quote:
Op zondag 7 februari 2010 12:27 schreef Pandora73 het volgende:[..]
Medicijnloos de zwangerschap in lijkt me toch wel belangrijk... Zeker voor dames die aan de prednisolon of imuran of dergelijke paardenmiddelen zitten: daar zitten toch behoorlijke risico's voor het kind aan. Tenminste, dat is mij altijd verteld... Met imuran mocht ik echt niet zwanger worden, veel te riskant!
Of is daar inmiddels (we zijn nu 10 jaar verder) ook wat meer nuance in gekomen?
Ja tegenwoordig kijken ze daar anders tegenaan. Althans in Frankrijk.
Daar zijn ze nu van mening dat je gewoon aan de imuran kunt blijven als daarmee de ziekte stabiel op een laag pitje te houden is. Je mag ook stoppen (dat moet je dan dus vantevoren plannen) en indd medicatieloos de zwangerschap ingaan.
Mocht je in dat laatste geval toch een opvlamming krijgen, dan mag je (in FR) niet
tijdens de zwangerschap met een nieuwe imurankuur beginnen. Ze gaan de boel dan blijkbaar met prednisonkuren te lijf. (Ook niet super, maar je moet toch wat.)
Zelf heb ik er ook voor gekozen om met de imuran te stoppen. Het is risky, dat wel. Vooral als je de ervaringen van Raissa hoort. Maar bij mij was het al heel lang echt rustig, dus was het een realistische optie (in overleg met arts trouwens). Ben nu 2 jaar imuranvrij en alles lijkt goed te gaan. Het trekt hier en daar een beetje, af en toe. De darmen zijn ook wel iets gevoeliger dan mét imuran
(zie de kaasfondue van laatst
). 't Is dus duimen dat het maar goed blijft gaan.