allen te delen. Maar voor nu hou ik het, noodgedwongen, bij bovenstaande quote en de enerverende beelden van een langslopende tardigrada.


Veel liefs :*
pi_96549998
Hoezo geen nieuws .....
je moet de juiste bronnen hebben :')

Tardigrades in space again

by Staff Writers
Pasadena CA (SPX) Apr 29, 2011
In addition to astronauts, Endeavour will carry a legion of microscopic passengers in the Planetary Society's Shuttle LIFE experiment when the space shuttle launches on its last flight on April 29.

De lancering van de Space Shuttle Endeavour is uitgesteld naar 16 mei

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------

The XII International Symposium on Tardigrada
This will be the first tardigrade congress to be held in Portugal.

Dates
22-26 July 2012.

Place
Vila Nova de Gaia/Porto, Portugal
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  maandag 9 mei 2011 @ 16:24:01 #70
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_96552242
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_96574464
he has this self-assured swagger. i like that in my microorganisms.
Op zondag 23 maart 2008 02:16 schreef tyros-saver het volgende:
En PaasKonijn Ik heb het gemeld aan de Admin dat jij zei: Heb je typkanker.
  maandag 9 mei 2011 @ 22:44:22 #73
265732 Keshet
Alle kleuren van de regenboog
pi_96574987
Wat een geweldig topic!

TS, ken je deze site al? http://www.tardigrada.net/home.htm Vast wel!
A grand adventure has begun.
  dinsdag 10 mei 2011 @ 10:57:56 #74
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_96588665
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 16:41 schreef -CRASH- het volgende:

[ afbeelding ]

:o
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_96590422
quote:
0s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 10:57 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

:o
Dat is een Sandworm van Dune :P
Op zondag 8 maart 2009 21:38 schreef Danny het volgende:
fuck de policy. posten die hap!
  dinsdag 10 mei 2011 @ 15:23:57 #76
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_96599787
quote:
0s.gif Op maandag 9 mei 2011 22:44 schreef Keshet het volgende:
Wat een geweldig topic!

TS, ken je deze site al? http://www.tardigrada.net/home.htm Vast wel!
Die site uit mijn sig bedoel je?
pi_96728485
_O_
An unstable system is a system that is not stable
  woensdag 16 januari 2013 @ 17:15:35 #78
394076 taxonomicus
hulp met eindwerk Tardigrada
pi_121642559
Betse Tardigrada,

Ik heb da Tardigrada stam gekozen als onderwerp voor mijn eindwerk dit jaar en heb dringend nuttige informatie nodig. Ken jij, aangezien jij hier veel kennis van bezit, geen Belgische wetenschapper of onderzoekscentrum die hier onderzoek naar doet, misschien doet uzelf ook wel een studie naar de Tardigrada en bent u bereid mij te helpen met het vinden van informatie naar dit wonderlijke wezen.
Gelieve mij dan te contacteren.

alvast bedankt,
taxonomicus
pi_121681555
TS is sinds 2010 niet meer op Fok gezien, ik betwijfel of je antwoord gaat krijgen.
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
  FOK!-Schrikkelbaas donderdag 17 januari 2013 @ 15:36:31 #80
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_121681656
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 15:33 schreef Spooky4u het volgende:
TS is sinds 2010 niet meer op Fok gezien, ik betwijfel of je antwoord gaat krijgen.
:?
quote:
12s.gif Op dinsdag 10 mei 2011 15:23 schreef Tardigrada het volgende:

[..]

Die site uit mijn sig bedoel je?
pi_121681687
quote:
0s.gif Op donderdag 17 januari 2013 15:36 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

:?

[..]

ik liep op het woordje verborgen en zag bij de postgeschiedenis heel veel 2010 staan. Had gewoon zin om een voorbarige conclusie te trekken :Y)
Im hung like Einstein
And Smart as a Horse
pi_121832100
Alien life, it's here.
pi_121915932
quote:
0s.gif Op woensdag 16 januari 2013 17:15 schreef taxonomicus het volgende:
Betse Tardigrada,

Ik heb da Tardigrada stam gekozen als onderwerp voor mijn eindwerk dit jaar en heb dringend nuttige informatie nodig. Ken jij, aangezien jij hier veel kennis van bezit, geen Belgische wetenschapper of onderzoekscentrum die hier onderzoek naar doet, misschien doet uzelf ook wel een studie naar de Tardigrada en bent u bereid mij te helpen met het vinden van informatie naar dit wonderlijke wezen.
Gelieve mij dan te contacteren.

alvast bedankt,
taxonomicus
Beste taxonomicus,

Geweldig dat je je verder wilt verdiepen in dit prachtige, onbegrepen wezentje! Ondanks mijn relevante studie (biologie) is de tardigrada nooit tijdens een college ter sprake gekomen, hetgeen ik natuurlijk een gemis vind. Ik heb mijn informatie voor dit topic van het internet gehaald, zonder hulp van buitenaf, en kan je dus niet aan insidersfeitjes helpen. Ik heb hier en daar wat bronvermeldingen genoemd in dit topic en in mijn sig staan nog nuttige links. Verder kan ik je helaas niet helpen. Desondanks, succes gewenst :)

[ Bericht 0% gewijzigd door Tardigrada op 22-01-2013 23:32:48 ]
pi_121930593
super topic! Had het helemaal gemist.. maar flink bij gelezen O+

ik ben fan! *O*
Ook al kan ik tomaatje nooit vergeten.. ;) toch getrouwd met een andere meneer O+
  woensdag 23 januari 2013 @ 15:43:52 #85
191665 Samzz
Patagonische supergirl
pi_121940467
“What do I wear in bed? Why, Chanel No. 5, of course”
  Moderator woensdag 23 januari 2013 @ 16:16:11 #86
155227 crew  Guppy
dus
pi_121941954
Want!! O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_121961616
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 16:16 schreef Guppyfriend het volgende:
Want!! O+
Wolf in schaapskleren

Maar welk soort is dit?
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  woensdag 23 januari 2013 @ 22:55:20 #88
277627 Seven.
We are Borg.
pi_121963932
Goeie kick!
Resistance is futile.
pi_122042265


The toughest animal on Earth...and in space!
by Eva Bertrand
Moscow (Voice of Russia) Jan 01, 2013




An animal that can live without water, resist extreme temperatures and strong radiation, and has survived the vacuum of space; that is a basic description of a Tardigrade. More commonly called the 'water bear', this tiny creature opens up fascinating new perspectives on the process of dehydration, which could be used to preserve food, but also vaccines and blood.

Discovered two centuries ago, the first to describe the Tardigrade was German zoologist, Johann August Ephraim Goeze, who observed in 1773: "Strange is this little animal, because of its exceptional and strange morphology and because it closely resembles a bear in miniature.

That is the reason why I decided to call it little water bear."The name "Tardigrade" (slow walker, in Italian) was introduced a few years later, by the Italian biologist Lazzaro Spallanzani who described the tortoise-like movement of the animal.

In an interview with 'The Voice of Russia,' Doctor Lorena Rebecchi from the Department of Animal Biology at the University of Modena and Reggio Emilia in Italy explained that "tardigrades are very small animals.

They measure less than one millimeter. If we consider them from the point of view of their evolution, tardigrades can be associated with insects and crustaceans. They are aquatic animals. They live in marine habitats like lagoons or in terrestrial habitats like soils or mosses."

More than 1000 varieties of tardigrade have been discovered, but the total number of existing species is still unknown.

Doctor Rebecchi continued to explain how tardigrades "are able to desiccate and lose about 97% of their body water. They can stay in such a condition for several years. And then they are able to start living again." This natural biological mechanism is called "anhydrobiosis" and they can stay in such a state for years at a time.

During these dormancy periods, tardigrades are really resistant and can survive in habitats normally hostile to life. Some can survive temperatures ranging from absolute zero (-459 Â degrees F) to 300Â degrees F. They can be exposed to 1000 times more radiation than other animals, but also to high pressure.

These extraordinary capabilities have piqued the curiosity of scientists'. To test just how resistant tardigrades are, specialists have taken them into space. Rebecchi explained that tardigrades were twice taken to space, in 2007 and 2009.

It was a part of the Mission "Tardigrades in space" launched by the European Space Agency. They remained in orbit for about 12 days. The aim was to observe the mechanisms tardigrades develop to resist pressure and microgravity.

In such conditions, said Doctor Rebecchi, tardigrades developed really fast and their eggs were totally normal. It has also been observed that they were able to develop strong mechanisms against oxidation.

Tardigrades are the first animal known to have survived in space. Nevertheless Rebecchi refused to speculate about tardigrades having come from space, or even from another planet. "That's science-fiction!" Actually, they probably originated within the sea, where there are many species of tardigrade.

The study of 'water bears' continues to advance. Among other things, scientists are interested in the molecules tardigrades use to become dry. A biologist at the University of California, John Crowe, discovered that the survival of organisms, such as tardigrades, depends on a sugar known as trehalose.

During dormancy periods, the sugar behaves like water inside the cell and keeps the organism alive.

This process could be copied to preserve food, but also vaccines, blood for transfusions and DNA. In fact it would allow their shelf life to be extended which would be a big step forward for global public health.

Source: Voice of Russia
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_122069147
Dank voor de vele info die hier is gepost maar i.t.t de andere gebruikers in dit topic die woorden als "schattig" gebruikten vind ik het nog steeds "eng". :Y
pi_122069599
Het is net Heinrich :D

O+ Ik ben fan O+
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  zaterdag 26 januari 2013 @ 15:20:37 #92
25794 Detroit
Per aspera ad astra
pi_122071897
Briljant topic. Geniaal geschreven. Wat een beest. _O_.
So, if you're frightened of dying and... and you're holding on, you'll see devils tearing your life away. But if you've made your peace, then the devils are really angels...
pi_122072803
quote:
6s.gif Op zaterdag 26 januari 2013 14:15 schreef Iwanius het volgende:
Dank voor de vele info die hier is gepost maar i.t.t de andere gebruikers in dit topic die woorden als "schattig" gebruikten vind ik het nog steeds "eng". :Y
Hoezo eng ?
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  donderdag 31 januari 2013 @ 13:20:30 #95
323439 HetKlusKonijn
Hoard, collect, file, index
pi_122294422
Ik zie dit topic net pas. Fantastisch, leuk dat TS de verdiende aandacht schenkt aan zo'n kruipsel.

Top Dier. O+
VDGG - Steven Wilson - Jacco Gardner - Pussy Riot - Malala Yousafzai - René Goscinny (RIP)
"The Least We Can Do, Is Wave To Each Other!"
pi_136256434
We kunnen zelf een eigen beerdiertje houden _O_

www.wikihow.com/Find-and-(...)rade-(-Water-Bear-)/
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
pi_136296869
quote:
0s.gif Op woensdag 24 maart 2010 15:00 schreef CartWOman het volgende:
Wat schrijf jij ontzettend leuk; heerlijk, dat enthousiasme. Het werkt zowaar aanstekelijk. ^O^
Helemaal mee eens!!

_O_
pi_136302834
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 20:46 schreef Isabeau het volgende:
We kunnen zelf een eigen beerdiertje houden _O_

www.wikihow.com/Find-and-(...)rade-(-Water-Bear-)/
En na een boswandeling je zou ze ook letterlijk onder je schoen kunnen hebben.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_136307334
quote:
0s.gif Op woensdag 23 januari 2013 22:26 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Wolf in schaapskleren
[ afbeelding ]
Maar welk soort is dit?
:'( hij leek zo schattig. Maar zo n bek in combinatie met ACHT pootjes :{w Ik hou het bij chinchilla s O+
If you can't beat them, arrange to have them beaten. -George Carlin.
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie dinsdag 4 februari 2014 @ 11:27:40 #100
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_136316512
quote:
1s.gif Op maandag 3 februari 2014 22:49 schreef valentijn101 het volgende:

[..]

:'( hij leek zo schattig. Maar zo n bek in combinatie met ACHT pootjes :{w Ik hou het bij chinchilla s O+
Volgens dit creepy artikel is dat niet van zo'n waterbeertje. Die is van een 'reusachtige kokerworm' (hydrothermal vent worm).
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_138040162
quote:
Absurd Creature of the Week: The Incredible Critter That’s Tough Enough to Survive in Space


In 1933, the owner of a New York City speakeasy and three cronies embarked on a rather unoriginal scheme to make a quick couple grand: Take out three life insurance policies on the bar’s deepest alcoholic, Mike Malloy, then kill him.

First, they pumped him full of ungodly amounts of liquor. When that didn’t work, they poisoned the hooch. Mike didn’t mind. Then came the sandwiches of rotten sardines and broken glass and metal shavings. Mike reportedly loved them. Next they dropped him in the snow and poured cold water on him. It didn’t faze Mike. Then they ran him over with a cab, which only broke his arm. The conspirators finally succeeded when they boozed Mike up, ran a tube down his throat, and pumped him full of carbon monoxide.

A scanning electron micrograph of a water bear. Like regular bears, tardigrades have claws, which help in locomotion. Unlike regular bears is everything else about tardigrades, particularly their lack of a totally crappy attitude all the time. Image: Bob Goldstein and Vicky Madden
They don’t come much tougher than Mike the Durable, as he is remembered. Except in the microscopic world beneath our feet, where there lives what is perhaps the toughest creature on Earth: the tardigrade. Also known as the water bear (because it looks like an adorable little many-legged bear), this exceedingly tiny critter has an incredible resistance to just about everything. Go ahead and boil it, freeze it, irradiate it, and toss it into the vacuum of space — it won’t die. If it were big enough to eat a glass sandwich, it probably could survive that too.

...
Lees verder op de website.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 22-03-2014 14:24:11 ]
pi_138180079
pi_138182689
quote:
0s.gif Op woensdag 26 maart 2014 00:15 schreef Modus het volgende:
[ afbeelding ]
Was ook te zien (een langer stukje) in de 2de aflevering van de serie Cosmos.
Herhaling daarvan is zondag 19:00 NGC.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_149007414
Ik kwam ergens Beerdiertjes tegen en bedacht me dat dit bazentopic een kick verdient. _O_
pi_149015521
*O*
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
  Moderator zaterdag 24 januari 2015 @ 20:07:15 #106
155227 crew  Guppy
dus
pi_149019560
Waterbeertjes _O_
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  woensdag 18 maart 2015 @ 20:32:49 #107
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_150786861
Als beest nooit dood gaat. En kan leven overal in ruimte en wereld. Na genoeg tijd hele wereld bedekt met deze beest?

[ Bericht 0% gewijzigd door borbit op 18-03-2015 20:57:06 ]
  woensdag 18 maart 2015 @ 21:46:57 #108
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_150791124
quote:
0s.gif Op woensdag 18 maart 2015 20:32 schreef borbit het volgende:
Als beest nooit dood gaat. En kan leven overal in ruimte en wereld. Na genoeg tijd hele wereld bedekt met deze beest?
Een substantieel deel van de wereld wordt al bewoond door dit heldhaftige kleine wonderbeertje! _O_

De tardigrada voelt zich optimaal in een vochtige omgeving, wat zowel een licht vochtige grond als de volle zee kan betekenen (dit is mede afhankelijk van de soort). Echter kunnen ze dankzij hun optie tot het ondergaan van cryptobiose in vrijwel elke omgeving overleven.

Maar apart genoeg zijn de vele gebieden waarin het waterbeertje zich thuis voelt niet door deze wezens bedekt ofwel overspoeld. Het waterbeertje toont een enorme genetische diversiteit, ook binnen specifieke soorten, en is zonder twijfel een echte kosmopoliet. Echter is de populatiedichtheid zelfs in gebieden met de meest optimale condities vrij laag te noemen. Nergens benadert de populatiegrootte de maximale capaciteit.

Een waarschijnlijke reden hiervoor is de aanwezigheid van intersoortelijke competitie van met name die vermaledijde nematoden :N Wellicht planten die zich onder optimale condities sneller voort. Het biologische modelorganisme C. elegans, een mogelijke concurrent van tardigrada, legt bijvoorbeeld gemakkelijk 300-1000 eitjes per keer. Tardigrada legt er 1-30. Helaas gaat zeker onder de kleine diertjes onder ons kwantiteit vaak boven kwaliteit in termen van evolutionair succes. De tardigrada legt waarlijk pareltjes van eitjes (zie post 22), maar simpelweg niet zoveel.

Tardigrada heeft zijn evolutionaire succes dus in kwaliteit gestoken, een vrij zeldzaam toegepaste tactiek. Dit heeft ertoe geleid dat dit wonderwezentje vrijwel overal kan overleven, maar nergens op de voorgrond treed. Die sympathieke bescheidenheid siert de onbelichte achtergrondheld voor wie ik ooit in alle nederigheid dit adoratietopic heb geopend. :)
  woensdag 18 maart 2015 @ 22:27:59 #109
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_152048677

quote:
Cosmo Sheldrake - Tardigrade Song

Lyrics:
If I were a Tardigrade I'd move out from home
Why live in the shrubbery when you could have a throne
Pressure wouldn't squash me and fire couldn't burn
These are the things that I never will learn
These are the things I never will learn

I live in the shrubbery for that's all I crave
I don't want these excitements to see me to my grave
I can live life in vacuums for years with no drink
And put up with hardships more than you can think
And put up with hardships more than you can think

If I shed all my liquid and let myself dry out
I'll shrivel and sleep for some 15 odd years
I'd wake up come water and get on with living
With time in my pocket to pass by the day

If I were a Tardigrade I'd move out from home
Why live in the shrubbery when you could have a throne
Pressure wouldn't squash me and fire couldn't burn
These are the things that I never will learn
These are the things I never will learn

For I am a Tardigrade and I'll stay at home
I'd not trade it for anything, not a knife, a cup, or a throne
Well all I want is my shrubbery and my little patch of moss
With my whisky in the cabinet
And my feet all clothed in socks
And my feet clothed in socks
:+
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
pi_155493657
Wat een beest :D
  Spellchecker donderdag 27 augustus 2015 @ 12:25:02 #112
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 23 november 2015 @ 22:04:24 #113
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_157776367
quote:
Nee! Veel mooier nog :)

Ik las het zojuist en spoedde me direct naar dit topic om het nieuws te melden, maar ik zie dat ik niet de primeur heb _O_ Terecht, want wat een nieuwswaardig nieuws.

Bij I fucking love science zeggen ze het ook al: ze zijn nog vreemder dan we al dachten. Het blijkt dus dat een zesde van het DNA van een Tardigrada niet afkomstig is van het dier zelf. Dat betekent niet dat het buitenaards is, maar dat het via horizontale gen transfer is verkregen.

Je genen verspreiden kan niet alleen zoals wij dat doen, verticaal van generatie op generatie, maar ook simpelweg in een pakketje van het ene organisme naar een ander. Bacteriën doen dat vaak en kunnen daardoor razendsnel evolueren. Eukaryote meercelligen zijn er niet zo goed in want beter beschermd tegen indringing van vreemd DNA. Maar kennelijk heeft de Tardigrada wanneer deze weer rehydrateert na cryptobiose wat zwakkere celmembranen dan normaal. Hierdoor kunnen stukjes DNA van bacteriën, maar ook van andere organismen, er doorheen glippen om zo te bereiken wat wij allemaal wel zouden willen: het versmelten in en deel uitmaken van iets zo mooi en goddelijk als onze waterbeer.

Ook de Tardigrada heeft er wat aan. Van veel van de 'vreemde' genen is al aangetoond dat ze de waterbeer zijn welbekende superkrachten geven. Eindelijk is er dus een verklaring voor de buitengewone krachten van dit wezentje, en deze is nog mooier dan ik had durven hopen O+ De waterbeer is meer dan een dier: het is een bundeling van krachten, een alliantie der organismen, een superwezen. De dierlijke spirit bomb der natuur! _O_
pi_157866362
Gratis tipalert!

Bent u inmiddels ook verknocht aan deze miraculeuze beerdiertjes en wilt u ze graag vereren vanuit het comfort van uw eigen huiskamer? Dat kan! Lees hier hoe het moet.
  Moderator vrijdag 27 november 2015 @ 20:13:01 #117
155227 crew  Guppy
dus
pi_157866670
:D

Bijna jammer dat ik geen microscoop heb
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  vrijdag 8 januari 2016 @ 19:13:55 #118
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_158936701
Tardinieuws!

De laatste tijd is er gelukkig weer meer te melden over de beertjes. Vandaag in het nieuws: als ze uitdrogen vormen bepaalde eiwitten een glasachtige substantie die hun cellen beschermen tegen schade. Ze bljven toch ook verbazen O+
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie vrijdag 8 januari 2016 @ 19:29:11 #119
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_158937245
Dit topic blijft een hit, O+
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
pi_159287296
A frozen tardigrade has been brought back to life after 30 years And it gave birth to 14 healthy babies!



A tardigrade that had been frozen solid for more than 30 years has been brought back to life by researchers in Japan, and has gone on to produce 14 healthy babies. That’s record-smashing stuff right there, because before this tough little water bear came back to life, the world record for reviving a frozen tardigrade was nine years.

The researchers also thawed out an egg that was collected and frozen with the tardigrade in 1983, and not only did a healthy baby hatch from it six days later, but it went on to successfully produce offspring of its own.

Just a few months after scientists debated the unprecedented amount of foreign DNA that is or isn’t looped up into the tardigrade genome, and the discovery that they turn into 'bioglass' when they desiccate, a team from the National Institute of Polar Research in Japan has managed to bring a frozen Antarctic tardigrade (Acutuncus antarcticus) back to life with its reproductive organs fully intact.

At this stage, we shouldn’t really be surprised that tardigrades can come back from a serious bout of cryopreservation, since they’ve already been shown to survive prolonged desiccation and near-100 percent water loss, freezing and boiling temperatures, intense ionising radiation, and the vacuum of outer space. But the fact that tardigrades can continue to produce viable offspring after being frozen for more than three decades is incredible, even by their ridiculous standards.

The tardigrade was collected with another adult and a single egg when researchers were gathering moss from the Showa Station in Antarctica in November 1983. They were stored for 30 years and six months at a temperature of -20 degrees Celsius (-4 degrees Fahrenheit).

Being frozen caused the tardigrades and eggs to undergo a process known as cryptobiosis, in which a complete shut-down of all metabolic processes occurs, including reproduction, development, and repair. Cryptobiosis is used by a number of species in response to hostile environmental conditions such as extreme desiccation, freezing, and oxygen deficiency.

In March 2014, the researchers decided to thaw out their tardigrades and see what happened. Both of their two adult tardigrades - called SB-1 and SB-2 (short for "Sleeping Beauty") - started moving as soon as the defrosting process was complete, but SB-2 soon died because it didn’t eat enough.

The researchers have reported their findings in the journal Cryobiology:

"SB-1 first showed slight movement in its fourth pair of legs on the first day after re-hydration. This progressed to twisting of the body from day 5 along with movement in its first and second pairs of legs, but the movements remained slow.

After starting to attempt to lift itself on day 6, SB-1 started to slowly crawl on the agar surface of the culture well on day 9, and started to eat the algal food provided... in the culture plate on day 13."

The SB-1 water bear not only fully recovered from the freezing ordeal after about a week, but also managed to lay a total 19 eggs. Fourteen of these have since hatched, and the babies were all perfectly healthy.

As for the single frozen egg (called SB-3), it demonstrated the incredible potential for a water bear population to reestablish itself after three decades of being frozen. The water bear that hatched from the frozen SB-3 egg ended up laying 15 of its own eggs, seven of which hatched into healthy offspring.

"We recorded recovery of two individuals and development of a separate egg of the Antarctic tardigrade, Acutuncus antarcticus, providing the longest records of survival for tardigrades as animals or eggs," the researchers report.

While SB-1 and SB-3 have certainly achieved an incredible feat, they haven’t quite broken the record for the longest time an animal has been frozen before being resurrected. "That distinction belongs to a plant-parasitic nematode worm, Tylenchus polyhypnus, that survived after nearly 39 years in a frozen state," says George Dvorsky at Gizmodo. "Also, second-stage larvae of another nematode, Anguina tritici, were revived after 32 years."

The next challenge for researchers will be to investigate exactly what goes on during the six or seven days after thawing that SB-1 and SB-3 needed to return to normal function. Whatever biological processes they end up discovering, one thing's for sure - they're going to be weird as hell.
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
  zondag 31 januari 2016 @ 11:47:47 #121
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_159536148
Wist u dat er wel vijf soorten beerdiertjes op onze vaderlandse kusten hun thuis hebben? Zo ja, dan loopt u achter. Het zijn er zes. Batillipes pennaki, in het Nederlands met gevoel voor fantasie 'vulpenstekel strandbeerdiertje' genoemd, is de 0,2mm lange aanwinst voor onze mariene biodiversiteit.

Op onderstaande foto is de karakteristieke punt aan de staart te zien waaraan het beestje zijn Nederlandse naam te danken heeft.



Voor verdere achtergrondinformatie, zie daar.
  zondag 31 januari 2016 @ 12:10:46 #122
277627 Seven.
We are Borg.
pi_159536654
*O*
Resistance is futile.
pi_160831159
<a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank">Vereniging voor weerkunde en klimatologie</a>
<a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank">ESTOFEX</a>
pi_160845393
Gave beestjes, die tardigradae. Maar ik ben bang dat ze de spirogyra niet met rust laten.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 maart 2017 @ 14:39:59 #125
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_169627402
Kwam vandaag een artikel tegen http://bigthink.com/phili(...)s-nearly-unstoppable

En ondanks dat dit hier al eerder gepost is toch een kick waard.
  Spellchecker zondag 19 maart 2017 @ 15:22:24 #126
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_169628467
quote:
6s.gif Op zondag 19 maart 2017 14:39 schreef Swetsenegger het volgende:
Kwam vandaag een artikel tegen http://bigthink.com/phili(...)s-nearly-unstoppable

En ondanks dat dit hier al eerder gepost is toch een kick waard.
:Y
  zondag 19 maart 2017 @ 17:35:22 #127
36858 Semisane
Iemand nog een koekje?
pi_169632306
Ja joh...als het beertje nog niet bizar genoeg was...gewoon even moleculair glasblazen... :o
Putting the Fun back into Fundamentally Wrong since 1975.
"Yes, of course, I knew you would volunteer, Mr. Feynman, but I was wondering if there would be anybody else."
  zondag 19 maart 2017 @ 19:51:17 #128
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_169635305
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 17:35 schreef Semisane het volgende:
Ja joh...als het beertje nog niet bizar genoeg was...gewoon even moleculair glasblazen... :o
Ben benieuwd of dat ook voor complexere organismes werkt, een soort stasis.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 19 maart 2017 @ 20:25:19 #129
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_169636293
quote:
1s.gif Op zondag 19 maart 2017 19:51 schreef Perrin het volgende:

[..]

Ben benieuwd of dat ook voor complexere organismes werkt, een soort stasis.
Laat daar nou net een veelbelovend onderzoek naar zijn gedaan!

Het lichaam van het waterbeertje bevat een bepaald soort eiwitten, die rustig ronddrijven in het celvocht en daar niet veel bijzonders uitvoeren... Totdat dat vocht verdwijnt. Dan rangschikken de eiwitten zich tot het inmiddels veelbesproken glasachtige materiaal, dat de organellen en weefsels beschermt totdat betere tijden aanbreken. Wanneer dit gebeurt, kan het waterbeertje zijn leven onbeschadigd hervatten.

Wetenschappers zijn er in geslaagd de genen verantwoordelijk voor het 'bioglas' te isoleren en hebben deze geïntroduceerd in het genoom van gist en bacteriën. De genen bleken ook tot uiting te komen in deze andere organismen. Dit wekt de suggestie van enorme mogelijkheden! Tardigrada's zijn meercellige complexe dieren en dus nauwer verwant aan ons dan aan een bacterie. Zou dit ooit van pas kunnen komen bij verre ruimtevaart? Of zal een extra resistente bacterie tijdens verder onderzoek ontsnappen en de ondergang van de mensheid inluiden?

Speculeer.
  zondag 19 maart 2017 @ 20:37:21 #130
270402 Tardigrada
waterbeertje
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 19 maart 2017 @ 20:58:53 #131
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_169637681
quote:
11s.gif Op zondag 19 maart 2017 20:37 schreef Tardigrada het volgende:
Vergeet ik nondejus de bronvermelding. Hier:

http://www.sciencealert.c(...)t-to-other-organisms
Dat stond dus ook in die link van mij :)
  zondag 19 maart 2017 @ 21:09:20 #132
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_169638181
quote:
14s.gif Op zondag 19 maart 2017 20:58 schreef Swetsenegger het volgende:

[..]

Dat stond dus ook in die link van mij :)
Oh, nu zie ik het. Staat wel erg onopvallend beschreven voor zo'n ontdekking.
  Mooiste FOK!fotoboek van de vrouwen 2022 vrijdag 14 juli 2017 @ 16:03:37 #133
165264 Puzzie
C'est La Fucking Vie
pi_172415538
Ik kom er net achter dat dit topic al zo'n 7 oud is en ik had nog nooit van een Tardigrade gehoord :@ Ontzettend tof beschreven en wat een prachtig beestje O+
thnx!
My age is very
Inappropriate
for my behavior
  donderdag 20 juli 2017 @ 16:18:03 #134
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_172552449
Ja, inmiddels al meer dan zeven jaar geleden zette ik me aan dit topic ter eer en meerdere glorie van onze helden. Het lijkt korter. Helaas heeft de afbeelding uit de OP de tand des tijds niet doorstaan. Jullie waardering gelukkig wel O+

Wisten jullie trouwens dat in het museum Micropia ook waterbeertjes zijn te zien? Ik heb ze gezien, helaas oogden ze niet bijster levend ;( Hoewel ethisch gezien dus wat discutabel heb ik er wel van genoten ze te zien.

  donderdag 20 juli 2017 @ 16:44:36 #135
277627 Seven.
We are Borg.
pi_172552833
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 16:18 schreef Tardigrada het volgende:
Ja, inmiddels al meer dan zeven jaar geleden zette ik me aan dit topic ter eer en meerdere glorie van onze helden. Het lijkt korter. Helaas heeft de afbeelding uit de OP de tand des tijds niet doorstaan. Jullie waardering gelukkig wel O+

Wisten jullie trouwens dat in het museum Micropia ook waterbeertjes zijn te zien? Ik heb ze gezien, helaas oogden ze niet bijster levend ;( Hoewel ethisch gezien dus wat discutabel heb ik er wel van genoten ze te zien.

[ afbeelding ]
Ik ben nog steeds fan!

O+
Resistance is futile.
pi_172552950
quote:
7s.gif Op donderdag 20 juli 2017 16:18 schreef Tardigrada het volgende:
Ja, inmiddels al meer dan zeven jaar geleden zette ik me aan dit topic ter eer en meerdere glorie van onze helden. Het lijkt korter. Helaas heeft de afbeelding uit de OP de tand des tijds niet doorstaan. Jullie waardering gelukkig wel O+


:s).
  donderdag 20 juli 2017 @ 18:50:02 #137
270402 Tardigrada
waterbeertje
pi_172555523
quote:
1s.gif Op donderdag 20 juli 2017 16:54 schreef zarGon het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

:s).
^O^ Maar ik kan mijn OP helaas niet meer wijzigen.
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:25:20 #138
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_172837841
Vandaag op het NOS journaal een heel item <3
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:28:12 #139
163650 Greys
pi_172837909
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 20:25 schreef oh-oh het volgende:
Vandaag op het NOS journaal een heel item <3
Gezien! Gaaf :D

De dingen die ze er allemaal al mee hebben gedaan die hij allemaal overleefde _O-

Die geplette waterloze versie waarna hij ook weer leefde _O-
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:28:45 #140
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_172837922
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 20:28 schreef Greys het volgende:

[..]

Gezien! Gaaf :D

De dingen die ze er allemaal al mee hebben gedaan die hij allemaal overleefde _O-

Die geplette waterloze versie waarna hij ook weer leefde _O-
Zielig ;(

Waarom doen ze niet gewoon lief? :(
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Eurovisie Songfestival Queen dinsdag 1 augustus 2017 @ 20:29:53 #141
163650 Greys
pi_172837947
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 augustus 2017 20:28 schreef Perrin het volgende:

[..]

Zielig ;(
Neeeee, hij plette zichzelf door al z'n water te vervangen door een bepaald eiwit als ik het wel heb waardoor hij invriezen, koken en alles gewoon kon doorstaan. :D
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  Spellchecker zaterdag 17 november 2018 @ 22:11:32 #142
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183213709
Kick:

Ik zit nietsvermoedend het intro van El Bar te kijken, en daar is hij! O+

[ Bericht 12% gewijzigd door maily op 17-11-2018 22:20:20 ]
  zaterdag 17 november 2018 @ 23:10:48 #143
277627 Seven.
We are Borg.
pi_183215057
Ohhh, dit topic! O+
Bij elke kick begin ik weer te googelen en filmpjes te kijken!
Resistance is futile.
  Spellchecker zaterdag 17 november 2018 @ 23:12:46 #144
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183215088
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 23:10 schreef Seven. het volgende:
Ohhh, dit topic! O+
Bij elke kick begin ik weer te googelen en filmpjes te kijken!
El Bar staat op Netflix.
pi_183227717
quote:
0s.gif Op zaterdag 17 november 2018 22:11 schreef maily het volgende:
Kick:

Ik zit nietsvermoedend het intro van El Bar te kijken, en daar is hij! O+
Verkeerd topic :?
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  Spellchecker zondag 18 november 2018 @ 19:24:40 #146
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_183227961
quote:
0s.gif Op zondag 18 november 2018 19:13 schreef -CRASH- het volgende:

[..]

Verkeerd topic :?
Nee, het waterbeertje heeft een rol in het intro ;)
pi_184476056
Ik kwam dit tegen, lijkt me een uitstekende reden om dit topic weer te kicken! ^O^
Je raekt an de dinge geweun.
  Spellchecker vrijdag 18 januari 2019 @ 16:49:30 #148
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184476225
quote:
0s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 16:36 schreef Messina het volgende:
Ik kwam dit tegen, lijkt me een uitstekende reden om dit topic weer te kicken! ^O^
O+
  vrijdag 18 januari 2019 @ 21:59:47 #149
93505 SaskiaR
The sword of ice and fire
pi_184482238
Carpe diem, quam minimum credula postero.
  vrijdag 18 januari 2019 @ 22:14:02 #150
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_184482550
Van alle kleine kriebelbeestjes is dit toch wel een erg sympathieke.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
pi_184483789
Het is inmiddels 9 jaar geleden dat ik dit topic opende. Prachtig om te zien hoe het topic steeds weer terug gevonden wordt. De kleine koning mag dan in bijna elke omgeving overleven, maar in jullie harten bloeit hij.
  Spellchecker zaterdag 19 januari 2019 @ 15:31:33 #152
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_184493317
quote:
17s.gif Op vrijdag 18 januari 2019 23:20 schreef Tardigrada het volgende:
Het is inmiddels 9 jaar geleden dat ik dit topic opende. Prachtig om te zien hoe het topic steeds weer terug gevonden wordt. De kleine koning mag dan in bijna elke omgeving overleven, maar in jullie harten bloeit hij.
:Y
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 19 januari 2019 @ 20:08:15 #153
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_184497718
quote:
Ha! Daar kwam ik hier ook voor:

https://bigthink.com/surp(...)rade-under-antarctic
Met als titel "Dead – yes, dead – tardigrade found beneath Antarctica"

:D
pi_184502821
_O- _O- _O-




[ Bericht 23% gewijzigd door -CRASH- op 19-01-2019 23:12:48 ]
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  Spellchecker woensdag 7 augustus 2019 @ 17:14:35 #155
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  woensdag 7 augustus 2019 @ 18:00:49 #156
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_188334230
_O_
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  woensdag 7 augustus 2019 @ 19:36:48 #157
92409 Twinky
Little star.
pi_188335517
Binnenkort weet iedereen van ze af! 🎉
  woensdag 7 augustus 2019 @ 22:47:22 #158
277627 Seven.
We are Borg.
pi_188338333
Ah, het topic blijft leven.
Resistance is futile.
  donderdag 8 augustus 2019 @ 01:01:08 #159
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188340534
Briljant topic maar had het niet beter in W&T gekund?
  donderdag 8 augustus 2019 @ 02:57:01 #160
484383 Eendenkooi
homeopathisch onverdund
pi_188340792
Hoe ademt dit beest eigenlijk?

Is hij verwant aan mijten en spinnen?
pi_188349530
De eieren (epphippia) van sommige watervlooien zijn ook vele jaren gedroogd te bewaren en komen in water weer uit. In 2006 werden ze in een zogeheten 500-year flood net uitgekomen gevonden in het Tjechische Vranov Reservoir. Ze moeten honderden jaren in het droge sediment gelegen hebben.

Ik heb een doosje met epphippia die ik als 10-jarige heb verzameld. Soms geef ik er een paar in een potje aan een kind.

Overigens kende ik het waterbeertje toen ook al, maar onder de naam beerdiertje. Vaak genoeg onder de microscoop gezien. Wie een kind van zes tot elf heeft: tweedehands microscoop geven met de verjaardag! Doen! Geen klungelding uit de speelgoedwebshop, maar een degelijke gebruikte.
pi_190155566

Even de rug krabben :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  Spellchecker woensdag 27 november 2019 @ 19:18:17 #163
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190155595
quote:
0s.gif Op woensdag 27 november 2019 19:16 schreef Resistor het volgende:
[ afbeelding ]
Even de rug krabben :P

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
:D
  woensdag 27 november 2019 @ 19:25:25 #164
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_190155785
Lijkt wel enorm op zijn grote neef idd.

Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  Spellchecker woensdag 27 november 2019 @ 19:27:01 #165
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_190167524
Word ook wel eens gebruikt voor snelle ruimtereizen.
pi_190168922
quote:
0s.gif Op donderdag 28 november 2019 13:52 schreef athlonkmf het volgende:
Word ook wel eens gebruikt voor snelle ruimtereizen.
De reis naar de maan ging op normale snelheid, de landing niet.

https://www.google.com/am(...)digrades-future.html
Als het niet met een hamer te repareren is, is het een elektrisch probleem.
  FOK!-Schrikkelbaas zondag 10 mei 2020 @ 11:16:07 #168
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_193046554
Scientists finally figure out why the water bear is nearly unstoppable

https://bigthink.com/phil(...)s-nearly-unstoppable
  Moderator zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:06:09 #169
155227 crew  Guppy
dus
pi_194782368
Ik kom net dit tegen O+ https://www.sciencejewelry1824.com/products/tardigrade

Een waterbeertjes-hangertje!!
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  Spellchecker zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:07:49 #170
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
  Spellchecker zaterdag 29 augustus 2020 @ 19:08:09 #171
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_197652813
Je raekt an de dinge geweun.
pi_197665807
quote:
Nu zijn er meerdere organismen die extremofielen mogen worden genoemd. Dit zijn echter allemaal schimmels of eencelligen. Geen enkele extremofiel is zo hoog ontwikkeld als de tardigrada, en tegelijkertijd is er geen enkel bij ons bekend organisme dat zich qua taaiheid aan de tardigrada kan meten.
Shit. Over een paar miljoen jaar hebben ze wel intelligentie ontwikkeld, en is het afgelopen met de mensheid. Wij kunnen overal overleven, maar alleen met onze technologie. Zij kunnen overal overleven zonder iets, alleen wat water en wat eten. :'(
pi_199664466


Not your average bears – or bears at all! Tardigrades, or water bears, are micro-animals that can live in harsh places like space.

Headed for the International Space Station for an investigation, learn about these eight-legged creatures survive on this week’s “Houston We Have a Podcast.”
https://go.nasa.gov/3c3G4rM
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  zaterdag 29 mei 2021 @ 20:23:50 #175
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199672081
quote:
WETENSCHAPPERS STOPPEN BEERDIERTJES IN GELADEN GEWEER EN VUREN ZE MET HOGE SNELHEID AF
28 mei 2021Vivian Lammerse

Alles voor de wetenschap.

Beerdiertjes zijn misschien wel de meest gemartelde diertjes op onze planeet. Niet alleen hebben wetenschappers ze blootgesteld aan extreme hitte, ingevroren en compleet laten uitdrogen, tevens zijn ze onder een onbarmhartig felle en kiemdodende ultraviolette lamp gelegd en zijn ze van hun zuurstof ontnomen. Toen de kranige beerdiertjes dit alles wisten te overleven, werden ze ook nog eens de ruimte in geschoten, waar ze werden blootgesteld aan gevaarlijke kosmische straling en vacuüm. Allemaal met hetzelfde resultaat: het beerdiertje is niet kapot te krijgen.

Ruimte
Alles bij elkaar zou je kunnen stellen dat beerdiertjes waarschijnlijk de meest onverwoestbare diertjes op aarde zijn. En blijkbaar ook in de ruimte. Ze kunnen krankzinnige omstandigheden overleven. En dat leidde bij een nieuwe onderzoeksgroep tot een interessante vraag. Want zouden ze misschien ook inslagen op planeten of manen het hoofd kunnen bieden? “We weten niet of er leven in de ruimte is, maar één van de meest hardnekkige organismen op aarde zijn beerdiertjes,” vertelt onderzoeker Mark Burchell in een interview met Scientias.nl. “Ze zijn blootgesteld aan de omstandigheden in de ruimte en blijken bestand tegen vacuüm en straling. Als ze zich op een ruimterots zouden bevinden die op ramkoers ligt met een planeet, zouden ze dat weten te overleven?”

Hoge snelheid
De onderzoekers wilden in hun studie met name bestuderen of beerdiertjes de extreem hoge snelheden die bij zo’n inslag komen kijken, kunnen overleven. En dat is een interessante vraag. In de ruimte zijn namelijk heel veel hemellichamen te vinden. En we weten dat meteorieten van verschillende hemellichamen zich over de ruimte kunnen verspreiden en ergens anders neer kunnen komen. Zo is de aarde bijvoorbeeld ook al talloze malen gebombardeerd met meteorieten van naaste buur Mars. Hoewel het onwaarschijnlijk is dat er op verscheidende hemellichamen leven is geëvolueerd, zou tijdens inslagen mogelijk wel biologisch materiaal uitgewisseld kunnen zijn. Veel wetenschappers vermoeden bijvoorbeeld dat de bouwstenen voor leven door toedoen van meteorieten op aarde belandden. Bovendien zijn er ook brokstukken van de aarde op de maan terechtgekomen. En de vraag rijst of beerdiertjes – als aardse stenen deze zouden bevatten – inslagen op de maan kunnen overleven.


Beerdiertjes op de maan?
Weet je nog toen in 2019 de Israëlische maanlander op de maan crashte? Het hield de gemoederen bezig. Mede omdat er aan boord van de Israëlische maanlander niet alleen ongeveer 100 miljoen cellen van 25 verschillende mensen en andere organismen opgeslagen lagen, maar ook duizenden beerdiertjes. De vraag rees of ze de crash zouden kunnen hebben overleefd en er nu talloze beerdiertjes op de maan te vinden zijn.
Om te kijken of beerdiertjes naast alle gruwelijke experimenten die ze al hebben ondergaan ook inslagen kunnen overleven, besloten wetenschappers de onfortuinlijke diertjes simpelweg af te vuren. “De beerdiertjes waren bevroren,” vertelt Burchell. “Vervolgens hebben we ze in een speciaal geweer geplaatst en ze met hoge snelheid afgevuurd. Daarna zochten we weer naar de reeds afgeschoten beerdiertjes.” Op deze manier bootsten de onderzoekers een meteoriet of komeet na die een planetair lichaam treft en beerdiertjes bevat die bevroren zijn in het ijs. Met behulp van microscopie probeerde het team vervolgens te achterhalen of ze de ‘inslag’ hadden overleefd.

Overleving
Wederom blijken beerdiertjes zich kranig staande te houden. Want uit de bevindingen blijkt dat beerdiertjes inslagen tot ongeveer 900 meter per seconde kunnen overleven. Dit komt overeen met een schokdruk van 1,14 GPa (gigapascal). Voor je beeldvorming, 1 GPa = 10.000 bar. De luchtdruk op aarde is 1,031 bar. Dus de schokdruk in dit experiment is 11.400 keer zoveel als de luchtdruk op aarde. “In dit geval vonden we intacte beerdiertjes terug,” schrijven de onderzoekers in de studie. “Bij hogere snelheden vonden we alleen nog versnipperde fragmenten van beerdiertjes.”

Maan
Het betekent dat beerdiertjes dus zelfs – tot op zekere hoogte – met een goede afloop uit een geweer geschoten kunnen worden. Al is het de vraag of de snelheden en de schokdruk die ze aan kunnen, ook genoeg is om buitenaardse inslagen het hoofd te bieden. “We weten dat stenen van de aarde de maan kunnen raken,” stelt Burchell. “De gemiddelde snelheden en de bijkomende schokdruk waarmee deze stenen op de maan afkoersen zijn echter iets te hoog voor beerdiertjes om die te overleven. Een fractie van dergelijk materiaal kan echter ook met een lagere snelheid – en dus met een lagere schokdruk – de maan raken. En sommige beerdiertjes zouden in staat kunnen zijn om die reis wel te overleven.”

Leven op de maan?
Nu vraag je je natuurlijk af of er dan misschien toch beerdiertjes op de maan vertoeven. Al is die kans volgens Burchell toch vrij klein. “Mochten ze inslagen al overleven, dan moeten ze nog op de maan zelf kunnen gedijen,” zegt hij. “En dat is vrij onwaarschijnlijk.” Waarom? Dat heeft ermee te maken dat ze niet in staat zijn om actief te leven op de maan. De maan heeft namelijk geen atmosfeer en is mede daardoor een wel erg barre omgeving. Het betekent dat de kans vrij klein is dat beerdiertjes op de maan – als ze daar al heelhuids aankomen – overleven.


Ondanks die uitkomst, onderstreept het onderzoek wederom dat beerdiertjes heel wat aan kunnen. Zelf met hoge snelheid uit een geweer geschoten worden kan nu toegevoegd worden aan de groeiende lijst van rare dingen die beerdiertjes kunnen overleven. “Het zijn taaie beestjes,” besluit Burchell.

WIST JE DAT…
… hoewel beerdiertjes taaie rakkers zijn, ze mogelijk toch een achilleshiel hebben? Want hoewel beerdiertjes één van de meest veerkrachtige en weerbarstige organismen zijn die op onze aarde voorkomen, blijkt dat ze ook een zwakke kant hebben. Welke dat is? Lees het hier!
POPULAIR OP SCIENTIAS.NL

Bronmateriaal:
"Open AccessOpen Access license Tardigrade Survival Limits in High-Speed Impacts—Implications for Panspermia and Collection of Samples from Plumes Emitted by Ice Worlds" - Mary Ann Liebert
Interview met Mark Burchell
Afbeelding bovenaan dit artikel: Nicole Ottawa & Oliver Meckes / Eye of Science / Science Source Images (via NASA)
https://www.scientias.nl/(...)et-hoge-snelheid-af/
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zaterdag 29 mei 2021 @ 20:28:44 #176
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199672155
Maar wat is hun zwakke kant nu? :o
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  Moderator zaterdag 29 mei 2021 @ 20:53:19 #177
155227 crew  Guppy
dus
pi_199672552
Die hebben ze niet. De eindbazen
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
  zaterdag 29 mei 2021 @ 20:55:21 #178
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_199672582
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:28 schreef Dven het volgende:
Maar wat is hun zwakke kant nu? :o
Lastig om mee te knuffelen.
Vóór het internet dacht men dat de oorzaak van domheid een gebrek aan toegang tot informatie was. Inmiddels weten we beter.
  zondag 30 mei 2021 @ 06:52:23 #179
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199679127
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:53 schreef Guppy het volgende:
Die hebben ze niet. De eindbazen
Maat in laatste artikel dat hier stond staat er wel iets over, daarom ben ik zo geschokt :o
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 30 mei 2021 @ 06:52:43 #180
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199679128
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:55 schreef Perrin het volgende:

[..]

Lastig om mee te knuffelen.
Je kan er wel heel veel tegelijk knuffelen
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
  zondag 30 mei 2021 @ 08:20:20 #181
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_199679306
quote:
0s.gif Op zondag 30 mei 2021 06:52 schreef Dven het volgende:

[..]

Maat in laatste artikel dat hier stond staat er wel iets over, daarom ben ik zo geschokt :o
Dan kun je je eigen vraag dus in twee muisklikken beantwoorden.
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 30 mei 2021 @ 08:58:04 #182
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_199679421
quote:
7s.gif Op zondag 30 mei 2021 08:20 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]

Dan kun je je eigen vraag dus in twee muisklikken beantwoorden.
Niet gezien want zat mobiel en scrollde niet door. Toch bedankt voor de moeite.

Wat een kutbeesten, kunnen niet eens een dagje 37,1c overleven :')
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_202040047
Je raekt an de dinge geweun.
  Moderator zaterdag 21 januari 2023 @ 20:04:55 #184
155227 crew  Guppy
dus
pi_207659352
Ik was vandaag in de stad en kwam daar zomaar een waterbeertje tegen! O+
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_211111568
quote:
0s.gif Op zaterdag 29 mei 2021 20:28 schreef Dven het volgende:
Maar wat is hun zwakke kant nu? :o
What kills tardigrades?
Research shows that tardigrades can be killed by exposure to
hot water for an extended period of time.
One study showed that one hour of exposure to water at 82.7 °C (180.9 °F)
can kill a tardigrade in its “tun” state,
where it goes into suspended animation and becomes hard to destroy.
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  zaterdag 28 oktober 2023 @ 19:45:56 #186
308499 Dven
Den Bolle Gaar
pi_211113689
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 15:55 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
What kills tardigrades?
Research shows that tardigrades can be killed by exposure to
hot water for an extended period of time.
One study showed that one hour of exposure to water at 82.7 °C (180.9 °F)
can kill a tardigrade in its “tun” state,
where it goes into suspended animation and becomes hard to destroy.
Houdt 'ie langer vol dan ik
"For the man sound of body and serene of mind, there is no such thing as bad weather; Every day has its beauty. And storms which whip the blood, do make it pulse more vigorously."
pi_211113955
Dieren, hoe klein ook, doden om maar te kijken waaraan ze dood gaan is slecht en niet te verantwoorden
  zondag 29 oktober 2023 @ 14:40:28 #188
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_211122615
quote:
0s.gif Op zaterdag 21 januari 2023 20:04 schreef Guppy het volgende:
Ik was vandaag in de stad en kwam daar zomaar een waterbeertje tegen! O+
[ afbeelding ]
Welke stad?
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
  zondag 29 oktober 2023 @ 15:16:17 #189
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_211123404
quote:
11s.gif Op zondag 29 oktober 2023 14:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Welke stad?
Arnhem denk ik.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_211126905
quote:
0s.gif Op zaterdag 28 oktober 2023 20:10 schreef Masberum het volgende:
Dieren, hoe klein ook, doden om maar te kijken waaraan ze dood gaan is slecht en niet te verantwoorden
En hoeveel kleine beestjes heb jij al niet (on)bewust kapot getrapt/gemept.
En er naar gekeken.
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
  FOK!Video Chick, PR en FP sportredactie zondag 29 oktober 2023 @ 19:08:46 #191
149527 crew  ChipsZak.
That's hot.
pi_211127084
quote:
0s.gif Op zondag 29 oktober 2023 18:55 schreef -CRASH- het volgende:

[..]
En hoeveel kleine beestjes heb jij al niet (on)bewust kapot getrapt/gemept.
En er naar gekeken.
Wat is dit nou weer voor domme vergelijking, :')? Of heeft @Masberum ervoor gekozen beestjes bewust te testen om te kijken wanneer ze doodgaan?
I guess words are a motherfucker.
I kill a bitch with a potato peeler for the skrilla.
  Moderator zondag 29 oktober 2023 @ 20:55:27 #192
155227 crew  Guppy
dus
pi_211128685
quote:
11s.gif Op zondag 29 oktober 2023 14:40 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:

[..]
Welke stad?
quote:
1s.gif Op zondag 29 oktober 2023 15:16 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Arnhem denk ik.
Klopt inderdaad, ze zitten op de Eusebiuskerk :) samen met andere cellen en virussen en zo
[b]Op zaterdag 31 december 2011 16:16 schreef Socios het volgende:[/b] Kusje voor jou. :) :@ :*
pi_211128816
Ik heb net een like gegeven aan een 13 jaar oude openingspost, hulde.
pi_211139227
Ik ben geen fan.
pi_211140243
quote:
8s.gif Op maandag 30 oktober 2023 19:27 schreef HyperViper het volgende:
Ik ben geen fan.
Net een banaanvraag ingediend.
I'll be walking home after drinking all my pennies. I'll keep passing the open windows. I'll dance, even if I have nowhere to do it but in my own living room.
~ How do I feel this good, sober?
~ For the night is dark and full of terrors
pi_211664755

Bron: KLIK Foto

Tardigrades can survive the most extreme conditions and the same is true for their eggs, which show a remarkable geometric beauty.

Tardigrades have survived all five recognized mass extinctions due to their plethora of survival characteristics, including the ability to survive conditions that would be fatal to almost all other animals.

📸: Science Photo Library
&lt;a href="http://www.vwkweb.nl/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;Vereniging voor weerkunde en klimatologie&lt;/a&gt;
&lt;a href="http://www.estofex.org/" rel="nofollow" target="_blank"&gt;ESTOFEX&lt;/a&gt;
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')